Publisert 17. oktober.2015 av

100 % Norway viste verden hvorfor norske designere er verdt å følge med på

 

Det er en sprudlende kurator som har ankommet hjemlandet etter en uke på en av verdens største design- og møbelmesser i London. Benedicte Sunde hos Norsk design- og arkitektursenter, DOGA, har arbeidet fra morgen til kveld den siste tiden for å sette sammen utstillingen som viser det beste innen norsk design.

 

Sammen med Peppe Trulsen fra Norwegian Icons, har Sunde kuratert utstillingen som profilerer 33 designere innen møbel, interiør og produktdesign under London Design Festival i slutten av september.

En blanding av nye objekter og gamle klassikere ble vist frem under 100% Norway. (F.v) Stolen Vang av Andreas Engesvik fra 2012 og The Scandia Chair fra 1957 av Hans Brattrud. Bordet As Long As You Like er laget av Sverre Uhnger og Thomas Jenkins. Glasslampen Skog er signert Caroline Olsson. Den stående lampen Birdy er en klassiker fra 1952 av Birger Dahl. Krakk2 av imke Tschentke kan stables i høyden. Skulpturserien Pat Volum 1 er levert av Kneip. Trelampen Piedistallo står Andreas Bergsaker for, og skapet Villmann er en del av møbel-modulserien til Fimbul. FOTO: SIREN LAUVDAL

Viktig inngangsport

- Det har vært en suksess. Vi har fått masse oppmerksomhet og en rekke anerkjente aktører som Lee Edelkoort og Sebastian Wrong har vært innom standen, forteller Sunde.

 

Ifølge næringsminister Monica Mæland har 100% Norway vært en viktig inngangsport for å få folk til å forbinde Norge med annet enn fisk, fjorder og olje.

 

For mobillesere: Artikkelen fortsetter under bildene.

Kneip med 100% natur

Designduoen viste norsk natur under 100% Norway i London.

INTERIØR
Den norske utstillingen var godt besøkt under den fire dager lange messen. FOTO: ANDY DUNN

Merkevarebygging i 12 år

100 % Norway ble i år arrangert for tolvte gang. Utstillingen, som er et samarbeid mellom Utenriksdepartementet, den norske ambassaden i London og Norsk design- og arkitektursenter, skal hjelpe unge så vel som etablerte designere ut på det internasjonale markedet. Til London Design Festival kommer tunge aktører fra hele verden, og sjansene er gode for å bli plukket opp av anerkjente butikker og produsenter.

 

- Her kan produsenter finne unge designer med prototyper som venter på samarbeid, samtidig som etablerte designere med produksjon kan finne nye kunder, sier Sunde.

 

Kuratoren tror at kombinasjonen av et godt omdømme rundt utstillingen og kvalitetsstempelet som norsk og skandinavisk design har globalt, er årsaken til den store oppmerksomheten. De unge norske har blitt et trekkplaster etter tolv år med merkevarebygging rundt 100 % Norway.

 

- 100% Norway viser det siste, beste og mest innovative, tuftet på en tradisjon av estetikk og elegant minimalisme. Det er sobert, samtidig lekent. De unge norske designerne ivaretar den gode tradisjonen samtidig som de utfordrer den, sier Sunde.

Benedicte Sunde hos DOGA har kuratert 100% Norway sammen med Peppe Trulsen fra Norwegian Icons. FOTO: DOGA

Norsk fra ende til annen

Nytt av året var samarbeid med Norwegian Icons som driver Fuglen - kafe, bar og designforretning i ett - i Oslo og Tokyo. Resultatet ble en helnorsk utstilling i motsetning til tidligere hvor det ikke var krav til at produksjonslandet måtte være Norge.

 

- Nå er alt designet i Norge, inspirert av Norge, og ikke minst laget i Norge. For første gang viste vi også den komplette prosessen bak fremstillingen av et produkt, sier Sunde.

 

I etterkant av utstillingen sier kuratoren seg godt fornøyd med årets besøkende. Tungvektere innenfor bransjen var innom for å se på hva de 33 norske designerne hadde å tilby.

 

- Jeg vet at flere har vært i samtale med produsenter, men det tar vanligvis en stund før en avtale spikres. Men det er liten tvil om at 100% Norway fungerer som en døråpner til det internasjonale markedet for norske designere og produsenter.

 

Utstillingen i sin helhet vil også stilles ut under Oslo Design Fair, tidligere Gave- og interiørmessen på Lillestrøm, i januar 2016.

 

Les mer om designerne Kristine Five Melvær og Kneip som stilte ut under 100% Norway her.

100% Norway utstillingen fant sted i Old Truman Brewery i Øst-London. FOTO: ANDY DUNN
Publisert 18. november.2016 av

Instagram er en stadig kilde til inspirasjon på interiørfronten.

 

Nå som vinteren er her, titter vi stadig innom ulike hashtags for å få hytteinspirasjon. Her er noen utvalgte som vi liker, men sosiale medier byr som kjent på et hav av ulike stiler.

 

Hyttene du ser her befinner seg blant annet på Hafjell, Beitostølen, Rauland.

 

Her kan du lese flere interiørsaker på Botrend

 

På Rauland

 

Profilen  @nordisk_stil  poster bilder fra den lekre hytta i Rauland i Telemark, som ligger mellom Hovden og Rjukan.

 

Hytta har nydelig utsikt og interiøret er, ja nettopp: nordisk stil. Her er det massevis av inspirasjon å hente.

 

Skapene på bildet nedenfor er Ivar-skap fra IKEA, som eierne er veldig fornøyde med fordi "de rommer nok og tar liten plass i rommet". 

 

Fant drømmehytta på Norefjell

 

 

Utsikten fra hytta til @nordisk_stil FOTO: SKJERMDUMP/INSTAGRAM
Skapene hos @nordisk_stil er fra IKEA. FOTO: SKJERMDUMP / INSTAGRAM
Kjøkken hos @nordisk_stil. FOTO: SKJERMDUMP/INSTAGRAM

Hytteliv på Beitostølen

Profilen @seasideinsteriors   har litt over 3.000 følgere på Instagram, og en nydelig profil der hun viser både litt av hjemmet sitt og mye av hytta på Beitostølen.

 

Her er det bare å drømme seg bort.

 

 

Profilen @seasideinteriors har hytte på Beitostølen. FOTO: SKJERMDUMP/INSTAGRAM
Spisestuen til @seasideinteriors. FOTO: SKJERMDUMP/INSTAGRAM
Det er bare å drømme seg bort hos @seasideinteriors. FOTO: SKJERMDUMP INSTAGRAM

Egen hyttekonto

 

Profilen  @atinapop  har både egen profil der hun poster lekre bilder fra sin egen hytte, men driver også inspirasjonsprofilen  @123hytteinspirasjon. 

 

Sistnevnte profil har over 19.000 følgere.

 

Som man sier på Instagram: #gofollow  - her er det mye lekkert.

 

Hytten til profilen @atinapop. FOTO: SKJERMDUMP/INSTAGRAM
Nydelig dekket høstbord hos @atinapop. FOTO: SKJERMDUMP/INSTAGRAM
Deilig uteplass hos @atinapop. FOTO: SKJERMDUMP/INSTAGRAM

Selger mye

Det er full fart i hyttemarkedet, skal vi tro meglerene som spesialiserer seg på å selge fritidsboliger.

 

I høst solgte blant annet eiendomsmegler  Petter Birkrem åtte hytter i uka på Trysil.

 

Nedenfor ser du bilder fra Insta-kontoen @hytte_interior som poster både fra egen hytte på Nesbyen og gir deg annen hytteinspirasjon fra inn- og utland.

 

Lekkert hos @hytte_interior. FOTO: SKJERMDUMP / INSTAGRAM
Fra profilen @hytte_interior. FOTO: SKJERMDUMP / INSTAGRAM

Les flere saker på Botrends forside

 

Tips oss gjerne, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Konseptet Black Friday, som skjer 25. november, har for alvor befestet seg som en viktig handelsdag i Norge. Noen butikker har utvidet til å ha tilbud hele uken. To av fem nordmenn vurderer å handle denne dagen, ifølge en  ny undersøkelse fra bransjeorganisasjonen Virke. For de som har bestemt seg for å handle på Black Friday, vil 9 av ti bruke over 500 kroner. – Det er tydelig at Black Friday har kommet for å bli, og at forbrukerne i stadig større grad er ute etter å gjøre gode

Les mer

Da huseier, som ønsker å være anonym, tok kontakt med arkitekt for å få et skreddersydd hjem på Billingstad som passet familien på fem, tegnet arkitekt Lars Lantto i Askim Lantto arkitekter tre skisser.  

Les mer
Annonse

Oppgradering handler litt om å gjøre huset finere, men mest om å gjøre det bedre. Det er en langsiktig smart og lønnsom investering. Hos Byggmakker Skattum Skui er det eksperthjelp å få. Energispesialistene Eystein Holter (49) og Tom Hunsnes (59) hjelper deg med å tenke nytt, energieffektivt og smart.  – Først må kundens behov avdekkes. Dette bør optimalt skje tidlig i prosessen. Ved å vite noe om behovet, vet vi mer om løsningen, sier Eystein. Hos Byggmakker Skattum Skui får du

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland