Publisert 05. oktober.2015 av

Kneip er navnet på designerne fra Bærum. Et navn som ble til ved en misforståelse.

 

– Vi skrev ulike ord på en lapp, og så leste du opp Kneip, sier Jørgen Platou Willumsen (28) fra Tanum og ser bort mot kameraten.

 

– Så da ble det Kneip. Kort, grei og folkelig. I tillegg var det ledig, ikke minst. Kneippbrød skrives nemlig med dobbel p, sier Stian Korntved Ruud (25) fra Bekkestua. Han legger trykk på p-en.

 

Flaks, ifølge de to uhøytidelige designerne.

 

Sammen holder de til i verkstedet på Carl Berner i Oslo. Her har de holdt til i ett år nå. Kameratene har et brennende engasjement for håndlagde produkter.

 

– Vi forsøker å kun benytte oss av selvsanket materiale, sier Stian.

– Jeg har alltid hatt respekt for materialer, og bearbeiding av dem, sier Stian Korntved Ruud. FOTO: KNEIP
Håndarbeidet er variert. Her syr Stian Korntved Ruud et etui til en brevåpner i reinsdyrhorn. FOTO: KNEIP

Skohorn for Bolina

Vel tilbake i verkstedet gjør designerne seg kjent med materialet, og avgjør hva de kan lage.

 

Videre selges produktene til butikker, eller gjennom egen nettbutikk, Kneip.

 

Egenproduserte skohorn selges på interiør-butikken Bolina, som ligger på Stabekk.

 

– Materialet har vi sanket ved sommerhuset mitt på Nesodden. Her har vi hentet syrin og eik. I tillegg fant vi mahognimaterialer fra gamle båter der ute. Dette er gjenbruksmaterialer, sier Stian, og fortsetter;

 

– Etterpå satte vi oss ned med kniv og jern. Jeg forsøkte å lage noen skohorn like, for å gjøre arbeidet enklere, og for å kunne selge skohornene billigere. Det endte med å bli vanskeligere, sier han og ler.

Designer for Paris

Günzler.Polmar med lys

INTERIØR

Bevissthet rundt håndverk

Et klassisk håndverksprosjekt. Hvert produkt er unikt. Med egenlagd tekstilpose til skohornene, unngår man plastikkræl, forklarer Stian.

 

– Vi er helt ferske, så det er gøy at det går så fort fremover, sier Jørgen.

 

Designerne opplever en voksende grad av bevissthet rundt håndverk.

 

– Vi er avhengige av det. Når vi legger ned mange timer, blir prisen høyere enn om man velger å kjøpe billigproduserte varer med dårlig kvalitet, sier Jørgen.

- Produktene skal vare

Kompanjongene er opptatt av at produktene skal vare. Tanken er å bruke mer penger på et objekt som følger kunden gjennom livet.

 

– Du kjøper et forhold til produktet. Det blir ikke bare bruk og kast, sier Jørgen videre.

 

Målet er å leve av arbeidet. Men det tar tid å bygge merkevaren og få produktene ut til riktige steder.

 

Emnet som er festet i dreiebenken kan bli til en dørstopper. FOTO: KARL BRAANAAS
– Ved denne snittehesten sitter jeg og lager skohorn, sier Stian Korntved Ruud. FOTO: KARL BRAANAAS

 

Har troen på 2015

Duoen har likevel et optimistisk syn på fremtiden. For inneværende år er planen å fortsette i samme spor. Muligens satse på større produkter, og gå til anskaffelse av ulike maskiner.

 

– Vi forsøker å eksperimentere. Produktene våre er ofte et resultat av eksperimentene vi gjør, sier Stian om den kreative prosessen.

 

Designerne tror 2015 vil bli et spennende år. Et år med mange muligheter.

 

– Allerede har det skjedd mye gøy, så jeg får mer og mer tro på at dette vil fungere. Vi får se hva tiden bringer, sier Jørgen.

 

– Vi sprer fingrene så godt vi kan, så ser vi hvor vi blir dratt hen, fullfører kameraten.

 

Denne saken ble først publisert på Budstikka.no

Stian Korntved Ruud (til venstre) og kompanjongen Jørgen Platou Willumsen holder til i studioet og verkstedet «Kneip», på Carl Berner i Oslo. Alle produktene som produseres er håndlagde av de to designerne. – Vi forsøker å gjøre mest mulig selv, sier Stian. FOTO: KARL BRAANAAS
Publisert 04. februar.2017 av

Neste uke åpner Skandinavias største designmesse. Til Stockholm Furniture & Light Fair kommer bransjefolk og presse fra hele verden. Skandinavisk design står sterkere enn noen gang – nå vil resten av verden ha rent, enkelt og funksjonelt design.

 

De besøkende ser også til de unge talentene. Unge designspirer som ser etter nye samarbeid eller produsenter.

 

Stockholms-messen har fokusert på unge talenter lenge. Med egne stands for designskoler som Aalto University School of Arts, KHiO og Møbeldesign KADK. Samt en egen scene for nykommerne: Greenhouse. 31 designere fra 18 land kom i år gjennom det trange nåløyet.

 

Blant dem er Studio Føy. Et Oslo-basert studio bestående av produktdesignstudentene Siri Line og Guro Sørbø Midtun, begge 24 år gamle.

 

- Det er en viktig messe. Vi var der i fjor og har sett at ting har kommet i produksjon i etterkant. Det er kjempesjanse til å få vist frem hvem vi er, sier Siri Line.

 

Designlek

De to designerne ble kjent under studiene på HiOA på Kjeller. De går nå første året på master i produktdesign, og dannet eget aksjeselskap for et knapt år siden.

 

Til Greenhouse og Stockholm tar de med seg bacheloroppgaven i produktdesign; trebenken «Pusle» med avtakbare, fargerike puter i ullstoff fra Kvadrat. Lysestakene «Stable», prøveprodusert av Magnor Glassverk. Og den splitter nye krakken «Flamingo» - utviklet i anledning Greenhouse.

 

Les mer om studentdesign

 

- Vi har et ganske tydelig uttrykk, og har noen produsenter i tankene. Noen vi håper at vil ta turen innom oss, sier Guro Sørbø Midtun.

 

Formspråket til Studio Føy er rent og enkelt. Det er produkter i tradisjonelle, norske materialer som tre og ull. De to designerne sier de er upåvirket av trender, og jobber modulbasert.  De ønsker at brukeren selv skal velge det endelige uttrykket. Det skal være lek med design.

 

- Vi jobber med møbler og interiørprodukter generelt. På skolen har de gode verksteder så vi får prøve oss på alt mulig. Glassblåsingen hos Magnor var nytt for oss, og vanskeligere enn vi trodde. Vi jobber hele tiden med å utforske de ulike materialene, forteller Sørbø Midtun.

 

Studio Føy reiser til Stockholm med "Flamingo", "Stable" og "Pusle". FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Designerne dokumenterer hyppig, og på Instagram viser de prosessen med kontoen @studio.foy    Som sene kveldstimer med spraylakkering av metallstengene til Flamingo-krakken.

 

- Det blir lange dager på skolen, og særlig Flamingo har vi jobbet mye med. Å få til en flatpakke-løsning var ingen enkel oppgave, sier Siri Line.

 

Les mer om norsk design på Botrend

 

- Et springbrett til en karriere i bransjen

Mange har fått sine første oppdrag gjennom Greenhouse. I fjor oppdaget den norske lampeprodusenten Northern Lighting de Berlin-baserte designerne Yuue (som også stiller ut i år). Det resulterte i lampen «Balance» som nå skal lanseres under messen.

 

 Les også: Slik skal norske Vestre møblere Europa og New York

 

- Greenhouse er en mulighet til å synes for bransjen og pressen, og for å knytte kontakter. Vi har ca. 40.000 besøkende og mange produsenter går innom Greenhouse for å oppdage nye talenter. For mange er det et springbrett til en karriere i bransjen, sier kurator Cecilia Nyberg.

 

Hun vil ikke uttale seg spesifikt om Studio Føy, men har trukket frem designduoen som en av fire under parolen «Design Stars of tomorrow» på deres sider.

 

Les også: Satser på helnorsk sofa

Krakken "Flamingo" har en pute i ullstoff fra Kvadrat og spraylakkerte metallbein. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

- Det mest spennende med ung design i dag er opptatt av omverdenen. De er opptatt av, og stiller mange spørsmål om holdbarhet og etikk, sier Nyberg.

 

Det er blant tingene de to designerne i Studio Føy ser frem til å lære mer av i Stockholm. Få erfaring av å stå på stand, og hva de kan gjøre videre for å oppnå drømmen om å leve av design. Kutte ut de mange ekstrajobbene de har ved siden av.

 

- Selvfølgelig er det et stort ønske om at noen produsenter vil produseres vårt design. Vi er i en oppstartsfase der vi tror det er viktig å få produktene våre ut, for å klare å etablere oss i markedet som et designstudio og faktisk leve av dette, sier Guro Sørbø Midtun.

 

Om knappe tre uker skal de ut i praksis hos Anderssen & Voll. Hos noen som har fått det til, og som de ser opp til.

 

- Det blir spennende å se hvordan de har fått det til. Gjennom å produsere for andre og samtidig starte sin egen produksjon med merket Nedre Foss, sier Siri Line.

 

 

(F.v.) Guro Sørbø Midtun og Siri Line. "Flamingo" skal vises frem for første gang i Greenhouse. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Les mer på Botrends forside

 

Tips oss gjerne her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

(F.v.) Guro Sørbø Midtun og Siri Line. Benken "Pusle" er laget med flyttbare puter. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Trebenken "Pusle" var bacheloroppgaven i produktdesign, lysestakene "Stable" er prøveprodusert hos Magnor Glassverk. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Fra Greenhouse 2016. I år skal 31 designere fra 18 land stille ut her. FOTO: GUSTAV KARLSSON FROST
Les mer

Høye vegger, en innside som er fylt med puter og en generøs dybde. Sofanyheten fra den sunnmørske møbelbedriften LK Hjelle og designer Hallgeir Homstvedt gir deg det du trenger for å bygge rede i stuen. «Niu» har de kalt den – katalansk for nettopp «rede». - Det er som en binge med puter. Mykt og godt uten at du synker for langt nedi, sier Hallgeir Homstvedt. Designeren setter seg godt til rette i sofaen som vises frem for første gang under bransjemessen Oslo Design Fair på Lill

Les mer

Morsdag, selve hedersdagen for mødre, feires på ulik dato i forskjellige land.  I Norge er det alltid andre søndag i februar, i år faller det på søndag 12. februar. To dager senere er det Valentine's Day, eller Alle hjerters dag som det også heter. Uansett om du gjør deg klar til en dag i kjærlighetens tegn eller feirer morsdag, så har vi plukket ut noen tips til gaver du kan gi bort.  Selvfølgelig er det mer enn nok med et hjemmelaget kort til mor eller den du er glad i, men er

Les mer
Annonse

 – Hvis vi kan hjelpe deg å skape hjerterom i stedet for utstillingsrom, har vi gjort noe riktig. Velg personlig design, design som skal følge deg i livet, som vokser med deg og ikke fra deg. Vi tilbyr produkter med en historie.  For Ingvild Rogndokken Alvir (47), daglig leder av interiørperlen Ask Interiør, er jobb en lidenskapelig livsstil – eller omvendt.  – Vi åpnet for to og et halvt år siden, det har vært innholdsrike år og en fantastisk mottagelse her i Asker. Vi er nå s

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland