Publisert 05. oktober.2015 av

Kneip er navnet på designerne fra Bærum. Et navn som ble til ved en misforståelse.

 

– Vi skrev ulike ord på en lapp, og så leste du opp Kneip, sier Jørgen Platou Willumsen (28) fra Tanum og ser bort mot kameraten.

 

– Så da ble det Kneip. Kort, grei og folkelig. I tillegg var det ledig, ikke minst. Kneippbrød skrives nemlig med dobbel p, sier Stian Korntved Ruud (25) fra Bekkestua. Han legger trykk på p-en.

 

Flaks, ifølge de to uhøytidelige designerne.

 

Sammen holder de til i verkstedet på Carl Berner i Oslo. Her har de holdt til i ett år nå. Kameratene har et brennende engasjement for håndlagde produkter.

 

– Vi forsøker å kun benytte oss av selvsanket materiale, sier Stian.

– Jeg har alltid hatt respekt for materialer, og bearbeiding av dem, sier Stian Korntved Ruud. FOTO: KNEIP
Håndarbeidet er variert. Her syr Stian Korntved Ruud et etui til en brevåpner i reinsdyrhorn. FOTO: KNEIP

Skohorn for Bolina

Vel tilbake i verkstedet gjør designerne seg kjent med materialet, og avgjør hva de kan lage.

 

Videre selges produktene til butikker, eller gjennom egen nettbutikk, Kneip.

 

Egenproduserte skohorn selges på interiør-butikken Bolina, som ligger på Stabekk.

 

– Materialet har vi sanket ved sommerhuset mitt på Nesodden. Her har vi hentet syrin og eik. I tillegg fant vi mahognimaterialer fra gamle båter der ute. Dette er gjenbruksmaterialer, sier Stian, og fortsetter;

 

– Etterpå satte vi oss ned med kniv og jern. Jeg forsøkte å lage noen skohorn like, for å gjøre arbeidet enklere, og for å kunne selge skohornene billigere. Det endte med å bli vanskeligere, sier han og ler.

Designer for Paris

Günzler.Polmar med lys

INTERIØR

Bevissthet rundt håndverk

Et klassisk håndverksprosjekt. Hvert produkt er unikt. Med egenlagd tekstilpose til skohornene, unngår man plastikkræl, forklarer Stian.

 

– Vi er helt ferske, så det er gøy at det går så fort fremover, sier Jørgen.

 

Designerne opplever en voksende grad av bevissthet rundt håndverk.

 

– Vi er avhengige av det. Når vi legger ned mange timer, blir prisen høyere enn om man velger å kjøpe billigproduserte varer med dårlig kvalitet, sier Jørgen.

- Produktene skal vare

Kompanjongene er opptatt av at produktene skal vare. Tanken er å bruke mer penger på et objekt som følger kunden gjennom livet.

 

– Du kjøper et forhold til produktet. Det blir ikke bare bruk og kast, sier Jørgen videre.

 

Målet er å leve av arbeidet. Men det tar tid å bygge merkevaren og få produktene ut til riktige steder.

 

Emnet som er festet i dreiebenken kan bli til en dørstopper. FOTO: KARL BRAANAAS
– Ved denne snittehesten sitter jeg og lager skohorn, sier Stian Korntved Ruud. FOTO: KARL BRAANAAS

 

Har troen på 2015

Duoen har likevel et optimistisk syn på fremtiden. For inneværende år er planen å fortsette i samme spor. Muligens satse på større produkter, og gå til anskaffelse av ulike maskiner.

 

– Vi forsøker å eksperimentere. Produktene våre er ofte et resultat av eksperimentene vi gjør, sier Stian om den kreative prosessen.

 

Designerne tror 2015 vil bli et spennende år. Et år med mange muligheter.

 

– Allerede har det skjedd mye gøy, så jeg får mer og mer tro på at dette vil fungere. Vi får se hva tiden bringer, sier Jørgen.

 

– Vi sprer fingrene så godt vi kan, så ser vi hvor vi blir dratt hen, fullfører kameraten.

 

Denne saken ble først publisert på Budstikka.no

Stian Korntved Ruud (til venstre) og kompanjongen Jørgen Platou Willumsen holder til i studioet og verkstedet «Kneip», på Carl Berner i Oslo. Alle produktene som produseres er håndlagde av de to designerne. – Vi forsøker å gjøre mest mulig selv, sier Stian. FOTO: KARL BRAANAAS
Publisert 08. november.2016 av

Hver høst lanserer fargekjedene sin  trendfarge for året som kommer.

 

I hovedkvarteret til kokkelaget Flying Culinary Circus på Skøyen lanserte Fargerike denne uken Årets farge for 2017 - rød.

 

- Fargevalget er basert på innsikt fra trendrapporter og interiørmesser, og gjenspeiler tendenser vi ser over hele verden. Men vårt hovedmål har hele tiden vært å finne den norske fargen, sier kreativ leder i Fargerike, Tale O. Henningsen.

 

Jotun lanserte sin farge tidligere i høst under navnene «Nordic Living», «Urban Living» og «Continental Living».  Dagnys Fargestudio har valgt brunt.

Fire nyanser

I fjor var det  rosa som var fargen under lanseringen på Sjøholmen  ved Sandvika i Bærum. Alle rommene i huset var malt i ulike nyanser av rosa.

 

Året før var det oransje som gjaldt, og for 2017 år er det altså fire ulike paletter i rødt.

 

- Fargen sier mye om hvordan forbrukerne ønsker å leve, og nå ser vi en tendens til at folk søker seg mot en livsstil som er ekte, engasjert og fylt av lidenskap, sier Henningsen.

 

Samtidig understreker hun at nordmenn er todelte, at vi både elsker å gå på byen men samtidig er glade i å reise på fjellet.

 

Slik lykkes du med mørke farger

 

Fra paletten Djerk lek. Styling Siv Brenne. Foto: Per Erik Jæger

Skal fortsatt være koselig

 

De fire palettene heter Nostalgisk ro, Djerv lek, Østenfor sol og Urban eleganse.

 

Nostalgisk ro henter inspirasjon fra et enkelt liv på hytta og ro i naturen. Her innreder vi med rutete duker som skaper en form for trygghet, men så kan vi ta inn nye elementer fra designverden.

 

- Trenden er fortsatt  å ha det koselig, sier Henningsen.

 

Nordmenns fokus på å ha det koselig rundt seg, ble lansert under Oslo Design Fair i januar i år. Koselig er et særnorsk ord som ikke lar seg så lett oversette til andre språk, og noe vi oppfattes som å være verdensmestre i.

 

Kreativ leder i Fargerike, Tale O. Henningsen. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Våge mer

Djerv lek-paletten er utadvendt og eksotisk, og gjenspeiler at nordmenn elsker å oppleve nye ting.  

 

- Her kan vi våge litt mer - det er lov å være leken. Dette er fargene som deg som ikke er redd for oppmerksomhet, sier Henningsen.

 

Fargeekspert Birgit Ekrheim inspireres av Sør-Europa

 

Nostalgisk ro henter inspirasjon fra det enkle liv på hytta. Stylist Christine Hærra Foto: Sveinung Bråthen

 

Tredje palett, Østenfor sol, har videreført elementer fra fargen i 2016, rosa. Her er det mystikk og eventyr fra Tusen og en natt.

 

Nyansene blir en motreaksjon mot alt det raske som skjer i livene våre hele tiden. Her er det meditasjon og det å finne mental ro som står i fokus, ifølge Henningsen.

 

Slik får du ny sofa med enkle grep

Trendy spiller mindre rolle

- Og det er ikke viktig om interiøret er trendy eller riktig, bare det passer for deg. Bøker får for eksempel større betydning i interiøret, sier Fargerikes kreative leder.

 

Siste palett er Urban eleganse, som gjenspeiler det sømløse livet vi ønsker oss og som vi har fått kjennskap til gjennom reiser. Der hotellet har myke gulvtepper og gardiner fra gulv til tak i dype, elegante farger.

 

- Husk – du er i førersetet for hvordan du bruker fargene, sier Henningsen.

Fra paletten Urban Eleganse. Styling: Siv Brenne Foto: Per Erik Jæger
Rødt har mange nyanser og det er fortsatt koselig som gjelder. Styling: Siv Brenne Foto: Per Erik Jæger

Perfekte kulisser

Mange stylister og fargeeksperter mener nordmenn bare må våge mer i interiøret.

 

- Det er mye enklere å skape et koselig og lunt rom med mørke farger enn med helt lyse, sier Gro Welle-Watne hos Tapethuset.

 

Lone Bjørslev Kisbye hos Flügger mener at en mørk veggfarge er den perfekte kulissen.

 

 – De mørke fargene binder rommet sammen og setter møblene og interiørelementene våre i en scene. Mørke farger er en slags kulisse for den øvrige innredningen, sier hun.

 

Les mer på Botrends forside

 

Tips oss gjerne her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Bøker blir mer fremtredende i interiøret. Styling Christine Hærra. Foto: Sveinung Bråthen
Seng inspirert av Østenfor sol-paletten. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Fargerikes lansering hos Flying Culinary Circus. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Styling Christine Hærra. Foto: Elin Reffhaug Craig
Les mer

Tradisjonen tro åpner Royal Copenhagens flaggskipsbutikk dørene for årets viktigste sesong med brask og bram. I 53 år har de invitert ulike designere og kjendiser til å dekke hvert sitt julebord med det danske porselenet. Storheter som Dronning Margrethe har tidligere stått for oppdekkingen i  butikkens øverste etasje. Den som til vanlig holder stengt foruten juleutstillingen og det store sommersalget. I år er det seks av verdens toneangivende klesdesignere som er valgt ut til utstill

Les mer

Studio M3 har holdt til Bygdøy Allé i flere år, men da bedriften vokste, lokalene ble for små, og leien for høy, måtte daglig leder Martin Andersen se seg om etter andre alternativer. Det endte med et 250 kvadratmeter stort industrilokale med skjermet beliggenhet i Sandvika. 

Les mer
Annonse

 Moodies er en vakker pause i hverdagen, med en herlig miks av ulik interiør, små møbler og klær til modige kvinner i alle aldere. Hos Moodies finner du en inspirerende sammensetting av stilarter, fra klassisk til kitch – noe for en hver personlighet.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland