Publisert 09. oktober.2015 av

Gründerne bak Ledhouse vil revolusjonere måten vi tenker belysning på.

 

Siden oppstarten for et år siden har Alexander Sagen Thon (29) og Kristian Iversen (26) fra Asker fått eksklusive hoteller som Grand og Continental på kundelisten. Nå er de på full fart inn i forbrukermarkedet og satser på salg gjennom enkeltstående interiørbutikker som Søstrene Sagen i Vollen og @Home på Grünerløkka. Deres mål er å erstatte dagens gløde-, spare- og halogenpærer med energieffektiv Led-belysning.

 

- Vi ønsker å drive med noe som er bærekraftig og som kan redde planeten fremfor å forsøple den, forteller daglig leder Alexander Sagen Thon.

 

Lette med lys og lykter

 

Alexander Sagen Thon har hatt interesse for Led-belysning i mange år på grunn av dens energieffektive og miljøvennlige egenskaper. Men det skulle ta lang tid før han fant en produsent som kunne levere en varmere belysning enn det harde, skarpe lyset som Led er kjent for.

 

- Man skal kunne gå fra vanlig glødelampe til Led-belysning uten å merke forskjell, sier Sagen Thon.

Motreaksjon til masseproduksjonen

Norway Designs NÅ viser småskala.

INTERIØR
- Alexander Sagen Thon og Christian Iversen ønsket å utvikle Led-belysning som både var miljøbesparende og ga like god belysning som vanlige pærer. Nå selges Ledhouse hos blant andre Søstrene Sagen, @ Home og Majorstuen elektriske. FOTO: KNUT BJERKE

Opptil 10 ganger større varighet

Ledhouse leverer nå omtrent 20 ulike Led-pærer i ulik fasong og styrke. Spotter til innendørs- og utendørsbruk, lysstoffrør og tradisjonelle pærer er å få tak i. Bestselgeren GLØD, en 6 Watts pære som erstatter en ordinær 60 Watt, er vanskelig å skille fra en ordinær pære. Dette er det mange som har vanskelig for å tro. Derfor reiser Alexander Sagen Thon og Kristian Iversen fysisk rundt for å demonstrere.

 

- Mange har brent seg på Led-belysning tidligere. Det er mange som blir positivt overrasket over hvor god og varm belysning våre pærer gir, sier Iversen.

Egendesign

Ingen av de to gründerne har teknisk- eller designbakgrunn. Nå har de likevel designet to egne varianter kalt Equilight Dekor. Pærene har et industrielt preg og er ment å vises frem, ikke skjules bak en lampeskjerm. Pærene er 1 Watt og er ment å vare i fire og et halvt år dersom de brukes tolv timer daglig.

 

- Led-belysning er ikke dyrt å investere i. En gjennomsnittlig husholdning sparer strømforbruk allerede det første året. Ikke minst går det mange år før du må bytte pære når våre Led-pærer varer mellom 20.000 og 50.000 timer, sier Iversen.

 

Prisene varierer etter størrelse og type, men ligger mellom 149,- og 349,- i butikk.

Vanlig halogenpærer har en forventet levetid på 2000 timer, mens Ledhouse’s pærer kan vare opptil 50.000 timer, avhengig av type. Pærene inneholder ikke kvikksølv. FOTO: KNUT BJERKE
Publisert 11. november.2016 av

Jul er forbundet med tradisjon. Gamle klassikere hentes frem fra loft og kjeller. Som julekulene vi samler på, serviset som kun tas frem til denne høytidelige anledningen eller utstyret vi trenger for å lage klassiske julekaker.

 

Men også noe nytt finner veien hjem. Her har vi samlet et lite knippe av årets julenyheter som nå er å finne i butikk.

 

Det er gull, sølv og metaller blandet med det tradisjonsrike røde, hvite og grønne.

 

Lysestake i metall fra svenske Markslöjd. FOTO: MARKSLÖJD
Julen er ikke komplett uten en julestjerne i vinduet. FOTO: MARKSLÖJD

Det obligatoriske tilbehøret

Julen er ikke komplett uten den tradisjonelle adventsstaken eller julestjernen i vinduet. For ikke å glemme levende lys på bordet.

 

Svenske Markslöjd har flere nyheter og går for en skandinavisk, naturpreget jul. Det er mørke farger, harde metaller og marmor. Style med blomsterløker, granbar, kvister og kongler for en mer utradisjonell og røff julestil.

 

Les mer om interiør her

 

 

Norske Wik & Walsøe lanserer for første gang sitt eget juleservise, Julemorgen. De utvider også den øvrige kolleksjonen med tre nye elementer; vase, konfektbolle og lysestakesett i hvit porselen med motiv av den kjente alven i gull. Den har vært med siden debuten i 2007 og er kanskje det de fleste forbinder med det populære merket.

 

Lysestake med det kjente Alve-motivet fra Wik & Walsøe. FOTO: WIK & WALSØE

 

Er du av den mer klassiske typen er Nisseserviset til Porsgrunds Porselænsfabrik et godt alternativ. Serviset finnes i over 60 deler og har vært en del av mange nordmenns juletradisjoner i over 100 år.

Nisseserviset er fremdeles populært. FOTO: PORSGRUNDS PORSELÆNSFABRIK
Det nye juleservicet "Julemorgen" fra Wik og Walsøe. FOTO: WIK & WALSØE

 

Julens farger

Blant årets nyheter er det helt klart metalliske farger som står sterkest, men ingenting slår de tradisjonelle julefargene. Noen er heller ikke til å rikke når det gjelder fargevalget - det skal være, eller i det minste ha, innslag av rødt, hvitt og grønt!

 

Men det går også an å kompromisse. Bland farger og stiler sammen, men la for eksempel rødfargen være i hovedsetet. Iittalas klassiske Kastehelmi drikkeglass, designet av Oiva Toikka, kommer i flere farger, deriblant rødt og grønt. Serviset Tema Bowl finnes også i mange farger, størrelser og fasonger.

 

I Asker er dette tømmerhuset nå omgjort til interiørbutikk

 

Julen skal være rød for mange. FOTO: IITTALA
Rødt, grønt og hvitt er klassisk om du ikke ønsker å eksperimentere for mye. FOTO: IITTALA

Danske klassikere

Man kommer ikke utenom de danske klassikerne. Flere av produsentene har også i år lansert vinter- og julenyheter. 

 

De spenner vidt fra hvite, rene linjer fra By Lassen til Karen Blixens "edgy advent". 

 

Bjørn Wiinblads produkter blir også stadig mer populære i Norge. I høst kom vasenyheten Felicia med håndpåført gullmotiv. Og er du interessert i historien til mannen som er en av Danmarks mest anerkjente kunstnere og designere, kan du bli med inn i hans unike hjem her

 

By Lassens klassiske Kubus i nikkel. FOTO: BY LASSEN
Klassisk juleservise fra Royal Copenhagen. FOTO: ROYAL COPENHAGEN
Vase fra Bjørn Wiinblad med håndpåført gullmotiv. FOTO: ROSENDAHL DESIGNGROUP
Karen Blixen er for mange synonymt med julen. FOTO: ROSENDAHL DESIGNGROUP

Les også: Søstrene Sagen med idéhus à la København og Paris

 

Les mer på forsiden av Botrend og følg oss i sosiale medier her. Lurer du på noe? Send oss en e-post!

Amfie servise er vinternyheter fra By Lassen. FOTO: BY LASSEN

Nyhetsbrev fra Botrend

Ja, takk - jeg vil gjerne abonnere på Botrends nyhetsbrev.

Les mer

En snau time unna hovedstaden, ved sørenden av Randsfjorden ligger Norges eldste industriforetak. Siden 1762 har det vært produksjon av glass hos Hadeland Glassverk. Det som begynte med apotekerglass, flasker og glass til husholdningsbruk, har gjennom årenes løp utviklet seg til en omfattende produksjon av det meste innen glasskunst. I dag satses det blant annet på helnorsk design og produksjon med serien «Vilje» og vaser signert kunstner Cathrine Knudsen. Samt klassikere som vinglass-se

Les mer

Hytter vi digger på Instagram

Disse fjellhyttene gir oss inspirasjon.

Publisert 09. oktober.2015 av Elin Reffhaug Craig

Instagram er en stadig kilde til inspirasjon på interiørfronten. Nå som vinteren er her, titter vi stadig innom ulike hashtags for å få hytteinspirasjon. Her er noen utvalgte som vi liker, men sosiale medier byr som kjent på et hav av ulike stiler. Hyttene du ser her befinner seg blant annet på Hafjell, Beitostølen, Rauland. Her kan du lese flere interiørsaker på Botrend 

Les mer
Annonse

Oppgradering handler litt om å gjøre huset finere, men mest om å gjøre det bedre. Det er en langsiktig smart og lønnsom investering. Hos Byggmakker Skattum Skui er det eksperthjelp å få. Energispesialistene Eystein Holter (49) og Tom Hunsnes (59) hjelper deg med å tenke nytt, energieffektivt og smart.  – Først må kundens behov avdekkes. Dette bør optimalt skje tidlig i prosessen. Ved å vite noe om behovet, vet vi mer om løsningen, sier Eystein. Hos Byggmakker Skattum Skui får du

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland