Publisert 01. oktober.2015 av

Som barn bygde søstrene Mikkelsen hytte i pappeskene på lageret til Asker-familiens interiørbedrift. Nå går de opphavet i næringen.

 

De tre søstrene fikk inn interiørhandel med morsmelken. Vokste opp på lagrene og i bagasjerommet på en gammel Mazda.

 

Feriene ble lagt til Italia der foreldrene og besteforeldrene skulle besøke interiørmesser. Nå bryter søstrene ut.

 

– Familieselskapet Nomi er grossister, og retter seg mot et eldre segment, sier storesøster Cesilie Glenne (29).

 

Satser moderne

Sammen med lillesøstrene Henriette (18) og Kathrine Mikkelsen (26) opprettet hun i mars aksjeselskapet Sorelle – «Søstre» på italiensk. På internett, med bloggere som markedsføringshjelp, vil søstrene nå interiørentusiaster fra 18 år og oppover.

 

– Vi satser på tradisjonelle møbler med en moderne vri, sier Cesilie.

 

Da farmor Norun Mikkelsen startet Nomi i 1988, hadde hun arbeidet med kjøp og salg siden 1948.

 

– Jeg startet hjemme i stuen, og hadde kundene på wienerbrød og kaffe, sier Norun.

 

– Garasjen ble brukt som lager. Jeg sparte alt jeg kunne, slik at jeg kunne kjøpe mer neste gang. Spesielt blomsterbutikker var populære, de betalte nemlig kontant. «Send meg varer for 20.000 kroner, du vet jo hva jeg vil ha», sa kundene til meg. Sånn er det jo ikke lenger, det er ikke så moro nå, sier farmor Norun.

 

– Ja, men folk kommer innom her også. Og det er mange som ringer eller sender bilder av stuen sin for å spørre hva som kan passe inn, sier Kathrine.

Starthjelp

Takket være oppspart egenkapital og ledig lokale ved siden av familiebedriften, fikk de tre søstrene en lettere start enn farmor. Farmor Norun er bekymret for grossistene, nå som nettbutikkene spretter opp som paddehatter.

 

– Samtidig bidrar internett til et større utvalg av gode tilbydere og flere muligheter for kundene, parerer Cesilie.

 

Med syv dager gamle Elvine på oldemors arm, titter interiørsøstrene ut overlageret de deler med foreldrene. Etter måneder med intens planlegging, avgangseksamener for lillesøster og fødselstermin som nærmet seg for storesøster, er nettbutikken åpnet. Etter knappe to måneder synes søstrene fra Asker at de er i god rute, med tanke på at de er nye i et tøft marked.

 

Trippelbolig på Snarøya

Søsken bygde sammen.

ARKITEKTUR

Livsstil

– Vennene mine syns det er rart at jeg er med på å starte egen bedrift. Samtidig syns de det er gøy at noen gjør noe annerledes og tør å satse, sier Henriette.

 

– Vi får ofte spørsmål om hvordan det er å jobbe sammen som familie. Men det er jo det vi er vant til. Dette er vår livsstil. Men det er klart, det er viktig med adskilte arbeidsoppgaver, for vi vet at det kan være ugreit også, sier storesøster Cesilie.

 

– Men det har aldri vært noe spørsmål om å starte opp her. Vi har valgt våre egne veier, men så kom vi tilbake fordi vi liker å jobbe med dette.

 

Leken på lageret er det lille Elvine som nå må ta ansvaret for.

 

Denne saken ble først publisert på Budstikka.no

De tre søstrene vokste opp blant pappkasser på lagrene til familiebedriften Nomi. Fra venstre Henriette, Kathrine og Cesilie med Elvine. FOTO: TORE GURIBY
Publisert 02. januar.2017 av

Trivsel.

 

Det er ordet som står igjen etter at IFIs Trendforum har diskutert tendensene i interiørmoten anno 2018.

 

Gruppen består av representanter fra både tapet-, tekstil-, maling-, gulv- og verktøyleverandører og er ledet av Bjørg Owren, kreativ leder i ifi.no. 

 

De mener at det moderne interiøret anno 2018 ikke er vellykket før det «kjennes riktig».

 

– Det holder ikke at det ser fint ut. Hjemmet skal være en plass der du som bor der skal kjenne at «her er det godt å være», sier Owren.

 

Sett farge på interiøret

 

 

Et sansespill

For at vi skal trives, må alle sansene finne behag.

 

– Sansebaserte opplevelser er et nøkkeluttrykk. Vi skal avstemme med alle sansene. Det holder ikke å bare synes at noe ser pent ut. Vi skal ta og føle på, vi skal lukte og høre etter – og vi skal kjenne på magefølelsen. Først da kan vi lage interiører vi selv virkelig trives i, forklarer Owren.

 

Derfor blir brunt mer populært

 

 

FOTO: TRINE MIDTSEM / IFI.NO

Individuelle flokkdyr

 

Og hva som behager, varierer fra person til person.

 

– Vi er individuelle flokkdyr. Vi vil alltid la oss påvirke av hva andre gjør og hva andre synes, men framover vil vi legge større vekt på hva vi selv føler også. Vi tørr å være mer individuelle i flokken, tror Owren, og utdyper: – Vi begynner å stole mer på oss selv og hva som kjennes rett for oss, og vi våger å gå for det i større grad enn tidligere.

 

Slik fronter de norsk design med dørmatter

 

Produkt av tiden

 

Det økte fokuset på og behovet for trivsel er et produkt av tiden vi lever i.

 

– Det skjer så mye rundt oss og alt går så fort. Vi blir stadig eksponert for konflikter og uroligheter, og føler oss mer utrygge. Da trenger vi et frirom der vi kan puste, der vi kan være oss selv og trives med det, og det er helt naturlig at hjemmet har denne funksjonen, sier Owren.

 

Bo Naturlig: Slik skapes gode rom

 

Trivesel er hovedtema til neste år. FOTO: ANNE MANGLERUD/GREEN APPLE

Ikke forenelig

 

Owren og resten av trendpanelet synes ikke de hvitmalte veggene og det kjølige interiøret som har preget norske hjem de siste tjue årene stemmer overens med våre tanker om trivsel ellers.

 

– Mye romklang, få farger og lite variasjon i materialer virker upersonlig og nakent, og er lite forenelig med hva de fleste ellers forbinder med trivsel, kos og hygge, sier hun.

 

Skandinaviske designere hylles i tapetkolleksjon

Det kjølige interiøret er på vei ut. FOTO: TAPETHUSET

Det viktige samspillet

Så hvordan vil dette ønske om økt trivsel vises i interiører framover?

 

Det er selvsagt helt individuelt hva vi trives i, men vi kan samtidig se noen tendenser som peker i samme retning.

 

– Vi ser et mye større mangfold, og interiørene blir generelt lunere, varmere og frodigere. Vi ser til naturen som den største inspirasjonskilden, og vi vil ha det mer autentisk og ujålete. Det er et samspill mellom flere farger, flere ulike materialer og flere former, akkurat som i naturen. I det store og det hele kan vi si at det blir mer mat for sansene våre, forklarer Owren.

 

Les mer på Botrends forside

 

Tips oss gjerne her, og følg oss på Facebook og Instagram

Naturen er vår største inspirasjonskilde. FOTO: INTAG
Les mer

– Det var du som bestemte hvordan pendlene skulle henge, ikke sant? Lars Kristian Amundsen (42), hotelldirektør ved Radisson Blu på Fornebu, spør en av resepsjonistene som står bak den nye disken i skinn. I fem måneder har teamet jobbet seg gjennom en total oppussing av fellesområdene. – De siste årene har vi pusset opp jevnt og trutt – både kjøkken, rom og bad, sier han. Men nå var det på tide å ta tak i lobbyen og resepsjonen, baren med den intime restauranten og kurs og

Les mer

Hvert år kåres  Vixen Blog Awards – der Norges fremste bloggere samles til fest i Oslo. Her er det flere kategorier, blant annet Årets Interiørblogger, og selve festen skjer på Grand Hotel den 19. januar. Les mer om interiør på Botrend her 

Les mer
Annonse

 Historien til Italian House strekker seg helt tilbake til 1979, og for tre år siden gjennomførte de en omfattende stilendring. Møblene deres føyer seg nå stilmessig inn i dagens trendbilde. Italian House produserer sine kvalitetsmøbler i Portugal og Italia. Ett nøkkelord her er «custom made». De kan produsere alle møbler etter kundens egne spesifikasjoner. − Vi har mulighet til å etterkomme kundens ønske både når det gjelder spesielle mål og egne tekstiler, forteller Nina As

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland