Publisert 10. oktober.2015 av

Norway Designs, Klubben og Norske Kunsthåndverkere fronter norske designere og kunsthåndverkere som velger småskalaproduksjon i høstens salgsutstilling.

 

Fjorårets utstilling, Verdi, satte spørsmålstegn rundt verdien av norsk design og håndverk. I år går utstillingsserien Norway Designs NÅ nye veier og retter oppmerksomheten mot småskalaproduksjon.

 

Tanken er å vise arbeidet som nedlegges av formgiverne, hvordan små opplag muliggjør andre spektre enn masseproduksjon.

 

- Etterspørselen av det unike er en oppadgående trend. Man ser det blant annet på kjente restauranter som har byttet ut det hvite porselenet med kunsthåndverk, eller servise som er laget for å se ut som det. Så kan man jo spørre seg om hva som kom først, sier prosjektleder i Norske Kunsthåndverkere, Hege Henriksen.

 

Designduoen Kneip viste norsk natur i London.

Moderniserer gammel norsk tradisjon

Etter fjorårets positive mottakelse av utstillingen, søkte over 50 designere og kunsthåndverkere om å få være med i utstillingen. Da utstillingen åpnet torsdag 8. oktober, var 19 kjente og ukjente navn presentert. Flere av dem med produkter som tidligere i høst ble vist frem i 100% Norway under London Design Festival.

 

- Det er viktig å være både hjemme og ute. 100% Norway gir norske designere internasjonal oppmerksomhet, men det er også viktig med en sterk arena for norsk design her hjemme, sier Hege Henriksen i Norske Kunsthåndverkere.

Fimbul er et designstudio som ligger i Oslo og fokuserer på funksjonalitet, norsk tradisjon og historiefortelling. Man Brooch av Fimbul og Luihn består av dressnåler i tre forskjellige farger og er designet for den designbevisste mannen. FOTO: FIMBUL DESIGN

 Vil gjøre kunsthåndverk tilgjengelig

Utstillingsserien, som er et samarbeid mellom Klubben, Norske Kunsthåndverker og Norway Designs, forener designere og kunsthåndverkere. Det mener Henriksen er svært positivt for begge parter.

 

- Kunsthåndverkere har en lang tradisjon for å jobbe innen småskalaproduksjon som både formgiver og produsent, mens designere har erfaring fra masseproduksjon med produsenter. Ved å bringe dem sammen vil de lære av hverandre. Spesielt når det kommer til brukskunst som det til tider har vært litt motstand for i kunsthåndverksverden. Nå ser vi at mange unge ønsker å jobbe med tradisjonelle kunsthåndverksteknikker som for eksempel dreiing. Det er med på å gjøre kunsthåndverk mer tilgjengelig for folk flest, sier Henriksen og trekker frem Anette Krogstad og Ann Kristin Einarsen.

 

Anette Krogstad stiller ut servise i keramikk, mens Ann Kristin Einarsen har laget urtepottene i keramikk som vises i hovedbildet. Hun arbeider primært med skulpturelle objekter, men designer og produserer også funksjonelt kunsthåndverk. 

 

- Det de gjør er veldig spennende. De arbeider tradisjonelt med småskalaproduksjon og lager tilgjengelig brukskeramikk, kommenterer Henriksen.

 

Viste det beste fra Norge under London Design Festival.

Kristine Five Melvær & Torbjørn Anderssen hyller ekteskapet og tosomheten med vasen Oui. Den var også å se under 100% Norway i London. FOTO: ERIK FIVE GUNNERUD

 

Står til 4. november

- Günzler.Polmars samarbeid med Solberg Spinderi syns jeg er en type samarbeid som jeg håper vi ser mer av fremover. De har tatt tak i norskproduserte tradisjonelle tekstiler og videreutviklet dette til et mer moderne uttrykk. Det passer godt med Norway Designs NÅ som forbinder det tradisjonelle med det moderne, mener Henriksen.

 

Günzler.Polmars brukstekstil er inspirert av klassisk vevteknikk og av Solbergs eget fabrikkarkiv. Brukstekstilen kommer i flere ulike formater og vil være å finne hos Norway Design NÅ frem til 4. november.

 

Der vil også følgende designere og kunsthåndverkere være presentert:

Alma Geller, Ann Kristin Einarsen, Anne Udnes, Anette Krogstad, Arkivet, Barmen og Brekke, Fimbul & Luihn, Guri Sandvik, Günzler.polmar, Kristine Five Melvær & Torbjørn Andressen, Maria Brinch, Oscar Honeyman-Novotny, Philipp von Hase, Sara Skotte, Silje Nesdal, Kneip, Siv Lier, Sverre Thomas & Thomas Jenkins

Det var trangt om plassen da Norway Designs NÅs salgsutstilling Skala åpnet i Oslo. FOTO: DITLEV EIDSMO
Flere av designerne og samarbeidspartnere var tilstede under utstillingsåpningen i Norway Designs butikk ved Nationaltheatret. FOTO: DITLEV EIDSMO
Publisert 07. april.2017 av

Denne uken er designerne Thomas Jenkins og Sverre Uhnger i Milano for å vise sitt nye samarbeidsprosjekt på den norske utstillingen "Everything is Connected".

 

I år har de satset på lampen "Tangent" - en svært fleksibel lampe med en LED-stripe som er festet til en pidestall og som kan lyse både opp og ned.

 

Hele lampen er laget i aluminium og to eksemplarer blir tatt med til utstillingen som åpner tirsdag 4. april; en  i pulverlakkert svart og den andre i eloksert aluminium.

 

- Vi har valgt å vise to av den samme lampen slik at vi kan ha de i forskjellige positurer og vise ulike funksjoner, forklarer Uhnger.

 

"Tangent" passer ifølge han like godt ved siden av sofaen som til kontoret og kan brukes til både leselys og arbeidslys. 

 

-  Jeg føler at vi tok et dypdykk i hva man har behov for, og mye av tiden gikk til å vurdere de ulike tekniske løsningene som fantes for å finne  en lampe som kunne justeres og tilpasses til flere behov.

LysdesignerMarianne Bjerkes beste tips

Lampen "Tangent" stilles ut i Milano. FOTO: LASSE FLØDE

Vil vise bredde

De to designerne kjenner hverandre fra designerkollektivet "Klubben" som Uhnger var med på å starte sammen med Sara Polmar og Victoria Günzler i 2011 for å fremme norske designere. 

 

Jenkins og Uhnger sitt første prosjekt sammen var modulbordet "As Long As You Like" med elementer i heltre, ask og stein. I fjor var de med på Wallpapers håndprosjekt med små kaffe- og te-beholdere i glass. Sistnevnte lanseres også neste uke. 

 

- Vi prøver å være selektive på hva vi gjør sammen og det var litt derfor vi ønsket å jobbe med lys slik at vi kunne vise bredde, sier Uhnger og forteller at han håper at det vil kunne åpne nye dører.

 

Ønsket var å lage en kombinasjon av en estetisk fin lampe og en praktisk arbeidslampe inspirert av italienske lamper fra 50-tallet. 

 

- Funksjonen til "Tagent" er driveren av formen og det er derfor den er så minimal, sier Uhnger.

Les om Bærums-designeren som er inspirert av fyrstikkesker.

Fra prosessen FOTO Sverre Uhnger
Underveis FOTO: Sverre Uhnger
Prosessen FOTO: Sverre Uhnger
Prosessen FOTO: Sverre Uhnger

Mer samarbeid fremover

Både Jenkins og Uhnger har hvert sitt studio i Oslo og har flere prosjekter på egenhånd. De møtes likevel en gang i uken, og i hektiske perioder blir det fort flere ettermiddager og helger. 

 

Uhnger forteller at han er spent på tilbakemeldinger fra både kollegaer, presse og publikum i Milano.

 

Les også: Uhnger går fra møbler til øl- og akevittglass

 

- Forhåpentligvis kommer vi i kontakt med noen produsenter som er interessert i lampen, sier han.

 

Mer samarbeid fra duoen blir det også fremover. Uhnger røper at de jobber med to til tre spennende prosjekter for øyeblikket, og uten å gå i detaljer hintes det som et "møbelprosjekt" og noen "mindre gjenstander" som kommer til neste år. 

 

- Samarbeidet vårt fungerer veldig bra og vi har i hvert fall en god del ting på blokken, sier han.

 

Navn: Sverre Uhnger

Alder: 34

Bor: Født på Gjettum i Bærum. Bor nå på Tøyen i Oslo.  

Utdanning: Designer fra Kunst- og Designhøyskolen i Bergen og Aalto universitetet i Helsinki. 

 

Navn: Thomas Jenkins

Alder: 37 

Bor: Oslo 

Utdanning: Engineering Product Design fra London Southbank University

Les flere saker på Botrends forside.

 

Følg oss på Facebook og Instagram, og tips oss gjerne her.

Dette er det tredje samarbeidsprosjektet til Jenkins og Uhnger. FOTO: IVAR KVAAL
Sverre Uhnger er fra Bærum. FOTO: Privat
Les mer

Hvor gøy er det ikke når det spirer og gror i vinduskarmen? For å så karse trenger man: Karsefrø, en potte (et halvt eggeskall, bunnen av en melkekartong, en kopp eller en frokostskål), bomull og vann. Fyll potten med bomull, hell vann over og strø på frøene. Etter noen dager vil dere se at det begynner å spire og gro, og etter en ukes tid er karsen klar for å spises. Husk å holde bomullen fuktig hele tiden. Karse er godt på brødskiven med gulost, leverpostei eller kjøttpål

Les mer

Visste akkurat hvilket kjøkken de ville ha

Men så ombestemte de seg.

Publisert 10. oktober.2015 av Bettine Nicotra

Treverk og hvite flater er det første som slår meg i det jeg kommer inn på kjøkkenet. Jeg titter rundt etter den stripete vasen alle har hørt om, Omaggio-vasen fra danske Kähler.  Huseieren, Stamati Stenseth (51) er nemlig kjent for å forsyne nordmenn med disse vasene gjennom agenturselskapet Bo Bedre as.  Men ingen vase å se.  På kjøkkenøya står to hvite lysestaker, en glassvase med ”gåsunger” og en gul- og hvitstripete bolle med løkblomster. 

Les mer
Annonse

Heidi og Frode Falk er tredje generasjon, og kundebehandling er viktig for familiebedriften som strekker seg tilbake til 1950. − Vi tilbyr gratis hjemkjøring og montering over hele Østlandet. Dette er en kostand som vi tar på oss, og en service som gjør at vi skiller oss ut. Det er veldig viktig for oss, påpeker Frode. Med konseptet Falk-service får du god valuta for pengene samtidig som du velger kvalitet. Ønsker du råd om møbler, innredning, form, farge, funksjon eller kvalitet hj

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland