Publisert 18. oktober.2015 av

 

Victoria Günzler fra Nesøya og Sara Polmar fra Kolsås vekker oppsikt med en kombinasjon av design og kunsthåndverk i sin siste tekstilserie.

 

Under 100% Norway stilte de ut Brukstekstil I-V – en serie brukstekstiler laget i samarbeid med tradisjonsrike Solberg Spinderi utenfor Drammen. Kolleksjonens tekstiler egner seg både som håndklær, duk, teppe, brikker eller tøyservietter, og kommer i et vevet mønster inspirert av fabrikkens gamle tekstilprøver tilbake til 1900-tallet.

Fant hverandre på messe

 

- Det begynte med at vi møtte de nye driverne av Solberg Spinderi på Gave- og interiørmessen i januar. De lette etter en tekstildesigner og vi lette etter en samarbeidspartner med kompetanse innenfor tekstil ettersom dette var noe vi gjerne ville jobbe med, forteller Sara Polmar.

 

Sammen bringer de nå klassisk veveteknikk inn i hjemmet og hverdagen.

Råd til deg som kjøper helt ny bolig

Les Boligdamas tips dersom du skal kjøpe en prosjektert bolig

BLOGG
Bak Günzler.Polmars designfilosofi ligger et ønske om å heve hverdagens øyeblikk. FOTO: GÜNZLER.POLMAR

Verdifull deltagelse

Victoria Günzler og Sara Polmar grunnla designstudioet i Oslo for fire år siden. De møttes under interiørarkitektur- og møbeldesignstudiet ved Kunsthøgskolen, og har siden arbeidet innenfor flere designretninger.

 

Siden grunnleggelsen i 2011 har designduoen deltatt på flere utstillinger i innland og utland. Hele tre ganger har de deltatt på 100% Norway, men i år var første gang hvor de stilte ut sammen med en produsent.

 

- Det var litt annerledes denne gangen ettersom vi ikke lette etter en produsent, men potensielle forhandlere. Det å stille ut prototyper og skaffe produsent, er en prosess som kan ta veldig lang tid, men deltagelsen er likevel utrolig viktig. Det er en synliggjøring av oss og produktet, samtidig som man knytter mange verdifulle kontakter bare ved å delta, sier Polmar.

Victoria Günzler og Sara Wright Polmar har samarbeidet med Solberg Spinderi, grunnlagt i Drammen i 1818. FOTO: GÜNZLER.POLMAR

Miljøperspektiv

100% Norway skal fronte norsk design på det utenlandske markedet og arrangeres av den norske ambassaden i London, Utenriksdepartementet, Norsk Design- og Arkitektursenter under London Design Festival. Som flere av de 31 andre designerne som deltok på årets utstilling, hadde Günzler.Polmar en bærekraftig tanke bak brukstekstilene.

 

- Det er et miljøhensyn og et ønske om en rasjonell og enkel produksjon bak designprosessen. Vi ville designe for småskalaproduksjon og ha mulighet til å skape variasjon med enkle grep uten at materialer gikk til spille. Dermed trenger hverken Solberg Spinderi, som i dag kun produserer metervare, eller vi, og vi å ta risikoen det er å investere i flere tusen meter vev. Samtidig gir det mulighet for å levere en serie med bearbeidede sluttprodukter.

 

Vevet er i 100 prosent bomull og laget i Portugal. Designet består av en nøytral naturhvit renning som danner bakgrunnen, og med innslag i farge. Mønsteret er gjentagende, mens fargene og utsnittene skaper variasjon. Stoffet veves til metervare med en stor rapport på 1,5 ganger 2 meter, som deretter kan deles opp på ulike måter for å få ulike formater. Deretter sys de for hånd i Norge til ferdige produkter. Totalt består serien av fem ulike formater.

 

- På den måten blir alle tekstilene forskjellige, samtidig som de hører sammen, sier Polmar.

Brukstekstilene er laget ut fra en 1,5 ganger 2 meter bred rull. På den måten får hvert element et unikt uttrykk samtidig som ingenting går til spille. FOTO: GÜNZLER.POLMAR

På leting etter produsent

Günzler.Polmars designfilosofi springer ut av et ønske om å lage produkter og gjenstander som løfter hverdagen, både funksjonelt og estetisk. Objekter som varer og som folk vil beholde lenge. Designduoen og Solberg Spinderi arbeider nå med å finne en forhandler slik at brukstekstilene kommer i salg flere steder.  

 

- Vi har fått lagd opp et begrenset opplag, så det er dessverre kun under Norway Designs NÅs salgsutstilling i oktober at det vil være mulig å få kjøpt det. Men planen er å få det i produksjon med flere ulike fargevarianter.

 

Norway Designs NÅs salgsutstilling Skala er nå å finne i Norway Designs butikkene i Oslo og Trondheim. Der selger Günzler.Polmar brukstekstilene, i tillegg til handlenett og små mapper. Nettet og mappene i klassisk husflidtekstil er håndsydd og laget eksklusivt i anledning salgsutstillingen som varer frem til 4. november.

Publisert 10. mars.2017 av

Tenker du noen gang over hvilke materialer som er belastende for miljøet når du handler interiør?

 

Bærekraftighet er i vinden som aldri før, også i interiør og designbransjen.

 

Fra 8. februar til 19. mars er utstillingen «Designed to Last» å finne ved ArkDes i Stockholm, der svenske designere viser hvordan de mener du som forbruker bør tenke når du skal innrede boligen din. Utstillingen er et samarbeid mellom det svenske boligmagasinet Residence, og ArkDes.

 

 

– Jeg pleier å si at jeg designer baklengs, og begynner å tenke over gjenvinningen av materialene istedenfor produksjonen når jeg designer, forteller Emma Olbers. Hun er en av de svenske møbel- og interiørdesignerne som stiller ut kunsten sin ved utstillingen.

 

Les også: Studio Føy debuterer i Stockholm

 

– Det skal altså være mulig å resirkulere materialene jeg bruker, når møblene en eller annen gang i fremtiden har levd ferdig sitt liv, sier hun.

 

Rangerte materialenes bærekraft

Det var i forbindelse med Olbers utstilling «Where does it come from, where does it go?» i 2016 at hun fikk hjelp av det Svenske Miljøinstituttet til å rangere hvor bærekraftige materialene hun brukte egentlig var. Dermed skjønte hun hvilken forskjell hun kunne gjøre for miljøet ved å tenke over materialene hun bruker.

 

Hennes bidrag til «Designed to Last» er et langbord, laget av lyst treverk (se bildene under). Tre er nemlig lett å ta vare på, og mindre skadelig for miljøet. Men det må være riktig behandlet.

Designed to Last
FOTO: KRISTIN SKOLEM
Designed to Last
FOTO: KRISTIN SKOLEM
Designed to Last
FOTO: KRISTIN SKOLEM
Designed to Last
FOTO: KRISTIN SKOLEM

–  Er treet behandlet med midler som for eksempel plastlakk er det vanskelig å reparere igjen, mens dersom det er behandlet med olje eller vann kan møbelet holde seg pent i lenge, sier hun. Det er det jeg prøver å fokusere på når jeg designer, at møblene skal kunne gå i arv. Bordet er utformet slik at dersom du skulle være så uheldig å lage et hakk, så kan du bare smøre litt vann over. Da vil fibrene i treverket reise seg, og hakket vil bli borte.

 

Slik skal Vestre møblere Europa og New York

 

Bordet er smalere enn vanlige spisebord, og gjør det derfor lettere å prate med personen du spiser middag med. Endene er avrundede, hvilket gir et mykt og velkomment uttrykk. Dessuten kan du enkelt flytte det rundt – bordet er nemlig mulig å flatpakke.

– Jeg designet bordet fordi jeg savnet et bord hvor du kan sitte tettere overfor de du snakker med, sier Olbers.

 

Norsk superduo rammer inn kunsten

Alle designerne som stiller ut ved Designed to Last er vinnere av boligmagasinet Residence sin Store Formpris for årets beste svenske design i 2016. Selv om det er ulike designere som står bak bidragene til utstillingen, er det den norske stylistduoen Kråkvik D’Orazios vakre utforming som gjør at kunsten og utstillingen føles som en enhet.

 

Med rette vinkler, kvadratiske former og gylne pastellfarger, legger de en vakker ramme for en utstilling med et fremtidsrettet og bærekraftig budskap.

 

Duoen er blitt svært ettertraktet i Sverige, og har blant annet nylig vært med på Stockholm Furniture & Light Fair.

Designed to Last
Utstillingen varer i Stockholm frem til 19. februar. FOTO: KRISTOFER JOHNSSON, DESIGNED TO LAST
Designed to Last
En rekke svenske møbel- og industridesignere deltar på utstillingen. FOTO: KRISTOFER JOHNSSON, DESIGNED TO LAST

Symbolsk kunst

Som en del av utstillingen, har Olbers plassert flere glasskrukker oppå bordet. Disse inneholder forskjellige materialer hun bruker når hun designer. Her er blant annet resirkulert aluminium, skinn og ull.

 

– Krukkene er rangert etter hvor forurensende materialene inni dem er i produksjon, fra høyt til lavt CO2 utslipp. På den ene enden av bordet ligger det for eksempel tre i krukken, mens på motsatt ende finner du skinn, sier hun.

 

Les også: Oslo Design Fair hyller hverdagen

 

– Selv om jeg tenker mye på miljø i mitt design, så bruker jeg jo også noen ganger mindre miljøvennlige materialer, som for eksempel skinn, i produksjonen. Tanken bak møblene er alltid den samme, nemlig at produktene skal vare lenge – gjerne flere generasjoner.

 

Det er trendy å være miljøbevisst

For at du som forbruker skal bli mer bevisst på hva du kjøper, mener Olbers at produsentene og fabrikkene har et stort samfunns- og opplysningsansvar. De må formidle hvorfor det er så viktig å fokusere på bærekraftig produksjon og bruk av materialer.

Emma Olbers Designed to Last
- Jeg pleier å si jeg designer baklengs, sier Emma Olbers. FOTO: BOBO OLSSON

– Alle bedrifter burde sette seg inn i konsekvensene produksjonen har for omgivelsene, og deretter vurdere hvilke materialer og prosesser de velger å bruke, sier hun.

 

– Det er jo blitt et statussymbol å velge miljøvennlig!

 

Andre designere på utstillingen

Disse svenske designerne er også med på utstillingen:

  • Fredrik Färg og Emma Blanche
  • Johan Carpner
  • Folkform
  • Calle Forsberg
  • Petra Gipp
  • Christian Halleröd
  • Mass-productions, Melo
  • Carina Seth Andersson.
Les mer

Forvandlet bestefars gamle hus

Fikk drømmekjøkkenet.

Publisert 18. oktober.2015 av Bettine Nicotra

Med moren og faren i nabohuset og morfar i huset som lå vegg-i-vegg, hadde Ellen Hege Johansen (45) og Dan Røssing (45), med tvillingene Mats (5) og Jonatan (5), det som plommen i egget. Det var bare én ting de savnet – litt mer boltreplass.

Les mer

Gul og kul tenåringsbule

Gutta fikk egen stue da foreldrene bygget nytt hus.

Publisert 18. oktober.2015 av Kristine Nytrøen

Det er bare ett år siden huset ble bygget på Vettre i Asker. Planløsningene var moderne og spennende, men for at det skulle egne seg for en familie med tenåringer i huset, endret Monica Hjemsæter litt på tegningene, i god tid før selve byggeprosessen startet. – Det som opprinnelig var en helt åpen stue oppe, med en halv stue i 1. etasje, valgte vi å lukke, slik at guttene fikk sin egen stue nede, forklarer Monica.

Les mer
Annonse

Malerstua på Slependen har Asker og Bærums største utvalg av tapeter, med flere hundre tapetkolleksjoner på lager. Tapet fikk for alvor et comeback for noen år tilbake. Det vet Malerstuas egen interiørkonsulent, Linda Christensen (42), alt om. – Vi kan trygt melde at tapet er etablert, nå er det helt ”lov”. Fra en stram trend dominert av sort, hvitt eller grått helst på én fondvegg, er det nå fokus på farger, mønster og tekstur, sier Linda. – Den tydeligste trenden vi ser

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland