Publisert 27. oktober.2015 av

Ny konseptbutikk for kjøkkenutstyr skal omgjøre kunden fra hobbykokk til feinschmecker.

 

- Det handler om å gi kundene våre det lille ekstra. Når du handler får du en kjøkkenkamerat med på kjøpet, sier daglig leder, Nils H. Houge.

 

30 år etter at Tom Howard kombinerte kjøkkenutstyr med design i Skovveien på Frogner, har feinschmeckere fått et nytt tilholdssted i hovedstaden. Vegg i vegg med matmekkaet Maschmanns Matmarked på Skøyen, ligger Howard Kjøkkenskriveris nye konseptbutikk.

 

Tanken bak plasseringen er ikke tilfeldig. Hos Howard skal du finne det siste innen design og høyteknologisk kjøkkenutstyr, før du inntar lunsjen eller handler ingredienser til kveldens middag hos Maschmanns. Men det er kunnskapsrik betjening og kursing som skal trekke kundene til Skøyen.

 

- Howard er også grossister og leverer merkevarer til kjeder som Kitch’n og Traktøren. Vi vil aldri være i stand til å konkurrere på pris. Derfor må vi gi noe mer til kundene samtidig som vi ikke undergraver kjedene, sier daglig leder Nils H. Houge.

- Mange er opptatt av utstyret

I samarbeid med Tom Howard og prosjektleder Cecilie Lyngby Ulltveit-Moe, lanserte han i høst et nytt butikk-konsept hvor kunden får spesialtilpassede kurs ut ifra hvilke produkter man kjøper. På kurskalenderen står alt fra baking, juicing, innføring i sous vide, til preparering av vilt.

 

- Det er populært å lage mat og mange er opptatt av å ha det rette utstyret. Men vi vil at kunden skal få mest mulig ut av dette utstyret. De skal få muligheten til å lære, sier Houge.

 

Les flere matsaker fra Botrend her

Vilt og vakkert villsvin

Litt sennep, sopp og en frakk av butterdeig er godt nok for de villsvina.

MAT
Konseptbutikken ligger vegg i vegg med Maschmanns Matmarked på Skøyen. Utstillingen er på hjul og kan flyttes når butikken forvandles til kurslokale på kveldstid. FOTO: EINAR ASLAKSEN

Fra Milano til Skøyen på 48 timer

Den nye konseptbutikken strekker seg langt for å tilfredsstille dagens kvalitetsbevisste kunder. Som en av de første i Norge tilbyr de nå et «click & collect»-konsept gjennom italienske Alessi. Konseptet går ut på at kunden betaler i kassen på Skøyen, men bestiller direkte fra produsenten i Milano. 48 timer fraktgaranti til tross, det er rimeligere enn å ha samtlige 3.500 produkter på lager i Norge.

 

- Dette er stort innen detaljhandel og en voksende trend i England. Jeg er overbevist om at vi kommer til å se mer av dette på markedet fremover, spår Houge.

 

Les flere saker om design på Botrend

De populære vinglassene fra det østeriske firmaet Riedel selger godt på det norske markedet. Selskapet ble grunnlagt i 1756 i Böhmen, i dag en Tsjekkisk region, og driftes i dag av ellevte generasjon Riedel ved Maximilian Riedel. FOTO: EINAR ASLAKSEN

Stor designetterspørsel

Noen uker etter åpningen er både han og betjeningen overrasket over den store designetterspørselen. I utgangspunktet var planen å distansere seg fra originalbutikken i Skovveien ved å satse på høyteknologisk kjøkkenutstyr. En mer levende butikk hvor utstillingen er på flyttbare bord som stues vekk når den forvandles til kurslokale på kveldstid.

 

Men som i Skovveien, har etterspørselen vært stor etter designvarer, og da spesielt Alessi. Etter å ha vært ute av trendbildet i noen år, er de humoristiske figurene i fargerik plastikk til det stilrene og klassiske designet i rustfritt stål, på vei tilbake i full fart.

 

- Det er veldig overraskende, og helt motsatt av det vi hadde sett for oss. Samtidig er det jo dette som er gøy når man åpner en ny butikk. Vi antar og tror, men tiden vil vise hva kundene våre faktisk vil ha.

To voksne utgaver inspirert av den ikoniske vinåpneren, Anna, designet av Alessandro Medini for Alessi i 1994, møter deg utenfor nye Howard Kjøkkenskriveri på Skøyen. FOTO: EINAR ASLAKSEN
MAT
Publisert 30. mars.2017 av

Fordi du klikker

Hvis vi ikke skal fylle livene våre med skyhøy forventning og mermaid-toast, hva skal vi fylle de med da? Trenger verden virkelig en interaktiv brødskive? Antakeligvis ikke. Tellus hadde kanskje til og med vært et bedre sted, uten.

 

Hvordan kan en toast med kremost (sikkert ikke økologisk en gang) bli et gigantisk fenomen som spres over hele verden, over natten?

 

FORDI. DU. KLIKKER. OG. LIKER. OG. DELER. OG. BLIR. INSPIRERT.

 

Jeg er ikke bedre enn deg. Jeg klikker, jeg også.

 

Saumfarer verdensveven for fenomen og farger og tendenser, bare venter på å omfavne det som treffer akkurat meg – det jeg oppfatter som inspirerende, forbereder imaginære argument for hvorfor dette er bra eller lurt eller kult, på å verve deg, på å like.

 

SUB

 

Det mest irriterende med disse (tør jeg påstå?) døgnfluetrendene, er at du med ditt realistiske hode forstår at du er med på å bidra til at det blir et fenomen, ved å klikke.

 

Du skaper en trend.

 

Lenge leve ytringsfrihet, men… hvis ingen responderer på det du melder, har det ikke makt. Da vet ikke verden at du blir lykkelig av å lage toast med fargerik kremost.

 

Les også: Å rydde på japansk: Oppstart

 

Med det andre hodet, som er drevet av affekt, elsker du det du finner. Det ser unektelig helt fantastisk ut, høy kreativ-flink-pike-faktor. Du vil være med, du vil ha en bit av kaka – sånn at du kan dele og få 10 millioner likes? Ikke nødvendigvis.

 

Du trenger å være flink, du behøver annerkjennelse – hva gjelder meg, av meg. Det er både trist og fint.

Har du fått med deg Instagramfenomenet unicorntoast?
Klart supermamma kan!

Gjør det sånn

Vel! Hva er oppskriften på ekstatisk tilværelse og et langt, lykkelig liv uten rynker og åreknuter?

 

Du trenger:

  • En brødskive
  • Kremost
  • Farge (personlig aner jeg ikke hvor jeg får tak i naturlig fargepigmenter fra spirulina og klorofyll)

 

Rist brødet, smør på kremost og dekorer med farge.

 

Å, jo. Ikke ta alt så seriøst. En skive med tørt brød, er fortsatt bare tørt brød. Med filter på. Heia deg og velbekomme da. 

 

Les flere innlegg fra Fanny her

 

Les flere innlegg på forsiden av Botrend

Les mer

Imponerte stort hver gang damene kom på besøk

Da fikk Kamilla en ide.

Publisert 27. oktober.2015 av Bettine Nicotra

Anna (4) og Mattis (4) løper mot kjøkkenet. - Kanskje dere kan lage noe mat? - Hva da? spør Anna. - Hva vil du lage da? - Jeg vil skjære agurk! sier hun fornøyd. Mamma, Mette Mari Sønstebø Østad (37), henter frem en skjærefjøl og to kniver. - Se på den rosa kniven min, jeg fikk den i kalenderen, sier Anna stolt mens hun skjærer agurk i terninger. Kamilla Krogsveen (38) og sønnen Mattis er på besøk hos Mette Mari og Anna denne solfylte formiddagen i Heggedal i Asker. Asiati

Les mer
Annonse

En dag kom det et brev til Lisa Syltetøy - en historie om lyr og syltetøy. Hva brevet handlet om, ser du i videoen. På Vøyenenga ligger Lisa syltetøyfabrikk, et lite stykke familiehistorie og godt syltetøy. – Vi har alltid drevet i det små, det er det vi kan og vil være. Lars Horn Johannessen i Lisa syltetøy, nikker fornøyd. – I dag tidlig ringte det en kar fra Hedmark som hadde 120 kg blåbær til meg. Kanskje kan vi lage noe av det. Hvis bærene er bra. Typisk Lisa. Hiver s

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland