Publisert 23. oktober.2015 av

Tradisjonelt sett faller boligprisene frem mot jul. Folk er opptatt med advent, julebord, juleavslutninger og julekos.

 

Statistikken fra Eiendom Norge viser at januar og august er de beste månedene, mens det er roligere i november, desember og juli.

 

- Fra midten av november og utover så stilner markedet. Det er lite nytt som legges ut, og noe gammelt som ligger over og ofte blir satt ned i pris. Deretter kommer januareffekten, da man har ventet og det har bygd seg opp et volum igjen, forklarer eiendomsmegler Edvard Chapsang.

 

Les flere bolignyheter på Botrend her. 

Ga rundt 20 millioner kroner for luksusbolig

Den tekniske Nesøya-boligen er solgt.

BOLIG

Type objekt avgjør

- Er det lurt å klargjøre boligen for salg nå, og legge den ut på markedet over jul?

 

- Om man skal selge eller ikke avhenger av type objekt. Hvis det er snakk om en enebolig så vil jeg anbefale å vente. En leilighet med heis for eksempel, kan man nesten selge når som helst. Det samme med en 2- eller 3-roms leilighet. Men barnefamilier har fokus på jul og juletradisjoner. Da er det avslutninger, julebord og en veldig travel tid for mange, derfor er desember en stille periode, sier Chapsang

Ingen fasit

Timing på salg av bolig er naturlig nok svært viktig.

 

- Det er vi svært bevisste på og det har selvfølgelig mye å si. Men det finnes ingen fasit på dette, i Oslo er det hipp som happ når man selger, der har man eksempelvis på Torshov 25 stykker på visning hver gang. Her i Asker og Bærum er det litt annerledes, og vi må i større grad tenke målgrupper. Man må vurdere salgstidspunkt utfra objektet.

 

Han tror vi går mot en rolig måned i november, sammenlignet med 2014.

 

- Det skyldes flere ting, blant annet usikkerhet i økonomien og økt arbeidsledighet. I Asker og Bærum er det mange som jobber i oljebransjen, og et ønske om å få en litt større bolig med den ene stuen eller soverommet ekstra, blir kanskje et ønske i en litt lengre periode enn hva som var utgangspunktet. Folk blir mer tilbakeholdne og forsiktige. Det er helt naturlig. Og ikke minst er det kanskje sunt!, sier Chapsang.

Eiendomsmegler og daglig leder ved Krogsveen på Bekkestua, Håkon Dybvad. FOTO: KIM VAN DER LINDEN
Eiendomsmegler Edvard Chapsang har lang erfaring i boligmarkedet i Asker og Bærum.

- Ikke vent

Daglig leder og eiendomsmegler Håkon Dybvad i Krogsveen på Bekkestua mener selgere bør komme seg på markedet.

 

 

- Ikke vent. Markedet i Bærum er nå 25 prosent lavere enn på samme tid i fjor. Dette gir seg hyggelige utslag for de som kommer inn på markedet, man oppnår jevnt over god pris og vi ser at flere objekter går over takst, sier han.

Godt marked

Et søk på Finn viser at det er om lag 270 boliger til salgs i Bærum, og av disse er det 70 nybygg.

 

Av de resterende 200 boligene, så er mellom 40 og 50 solgt, som gir om lag 150 enheter igjen til salgs.

 

Av det totale boligsalget i Bærum pr. 1 oktober, så går 52 prosent over takst, 11 prosent til takst og 37 prosent går under takst. Akkurat nå er det få rekkehus og tomannsboliger på markedet.

 

- Et godt råd er derfor å selge nå og fremover i oktober og november når konkurransen er mye mindre, sier Dybvad.

 

Boligmarkedet holder seg jevnt godt i Asker og Bærum, mot andre steder i landet.

Publisert 02. mars.2017 av

Da eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling fikk i oppdrag å selge et lite oppussingsobjekt på Bøler i Oslo, måtte hun være kreativ.

 

Selv om boligstyling er blitt et vanlig tiltak før en bolig legges ut for salg, ønsket derimot ikke eier av denne leiligheten å bruke penger på det.

 

– Leiligheten var et oppussingsobjekt, og uten styling ville det blitt en kjedelig annonse. Eier ønsket ikke å investere mye penger i det, og siden leiligheten var helt tømt, ble spørsmålet hva jeg kunne gjøre for å få god respons på leiligheten til en billig penge, forklarer Pham.

Sammen med kontorsjef Katrine Solvåg kom de på ideen om å bruke frukt som et virkemiddel, noe eier var svært skeptisk til.

 

Les også: Dette er årets boligannonse

 

– Vi tenkte først å plassere masse appelsiner rundt om i leiligheten, før vi kom på at ananas kunne se kult ut. Derfor kjøpte vi inn en mengde ananaser til fotograferingen. Selger var skeptisk til forslaget og redd for at dette skulle gå veldig galt, men jeg overtalte ham til å stole på meg, forteller hun.

Bruken av frukt i boligannonsen førte til positiv respons. FOTO: Alejandro Villanueva

Morsom tekst

I tillegg til den kreative og originale stylingen, skrev hun en kort, morsom og hyggelig tekst, men inngangen «søker ny eier med tid til oppussing og kjærlighet for ananas!»

 

Pham innrømmer at dette stuntet kunne gå begge veier. Heldigvis for selger, endte det godt. Det gjorde også dette annonsestuntet, som endte med salg 700.000 over prisantydning.

 

– Jeg tenkte at dette enten kunne bli veldig bra, eller at folk ville se på det som useriøst. Heldigvis fikk annonsen god respons, og allerede etter noen minutter hadde folk bestilt prospektet til den 37 kvadratmeter lille leiligheten, forteller hun.

Eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling. FOTO: iHus Eiendomsmegling

 

Totalt fikk annonsen 8000 visningsklikk, og 49 personer viste interesse for boligen, hvorav 20 kom på visning.

 

Leiligheten ble forsøkt kuppet for 2.250.000 kroner, men Pham anbefalte selger å ha is i magen. Det skulle vise seg å lønne seg.

 

Hvordan gjøre et godt boligkjøp

 

Leiligheten ble solgt for 2,5 millioner kroner, ekskludert fellesgjeld på drøyt 100.000 kroner, noe både Pham og selger er godt fornøyd med.

 

Timing av boligsalg betyr alt

 

Selgeren, en godt voksen mann, var svært skeptisk til stylingen. FOTO: Alejandro Villanueva
Selv det oppussingsklare badet ble interessant på grunn av ananasene. FOTO: Alejandro Villanueva

– Stor betydning

Pham tror ikke leiligheten hadde fått like mye interessenter om det ikke hadde vært for ananasene.

 

– Markedsføring har svært mye å si for annonsen. Mange blir lurt av bildene, enten det er en ordinær boligstyling, eller dette. Mange bruker mye penger på styling, men når du kjøper, får du en tom leilighet. Denne gangen er jeg ikke i tvil om at en litt morsom styling førte til at folk spredte annonsen mer enn hva en ellers tom leilighet ville gjort, sier hun.

 

Fanny: Hvordan leve i et oppussingsobjekt?

 

Selv om dette førte til suksess denne gangen, vil hun ikke gjøre dette til en vane.

 

– Vi vil anbefale møbelstyling, men jeg har forståelse for at man må vurdere hvor mye man vil investere i den slags, basert på størrelse, standard og hva man kan få igjen for salgsobjektet. Jeg kan ikke gjøre denne stylingen igjen og igjen, men det kan dukke opp lignende situasjoner i fremtiden, og da må jeg finne på noe annet. Man skal ikke alltid være så A4, ler hun.

Valgte å style oppussingsprosjektet med nødvendige verktøy man trenger. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

Spilte på husets stil

Ole Herman Grongstad, eiendomsmegler i Eie eiendomsmegling i Sandvika så seg også nødt til å tenke utenfor boksen da han i fjor høst skulle selge en sliten og oppussingsklar enebolig på Haslum i Bærum.

 

TV-ekspertene gir deg oppussingstipsene

 

 

Eie Eiendomsmegling valgte å redigere alle bildene i en retro stil som passet huset. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

– I denne boligen hadde styling med moderne møbler blitt full krasj. Når man ser på boligannonser, handler det mye om følelser og det å få det riktige inntrykket. Derfor valgte vi å spille på oppussingsprosjektet og retrostilen som var i boligen, forteller han.

 

De stylet boligen med oppussingsrekvisitter som verktøy, malingskoster og stige, og introduserte annonsen med teksten «Brett opp ermene! Denne store eneboligen på Haslum skriker sene kvelder og tøffe tak, med grønne omgivelser på menyen».

 

– Dette gjorde vi først og fremst for å få mer oppmerksomhet rundt annonsen, og det førte til bra oppmøte på visning. Vi fikk også mange positive tilbakemeldinger, men dette er ikke et stunt som passer alle type objekter, og vi vil heller ikke gjør dette til en vane, presiserer han og påpeker at de aktivt jobber med å fremheve de ulike objektenes særpreg ved bruk av styling.

Tomme pizzaesker er ikke hverdagskost i boligannonsene. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Vurderer lime-bruk 

Eiendomsmegler i Krogsveen avd. Bekkestua, Ola Ahlstrand, har ikke vært like original i måten han har stylet sine objekt, men anerkjenner Phams unike styling.

 

– Bruken av ananas høres morsom ut. Selv har jeg vurdert å bruke lime, som er en del av Krogsveen-logoen, i hvert rom under våre boligstylinger. Både for å skape humor og ikke minst interesse rundt Krogsveen, innrømmer han.

 

Selv om frukt ennå ikke er en gjenganger i hans boligstyling-prosjekt, har han mer enn en gang tatt med seg rekvisitter som stearinlys, planter og puter fra kontoret for å gi salgsobjektene sine mer liv.

 

– Når man skal selge en bolig er det jo viktig at man fremmer boligen på best mulig måte, og når selger ikke ønsker boligstyling, må man være kreativ, innrømmer han.

Tror ikke på trend

Kristine Eia Kirkholm, PR- og informasjonsansvarlig i Finn.no, er kjent med lignende kreativ bruk i boligannonsene, men forteller at hun ikke opplever en stor utvikling av lignende annonser.

 

– Jeg husker en tid tilbake i Sverige hvor det var mange som brukte frukt i boligannonser. Også i Norge dukker det av og til opp noen som vil skille seg ut med en frukt eller lime. Det er vel for å gjøre noe oppsiktsvekkende og annerledes, men jeg tror ikke det blir en trend, mener hun.

 

I løpet av året har finn.no 100.000 boligannonser til salgs, og Kirkholm forteller at snittet ligger på et sted mellom 3-4000 sidevisninger.

Pham er godt fornøyd med resultatet av salget på boligen hvor ananas ble brukt som styling. FOTO: Alejandro Villanueva

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Eneboligen ligger i Rykkinnveien øverst på Rykkinn i Bærum. Utsikten, solforholdene, blindvei og nærheten til marka gjør beliggenheten attraktiv. Samtidig har boligen, som er et ferdighus fra Moelven bygget i 1973, et klart behov for oppussing både innvendig og utvendig. Fukt i kjelleren gjør at grunnmuren må dreneres. Likevel – innen salgsprosessen var omme, var oppussingsobjektet solgt for 5,6 millioner kroner – 1,1 million over prisantydning.

Les mer

Tirsdag kom statistikken for nyboligsalget fra Boligprodusentenes Forening. Statistikken viser at salget av nye boliger falt med 11 prosent i februar, etter at boligbyggingen hadde en god start i januar. - 7 % av solgte leiligheter hittil i år er på ferdigstilte leiligheter, 33 % er i prosjekter under produksjon, mens de resterende 60 % er i prosjekter som skal igangsettes i 2017, sier Per Jæger, administrerende direktør i Boligprodusentenes Forening.  

Les mer
Annonse

Familien Vinje drømte om å bygge eget hus. Da eiendommene ved Ekebergåsen Boligfelt ble lagt ut for salg, slo de til umiddelbart! – Vi ønsket å kjøpe eiendom på Ekebergåsen fordi vi allerede hadde et hus på Lierskogen. Det var nemlig uaktuelt for oss å flytte herfra. Her bor vi landlig samtidig som vi bor sentralt, forteller Asbjørn Vinje. Det var nærheten til marka og de fine solforholdene som fristet han og familien. Samtidig var det en gyllen mulighet til å bygge eget hus. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland