Publisert 10. oktober.2015 av

Norway Designs, Klubben og Norske Kunsthåndverkere fronter norske designere og kunsthåndverkere som velger småskalaproduksjon i høstens salgsutstilling.

 

Fjorårets utstilling, Verdi, satte spørsmålstegn rundt verdien av norsk design og håndverk. I år går utstillingsserien Norway Designs NÅ nye veier og retter oppmerksomheten mot småskalaproduksjon.

 

Tanken er å vise arbeidet som nedlegges av formgiverne, hvordan små opplag muliggjør andre spektre enn masseproduksjon.

 

- Etterspørselen av det unike er en oppadgående trend. Man ser det blant annet på kjente restauranter som har byttet ut det hvite porselenet med kunsthåndverk, eller servise som er laget for å se ut som det. Så kan man jo spørre seg om hva som kom først, sier prosjektleder i Norske Kunsthåndverkere, Hege Henriksen.

 

Designduoen Kneip viste norsk natur i London.

Moderniserer gammel norsk tradisjon

Etter fjorårets positive mottakelse av utstillingen, søkte over 50 designere og kunsthåndverkere om å få være med i utstillingen. Da utstillingen åpnet torsdag 8. oktober, var 19 kjente og ukjente navn presentert. Flere av dem med produkter som tidligere i høst ble vist frem i 100% Norway under London Design Festival.

 

- Det er viktig å være både hjemme og ute. 100% Norway gir norske designere internasjonal oppmerksomhet, men det er også viktig med en sterk arena for norsk design her hjemme, sier Hege Henriksen i Norske Kunsthåndverkere.

Fimbul er et designstudio som ligger i Oslo og fokuserer på funksjonalitet, norsk tradisjon og historiefortelling. Man Brooch av Fimbul og Luihn består av dressnåler i tre forskjellige farger og er designet for den designbevisste mannen. FOTO: FIMBUL DESIGN

 Vil gjøre kunsthåndverk tilgjengelig

Utstillingsserien, som er et samarbeid mellom Klubben, Norske Kunsthåndverker og Norway Designs, forener designere og kunsthåndverkere. Det mener Henriksen er svært positivt for begge parter.

 

- Kunsthåndverkere har en lang tradisjon for å jobbe innen småskalaproduksjon som både formgiver og produsent, mens designere har erfaring fra masseproduksjon med produsenter. Ved å bringe dem sammen vil de lære av hverandre. Spesielt når det kommer til brukskunst som det til tider har vært litt motstand for i kunsthåndverksverden. Nå ser vi at mange unge ønsker å jobbe med tradisjonelle kunsthåndverksteknikker som for eksempel dreiing. Det er med på å gjøre kunsthåndverk mer tilgjengelig for folk flest, sier Henriksen og trekker frem Anette Krogstad og Ann Kristin Einarsen.

 

Anette Krogstad stiller ut servise i keramikk, mens Ann Kristin Einarsen har laget urtepottene i keramikk som vises i hovedbildet. Hun arbeider primært med skulpturelle objekter, men designer og produserer også funksjonelt kunsthåndverk. 

 

- Det de gjør er veldig spennende. De arbeider tradisjonelt med småskalaproduksjon og lager tilgjengelig brukskeramikk, kommenterer Henriksen.

 

Viste det beste fra Norge under London Design Festival.

Kristine Five Melvær & Torbjørn Anderssen hyller ekteskapet og tosomheten med vasen Oui. Den var også å se under 100% Norway i London. FOTO: ERIK FIVE GUNNERUD

 

Står til 4. november

- Günzler.Polmars samarbeid med Solberg Spinderi syns jeg er en type samarbeid som jeg håper vi ser mer av fremover. De har tatt tak i norskproduserte tradisjonelle tekstiler og videreutviklet dette til et mer moderne uttrykk. Det passer godt med Norway Designs NÅ som forbinder det tradisjonelle med det moderne, mener Henriksen.

 

Günzler.Polmars brukstekstil er inspirert av klassisk vevteknikk og av Solbergs eget fabrikkarkiv. Brukstekstilen kommer i flere ulike formater og vil være å finne hos Norway Design NÅ frem til 4. november.

 

Der vil også følgende designere og kunsthåndverkere være presentert:

Alma Geller, Ann Kristin Einarsen, Anne Udnes, Anette Krogstad, Arkivet, Barmen og Brekke, Fimbul & Luihn, Guri Sandvik, Günzler.polmar, Kristine Five Melvær & Torbjørn Andressen, Maria Brinch, Oscar Honeyman-Novotny, Philipp von Hase, Sara Skotte, Silje Nesdal, Kneip, Siv Lier, Sverre Thomas & Thomas Jenkins

Det var trangt om plassen da Norway Designs NÅs salgsutstilling Skala åpnet i Oslo. FOTO: DITLEV EIDSMO
Flere av designerne og samarbeidspartnere var tilstede under utstillingsåpningen i Norway Designs butikk ved Nationaltheatret. FOTO: DITLEV EIDSMO
Publisert 07. februar.2017 av

En skolevei på 40 kilometer, fra Nesøya til Skedsmo.

 

Det kan bli hverdagen til interiør-elev Henriette Drake (17) til neste år.

 

 

Vil følge drømmen

– Å bli interiørdesigner har vært drømmen i flere år. Det er utrolig kjipt at jeg kanskje ikke når målet nå som jeg har hatt faget i to år, sier Henriette Drake, som går i 2. klasse på interiør- og utstillingsdesign på Nesbru videregående skole i Asker. Hun og medelevene lever i uvisshet om de får fullføre det tredje og siste året ved skolen sin.

 

– Vi har fått beskjed om at hvis det ikke blir mer enn seks søkere med gode nok karakterer, blir klassen lagt ned, forteller Henriette.

 

Kun tre elever i klassen er hittil bestemt på å gå videre til 3. klasse til interiørfaget på Nesbru.

 

Her kan du lese flere interiørsaker på Botrend

 

Det kan bety kroken på døren for et slikt videregående interiørtilbud i Asker og Bærum. Ingen andre videregående skoler i regionen vår har dette faget.

 

Elevene herfra, som ønsker å ta nettopp interiørfag, må i så fall dra til Skedsmo videregående skole på Romerike. For Henriette som bor på Nesøya vil det si 40 kilometer, tre ulike kollektivtransportmidler og 1,5 time unna i morgenrushet, ifølge Ruters beregninger.

 

Studio Føy debuterer i Stockholm

 

– Må begynne på nytt

– Det blir altfor langt å reise til Skedsmo hver dag. Å komme seg til Rud hadde vært greit, men Lillestrøm får jeg rett og slett ikke til i hverdagen, sier Henriette.

 

– Det er ikke engang sikkert at vi kommer inn. Det er bare 12 plasser ved Skedsmo – og vi må konkurrere med to klasser som allerede går der og er svært motivert for å fortsette. Det er tøffe krav for å komme inn, sier Maren Stebekk (17) fra Asker, som også har lagt opp et løp for å gå tre år med interiørfag, så gå et påbyggingsår for å få studiekompetanse. For så å studere interiørarkitektur ved Kunsthøgskolen i Oslo.

 

– Hvis jeg ikke får fullført løpet jeg har startet på, må jeg nesten begynne med noe nytt, noe helt annet. Jeg aner ikke hva. Jeg er redd disse to skoleårene er helt bortkastet, sukker Maren.

 

Les mer om studentdesign her

 

 

Henriette Drake (t.v), Maren Stebekk og lærer Kristin Foyn på Nesbru vgs. FOTO: KARL BRAANAAS

– Markedet trenger elevene

– Det er trist å se hvordan dette plager elevene og forstyrrer opplæringen, sier Kristin Foyn, interiørlærer ved Nesbru.

 

Hun mener det bør være slik at hvis en elev begynner på et fag ved en skole, så skal eleven kunne føle seg trygg på å få fullføre faget på samme sted.

 

Hun innrømmer at det er vanskelig å stå foran elevene å forklare og veilede med trusselen om nedleggelse hengende over hodet.

 

Interiørfaget ved skolen har de to siste årene slitt med rekrutteringen. I år går ti elever i 2. klasse, mens tre går i 3. klasse.

 

– Få velger faget. Er det liv laga?

 

– Ja, markedet etterspør denne kompetansen. Alle elevene som ønsker det, får jobb rett etter skolen. Men søkingen går i bølger, på landsbasis er den imidlertid god, sier Foyn.

 

Lærer Kristin Foyn ved Nesbru vgs. FOTO: KARL BRAANAAS

Få kjenner til tilbudet

Hun mener få tenåringer er kjent med interiørfaget når de søker videregående skole. Desto flere av elevene har oppdaget tilbudet i løpet av førsteklasse.

 

– Det er om å gjøre å rekruttere så mange som mulig til yrkesfag. At fag legges ned mens elevene er i gang, frykter jeg fører til at færre søker denne retningen. Det blir en ond sirkel, sier Foyn.

 

Henriette og Maren prøver nå alt de kan for å overtale flere medlever til å fortsette til neste år.

 

– Fylkeskommunen ser på oss som en utgift. Men for oss handler det om fremtiden vår, sier Maren.

 

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Helene Jakobsen (36) bodde i et rekkehus med sønnen Maximilian (6) i Vollen. Alt var lagt til rette for et rolig liv ved vannet. Sønnen hadde kompisene i nærheten, og hun hadde nok å drive med. Likevel turte hun å bryte opp for å gå for den store drømmen.

Les mer

Den majestetiske skiferpeisen gløder rommet. På peishylla står ekornet som Kristine Østby Johansen (45) fikk av faren for mange år siden. Etter alle disse år står han fremdeles og gnager på en kongle, mens han forgjeves forsøker å få varmen i kroppen. 

Les mer
Annonse

 Når man først har tatt avgjørelsen om å selge, er man ofte ferdig med boligen. Men siste innsats er avgjørende for et godt salg. Ofte kan små detaljer utgjøre den store forskjellen. Med litt investering i maling, noe egeninnsats og nytt interiør kan boligen fremstå som ny.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland