Publisert 01. oktober.2015 av

Hjemme på kjøkkenet i Oslo lager Victoria Günzler stearinlys for eksklusiv designbutikk i Paris.

 

I en liten, koselig bakgårdsleilighet på Grünerløkka sitter en barbeint masterstudent. Bak henne er det drøyt tretti små stearinlys som står av seg selv uten lysestake.

 

Det var i september i fjor at Victoria Günzler fra Nesøya og partneren hennes, Sara Wright Polmar fra Kolsås, ble invitert til utstillingen «Look to Norway» i Paris, hvis formål er å fremme norsk design. Temaet «Best før» fikk tankeprosessen i gang hos de unge kunstnerne.

Sara Polmar bruker norsk marmor på et av lysbrettene. FOTO: TORE GURIBY

Varig sten, flyktige lys

– Som designere vil man lage noe som varer, og som folk vil beholde i lang tid. Med stearinlys er det motsatt, og det synes vi var en interessant og utfordrende vinkling.

I prosjektet «Waxandstone» er også marmorbrettene de står på viktige.

 

– Vi synes det var en interessant kontrast. Stein som er varig, og stearin som er flyktig og forsvinnende.

 

Det var dette uttrykket som fanget den kjente og franske designbutikken «Merci» sin interesse. Da en innkjøper la inn forespørsel om 150 lys etter messen, ble designerne grepet av skrekkblandet fryd.

 

– «Merci» er en av favorittbutikkene mine, så dette må vi bare få til, tenkte jeg, forteller Günzler.

 

Problemet var imidlertid at den samlede beholdningen var på kun 40 lys.

Designfellesskapet

Klubben synliggjør norsk design

INTERIØR

Studerte stearinlyst

Når produksjonen av stearinlysene i tillegg foregår på det lille kjøkkenet til Polmar, er det ikke enkelt å få til masseproduksjon. Før utstillingen ble nemlig et lite laboratorium startet. Research på kjemiske reaksjoner, prøving og feiling av farger og utforming ble gjort på kjøkkenbenken.

 

– Vi leste alt vi kom over av hvordan man lager stearinlys. Vi var nøye på utformingen, og ga oss ikke før vi hadde de riktige fargene.

 

Etter bestillingen fra Paris kastet designerne seg over telefonen, og ringte det de kom over av lysbutikker og produsenter. De måtte få på plass en leverandør.

 

– Men det var veldig få muligheter, og vi fant ingen som kunne få til akkurat det vi ville. Derfor kom vi frem til at det beste var å gjøre det selv.

For å binde sammen kontrasten mellom stein og stearin har Günzler og Polmar tatt utgangspunkt i steinbrettenes nyanser når de finner fargen til lysene. FOTO: TORE GURIBY
Designlysene har foreløpig kun en størrelse, men de lokale designerne jobber for å utvide utvalget. FOTO: TORE GURIBY

Hardt arbeid lønner seg

Med stor arbeidsinnsats fikk de bestillingen ut i tide, og responsen lot ikke vente på seg. Henvendelser fra både Norge og store nettbaserte butikker i USA strømmet inn.

 

Omtrent samtidig ble Polmar gravid og Günzler var begynt på en master i keramikk. Prosjektet ble derfor satt litt på vent. Nå er de imidlertid i gang igjen, og i september skal lysene vises på utstillingen «100% Norway» i London.

 

– Vi føler stearinlys er litt upløyd mark. Det er mye på markedet, men kanskje ikke så mye spesielt og fint. Så nå er vi på utkikk etter produsenter.

 

For Günzler handler stearinlys om hygge.

 

– Det er noe med varmen, og hvordan det lukker rommet. Det blir mer intimt. Det er et slags instinkt vi har fra urmenneske om å samle oss rundt flammene.

 

Denne saken ble først publisert på Budstikka.no

Publisert 15. april.2017 av

Sunniva og Øyvind Hammer bodde lenge sammen i en leilighet på Snarøya, men da familieforøkelsen ble et faktum, tok de det store steget og kjøpte sin første enebolig.

 

Det endte med en sliten bolig fra det glade 70-tall. Boligen ble solgt slik den opprinnelig ble bygget, men med et barn på vei, var det avgjørende at det ikke var de store forandringene som måtte gjøres før familien kunne ta i bruk boligen.

 

– Jeg så et enormt potensiale i boligen, mens Øyvind kun så utfordringer. Heldigvis fikk jeg overtalt han, forteller Sunniva.

Mye lys, men ingen innsyn

Paret kikket etter bolig i området Asker og Bærum, og da prospektet av huset på Hvalstad dukket opp, var det planløsningen og de store vinduene som fikk Sunniva til å stoppe opp.

 

– Jeg likte godt planløsningen i huset, som gjorde at vi slapp å flytte på rør og strøm. På visningen var den store stuen med de store vinduene det som var avgjørende, forklarer hun.

 

Huset ligger luftig og høyt plassert på tomten, som fører til at familien får inn masse lys, men har lite innsyn.

 

Saken fortsetter under bildene. 

Slik så kjøkkenet ut ved overtagelse. FOTO: PRIVAT
Dette ble resultatet etter oppussingen. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Kjøkken og spisestue er mørkt innredet. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Totalrenoverte på seks måneder

Sunniva så at huset kunne få et nytt uttrykk med enkle malingsstrøk, men et halvt år senere var boligen totalrenovert.

 

– Jeg la en plan og tegnet huset mens vi fremdeles bodde på Snarøya. Det var ikke helt planen å endre alt på så kort tid, men da vi først satte i gang gikk det fort, forteller hun.

 

Se resten av Sunnivas hjem her

 

De startet med å rive det gamle kjøkkenet og fjerne overflødige vegger for å få en åpen løsning. I tillegg så de seg nødt til å fjerne badstuen og vaskerommet for å få større plass til et bad. Det ble også det rommet som var mest utfordrende å pusse opp.

 

– Vi brukte mest tid på badet, men det var en spennende utfordring å skape en spafølelse på begrenset plass. Nå får derimot hele familie plass under morgen-rushet, smiler hun.

 

Saken fortsetter under bildene. 

Stuen i ekte 70-tallsstil. FOTO: PRIVAT
Stuen har fått en real make over. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Stuen er lekkert innredet i mørke farger. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

 

Sunniva er opptatt av farger, og sett bort fra badet, synes hun fargebruken i hjemmet var noe av det mest utfordrende.

 

Slik totalrenoverte de 80-tallsboligen

 

I dag er mesteparten av hjemmet malt i mørke toner.

 

– Jeg har ikke alltid likt å ha det mørkt rundt meg, men jeg var lei det alle andre hadde. Jeg startet med en fondvegg i mørk kontrastfarge i leiligheten på Snarøya, og da det falt i smak, visste vi at huset vi kjøpte kom til å bli mørkt. Jeg ville ha en avslappende følelse her hjemme, og det føler jeg de dempende og mørke fargene tilfører. På dagtid slipper de store vinduene likevel inn nok lys, mener hun.

Sunniva har et øye for detaljer. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

– Planlegging er viktig

Paret hadde flaks med boligkjøpet, da de både fikk huset under takst og fikk solgt boligen på Snarøya rett etter at markedet skjøt fart.

 

Totalrenoverte 70-tallshuset på to måneder

 

Det resulterte i at de fikk en halv million ekstra å rutte med, og til sammen hadde de et oppussingsbudsjett på 1,7 millioner kroner.

 

– Vi har gjort mye av jobben selv, i tillegg til at vi har fått mye god hjelp av venner når det kommer til ting som riving, gipsing og maling. Men det er viktig å huske på at oppussing tar tid. Det er hele tiden prosesser som må følges opp. Planlegging er viktig, og tenk nøye gjennom hva man ønsker å prioritere, tipser hun.

Sunniva synes badet var et av de mest utfordrende rommene å pusse opp. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Nå har badet fått en spa-følelse over seg. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

 

Paret er godt fornøyd med resultatet av oppussingsprosjektet, men har ingen planer om å gi seg helt ennå.

 

– Jeg må si at det ble veldig mye bedre enn vi hadde trodd. Jeg elsker den store, åpne løsningen i andre etasje, i tillegg til velværefølelsen på badet. Men vi ønsker å bygge ut og skifte vinduer, så vi får nok jobbe hardt noen år til, smiler hun.

Også gangen er malt i en mørk blåfarge. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Med store vinduer og lyse gulv får spisestuen nok lys. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Les mer

Fra oppveksten av husker Vibeke Skar (34)  godt påskeferiene på hytta. – Noe av pynten var nostalgisk og fin, mens resten var ting vi hadde laget opp gjennom, forteller hun. Selv glemmer hun aldri da broren kom hjem med verdens kuleste kylling som han hadde laget i barnehagen. – Det var en rockekylling med store føtter og gitar, sier hun og ler. Hjemme hos designeren i Lommedalen i Bærum er nok påskepynten litt «forfinet» – Vi har det ganske så striglet og minimalistisk, men

Les mer

Å handle brukt er både pirrende og spennende. Fra du setter foten inn i butikken, til du snuser deg rundt fra hylle til hylle gjennom rare ting og tang, og plutselig der, midt blant kopper og kar, finner den ene tallerkenen som du samler på etter mormor. Du puster lettet ut og legger tallerkenen i kurven. Rett etterpå oppdager du DEN stilige stolen gjemst bakerst i lokalet. Det er denne følelsen – kupp-følelsen – som er så herlig. Gir møblene nytt liv

Les mer
Annonse

Ditt drømmekjøkken er produsert med omsorg og presisjon, ved et tradisjonsrikt treforedlingsfirma i Ballingslöv, Skåne. Drømmekjøkkenet har produsert kjøkken preget av hverdagsglede siden 1929. Interiør påvirkes av trender, godt håndverk av yrkesstolthet. Du kan derfor være sikker på at ditt Drømmekjøkken er produsert i et ærlig materiale, med utførelser tilpasset tidens tendenser.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland