Publisert 01. oktober.2015 av

En felles kjærlighet for varmt, norsk design kombinert med synsvinkler fra to ulike generasjoner ga designerne Dysthe og Torsteinsen kontrakten på 1.700 hvilemøbler i Gardermoens nye pir.

 

– Det er en stor glede, spesielt for Sven Ivar, å få være med på Gardermoen igjen. Men det er en like stor glede å gi stafettpinnen over til et firma som nå får en dytt, sier Trinelise Dysthe (82).

 

Hvilemøblene "Transeat" vil stå i den nye piren på Gardermoen som skal åpne i 2017. ILL.: TORSTEINSEN DESIGN AS

Videreutviklet møbelet

I 1997 fikk Rykkinn-designeren Sven Ivar Dysthe (nå 84) æren av å designe hvilemøblene på Gardermoen flyplass.

 

Sammen med Torsteinsen Design har Dysthe Design nå videreutviklet møbelet, og vant konkurransen om å få møblere den nye piren på flyplassen, gjennom leverandøren Fora Form.

 

– Dere har vært rause, og tydelige på at dere har fått gjort mye moro – og vi føler veldig på at dere unner oss også dette, sier Solveig Torsteinsen (48) til ekteparet Dysthe.

 

Les også: Hva er egentlig interiørarkitektur? Ellen S. Klingenberg har svaret

Ny generasjon

Dysthe fikk inntrykk av at flyplassen var veldig fornøyde med «Gardist», som deres forrige design heter. Da konkurransen om å designe møblene til den nye piren ble utlyst, skjønte de at det var muligheter for å videreutvikle designet til å brukes også her.

 

– Vi tenkte at det var bra både for neste generasjon og oss å få inn noen som har bena mer i vår tid. Vi spurte derfor Torsteinsen Design om å være med på utviklingen av de nye møblene, forteller Trinelise Dysthe.

 

Det endte med nettopp en videreutvikling av «Gardist» til møbelet som i dag heter «Transeat».

 

Les mer om norsk design på Botrend

 

Fruktbart samarbeid

Med designet av de nye flyplassmøblene posisjonerer Torsteinsen Design seg for alvor i markedet.

 

– Dette gir oss noe å markedsføre oss med, sier Solveig Torsteinsen.

 

– Spin-off-effekten er vel så viktig som selve betalingen, legger ektemannen Fredrik Torsteinsen (51) til.

 

Både Fredrik og Sven Ivar har bakgrunn som møbelsnekkere, og har en tilnærming til materialet de mener er avgjørende for at deres design slo gjennom.

 

– De som har en yrkesfaglig bakgrunn kan levere kvalitet, og forstår hva kvalitet er, sier Trinelise Dysthe.

 

De er også enige i at samarbeidet har vært en god prosess.

 

– Vi er ikke enige i alt, men når man samarbeider får man se andre ting, og ender ofte opp med noe vesentlig bedre enn man ville gjort alene, sier Fredrik Torsteinsen.

 

– Da jeg så deres første tegning, tenkte jeg at «jaha, slik ville ikke jeg gjort det». Men det var veldig interessant, sier Sven Ivar Dysthe.

 

 

 

Sven Ivar Dysthe og Fredrik Torsteinsen, sammen med Trinelise Dysthe og Solveig Torsteinsen, foran skissene av "Transeat". FOTO: BELINDA JØRANDLI

Satset på nordisk design

Designerkvartetten hadde en klar idé om hva de ønsket da de satte i gang med utformingen.

 

– Vi satset på å fremstå som de med et mest nordisk design. Man skal kunne forstå hvor man er. En nærhet til materialet, og et varmere uttrykk er en del av den nordiske identiteten, forteller Fredrik Torsteinsen.

 

– I tillegg er funksjonalitet i drift, vedlikehold og bruk viktig. Møblene skal være gode å sitte i, være holdbare og det må være mulige å skifte ut deler etter hvert, legger Trinelise Dysthe til.

 

Denne saken ble første gang publisert i Budstikka.

 

Les mer på Botrends forside

 

Kontakt oss gjerne her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Sittegruppen "Gardist" ble laget av Sven Ivar Dysthe til Oslo Lufthavn Gardermoen i 1998. FOTO: OSLO LUFTHAVN
Publisert 04. juli.2017 av

En sammenslåing av tre små hytter i tre og glass, signert Reiulf Ramstad arkitekter, er løsningen på hyttedrømmen for tre generasjoner av samme familie.

 

Her kan du lese flere saker om fritidsboliger

 

 

Samlingspunkt for familien

Prosjektet som har fått navnet Micro Cluster Cabin ligger på Herfell i Vestfold, mellom Sandefjord og Larvik.

 

Prosjektet ble bestilt av et par som ønsket å lage et samlingspunkt for seg og sine to voksne sønner som begge var i ferd med å bli foreldre selv.

 

De tre skråtak-formede bygningene er plassert slik at familiene kan feriere sammen, men samtidig ha sine egne private soner. To av hyttene har separate soverom, mens den tredje har felles kjøkken og oppholdsrom.

 

Slik fikk familien drømmehytte ved sjøen

 

Åpent fellesareale

- Oppdragsgiveren ønsket seg en hytte for hele familien, men den skulle også kunne oppleves som de enkeltes innbyrdes hytter
, forteller Reiulf Ramstad.

 

- Løsningen ble en samling av tre volumer som kan brukes individuelt, legger han til.

 

Hvert av husene er plassert i ly av en kolle i nordøstlig retning, noe som avgrenser og definerer tomten sammen med utsikten mot sørvest. Fellesarealet er åpnet mot utsikten med vindu i hele gavlfasaden, noe som lar det grønne naturlandskapet blir en del av rommet.

 

Sørlandets bortgjemte perler

Åpent fellesareale mellom hyttene. Foto: Lars Petter Pettersen

Glassvegger

-Vi diskuterte hvordan arkitekturen og kollen som danner en naturlig vegg av stein, sammen kunne skape et lokalt mikroklima som ville forlenge bruken av hytta fra tidlig vår til tidlig vinter, forteller Ramstad.

 

Fra fellessonen ser man ut på et åpent friareal gjennom glassveggen i gavlfasaden, mens motsatt side har fått store skyvedører i glass som kan åpnes mot uteplassen som ligger skjermet mellom hytteveggene.

 

Blålige toner på Brønnøya

 

 

 

Utpreget bruk av glass. Foto: Lars Petter Pettersen
Foto: Lars Petter Pettersen

Variert materialbruk

Landstedet har felles kjøkken og sosial sone i rommet med gavlsvegg i glass, mens soverom og bad er lagt til de mer private byggene med lukkede fasader kledd i naturpanel. Hver av disse hyttene har eget bad, et separat soverom og en rommelig hems under skråtaket.

 

De private hyttene er begge kledd i naturpanel med smale avlange vinduer, mens byggenes møtepunkter er kledd med blikkplater.

 

Både innvendig og utenpå er det benyttet treverk fra distriktet som vil gråne og gå mer i ett med de naturskjønne omgivelsene over tid.

 

Og uterommet mellom hyttene, fjellsiden og en liten separate redskapsbod, danner et skjermet tun, med en liten hageflekk.

 

 

Les mer på Botrends forside 

 

Følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no og send oss gjerne tilbakemelding her.

 

Det er benyttet treverk fra distriktet. Foto: Lars Petter Pettersen
Treverket vil gråne og gå mer i ett med omgivelsene over tid. Foto: Lars Petter Pettersen
Les mer

Da Kaja og samboeren flyttet inn i leiligheten for tre år siden, var den gjennomgående hvit. Så endret de alt. Her kan du lese mer om bruk av farger på Botrend. 

Les mer

Huset i jungelen

Forelsket seg i yogalæreren og flyttet til India.

Publisert 01. oktober.2015 av Bettine Nicotra

- Yogaretreatet ligger i en jungel, så vi har banantrær og pasjonsfrukt i hagen, og sover til lyden av aper og papegøyer, sier Silje Dubey (36). Hun forteller om livet i deres primitive hus midt i jungelen i Goa i India, en spasertur unna stranden. Som 19-åring var jenta fra Inderøy i Nord Trøndelag klar for å utforske verden. Fra Stockholm, Madrid, Los Angeles, Oslo og til Mallorca. Der startet hun opp butikken «Tipi» hvor hun solgte klær, innredning og egenproduserte smykker.  

Les mer
Annonse

Familien Vinje drømte om å bygge eget hus. Da eiendommene ved Ekebergåsen Boligfelt ble lagt ut for salg, slo de til umiddelbart! – Vi ønsket å kjøpe eiendom på Ekebergåsen fordi vi allerede hadde et hus på Lierskogen. Det var nemlig uaktuelt for oss å flytte herfra. Her bor vi landlig samtidig som vi bor sentralt, forteller Asbjørn Vinje. Det var nærheten til marka og de fine solforholdene som fristet han og familien. Samtidig var det en gyllen mulighet til å bygge eget hus. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland