Publisert 17. oktober.2015 av

100 % Norway viste verden hvorfor norske designere er verdt å følge med på

 

Det er en sprudlende kurator som har ankommet hjemlandet etter en uke på en av verdens største design- og møbelmesser i London. Benedicte Sunde hos Norsk design- og arkitektursenter, DOGA, har arbeidet fra morgen til kveld den siste tiden for å sette sammen utstillingen som viser det beste innen norsk design.

 

Sammen med Peppe Trulsen fra Norwegian Icons, har Sunde kuratert utstillingen som profilerer 33 designere innen møbel, interiør og produktdesign under London Design Festival i slutten av september.

En blanding av nye objekter og gamle klassikere ble vist frem under 100% Norway. (F.v) Stolen Vang av Andreas Engesvik fra 2012 og The Scandia Chair fra 1957 av Hans Brattrud. Bordet As Long As You Like er laget av Sverre Uhnger og Thomas Jenkins. Glasslampen Skog er signert Caroline Olsson. Den stående lampen Birdy er en klassiker fra 1952 av Birger Dahl. Krakk2 av imke Tschentke kan stables i høyden. Skulpturserien Pat Volum 1 er levert av Kneip. Trelampen Piedistallo står Andreas Bergsaker for, og skapet Villmann er en del av møbel-modulserien til Fimbul. FOTO: SIREN LAUVDAL

Viktig inngangsport

- Det har vært en suksess. Vi har fått masse oppmerksomhet og en rekke anerkjente aktører som Lee Edelkoort og Sebastian Wrong har vært innom standen, forteller Sunde.

 

Ifølge næringsminister Monica Mæland har 100% Norway vært en viktig inngangsport for å få folk til å forbinde Norge med annet enn fisk, fjorder og olje.

 

For mobillesere: Artikkelen fortsetter under bildene.

Kneip med 100% natur

Designduoen viste norsk natur under 100% Norway i London.

INTERIØR
Den norske utstillingen var godt besøkt under den fire dager lange messen. FOTO: ANDY DUNN

Merkevarebygging i 12 år

100 % Norway ble i år arrangert for tolvte gang. Utstillingen, som er et samarbeid mellom Utenriksdepartementet, den norske ambassaden i London og Norsk design- og arkitektursenter, skal hjelpe unge så vel som etablerte designere ut på det internasjonale markedet. Til London Design Festival kommer tunge aktører fra hele verden, og sjansene er gode for å bli plukket opp av anerkjente butikker og produsenter.

 

- Her kan produsenter finne unge designer med prototyper som venter på samarbeid, samtidig som etablerte designere med produksjon kan finne nye kunder, sier Sunde.

 

Kuratoren tror at kombinasjonen av et godt omdømme rundt utstillingen og kvalitetsstempelet som norsk og skandinavisk design har globalt, er årsaken til den store oppmerksomheten. De unge norske har blitt et trekkplaster etter tolv år med merkevarebygging rundt 100 % Norway.

 

- 100% Norway viser det siste, beste og mest innovative, tuftet på en tradisjon av estetikk og elegant minimalisme. Det er sobert, samtidig lekent. De unge norske designerne ivaretar den gode tradisjonen samtidig som de utfordrer den, sier Sunde.

Benedicte Sunde hos DOGA har kuratert 100% Norway sammen med Peppe Trulsen fra Norwegian Icons. FOTO: DOGA

Norsk fra ende til annen

Nytt av året var samarbeid med Norwegian Icons som driver Fuglen - kafe, bar og designforretning i ett - i Oslo og Tokyo. Resultatet ble en helnorsk utstilling i motsetning til tidligere hvor det ikke var krav til at produksjonslandet måtte være Norge.

 

- Nå er alt designet i Norge, inspirert av Norge, og ikke minst laget i Norge. For første gang viste vi også den komplette prosessen bak fremstillingen av et produkt, sier Sunde.

 

I etterkant av utstillingen sier kuratoren seg godt fornøyd med årets besøkende. Tungvektere innenfor bransjen var innom for å se på hva de 33 norske designerne hadde å tilby.

 

- Jeg vet at flere har vært i samtale med produsenter, men det tar vanligvis en stund før en avtale spikres. Men det er liten tvil om at 100% Norway fungerer som en døråpner til det internasjonale markedet for norske designere og produsenter.

 

Utstillingen i sin helhet vil også stilles ut under Oslo Design Fair, tidligere Gave- og interiørmessen på Lillestrøm, i januar 2016.

 

Les mer om designerne Kristine Five Melvær og Kneip som stilte ut under 100% Norway her.

100% Norway utstillingen fant sted i Old Truman Brewery i Øst-London. FOTO: ANDY DUNN
Publisert 17. juni.2017 av

I 1987 tegnet Jones og Stenstadvold Arkitekter en high tech-bolig, bedre kjent som ufo-en på Bærums Verk, som et bidrag til boligutstillingen «Bygg for Fremtiden».  

 

Utstillingen var den andre i rekken av boligutstillinger etter initiativ fra Foreningen Norske Boligutstillinger.

 

Huset skulle være fremtidsrettet, og resultatet ble en enebolig av de sjeldne.

 

Huset er reist på samme prinsipp som oljeplattformene, altså en stålkonstruksjon på fire søyler.

 

I stuen var det både boblebad og åpen peis, det eksklusive materiale corian ble brukt på både kjøkken og bad, en heis skulle ta deg opp i huset fra garasjen, og som den eneste eneboligen i landet, hadde huset elektriske persienner med følere.

 

Styringspanelet i huset var enormt.

Boligen er bygget på samme prinsipp som en oljeplattform. FOTO: PRIVAT

Falt for huset

Da Merete Inderberg så annonsen for huset i avisen drøyt ti år senere, var hun solgt. 

 

– Jeg falt for huset med det samme og husket det fra boligutstillingen. Med de store vinduene fikk man naturen inn i stuen, og huset var ideelt for å samle familie og venner. Boblebadet i stuen var «harry», men kunne jo bare fjernes. Åpen kjøkken- og stue-løsning var heller ikke vanlig på den tiden, men det gjorde huset større og lysere, og ideelt for oss som da hadde to små barn, forteller Merete.

 

Mens svigerforeldrene kun så hvor rart huset var, så Merete og mannen Sverre kun muligheter for hvor fint det kunne bli etter totalrenovering.

 

Slik gjorde de om det gamle tømmerhuset til moderne familiebolig

 

– Huset kunne nok vært plassert hvor som helst, og jeg ville likevel kjøpt det. Så godt likte jeg det. Den optimale beliggenheten hadde vært ved sjøen med alle disse vinduene, men vi er glad for nærheten til skogen, Bærums Verk og den forholdvis korte avstanden til Oslo sentrum, samtidig som det er et godt miljø her, og ikke minst rolig og vakkert, sier hun.

Merete trives godt i den originale boligen. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Spisestuen har Merete nylig byttet ut og er kjøpt brukt. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Peisen brukes jevnlig og stuen er et naturlig samlingspunkt. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Vil pusse opp

 

Da hun og Sverre overtok boligen, ble det umiddelbart iverksatt en totalrenovering av huset for å få vekk «80-talls faktoren». Dermed ble også boblebadet fjernet. 

 

– Kun det ene badet, originalt fra 87, og kjøkkenet fra Leicht, er det eneste som fremdeles står så godt som urørt, men nå får vi vel slippe nostalgien og pusse opp det også, forteller Merete. 

 

Heisen som var i huset ble fjernet før paret flyttet inn, men styringsrommet i huset har de oppgradert. 

 

– Inne fjernet vi aller først vegg til vegg-teppet som var i alle rom, og erstattet det med nytt heltre Jatoba gulv. Vi etterisolerte også huset og erstattet alle veggene inne med nye. Enkelte vinduer er også fornyet, et av dem erstattet med vegg med gasspeis, forteller hun. 

 

Etter overtakelse har de også tatt vekk takterrassen de forrige eierne laget, for å stramme opp «looken» utvendig.

 

Peisen midt i stuen er nå blitt biopeis, slik at den enorme avtrekkshetten er borte.

 

Les også: Dette hjemmet er alt annet enn svart-hvitt

 

 

Badet er originalt og noe uvanlig dekket med speil på alle vegger og tak. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

 

To av tre bad er også pusset opp.

 

Ute har Merete og Sverre  malt fasaden, fjernet gammel solskjerming ute med ny inne, tatt vekk minst 12 store grantrær i hagen, sådd plen og laget terrasser.

 

Dessuten er massevis av blomstrende planter innkjøpt hvert år. 

 

I hele huset går vinduene fra gulv til tak, og flere steder kan de skyves helt opp.  

 

– Aftensolen kommer inn her, og det har flere ganger hendt at vi har åpnet opp og solet oss fra kjøkkenet. Det blir som en terrasse som er inne. Veldig praktisk, forteller Merete. 

Kjøkkenet har også for det meste stått urørt. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Peisen midt i stuen er nå blitt biopeis, slik at den enorme avtrekkshetten er borte. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Bygget med kvalitet

Da huset ble bygget på slutten av 80-tallet var det kun det beste av materialer og innredning som ble brukt, noe familien har fått godt utbytte av.

 

Verken hovedbadet eller kjøkkenet har de gjort noe med, foruten å erstatte alle hvitevarer, og de har ikke hatt problemer med hverken innredningen eller stilen, som uten tvil var forut for sin tid.

 

Les også: Sunniva trives i mørke omgivelser

 

Merete elsker visuelle opplevelser, og tidløst kvalitetsdesign har også vært viktig når hun har innredet hjemmet. 

 

– Jeg elsker en god atmosfære med masse levende lys, friske blomster og kule puter i sofaene. Samtidig er det viktig at det ikke blir for mye visuelt støy. Det skal være vakre og stilrene ting vi bruker, mener hun. 

 

Merete er miljøbevisst, og flere elementer i stuen er gjenbruk med ting hun har funnet på nett i stedet for i butikker. 

 

 

Spisestuen har Merete nylig kjøpt brukt. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

– Jeg liker å fornye hjemmet innimellom, og da er det fint å både kunne selge og kjøpe brukt. Spisestuen og et supertøft bilde er de siste innkjøpene vi har gjort, kjøpt nesten ubrukt, smiler hun.

 

Skinnstolene er også et bruktkupp. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Fornøyde eiere

Merete og familien trives godt i den originale eneboligen, og mye skal til for å få henne ut derfra.

 

– Jeg tror aldri vi kommer til å selge dette stedet, smiler hun. 

Denne kjøkkendelen har Merete nylig innredet til lesekrok. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Rundt hele huset er det store vinduer som gir mye lys, selv på soverommet. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Kjøkkenet er enkelt innredet med friske detaljer. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Ufo-boligen på Bærums Verk. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Les flere saker på Botrends forside her.

 

Tips og innspill? Ta kontakt her, og følg oss på Facebook og Instagram under @botrend.no

Les mer

– Det er et lite hus, men hver eneste kvadratmeter er utnyttet til det fulle. Selv om huset bare har et areal på 70 kvadratmeter, er det til sammen 200 kvadratmeter over tre etasjer, forteller Vigdis Storsveen. 

Les mer

Mulig du, som meg, reflekterer litt over at nå er vi jammen kommet halvveis ut i 2017 straks alt. Og ja, det stemmer, det er bare et halvår igjen til jul. Men la oss dvele litt mer ved sommervarme og fellesferie enn akkurat julepynten nå. Les flere innlegg fra Bonaturlig 

Les mer
Annonse

Ditt drømmekjøkken er produsert med omsorg og presisjon, ved et tradisjonsrikt treforedlingsfirma i Ballingslöv, Skåne. Drømmekjøkkenet har produsert kjøkken preget av hverdagsglede siden 1929. Interiør påvirkes av trender, godt håndverk av yrkesstolthet. Du kan derfor være sikker på at ditt Drømmekjøkken er produsert i et ærlig materiale, med utførelser tilpasset tidens tendenser.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland