Publisert 05. oktober.2015 av
Designer Kristine Five Melværs siste vaser er oppkalt etter noen av hennes yndlingsdamer. Nå vekker «Liv» og gjengen internasjonal oppmerksomhet.

 

– Der er «Else»! Og her har vi «Liv».

 

Kristine Five Melvær (30) tar forsiktig på et par munnblåste vaser som er plassert i en hylle i studioet hennes på Tullinløkka i Oslo. Hyllen blir stadig fylt opp med eget design – som består av alt fra skulpturelle treboller til lamper laget av strømpebukser.

 

De siste to årene har designeren fra Bekkestua fordypet seg i vaser, noe som har resultert i hennes nyeste serie «Liv», produsert av Magnor Glassverk.

 

Kun timer etter at vaseserien var lansert ble den plukket opp av «Deezen» – ett av verdens ledende arkitektur- og designmagasiner på nett.

 

– Det var veldig gøy å se vasene mine på forsiden! Sånt har jo mye å si, forteller Five Melvær.

Inspirasjonen er kortreist

 

– Vasene er oppkalt etter en venninne av meg og familien min, en Bærums-kvinne, faktisk. Det er en hyllest til henne. Og så er det samtidig et navn som er veldig inspirerende i seg selv.

 

Vasens navnesøster fikk seg litt av en overraskelse da hun på julaften åpnet opp en pakke med en vase oppkalt etter seg.

 

– Oppi pakken lå det et lite kort som fortalte om det. Liv visste ingenting om produksjonen før det. Jeg tror hun synes det var veldig hyggelig.

Designere sanker selv

Kneip leter i skogen

INTERIØR
Disse vasene er inspirert av naturens skiftende farger gjennom et år, og har derfor fått navnet «Seasons». Klarer du å gjette hvilken vase som representerer hvilken sesong? FOTO: ERIK FIVE GUNNERUD

Fikk starthjelp av Wallpaper*

Kristines søster, Else Marie, fikk to vaseserier oppkalt etter seg i fjor.

 

– Og hun er oppkalt etter bestemødrene våre. Så de er dedikert til alle tre.

 

Mye har skjedd siden forrige gang Budstikka besøkte Kristine Five Melvær. Det var høsten 2012, og den da nyutdannede designeren sto på temmelig bar bakke. På kunsthøyskolen hadde hun utviklet flere produkter – nå gjensto det bare å finne noen som ville produsere de. Et internasjonalt designmagasin hjalp henne på veien også den gangen.

 

– «Wallpaper*» hadde publisert et bilde av en trebolle jeg hadde designet. Litt etterpå kontaktet en belgisk produsent meg og spurte om den var i produksjon. Og det var den jo ikke, forteller hun.

 

Noen måneder senere var trebollen å finne i butikkhyller rundt om i verden. Den har senere fått selskap av en vaseserie for samme produsent. Men veien til hyllene er lang.

Arbeidsstudioet til Kristine Five Melvær på Tullinløkka er fylt opp med en rekke av produktene hun har designet. FOTO: KNUT BJERKE

Tålmodighetsprøve å leve som designer

– Det kan ta noen år før ting er ute i produksjon, men målet er motiverende. Følelsen av å se de første modellene … det er virkelig en lykkefølelse! Nå som nettverket mitt er blitt større kan jeg jobbe frem ting sammen med produsentene, fremfor å lage prototypene på egen hånd og kanskje få napp hos noen. Det gjør det enklere å gjøre flere prosjekter samtidig.

 

Og prosjekter er det blitt. Siden 2013 har hun lansert seks produktserier for Magnor Glassverk. Kort fortalt, består prosessen av at Five Melvær tegner skissene, og deretter jobber frem vasene sammen med glassblåserne på et verksted.

 

– Jeg sjonglerer fire forskjellige roller samtidig; formgiver, prosjektleder, regnskap og presseansvarlig. Det blir mye reising.

 

Flere av produktene hennes har blitt stilt ut i byer som Tokyo og New York. Når Budstikka møter henne, forbereder hun seg på å møte produsenter i Stockholm dagen etter. Den internasjonale oppmerksomheten er uvant, men stas.

 

– Plutselig får jeg en e-post fra en person i Sverige, Kina eller Australia. Noen skriver at de vil gi produktet til en de er glad i. Det er fint å tenke på at man kan bevege noen med en form og en farge.

 

Denne saken ble først publisert i Budstikka

Designer Kristine Five Melvær fra Bekkestua ønsker å lage produkter som folk knytter seg til. – Jeg vil at produktene mine skal vare mye lenger enn trendene, jeg vil helst at de skal vare i flere generasjoner – produkter som er overtydelige og gimmick-aktige kan folk bli fort lei, forteller hun. I hånden holder hun en av sine nye vaser, «Else». FOTO: KNUT BJERKE

Slik lykkes du med nyttårsforsettet

Fanny gikk på limpinnen i fjor, i år vet hun bedre.

Publisert 07. januar.2017 av

Naturlig nok betyr et nytt år en helt ny snart. Befriende nok. Det er legitimt å legge det gamle bak seg, og begynne på ny frisk.

 

Jeg har, som mange antar jeg, et ambivalent forhold til nyttårsforsetter. Jeg har også, som mange antar jeg, hatt utallige forsetter som aldri har blitt til annet en skam, fordi vilja er hakket mer ambisiøs enn gjennomføringsevna.

 

Hvis du likevel drister deg til forsett, bør du sørge for å holde ut til februar. Minst. Å sprekke i løpet av januar er et stort, rått hån mot egen innsats og motivasjon. Som jo, ærlig talt, fort kan skje. Det kan skje, hvis du vært for ambisiøs. Eller for full.

 

Her kan du lese flere innlegg fra Fanny

 

Men ikke i år. La gammelt år forbli gammelt og ikke lenger relevant. Annet enn det du lærte da, selvsagt. Jeg noterer meg følgende, basert på fjorårets fadeser og forsett:

 

1: Du får ikke noe mer lyst til å trene, selv om du har nye treningsklær.

 

2: Du sparer ikke penger av å handle på salg når du ikke trenger noe.

 

3: Matkasse blir verken enkelt eller billig hvis du likevel må lage to middager til kresne barm og sultne voksne (begge utålmodige).

 

 

Slik binder du en budsjettvennlig og vakker bukett

 

Enkelt forsett

Fordi jeg gikk på limpinnen i fjor, vet jeg bedre i år.

 

I år har jeg ett eneste nyttårsforsett; det er enkelt, mulig å gjennomføre, koster lite – både av tid og penger – og skal gi meg mye:

 

I år skal jeg huske å gjødsle.

 

Fordi jeg stortrives med grønne planter og blomster i omgivelsene, fylles hjemmet til stadighet opp av planter som jeg holder liv i en liten stund… før de på mystisk vis tørker inn og dør. Det koster litt - mest stolthet.

Det som gjødsles, blomstrer. Selv med dårlig utgangspunk. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN

Hva som er verre er hvor irriterende det er at jeg ikke får til å holde liv i en skarve grønn busk, og at noen kommenterer det fra sidelinjen. 

 

Alfa og omega for å lykkes er vann, det vet jeg. Trikset i ermet må være gjødsel, tror jeg.

 

I år tror jeg på gjødsel – både fysisk og mental.

 

Hageeksperten Claus Dalby gir deg blomstertips

 

 

Forventninger til nytt gulv og grønt nytt år. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN
Julerosen kan få lenger liv hvis du setter den ute i jord. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN

Mental gjødsel

 

Alle vet at planter og blomster trenger næring for å gro. Vekstene suger ut næring fra jorden, slik at det etter hvert trengs påfyll for at plantene skal bli store, sterke og fine.

 

Mental gjødsel er på påfyll av det du trenger for å vokse, kanskje utvikle deg eller bli sterkere. Tørre noe du ikke har turt før. Eller være ærlig mot deg selv. Husk  at det er relevant å ”lese” pakningsvedlegget først. 

 

Det som gjødsles blomstrer. Godt nytt år... det tror jeg at det blir.

 

Les mer på Botrends forside.

 

Følg oss gjerne på Facebook og Instagram @botrend.no

 

Har du tips eller tilbakemelding - send oss en e-post

 

 

Les mer

– Det var du som bestemte hvordan pendlene skulle henge, ikke sant? Lars Kristian Amundsen (42), hotelldirektør ved Radisson Blu på Fornebu, spør en av resepsjonistene som står bak den nye disken i skinn. I fem måneder har teamet jobbet seg gjennom en total oppussing av fellesområdene. – De siste årene har vi pusset opp jevnt og trutt – både kjøkken, rom og bad, sier han. Men nå var det på tide å ta tak i lobbyen og resepsjonen, baren med den intime restauranten og kurs og

Les mer

4 av 10 skal pusse opp i 2017

Nordmenn elsker fremdeles oppussing.

Publisert 05. oktober.2015 av Mari Andersen Rosenberg/Ifi

Nesten 1 million husstander oppgir at de planlegger å  pusse opp  boligen innvendig eller utvendig det kommende året, ifølge tall fra Prognosesenteret. Vi vet at nordmenn elsker å pusse opp. Og 2017 blir intet unntak. Mer enn 4 av 10 går med konkrete planer om å pusse opp egen bolig i løpet av året som kommer. 26 prosent oppgir at de vil gjennomføre innvendige oppussingsarbeider, mens 15 prosent svarer at de skal pusse opp boligen utvendig. – Det er aldersgruppen 30-39 år og 40-5

Les mer
Annonse

SOVEROMSoverommet skal helst være et rom forbunnet med hvile og avslapning, så velg for eksempel en mørk, dyp og matt farge på veggen for å skape et lunt rom, med hotellfølelsen hjemme. Videre kan du velge ett bilde på den ene siden, og gi luft på den andre siden av rommet. Alternativt er en full bildevegg eller ett stort bilde som kan få leve alene. Alt for mye på veggen på soverommet kan skape kaos. Bruk flere puter og et fint sengetepper når du rer opp sengen. Det gir volum, o

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland