Publisert 02. oktober.2015 av

Ellen Lind i Green Apple feirer 40 år med norsk interiør. - Det er nå det begynner å bli moro, sier Snarøya-gründeren.

 

Gjennom 40 år har Ellen Lind fra Snarøya og firmaet Green Apple fylt norske hjem, hytter og offentlige rom med møbler og tekstiler.

 

Boken "40 år med interiørdesign" markerer jubileet med å presentere arbeidene til en rekke kjente interiørarkitekter- og designere, som sendte inn sine beste prosjekter i en konkurranse om å få bli med i boken. 

 

- Hele bransjen har forandret seg. Bare det siste året har jeg fått over 200 nye kunder. Nå kommer barn av tidligere kunder til meg, sier Lind til Botrend. 

 

Gründer Ellen Lind feirer 40 år med firmaet Green Apple. FOTO: EVA GROVEN
Familieforetaket

Interiørsøstre starter eget løp

INTERIØR

Lang erfaring

I 1975 etablerte hun Green Apple, etter at hun som selger i interiørfirmaet Sia solgte ut lageret i Bernt Ankers gate i Oslo.  Ellen Linds forkjærlighet for den tidløse og klassiske stilen, skaffet henne kunder over hele landet.

Kunder og kjendiser strømmet til - alt fra kronprinsesse Sonja til Jahn Teigen. 

Etter ti år hadde firmaet vokst seg ut av lokalene, og flyttet til Aker Brygge. De siste årene har Green Apples omsetning ligget på nærmere 30 millioner kroner, har syv ansatte og over 500 engroskunder. 

- Akkurat nå ligger vi tre millioner foran fjoråret i omsetning, så det ser bra ut, slår hun fast. 

På Skøyen har Green Apple showroom på 1.000 m2. FOTO: EVA GROVEN

Inspirasjonskilder

Selv om Ellen Lind har opplevd suksess i bransjen, har det ikke alltid vært en dans på roser. 

I perioden da alt interiør skulle være hvitt, opplevde hun en omsetningssvikt på flere millioner kroner. 

- Jeg ville ikke være med på den trenden, hvitt er fantasiløst. Og hvorfor skal alt være likt - det er idiotisk. Jeg vil heller lære folk å ikke være så forsiktige. Tenk så tåpelig det er å tapetsere bare én vegg, hvorfor ikke ta alle fire med en gang, sier hun. 

 

Den nye boken, som nå går ut kassevis fra lokalene på Skøyen, er gitt ut på eget forlag. Den inneholder blant annet bidrag fra kjente interiørarkitekter som Krista Hartmann og Christian's & Hennie. 

Også Linds landsted, mellom Risør og Lyngør, er med i boken. 

- I februar, da jeg fikk ideen til boken, bestemte jeg meg for at stedet skulle være med i interiørboken. Etter en befaring viste det seg at vinduene var punktert, terassen var mosegrodd og dørene hadde slått seg. Restaureringsarbeidet måtte gjøres på få måneder, forklarer hun. 

 

Tekstiler av høy kvalitet er Green Apples varemerke. FOTO: EVA GROVEN
Ellen Lind ønsker at folk skal ta flere sjanser når de innreder.
Publisert 24. november.2016 av

En snau time unna hovedstaden, ved sørenden av Randsfjorden ligger Norges eldste industriforetak. Siden 1762 har det vært produksjon av glass hos Hadeland Glassverk.

 

Det som begynte med apotekerglass, flasker og glass til husholdningsbruk, har gjennom årenes løp utviklet seg til en omfattende produksjon av det meste innen glasskunst. I dag satses det blant annet på helnorsk design og produksjon med serien «Vilje» og vaser signert kunstner Cathrine Knudsen. Samt klassikere som vinglass-serien «Finn» - som fremdeles er populær etter 100 år på markedet.

 

I disse dager er verket pyntet til jul og holder dørene åpne for store og små frem til 23. desember. Det blir kunstutstilling, juleteater, og Norges største julemarked. Nytt av året er en egen hall, Høvdinghallen, med juleøl og julemat fra håndverksbryggerier og småskalaprodusenter.

 

Tanken er å gjøre glassverket til en juledestinasjon hvor man finner alt. Å gjøre det til en attraktiv attraksjon for lokale og langveisfarende.

 

Juleaktivitetene står i kø på Hadeland fra begynnelsen av november til 22. desember. FOTO: HADELAND GLASSVERK
Sliper Svend Pedersen er én av 13 mann et Finn-produkt er innom før det når butikkhyllene. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Nysgjerrige på håndverksproduksjon

Hadeland Glassverk teller i dag 63 årsverk hvorav halvparten hører til verkets ti utsalgssteder, tre spisesteder og to gallerier. De resterende hører til produksjonen som er delvis åpen for publikum.

 

- På det største var det 36 ovner og over 300 glassblåsere her, forteller omviser Monica Dalbakk.

 

Hun tar daglig imot turistbusser, foreninger og skoleklasser. Til museet som viser det gamle livet på verket, og til Glasshytta hvor dagens 19 glassblåsere holder til. Det har aldri vært så mange besøkende som hittil i år, og mye tyder på at også julen kommer til å sette rekord hva gjelder besøksantall.

 

- Det er mange som er nysgjerrige på håndverket og hvordan glass blir til. Foruten moderne justeringer som strøm i smelteovnen og at sanden nå kommer fra Belgia istedenfor Randsfjorden, er alt som det var på 1700-tallet, sier Dalbakk.

 

Les også: Slik lages de tradisjonsrike julekulene

 

Glassverket ble grunnlagt i 1762 og er Norges eldste industribedrift med kontinuerlig drift. FOTO: HADELAND GLASSVERK

Norges første kvinnelige glassblåser

Hver fjerde helg tar Norges første kvinnelige glassblåser turen ut i Glasshytta for å blåse med de besøkende. Til daglig kvalitetssikrer May-Brith Skårudsbråten produktene, men aller best trives hun i det glovarme lokalet sammen med sine mannlige kolleger.

 

- I gamledager var det så mye bly i glasset at man måtte ut på lufting. Hvis man ble gravid måtte man slutte, og derfor var det så få kvinnelige glassblåsere, sier Skårudsbråten.

 

Les også: La deg inspirere av årets julenyheter

 

Hun tok fagbrevet i 1990 etter å ha arbeidet i verkstedet siden 80-tallet. I hele 43 år har hun arbeidet på Hadeland Glassverk sammen med flere familiemedlemmer. I dag er deler av produksjonen flyttet til utlandet, men fremdeles er det arbeidsplasser igjen på Jevnaker og nylig ble slipeavdelingen utvidet for å mette etterspørselen.

 

Les mer om norske design på Botrend

 

Sjefsdesigner Maud Gjeruldsen Bugge mener det er viktig å åpne opp glassverket for å vise frem skikkelig håndverk. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

En juledestinasjon

Siden grunnleggelsen i 1762 har det tradisjonsrike glassverket på Jevnaker vært gjennom opp- og nedturer. I dag er aktiviteter og butikktilbud vel så viktig for driften som den lokale glassproduksjonen. De har fått flere bein å stå på, og det er viktig for å opprettholde den norske produksjonen, ifølge sjefsdesigner Maud Gjeruldsen Bugge.

 

- Det er viktig å åpne opp slik at folk får sett at det er skikkelig håndverk. At det er 13 mann på hvert Finn-glass før det er ferdig er det nok ikke alle som vet, sier sjefsdesigneren.

 

Fra 5. november til 23. desember arrangeres en rekke julearrangementer på Hadeland Glassverk. Se hjemmesiden for reisevei og mer informasjon.

 

Les mer på forsiden av Botrend og følg oss i sosiale medier her. Lurer du på noe? Send oss en e-post!

Les mer

Slik skapes gode rom

Bo Naturlig gir deg råd til en enkel make-over.

Publisert 02. oktober.2015 av Tina Leqvamb Steensen

Det er noe med sesongskifter, og nå nærmer det seg jul.  Nå luner vi hjemmene våre med  gardiner  som henges opp, det fyres i peisen og endelig er det tid for levende lys igjen.  Bo Naturlig blogger fast for Botrend - besøk bloggen her  

Les mer

I år er det 50 år siden Jette Frölich inviterte til sin første julestue hjemme i Trørød på Nordsjælland. Det som opprinnelig var ment som en hyggelig markering for familie og venner, endte med å bli en eventyrlig suksess. Og en ny levevei for den daværende dagmammaen. - Det hele startet med denne håndlagde julepynten som Bo Bedre-redaktøren oppdaget hjemme hos oss. Han ville kjøpe alt, og jeg skulle få 200 kroner per modell! Som dagmamma fikk jeg 100 kroner per barn i måneden, s

Les mer
Annonse

Kommersielt innholdAlle som har hatt gleden av å skape et hjem, vet at detaljene er viktig. Først bestemmer du deg for de store tingene, deretter jobber du deg ned på detaljnivå. Når du har utformet et rom, malt veggene og bestemt deg for møbler – skal detaljene på plass. Interiøret du velger har mye å si for hvordan sluttresultatet blir. Dette vet selvsagt mennene og kvinnene som bor i Asker og Bærum. Alt ligger i detaljene og plisségardiner kan rett og slett være prikken over i-e

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland