Publisert 05. oktober.2015 av
Designer Kristine Five Melværs siste vaser er oppkalt etter noen av hennes yndlingsdamer. Nå vekker «Liv» og gjengen internasjonal oppmerksomhet.

 

– Der er «Else»! Og her har vi «Liv».

 

Kristine Five Melvær (30) tar forsiktig på et par munnblåste vaser som er plassert i en hylle i studioet hennes på Tullinløkka i Oslo. Hyllen blir stadig fylt opp med eget design – som består av alt fra skulpturelle treboller til lamper laget av strømpebukser.

 

De siste to årene har designeren fra Bekkestua fordypet seg i vaser, noe som har resultert i hennes nyeste serie «Liv», produsert av Magnor Glassverk.

 

Kun timer etter at vaseserien var lansert ble den plukket opp av «Deezen» – ett av verdens ledende arkitektur- og designmagasiner på nett.

 

– Det var veldig gøy å se vasene mine på forsiden! Sånt har jo mye å si, forteller Five Melvær.

Inspirasjonen er kortreist

 

– Vasene er oppkalt etter en venninne av meg og familien min, en Bærums-kvinne, faktisk. Det er en hyllest til henne. Og så er det samtidig et navn som er veldig inspirerende i seg selv.

 

Vasens navnesøster fikk seg litt av en overraskelse da hun på julaften åpnet opp en pakke med en vase oppkalt etter seg.

 

– Oppi pakken lå det et lite kort som fortalte om det. Liv visste ingenting om produksjonen før det. Jeg tror hun synes det var veldig hyggelig.

Designere sanker selv

Kneip leter i skogen

INTERIØR
Disse vasene er inspirert av naturens skiftende farger gjennom et år, og har derfor fått navnet «Seasons». Klarer du å gjette hvilken vase som representerer hvilken sesong? FOTO: ERIK FIVE GUNNERUD

Fikk starthjelp av Wallpaper*

Kristines søster, Else Marie, fikk to vaseserier oppkalt etter seg i fjor.

 

– Og hun er oppkalt etter bestemødrene våre. Så de er dedikert til alle tre.

 

Mye har skjedd siden forrige gang Budstikka besøkte Kristine Five Melvær. Det var høsten 2012, og den da nyutdannede designeren sto på temmelig bar bakke. På kunsthøyskolen hadde hun utviklet flere produkter – nå gjensto det bare å finne noen som ville produsere de. Et internasjonalt designmagasin hjalp henne på veien også den gangen.

 

– «Wallpaper*» hadde publisert et bilde av en trebolle jeg hadde designet. Litt etterpå kontaktet en belgisk produsent meg og spurte om den var i produksjon. Og det var den jo ikke, forteller hun.

 

Noen måneder senere var trebollen å finne i butikkhyller rundt om i verden. Den har senere fått selskap av en vaseserie for samme produsent. Men veien til hyllene er lang.

Arbeidsstudioet til Kristine Five Melvær på Tullinløkka er fylt opp med en rekke av produktene hun har designet. FOTO: KNUT BJERKE

Tålmodighetsprøve å leve som designer

– Det kan ta noen år før ting er ute i produksjon, men målet er motiverende. Følelsen av å se de første modellene … det er virkelig en lykkefølelse! Nå som nettverket mitt er blitt større kan jeg jobbe frem ting sammen med produsentene, fremfor å lage prototypene på egen hånd og kanskje få napp hos noen. Det gjør det enklere å gjøre flere prosjekter samtidig.

 

Og prosjekter er det blitt. Siden 2013 har hun lansert seks produktserier for Magnor Glassverk. Kort fortalt, består prosessen av at Five Melvær tegner skissene, og deretter jobber frem vasene sammen med glassblåserne på et verksted.

 

– Jeg sjonglerer fire forskjellige roller samtidig; formgiver, prosjektleder, regnskap og presseansvarlig. Det blir mye reising.

 

Flere av produktene hennes har blitt stilt ut i byer som Tokyo og New York. Når Budstikka møter henne, forbereder hun seg på å møte produsenter i Stockholm dagen etter. Den internasjonale oppmerksomheten er uvant, men stas.

 

– Plutselig får jeg en e-post fra en person i Sverige, Kina eller Australia. Noen skriver at de vil gi produktet til en de er glad i. Det er fint å tenke på at man kan bevege noen med en form og en farge.

 

Denne saken ble først publisert i Budstikka

Designer Kristine Five Melvær fra Bekkestua ønsker å lage produkter som folk knytter seg til. – Jeg vil at produktene mine skal vare mye lenger enn trendene, jeg vil helst at de skal vare i flere generasjoner – produkter som er overtydelige og gimmick-aktige kan folk bli fort lei, forteller hun. I hånden holder hun en av sine nye vaser, «Else». FOTO: KNUT BJERKE
Publisert 23. november.2016 av

Tradisjonen tro åpner Royal Copenhagens flaggskipsbutikk dørene for årets viktigste sesong med brask og bram.

 

I 53 år har de invitert ulike designere og kjendiser til å dekke hvert sitt julebord med det danske porselenet. Storheter som Dronning Margrethe har tidligere stått for oppdekkingen i  butikkens øverste etasje. Den som til vanlig holder stengt foruten juleutstillingen og det store sommersalget.

 

I år er det seks av verdens toneangivende klesdesignere som er valgt ut til utstillingen som står frem til 31. desember.

 

Det er de fem danske designerne Rikke Baumgarten og Helle Hestehave fra Baum und Pferdgarten, Charlotte Eskildsen fra Designers Remix, couture-talentet Ole Yde, Cecilie Bahnsen og Mark Tan som begge opplever internasjonal suksess om dagen. Iranskfødte Leyla Piedayesh fra Berlin er populær i Danmark med sitt merke lala Berlin, og er årets internasjonale designer.

 

At det er klesdesignere som i år har dekket bordene henger sammen med deres kjennskap til håndverk, skreddersøm og eksklusive materialer.

 

- Ting som representerer Royal Copenhagen, forteller pressekontakt Merete Boeckel.

 

Les mer om dansk design her

 

Klesdesigner Ole Yde har latt seg inspirere av Marie Antoinette og Versailles. FOTO: CLAUDI THYRRESTRUP
Mark Tan dekker klassisk og rent med flere elementer. FOTO: CLAUDI THYRRESTRUP

Største attraksjon

Mange nordmenn legger julehandelen til den danske hovedstaden. Ifølge Virke er København topp destinasjon for juleshopping ved siden av London og Amsterdam. Julebordene er blant attraksjonene som tiltrekker tusenvis av besøkende hvert år.

 

Siden Royal Copenhagen ble stiftet for 241 år siden har de vært gjennom flere stilepoker. Med eller uten rifler, ornamenter, blomsterdekorasjoner, sterke og duse farger. I dag er det musselmalt porselen, i Norge også kalt stråmønster, som er ett av de mest populære designene.

 

Det entret markedet for første gang i 1775, men finnes i dag i flere former og varianter - tilpasset det moderne livet. Meningen er å mikse og matche gammelt og nytt. Så finn frem ditt gamle servise, suppler med noe nytt og la deg inspirere av det som må sies å være årets flotteste julebord:

Leyla Piedayesh er eneste internasjonale designer i år. FOTO: CLAUDI THYRRESTRUP
En pudderrosa juledrøm fra Charlotte Eskildsen. FOTO: CLAUDI THYRRESTRUP
Cecilie Bahnsen med et ungt julebord. FOTO: CLAUDI THYRRESTRUP
Stolen Dråpen ble opprinnelig tegnet til verdens første designhotell som åpnet i København i 1960. FOTO: CLAUDI THYRRESTRUP

Miks og match

De seks klesdesignerne forener gammelt og nytt i sine tolkninger. 

 

Cecilie Bahnsen er ett av Danmarks nye stjerneskudd og ble nylig kåret til årets Dansk Design Talent. Hun har laget et moderne og ungt julebord hvor de klassiske servisedelene utgjør nyttige funksjoner utover kun servering.

 

Charlotte Eskildsen i Designers Remix har gått for en pudderrosa bordsetting. Alt fra serviset til juletreet og Arne Jacobsens ikoniske stol Dråpen, er rosa.  

 

Mark Tan har utstillingens mest klassiske bord i hvite og grønne toner. FOTO: CLAUDI THYRRESTRUP

 

Rikke Baumgarten og Helle Hestehave fra Baum und Pferdgarten har mikset Blå Mega riflet med Musselmalt riflet, mens Mark Tan har satset på en klassisk, hvit jul.

Baum und Pferdgarten skaper kontraster med trendy sennepsgult og den tradisjonsrike blåfargen. FOTO: CLAUDI THYRRESTRUP
Royal Copenhagens porselen har overlevd flere stilepoker. FOTO: CLAUDI THYRRESTRUP

 

Les mer om interiør og design

 

Couture-designer Ole Yde har latt seg inspirere av 1700-tallet og Marie Antoinette, og skapt en maksimalistisk bordsetting som tar pusten fra deg.

 

Det samme gjør Leyla Piedayesh bordekking som minner om et eventyr fra Tusen og en natt. Her er ingenting overlatt til tilfeldighetene – selv krydderlukten er tilstede.

 

Les også: Hvor tidlig kan jeg pynte til jul?

Bordet til Leyla Piedayesh minner om et eventyr fra Tusen og en natt. FOTO: CLAUDI THYRRESTRUP
Maksimalistisk jul signert Ole Yde. FOTO: CLAUDI THYRRESTRUP

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. Og følg oss på Facebook og Instagram under Botrend.no

Les mer

Hotellstil hos Sunniva på Hvalstad

Finner roen i mørke omgivelser.

Publisert 05. oktober.2015 av Kristine Nytrøen

I et mørkt og maskulint, men elegant og moderne hjem på Hvalstad, bor Sunniva og Øyvind Hammer sammen med sine to, små barn. Sunniva er ikke redd for å ta dristige fargevalg, og er av dem som finner roen i mørke omgivelser. – Jeg liker å ha det litt annerledes, og det er viktig at hjemmet gjenspeiler personlighetene som bor der, forteller hun.

Les mer

Feirer vi farsdag for mor?

Sjekklister og antagelser før farsdagen.

Publisert 05. oktober.2015 av Fanny Dehn Arvesen

Kjære far. Kjære barns far, kjære svigerfar. Til lykke med farsdagen. Du gjettet det! Farsdag er opprinnelig en amerikansk tradisjon. Det også!  

Les mer
Annonse

Malerstua på Slependen har Asker og Bærums største utvalg av tapeter, med flere hundre tapetkolleksjoner på lager. Tapet fikk for alvor et comeback for noen år tilbake. Det vet Malerstuas egen interiørkonsulent, Linda Christensen (42), alt om. – Vi kan trygt melde at tapet er etablert, nå er det helt ”lov”. Fra en stram trend dominert av sort, hvitt eller grått helst på én fondvegg, er det nå fokus på farger, mønster og tekstur, sier Linda. – Den tydeligste trenden vi ser

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland