Publisert 22. oktober.2015 av

I 20 år har interiør- og designbevisste valfartet til Blåmann på Nesbru. Men møbeleventyret begynte med klassiske bondemøbler.

 

Året er 1995 og Leif Nilsen leier en leilighet tvers overfor Fekjan 3 hvor Blåmann i dag holder hus på 1.050 kvadratmeter. Mortens Møbler selger bondemøbler i stor skala, og nå lurer de på om ikke Nilsen og kona vil overta istedenfor.

 

Tre år senere, i 1998, er siste spor av de tunge bondemøblene som blant andre dronning Margrethe gikk til innkjøp av, borte. Innkjøpet resulterte i en artikkel i Se og Hør, men oppslaget førte kun til én ny kunde. Vedkommende hadde plukket opp ukebladet i en kiosk på Gran Canaria og ringte sporenstreks til Blåmann for å bestille.

 

Les flere saker om design på Botrend her

Oppdragende effekt

 

- Det var design som interesserte oss, og det var det Blåmann skulle være. Men bondemøblene hadde likevel en oppdragende effekt fordi vi lærte viktigheten av godt treverk, sier Leif Nilsen.

 

Han har drevet butikken de siste ti årene. Nå sammen med datteren Sofie Skaug Nilsen og Tove Larssen. 

 

Se hvordan du får "ny" sofa med enkle grep her

Interiør for høsten

Gjør årstiden myk og gyllen.

INTERIØR
TREVERK: Stolen Miss Holly er typisk Blåmann og kommer fra svenske Stolab. FOTO: TRINE JØDAL

Organisk og visuelt slitesterkt design

I dag står fremdeles treverket sentralt hos Blåmann. Sammen med sofaer er det bord og stoler i kvalitetstreverk som selger best. Med 40 ulike merker, kun fra europeiske produsenter, ligger møblene i det øvre prissjiktet. Det er også meningen, da Nilsen går for håndarbeid fremfor masseproduksjon.

 

- Ja, det er kostbart, men det er også av en annen kvalitet. Jeg fokuserer på design som varer og som er visuelt slitesterkt. Jeg prøver å gå forbi trender samtidig som jeg fanger det opp. Men ofte er vi nok litt tidligere ute, sier Nilsen og haster videre gjennom den to-etasjes møbelforretningen.

 

Han stopper opp, knar og kjenner. Det skal gi en organisk følelse når man tar på et kvalitetsmøbel. Det håndknytte teppet i strikk fra den spanske designeren Patricia Urquiola er et eksempel på nettopp dette.

 

- Det er organisk minimalisme, en slags folklore. Dette kommer til å slå an, men kanskje ikke før om tre til fire år, spår Nilsen.

 

Les om de norske designtalentene som ble vist frem i London her

ORGANISK: Sitteputen på puffene fra Claire-Ann O’Brien spås en populær fremtid i norske hjem om tre til fire år av Blåmann-innehaver Leif Nilsen. Sofaen Audrey er fra spanske Koo, mens putene kommer fra danske Elvang. FOTO: TRINE JØDAL

Ønsker flere norske leverandører

I høst kom en ny leverandør inn dørene på Nesbru. Leif Nilsen satser på skandinaviske møbelprodusenter, og svenske Stolab er siste tilskudd. Fabrikken ble etablert i 1907 og fokuserer på tidløshet i form av detaljarbeid, form og funksjon. Stolen Miss Holly er lakkert uten å være lakkert, og har ingen skjøter eller skruer til tross for at stolryggen er bendt og består av åtte spiler.

 

- Det er fantastisk trearbeid og typisk Blåmann. Jeg skulle gjerne hatt flere norske produsenter, men nå er det snart ingen igjen. Mange setter ut produksjonen til de baltiske landene fordi kostnadsnivået her hjemme er så høyt at det ikke nytter.

 

Likevel, det hender fremdeles at Nilsen selger ikon-stolen Planet av den lokale industridesigneren Per Ivar Dysthe.

IKON: Planet av industridesigneren Per Ivar Dysthe selges fremdeles hos møbelforretningen Blåmann. Da den ble relansert for 10 år siden kom den med vippefunksjon. Bak sees nok et bilde av Pippip Ferner og skjenken Tactile fra Punt som ble kåret til beste skjenk av Wallpaper i 2008. FOTO: TRINE JØDAL
Publisert 24. mars.2017 av

Møbel- og designmessen i Milano Salone del Mobile er verdens største møbelmesse og Europas viktigste møteplass for verdikjeden knyttet til møbelproduksjon.

 

Messen byr på innovative og mindre utstillinger i bydeler rundt i Milano by og tiltrekker seg hundretusener besøkende hvert år.

 

I år arrangeres messen for 56. gang og finner sted 4.–9. april.

 

Siden 2015 har en rekke norske designere vært representert i en egen samarbeidsutstilling i bydelen Ventura Lambrate i tilknytning til messen. Her er hensikten å knytte kontakter og å bli oppdaget.

 

Er man riktig heldig kan man få prototypene sine i produksjon.

Årets utstilling har fått navnet ”Everything is Connected – New Norwegian Design” og består av 30 norske utstillere som stiller ut 24 prosjekter; alt fra kunsthåndverksobjekter og designerprototyper innen tekstil, belysning, keramikk, metall, glass og møbel.

 

Utstillingen er et samarbeid mellom Klubben, Norwegian Crafts, Design og arkitektur Norge (DOGA) og malingsprodusenten Jotun.

 

Fem norske designere vi kommer til å se mer av fremover

Andrea Muribø er en av designerne som skal til Milano. FOTO: LASSE FLØDE
Jonas Stokke stiller ut stolen "Tjøme". FOTO: LASSE FLØDE

Utforsker det norske formspråket

Årets tema for utstillingen handler om hvordan det norske formspråket har blitt påvirket av geografi, utdanningsinstitusjoner, materialetilgang og sosiale strukturer – og utforske hvordan alt dette henger sammen.

 

Det er den tyske og prisbelønte designeren, interiørarkitekten og fotografen Katrin Greiling som har vært kurator og håndplukket hvilke designere som får stille ut i år.

 

– Med utstillingen Everything is Connected, ønsker jeg å utforske hvorfor de nordiske landene har en enestående posisjon innen design, skriver Greiling i en pressemelding.

 

Hun mener de 24 prosjektene som er plukket ut speiler mangfoldet i bransjen.

 

Blant utstillerne er det hovedsakelig designere som har stilt ut tidligere, men også nykommere har fått innpass.

 

Les mer om norsk design i Milano her

Sara Polmar stiller ut "Matchbox". FOTO: LASSE FLØDE

Stiller ut igjen

 I fjor stilte Silje Nesdal og Stine Aas ut sammen på arenaen Salone Satelite, der sistnevnte hadde designet en stol i Eik, porselenslampe med dimmefunksjon og sofabord.

 

Nesdal hadde med seg et rundt spisebord i heltre ask kalt ”Messi Table” samt serveringsfatene ”AAD Platter” og skåler laget av frukttrær.

 

- Jeg merker hvor viktig det er. Vi har fått god respons på standen, og flere produsenter har vært innom, sa Aas til Botrend under utstillingsdagene i fjor.

 

Begge to blir å se igjen under årets messe, denne gangen i utstillingen «Everything is Connected».

(T.v.) Silje Nesdal og Stine Aas stilte ut sammen i Salone Satellite. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Nesdal stiller denne gangen ut en forlengelse av serveringsfatene i tre som hun hadde med seg til Milano i fjor.

 

Hun har designet en serie bestående av fem boller i ulike størrelser.

 

Aas har i år slått seg sammen med designeren Cecilie Shang og stiller ut samarbeidsprosjektet” The Bollard Collection” der de har utforsket det maritime materiale tau.

 

Et nytt ansikt for denne utstillingen er Andreas Bergsaker som i fjor ble nominert til årets nykommer av magasinet Bo bedre og var en av finalistene for DOGAs talentpris for unge i 2016.

 

Han har en master i produktdesign fra Høgskolen i Oslo og Akershus som han fullførte i fjor. I Milano skal han vise frem ”Aase” – et dobbeltsidig speil med standard- og forstørrelsesoverflate med tre lakkerte ben i stål.

 

Alle vil ha en bit av denne norske designerduoe

Stine Aas og Cecilia Zhang stiller ut sammen i år. FOTO: LASSE FLØDE

Fått oppmerksomhet

Rådgiver i DOGA, Ida Aandal Røijen, forteller at i bydelen Ventura Lambratev har etablert seg som et av de viktigste punktene på programmet for besøkende.

 

Arenaen er et viktig knutepunkt og tiltrekker seg alt fra designere, kunstnere, kuratorer, innkjøpere, samlere, gallerister, studenter, journalister, bloggere samt utdanningsinstitusjoner.

 

Alle de tre utstillingene som har blitt arrangert har fått mye oppmerksomhet i internasjonal presse.

 

Røijen tror den positive omtalen skyldes høy kvalitet i alle ledd; fra sterke bidrag fra utstillerne til jobben som gjøres av kurator Katrin Greiling, de grafiske designere og utstillingsdesigne fra stylistduoen Kråvik & D`Orazio.

 

- Utstillingen skal bidra til verdiskapning, presseoppmerksomhet og styrket posisjon for norsk møbel- og interiørdesign og kunsthåndverk i et internasjonalt marked, sier Røijen.

Andreas Bergsaker med speilet "Aase". FOTO: LASSE FLØDEN
Kari Mølstad med "Peak". FOTO: LASSE FLØDEN
Kaja Dahl med "Norwegian Notes". FOTO: LASSE FLØDEN
Falke Svatun med "Chanterelle". FOTO: LASSE FLØDEN

Disse stiller ut:

  • Andrea Muribø

 

  • Andreas Bergsaker

 

  • Anette Krogstad

 

  • Ann Kristin Einarsen

 

  • Barmen & Brekke

 

  • Bjørn van den Berg

 

  • Gilles & Cecilie Studio

 

  • Falke Svatun

 

  • Hallgeir Homstvedt & Runa Klock

 

  • Jenkins & Uhnger

 

  • Jonas Stokke Kaja Dahl

 

  • Kari Mølstad

 

  • Kiyoshi Yamamoto

 

  • Live Berg Olsen

 

  • Marianne Andersen

 

  • Martin Høgh Olsen

 

Les flere saker på Botrends forside.

 

Følg oss på Facebook og Instagram, og tips oss gjerne her.

Les mer

Stuen er et bruksrom. Den skal brukes til både festlige sammenkomster, måltider, filmkvelder, ettermiddagslurer, barnelek og kvalitetstid med familien. Den skal være praktisk samtidig som vi ønsker at den skal være et godt sted å slappe av. Her er 3 små tips som kan komme godt med til stueoppussingen.

Les mer

Tenker du noen gang over hvilke materialer som er belastende for miljøet når du handler interiør? Bærekraftighet er i vinden som aldri før, også i interiør og designbransjen. Fra 8. februar til 19. mars er utstillingen «Designed to Last» å finne ved ArkDes i Stockholm, der svenske designere viser hvordan de mener du som forbruker bør tenke når du skal innrede boligen din. Utstillingen er et samarbeid mellom det svenske boligmagasinet Residence, og ArkDes.  

Les mer
Annonse

Ditt drømmekjøkken er produsert med omsorg og presisjon, ved et tradisjonsrikt treforedlingsfirma i Ballingslöv, Skåne. Drømmekjøkkenet har produsert kjøkken preget av hverdagsglede siden 1929. Interiør påvirkes av trender, godt håndverk av yrkesstolthet. Du kan derfor være sikker på at ditt Drømmekjøkken er produsert i et ærlig materiale, med utførelser tilpasset tidens tendenser.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland