Publisert 29. oktober.2015 av

 

- For nordmenn betyr kvalitet mer en pris, sier markedssjef i det danske merket Hübsch, Daniel Henriksen til Botrend.

 

Les flere saker på Botrend.no her.

 

Det danske merket er godt etablert i Norge, og har vært på markedet i mange år.

 

Det er en favoritt blant interiørbloggere og tilhengere av den nordiske stilen, som også sverger til andre danske merker som for eksempel Hay og House Doctor.

 

Les også om AC Design som designer kopper med humor. 

Slik bor Drivved.no-gründerne

Hjemmelagde og moderne møbler går hånd i hånd på Høvik.

INTERIØR
Det danske merket Hübsch ser man ofte i interiøret hos bloggere. FOTO: PRODUSENTEN

Kvalitetsbevisste

 

Odd Gisholt fra Nesøya, fagansvarlig for varehandel ved BI, sier seg tildels enig med markedssjefen i Hübsch. 

 

- Når det gjelder møbler, da er vi i tendensen kvalitetsbevisste. Folk vil gjerne ha kvalitet, men er også opptatt av å gjøre en god handel, for eksempel å få rabatt, sier han til Botrend. 

 

Gisholt viser til at vi nordmenn gjør mye research før vi handler. 

 

- Noen aktører finner nisjer, som for eksempel Hødnebø. Da er kvalitet viktigere enn pris, eller sagt på denne måten - for Hødnebø-kvalitet er man villig til å betale en høy pris, sier Gisholt. 

 

 

To kolleksjoner

Hvert år tilbyr Hübsch to kolleksjoner, på begynnelsen av året kommer «Tendenser» og i august hvert år introduserer de «Occasions».

 

Les om utstillingen der norske designere gjør seg bemerket i London. 

 

- For få år siden var det vanskelige å få nordmenn med på dansk design, men nå har det kommet for fullt, sier Henriksen.

 

- Nordmenn har lenge vært glade i det trygge, legger han til.

 

Les flere saker fra Botrend her. 

Edeltre er en viktig komponent i den siste kolleksjonen til Hübsch. FOTO: PRODUSENTEN
Produksjonen av Hübsch-varene foregår i all hovedsak i Østen. FOTO: PRODUSENTEN

Ubehandlet tre

Botrend møtte markedssjef Daniel Henriksen på innkjøpsmessen Maison & Objet i Paris i september.

 

Messen rett utenfor den franske hovedstaden, er ett av høstens høydepunkt for svært mange norske interiørbutikker. Danskene er blant de best representerte, og Hübsch har vært her fem år på rad.

 

Som flere andre, påpeker markedsjefen at det er naturlige materialer som preger høstens kolleksjon. 

 

- Her er det ubehandlet edeltre som står i fokus, tendensene nå er at alt skal være så ubehandlet som mulig, sier Henriksen.

Publisert 24. november.2016 av

En snau time unna hovedstaden, ved sørenden av Randsfjorden ligger Norges eldste industriforetak. Siden 1762 har det vært produksjon av glass hos Hadeland Glassverk.

 

Det som begynte med apotekerglass, flasker og glass til husholdningsbruk, har gjennom årenes løp utviklet seg til en omfattende produksjon av det meste innen glasskunst. I dag satses det blant annet på helnorsk design og produksjon med serien «Vilje» og vaser signert kunstner Cathrine Knudsen. Samt klassikere som vinglass-serien «Finn» - som fremdeles er populær etter 100 år på markedet.

 

I disse dager er verket pyntet til jul og holder dørene åpne for store og små frem til 23. desember. Det blir kunstutstilling, juleteater, og Norges største julemarked. Nytt av året er en egen hall, Høvdinghallen, med juleøl og julemat fra håndverksbryggerier og småskalaprodusenter.

 

Tanken er å gjøre glassverket til en juledestinasjon hvor man finner alt. Å gjøre det til en attraktiv attraksjon for lokale og langveisfarende.

 

Juleaktivitetene står i kø på Hadeland fra begynnelsen av november til 22. desember. FOTO: HADELAND GLASSVERK
Sliper Svend Pedersen er én av 13 mann et Finn-produkt er innom før det når butikkhyllene. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Nysgjerrige på håndverksproduksjon

Hadeland Glassverk teller i dag 63 årsverk hvorav halvparten hører til verkets ti utsalgssteder, tre spisesteder og to gallerier. De resterende hører til produksjonen som er delvis åpen for publikum.

 

- På det største var det 36 ovner og over 300 glassblåsere her, forteller omviser Monica Dalbakk.

 

Hun tar daglig imot turistbusser, foreninger og skoleklasser. Til museet som viser det gamle livet på verket, og til Glasshytta hvor dagens 19 glassblåsere holder til. Det har aldri vært så mange besøkende som hittil i år, og mye tyder på at også julen kommer til å sette rekord hva gjelder besøksantall.

 

- Det er mange som er nysgjerrige på håndverket og hvordan glass blir til. Foruten moderne justeringer som strøm i smelteovnen og at sanden nå kommer fra Belgia istedenfor Randsfjorden, er alt som det var på 1700-tallet, sier Dalbakk.

 

Les også: Slik lages de tradisjonsrike julekulene

 

Glassverket ble grunnlagt i 1762 og er Norges eldste industribedrift med kontinuerlig drift. FOTO: HADELAND GLASSVERK

Norges første kvinnelige glassblåser

Hver fjerde helg tar Norges første kvinnelige glassblåser turen ut i Glasshytta for å blåse med de besøkende. Til daglig kvalitetssikrer May-Brith Skårudsbråten produktene, men aller best trives hun i det glovarme lokalet sammen med sine mannlige kolleger.

 

- I gamledager var det så mye bly i glasset at man måtte ut på lufting. Hvis man ble gravid måtte man slutte, og derfor var det så få kvinnelige glassblåsere, sier Skårudsbråten.

 

Les også: La deg inspirere av årets julenyheter

 

Hun tok fagbrevet i 1990 etter å ha arbeidet i verkstedet siden 80-tallet. I hele 43 år har hun arbeidet på Hadeland Glassverk sammen med flere familiemedlemmer. I dag er deler av produksjonen flyttet til utlandet, men fremdeles er det arbeidsplasser igjen på Jevnaker og nylig ble slipeavdelingen utvidet for å mette etterspørselen.

 

Les mer om norske design på Botrend

 

Sjefsdesigner Maud Gjeruldsen Bugge mener det er viktig å åpne opp glassverket for å vise frem skikkelig håndverk. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

En juledestinasjon

Siden grunnleggelsen i 1762 har det tradisjonsrike glassverket på Jevnaker vært gjennom opp- og nedturer. I dag er aktiviteter og butikktilbud vel så viktig for driften som den lokale glassproduksjonen. De har fått flere bein å stå på, og det er viktig for å opprettholde den norske produksjonen, ifølge sjefsdesigner Maud Gjeruldsen Bugge.

 

- Det er viktig å åpne opp slik at folk får sett at det er skikkelig håndverk. At det er 13 mann på hvert Finn-glass før det er ferdig er det nok ikke alle som vet, sier sjefsdesigneren.

 

Fra 5. november til 23. desember arrangeres en rekke julearrangementer på Hadeland Glassverk. Se hjemmesiden for reisevei og mer informasjon.

 

Les mer på forsiden av Botrend og følg oss i sosiale medier her. Lurer du på noe? Send oss en e-post!

Les mer

Slik gjør du hjemmet personlig

Få inspirasjon fra bloggen Bo Naturlig.

Publisert 29. oktober.2015 av Tina Leqvamb Steensen

Veldig mange av de jeg besøker, beklager seg over hvordan ting ser ut hjemme hos dem. Jeg forstår at mange tenker at jeg som stylist sikkert veier og vurderer hver deres lille pyntegjenstand i minste detalj. Men det gjør jeg altså ikke.  Les mer fra bloggen Bo Naturlig

Les mer

Konseptet Black Friday, som skjer 25. november, har for alvor befestet seg som en viktig handelsdag i Norge. Noen butikker har utvidet til å ha tilbud hele uken. To av fem nordmenn vurderer å handle denne dagen, ifølge en  ny undersøkelse fra bransjeorganisasjonen Virke. For de som har bestemt seg for å handle på Black Friday, vil 9 av ti bruke over 500 kroner. – Det er tydelig at Black Friday har kommet for å bli, og at forbrukerne i stadig større grad er ute etter å gjøre gode

Les mer
Annonse

 Det handler om å bygge på den eksisterende stammen og skape nye og bedre løsninger. – Dette er et miljøvennlig alternativ som gir mange muligheter. Alt vi gjør blir laget på mål og spesialtilpasset ditt kjøkken, forklarer distriktssjef for Asker og Bærum, Bjørn Langli. Norsk Kjøkkenfornying startet sin drift i 2002, og da handlet det primært om å bytte dører. I dag utfører de omfattende forvandling av eksisterende kjøkken. – Det handler om at kundene har andre krav. De f

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland