Publisert 01. oktober.2015 av

Hjemme på kjøkkenet i Oslo lager Victoria Günzler stearinlys for eksklusiv designbutikk i Paris.

 

I en liten, koselig bakgårdsleilighet på Grünerløkka sitter en barbeint masterstudent. Bak henne er det drøyt tretti små stearinlys som står av seg selv uten lysestake.

 

Det var i september i fjor at Victoria Günzler fra Nesøya og partneren hennes, Sara Wright Polmar fra Kolsås, ble invitert til utstillingen «Look to Norway» i Paris, hvis formål er å fremme norsk design. Temaet «Best før» fikk tankeprosessen i gang hos de unge kunstnerne.

Sara Polmar bruker norsk marmor på et av lysbrettene. FOTO: TORE GURIBY

Varig sten, flyktige lys

– Som designere vil man lage noe som varer, og som folk vil beholde i lang tid. Med stearinlys er det motsatt, og det synes vi var en interessant og utfordrende vinkling.

I prosjektet «Waxandstone» er også marmorbrettene de står på viktige.

 

– Vi synes det var en interessant kontrast. Stein som er varig, og stearin som er flyktig og forsvinnende.

 

Det var dette uttrykket som fanget den kjente og franske designbutikken «Merci» sin interesse. Da en innkjøper la inn forespørsel om 150 lys etter messen, ble designerne grepet av skrekkblandet fryd.

 

– «Merci» er en av favorittbutikkene mine, så dette må vi bare få til, tenkte jeg, forteller Günzler.

 

Problemet var imidlertid at den samlede beholdningen var på kun 40 lys.

Designfellesskapet

Klubben synliggjør norsk design

INTERIØR

Studerte stearinlyst

Når produksjonen av stearinlysene i tillegg foregår på det lille kjøkkenet til Polmar, er det ikke enkelt å få til masseproduksjon. Før utstillingen ble nemlig et lite laboratorium startet. Research på kjemiske reaksjoner, prøving og feiling av farger og utforming ble gjort på kjøkkenbenken.

 

– Vi leste alt vi kom over av hvordan man lager stearinlys. Vi var nøye på utformingen, og ga oss ikke før vi hadde de riktige fargene.

 

Etter bestillingen fra Paris kastet designerne seg over telefonen, og ringte det de kom over av lysbutikker og produsenter. De måtte få på plass en leverandør.

 

– Men det var veldig få muligheter, og vi fant ingen som kunne få til akkurat det vi ville. Derfor kom vi frem til at det beste var å gjøre det selv.

For å binde sammen kontrasten mellom stein og stearin har Günzler og Polmar tatt utgangspunkt i steinbrettenes nyanser når de finner fargen til lysene. FOTO: TORE GURIBY
Designlysene har foreløpig kun en størrelse, men de lokale designerne jobber for å utvide utvalget. FOTO: TORE GURIBY

Hardt arbeid lønner seg

Med stor arbeidsinnsats fikk de bestillingen ut i tide, og responsen lot ikke vente på seg. Henvendelser fra både Norge og store nettbaserte butikker i USA strømmet inn.

 

Omtrent samtidig ble Polmar gravid og Günzler var begynt på en master i keramikk. Prosjektet ble derfor satt litt på vent. Nå er de imidlertid i gang igjen, og i september skal lysene vises på utstillingen «100% Norway» i London.

 

– Vi føler stearinlys er litt upløyd mark. Det er mye på markedet, men kanskje ikke så mye spesielt og fint. Så nå er vi på utkikk etter produsenter.

 

For Günzler handler stearinlys om hygge.

 

– Det er noe med varmen, og hvordan det lukker rommet. Det blir mer intimt. Det er et slags instinkt vi har fra urmenneske om å samle oss rundt flammene.

 

Denne saken ble først publisert på Budstikka.no

Publisert 07. februar.2017 av

En skolevei på 40 kilometer, fra Nesøya til Skedsmo.

 

Det kan bli hverdagen til interiør-elev Henriette Drake (17) til neste år.

 

 

Vil følge drømmen

– Å bli interiørdesigner har vært drømmen i flere år. Det er utrolig kjipt at jeg kanskje ikke når målet nå som jeg har hatt faget i to år, sier Henriette Drake, som går i 2. klasse på interiør- og utstillingsdesign på Nesbru videregående skole i Asker. Hun og medelevene lever i uvisshet om de får fullføre det tredje og siste året ved skolen sin.

 

– Vi har fått beskjed om at hvis det ikke blir mer enn seks søkere med gode nok karakterer, blir klassen lagt ned, forteller Henriette.

 

Kun tre elever i klassen er hittil bestemt på å gå videre til 3. klasse til interiørfaget på Nesbru.

 

Her kan du lese flere interiørsaker på Botrend

 

Det kan bety kroken på døren for et slikt videregående interiørtilbud i Asker og Bærum. Ingen andre videregående skoler i regionen vår har dette faget.

 

Elevene herfra, som ønsker å ta nettopp interiørfag, må i så fall dra til Skedsmo videregående skole på Romerike. For Henriette som bor på Nesøya vil det si 40 kilometer, tre ulike kollektivtransportmidler og 1,5 time unna i morgenrushet, ifølge Ruters beregninger.

 

Studio Føy debuterer i Stockholm

 

– Må begynne på nytt

– Det blir altfor langt å reise til Skedsmo hver dag. Å komme seg til Rud hadde vært greit, men Lillestrøm får jeg rett og slett ikke til i hverdagen, sier Henriette.

 

– Det er ikke engang sikkert at vi kommer inn. Det er bare 12 plasser ved Skedsmo – og vi må konkurrere med to klasser som allerede går der og er svært motivert for å fortsette. Det er tøffe krav for å komme inn, sier Maren Stebekk (17) fra Asker, som også har lagt opp et løp for å gå tre år med interiørfag, så gå et påbyggingsår for å få studiekompetanse. For så å studere interiørarkitektur ved Kunsthøgskolen i Oslo.

 

– Hvis jeg ikke får fullført løpet jeg har startet på, må jeg nesten begynne med noe nytt, noe helt annet. Jeg aner ikke hva. Jeg er redd disse to skoleårene er helt bortkastet, sukker Maren.

 

Les mer om studentdesign her

 

 

Henriette Drake (t.v), Maren Stebekk og lærer Kristin Foyn på Nesbru vgs. FOTO: KARL BRAANAAS

– Markedet trenger elevene

– Det er trist å se hvordan dette plager elevene og forstyrrer opplæringen, sier Kristin Foyn, interiørlærer ved Nesbru.

 

Hun mener det bør være slik at hvis en elev begynner på et fag ved en skole, så skal eleven kunne føle seg trygg på å få fullføre faget på samme sted.

 

Hun innrømmer at det er vanskelig å stå foran elevene å forklare og veilede med trusselen om nedleggelse hengende over hodet.

 

Interiørfaget ved skolen har de to siste årene slitt med rekrutteringen. I år går ti elever i 2. klasse, mens tre går i 3. klasse.

 

– Få velger faget. Er det liv laga?

 

– Ja, markedet etterspør denne kompetansen. Alle elevene som ønsker det, får jobb rett etter skolen. Men søkingen går i bølger, på landsbasis er den imidlertid god, sier Foyn.

 

Lærer Kristin Foyn ved Nesbru vgs. FOTO: KARL BRAANAAS

Få kjenner til tilbudet

Hun mener få tenåringer er kjent med interiørfaget når de søker videregående skole. Desto flere av elevene har oppdaget tilbudet i løpet av førsteklasse.

 

– Det er om å gjøre å rekruttere så mange som mulig til yrkesfag. At fag legges ned mens elevene er i gang, frykter jeg fører til at færre søker denne retningen. Det blir en ond sirkel, sier Foyn.

 

Henriette og Maren prøver nå alt de kan for å overtale flere medlever til å fortsette til neste år.

 

– Fylkeskommunen ser på oss som en utgift. Men for oss handler det om fremtiden vår, sier Maren.

 

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

– Vi overtok huset fra 1918 med mye av det opprinnelige inventaret i seg. Møblene er en del av boligen så det var naturlig å blande dem med våre egne ting noe badet også bærer preg av, forteller ekteparet Åse Risberg og Ole Henrik Osen.   Det var desember i fjor at familien realiserte drømmen om et småbruk og flyttet fra villa på Jar til et 211 måls gårdsbruk på Eidsberg i nærheten av Mysen i Østfold.   – Vi falt pladask og kunne flytte rett inn. Vi opplever at stilen på

Les mer

Ekteparet i 70-årene ble overtalt til å oppgradere leiligheten for nærmere en halv million kroner før salget. Det angrer de ikke på i dag. – Grundige forberedelser, kompetanse og engasjement er alfa og omega, sier megleren. Her får du flere eiendomsnyheter 

Les mer
Annonse

Vi er opptatt av at livet skal være godt å leve. Vi bruker mye tid og penger på å leve godt og tar generelt godt vare på oss selv. Vi er opptatt av bil på bakgrunn av komfort og bruksområdet. Vi sørger for at helsen er god, ved å bruke tid og penger på trening. Hos A-møbler er vi opptatt av at livet skal være godt, også i sengen. I gjennomsnitt tilbringer de fleste av oss 41.000 timer på samme madrass før vi bytter den ut. Det tilsvarer fem år på én og samme madrass. Det betyr

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland