Publisert 02. oktober.2015 av

Ellen Lind i Green Apple feirer 40 år med norsk interiør. - Det er nå det begynner å bli moro, sier Snarøya-gründeren.

 

Gjennom 40 år har Ellen Lind fra Snarøya og firmaet Green Apple fylt norske hjem, hytter og offentlige rom med møbler og tekstiler.

 

Boken "40 år med interiørdesign" markerer jubileet med å presentere arbeidene til en rekke kjente interiørarkitekter- og designere, som sendte inn sine beste prosjekter i en konkurranse om å få bli med i boken. 

 

- Hele bransjen har forandret seg. Bare det siste året har jeg fått over 200 nye kunder. Nå kommer barn av tidligere kunder til meg, sier Lind til Botrend. 

 

Gründer Ellen Lind feirer 40 år med firmaet Green Apple. FOTO: EVA GROVEN
Familieforetaket

Interiørsøstre starter eget løp

INTERIØR

Lang erfaring

I 1975 etablerte hun Green Apple, etter at hun som selger i interiørfirmaet Sia solgte ut lageret i Bernt Ankers gate i Oslo.  Ellen Linds forkjærlighet for den tidløse og klassiske stilen, skaffet henne kunder over hele landet.

Kunder og kjendiser strømmet til - alt fra kronprinsesse Sonja til Jahn Teigen. 

Etter ti år hadde firmaet vokst seg ut av lokalene, og flyttet til Aker Brygge. De siste årene har Green Apples omsetning ligget på nærmere 30 millioner kroner, har syv ansatte og over 500 engroskunder. 

- Akkurat nå ligger vi tre millioner foran fjoråret i omsetning, så det ser bra ut, slår hun fast. 

På Skøyen har Green Apple showroom på 1.000 m2. FOTO: EVA GROVEN

Inspirasjonskilder

Selv om Ellen Lind har opplevd suksess i bransjen, har det ikke alltid vært en dans på roser. 

I perioden da alt interiør skulle være hvitt, opplevde hun en omsetningssvikt på flere millioner kroner. 

- Jeg ville ikke være med på den trenden, hvitt er fantasiløst. Og hvorfor skal alt være likt - det er idiotisk. Jeg vil heller lære folk å ikke være så forsiktige. Tenk så tåpelig det er å tapetsere bare én vegg, hvorfor ikke ta alle fire med en gang, sier hun. 

 

Den nye boken, som nå går ut kassevis fra lokalene på Skøyen, er gitt ut på eget forlag. Den inneholder blant annet bidrag fra kjente interiørarkitekter som Krista Hartmann og Christian's & Hennie. 

Også Linds landsted, mellom Risør og Lyngør, er med i boken. 

- I februar, da jeg fikk ideen til boken, bestemte jeg meg for at stedet skulle være med i interiørboken. Etter en befaring viste det seg at vinduene var punktert, terassen var mosegrodd og dørene hadde slått seg. Restaureringsarbeidet måtte gjøres på få måneder, forklarer hun. 

 

Tekstiler av høy kvalitet er Green Apples varemerke. FOTO: EVA GROVEN
Ellen Lind ønsker at folk skal ta flere sjanser når de innreder.
Publisert 26. april.2017 av

Både salget og overskuddet vokser for den lokale livsstilsbutikken Bolina på Stabekk.

 

 – Det er helt utrolig, sier daglig leder Hanne Borge.

 

Omsetningen økte med 3,4 millioner kroner, eller 10,5 prosent, til 35,3 millioner kroner.

 

Overskuddet ble det største noensinne: 3,6 millioner kroner. Og det i året butikken feiret 30-årsjubileum.

 

– Tallene for fjoråret er veldig bra, men det er beinhard jobbing, understreker hun.

 

Les hele saken om Bolina-søstrenes suksesshistorie her

 

Bolina består av to butikker og én nettbutikk, 10 årsverk og 24 medarbeidere.

 

Butikken var opprinnelig en jernvarehandel som familien drev i 40 år. Fra slutten av 1980-tallet omskapte familien forretningen til en livsstilsbutikk med interiør, møbler, smykker og klær.

 

Historien bak tre kjente designikoner

Fokuserer på møbler

Søstrene Hanne og Cathrine har stått i spissen siden 1990-tallet, og de har økt omsetningen både på nett og i butikk.

 

– Nettbutikken utgjør rundt 25 prosent av omsetningen, sier Hanne.

 

Hun forteller at de øker på større produkter, altså møbler.

 

– Vi har også økning på klær, mens resten er ganske stabilt, sier hun.

 

Hittil i 2017 ligger de ni prosent over fjoråret.

 

– Veksten fortsetter – det er helt utrolig, sier hun.

 

Les om Linda Elmin, damen bak interiørbloggen "Hviit"

– Fornuftig strategi

Forsker Dag Slettemeås ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO mener at kombinasjonen nettbutikk og fysisk butikk kan være en fornuftig strategi.

 

– Spesielt hvis det er mindre nisjebutikker som skal prøve å nå et større marked. Da er det fint å ha en lokal butikk med et visst varesortiment for folk i området, og så nettbutikk for å nå ut til et bredere marked. Ofte er det ikke nok med selve nisjebutikken for å overleve, sier han.

 

Forsker Dag Slettemås. Foto: Privat

– Hva skal til for å lykkes i dagens marked?

 

– Vi er i en periode hvor store aktører gjerne dominerer både i netthandel og de fysiske markedet. Dem er det vanskelig å kjempe mot, og da må man komme med noe som kanskje er mer spesielt og genuint, gjerne med håndverks- og designpreg, mener han.

 

Slettemeås viser til at folk er opptatt av denne typen varer.

 

– Tidligere var det et problem for små aktører at de ikke kunne konkurrere med de store aktørenes markedsføringsbudsjetter. Med sosiale medier hvor folk deler og forteller om sine valg, så når plutselig disse aktørene ut til et stort marked gjennom nye kanaler, sier han.

 

– Dette har snudd litt opp ned på situasjonen?

 

– Ja, det har gjort det. Folk er kanskje også litt mer positive til små aktører enn de store. Når de store aktørene går ut i sosiale medier, så er det ikke veldig mye som skal være feil før de heller får negativ omtale og kommentarer, påpeker han.

 

– De mindre aktørene får gjerne et ekstra dytt fordi forbrukerne er mer positive til dem, tror forskeren.

Les mer

Bunadspleddene har blitt en suksess fra lansering i London i 2012, og i disse dager lanserer designer Andreas Engesvik og  Fram Oslo et nytt pledd i kolleksjonen.  Denne gangen er det Oslobunaden som står i fokus.  – Oslobunaden er renere i uttrykket enn mange andre bunader. Med det nye pleddet har vi derfor valgt et forenklet uttrykk med færre farger for å få frem den vakre blåtonen og de delikate nyansene i broderiet, sier Engesvik. Les mer om norsk design her  

Les mer

Gjennom interiør og design har Kathrine skapt et levebrød, og daglig kommer hun med utallige tips og råd til hvordan du innreder hjemmet. Selv har hun også tatt ansvaret med å skape et lunt og trivelig hjem for seg selv og familien i Asker.

Les mer
Annonse

 Moodies er en vakker pause i hverdagen, med en herlig miks av ulik interiør, små møbler og klær til modige kvinner i alle aldere. Hos Moodies finner du en inspirerende sammensetting av stilarter, fra klassisk til kitch – noe for en hver personlighet.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland