Publisert 28. september.2015 av

– Der har du Falketind, og der ligger Trollveggen og Svalbard!

Norrøna-sjef Jørgen Jørgensen fra Jar peker mot stilrene møterom med glassvegger, fargerike møbler og storslåtte naturfotografier. De er oppkalt etter klesprodusentens konsepter, som igjen er inspirert av Norges naturperler. Utenfor de store industrivinduene kan en så vidt høre brusingen fra Lysakerelva og Fåbrofossen.

– Store deler av bygget er opprinnelig et gammelt sagbruk fra 1860-tallet, så vi synes det var tøft å få frem gamle industrielementer, forteller han.

Ville reflektere personligheten til Norrøna

34 år er gått siden den siste papirarbeideren forlot Granfos bruk, som ligger på Bærum-siden av Lysakerelva. Siden da har Mustad Eiendom omgjort området til næringsarealer på til sammen 60.000 kvm.

Forrige måned flyttet Jørgensen og hans 80 ansatte inn i et av de gamle fabrikkbyggene etter 27 år på Hvalstad. Selskapet hadde vært på jakt etter nye lokaler lenge, og ønsket noe sentralt.

– Vi har gjort dette løftet på grunn av to ting. Det ene er at vi ønsker et så bra arbeidsmiljø som mulig, og det andre fordi vi er et selskap med fokus på design og funksjon. Vi ville ha noe som reflekterte personligheten til Norrøna, sier Jørgensen.

Oppussingen startet for fullt i 2014. Lokalene hadde stått tomme i fem år, og var relativt nedslitte. Men bak den 80-tallspregede kontorstilen skjulte det seg en rekke arkitektoniske kvaliteter.

Sammen med arkitekt Gunhild Eide fra Bios Arkitekter har Jørgensen jobbet med å få frem kvaliteter fra byggets opprinnelse. De avdekket flere av de originale teglsteinsveggene og konstruksjonene, og satte inn høye vinduer i industristil. Betonggulvet og det synlige tekniske anlegget i taket forsterker det røffe uttrykket de ønsket å oppnå.

– Vi lot de tekniske føringene være synlige for å unngå for lav takhøyde, forklarer Eide.

Tøft bakteppe for klærne

I tillegg har de skåret ut enkelte dekker for å få dobbel takhøyde. Ved å male rørene og bjelkene i samme farge som taket og veggene ser det renere ut. Vegger og tak er malt i svart og hvitt, i likhet med interiøret i Norrønas kles-butikker.

– Interiøret danner et tøft bakteppe for kjernen, som jo er klærne, forteller Eide.

Fokuset på fossen har dessuten vært viktig. Kantinen, møterom og flere av kontorene vender mot den og de grønne omgivelsene.

– Elven var jo starten på industrien i sin tid. Kontoret skal inspirere til kreativitet, sier hun.

Bekkestua-arkitekten har utformet en rekke kontorer, og ser klart en sammenheng mellom det fysiske arbeidsmiljøet og produktiviteten.

– Jeg opplever det som veldig viktig. Det påvirker oss hele tiden.

Ulike nivåer

Det Bjersne liker best med de nye lokalene er overgangen fra ett rom til et annet. Ettersom arealet er relativt langstrakt, er etasjene inndelt på en kreativ måte.

– Jeg liker at det er delt inn i ulike nivåer. En rører seg på en annen måte enn i tradisjonelle kontorbygg, sier hun.

– Vi er avhengige av god kontakt mellom avdelingene fordi arbeidet flyter inn i hverandre, legger Jørgen Jørgensen til.

Samtidig har det vært viktig å gi folk mulighet til å jobbe i fred. En god miks av åpne rom, møterom og stillerom har vært sentralt.

– Og en egen kantine for de ansatte – med skikkelig lunsj. Det er viktig for miljøet, sier sjefen.

I tillegg til økt trivsel og produktivitet håper Jørgensen at den nye plasseringen like ved Lysaker stasjon vil endre de ansattes transportvaner.

– Målet er at alle som kommer hit skal reise miljøvennlig innen 2017. Nå er det 73 prosent som reiser miljøvennlig. Jeg er optimistisk.

Publisert 31. januar.2017 av

- Folk må bruke gatene. Det mest utrygge som finnes er tomme byer.

 

Jan Christian Vestre (30) møter Botrend på en kafe ved Vulkan i Oslo sentrum. Utenfor vinduet står benker og bord laget av familiebedriften  Vestre as.

 

Du ser dem overalt, men legger ikke nødvendigvis merke til dem. Vestres utemøbler pryder også Aker Brygge og flere store europeiske byer.

 

Nå er første levering ankommet Hudson River i New York, men mer om det senere.

 

Interessert i utemøbler? Les mer her

 

Jan Christian Vestre leder familiebedriften. FOTO: VESTRE

Tok over tidlig

Da faren døde brått i 2012, tok Jan Christian over familiebedriften. I år fyller selskapet 70 år.

 

Det startet da farfar Johs etablerte seg i en gammel tyskerbrakke i Haugesund i 1947. Industriutviklingen etter krigen var preget av få ressurser, men Johs ble raskt en markedsleder i utemiljø og lekeutstyr.

 

- Han lagde blant annet de første benkene til rådhusplassen i Haugesund. De står der fremdeles, sier Jan Christian Vestre.

 

Og det er nettopp den tankegangen, det bærekraftige, som er industrilederens visjon og filosofi.

 

- Bedrifter må vise ansvar

 

- De aller fleste tar utemøbler i byer for gitt, og det er veldig fint. Men svært få vet filosofien bak. Jeg mener at alle bedrifter bør ha et holistisk syn på driften, man opererer ikke i et vakuum, sier han.

 

Den tidligere AUF-politikeren og rådgiveren til både Trond Giske og Aps stortingsgruppe, mener at norske bedrifter må vise mer ansvar.

 

Han har sagt det før, og gjør det gjerne igjen: Om få år er det ni milliarder mennesker på jorda. 75 prosent av disse vil bo i byene.

 

- Det handler ikke om å selge flest produkter, men å bidra til en bedre verden. Mange mener at dette er et naivt syn. Ja vel, men hva er alternativet, da?

Bedrifter som ikke tar samfunnsansvar og spør seg selv hvordan de kan utgjøre en forskjell for mennesker og miljø, har gått ut på dato, sier han.

 

Disse utemøblene gir assosiasjoner til 30-tallet

 

Jan Christian Vestre med delegasjon fra Riksdagen på fabrikken i Torsby, FOTO: VESTRE
Utemøbler produseres både i Sverige og Norge. FOTO: VESTRE

Fabrikk i Sverige

Da Jan Christian Vestre overtok familiebedriften, gikk han inn for oppgaven med hele seg. Han ga Snøhetta i oppdrag å bygge en ny fabrikk i Torsby i Sverige, og ble selv fabrikksjef fra oktober til mars.

 

Begrepene  miljø  og produksjon kommer han alltid tilbake til.

 

- Vi skal lage produkter som bidrar til møter mellom mennesker. Ulike kulturer møtes i byene. Ved å ta i bruk uteområdene vil vi kunne bidra til møter mellom mennesker, sier han.

 

All produksjon foregår i Norge og Sverige, på fabrikken i Torsby og hos produksjonspartnere i Vestfold og på Jæren. Blant annet skjer all overflatebehandling av stål i Norge. Bak kolleksjonene står skandinaviske designere.

 

- Vi skal beholde produksjonen i Skandinavia, vi har tro på skandinavisk håndverk og miljøvennlig industri bygget på kortreiste materialer og fornybar energi. Ja, det er litt dyrere, men det er fullt mulig sier han.  

 

Les om norsk design på Botrend her

 

 

Vestre har utemøbler i flere store europeiske byer. FOTO: VESTRE
Du legger ikke alltid merke til møblene. FOTO: VESTRE

Møbler ved Hudson River

I følge Vestre er den norske måten å bruke uterom på helt unik. Han møter stadig utlendinger som lar seg fascinere.

 

- Den skandinaviske samfunnsmodellen er hottere enn noen gang. Norske bedrifter må kapitalisere på dette, hvordan vi organiserer samfunnet vårt er noe andre ser til.

 

Nå har amerikanerne fått øynene opp for Vestre as.

 

I fjor høst leverte selskapet utemøbler til et eksklusivt leilighetskompleks ved Hudson river i New York.

 

- Det gjør oss entusiastiske, og gir oss en selvtillit å se at folk i andre deler av verden legger merke til oss. Men det gir oss like mye glede å levere til en skole, og se hva uterommet har å si for læringsgleden og opplevelsen for barn, sier Vestre.

 

Cathrine Knudsen samarbeider med Vestre

 

Kristine Five Melvær designet kolleksjonen POP for Vestre. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Kunstner Cathrine Knudsen samarbeidet med Vestre i forbindelse med TV-aksjonen i 2015. FOTO: VESTRE

 

Bæringen Kristine Five Melvær har designet kolleksjonen  POP for utemøbelprodusenten.

 

Den ble lansert i fjor under Stockholm Furniture Fair.

 

- Alt de gjør er med hjertet, og de er kompromissløse på kvalitet, sier Melvær om oppdraget for Vestre.

 

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

 

 

FOTO: VESTRE
Les mer

Helene Jakobsen (36) bodde i et rekkehus med sønnen Maximilian (6) i Vollen. Alt var lagt til rette for et rolig liv ved vannet. Sønnen hadde kompisene i nærheten, og hun hadde nok å drive med. Likevel turte hun å bryte opp for å gå for den store drømmen.

Les mer

Den majestetiske skiferpeisen gløder rommet. På peishylla står ekornet som Kristine Østby Johansen (45) fikk av faren for mange år siden. Etter alle disse år står han fremdeles og gnager på en kongle, mens han forgjeves forsøker å få varmen i kroppen. 

Les mer
Annonse

Skal du kaste deg ut i kjøp eller salg av bolig? Det kan være mye nytt å tenke på. Denne huskelisten hjelper deg.Før du selger:Tenk gjennom hvor du vil bo og hvilken type bolig du ønsker deg. Vil du flytte inn i noe større eller mindre? Skal eiendommen ligge nærmere byen eller på landet?Velg riktig megler. Forskjellen mellom en god og en dårlig megler kan bety flere hundre tusen kroner. Vurder flere meglere for å finne den rette for deg. Tenk på lokalkunnskap, kjemi, erfaring og pris

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland