Publisert 16. oktober.2015 av

Søndag 18. oktober går NRKs TV-aksjon av stabelen. 

 

I år går inntektene fra arbeidet til Regnskogfondets arbeid med å redde regnskog i Peru, Brasil, DR Kongo og Ny-Guinea sammen med menneskene som bor der. 

 

NRK har lange tradisjoner med å invitere kunstnere med på dugnaden.

 

I år har selskapet Vestre invitert kunstner Cathrine Knudsen til et samarbeid. To Buzz benkebord med unike, signerte kunstmotiver auksjoneres bort på søndag. 

 

For mobillesere: Artikkelen fortsetter under bildene. 

Fantastisk respons på glassvaser

Nordmenn får ikke nok av Cathrine Knudsens kunst.

INTERIØR

Riktig tema

- Dette er i tråd med det jeg ellers prøver å vise; naturens skjøre, poetiske historie. Mitt kunstneriske arbeid passer godt til temaet, sier Knudsen.

 

Møblene auksjoneres bort på Blomqvist nettauksjon, og den som kjøper bordet, vil også få en vase og en etsing signert Knudsen. 

 

Motivene på bordplatene er todelt: det ene har mange lag med malte fjær på flaten, mens det andre er malt lagvis med lønneblader. Etterpå er det påført 3-4 lag med klarlakk slik at møblene tåler å stå utendørs i alle årstider. 

 

Cathrine Knudsen i arbeidet med bordene for TV-aksjonen. FOTO: PRIVAT

Stort press

Midlene fra årets TV-aksjon skal redde et regnskogsområde større enn hele Norge og Danmark til sammen. 

 

Summen som samles inn skal hjelpe å gi urfolk verktøy til å stå i mot presset utenfra og til å kunne fortsette å leve et godt liv i regnskogen.

 

I fjor, da inntektene fra TV-aksjonen gikk til Kirkens Nødhjelp, var det Nico Wideberg som var tv-aksjonens kunstner. 

 

Også da var det Vestre, Skandinavias største produsent av møbler for by- og uterom, og den anerkjente, norske kunstneren som dekorerte benkene.

 

Gjennom tidene har hans kunst bidratt med over 1 million nroker til tv-aksjonen. 

Bordene som Knudsen har dekorert for Vestre, har hennes tydelige signatur. Her fra arbeidet med bordene. FOTO: PRIVAT
Her er bordet malt med fjær på bordflaten. Det er bearbeidet slik at det kan stå ute hele året. FOTO: PRIVAT
Publisert 26. januar.2017 av

I to år har hun «gått svanger». Forrige uke ble den endelig lansert: «Farger til folket!» skal sørge for at vi nordmenn skifter ut de hvite veggene og den grå sofaen med favorittfargen. For de siste 15 årene har Norge blitt et stadig mer fargeløst samfunn, ifølge Dagny Thurmann-Moe. Eller Farge-Dagny som mange kaller henne.

 

- Jeg håper den kan inspirere folk til å kaste seg ut i en fargerik verden. Og at vi sammen kan ta diskusjonen videre. Ikke bare i hjemmene våre, men også i arkitekturen som jeg mener bærer galt av stede nå, sa Thurmann-Moe da hun lanserte boken forrige uke.

 

Lanseringen var lagt til Mikadosuiten på Grand Hotel. En suite på 72 kvadratmeter som Thurmann-Moe selv fargesatte i sin tid som kreativ leder for Fargerike. Her er alt fargelagt – selv karmene – uten at det blir for mye.

 

- Folk er redde for å gjøre feil. Blande farger som egentlig ikke passer sammen, eller at de skal gå lei fargene med tiden. Tvert imot ser vi at det er omvendt! De som velger grått som hovedbase, maler om igjen etter 3 til 5 år, mens gjennomsnittsnordmannen pusser opp hvert 18 år, forklarer Thurmann-Moe.

 

Etterlyser mer fargekunnskap

Dagny Thurmann-Moes første bok utgis av Cappelen Damm og har fått et førsteopplag på 3.000 eksemplarer. I løpet av knappe 200 sider går fargeeksperten gjennom teori, arkitektur og offentlige rom, interiør og mote. Til og med bilparken vår er viet noen sider. 

 

- Boken skulle være noe mer enn en pyntebok. Noe man kunne lære av, sier Thurmann-Moe som til daglig driver eget fargestudio hvor hun driver rådgivning og utvikling av fargepaletter for privatpersoner og bedrifter.

 

Hennes klare misjon er: Farger gjør deg glad. Og føler du deg trygg på farger, er det mye lettere å bruke dem.

 

- Forskningen har kommet frem til at vi ikke fungerer så godt i de hvite boksene og grå miljøene vi omgir oss med i dag. Miljøer som ligner naturen er bedre for oss, og de siste 70-80 årene er vi kommet stadig lengre unna vårt naturlige habitat, sier Thurmann-Moe som begynte å lese faglitteratur om farger allerede på ungdomsskolen.

 

Les mer om fargebruk her

 

Farger til folket! skal omvende fargeløse nordmenn. FOTO OMSLAG: ANJA KA

Hun slår et slag for å lære mer om fargebruk i arkitekt- og interiørarkitektutdanningene, men også utbyggere og beslutningstagere i offentlige instanser må lære mer. 

 

- Fargene i byene er i ferd med å forsvinne. Det er rett og slett trist.

 

Les også: - Fargene får meg i godt humør

 

Boken viser frem fem fargerike hjem. Her fra Dagny Thurmann-Moes hjem på Nordstrand. FOTO: MARGRETHE MYHRER

Farger i interiøret

I boken presenteres fem vidt forskjellige hjem som viser god bruk av farger. Vi får også et innblikk i fargeekspertens private hjem på Nordstrand i Oslo.

 

Her er hvite vegger og grå sofaer er erstattet med alskens farger – noen mer utfordrende og «krevende» enn andre. 

 

- Jeg ville vise frem ytterpunktene – fra vilt og maksimalistisk til litt mer duse og forsiktige hjem. Uavhengig av hvilken stil du har skal du se at det er mulig å bruke farger, sier Thurmann-Moe.

 

Les også: Denne fargen bør du velge nå, ifølge Farge-Dagny

 

Eierne av denne leiligheten har en forkjærlighet for Midtøsten - og sterke, klare farger på både vegger og interiør. FOTO: MARGRETHE MYHRER

Hun mener alle kan bli sin egen fargekonsulent. Det kan være litt krevende i begynnelsen, men guiden i boken kan hjelpe deg på vei, foreslår hun. 

 

- Når det gjelder interiør er det beste tipset å begynne med veggene. Velg en litt dus nyanse – gjerne en farge du liker godt. De møblene som er nøytrale vil da stå seg enda bedre mot de fargede veggene, forklarer Dagny Thurmann-Moe.

 

- Og så er det sånn at farger kler farger. Så etter hvert som du innreder vil det være lettere å kombinere.

 

Her er Farge-Dagnys beste tips:

 

  •  Tenk hele hjemmet under ett slik at rommene hører sammen uten at de blir like.
  • Tre farger: Blått, grønt og brunt er gode farger å bruke. Det er gode og nøytrale farger som det er lett å få suksess med.
  • Velg flere nyanser av den samme fargen du har på veggen. Gå opp og ned i skala for å få mer dybde i rommene.
  • Begynn med de tre grunnfargene og tilføy andre etter hvert som du føler deg tryggere.
  • Sett opp en fargepalett. Boken viser deg hvordan, eller du kan forhøre deg med en fargekonsulent.
  • Pinterest er et godt verktøy. Søk opp eksempelvis «blå vegg» og se ulike løsninger.
  • Bruk kunst eller arvestykker med affeksjonsverdi som utgangspunkt når du skal jobbe videre med farger.
  • Ikke følg trender, og kjøp kun det du virkelig elsker. Det er lov og lurt å bruke lang tid.

 

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram @botrend.no

En behagelig blåfarge gir god romfølelse. Fra Bergens-prosjektet. FOTO: MARGRETHE MYHRER
Et Morris-tapet skapte utgangspunktet for den duse blågrønne fargen som preger gangen i denne Oslo-leiligheten. FOTO: MARGRETHE MYHRER
Gult er en energisk farge og skaper harmoni med den hvite kjøkkeninnredningen. FOTO: MARGRETHE MYHRER
Les mer

SMI – Samarbeidsrådet for møbel og interiør – du kan like gjerne notere deg navnet med en gang. For første gang har norske produsenter, designere, organisasjoner og utdanningsinstitusjoner gått sammen om et felles mål: Å etablere norsk design som en merkevare. En merkevare her hjemme og der ute. Norge har mer å by på enn vakre fjell og fjorder, fisk og olje, mener en av de deltakende aktørene, Ove Rogne i Northern Lighting. - Det har aldri skjedd før at alle ledd har klart å e

Les mer

Vinteren i Norge er lang og mørk, og desto viktigere blir belysningen rundt deg. Det mener i hvert fall interiørarkitekt Henriette Bergsjø. Når det kommer til belysning av hus og hage, avhenger resultatet av hvor du plasserer lyskilden, og hvordan lyset faller. – Lys er mer enn bare lampeform, sier hun.

Les mer
Annonse

 – Design for Flere, det er det vi vil gi kunden, smiler Anne Kathrine Sandbrekke (50), eier og daglig leder av den hyggelige designbutikken midt i Sandvika. – Vårt utvalg skal gi varig glede for øyne og hjerter, men også ha en funksjon som gjør at interiøret blir en del av hjemmet, tilføyer Elisabeth Hjertø Høidahl (47), som eier og driver butikken sammen med Anne Kathrine.  Den lokale, lille designdrømmen ble til virkelighet for drøyt to år siden. Design for Flere har et svær

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland