Publisert 21. oktober.2015 av

Stian Korntved Ruud har gjort suksess med sitt treskje-prosjekt. Nå har han fått årets Kunsthåndverkpris.

 

– Det er helt supert at prosjektet blir satt pris på. Det kan tyde på at det jeg gjør har livets rett, og er sånn sett en fin tilbakemelding å ta med seg videre, sier Stian Korntved Ruud.

 

I midten av oktober mottok Bekkestua-mannen og tidligere Rosenvilde-eleven årets Kunsthåndverkpris fra Bildende Kunstneres Hjelpefond for sitt prosjekt «Daily spoon», som består av 365 håndlagde treskjeer.

 

Les flere saker om norske designtalenter på Botrend her.

Kneip med 100% natur

Designduoen viste norsk natur under 100% Norway i London.

INTERIØR

Internasjonal skje-oppmerksomhet

Korntved Ruud laget de første treskjeene i 2014. Egentlig skulle han bare øve seg litt, eksperimentere med ulike tretyper og bedre egne ferdigheter. Så bestemte han seg for å lage flere. Mange flere. En for hver dag i året.

 

– De første skjeene ble laget av noen hvalnøttfliser jeg fikk av en entreprenør oppe i gata her. Jeg begynte å spikke og ble umiddelbart betatt av skjeen som format. Senere har jeg tatt i bruk andre håndverktøy som høvler og en hjemmelaget dampkasse, fortalte Korntved Ruud da Budstikka møtte ham i studioet i januar i år.

 

Underveis i prosjektet har han fått mye positiv oppmerksomhet, fra nasjonal og internasjonal presse. Budstikka har skrevet om skjeene, det samme har D2, DN, og haugevis av utenlandske blogger og magasiner – deriblant anerkjente dezeen.com.

 

Ikke bare om skjeene i og for seg. Korntved Ruud og hans kompanjong i designerkollektivet Kneip, Jørgen Platou Willumsen, fyller også spaltene med annen design.

Stian Korntved Ruud sier selv han lenge har hatt et romantisert forhold til treverk. FOTO: KNEIP

Materialenes egenskaper styrer formgivingen

Tidlig i år fikk Korntved Ruud forespørselen om å lage 60 unike skjeer for det eksklusive nederlandske restaurantkonseptet Steinbeisser. Hvert år lager de en åtte retters veganmiddag i fem europeiske byer, hvor kunsthåndverkere håndplukkes til å lage spiseverktøyet. Spisegjestene har mulighet til å kjøpe bestikket, uten at Stian ofret det så mange tanker.

 

– Jeg har betraktet dette som et selvutviklingsprosjekt, uten å tenke særlig på hvorvidt det har et kommersielt potensial, sa han i januar, og understreket at for ham har prosjektet i større grad handlet om kunst, enn design.

 

– Jeg har lenge hatt et romantisert forhold til treverk og gamle håndverkstradisjoner. Det er bare blitt forsterket gjennom å jobbe så systematisk. Å sanke, bearbeide og ikke minst lære om de ulike tresortene er en viktig del av prosjektet. Jeg vil la materialets egenskaper styre formgivningen i stedet for å overkjøre dem med bruk av maskiner og teknologi.

 

Men at Kunsthåndverkprisen også gir 150.000 kroner inn på konto er ikke å forakte.

 

– Det kommer godt med til å investere i verksted, atelier og nye verktøy, sier Korntved Ruud.

 

Denne saken ble først publisert i Budstikkas interiørbilag.

Publisert 27. mai.2017 av

– Det er et lite hus, men hver eneste kvadratmeter er utnyttet til det fulle.

 

Selv om huset bare har et areal på 70 kvadratmeter, er det til sammen 200 kvadratmeter over tre etasjer, forteller Vigdis Storsveen.

 

Sammen med barna June og Markus bor hun i huset som ligger skjermet til på Brønnøya i Asker.

 

Huset er tegnet av Boxs arkitektstudio, og rommer smarte og finurlige arkitektløsninger, som gjør at familien på tre har nok av plass å boltre seg på.

Designikonet «Stingray» har fått en sentral plass i stuen hos Vigdis. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Stuebordene har Vigdis kjøpt brukt. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

 

Huset er bygget i mur, dekket med panel på utsiden.

 

Store rom gjør også at huset virker større enn det er.

 

Arkitekten har hatt fokus på å få mest mulig ut av kvadratmeterne, og blant annet trappeoppgangene i huset er vesentlig smalere enn standard bredde, av den enkle grunn å få mer bruksareal.

 

– Fordi huset er så lite har det også vært viktig å innrede riktig. Som å velge riktig farge ut fra størrelsen på rommene i huset, avhengig av hva man ønsker å fremheve, forteller Vigdis.

Gamle og nye ting brukes om hverandre. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Les mer om interiør på Botrend

 

Bor i en unik boble

Sammen med barna flyttet Vigdis inn i boligen for to år siden, etter å ha bodd i en stor enebolig på Stabekk.

 

Vigdis, som selv er fra Asker, har alltid hatt et godt forhold til Brønnøya, og de siste 15 årene har hun drømt om et liv her. Å bo på en øy uten biltilgang byr på hverdagslige utfordringer, men det var ingen hindring for bildekunstneren.

 

– Det er en annen ro her – en unik boble i en ellers travel hverdag, samtidig som det er kort vei til Oslo. Det var den største motivasjonen for å flytte hit, forteller hun.

 

Fra tømmerhus til moderne familiebolig

 

På sikt ønsker hun at huset skal være et familiested hvor både barn og barnebarn møtes, og som med årene kan brukes som en hytte av barna.

 

 

Kjøkkenet i lyse toner. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Datteren June har et lyst og feminint rom. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Bildekunstner Vigdis Storsveen har et godt forhold tl Brønnøya. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Estetisk og gjennomført

Vigdis har et balansert forhold til tingene hun innreder og omgir seg med.

 

Inspireres av søreuropeisk arkitektur

 

I jobb liker hun de stramme, minimalistiske linjene i komposisjon og farge, men hjemme foretrekker hun en varm og personlig stil.

 

 

– Jeg bruker ikke mye penger på ting og tang til hjemmet, og det har heller ingenting å si om det er nytt eller gammelt, men jeg liker objekter som forteller en historie. Jeg har en interesse for ting vi omgir oss med og hvordan de påvirker oss. Derfor handler jeg aldri på impuls eller hopper på trender. Jeg sparer heller til et ordentlig kvalitetsobjekt jeg har bitt meg merke i, sier hun.

Stuen i varme farger. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Huset på Brønnøya har et boareal på kun 70 kvadratmeter. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

God miks

I et område omgitt av vakker natur, som Vigdis setter umåtelig stor pris på, har naturelementene også fått innpass i huset.

 

Gulvene er av tre, og husets knutepunkt, det store spisebordet med fargerike Eams-stoler rundt, er også laget i massivt tre.

 

I en god miks av naturelementer, nye og gamle objekter har Vigdis et estetisk og gjennomført hjem.

Spisestuen med de populære Eams-stolene i kontrastfarger. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Badet er inspirert av Sør-Europa med 200 år gamle fliser fra Frankrike. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. Og følg oss i sosiale medier under Botrend.no

Les mer

Mulig du, som meg, reflekterer litt over at nå er vi jammen kommet halvveis ut i 2017 straks alt. Og ja, det stemmer, det er bare et halvår igjen til jul. Men la oss dvele litt mer ved sommervarme og fellesferie enn akkurat julepynten nå. Les flere innlegg fra Bonaturlig 

Les mer

Sommerens cooleste isbiter

The devil is in the details.

Publisert 21. oktober.2015 av Fanny Dehn Arvesen

Så en enkelt tror jeg at det er; enten så er du opptatt av detaljer, eller så er du det ikke. Jeg er, som du kanskje gjettet, en av de som er opptatt av dette. Svært opptatt, faktisk. Detaljer trenger ikke bare være estetiske effekter. Detaljer jeg er opptatt av, kan like gjerne omfatte toneleie man snakker ikke, vinkelen ett bilde er tatt eller hvilken vei vinden blåser.

Les mer
Annonse

 Historien til Italian House strekker seg helt tilbake til 1979, og for tre år siden gjennomførte de en omfattende stilendring. Møblene deres føyer seg nå stilmessig inn i dagens trendbilde. Italian House produserer sine kvalitetsmøbler i Portugal og Italia. Ett nøkkelord her er «custom made». De kan produsere alle møbler etter kundens egne spesifikasjoner. − Vi har mulighet til å etterkomme kundens ønske både når det gjelder spesielle mål og egne tekstiler, forteller Nina As

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland