Publisert 18. oktober.2015 av

 

Victoria Günzler fra Nesøya og Sara Polmar fra Kolsås vekker oppsikt med en kombinasjon av design og kunsthåndverk i sin siste tekstilserie.

 

Under 100% Norway stilte de ut Brukstekstil I-V – en serie brukstekstiler laget i samarbeid med tradisjonsrike Solberg Spinderi utenfor Drammen. Kolleksjonens tekstiler egner seg både som håndklær, duk, teppe, brikker eller tøyservietter, og kommer i et vevet mønster inspirert av fabrikkens gamle tekstilprøver tilbake til 1900-tallet.

Fant hverandre på messe

 

- Det begynte med at vi møtte de nye driverne av Solberg Spinderi på Gave- og interiørmessen i januar. De lette etter en tekstildesigner og vi lette etter en samarbeidspartner med kompetanse innenfor tekstil ettersom dette var noe vi gjerne ville jobbe med, forteller Sara Polmar.

 

Sammen bringer de nå klassisk veveteknikk inn i hjemmet og hverdagen.

Rykkinn-småbruk gikk en million over takst

Det meste av interiøret er fra 1950-tallet.

BOLIG
Bak Günzler.Polmars designfilosofi ligger et ønske om å heve hverdagens øyeblikk. FOTO: GÜNZLER.POLMAR

Verdifull deltagelse

Victoria Günzler og Sara Polmar grunnla designstudioet i Oslo for fire år siden. De møttes under interiørarkitektur- og møbeldesignstudiet ved Kunsthøgskolen, og har siden arbeidet innenfor flere designretninger.

 

Siden grunnleggelsen i 2011 har designduoen deltatt på flere utstillinger i innland og utland. Hele tre ganger har de deltatt på 100% Norway, men i år var første gang hvor de stilte ut sammen med en produsent.

 

- Det var litt annerledes denne gangen ettersom vi ikke lette etter en produsent, men potensielle forhandlere. Det å stille ut prototyper og skaffe produsent, er en prosess som kan ta veldig lang tid, men deltagelsen er likevel utrolig viktig. Det er en synliggjøring av oss og produktet, samtidig som man knytter mange verdifulle kontakter bare ved å delta, sier Polmar.

Victoria Günzler og Sara Wright Polmar har samarbeidet med Solberg Spinderi, grunnlagt i Drammen i 1818. FOTO: GÜNZLER.POLMAR

Miljøperspektiv

100% Norway skal fronte norsk design på det utenlandske markedet og arrangeres av den norske ambassaden i London, Utenriksdepartementet, Norsk Design- og Arkitektursenter under London Design Festival. Som flere av de 31 andre designerne som deltok på årets utstilling, hadde Günzler.Polmar en bærekraftig tanke bak brukstekstilene.

 

- Det er et miljøhensyn og et ønske om en rasjonell og enkel produksjon bak designprosessen. Vi ville designe for småskalaproduksjon og ha mulighet til å skape variasjon med enkle grep uten at materialer gikk til spille. Dermed trenger hverken Solberg Spinderi, som i dag kun produserer metervare, eller vi, og vi å ta risikoen det er å investere i flere tusen meter vev. Samtidig gir det mulighet for å levere en serie med bearbeidede sluttprodukter.

 

Vevet er i 100 prosent bomull og laget i Portugal. Designet består av en nøytral naturhvit renning som danner bakgrunnen, og med innslag i farge. Mønsteret er gjentagende, mens fargene og utsnittene skaper variasjon. Stoffet veves til metervare med en stor rapport på 1,5 ganger 2 meter, som deretter kan deles opp på ulike måter for å få ulike formater. Deretter sys de for hånd i Norge til ferdige produkter. Totalt består serien av fem ulike formater.

 

- På den måten blir alle tekstilene forskjellige, samtidig som de hører sammen, sier Polmar.

Brukstekstilene er laget ut fra en 1,5 ganger 2 meter bred rull. På den måten får hvert element et unikt uttrykk samtidig som ingenting går til spille. FOTO: GÜNZLER.POLMAR

På leting etter produsent

Günzler.Polmars designfilosofi springer ut av et ønske om å lage produkter og gjenstander som løfter hverdagen, både funksjonelt og estetisk. Objekter som varer og som folk vil beholde lenge. Designduoen og Solberg Spinderi arbeider nå med å finne en forhandler slik at brukstekstilene kommer i salg flere steder.  

 

- Vi har fått lagd opp et begrenset opplag, så det er dessverre kun under Norway Designs NÅs salgsutstilling i oktober at det vil være mulig å få kjøpt det. Men planen er å få det i produksjon med flere ulike fargevarianter.

 

Norway Designs NÅs salgsutstilling Skala er nå å finne i Norway Designs butikkene i Oslo og Trondheim. Der selger Günzler.Polmar brukstekstilene, i tillegg til handlenett og små mapper. Nettet og mappene i klassisk husflidtekstil er håndsydd og laget eksklusivt i anledning salgsutstillingen som varer frem til 4. november.

Publisert 11. januar.2017 av

Da Maria Hole mistet jobben som markedsfører i telecom startet hun sin egen arbeidsplass. Nå jobber hun for å bringe spansk design inn i de norske hjem. 

 

Historien om Noes begynte høsten for to år siden. Bedriften hun jobbet i ble kjøpt opp av en konkurrent og skulle nedbemanne. Maria Hole hadde dermed ingen jobb å gå til etter endt permisjon.

 

Hun begynte den møysommelige prosessen med å søke jobb, men merket at det var lite som fristet. Med kultur og ledelse fra BI og erfaring fra møbelbransjen, både i Norge og i Spania, ønsket Hole å ta mer av sine kreative evner i bruk.

 

- Plutselig ble alt klart for meg – jeg ville hjelpe spanjolene som slet etter finanskrisen. Så jeg droppet jobbsøkingen for å etablere egen virksomhet, forteller Hole.

 

 

Tatt godt imot

I sitt nye showroom på Sandaker i Oslo sitter hun iført spansk, bærekraftig design fra tekstilmerket hun nå representerer i Norge. Texidors er ett av totalt ni spanske merker hun nå skal få nordmenn til å handle. Mer farger, tekstur og humor enn det vi er vant til fra den skandinaviske og minimalistiske designscenen.

 

- Jeg syns det er mye spansk design som passer inn her hjemme. Moderne design snakker på tvers av landegrensene og det har vært en økning i den globale designutvekslingen – også fra den norske scenen, sier Hole. 

 

Les mer om interiør på Botrend

 

Maria Hole stablet egen bedrift på beina da hun mistet jobben. FOTO: PETER SCHWEITZER

- Med en større designutveksling blir man kanskje litt likere i formspråket, men jeg vil si at de spanske skiller seg ut ved å bruke mer farger og tydelige signaturer. I Spania er de også opptatt av miljø og lokal produksjon. De vil heller ha færre ting, men vite at det er kvaliteter som varer og som kan bidra til kollektiv verdiskapning i eget land. 

 

Å introdusere det norske markedet for de spanske merkene har gått bra siden oppstarten. I dag har hun 20 forhandlere over hele landet. På Østlandsområdet finnes produktene i butikker som Blåmann, Vitra og No.9 i Sandefjord. Eller i det 140 kvadratmeter store showroomet som hun deler med fotografene Anne Bråtveit, Birgit Fauske og stylist Silje Aune Eriksen.

 

- Jeg tror på flebrukslokale og samarbeid på tvers. Det er litt trist å være alene, og så er det en stor bonus at vi jobber i samme bransje, men med ulike ting, sier Maria Hole. 

 

Les også: La deg inspirere av årets julenyheter

 

No-es står for Norge og España. FOTO: MARIA HOLE

Mer balanse med egen bedrift

Spania huser over 46 millioner innbyggere, men designscenen er omtrent like stor som den norske. Den er imidlertid full fart fremover – både innenfor og utenfor egne landegrenser.

 

- Det var mange som falt bort under finanskrisen. Nå er dette imidlertid i ferd med å snu, det er mange som har sett seg nødt til å skape noe selv for å overleve, sier Hole.

 

Ett eksempel er brødrene i Pott. Etter krisen har de stablet på beina et eget foretak i tillegg til at landsbyen de kommer fra har tatt opp igjen sin tradisjonsrike Terracotta-produksjon. (Her kan du lese om vårt møte med sjefsdesigneren tidligere i høst.) 

 

Historier som dette gir jobben en annen dimensjon, mener Hole.

 

- Jeg har ingen plan om å bli rik, men å kunne jobbe med noe man kan og brenner for. De sier at man går i pluss etter tre år, men nå står jeg med et stort varelager og mange forhandlere etter kun to. Jeg har trua på at dette kommer til å gå bra.

 

Kostet har det – både tid og penger. Alle sparepengene er puttet inn i bedriften. Foreldrene har reist fra Ålesund for å hjelpe til på stand på messer, både i Oslo og i Bergen, og samboeren har hentet treåringen i barnehagen mang en gang mens hun har vært ute på veien og solgt inn. Det har vært tøft i starten, men det er noe mer balanse i livet nå, ifølge gründeren.

 

Les også: Dette student-spisebordet har vi tro på

 

 

Skjenk fra Treku, i bakgrunnen sees teppe fra Naninarquina. FOTO: BIRGIT FAUSKE

- Det er en fordel at jeg har bakgrunn fra interiørbransjen og markedsføring, ikke minst at jeg snakker spansk. Men det er mulig å lære seg alt så lenge man har interesse. Det var meningen at jeg skulle gjøre dette hele tiden, men det visste jeg ikke for seks år siden da jeg jobbet med noe helt annet. Veien blir som regel til når man går og den røde tråden ser man ofte først når en ser seg tilbake, sier Hole.

 

Millionstøtte til designgründere

Hittil i år har Innovasjon Norge gitt etablererstøtte på over 12,5 millioner kroner til 53 ulike selskaper innen interiør, design og møbel. Tallene er noe usikre da de kun dekker disse tre områdene, i tillegg til at Innovasjon Norge ikke er alene om å gi støtte til nyetableringer (se faktaboks under).

 

Hittil i år har Innovasjon Norge innvilget flest tilskudd til etablerere i Oslo (173). Dette gjelder alle næringer. Etter hovedstaden følger Stavanger med 165, og Sør-Trøndelag med 148 tilfeller. Totalt har 1.177 foretak mottatt over 309 millioner kroner i støtte.

 

Ifølge Statistisk sentralbyrå satset flesteparten av de over 61.000 etablerene i 2015 innen faglig, vitenskapelig og teknisk tjenesteyting. Over halvparten er mellom 25 og 44 år, og innehar videregående skole som høyeste fullførte utdanning. Det er betydelig flere mannlige gründere enn kvinner.

 

Lyst til å etablere din egen virksomhet?

  • Etablerertjenesten er et samarbeid mellom Innovasjon Norge og fylkeskommunene og hjelper gründere i en tidlig fase av etableringen.
  • De tilbyr gratis etablererkurs og veiledning innenfor alle bransjer.
  • Markedsføring, markedsundersøkelse, forretningsplan, regnskap og prisstrategi er viktig når man skal starte egen bedrift. Dette kan du få hjelp til gjennom etablerertjenesten.
  • Også Nav tilbyr etablererkurs for arbeidssøkere med en forretningsidé. Kurset går over 12 uker og skal gjøre deg i stand til å etablere og drive egen virksomhet.
  • I tillegg til gratis råd og veiledning finnes det flere tilskudd man kan søke om som gründer.

 

Kilder: Innovasjon Norge, Nav, SSB, og grunderportalen.no

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Husk at du kan følge oss på Instagram og Facebook under Botrend.no 

To fotografer og en stylist deler lokale med Maria Hole. Det fører også til flere jobber og samarbeid. FOTO: MARIA HOLE
Maria Hole sammen med designer Miguel Ángel Garcia Belmonte i Pott. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
I et gammelt samvirkelag på Sandaker holder Noes og de tre frilanserne til. FOTO: MARIA HOLE
Les mer

Slik dekker du nyttårsbordet

Bloggeren Bo Naturlig viser deg lekker borddekking

Publisert 18. oktober.2015 av Tina Leqvamb Steensen

Det kan jo være at noen og enhver av oss er litt mette på fest og god mat nå - magen kjennes i hvert fall godt forsynt ut. Med fare for å høres for banal ut, så oppfordrer jeg likevel til å tåle en fest til. Fordi det er noe spesielt med et år som avløses av et nytt. Les flere innlegg fra bloggeren Bo Naturlig 

Les mer

Snøen ligger som et melisdryss over tretoppene, men inne i den varme stuen er peisen tent og bordet er dekket til jul. De gamle trauene er dekorert med granbar, julekuler og tente lys. Alt som hjemme er mas, er bare kos når Gry Svalheim (46) og mannen Henning Svalheim (48) er på fristedet sitt. – I går diskuterte vi hva som ikke kommer over dørstokken. Vi var innom farget julelys og ”bling bling”, men så sa Henning: ”Nei, vet du hva som ikke kommer over dørstokken? Det er hve

Les mer
Annonse

 Moodies er en vakker pause i hverdagen, med en herlig miks av ulik interiør, små møbler og klær til modige kvinner i alle aldere. Hos Moodies finner du en inspirerende sammensetting av stilarter, fra klassisk til kitch – noe for en hver personlighet.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland