Publisert 05. oktober.2015 av

Tippoldefaren Andreas Huseby startet A. Huseby & Co. for 126 år siden. Nå er kusiner i femte generasjon blitt drivere av ny møbelbutikk i Asker.

 

-  Dette er babyen vår. Vi er klare til å jobbe 24/7 for å lykkes, sier Mari Holter Hovind (24), og kusinen Kathrine Hovind (23) nikker blidt.

 

Kusiner ville drive

Vi møter dem i lokalene der BB Interiør holdt til vis-à-vis Føyka.

 

Mari er datter av Axel Hovind som eier den nye butikken i Asker.

 

-  Vi har lenge ønsket en butikk i Asker og Bærum. Vi tror butikken her har stort potensiale, sier Axel Hovind til Budstikka.

 

Mari ble spurt om hun ville drive den.

 

– Jeg sa ja, men bare om jeg får med kusinen min, sier hun.

 

De to har hatt et nært og godt forhold siden de var små. Kathrine, oppvokst i Lommedalen, har design og interiørutdannelse (Bachelor in retail design) bak seg fra Westerdals i Oslo, mens Mari har jobbet ved den store Huseby-butikken i Møllergata i Oslo siden hun var 19.

 

– Vi utfyller hverandre veldig bra, sier Mari.

(F.v.) kusinene Kathrine Hovind og butikksjef Mari Holter Hovind driver det nye A. Huseby & co. i Asker sentrum. FOTO: KATRINE ASCIC
Høstens hyttetrender

Aldri før har så mange planlagt hyttekjøp.

BOLIG

Marked og potensial

De to håper å klare en omsetning på 15 millioner kroner første driftsår.

 

– Dere skal konkurrere mot både Ikea og Skeidar?

 

– Nei, slik ser ikke vi på det. De er innenfor et helt annet segment. Det er da heller forretninger som Verket Interiør vi betrakter som konkurrenter. Det er uten tvil tøff konkurranse om møbelkundene, men vi ser det som en fordel at det er flest mulig forretninger her ute. Det gjør at Asker og Bærum blir et sted man oppsøker for å handle møbler, mener de to.

 

Tro på fremtiden

De har god tro på fremtiden i Asker.

 

– Beliggenheten her er svært god og sentral. Allerede før åpningen for kort tid siden, banket det folk på døren her og lurte på når vi skulle åpne, sier Kathrine.

 

– Hvem er målgruppen deres?

 

– Alle er velkommen hit om de bare vil hente inspirasjon eller om de vil handle. Vi ligger i en relativ høy prisklasse men det er fordi vi har høy kvalitet.

A. Huseby & Co. satser stort på skandinaviske møbler. Den blå stolen er fra Vitra, bordet er fra Naver Collection og lampen fra Fritz Hansen. FOTO: SIREN LAUVDAL
Modulhyllene fra Montana er et yndet objekt blant design- og møbelentusiaster. Den blå puffen er fra LK Hjelle. FOTO: SIREN LAUVDAL

Egne intensjoner

Butikklokalene er svært forandret fra BB Interiør. De to kusinene har egne intensjoner med hva de ønsker med butikken.

 

– Vårt konsept er en ren møbelbutikk med høy kvalitet. Skandinavisk kvalitet og design, kombinert med et ungt og trendy uttrykk er det vi satser på.

 

Av leverandører satser de mye på danske Montana og Naver, og norske LK Hjelle fra Sykkylven og Tonning & Stryn fra Stryn.

Tøffere tider

– Selv om det er mange med god privatøkonomi i Asker og Bærum er det nå tøffere tider. Ikke minst har oljebransjen hatt flere nedbemanninger. Hvordan mener dere det vil påvirke butikken deres?

 

– Jeg har tenkt en del på det. Og for å si det slik – vi er veldig vant i denne bransjen til bølgedaler. Det går opp og ned. Det er vi vant til. Når det er sagt, tror vi at folk uansett alltid må ha møbler. Og det kan være at de satser mer på noe som varer lenger når tidene blir dårligere, sier Mari.

 

Denne saken ble først publisert på Budstikka.no

Les mer
Annonse

Vi er opptatt av at livet skal være godt å leve. Vi bruker mye tid og penger på å leve godt og tar generelt godt vare på oss selv. Vi er opptatt av bil på bakgrunn av komfort og bruksområdet. Vi sørger for at helsen er god, ved å bruke tid og penger på trening. Hos A-møbler er vi opptatt av at livet skal være godt, også i sengen. I gjennomsnitt tilbringer de fleste av oss 41.000 timer på samme madrass før vi bytter den ut. Det tilsvarer fem år på én og samme madrass. Det betyr

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland