Publisert 08. oktober.2015 av

 Så langt i år har ca. halvparten av alle boliger i Asker og Bærum blitt solgt over takst. Og rekkehus er igjen det som går aller best.

 

Rekkehuset på Bærums Verk ble lagt ut for salg med en verditakst på fem millioner kroner. Tirsdag endte budrunden 150.000 kroner over takst.

 

– Det var 15 på visning, to budgivere og rekkehuset ble solgt tre prosent over takst. Det samsvarer godt med trenden i boligmarkedet, sier daglig leder og eiendomsmegler Håkon Dybvad i Krogsveen på Bekkestua.

 

I perioden 1. januar til 30. september ble hele 60 prosent av alle rekkehus som lå til salgs i Bærum solgt over takst. Tallet i Asker var på 54 prosent.

Megler Petter Mamen-Lund i Eie mener det bygges for få rekkehus. FOTO: EIE

For få rekkehus

– Det handler veldig mye om boligmiksen i kommunen. Det er generelt mindre av boligtypene rekkehus og tomannsboliger enn for eksempel leiligheter. Den andre siden av saken er at det økonomisk sett er veldig mange som kan kjøpe rekkehus og tomannsboliger, og færre som kan kjøpe eneboliger, fortsetter Dybvad.

– Det bygges for lite rekkehus, og da blir det rift om dem. Når det er nye prosjekter så er det stort sett leiligheter til voksne som bygges. Det frigjør en del eneboliger, men det frigjør for lite rekkehus, og når det ikke er noen rekkehus-prosjekter på gang, så blir det trenden. Det er rekkehus det er fullstendig underskudd på, og som vi egentlig kunne solgt mye mer av, sier daglig leder og eiendomsmegler Petter Mamen-Lund i Eie eiendomsmegling i Asker.

– Det vi trenger er boliger til folk som har ett barn, to barn, som skal ha barn og som trenger 115–135 kvadratmeter til mellom fire og fem millioner kroner. Det er det stor etterspørsel etter og det ser du igjen i at ting går over takst, legger han til.

2.483 solgte boliger

Totalt ble det solgt 1.750 eiendommer i Bærum fra januar til september. Av disse ble 52 prosent solgt over takst, mens 37 prosent ble solgt under takst. 13 prosent av boligene skiftet eiere for verditaksten. I Asker ble det i samme periode solgt 733 eiendommer. Av disse gikk 45 prosent over takst, 13 prosent til takst og 42 prosent ble solgt under takst. Det viser tall fra Eiendomsverdi.

– Det vitner om et marked som er noenlunde i balanse sånn driftsmessig, og som tenderer mot økte priser, sier Dybvad.

Også Mamen-Lund beskriver boligmarkedet som sunt og godt.

– Noe går litt over hvis det er populære objekter, og noe må du forhandle under, og noen ganger er folk fornøyde med prisantydningen. I tillegg har vi dessverre noen meglere som opererer med lokkepriser, som gjør at det ser enda sprekere ut enn det er, avslutter Mamen-Lund.

Solgte boliger for 750 millioner

Selvaag Bolig selger unna i Stor-Oslo.

BOLIG

- Myk landing

Boligprisene i Bærum har økt med 6 prosent i løpet av en 12 måneders periode. Tallene viser at på tross av rentekutt, så faller vekstutviklingen i boligmarkedet mer enn det man kunne forvente. Administrerende direktør i Krogsveen, Leif J. Laugen beskriver utviklingen som «mot normalt», og trekker frem usikkerheten i oljebransjen som en faktor.

At boligmarkedet er i ferd med å moderere seg, tror Håkon Dybvad er sunt.

– Det er en myk landing hvor prisene stabiliserer seg, og det er det man er på jakt etter i et sunt boligmarked, nemlig at man får forutsigbarhet ved at man får solgt pluss minus takst, sier Dybvad, og fortsetter:

– Hvis alt skal gå ti prosent over, så er det ingen som blir spesielt lykkelig av det på sikt. Hvis man kjøper dyrt og selger dyrt, så motregnes det.

Håkon Dybvad i Krogsveen mener markedet er i balanse. FOTO: KIM VAN DER LINDEN
Publisert 02. mars.2017 av

Da eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling fikk i oppdrag å selge et lite oppussingsobjekt på Bøler i Oslo, måtte hun være kreativ.

 

Selv om boligstyling er blitt et vanlig tiltak før en bolig legges ut for salg, ønsket derimot ikke eier av denne leiligheten å bruke penger på det.

 

– Leiligheten var et oppussingsobjekt, og uten styling ville det blitt en kjedelig annonse. Eier ønsket ikke å investere mye penger i det, og siden leiligheten var helt tømt, ble spørsmålet hva jeg kunne gjøre for å få god respons på leiligheten til en billig penge, forklarer Pham.

Sammen med kontorsjef Katrine Solvåg kom de på ideen om å bruke frukt som et virkemiddel, noe eier var svært skeptisk til.

 

Les også: Dette er årets boligannonse

 

– Vi tenkte først å plassere masse appelsiner rundt om i leiligheten, før vi kom på at ananas kunne se kult ut. Derfor kjøpte vi inn en mengde ananaser til fotograferingen. Selger var skeptisk til forslaget og redd for at dette skulle gå veldig galt, men jeg overtalte ham til å stole på meg, forteller hun.

Bruken av frukt i boligannonsen førte til positiv respons. FOTO: Alejandro Villanueva

Morsom tekst

I tillegg til den kreative og originale stylingen, skrev hun en kort, morsom og hyggelig tekst, men inngangen «søker ny eier med tid til oppussing og kjærlighet for ananas!»

 

Pham innrømmer at dette stuntet kunne gå begge veier. Heldigvis for selger, endte det godt. Det gjorde også dette annonsestuntet, som endte med salg 700.000 over prisantydning.

 

– Jeg tenkte at dette enten kunne bli veldig bra, eller at folk ville se på det som useriøst. Heldigvis fikk annonsen god respons, og allerede etter noen minutter hadde folk bestilt prospektet til den 37 kvadratmeter lille leiligheten, forteller hun.

Eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling. FOTO: iHus Eiendomsmegling

 

Totalt fikk annonsen 8000 visningsklikk, og 49 personer viste interesse for boligen, hvorav 20 kom på visning.

 

Leiligheten ble forsøkt kuppet for 2.250.000 kroner, men Pham anbefalte selger å ha is i magen. Det skulle vise seg å lønne seg.

 

Hvordan gjøre et godt boligkjøp

 

Leiligheten ble solgt for 2,5 millioner kroner, ekskludert fellesgjeld på drøyt 100.000 kroner, noe både Pham og selger er godt fornøyd med.

 

Timing av boligsalg betyr alt

 

Selgeren, en godt voksen mann, var svært skeptisk til stylingen. FOTO: Alejandro Villanueva
Selv det oppussingsklare badet ble interessant på grunn av ananasene. FOTO: Alejandro Villanueva

– Stor betydning

Pham tror ikke leiligheten hadde fått like mye interessenter om det ikke hadde vært for ananasene.

 

– Markedsføring har svært mye å si for annonsen. Mange blir lurt av bildene, enten det er en ordinær boligstyling, eller dette. Mange bruker mye penger på styling, men når du kjøper, får du en tom leilighet. Denne gangen er jeg ikke i tvil om at en litt morsom styling førte til at folk spredte annonsen mer enn hva en ellers tom leilighet ville gjort, sier hun.

 

Fanny: Hvordan leve i et oppussingsobjekt?

 

Selv om dette førte til suksess denne gangen, vil hun ikke gjøre dette til en vane.

 

– Vi vil anbefale møbelstyling, men jeg har forståelse for at man må vurdere hvor mye man vil investere i den slags, basert på størrelse, standard og hva man kan få igjen for salgsobjektet. Jeg kan ikke gjøre denne stylingen igjen og igjen, men det kan dukke opp lignende situasjoner i fremtiden, og da må jeg finne på noe annet. Man skal ikke alltid være så A4, ler hun.

Valgte å style oppussingsprosjektet med nødvendige verktøy man trenger. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

Spilte på husets stil

Ole Herman Grongstad, eiendomsmegler i Eie eiendomsmegling i Sandvika så seg også nødt til å tenke utenfor boksen da han i fjor høst skulle selge en sliten og oppussingsklar enebolig på Haslum i Bærum.

 

TV-ekspertene gir deg oppussingstipsene

 

 

Eie Eiendomsmegling valgte å redigere alle bildene i en retro stil som passet huset. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

– I denne boligen hadde styling med moderne møbler blitt full krasj. Når man ser på boligannonser, handler det mye om følelser og det å få det riktige inntrykket. Derfor valgte vi å spille på oppussingsprosjektet og retrostilen som var i boligen, forteller han.

 

De stylet boligen med oppussingsrekvisitter som verktøy, malingskoster og stige, og introduserte annonsen med teksten «Brett opp ermene! Denne store eneboligen på Haslum skriker sene kvelder og tøffe tak, med grønne omgivelser på menyen».

 

– Dette gjorde vi først og fremst for å få mer oppmerksomhet rundt annonsen, og det førte til bra oppmøte på visning. Vi fikk også mange positive tilbakemeldinger, men dette er ikke et stunt som passer alle type objekter, og vi vil heller ikke gjør dette til en vane, presiserer han og påpeker at de aktivt jobber med å fremheve de ulike objektenes særpreg ved bruk av styling.

Tomme pizzaesker er ikke hverdagskost i boligannonsene. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Vurderer lime-bruk 

Eiendomsmegler i Krogsveen avd. Bekkestua, Ola Ahlstrand, har ikke vært like original i måten han har stylet sine objekt, men anerkjenner Phams unike styling.

 

– Bruken av ananas høres morsom ut. Selv har jeg vurdert å bruke lime, som er en del av Krogsveen-logoen, i hvert rom under våre boligstylinger. Både for å skape humor og ikke minst interesse rundt Krogsveen, innrømmer han.

 

Selv om frukt ennå ikke er en gjenganger i hans boligstyling-prosjekt, har han mer enn en gang tatt med seg rekvisitter som stearinlys, planter og puter fra kontoret for å gi salgsobjektene sine mer liv.

 

– Når man skal selge en bolig er det jo viktig at man fremmer boligen på best mulig måte, og når selger ikke ønsker boligstyling, må man være kreativ, innrømmer han.

Tror ikke på trend

Kristine Eia Kirkholm, PR- og informasjonsansvarlig i Finn.no, er kjent med lignende kreativ bruk i boligannonsene, men forteller at hun ikke opplever en stor utvikling av lignende annonser.

 

– Jeg husker en tid tilbake i Sverige hvor det var mange som brukte frukt i boligannonser. Også i Norge dukker det av og til opp noen som vil skille seg ut med en frukt eller lime. Det er vel for å gjøre noe oppsiktsvekkende og annerledes, men jeg tror ikke det blir en trend, mener hun.

 

I løpet av året har finn.no 100.000 boligannonser til salgs, og Kirkholm forteller at snittet ligger på et sted mellom 3-4000 sidevisninger.

Pham er godt fornøyd med resultatet av salget på boligen hvor ananas ble brukt som styling. FOTO: Alejandro Villanueva

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

I fjor høst ble en fritidseiendom fra 1800-tallet på Skui lagt ut for 2,9 millioner kroner. Etter en tid ble annonsen trukket tilbake. Nå ligger stedet ute for salg igjen, men nå er prisen 2,2 millioner. På nyåret ble et hyttetun fra begynnelsen av 40-tallet, tegnet av den anerkjente arkitekten Arnstein Arneberg, lagt ut for 4 millioner kroner, nå er prisen dumpet til 3,5 millioner. Eiendommen, ligger ca. 2,5 kilometer fra Sollihøgda, beskrives som et hyttetun med stor tomt. Boligmasse

Les mer

Mandag kom den ferske statistikken på nye boliger fra Statistisk Sentralbyrå. Den viser at det er blitt dyrere å kjøpe ny bolig. Prisene har steget med 10,4 prosent i 4. kvartal 2016 mot samme kvartal ett år tidligere. Fra 3. til 4. kvartal var prisøkningen på 3,2 prosent. 

Les mer
Annonse

Hallgeir Kvadsheim er ekspert på privatøkonomi og økonomisk rådgiver i Tjenestetorget. Her deler han bankenes tre viktige sjekkpunkter før de kan gi deg et boliglån.1: EgenkapitalDu bør ha minst 15 prosent egenkapital for å få lån. Skal du kjøpe en bolig til to millioner, betyr det at banken i utgangspunktet kun vil låne deg 1,7 millioner (85 %). Restsummen på 300 000 kroner, må du fikse selv. Et alternativ er at foreldre stiller sikkerhet i egen bolig og/eller er kausjonister. Det

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland