Publisert 05. oktober.2015 av
Designer Kristine Five Melværs siste vaser er oppkalt etter noen av hennes yndlingsdamer. Nå vekker «Liv» og gjengen internasjonal oppmerksomhet.

 

– Der er «Else»! Og her har vi «Liv».

 

Kristine Five Melvær (30) tar forsiktig på et par munnblåste vaser som er plassert i en hylle i studioet hennes på Tullinløkka i Oslo. Hyllen blir stadig fylt opp med eget design – som består av alt fra skulpturelle treboller til lamper laget av strømpebukser.

 

De siste to årene har designeren fra Bekkestua fordypet seg i vaser, noe som har resultert i hennes nyeste serie «Liv», produsert av Magnor Glassverk.

 

Kun timer etter at vaseserien var lansert ble den plukket opp av «Deezen» – ett av verdens ledende arkitektur- og designmagasiner på nett.

 

– Det var veldig gøy å se vasene mine på forsiden! Sånt har jo mye å si, forteller Five Melvær.

Inspirasjonen er kortreist

 

– Vasene er oppkalt etter en venninne av meg og familien min, en Bærums-kvinne, faktisk. Det er en hyllest til henne. Og så er det samtidig et navn som er veldig inspirerende i seg selv.

 

Vasens navnesøster fikk seg litt av en overraskelse da hun på julaften åpnet opp en pakke med en vase oppkalt etter seg.

 

– Oppi pakken lå det et lite kort som fortalte om det. Liv visste ingenting om produksjonen før det. Jeg tror hun synes det var veldig hyggelig.

Designere sanker selv

Kneip leter i skogen

INTERIØR
Disse vasene er inspirert av naturens skiftende farger gjennom et år, og har derfor fått navnet «Seasons». Klarer du å gjette hvilken vase som representerer hvilken sesong? FOTO: ERIK FIVE GUNNERUD

Fikk starthjelp av Wallpaper*

Kristines søster, Else Marie, fikk to vaseserier oppkalt etter seg i fjor.

 

– Og hun er oppkalt etter bestemødrene våre. Så de er dedikert til alle tre.

 

Mye har skjedd siden forrige gang Budstikka besøkte Kristine Five Melvær. Det var høsten 2012, og den da nyutdannede designeren sto på temmelig bar bakke. På kunsthøyskolen hadde hun utviklet flere produkter – nå gjensto det bare å finne noen som ville produsere de. Et internasjonalt designmagasin hjalp henne på veien også den gangen.

 

– «Wallpaper*» hadde publisert et bilde av en trebolle jeg hadde designet. Litt etterpå kontaktet en belgisk produsent meg og spurte om den var i produksjon. Og det var den jo ikke, forteller hun.

 

Noen måneder senere var trebollen å finne i butikkhyller rundt om i verden. Den har senere fått selskap av en vaseserie for samme produsent. Men veien til hyllene er lang.

Arbeidsstudioet til Kristine Five Melvær på Tullinløkka er fylt opp med en rekke av produktene hun har designet. FOTO: KNUT BJERKE

Tålmodighetsprøve å leve som designer

– Det kan ta noen år før ting er ute i produksjon, men målet er motiverende. Følelsen av å se de første modellene … det er virkelig en lykkefølelse! Nå som nettverket mitt er blitt større kan jeg jobbe frem ting sammen med produsentene, fremfor å lage prototypene på egen hånd og kanskje få napp hos noen. Det gjør det enklere å gjøre flere prosjekter samtidig.

 

Og prosjekter er det blitt. Siden 2013 har hun lansert seks produktserier for Magnor Glassverk. Kort fortalt, består prosessen av at Five Melvær tegner skissene, og deretter jobber frem vasene sammen med glassblåserne på et verksted.

 

– Jeg sjonglerer fire forskjellige roller samtidig; formgiver, prosjektleder, regnskap og presseansvarlig. Det blir mye reising.

 

Flere av produktene hennes har blitt stilt ut i byer som Tokyo og New York. Når Budstikka møter henne, forbereder hun seg på å møte produsenter i Stockholm dagen etter. Den internasjonale oppmerksomheten er uvant, men stas.

 

– Plutselig får jeg en e-post fra en person i Sverige, Kina eller Australia. Noen skriver at de vil gi produktet til en de er glad i. Det er fint å tenke på at man kan bevege noen med en form og en farge.

 

Denne saken ble først publisert i Budstikka

Designer Kristine Five Melvær fra Bekkestua ønsker å lage produkter som folk knytter seg til. – Jeg vil at produktene mine skal vare mye lenger enn trendene, jeg vil helst at de skal vare i flere generasjoner – produkter som er overtydelige og gimmick-aktige kan folk bli fort lei, forteller hun. I hånden holder hun en av sine nye vaser, «Else». FOTO: KNUT BJERKE
Les mer
Annonse

Malerstua på Slependen har Asker og Bærums største utvalg av tapeter, med flere hundre tapetkolleksjoner på lager. Tapet fikk for alvor et comeback for noen år tilbake. Det vet Malerstuas egen interiørkonsulent, Linda Christensen (42), alt om. – Vi kan trygt melde at tapet er etablert, nå er det helt ”lov”. Fra en stram trend dominert av sort, hvitt eller grått helst på én fondvegg, er det nå fokus på farger, mønster og tekstur, sier Linda. – Den tydeligste trenden vi ser

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland