Publisert 20. oktober.2015 av

Høsten er rett rundt hjørnet, og sofaen blir fort en fast følgesvenn når mørket senker seg. 

 

Da kan det være lurt å tilføre møbelet et friskt pust ved hjelp av nye puter. 

 

Markedsansvarlig Melissa Hegge ved Verket Interiør sier at hun har én tommelfingerregel når hun skal finne frem til en fin putekombinasjon:

 

- Det skal være lov å leke seg, og for min del kjøper jeg konsekvent aldri to av samme sort. Om du velger puter i forskjellige materialer, størrelser og mønster, skaper dette en dynamikk som gir sofakroken et ekstra løft, sier Hegge. 

 

Les flere interiørsaker på Botrend her.

Plei hagen nå

Her er sjekklisten for høsthagen.

UTEROM
En feminin stil kan brytes med å tilføre kontraster som lysestaken på bildet. FOTO: KNUT BJERKE

Få en variert miks

Det kan dog være vanskelig å vite helt hvor man skal begynne, da utvalget er bredt og mulighetene mange. 

 

- Det kan derfor være lurt å ta utgangspunkt i én ting, for eksempel en pute eller et pledd, og bygge på ut fra denne. Det finnes ikke et fasittall på antall puter, da størrelsen på sofaen spiller en rolle - men tre fungerer ofte fint. Da har du muligheten til å få en variert miks, samtidig som det fremdeles er plass til å sitte godt, sier Hegge. 

 

Les flere saker om interiør på Botrend.no her.

 

Slik velger du riktig gardin.

Norsk design, materialmiks og støvete farger er noen stikkord gjennom årets stilfull høst. FOTO: KNUT BJERKE

Rimelig alternativ

I følge markedsansvarlig i Verket Interiør så er utskifting eller rokering av puter et rimeligere alternativ enn å bytte ut selve sofaen. 

 

- Hvis du skifter ut putene i nye farger og maler et nytt strøk på stueveggen i tillegg, så blir plutselig romfølelsen en helt annen. Jeg selv legger noen ekstra slanter i puter jeg liker godt, og bytter heller plass på disse jevnlig, forteller Melissa Hegge. 

 

Verket Interiør, som holder til i lokaler på handelsstedet Bærums Verk, selger mest sofaer i grått stoff. 

 

- Siden grått er enkelt og minimalistisk i seg selv, så kan puter i forskjellige farger være et godt tilskudd, forklarer Hegge. 

 

- Alle vakre hjem fortjener et teppe.

En ren fargeskala med innslag av dristige mønster og former, gir den grafiske stilen et mer maskulint uttrykk.

Jordnær trend

Hegge beskriver høstens trender som rik på farger, men fortsatt jordnær og rolig

 

- Stilen har et litt "tilbake til røttene"-preg over seg, og inneholder materialer som skinn, flett og tre. Det er mye norsk design og bunadspleddet fra Mandal Veveri er en favoritt hos mange og et smykke i seg selv, sier Hegge. 

 

Jotun LADY hadde nylig en lansering over høstens fargekart, som ligner samme trendbilde for interiør.

 

- Her finner vi blant annet grønn-, blå- og beige-toner i en litt dus og støvete utgave. Dette er farger som gir et behagelig uttrykk, men samtidig ikke for søtt, sier Melissa Hegge, markedsansvarlig i Verket Interiør. 

 

Denne saken ble først publisert i Budstikkas interiørbilag.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

Publisert 21. november.2016 av

Det danske møbelselskapet Sofacompany har på kort tid etablert seg som en suksess i Norge.

 

Firmaet satser, og har skapt sin suksess, på egen nettbutikk der de lover lekker design til konkurransedyktige priser, levert direkte på døren.

 

Med denne strategien tar de opp konkurransen med de etablerte møbelkjedene.

 

- Vi dropper en rekke mellomledd ved å satse på nettbutikk. Derfor kan vi holde kostnadene nede, og etablere oss raskere, forklarer Bjørn Bjerga, partner og leder for Sofacompany i Norge.

 

Bolina-søstrenes suksesshistorie

 

Klassisk dansk design. FOTO: SOFACOMPANY
Merete Ljungqvist og Bjørn Bjerga i Sofacompany. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Fabrikk i Vietnam

 

Selskapet ble etablert i 2012 av danske gründere Christopher og Cathrine Rudolph.

 

Bjerga, som på dette tidspunktet jobbet som innkjøps- og sortimentsansvarlig i en annen etablert møbelkjede i Norge, kjente ekteparet Rudolph, blant annet via fabrikken de to danskene eier i Vietnam.

Rudolph oppnådde raskt suksess med nettbutikken i Danmark, og i 2015 ble Bjerga spurt om å åpne butikken i Norge.

 

- Det har jeg aldri angret på, smiler han.

 

Nå skal sofa og gardiner være i velur

 

Selv om første showroom ble åpnet i Stavanger, der Bjerga er bosatt, kom det raskt inn mange bestillinger fra Østlandet.

 

Det var mange som våget å bestille varer basert bare på bildene de så, men Bjerga tenkte på alle de som da ville kjøpe om de også fikk se møblene og ta på stoffene samt prøve sittekomforten.

 

- Vi måtte til Oslo-området, det var helt klart. Og valget falt på Sandvika som er veldig sentralt, sier han.

 

Nå har firmaets andre showroom i Norge lokaler på Leif Tronstads plass rett ved togstasjonen.

 

Les mer om interiør på Botrend her

 

Her henger Insta-poster og tilbakemeldinger fra kunder. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Økning i netthandel

Møbel- og interiørbutikkene i faghandelsbransjene omsatte for over 30,5 mrd. kroner i 2015, en økning på 5,6 prosent fra 2014.

 

Inkluderes også netthandelen var økningen på 6,6 prosent, ifølge bransjeorganisasjonen Virkes siste statistikk.

 

Nordmenn omtales ofte som europamestere i netthandel.

 

I 2015 hadde møbel- og interiørbutikkene som hovedsakelig driver handel via internett eller postordre, en omsetning på om lag 865 MNOK. Dette er 57,6 prosent mer enn i 2014.

 

Den totale netthandelen med møbel- og interiørvarer er nok større enn hva dette tallet viser, siden flere butikker som selger via fysiske butikker, også driver netthandel samt at det også handles fra utenlandske nettbutikker, opplyser Virke i sin seneste statistikk.

 

De 6 største kjedene i møbelhandelen tar hånd om 84 prosent av omsetningen, der IKEA alene står for 37 prosent av markedet.

 

 

Kontroll og frihet

Ifølge Bjerga er det mange fordeler med forretningsmodellen basert på nettbutikk, også på kontrollen de kan ha og friheten det gir.

 

- Med egen fabrikk i Vietnam og egne designere i Danmark, betyr det at vi kan utvikle morsomme varer uten at de trenge å koste tre månedslønner. Vi kan også ligge litt foran i trendbildet, våge andre fargevalg og innhente beste kvalitet på tekstiler. Det kan vi fordi vi sparer på å ikke ha store lagre eller høye personalkostnader, forklarer han.

 

Mette Hay vokste opp i foreldrenes butikk

 

Møblene lages i Vietnam. FOTO: SOFACOMPANY

 

Dansk design

Målgruppen for Sofacompany er unge kjøpere som er over gjennomsnittet opptatt av interiør.

 

Det danske designet vil alltid ligge i bunn.

 

Dansk design  er de mest trendy og populære varene i det norske interiørbildet, og har vært det en god stund.

 

Her shopper du design og interiør i København

 

Markedsføres på sosiale medier

Med et selskap basert på nettbutikk, er det også på internett at markedsføringsbudsjettet brukes.

 

- Vi har ikke de store musklene som andre store kjeder har, så derfor må vi bruke andre metoder. Jungeltelegrafen er en stor kilde til markedsføring for oss, og bloggere har mye makt. Det aller beste er når enblogger finner oss uten at vi har funnet dem først – det syns vi er stas, sier Bjerga.

 

Foruten bloggere er det de sosiale medier som er Sofacompanys viktigste markedsføringskilder.

 

- Vi satser på god og personlig service og måler kundetilfredshet på hver eneste ordre. Det er megaviktig for oss at vi har tillit og et godt rykte.

 

Les mer på Botrends forside

 

Tips gjerne Botrend-redaksjonen her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

 

Les mer

Hver høst lanserer fargekjedene sin  trendfarge for året som kommer. I hovedkvarteret til kokkelaget Flying Culinary Circus på Skøyen lanserte Fargerike denne uken Årets farge for 2017 - rød. - Fargevalget er basert på innsikt fra trendrapporter og interiørmesser, og gjenspeiler tendenser vi ser over hele verden. Men vårt hovedmål har hele tiden vært å finne den norske fargen, sier kreativ leder i Fargerike, Tale O. Henningsen. Jotun lanserte sin farge tidligere i høst under nav

Les mer

Slik skapes gode rom

Bo Naturlig gir deg råd til en enkel make-over.

Publisert 20. oktober.2015 av Tina Leqvamb Steensen

Det er noe med sesongskifter, og nå nærmer det seg jul.  Nå luner vi hjemmene våre med  gardiner  som henges opp, det fyres i peisen og endelig er det tid for levende lys igjen.  Bo Naturlig blogger fast for Botrend - besøk bloggen her  

Les mer
Annonse

 Historien til Italian House strekker seg helt tilbake til 1979, og for tre år siden gjennomførte de en omfattende stilendring. Møblene deres føyer seg nå stilmessig inn i dagens trendbilde. Italian House produserer sine kvalitetsmøbler i Portugal og Italia. Ett nøkkelord her er «custom made». De kan produsere alle møbler etter kundens egne spesifikasjoner. − Vi har mulighet til å etterkomme kundens ønske både når det gjelder spesielle mål og egne tekstiler, forteller Nina As

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland