Publisert 01. oktober.2015 av

Som barn bygde søstrene Mikkelsen hytte i pappeskene på lageret til Asker-familiens interiørbedrift. Nå går de opphavet i næringen.

 

De tre søstrene fikk inn interiørhandel med morsmelken. Vokste opp på lagrene og i bagasjerommet på en gammel Mazda.

 

Feriene ble lagt til Italia der foreldrene og besteforeldrene skulle besøke interiørmesser. Nå bryter søstrene ut.

 

– Familieselskapet Nomi er grossister, og retter seg mot et eldre segment, sier storesøster Cesilie Glenne (29).

 

Satser moderne

Sammen med lillesøstrene Henriette (18) og Kathrine Mikkelsen (26) opprettet hun i mars aksjeselskapet Sorelle – «Søstre» på italiensk. På internett, med bloggere som markedsføringshjelp, vil søstrene nå interiørentusiaster fra 18 år og oppover.

 

– Vi satser på tradisjonelle møbler med en moderne vri, sier Cesilie.

 

Da farmor Norun Mikkelsen startet Nomi i 1988, hadde hun arbeidet med kjøp og salg siden 1948.

 

– Jeg startet hjemme i stuen, og hadde kundene på wienerbrød og kaffe, sier Norun.

 

– Garasjen ble brukt som lager. Jeg sparte alt jeg kunne, slik at jeg kunne kjøpe mer neste gang. Spesielt blomsterbutikker var populære, de betalte nemlig kontant. «Send meg varer for 20.000 kroner, du vet jo hva jeg vil ha», sa kundene til meg. Sånn er det jo ikke lenger, det er ikke så moro nå, sier farmor Norun.

 

– Ja, men folk kommer innom her også. Og det er mange som ringer eller sender bilder av stuen sin for å spørre hva som kan passe inn, sier Kathrine.

Starthjelp

Takket være oppspart egenkapital og ledig lokale ved siden av familiebedriften, fikk de tre søstrene en lettere start enn farmor. Farmor Norun er bekymret for grossistene, nå som nettbutikkene spretter opp som paddehatter.

 

– Samtidig bidrar internett til et større utvalg av gode tilbydere og flere muligheter for kundene, parerer Cesilie.

 

Med syv dager gamle Elvine på oldemors arm, titter interiørsøstrene ut overlageret de deler med foreldrene. Etter måneder med intens planlegging, avgangseksamener for lillesøster og fødselstermin som nærmet seg for storesøster, er nettbutikken åpnet. Etter knappe to måneder synes søstrene fra Asker at de er i god rute, med tanke på at de er nye i et tøft marked.

 

Trippelbolig på Snarøya

Søsken bygde sammen.

ARKITEKTUR

Livsstil

– Vennene mine syns det er rart at jeg er med på å starte egen bedrift. Samtidig syns de det er gøy at noen gjør noe annerledes og tør å satse, sier Henriette.

 

– Vi får ofte spørsmål om hvordan det er å jobbe sammen som familie. Men det er jo det vi er vant til. Dette er vår livsstil. Men det er klart, det er viktig med adskilte arbeidsoppgaver, for vi vet at det kan være ugreit også, sier storesøster Cesilie.

 

– Men det har aldri vært noe spørsmål om å starte opp her. Vi har valgt våre egne veier, men så kom vi tilbake fordi vi liker å jobbe med dette.

 

Leken på lageret er det lille Elvine som nå må ta ansvaret for.

 

Denne saken ble først publisert på Budstikka.no

De tre søstrene vokste opp blant pappkasser på lagrene til familiebedriften Nomi. Fra venstre Henriette, Kathrine og Cesilie med Elvine. FOTO: TORE GURIBY
Publisert 15. november.2016 av

Studio M3 har holdt til Bygdøy Allé i flere år, men da bedriften vokste, lokalene ble for små, og leien for høy, måtte daglig leder Martin Andersen se seg om etter andre alternativer.

 

Det endte med et 250 kvadratmeter stort industrilokale med skjermet beliggenhet i Sandvika.

 

 

I hovedsak baserer bedriften seg på salg av de tidløse 60-tallsmodulene USM, utviklet av Ulrich Schärer og Fritz Haller.

 

Modulene er laget av stål, med forkrommede stålrør og pulverlakkerte plater, og ble opprinnelig tegnet som et prosjektmøbel, mye brukt i kontorlandskap.

 

Bolina-søstrenes suksesshistorie

 

Uforandret siden 1965

I senere tid er de minimalistiske modulene også å finne på privatmarkedet.

 

– Grunnen til møbelets lange levetid og popularitet, er en kombinasjon av klassisk design med et smart byggesystem. Det sammenliknes ofte med leketøyet Meccano, et byggesystem der man med noen enkle bestanddeler kan lage ulike konstruksjoner. Modulsystemet er uforandret siden det ble designet i 1965 og det kan bygges om på og suppleres med nye deler i det uendelige, for å gi møbelet nytt liv, forteller Andersen.

 

Få Jonathan Adlers interiørtips her

USM-modulsystem FOTO: USM

Laget kaninbur

Selv om modulene på verdensbasis i hovedsak selges til bedriftsmarkedet, finner man USM-systemet stadig oftere i privatboliger, spesielt i Norge.

 

Andersen forteller at opptil 60 prosent av hans kunder er privatpersoner. Ifølge han finnes det heller ingen begrensninger på bruksområdet til modulene.

 

– For privatpersoner har vi bygget alt fra kjøkken og bad, reoler og skap, senger med oppbevaringsmuligheter, vedstativ og til og med sykkelstativ. Det særeste vi har laget er kanskje et kaninbur. Det er kun fantasien som setter en stopper, forteller han.

FOTO: USM
FOTO: USM

Stor facinasjon

USM-systemet fikk sitt inntog i Norge på 80-tallet, da det som blir betegnet som Norges første designbutikk, Rønning og co, tok det inn.

 

Martin, som alltid har vært interessert i interiørdesign, fikk tidlig en facinasjon for det sveitsiske modulsystemet.

 

– For en del år siden bygget jeg en møbel-installasjon med disk, display og prøverom av USM i en annen butikk jeg drev. Da eksportdirektør i USM Modular Furniture, Walter Portmann fikk sett installasjonen, ble jeg invitert til Sveits og fikk lisens til å selge systemet. I tillegg kjøpte jeg opp alt jeg kom over av brukte moduler, forteller han.

 

Nå restaurerer og selger Andersen brukt i tillegg til nye moduler.

 

Les også: Slik ble kjøkkenet husets samlingspunkt

 

FOTO: USM

Satser digitalt

Studio M3 har funnet seg godt til rett i det store lokalet i Sandvika, som er et kombinert showroom, verksted, kontor og butikk. I tillegg har de et lager på Ensjø.

 

At det ligger et godt stykke utenfor byen og den oppbygde kundegruppen, ser han ikke på som noe negativt.

 

– Det er fremdeles sentralt, men jeg tror at de som kjenner til modulene også kjenner til oss, da vi er en av tre som selger systemet i Norge. Vi har en stor kundekrets jeg tror vil være lojale. Dessuten satser vi stadig mer digitalt. Mange bruker mye tid på nett og vet hva de vil ha når de henvender seg til oss. Vi er ikke en typisk drop in-butikk, forklarer han.

 

Les også: La deg inspirere av årets julenyheter

 

 

I vekst

Andersen forteller at de har hatt gode måneder siden de flyttet til Sandvika i august, men innrømmer at det blir spennende å se det kommende året.

 

Bare i løpet av året har Andersen vokst fra å drive alene, til å ha to medarbeidere med på laget.

 

– Sandvika er ikke akkurat et interiør-mekka, men jeg tror vi gir kunden en bedre totalopplevelse her. Dessuten er Sandvika i utvikling. Det blir spennende å se hva de får til her, sier han.

Martin Andersen i lokalene i Sandvika som også brukes som verksted. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

– Ikke negativ plassering

Næringssjef i Bærum kommune, Tore Gulli tror ikke at bedrifter som velger å lokalisere seg utenfor Sandvika Storsenter nødvendigvis er negativt.

 

– Jeg tror produktet er viktigere enn stedet, og jeg observerer at det er individer som lager gode konsepter rundt om i Bærum, også innenfor interiør- og møbelnæringer. Er man etablert og vet at man har et marked og en kundekrets, så er det sånn i enhver handel at de eksisterende kundene er viktigere enn nye kunder. Har man en kundebase og betjener den godt, vil deres referanser være viktigere enn de nye kundene, sier han.

 

FOTO: USM
Kontoret er også innredet med modulene. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
FOTO: USM

Hver og en butikk kan etablere seg hvor se selv ønsker, men Gulli legger ikke skjul på at det kan være store fordeler å ligge på et senter, spesielt for nyetablerte.

 

– Er man helt nyoppstartet er det mer krevende å starte i en bygård. På senteret er det mange kunder som dermed ofte øker salg, men i motsetning kommer kostnader og krav om åpningstider. Vi ønsker at handel lokaliserer seg i sentrumsområdene, men det er det opp til hver enkelt, påpeker han.

 

Handel i Bærum har ifølge Gulli hatt en jevn vekst de siste årene.

 

Se flere saker på Botrends forside her.

 

Tips oss gjerne her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Det danske møbelselskapet Sofacompany har på kort tid etablert seg som en suksess i Norge. Firmaet satser, og har skapt sin suksess, på egen nettbutikk der de lover lekker design til konkurransedyktige priser, levert direkte på døren. 

Les mer

Alt om årets juletre

Årets juletre må ikke nødvendigvis være ekte.

Publisert 01. oktober.2015 av Sofie Dege Dimmen

Er du lei av å bruke støvsugeren for å få opp barnåler? Da finnes det flere alternativer til et ekte juletreet. Nå er det en økende etterspørsel i Europa etter kunstige juletrær. Og fordelene er mange. Det er allergivennlig, økonomisk og lettvint. Du sparer tid på å slippe å kjøpe nytt hvert år, samle opp barnålene når det drysser, eller tenke på hvor du kan kildesortere treet etter at julen er over. Du får imidlertid ikke den gode lukten av granbar i stuen, noe som for man

Les mer
Annonse

 – Hvis vi kan hjelpe deg å skape hjerterom i stedet for utstillingsrom, har vi gjort noe riktig. Velg personlig design, design som skal følge deg i livet, som vokser med deg og ikke fra deg. Vi tilbyr produkter med en historie.  For Ingvild Rogndokken Alvir (47), daglig leder av interiørperlen Ask Interiør, er jobb en lidenskapelig livsstil – eller omvendt.  – Vi åpnet for to og et halvt år siden, det har vært innholdsrike år og en fantastisk mottagelse her i Asker. Vi er nå s

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland