Publisert 02. oktober.2015 av

Ellen Lind i Green Apple feirer 40 år med norsk interiør. - Det er nå det begynner å bli moro, sier Snarøya-gründeren.

 

Gjennom 40 år har Ellen Lind fra Snarøya og firmaet Green Apple fylt norske hjem, hytter og offentlige rom med møbler og tekstiler.

 

Boken "40 år med interiørdesign" markerer jubileet med å presentere arbeidene til en rekke kjente interiørarkitekter- og designere, som sendte inn sine beste prosjekter i en konkurranse om å få bli med i boken. 

 

- Hele bransjen har forandret seg. Bare det siste året har jeg fått over 200 nye kunder. Nå kommer barn av tidligere kunder til meg, sier Lind til Botrend. 

 

Gründer Ellen Lind feirer 40 år med firmaet Green Apple. FOTO: EVA GROVEN
Familieforetaket

Interiørsøstre starter eget løp

INTERIØR

Lang erfaring

I 1975 etablerte hun Green Apple, etter at hun som selger i interiørfirmaet Sia solgte ut lageret i Bernt Ankers gate i Oslo.  Ellen Linds forkjærlighet for den tidløse og klassiske stilen, skaffet henne kunder over hele landet.

Kunder og kjendiser strømmet til - alt fra kronprinsesse Sonja til Jahn Teigen. 

Etter ti år hadde firmaet vokst seg ut av lokalene, og flyttet til Aker Brygge. De siste årene har Green Apples omsetning ligget på nærmere 30 millioner kroner, har syv ansatte og over 500 engroskunder. 

- Akkurat nå ligger vi tre millioner foran fjoråret i omsetning, så det ser bra ut, slår hun fast. 

På Skøyen har Green Apple showroom på 1.000 m2. FOTO: EVA GROVEN

Inspirasjonskilder

Selv om Ellen Lind har opplevd suksess i bransjen, har det ikke alltid vært en dans på roser. 

I perioden da alt interiør skulle være hvitt, opplevde hun en omsetningssvikt på flere millioner kroner. 

- Jeg ville ikke være med på den trenden, hvitt er fantasiløst. Og hvorfor skal alt være likt - det er idiotisk. Jeg vil heller lære folk å ikke være så forsiktige. Tenk så tåpelig det er å tapetsere bare én vegg, hvorfor ikke ta alle fire med en gang, sier hun. 

 

Den nye boken, som nå går ut kassevis fra lokalene på Skøyen, er gitt ut på eget forlag. Den inneholder blant annet bidrag fra kjente interiørarkitekter som Krista Hartmann og Christian's & Hennie. 

Også Linds landsted, mellom Risør og Lyngør, er med i boken. 

- I februar, da jeg fikk ideen til boken, bestemte jeg meg for at stedet skulle være med i interiørboken. Etter en befaring viste det seg at vinduene var punktert, terassen var mosegrodd og dørene hadde slått seg. Restaureringsarbeidet måtte gjøres på få måneder, forklarer hun. 

 

Tekstiler av høy kvalitet er Green Apples varemerke. FOTO: EVA GROVEN
Ellen Lind ønsker at folk skal ta flere sjanser når de innreder.
Les mer
Annonse

 Når man først har tatt avgjørelsen om å selge, er man ofte ferdig med boligen. Men siste innsats er avgjørende for et godt salg. Ofte kan små detaljer utgjøre den store forskjellen. Med litt investering i maling, noe egeninnsats og nytt interiør kan boligen fremstå som ny.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland