Publisert 29. oktober.2015 av

 

- For nordmenn betyr kvalitet mer en pris, sier markedssjef i det danske merket Hübsch, Daniel Henriksen til Botrend.

 

Les flere saker på Botrend.no her.

 

Det danske merket er godt etablert i Norge, og har vært på markedet i mange år.

 

Det er en favoritt blant interiørbloggere og tilhengere av den nordiske stilen, som også sverger til andre danske merker som for eksempel Hay og House Doctor.

 

Les også om AC Design som designer kopper med humor. 

Slik bor Drivved.no-gründerne

Hjemmelagde og moderne møbler går hånd i hånd på Høvik.

INTERIØR
Det danske merket Hübsch ser man ofte i interiøret hos bloggere. FOTO: PRODUSENTEN

Kvalitetsbevisste

 

Odd Gisholt fra Nesøya, fagansvarlig for varehandel ved BI, sier seg tildels enig med markedssjefen i Hübsch. 

 

- Når det gjelder møbler, da er vi i tendensen kvalitetsbevisste. Folk vil gjerne ha kvalitet, men er også opptatt av å gjøre en god handel, for eksempel å få rabatt, sier han til Botrend. 

 

Gisholt viser til at vi nordmenn gjør mye research før vi handler. 

 

- Noen aktører finner nisjer, som for eksempel Hødnebø. Da er kvalitet viktigere enn pris, eller sagt på denne måten - for Hødnebø-kvalitet er man villig til å betale en høy pris, sier Gisholt. 

 

 

To kolleksjoner

Hvert år tilbyr Hübsch to kolleksjoner, på begynnelsen av året kommer «Tendenser» og i august hvert år introduserer de «Occasions».

 

Les om utstillingen der norske designere gjør seg bemerket i London. 

 

- For få år siden var det vanskelige å få nordmenn med på dansk design, men nå har det kommet for fullt, sier Henriksen.

 

- Nordmenn har lenge vært glade i det trygge, legger han til.

 

Les flere saker fra Botrend her. 

Edeltre er en viktig komponent i den siste kolleksjonen til Hübsch. FOTO: PRODUSENTEN
Produksjonen av Hübsch-varene foregår i all hovedsak i Østen. FOTO: PRODUSENTEN

Ubehandlet tre

Botrend møtte markedssjef Daniel Henriksen på innkjøpsmessen Maison & Objet i Paris i september.

 

Messen rett utenfor den franske hovedstaden, er ett av høstens høydepunkt for svært mange norske interiørbutikker. Danskene er blant de best representerte, og Hübsch har vært her fem år på rad.

 

Som flere andre, påpeker markedsjefen at det er naturlige materialer som preger høstens kolleksjon. 

 

- Her er det ubehandlet edeltre som står i fokus, tendensene nå er at alt skal være så ubehandlet som mulig, sier Henriksen.

Publisert 22. februar.2017 av

Kine Ask Stenersen og Kristoffer Engs gründereventyr startet for fem år siden da de renoverte en leilighet på Tøyen i Oslo, og ikke kunne finne den kjøkkeninnredningen de ønsket.

 

Her kan du lese saken vi skrev etter oppstarten.

 

Siden de begge er opptatt av miljø og bærekraftig design, falt til slutt valget på innredning i bambus.

 

I dag, etter etablering i 2015, gjør Ask og Eng suksess med å levere ulike interiørløsninger i bambus for kunder i Norge og utlandet.

 

- Vi opplever faktisk mer oppmerksomhet i utlandet enn i Norge. Nylig omtalte en amerikansk blogger,  The Design Chaser,  oss på bloggen sin. Vi opplever også mye interesse fra Nederland og Australia, forteller Kine.

 

Les mer om bærekraftig design her

 

Kine Ask Stenersen og Kristoffer Eng driver Ask og Eng. FOTO: CLAUS TROELSGAARD

Åpnet showrom

Siden Botrend skrev om Ask og Eng i fjor, har det vært travelt for det unge paret.

 

Store deler av fjoråret gikk med til å etablere et showrom i hjembyen Drammen.

 

Firmaet vokste seg raskt ut av eneboligen, der paret drev selskapet så godt som døgnet rundt fra kjøkkenbordet. 

 

Slik pusset han opp leiligheten med gjenbruksmaterialer

 

- Det har skjedd utrolig mye for oss det siste året. Mange morsomme prosjekter, åpning av showrommet og nylig åpnet vi nettbutikk, forklarer Kristoffer.

 

- Vi står nok midt i den mest hektiske perioden vår nå, sier Kine og legger til:

 

- Egentlig burde vi sprette champagne for å feire, men det er det ikke tid til.

 

Bli med inn i verkstedet til møbeltapetsereren

 

Bambus er grunnlaget for all design av Ask og Eng. FOTO: CLAUS TROELSGAARD
FOTO: CLAUS TROELSGAARD

Utvider virksomheten

For nå utvider Ask og Eng hele tiden. Siste nytt er nettbutikken, og at de tilbyr fronter til IKEAs kjøkkenstammer.

 

- Å jobbe med skreddersydde løsninger er et tøft marked i Norge. Ved å tilby fronter til IKEA-stammer vil vi kunne gjøre bambus tilgjengelig for flere, sier Kristoffer.

 

Det er heller ingen hemmelighet at å utvikle løsninger i hel-bambus, både stammer og fronter, blir dyrt for mange kunder.

 

Slik innreder du stuen - steg for steg

 

Ask og Eng åpnet nytt showrom mot slutten av 2016. FOTO: CLAUS TROELSGAARD
Ask og Eng har begynt å levere fronter til IKEA-stammer. FOTO: CLAUS TROELSGAARD

Nysgjerrig på bambus

At firmaet leverer bærekraftig design står alltid øverst for Ask og Eng. De opplever også at nordmenn er opptatt av miljø.

 

- Folk er nysgjerrige på bambus, men ikke alle vet helt hva det er, sier Kristoffer.

 

Mosobambus, som er den type bambus Ask og Eng bruker, er formstabilt og hard, som gjør det godt egnet til norske forhold. Ofte forklarer de kunder at ulike naturmaterialer står fint til hverandre, som for eksempel at et bambus-kjøkken passer sammen med et furugulv. 

 

- De fleste norske rom har blitt hvite. Da er det på tide å få inn litt naturmaterialer igjen, sier han.

 

- Fargene får meg i godt humør

 

Ask og Eng gjør suksess med løsninger i bambus. FOTO: CLAUS TROELSGAARD
Bambus egner seg til kjøkkeninnredning og kjøkkenbenk. FOTO: KINE ASK STENERSEN
Kine Ask Stenersen og Kristoffer Eng. FOTO: PRIVAT

Studie om design

Bærekraftig design er noe flere har fått øynene opp for. For tiden foregår et treårig forskningsprosjekt ved Universitetet i Oslo om bærekraftig design.

 

– Det handler om å forstå hvilken avgjørende rolle design har i utviklingen av et mer bærekraftig samfunn. Hvis vi skal finne gode strategier for en bedre, mer bærekraftig framtid, må vi vite hvordan vi kom i den situasjonen vi er i nå. Det er viktig å skape et solid fundament for nye beslutninger, sier Kjetil Fallan, professor i designhistorie ved UiO til forskning.no.

 

Dette forskningsprosjektet handler om økologisk bærekraftighet og inkluderer alle former for produksjonsprosesser. Ikke bare den industrielle.

 

– Vi ønsker å se på formgivning, planlegging og produksjon av hele vår materielle kultur. Men det er ikke tingene i seg selv vi er mest interessert i. Det er mer det idéhistoriske, også det politiske, bak utviklingen av designerens rolle. Vi vil undersøke hvordan designere har forholdt seg til visjoner om bærekraftighet gjennom designhistorien, men også hvilken rolle teoretikere, kritikere, undervisere og forbrukere har spilt, sier forskeren.

 

Les mer på Botrends forside

 

Gi oss gjerne tilbakemelding her, og følg oss på Facebook og Instagram @botrend.no

 

Les mer

Thea Jegerud er designstudent og bare 23 år gammel, men har allerede rukket å få to produkter i butikkhyllene. I høst kom lykten «Snu», nå kommer lysestakene «Torus». Begge produsert av glassverket Magnor som i fjor kunne skilte med sammenhengende produksjon i 120 år. - Det er veldig gøy. Jeg har jo jobbet for Magnor i mange år, men det at jeg en dag skulle få mine egne ting i produksjon her er stort, sier Thea Jegerud. Hun er selv født og oppvokst i det lille tettstedet i Eidsk

Les mer

Den majestetiske skiferpeisen gløder rommet. På peishylla står ekornet som Kristine Østby Johansen (45) fikk av faren for mange år siden. Etter alle disse år står han fremdeles og gnager på en kongle, mens han forgjeves forsøker å få varmen i kroppen. 

Les mer
Annonse

Ellen Østenstad Auke er 3. generasjons gartner, gift med en gartner og har to døtre i samme bransje. Ellen har jobbet på Kolsås Hagesenter i 21 sesonger, og driver blant annet med innkjøp av inneplanter. Jobben som gartner har hun hatt så lenge hun kan huske – omtrent fra 3-års alder. Først som ”blomsterbud” til farfar husker Ellen. – Jeg fikk være med farfar å høste tomater, de små, som ikke kunne selges, legger hun til. For Ellen er faget en livsstil. Et slikt genuint enga

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland