Publisert 01. oktober.2015 av

Hjemme på kjøkkenet i Oslo lager Victoria Günzler stearinlys for eksklusiv designbutikk i Paris.

 

I en liten, koselig bakgårdsleilighet på Grünerløkka sitter en barbeint masterstudent. Bak henne er det drøyt tretti små stearinlys som står av seg selv uten lysestake.

 

Det var i september i fjor at Victoria Günzler fra Nesøya og partneren hennes, Sara Wright Polmar fra Kolsås, ble invitert til utstillingen «Look to Norway» i Paris, hvis formål er å fremme norsk design. Temaet «Best før» fikk tankeprosessen i gang hos de unge kunstnerne.

Sara Polmar bruker norsk marmor på et av lysbrettene. FOTO: TORE GURIBY

Varig sten, flyktige lys

– Som designere vil man lage noe som varer, og som folk vil beholde i lang tid. Med stearinlys er det motsatt, og det synes vi var en interessant og utfordrende vinkling.

I prosjektet «Waxandstone» er også marmorbrettene de står på viktige.

 

– Vi synes det var en interessant kontrast. Stein som er varig, og stearin som er flyktig og forsvinnende.

 

Det var dette uttrykket som fanget den kjente og franske designbutikken «Merci» sin interesse. Da en innkjøper la inn forespørsel om 150 lys etter messen, ble designerne grepet av skrekkblandet fryd.

 

– «Merci» er en av favorittbutikkene mine, så dette må vi bare få til, tenkte jeg, forteller Günzler.

 

Problemet var imidlertid at den samlede beholdningen var på kun 40 lys.

Designfellesskapet

Klubben synliggjør norsk design

INTERIØR

Studerte stearinlyst

Når produksjonen av stearinlysene i tillegg foregår på det lille kjøkkenet til Polmar, er det ikke enkelt å få til masseproduksjon. Før utstillingen ble nemlig et lite laboratorium startet. Research på kjemiske reaksjoner, prøving og feiling av farger og utforming ble gjort på kjøkkenbenken.

 

– Vi leste alt vi kom over av hvordan man lager stearinlys. Vi var nøye på utformingen, og ga oss ikke før vi hadde de riktige fargene.

 

Etter bestillingen fra Paris kastet designerne seg over telefonen, og ringte det de kom over av lysbutikker og produsenter. De måtte få på plass en leverandør.

 

– Men det var veldig få muligheter, og vi fant ingen som kunne få til akkurat det vi ville. Derfor kom vi frem til at det beste var å gjøre det selv.

For å binde sammen kontrasten mellom stein og stearin har Günzler og Polmar tatt utgangspunkt i steinbrettenes nyanser når de finner fargen til lysene. FOTO: TORE GURIBY
Designlysene har foreløpig kun en størrelse, men de lokale designerne jobber for å utvide utvalget. FOTO: TORE GURIBY

Hardt arbeid lønner seg

Med stor arbeidsinnsats fikk de bestillingen ut i tide, og responsen lot ikke vente på seg. Henvendelser fra både Norge og store nettbaserte butikker i USA strømmet inn.

 

Omtrent samtidig ble Polmar gravid og Günzler var begynt på en master i keramikk. Prosjektet ble derfor satt litt på vent. Nå er de imidlertid i gang igjen, og i september skal lysene vises på utstillingen «100% Norway» i London.

 

– Vi føler stearinlys er litt upløyd mark. Det er mye på markedet, men kanskje ikke så mye spesielt og fint. Så nå er vi på utkikk etter produsenter.

 

For Günzler handler stearinlys om hygge.

 

– Det er noe med varmen, og hvordan det lukker rommet. Det blir mer intimt. Det er et slags instinkt vi har fra urmenneske om å samle oss rundt flammene.

 

Denne saken ble først publisert på Budstikka.no

Les mer
Annonse

 – Hvis vi kan hjelpe deg å skape hjerterom i stedet for utstillingsrom, har vi gjort noe riktig. Velg personlig design, design som skal følge deg i livet, som vokser med deg og ikke fra deg. Vi tilbyr produkter med en historie.  For Ingvild Rogndokken Alvir (47), daglig leder av interiørperlen Ask Interiør, er jobb en lidenskapelig livsstil – eller omvendt.  – Vi åpnet for to og et halvt år siden, det har vært innholdsrike år og en fantastisk mottagelse her i Asker. Vi er nå s

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland