Publisert 10. oktober.2015 av

I høst lanseres Hans-Christian Bauers andre kolleksjon for den danske designgiganten Kähler. Nå vil alle ha en bit av den unge industridesigneren.

 

– Det er en drøm som går i oppfyllelse, sier Hans-Christian Bauer (35).

 

Industridesigneren fra Slemmestad smiler fornøyd under presselanseringen av høstens nyheter i Mathallen i Oslo. Han har tatt turen fra København hvor han bor til daglig. Det er mange som vil ha en bit av den populære designeren som nå reiser land og strand for å promotere sin populære Hammershøi-serie.

 

Serien, som er direkte inspirert av Kählers verdensberømte kunstner, Svend Hammershøi, består av 21 forskjellige elementer. Den kommer i ulike fargekombinasjonene og rommer totalt 55 objekter. Nytt i høst er vaser i fire ulike størrelser og fem farger fra hvit til petroleumsblå og blek rosa. Fire lysestaker i forskjellig størrelse har også fått plass i kolleksjonen som nå rommer et nesten komplett servise.

 

– På sikt er målet å kunne dekke et komplett bord med Hammershøi-servise, forklarer Bauer.

 

– Uten å si for mye kan jeg røpe at det kommer mer.

 

Salgsuksess for Hans-Christian Bauer og Hammershøi-serviset.

Begynte med tilleggsproduktene

I dag rommer kolleksjonen spisetallerkener, suppeskåler, termokopper, oppbevaringskrukker og vannkaraffel, for å nevne noen. Men selve ideen bak serien oppsto med tilleggsproduktene. Nemlig salt- og pepperkvernene.

 

– Jeg har tidligere jobbet i kjøkkenforretninger og stusset over at tilleggsproduktene ikke var verdt noe uten servise. Ville det være mulig å treffe noe med kun tilleggsproduktene? At man forelsket seg i disse og siden bestemte seg for å kjøpe servise. Det var det jeg ønsket å finne ut av, og nå selger faktisk tilleggsproduktene veldig godt, sier Hans-Christian Bauer.

Kolleksjonen rommer totalt 55 objekter i frem farger fra hvitt til petroleumsblått. FOTO: JOAKIM S. ENGER

En av Kählers viktigste designere

Ideen oppsto da han jobbet som produktutvikler hos Kähler og kom over et gammelt bilde av Svend Hammershøi. Bildet er fra begynnelsen av 1900-tallet og viser den berømte designeren mens han arbeider på en av sine berømte vaser i Kählers gamle verksted i Næstved, Sjælland. Bauer falt umiddelbart for Hammershøi håndskårne riller som elegant og naturlig kom frem i keramikken.

 

Nå, 100 år senere, har rillene fått sin renessanse gjennom Bauers nordiske design.

 

– Hammershøi er en av Kählers viktigste og lengstarbeiddende designere, likevel oppdaget jeg mange ukjente elementer fra hans hånd underveis i designprosessen. Jeg svært fornøyd med at vi forener fortid og nåtid med en hyllest til en gammel gigant, sier Bauer.

 

Fargevalget landet på rene, nordiske farger som er lett forenelig med maten som skal serveres på serviset.

 

– Duse farger var veldig i tiden da Hammershøi lagde vasene, så det var også et element jeg ønsket å ha med. Og siden serien inneholder treverk og glass, var det viktig at fargevalget står i stil med dette.

 

Det er kun én markant farge som hittil har fått innpass i serien, og det er en rødlig korallfarget kopp og skål.

Hans-Christian Bauer med sitt Hammershøi-servise. Målet er å dekke et fullverdig bord med dekketøy. FOTO: JOAKIM S. ENGER

Måtte takke nei til forhandlere

De siste to årene har Hans-Christian Bauer arbeidet utelukkende med serien. Småoppgaver er lagt på hylla, og mye tyder på at det forblir der en stund til. Hammershøi-serviset er nemlig blitt en salgssuksess på rekordtid. Kählers agent i Norge, Stamati Stenseth i Bo Bedre AS, har måttet takke nei til flere forespørsler.

 

– Det er ca. 350 forhandlere av Hammershøi i Norge i dag. Det skal være lett å få tak i, samtidig må vi passe på at serien ikke overeksponeres, sier Stenseth og legger til at en av de største danske kjedene har spådd at middagstallerkenen kommer til å bli årets salgsvinner.

 

– Vi har store forventninger til både serien og Hans-Christian. Og vi har allerede fått mange tilbakemeldinger fra kundene våre som ønsker flere deler i serviset. Det er liten tvil om at Hans-Christian kan leve lenge på dette, sier Stenseth.

Hans-Christian Bauer har latt seg inspirere av Kählers ikoniske designer - Svend Hammershøi. FOTO: KÄHLER
Kähler-vasen er et av de mest populære produktene til den danske designgiganten Kähler. FOTO: JOAKIM S. ENGER
Publisert 07. februar.2017 av

SMI – Samarbeidsrådet for møbel og interiør – du kan like gjerne notere deg navnet med en gang.

 

For første gang har norske produsenter, designere, organisasjoner og utdanningsinstitusjoner gått sammen om et felles mål: Å etablere norsk design som en merkevare.

 

En merkevare her hjemme og der ute. Norge har mer å by på enn vakre fjell og fjorder, fisk og olje, mener en av de deltakende aktørene, Ove Rogne i Northern Lighting.

 

- Det har aldri skjedd før at alle ledd har klart å enes om en felles plan uti fra våre forskjellige behov. Norsk design er kult, og nå skal vi vise det frem sammen, sier Rogne.

 

I lokalene til Northern Lighting er det full fart. Designere er i ferd med å montere vårens nyheter, samtidig som det skal pakkes og organiseres til Skandinavias største designmesse; Stockholm Furniture & Light Fair.

 

Administrerende direktør Rogne er entusiastisk. Her skal SMI debutere. Med det beste norske.

 

- Flere bedrifter må på banen

En blanding av unge og mer etablerte designere skal stille ut sine arbeider ved den norske ambassaden i Stockholm denne uken. Onsdag kveld åpner ambassadør Kai Eide utstillingen «A colour composition – New Norwegian Design» i egen residens. Stort oppmøte av internasjonal presse er ventet.

 

- Den skandinaviske stilen brer om seg. Disse rene enkle linjene, de spennende materialene, de friske fargene og den gode funksjonen som "er oss" slår an i hele verden. Og internasjonalt er de imponert over nivået. Hvor mange talenter vi faktisk har, og hvordan de jobber så godt sammen. Vi har en positiv samarbeidskultur akkurat nå, der en del andre land sliter med mye negativ konkurransekultur mellom designere og andre fagaktører lokalt, sier Rogne.

 

Eksempler nevnes i fleng. Som den bejublede «Structure-utstillingen» i Milano i fjor, og Klubben – et nettverk bestående av flere designere.

 

- Vi har mange designere, men de fleste må produsere utenlands for å få det til å gå rundt. Vi er nødt til å få flere norske bedrifter på banen, og det er det plass til. Men da må også konsumenter som deg og meg ta ansvar. Vi kjøper jo dansk i fleng, men kunne jo strengt tatt valgt norsk, sier Rogne og rister lett oppgitt på hodet.

 

- For ikke å snakke om den offentlige innkjøpsordningen. Det må brukes mer norsk design i de store prosjektene.

 

Ove Rogne er en av initiativtakerne til SMI. FOTO: CHRIS TONNESEN

Les også: Dette offentlige prosjektet valgte norsk møbeldesign

 

En ny tid

Men det er altså håp i hengende snøre. Nå skal det snus. Og snuoperasjonen starter i Stockholm.

 

- For en gangs skyld er også produsentene i fokus. Med norske og utenlandske produsenter som samarbeider med norske designere. Denne sammensetningen er annerledes enn det vi vanligvis arbeider med, sier kurator Jannicke Kråkvik over telefon.

 

Hun er i Berlin sammen med ektemannen og samarbeidspartner Alessandro D’Orazio. For å montere «Structure» i de nordiske ambassadene – Felleshuset som huser Norges, Sverige, Danmarks, Finlands og Islands ambassader.  

 

Her finner du alt om norsk design

 

- Det skjer utrolig mye akkurat nå. Det er utstillinger og mer støtte fra både det offentlige og det private. Det virker som det er en større respekt og forståelse for hva faget er. Det er en stor interesse for norsk design fra utlandet, slår Kråkvik fast.

 

Stylistduoen Kråkvik D’Orazio fikk inn så mange søknader at de så seg nødt til å utvide utstillingen.

 

Selve utstillingen er bygd inn i de åpne rommene i det som anses som arkitekt Knut Knutsens hovedverk. Ambassaden stod ferdig i 1952, og har en rekke norske design og kunsthåndverksarbeider i eget eie. Nå kommer det enda mer. Om enn for bare noen dager.

 

Alessandro D'Orazio og Jannicke Kråkvik har kuratert ambassadeutstillingen. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN

- Ideen er å bruke farger som baser og deretter samle produktene uten å lage store rigger som skygger for arkitekturen og innredningen i det ærverdige huset. Det vil være fokus på produktene, forklarer Kråkvik.

 

Fargene blått, rosa og cashmere skal fremme nylanseringene som kommer fra en rekke kjente, men også unge nykommere (Se fullstendig liste lenger ned i saken.)

 

Les også: Møt nykommerne Studio Føy som stiller ut i Stockholm

 

 

Peter Opsvik er en legende innen norsk industridesign og viser frem den nye stolen "Woodwork". FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
"Sfera II" boks designet av Kristine Bjaadal. "PI" bord designet av Anderssen&Voll for Fjordfiesta. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN

 

- God butikk

Stockholms-utstillingen er SMI’s første, men samarbeidsrådet er også tungt inne i årets Milano-utstilling «Everything is connected».

 

Utover utstillinger skal de jobbe videre med fem konkrete forslag til hvordan veksten kan økes. Det innebærer blant annet en mer designdrevet eksportnæring og et nasjonalt program for design- og merkevaredrevet ferdigvareindustri. De skal også jobbe strategisk med å stimulere til økt industriproduksjon.

 

Til det trengs det både øremerkede midler, aktive parter og vilje. Og denne viljen synes å være tilstede. Ifølge en undersøkelse gjort av DogA, viser det seg lønnsomt å satse strategisk på design. 87 prosent sier de opplever bedre omdømme, 73 prosent fikk flere kunder, og 72 prosent økte lønnsomheten.

 

Det skal være god butikk å satse på merkevarebygging og gode designprodukter, mener Jan Christian Vestre i møbelprodusenten Vestre som også er tungt inne i SMI.

 

- Vi har ikke vært gode nok på merkevarebygging, sa han da SMI inviterte til frokostmøte før jul.

 

- Vi må bruke mer kortreiste materialer av høy kvalitet. Bruke trær – mange mener jo at Norge er i ferd med å gro igjen. Bruke mer av det grønne metallet aluminium. Vi må øke konkurransekraften med ny teknologi og en ny industrivirkelighet.

 

Tilbake i Northern Lightings residens i Bygdøy Allé i Oslo er administrerende direktør Ove Rogne optimistisk. Han gleder seg til Stockholm – både til selskapets egne stand på messeområdet og til utstillingen i ambassaden.

 

- Arbeidet med felles satsing gjennom SMI har klart å kombinere forskjellige behov mellom sentrale aktører innen designfeltet og en 3-års plan. Vi får se hvordan det går, og ta det derfra. Det er i alle fall veldig bra at vi alle samarbeider godt og får norsk design ut i verden!

 

Les også: De vil utkonkurrere danske med ny, helnorsk sofa

 

Fakta om utstillingen og SMI

  • SMI – Samarbeidsrådet for møbel og interiør ble etablert i 2016.
  • SMI er et nettverk bestående av designere, produsenter, organisasjoner og utdanningsinstitusjoner.
  • Målsettingen er å skape flere vekstkraftige merkevareprodusenter i Norge, øke den totale verdiskapningen, samt sette norske designere og merkevareprodusenter på kartet gjennom eksport av bærekraftige designprodukter- og løsninger.
  • Utstillingen «A colour composition – New Norwegian Design» vises i samarbeid med DogA, den norske ambassaden i Stockholm, DU, Innovasjon Norge, Norsk Industri, Norwegian Crafts, Polyflor og Oslo Design Fair.
  • Disse stiller ut: Anderssen&Voll, Andreas Bergsaker, Andreas Engesvik, Artek, Beate Einen, Bjørn van den Berg, Daniel Rybakken, Elementa, Elisabeth von Krogh , Everything Elevated, Fjordfiesta, Fogia, Fora Form, Gridy, Hallgeir Homstvedt, Heymat, Hjelle, Ichendorf Milano, Jenkins&Uhnger, Jonas R. Stokke, Kaja S. Dahl, Kim Thomé, KnudsenBergHindenes, Kristine Bjaadal, Kristine Five Melvær, Lillian Tørlen, Mikael Pedersen, Muuto, New Works, Noidoi, Northern Lighting, Osloform, OTHR, Peter Opsvik, Runa Klock, Røros Tweed, Sara Polmar, Scandinavian Business Seating, Siv Lier, Skagerak, StokkeAustad, Torsteinsen Design, Trefjøla, Vacheron Constantin, Vera & Kyte, Wan Den Weghe, Wik og Walsøe og Woud.

 

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram @botrend.no

"Dong" vase designet av Kim Thomé. "Aura" speil - Bjørn van den Berg for New Works. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
"Wallbox" fra Sara Polmar, "Falla" vase - Linda Svedal Walsøe, "Groove" marmor brett - Hallgeir Homstvedt for MUUTO, vasen "Duo" av Torsteinsen Design, produsert i samarbeid med Vidar Koksvik og lampen "Balancer" av Yuue for Northern Lighting. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
"Dråpe" trefjøl av Gridy for Trefjøla. "EE" lysestaker av Everything Elevated for OTHR. "Paddle" salt- og pepperskåler av Noidoi for Skagerak. "Spring" brett av Siv Lier. "Tind" sett av Osloform. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
"Bambi" stol av Rastad&Relling, relansert av Fjordfiesta og Utopia Workshop. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
Les mer

Morsdag, selve hedersdagen for mødre, feires på ulik dato i forskjellige land.  I Norge er det alltid andre søndag i februar, i år faller det på søndag 12. februar. To dager senere er det Valentine's Day, eller Alle hjerters dag som det også heter. Uansett om du gjør deg klar til en dag i kjærlighetens tegn eller feirer morsdag, så har vi plukket ut noen tips til gaver du kan gi bort.  Selvfølgelig er det mer enn nok med et hjemmelaget kort til mor eller den du er glad i, men er

Les mer

Ekteparet i 70-årene ble overtalt til å oppgradere leiligheten for nærmere en halv million kroner før salget. Det angrer de ikke på i dag. – Grundige forberedelser, kompetanse og engasjement er alfa og omega, sier megleren. Her får du flere eiendomsnyheter 

Les mer
Annonse

Vi er opptatt av at livet skal være godt å leve. Vi bruker mye tid og penger på å leve godt og tar generelt godt vare på oss selv. Vi er opptatt av bil på bakgrunn av komfort og bruksområdet. Vi sørger for at helsen er god, ved å bruke tid og penger på trening. Hos A-møbler er vi opptatt av at livet skal være godt, også i sengen. I gjennomsnitt tilbringer de fleste av oss 41.000 timer på samme madrass før vi bytter den ut. Det tilsvarer fem år på én og samme madrass. Det betyr

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland