Publisert 12. oktober.2015 av

- Det var som en åpenbaring. Ikke for å skryte, men endelig å se tekannene i virkeligheten var en opplevelse jeg sjelden har hatt, sier den anerkjente arkitekten som bor på Nesøya. 

 

Å designe sine egne tekanner er en gammel drøm som går i oppfyllelse for Finn Sandmæl.

 

Allerede i 1999 begynte han på de første skissene til det som har blitt til "Circle Equator", "Stelth no1" og Stelth no2". Nå har han brukt en halv million kroner på å utvikle kannene ved hjelp av 3d-printer og produksjon av prototyper. 

 

- Tilbake i tid var det vanlig å ha sølvkanner på sølvbrett for å vise sin storhet. Mange kjente arkitekter gjennom tidene har designet egne tekanner og det var en utstilling med tekanner på flyplassen Gatwick i London i 1998 som inspirerte meg. Jeg hadde opprinnelig planer om å få laget kannene i sølv, men med de prisene som er i Norge? Glem det!

Løsning i tinn

Løsningen ble å ta kontakt med verdens eldste tinnfabrikk som ligger i Malaysia, og få håndlaget tekannene i polert tinn. 

 

- Resultatet er at de ser ut som sølv, men du trenger ikke å pusse dem, reklamerer han. 

 

- Hvis dette blir et samleobjekt, kunne jeg tenke meg å lansere en ny tekanne hvert år. Det kan bli mange, for jeg skal ikke daue før jeg er 103, sier arkitekten. 

Noen har rette former, noen har runde i Sandmæls design. FOTO: MICHELLE SANDMÆL BOGEN

Planlegger flere prosjekter

 

Sandmæl er kjent for å ha tegnet boliger til flere norske kjendiser, blant andre skipsreder og investor Olav Nils Sunde og tv-profil Hallvard Flatland.

 

Han har også tegnet hytta til Kjell Inge Røkke på Oppdal. 

 

- Jeg ser arkitektur i alt, men dette er industridesign, o gjeg liker å gjøre litt småtteri underveis, sier han. 

 

Til kona og datteren Michelle har han designet fantasibunader med tilhørende sølv, en spisestue er på gang med varmeplater nedfelt i bordet, og en feminin liten bondestol. 

 

Han planlegger også en båt og en klokke med ekstremt minimalistisk uttrykk.

 

- Hodet mitt er hele tiden fylt med nye ting, sier arkitekten. 

Designet får gode kritikker av ekspert. FOTO: MICHELLE SANDMÆL BOGEN

Kjent stil

 

- Disse tekannene har noe kjent over seg, jeg får assosiasjoner til stilepoken art deco. Det er et smykketilsnitt her som jeg synes beriker uttrykket. Spor av håndverk og sjel blir mer og mer verdsatt i dag, så dette er produkter som vil overleve, sier Kathinka Dysthe. 

 

Hun er utdannet industridesigner og lærer på Arkitektur- og designhøgskolen, institutt for design,  i Oslo.

 

- Jeg ser at designeren er detaljfokusert på en god måte. Det at han splitter mahognihåndtakene og ikke lar treverket gå helt ned til åpningen på den runde kannen, er en heldig estetisk provokasjon. Da blir det ikke så selvfølgelig, og designet får en heldig snert. Hvis jeg skulle satt fingeren på noe, så er det den lille kulen som er på alle kannene. Den ser ut som den er limt på til slutt, sier hun. 

 

Enig med Dysthe

 

- Det med kulen er jeg helt enig i, der har jeg allerede en justering på gang, sier Sandmæl, som sier han elsker å få god og konstruktiv kritikk.

Hans drøm er nå å få tekannene inn på et eksklusivt marked, og gjerne inn i fasjonable motebutikker, noe arkitekten tror kan bli tøft. 

 

Om kolleger i bransjen eller har han sterke meninger:

 

- Designmiljøet i Norge er så snevert. Det er en liten klikk som dyrker hverandre. 

 

Denne saken ble første gang publisert på Budstikka.no. 

Publisert 05. januar.2017 av

- Jeg kom til et punkt der jeg skjønte at hvis jeg ikke tok steget og satset, så kom jeg til å angre resten av livet på at jeg ikke gjorde det. Uansett utfall, sier Lars Erlend Bye (39), opprinnelig fra Bodø og nå CEO og gründer av H5 Property.

 

På litt over to år har selskapet gått fra å ha null til nærmere ti prosent markedsandel i kanskje verden tøffeste boligmarked på Manhattan, New York.

 

Hvordan er dette mulig?

 

Med hardt arbeid, stort kontaktnett, utmerket kvalitet, og litt flaks.

 

Les flere saker om boligmarkedet her. 

 

Erfaringen fra Norge

Etter litt over ti år i den norske boligbransjen, og med en solid jobb som markedssjef hjemme i Norge, bestemte Lars Erlend Bye seg for at han trengte mer tyngde i arbeidet sitt.

 

– Jeg satt med ansvaret for flere millioner i markedsføringsbudsjett, og følte ikke at jeg helt oppnådde den effekten jeg ønsket, sier Bye.

 

 

Lars Erling Bye driver H5 Property i New York. FOTO: H5 PROPERTY

Ble student

Han søkte derfor permisjon fra jobben, og flyttet til New York for å studere coaching og ledelse ved NYU.

 

Planen var å finne ut hva som foregikk i boligmarkedet i USA, for å optimere det som skjedde hjemme i Norge.

 

Han ble sjokkert da han på en boligvisning i New York oppdaget hvordan virkeligheten egentlig så ut.

 

Her er det Miami Beach-style på Blommenholm

 

 

– Jeg trodde virkelig ikke det var mulig. Kvaliteten på prospektene vi i Norge hadde tidlig på 1990-tallet tilsvarte kvaliteten i New York i 2010. Når du kommer fra lille Norge tenker du at alt er større og bedre i USA, men det var altså ikke tilfellet. Det såkalte prospektet vi fikk utdelt var ett A4 ark, med dårlige bilder, og ingen plantegning. I Norge har vi jo prospekter på 50-120 sider, med opptil 50-60 bilder av høyeste kvalitet, sier han. 

 

Se DJ Danbys designhjem her

 

Bye og H5 Property opererer på ett av verdens kanskje tøffeste boligmarkeder på Manhattan. FOTO: H5 PROPERTY

Dro på visninger

For å utelukke at prospektet han hadde fått på visningen var en tilfeldighet, fortsatte Bye å dra på visninger.

 

– Jeg var på 40 visninger i alle ender av prisskalaen. Her var det boliger til salgs fra rundt 2-200 millioner norske kroner. Av alle visningene var det kun fire meglere som tok kontakt etter endt visning. Nå skal det sies at jeg kanskje ikke så ut som jeg kunne kjøpe leiligheten til 200 millioner, men for de fleste var jeg nok innenfor målgruppen.

 

Prospektene i NY hadde tidligere lav standard, sier Bye. FOTO: H5 PROPERTY
Bye har 10 % markedsandel av boligmarkedet på Manhattan. FOTO: H5 PROPERTY

Terapikurs og pro bono

 

Bye påpeker hvordan en rekke tilfeldigheter la grunnlaget for oppstarten av H5 Property.

 

Den første var møtet med Esther Muller. Bye og Muller var på ett helgekurs i terapi da de kom i kontakt.

 

Begge hadde liten interesse for emnet, men fant tonen ved sin felles interesse for eiendomsmegling. Det skulle vise seg at Muller var eier av en eiendomsmeglingsutdannelse i New York, og Bye ble leid inn som foredragsholder.

 

 

 

– Jeg begynte å jobbe pro bono med en-til-en megleropplæring av eiendomsmeglerne, som en del av studiene mine. Dette ga meg innblikk i selve kjernen av eiendomsmegling i New York. Etter ett år hadde jeg opparbeidet meg ett solid kontaktnett, og fått mye ny lærdom.

Lars Erling Bye er travel i New York. FOTO: H5 PROPERTY

Fikk inngangsbillett

Tilbake i Norge kunne ikke Bye legge fra seg tanken om den gylne muligheten han hadde oppdaget i New York.

 

I årene som fulgte reiste han til New York flere ganger i året for å holde foredrag for eiendomsmeglere.

 

Blant publikum satt en av meglerne til stjernemegler Jacky Teplitzky.

 

Teplitzky var meglerfirmaet Douglas Ellimans ukronede meglerdronning, og høyt respektert i bransjen. Teplitzky skulle senere vise seg å være Byes inngangsbillett til markedet i New York.

 

Stjernemegler Dyve selger mest av alle

 

New York, New York

– Jeg kunne rett og slett ikke la sjansen gå fra meg, jeg måtte flytte til New York og endre måten boliger blir markedsført på, sier Bye.

 

I desember 2013 satte han seg på flyet, og satset alt han hadde.

 

– I starten jobbet jeg ut fra hjemmekontor, gjerne fra 05:00 om morgenen til sent på kvelden. Sånn holdt jeg på i fire måneder. Jeg hadde spart opp litt kapital, så da var det bare å begynne å selge, forklarer han.

 

Bye fikk etterhvert med seg en medarbeider, og leide kontorplass. Alt ved hjelp av kontakter og bekjente. Sakte men sikkert begynte markedet å forstå hva H5 Property holdt på med, og interessen viste seg.

 

– En av våre første kunder var Ryan Serhant, fra tv-serien “Million dollar listing”, forteller Bye.

 

Byttet fotograf

 

I løpet av oppstarten fikk Bye og teamet hans også Jacky Teplitzky som en av sine største kunder. Hun hadde en visning på en bolig til rundt 80 millioner norske kroner, og lot Bye og fotograf Morgan Isaksen ta bilder av den.

 

Teplitzky hadde på forhånd hatt sine fotografer på prosjektet, men da hun fikk se bildene Bye presenterte, byttet hun ut sin egen fotograf samme dag. Siden den dagen har H5 Property tatt bilder av alle hennes boliger.

 

– Det var helt klart en fordel å få tak i en nøkkelperson som Jacky Teplitzky. Med en gang vi forteller andre at Teplitzky bruker oss, og har brukt oss i flere år, så gjør det at andre også velger oss.

 

Herlige New York. FOTO: H5 PROPERTY
Central Park i New York. FOTO: H5 PROPERTY

Det ufarlige Skandinavia

Bye og H5 Property har gjennom hele veien jobbet strategisk for å oppnå posisjonen de har i dag.

 

Likevel påpeker han at det å være fra Norge og Skandinavia har hatt sine fordeler.

 

– Vi hadde nok ikke klart det så lett dersom vi ikke kom fra Norge. Vi blir sett på som ufarlige konkurrenter, fra lille Norge og Skandinavia. Det er ingen trussel. Vi er lette å stole på, og lette å være nysgjerrige på. Vi får nok en del gratis der, og det er lettere å få til møter og legge frem produktene våre, fordi vi ikke blir sett på som noe farlig, sier han.

 

Skandinavisk design og levemåte er i USA forbundet med kvalitet og nytenkning.

– Jeg har veldig tro på nordmenn, og norske konsepter. Særlig i bolig og interiørbransjen. Norge ligger langt fremme når det gjelder markedsføring av boliger. Danskene er geniale på interiør, og Svenskene har mange store firmaer som f.eks IKEA som har gjort at det skandinaviske konseptet ikke lenger er ukjent. Det er forbundet med kvalitet, og det hjelper oss på veien. Vi i Norge har også mye fokus på det å ha det hyggelig hjemme, og det ser veldig bra ut på bilder, sier Bye.

 

VR-briller og 360 teknologi

– I den siste tiden har jeg sett en forandring i boligmarkedet i New York. Det er flere meglere som tar skikkelige bilder, og levere bedre plantegninger og prospekter enn før. Mange av de tar bilder gjennom oss, sier Bye.

 

Det er ikke bare via gode bilder at H5 Property skiller seg ut i New Yorks boligmarked, de er også frempå når det kommer til ny teknologi.

 

– Vi tilbyr ett produkt som heter 360. Med denne teknologien kan du se boligen slik den er fra sofakroken via nettbrett eller smarttelefon, før du velger å gå på visning. Det ideelle med dette er at man også kan vise potensialet i boligen, for eksempel med en bolig som trenger oppussing eller ett nytt boligprosjekt. Står du midt i rommet i ett nybygg som ikke er ferdig utviklet, kan du bevege nettbrettet rundt i rommet, og se hvordan det vil komme til å se ut. Dette produktet er også blitt ett VR-produkt, der man ved hjelp av en smarttelefon og et par VR-briller kan se seg rundt i boliger. VR-briller reagerer på bevegelse, så du kan bevege deg rundt i boligen, uten å fysisk være der.

 

Lars Erlend Bye i H5 Property. FOTO: H5 PROPERTY

Les flere saker på Botrends forside her.

 

Følg oss på Facebook og Instagram og  tips oss gjerne her. 

Les mer

Strammet opp 80-tallsboligen

Interiørarkitekten ga boligen nytt uttrykk.

Publisert 12. oktober.2015 av Elin Reffhaug Craig

Familien på fire trivdes så godt i nabolaget på Nøtterøy, men følte behov for å gjøre 80-tallshuset tøffere i stilen. Å flytte fra huset var ikke et alternativ.  Dermed kom interiørarkitektkontoret Nyfelt og Strand inn med nye løsninger.  

Les mer

- Nei, er det sant? Så utrolig gøy! Nå ble jeg veldig overrasket. Det var Heidi Tolos første reaksjon på nyheten om at huset hun deler med mannen Bjørn K. Haugland og sønnen Brede (14) på Nesøya, er kåret til Årets Botrend-hjem 2016. - Jeg trodde kanskje det kunne bli for teknisk for de fleste, for ekstremt kanskje? Men det kan også være at det tekniske er noe vi vant på. Folk har fått mer interessen for dette, sier Heidi Tolo.  Her kan du lese mer om Heidi og Bjørns hjem  H

Les mer
Annonse

Familien Vinje drømte om å bygge eget hus. Da eiendommene ved Ekebergåsen Boligfelt ble lagt ut for salg, slo de til umiddelbart! – Vi ønsket å kjøpe eiendom på Ekebergåsen fordi vi allerede hadde et hus på Lierskogen. Det var nemlig uaktuelt for oss å flytte herfra. Her bor vi landlig samtidig som vi bor sentralt, forteller Asbjørn Vinje. Det var nærheten til marka og de fine solforholdene som fristet han og familien. Samtidig var det en gyllen mulighet til å bygge eget hus. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland