Publisert 29. oktober.2015 av

 

- For nordmenn betyr kvalitet mer en pris, sier markedssjef i det danske merket Hübsch, Daniel Henriksen til Botrend.

 

Les flere saker på Botrend.no her.

 

Det danske merket er godt etablert i Norge, og har vært på markedet i mange år.

 

Det er en favoritt blant interiørbloggere og tilhengere av den nordiske stilen, som også sverger til andre danske merker som for eksempel Hay og House Doctor.

 

Les også om AC Design som designer kopper med humor. 

Slik bor Drivved.no-gründerne

Hjemmelagde og moderne møbler går hånd i hånd på Høvik.

INTERIØR
Det danske merket Hübsch ser man ofte i interiøret hos bloggere. FOTO: PRODUSENTEN

Kvalitetsbevisste

 

Odd Gisholt fra Nesøya, fagansvarlig for varehandel ved BI, sier seg tildels enig med markedssjefen i Hübsch. 

 

- Når det gjelder møbler, da er vi i tendensen kvalitetsbevisste. Folk vil gjerne ha kvalitet, men er også opptatt av å gjøre en god handel, for eksempel å få rabatt, sier han til Botrend. 

 

Gisholt viser til at vi nordmenn gjør mye research før vi handler. 

 

- Noen aktører finner nisjer, som for eksempel Hødnebø. Da er kvalitet viktigere enn pris, eller sagt på denne måten - for Hødnebø-kvalitet er man villig til å betale en høy pris, sier Gisholt. 

 

 

To kolleksjoner

Hvert år tilbyr Hübsch to kolleksjoner, på begynnelsen av året kommer «Tendenser» og i august hvert år introduserer de «Occasions».

 

Les om utstillingen der norske designere gjør seg bemerket i London. 

 

- For få år siden var det vanskelige å få nordmenn med på dansk design, men nå har det kommet for fullt, sier Henriksen.

 

- Nordmenn har lenge vært glade i det trygge, legger han til.

 

Les flere saker fra Botrend her. 

Edeltre er en viktig komponent i den siste kolleksjonen til Hübsch. FOTO: PRODUSENTEN
Produksjonen av Hübsch-varene foregår i all hovedsak i Østen. FOTO: PRODUSENTEN

Ubehandlet tre

Botrend møtte markedssjef Daniel Henriksen på innkjøpsmessen Maison & Objet i Paris i september.

 

Messen rett utenfor den franske hovedstaden, er ett av høstens høydepunkt for svært mange norske interiørbutikker. Danskene er blant de best representerte, og Hübsch har vært her fem år på rad.

 

Som flere andre, påpeker markedsjefen at det er naturlige materialer som preger høstens kolleksjon. 

 

- Her er det ubehandlet edeltre som står i fokus, tendensene nå er at alt skal være så ubehandlet som mulig, sier Henriksen.

Publisert 02. januar.2017 av

Trivsel.

 

Det er ordet som står igjen etter at IFIs Trendforum har diskutert tendensene i interiørmoten anno 2018.

 

Gruppen består av representanter fra både tapet-, tekstil-, maling-, gulv- og verktøyleverandører og er ledet av Bjørg Owren, kreativ leder i ifi.no. 

 

De mener at det moderne interiøret anno 2018 ikke er vellykket før det «kjennes riktig».

 

– Det holder ikke at det ser fint ut. Hjemmet skal være en plass der du som bor der skal kjenne at «her er det godt å være», sier Owren.

 

Sett farge på interiøret

 

 

Et sansespill

For at vi skal trives, må alle sansene finne behag.

 

– Sansebaserte opplevelser er et nøkkeluttrykk. Vi skal avstemme med alle sansene. Det holder ikke å bare synes at noe ser pent ut. Vi skal ta og føle på, vi skal lukte og høre etter – og vi skal kjenne på magefølelsen. Først da kan vi lage interiører vi selv virkelig trives i, forklarer Owren.

 

Derfor blir brunt mer populært

 

 

FOTO: TRINE MIDTSEM / IFI.NO

Individuelle flokkdyr

 

Og hva som behager, varierer fra person til person.

 

– Vi er individuelle flokkdyr. Vi vil alltid la oss påvirke av hva andre gjør og hva andre synes, men framover vil vi legge større vekt på hva vi selv føler også. Vi tørr å være mer individuelle i flokken, tror Owren, og utdyper: – Vi begynner å stole mer på oss selv og hva som kjennes rett for oss, og vi våger å gå for det i større grad enn tidligere.

 

Slik fronter de norsk design med dørmatter

 

Produkt av tiden

 

Det økte fokuset på og behovet for trivsel er et produkt av tiden vi lever i.

 

– Det skjer så mye rundt oss og alt går så fort. Vi blir stadig eksponert for konflikter og uroligheter, og føler oss mer utrygge. Da trenger vi et frirom der vi kan puste, der vi kan være oss selv og trives med det, og det er helt naturlig at hjemmet har denne funksjonen, sier Owren.

 

Bo Naturlig: Slik skapes gode rom

 

Trivesel er hovedtema til neste år. FOTO: ANNE MANGLERUD/GREEN APPLE

Ikke forenelig

 

Owren og resten av trendpanelet synes ikke de hvitmalte veggene og det kjølige interiøret som har preget norske hjem de siste tjue årene stemmer overens med våre tanker om trivsel ellers.

 

– Mye romklang, få farger og lite variasjon i materialer virker upersonlig og nakent, og er lite forenelig med hva de fleste ellers forbinder med trivsel, kos og hygge, sier hun.

 

Skandinaviske designere hylles i tapetkolleksjon

Det kjølige interiøret er på vei ut. FOTO: TAPETHUSET

Det viktige samspillet

Så hvordan vil dette ønske om økt trivsel vises i interiører framover?

 

Det er selvsagt helt individuelt hva vi trives i, men vi kan samtidig se noen tendenser som peker i samme retning.

 

– Vi ser et mye større mangfold, og interiørene blir generelt lunere, varmere og frodigere. Vi ser til naturen som den største inspirasjonskilden, og vi vil ha det mer autentisk og ujålete. Det er et samspill mellom flere farger, flere ulike materialer og flere former, akkurat som i naturen. I det store og det hele kan vi si at det blir mer mat for sansene våre, forklarer Owren.

 

Les mer på Botrends forside

 

Tips oss gjerne her, og følg oss på Facebook og Instagram

Naturen er vår største inspirasjonskilde. FOTO: INTAG
Les mer

Snøen ligger som et melisdryss over tretoppene, men inne i den varme stuen er peisen tent og bordet er dekket til jul. De gamle trauene er dekorert med granbar, julekuler og tente lys. Alt som hjemme er mas, er bare kos når Gry Svalheim (46) og mannen Henning Svalheim (48) er på fristedet sitt. – I går diskuterte vi hva som ikke kommer over dørstokken. Vi var innom farget julelys og ”bling bling”, men så sa Henning: ”Nei, vet du hva som ikke kommer over dørstokken? Det er hve

Les mer

- Nei, er det sant? Så utrolig gøy! Nå ble jeg veldig overrasket. Det var Heidi Tolos første reaksjon på nyheten om at huset hun deler med mannen Bjørn K. Haugland og sønnen Brede (14) på Nesøya, er kåret til Årets Botrend-hjem 2016. - Jeg trodde kanskje det kunne bli for teknisk for de fleste, for ekstremt kanskje? Men det kan også være at det tekniske er noe vi vant på. Folk har fått mer interessen for dette, sier Heidi Tolo.  Her kan du lese mer om Heidi og Bjørns hjem  H

Les mer
Annonse

Kommersielt innholdAlle som har hatt gleden av å skape et hjem, vet at detaljene er viktig. Først bestemmer du deg for de store tingene, deretter jobber du deg ned på detaljnivå. Når du har utformet et rom, malt veggene og bestemt deg for møbler – skal detaljene på plass. Interiøret du velger har mye å si for hvordan sluttresultatet blir. Dette vet selvsagt mennene og kvinnene som bor i Asker og Bærum. Alt ligger i detaljene og plisségardiner kan rett og slett være prikken over i-e

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland