Publisert 01. oktober.2015 av

Som barn bygde søstrene Mikkelsen hytte i pappeskene på lageret til Asker-familiens interiørbedrift. Nå går de opphavet i næringen.

 

De tre søstrene fikk inn interiørhandel med morsmelken. Vokste opp på lagrene og i bagasjerommet på en gammel Mazda.

 

Feriene ble lagt til Italia der foreldrene og besteforeldrene skulle besøke interiørmesser. Nå bryter søstrene ut.

 

– Familieselskapet Nomi er grossister, og retter seg mot et eldre segment, sier storesøster Cesilie Glenne (29).

 

Satser moderne

Sammen med lillesøstrene Henriette (18) og Kathrine Mikkelsen (26) opprettet hun i mars aksjeselskapet Sorelle – «Søstre» på italiensk. På internett, med bloggere som markedsføringshjelp, vil søstrene nå interiørentusiaster fra 18 år og oppover.

 

– Vi satser på tradisjonelle møbler med en moderne vri, sier Cesilie.

 

Da farmor Norun Mikkelsen startet Nomi i 1988, hadde hun arbeidet med kjøp og salg siden 1948.

 

– Jeg startet hjemme i stuen, og hadde kundene på wienerbrød og kaffe, sier Norun.

 

– Garasjen ble brukt som lager. Jeg sparte alt jeg kunne, slik at jeg kunne kjøpe mer neste gang. Spesielt blomsterbutikker var populære, de betalte nemlig kontant. «Send meg varer for 20.000 kroner, du vet jo hva jeg vil ha», sa kundene til meg. Sånn er det jo ikke lenger, det er ikke så moro nå, sier farmor Norun.

 

– Ja, men folk kommer innom her også. Og det er mange som ringer eller sender bilder av stuen sin for å spørre hva som kan passe inn, sier Kathrine.

Starthjelp

Takket være oppspart egenkapital og ledig lokale ved siden av familiebedriften, fikk de tre søstrene en lettere start enn farmor. Farmor Norun er bekymret for grossistene, nå som nettbutikkene spretter opp som paddehatter.

 

– Samtidig bidrar internett til et større utvalg av gode tilbydere og flere muligheter for kundene, parerer Cesilie.

 

Med syv dager gamle Elvine på oldemors arm, titter interiørsøstrene ut overlageret de deler med foreldrene. Etter måneder med intens planlegging, avgangseksamener for lillesøster og fødselstermin som nærmet seg for storesøster, er nettbutikken åpnet. Etter knappe to måneder synes søstrene fra Asker at de er i god rute, med tanke på at de er nye i et tøft marked.

 

Trippelbolig på Snarøya

Søsken bygde sammen.

ARKITEKTUR

Livsstil

– Vennene mine syns det er rart at jeg er med på å starte egen bedrift. Samtidig syns de det er gøy at noen gjør noe annerledes og tør å satse, sier Henriette.

 

– Vi får ofte spørsmål om hvordan det er å jobbe sammen som familie. Men det er jo det vi er vant til. Dette er vår livsstil. Men det er klart, det er viktig med adskilte arbeidsoppgaver, for vi vet at det kan være ugreit også, sier storesøster Cesilie.

 

– Men det har aldri vært noe spørsmål om å starte opp her. Vi har valgt våre egne veier, men så kom vi tilbake fordi vi liker å jobbe med dette.

 

Leken på lageret er det lille Elvine som nå må ta ansvaret for.

 

Denne saken ble først publisert på Budstikka.no

De tre søstrene vokste opp blant pappkasser på lagrene til familiebedriften Nomi. Fra venstre Henriette, Kathrine og Cesilie med Elvine. FOTO: TORE GURIBY
Publisert 26. april.2017 av

Både salget og overskuddet vokser for den lokale livsstilsbutikken Bolina på Stabekk.

 

 – Det er helt utrolig, sier daglig leder Hanne Borge.

 

Omsetningen økte med 3,4 millioner kroner, eller 10,5 prosent, til 35,3 millioner kroner.

 

Overskuddet ble det største noensinne: 3,6 millioner kroner. Og det i året butikken feiret 30-årsjubileum.

 

– Tallene for fjoråret er veldig bra, men det er beinhard jobbing, understreker hun.

 

Les hele saken om Bolina-søstrenes suksesshistorie her

 

Bolina består av to butikker og én nettbutikk, 10 årsverk og 24 medarbeidere.

 

Butikken var opprinnelig en jernvarehandel som familien drev i 40 år. Fra slutten av 1980-tallet omskapte familien forretningen til en livsstilsbutikk med interiør, møbler, smykker og klær.

 

Historien bak tre kjente designikoner

Fokuserer på møbler

Søstrene Hanne og Cathrine har stått i spissen siden 1990-tallet, og de har økt omsetningen både på nett og i butikk.

 

– Nettbutikken utgjør rundt 25 prosent av omsetningen, sier Hanne.

 

Hun forteller at de øker på større produkter, altså møbler.

 

– Vi har også økning på klær, mens resten er ganske stabilt, sier hun.

 

Hittil i 2017 ligger de ni prosent over fjoråret.

 

– Veksten fortsetter – det er helt utrolig, sier hun.

 

Les om Linda Elmin, damen bak interiørbloggen "Hviit"

– Fornuftig strategi

Forsker Dag Slettemeås ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO mener at kombinasjonen nettbutikk og fysisk butikk kan være en fornuftig strategi.

 

– Spesielt hvis det er mindre nisjebutikker som skal prøve å nå et større marked. Da er det fint å ha en lokal butikk med et visst varesortiment for folk i området, og så nettbutikk for å nå ut til et bredere marked. Ofte er det ikke nok med selve nisjebutikken for å overleve, sier han.

 

Forsker Dag Slettemås. Foto: Privat

– Hva skal til for å lykkes i dagens marked?

 

– Vi er i en periode hvor store aktører gjerne dominerer både i netthandel og de fysiske markedet. Dem er det vanskelig å kjempe mot, og da må man komme med noe som kanskje er mer spesielt og genuint, gjerne med håndverks- og designpreg, mener han.

 

Slettemeås viser til at folk er opptatt av denne typen varer.

 

– Tidligere var det et problem for små aktører at de ikke kunne konkurrere med de store aktørenes markedsføringsbudsjetter. Med sosiale medier hvor folk deler og forteller om sine valg, så når plutselig disse aktørene ut til et stort marked gjennom nye kanaler, sier han.

 

– Dette har snudd litt opp ned på situasjonen?

 

– Ja, det har gjort det. Folk er kanskje også litt mer positive til små aktører enn de store. Når de store aktørene går ut i sosiale medier, så er det ikke veldig mye som skal være feil før de heller får negativ omtale og kommentarer, påpeker han.

 

– De mindre aktørene får gjerne et ekstra dytt fordi forbrukerne er mer positive til dem, tror forskeren.

Les mer

Visste akkurat hvilket kjøkken de ville ha

Men så ombestemte de seg.

Publisert 01. oktober.2015 av Bettine Nicotra

Treverk og hvite flater er det første som slår meg i det jeg kommer inn på kjøkkenet. Jeg titter rundt etter den stripete vasen alle har hørt om, Omaggio-vasen fra danske Kähler.  Huseieren, Stamati Stenseth (51) er nemlig kjent for å forsyne nordmenn med disse vasene gjennom agenturselskapet Bo Bedre as.  Men ingen vase å se.  På kjøkkenøya står to hvite lysestaker, en glassvase med ”gåsunger” og en gul- og hvitstripete bolle med løkblomster. 

Les mer

Etter en temmelig tøff del 2, som jeg ærlig må innrømme at jeg ikke riktig fikk til, har jeg konkludert med følgende: Hvis du har barn, mann, kone, dyr, en bopel, en jobb, en tv-serie du skal se, venner, aktiviteter, kort sagt et liv behøver du T I D. I alle fall gjør jeg. 1 hel uke på klær, og jeg er ikke i nærheten av å nå målet. Jeg kan ikke engang skimte målstreken i det fjerne. Det kan selvsagt ha mye med omfanget å gjøre. Like vel lurer jeg på akkurat når jeg skal få t

Les mer
Annonse

Comfort Lier ligger sentralt nederst i Lierbakkene, en kort biltur fra Asker og Bærum. Den 1000 m2 store butikken rommer kjente merkevarer, inspirerende utstilling, et bredt utvalg tilbehør, rør og andre deler man behøver for å pusse opp et bad. – Hos oss finner du alt til badet på et sted. Vi er totalleverandør og vi er stolte av det, sier Hilde Trydal, daglig leder ved Comfort Lier. – Her er vi er 13 fast ansatte, inkludert administrasjon og de flinke rørleggerne våre, legger hun

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland