Publisert 05. oktober.2015 av

Tippoldefaren Andreas Huseby startet A. Huseby & Co. for 126 år siden. Nå er kusiner i femte generasjon blitt drivere av ny møbelbutikk i Asker.

 

-  Dette er babyen vår. Vi er klare til å jobbe 24/7 for å lykkes, sier Mari Holter Hovind (24), og kusinen Kathrine Hovind (23) nikker blidt.

 

Kusiner ville drive

Vi møter dem i lokalene der BB Interiør holdt til vis-à-vis Føyka.

 

Mari er datter av Axel Hovind som eier den nye butikken i Asker.

 

-  Vi har lenge ønsket en butikk i Asker og Bærum. Vi tror butikken her har stort potensiale, sier Axel Hovind til Budstikka.

 

Mari ble spurt om hun ville drive den.

 

– Jeg sa ja, men bare om jeg får med kusinen min, sier hun.

 

De to har hatt et nært og godt forhold siden de var små. Kathrine, oppvokst i Lommedalen, har design og interiørutdannelse (Bachelor in retail design) bak seg fra Westerdals i Oslo, mens Mari har jobbet ved den store Huseby-butikken i Møllergata i Oslo siden hun var 19.

 

– Vi utfyller hverandre veldig bra, sier Mari.

(F.v.) kusinene Kathrine Hovind og butikksjef Mari Holter Hovind driver det nye A. Huseby & co. i Asker sentrum. FOTO: KATRINE ASCIC
Høstens hyttetrender

Aldri før har så mange planlagt hyttekjøp.

BOLIG

Marked og potensial

De to håper å klare en omsetning på 15 millioner kroner første driftsår.

 

– Dere skal konkurrere mot både Ikea og Skeidar?

 

– Nei, slik ser ikke vi på det. De er innenfor et helt annet segment. Det er da heller forretninger som Verket Interiør vi betrakter som konkurrenter. Det er uten tvil tøff konkurranse om møbelkundene, men vi ser det som en fordel at det er flest mulig forretninger her ute. Det gjør at Asker og Bærum blir et sted man oppsøker for å handle møbler, mener de to.

 

Tro på fremtiden

De har god tro på fremtiden i Asker.

 

– Beliggenheten her er svært god og sentral. Allerede før åpningen for kort tid siden, banket det folk på døren her og lurte på når vi skulle åpne, sier Kathrine.

 

– Hvem er målgruppen deres?

 

– Alle er velkommen hit om de bare vil hente inspirasjon eller om de vil handle. Vi ligger i en relativ høy prisklasse men det er fordi vi har høy kvalitet.

A. Huseby & Co. satser stort på skandinaviske møbler. Den blå stolen er fra Vitra, bordet er fra Naver Collection og lampen fra Fritz Hansen. FOTO: SIREN LAUVDAL
Modulhyllene fra Montana er et yndet objekt blant design- og møbelentusiaster. Den blå puffen er fra LK Hjelle. FOTO: SIREN LAUVDAL

Egne intensjoner

Butikklokalene er svært forandret fra BB Interiør. De to kusinene har egne intensjoner med hva de ønsker med butikken.

 

– Vårt konsept er en ren møbelbutikk med høy kvalitet. Skandinavisk kvalitet og design, kombinert med et ungt og trendy uttrykk er det vi satser på.

 

Av leverandører satser de mye på danske Montana og Naver, og norske LK Hjelle fra Sykkylven og Tonning & Stryn fra Stryn.

Tøffere tider

– Selv om det er mange med god privatøkonomi i Asker og Bærum er det nå tøffere tider. Ikke minst har oljebransjen hatt flere nedbemanninger. Hvordan mener dere det vil påvirke butikken deres?

 

– Jeg har tenkt en del på det. Og for å si det slik – vi er veldig vant i denne bransjen til bølgedaler. Det går opp og ned. Det er vi vant til. Når det er sagt, tror vi at folk uansett alltid må ha møbler. Og det kan være at de satser mer på noe som varer lenger når tidene blir dårligere, sier Mari.

 

Denne saken ble først publisert på Budstikka.no

Publisert 07. februar.2017 av

SMI – Samarbeidsrådet for møbel og interiør – du kan like gjerne notere deg navnet med en gang.

 

For første gang har norske produsenter, designere, organisasjoner og utdanningsinstitusjoner gått sammen om et felles mål: Å etablere norsk design som en merkevare.

 

En merkevare her hjemme og der ute. Norge har mer å by på enn vakre fjell og fjorder, fisk og olje, mener en av de deltakende aktørene, Ove Rogne i Northern Lighting.

 

- Det har aldri skjedd før at alle ledd har klart å enes om en felles plan uti fra våre forskjellige behov. Norsk design er kult, og nå skal vi vise det frem sammen, sier Rogne.

 

I lokalene til Northern Lighting er det full fart. Designere er i ferd med å montere vårens nyheter, samtidig som det skal pakkes og organiseres til Skandinavias største designmesse; Stockholm Furniture & Light Fair.

 

Administrerende direktør Rogne er entusiastisk. Her skal SMI debutere. Med det beste norske.

 

- Flere bedrifter må på banen

En blanding av unge og mer etablerte designere skal stille ut sine arbeider ved den norske ambassaden i Stockholm denne uken. Onsdag kveld åpner ambassadør Kai Eide utstillingen «A colour composition – New Norwegian Design» i egen residens. Stort oppmøte av internasjonal presse er ventet.

 

- Den skandinaviske stilen brer om seg. Disse rene enkle linjene, de spennende materialene, de friske fargene og den gode funksjonen som "er oss" slår an i hele verden. Og internasjonalt er de imponert over nivået. Hvor mange talenter vi faktisk har, og hvordan de jobber så godt sammen. Vi har en positiv samarbeidskultur akkurat nå, der en del andre land sliter med mye negativ konkurransekultur mellom designere og andre fagaktører lokalt, sier Rogne.

 

Eksempler nevnes i fleng. Som den bejublede «Structure-utstillingen» i Milano i fjor, og Klubben – et nettverk bestående av flere designere.

 

- Vi har mange designere, men de fleste må produsere utenlands for å få det til å gå rundt. Vi er nødt til å få flere norske bedrifter på banen, og det er det plass til. Men da må også konsumenter som deg og meg ta ansvar. Vi kjøper jo dansk i fleng, men kunne jo strengt tatt valgt norsk, sier Rogne og rister lett oppgitt på hodet.

 

- For ikke å snakke om den offentlige innkjøpsordningen. Det må brukes mer norsk design i de store prosjektene.

 

Ove Rogne er en av initiativtakerne til SMI. FOTO: CHRIS TONNESEN

Les også: Dette offentlige prosjektet valgte norsk møbeldesign

 

En ny tid

Men det er altså håp i hengende snøre. Nå skal det snus. Og snuoperasjonen starter i Stockholm.

 

- For en gangs skyld er også produsentene i fokus. Med norske og utenlandske produsenter som samarbeider med norske designere. Denne sammensetningen er annerledes enn det vi vanligvis arbeider med, sier kurator Jannicke Kråkvik over telefon.

 

Hun er i Berlin sammen med ektemannen og samarbeidspartner Alessandro D’Orazio. For å montere «Structure» i de nordiske ambassadene – Felleshuset som huser Norges, Sverige, Danmarks, Finlands og Islands ambassader.  

 

Her finner du alt om norsk design

 

- Det skjer utrolig mye akkurat nå. Det er utstillinger og mer støtte fra både det offentlige og det private. Det virker som det er en større respekt og forståelse for hva faget er. Det er en stor interesse for norsk design fra utlandet, slår Kråkvik fast.

 

Stylistduoen Kråkvik D’Orazio fikk inn så mange søknader at de så seg nødt til å utvide utstillingen.

 

Selve utstillingen er bygd inn i de åpne rommene i det som anses som arkitekt Knut Knutsens hovedverk. Ambassaden stod ferdig i 1952, og har en rekke norske design og kunsthåndverksarbeider i eget eie. Nå kommer det enda mer. Om enn for bare noen dager.

 

Alessandro D'Orazio og Jannicke Kråkvik har kuratert ambassadeutstillingen. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN

- Ideen er å bruke farger som baser og deretter samle produktene uten å lage store rigger som skygger for arkitekturen og innredningen i det ærverdige huset. Det vil være fokus på produktene, forklarer Kråkvik.

 

Fargene blått, rosa og cashmere skal fremme nylanseringene som kommer fra en rekke kjente, men også unge nykommere (Se fullstendig liste lenger ned i saken.)

 

Les også: Møt nykommerne Studio Føy som stiller ut i Stockholm

 

 

Peter Opsvik er en legende innen norsk industridesign og viser frem den nye stolen "Woodwork". FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
"Sfera II" boks designet av Kristine Bjaadal. "PI" bord designet av Anderssen&Voll for Fjordfiesta. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN

 

- God butikk

Stockholms-utstillingen er SMI’s første, men samarbeidsrådet er også tungt inne i årets Milano-utstilling «Everything is connected».

 

Utover utstillinger skal de jobbe videre med fem konkrete forslag til hvordan veksten kan økes. Det innebærer blant annet en mer designdrevet eksportnæring og et nasjonalt program for design- og merkevaredrevet ferdigvareindustri. De skal også jobbe strategisk med å stimulere til økt industriproduksjon.

 

Til det trengs det både øremerkede midler, aktive parter og vilje. Og denne viljen synes å være tilstede. Ifølge en undersøkelse gjort av DogA, viser det seg lønnsomt å satse strategisk på design. 87 prosent sier de opplever bedre omdømme, 73 prosent fikk flere kunder, og 72 prosent økte lønnsomheten.

 

Det skal være god butikk å satse på merkevarebygging og gode designprodukter, mener Jan Christian Vestre i møbelprodusenten Vestre som også er tungt inne i SMI.

 

- Vi har ikke vært gode nok på merkevarebygging, sa han da SMI inviterte til frokostmøte før jul.

 

- Vi må bruke mer kortreiste materialer av høy kvalitet. Bruke trær – mange mener jo at Norge er i ferd med å gro igjen. Bruke mer av det grønne metallet aluminium. Vi må øke konkurransekraften med ny teknologi og en ny industrivirkelighet.

 

Tilbake i Northern Lightings residens i Bygdøy Allé i Oslo er administrerende direktør Ove Rogne optimistisk. Han gleder seg til Stockholm – både til selskapets egne stand på messeområdet og til utstillingen i ambassaden.

 

- Arbeidet med felles satsing gjennom SMI har klart å kombinere forskjellige behov mellom sentrale aktører innen designfeltet og en 3-års plan. Vi får se hvordan det går, og ta det derfra. Det er i alle fall veldig bra at vi alle samarbeider godt og får norsk design ut i verden!

 

Les også: De vil utkonkurrere danske med ny, helnorsk sofa

 

Fakta om utstillingen og SMI

  • SMI – Samarbeidsrådet for møbel og interiør ble etablert i 2016.
  • SMI er et nettverk bestående av designere, produsenter, organisasjoner og utdanningsinstitusjoner.
  • Målsettingen er å skape flere vekstkraftige merkevareprodusenter i Norge, øke den totale verdiskapningen, samt sette norske designere og merkevareprodusenter på kartet gjennom eksport av bærekraftige designprodukter- og løsninger.
  • Utstillingen «A colour composition – New Norwegian Design» vises i samarbeid med DogA, den norske ambassaden i Stockholm, DU, Innovasjon Norge, Norsk Industri, Norwegian Crafts, Polyflor og Oslo Design Fair.
  • Disse stiller ut: Anderssen&Voll, Andreas Bergsaker, Andreas Engesvik, Artek, Beate Einen, Bjørn van den Berg, Daniel Rybakken, Elementa, Elisabeth von Krogh , Everything Elevated, Fjordfiesta, Fogia, Fora Form, Gridy, Hallgeir Homstvedt, Heymat, Hjelle, Ichendorf Milano, Jenkins&Uhnger, Jonas R. Stokke, Kaja S. Dahl, Kim Thomé, KnudsenBergHindenes, Kristine Bjaadal, Kristine Five Melvær, Lillian Tørlen, Mikael Pedersen, Muuto, New Works, Noidoi, Northern Lighting, Osloform, OTHR, Peter Opsvik, Runa Klock, Røros Tweed, Sara Polmar, Scandinavian Business Seating, Siv Lier, Skagerak, StokkeAustad, Torsteinsen Design, Trefjøla, Vacheron Constantin, Vera & Kyte, Wan Den Weghe, Wik og Walsøe og Woud.

 

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram @botrend.no

"Dong" vase designet av Kim Thomé. "Aura" speil - Bjørn van den Berg for New Works. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
"Wallbox" fra Sara Polmar, "Falla" vase - Linda Svedal Walsøe, "Groove" marmor brett - Hallgeir Homstvedt for MUUTO, vasen "Duo" av Torsteinsen Design, produsert i samarbeid med Vidar Koksvik og lampen "Balancer" av Yuue for Northern Lighting. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
"Dråpe" trefjøl av Gridy for Trefjøla. "EE" lysestaker av Everything Elevated for OTHR. "Paddle" salt- og pepperskåler av Noidoi for Skagerak. "Spring" brett av Siv Lier. "Tind" sett av Osloform. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
"Bambi" stol av Rastad&Relling, relansert av Fjordfiesta og Utopia Workshop. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
Les mer

Helene Jakobsen (36) bodde i et rekkehus med sønnen Maximilian (6) i Vollen. Alt var lagt til rette for et rolig liv ved vannet. Sønnen hadde kompisene i nærheten, og hun hadde nok å drive med. Likevel turte hun å bryte opp for å gå for den store drømmen.

Les mer

Det nye skandinaviske møbel og interiørmerket Fram Oslo skal fronte norsk design både hjemme og i utlandet. Nå har Annette Hoff fått toppdesigner  Andreas Engesvik  med på laget. 

Les mer
Annonse

 Når man først har tatt avgjørelsen om å selge, er man ofte ferdig med boligen. Men siste innsats er avgjørende for et godt salg. Ofte kan små detaljer utgjøre den store forskjellen. Med litt investering i maling, noe egeninnsats og nytt interiør kan boligen fremstå som ny.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland