Publisert 01. november.2015 av

- Nordmenn må være i verdenstoppen hva gjelder antall boenheter, sier gründer og kreativ direktør i Lexington, Kristina Lindhe, til Botrend.

 

Det svenske merket vokser stadig i Norge.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her. 

 

Hun tror at årsaken til suksessen i Norge for det Stockholms-baserte merket, er nettopp at vi har flere steder vi skal innrede: en primærbolig, en hytte ved sjøen og kanskje til og med en hytte på fjellet.

 

For selv om Lexington tilbyr en rekke varer innen interiør, så vel som egen kleskolleksjon, så er det tekstilene som selger godt i Norge: sengetøy, puter og håndklær.

 

- Dere skal innrede flere steder, både hjem og fritidshus. Det skal vi også i Sverige og Danmark, men jeg tror nordmenn troner øverst når det gjelder dette, sier Lindhe til Botrend.

Lexingtons høstkolleksjon 2015. FOTO: PRODUSENTEN
Lexingtons produkter er populære i Norge. FOTO: PRODUSENTEN

En halv million hytter

I følge SSB er det 2.450.000 boliger i Norge.

 

52 prosent av disse er frittliggende eneboliger, 21 prosent er tomannsboliger, rekkehus eller andre småhus, mens 23 prosent er blokker eller leiegårder.

 

I 2014 fantes det ifølge SSB 449.000 fritidsboliger i Norge, og i overkant av 20 prosent av husholdningene oppgir at de eier fritidshus.

 

Nylig viste VG til en oversikt fra Skatteetaten som viser at nordmenn har 288.000 såkalte sekundærboliger, altså annen boligeiendom enn primærbolig, i Norge. 

 

Markedssjefen i Hübsch mener nordmenn er mer opptatt av kvalitet, enn pris

Et inspirerende høstbord fra Lexington.

Vekst i Asia

Kristina Lindhe, som etablerte Lexington i 1996, påpeker at Norge er det største markedet for Lexington, og vokser stadig.

 

Sverige ligger fremdeles på topp, og størst vekst har de i Asia.

 

- Det er et godt og nært forhold mellom Lexington og Norge. Nordmenn har god merkevarekjennskap, og trender blir tydeligere her, forklarer Lindhe.

 

Merket, som har sitt navn fra byen hvor den amerikanske revolusjonen startet, har vokst fra å være en liten butikk i Stockholm, til å bli et globalt imperium. Firmaet har om lag 900 distributører i 20 land, og blir denne høsten børsnotert.

 

Nå gleder gründeren seg til høsten.

 

- Når høsten kommer får jeg alltid masse energi. Da tenker jeg på alt jeg vil gjøre hjemme, dekke fine høstbord og virkelig utforske årstiden og alt jeg ønsker å gjøre, sier hun.

 

I 2014 omsatte Lexington Company for 239 millioner kroner, hvorav halvparten i Sverige.  Kolleksjonene innen både interiør og klær er inspirert av New England-stil, og hvert år lanseres fire kolleksjoner: Spring, Summer, Fall og Holiday (Jul).

Norge er Lexington Companys nest største marked. FOTO: PRODUSENTEN

Skandinavia går godt

 

Lexington har butikk på CC Vest, og er, i følge butikksjefen, den butikken i Skandinavia som går desidert best.

 

Les hvordan du velger riktig gardin her. 

 

- Det er HOME og bad-kolleksjonen vi selger mye av. Deretter gaveideer som pysj og badekåper, bekrefter butikksjef Ciri Bråthen til Botrend.

 

- Nå går vi inn i en svært travel tid, desember er en viktig måned for oss, sier hun.

Publisert 03. mai.2017 av

Den kjente butikken på hjørnet av Stortingsgaten midt i Oslo sentrum feirer i disse dager 60 år. 

 

Helt siden Per Tannum etablerte stedet, har det vært en sentral leverandør av norsk  og nordisk design.

 

Botrend har skrevet flere saker om ulike utstillinger på Norway Designs, og de kan du lese om her. 

 

- Norway Designs ønsker å være noe mer enn butikk. Vi vil drive formidling. Vi vil vil jobbe med norske formgiver og vi vil være med å påvirke hva som produseres i dag. Ikke minst ønsker vi å gjøre kundene våre til kunnskapsrike forbrukere som tar valg basert på mer enn hva en vare koster. Denne oppgaven har vi tatt på alvor i 60 år og vi ser at vi setter avtrykk. Det er vi stolte av. Vi satser hardt på å fortsette dette i minst 60 år til, sier daglig leder Runa Boman til Botrend.

 

Her kan du lese mer om norsk design. 

Dro på studietur

Historien om og rundt etableringen av Norway Designs er nok ukjent for de fleste.

 

Grete Prytz Kittelsen og Arne Korsmo var på midten av forrige århundre to av landets mest anerkjente designere. I 1949–50 var de på studietur i USA og Mexico. De etablerte kontakter med flere av tidens store kulturpersonligheter.

 

Vel hjemme i Norge startet Korsmo planleggingen av en stor mønstring av norsk brukskunst i Chicago. Sammen med svogeren, gullsmed Torolf Prytz og Per Tannum inviterte Korsmo en rekke produsenter og brukskunstnere til deltakelse.

 

Kjenner du dette designikonet? 

 

Dette resulterte i den første av flere salgsutstillinger kalt Norway Designs for Living.  Utstillingen ble åpnet i Chicago 21. mai 1951 av statsminister Einar Gerhardsen.

På den første salgsutstillingen deltok 96 norske produsenter. I etterkant dannet 78 av disse aksjeselskapet Norway Designs, som frem til 1953 hadde fast utstillings- og salgslokale i Chicago.

 

 

Fra åpningen i 1957. Foto: Norway Designs/Oslo Museum
Norway Designs har ligget på hjørnet ved Nationaltheatret i 60 år. Foto: Leif Ørnelund/Oslo Museum

Utstillingsvindu

Norway Designs har bidratt som utstillingsvindu for mange norske designere. 

 

I fjor vinter fikk førsteårsstudentene på designlinjen ved Arkitektur- og designhøgskolen, som har utviklet spiseredskap som skal få barn til å spise sunnere, vise frem utstillingen "Design Window".  

 

Der inviterte AHO Institutt for design forbrukerne inn til å få et innblikk i prosjekter studentene jobber frem ved skolen.

 

- Vi syns det er spennende å samarbeide med studenter som er helt i startgropen, og ikke bare fronte de etablerte designerne og kunsthåndverkerne, uttalte Trond Kinn, butikksjef hos Norway Designs. 

 

Det har også vært en rekke utstillinger av småskalaproduksjon av norsk design og kunsthåndverk under tittelen Norway Designs NÅ. 

 

Her kan du lese mer om norsk design

 

Studenter Fredrik Just, Anna Endal og Jonas Vetlesen foran Norway Designs. Foto: Sofie Dege Dimmen
Fra åpningen av Norway Designs i 1957. Foto: Norway Designs
Per Tannum under åpning av Norway Designs i 1957. Foto: Norway Designs / Oslo Museum

Åpner ny utstilling

 
Når butikken nå fyller 60 år vil det fokuseres på hvilken rolle Norway Designs har spilt i norsk designhistorie.
 
 
Utstillingen ND60 vil belyse at Norway Designs ikke bare er en butikk, men også en organisasjon som spiller og har spilt en stor rolle i norsk design.
 
 
Jubileumsutstillingen er kuratert av Norway Designs og Blomqvist Nettauksjon i samarbeid og åpner torsdag 4 mai i Norway Designs lokaler i Stortingsgata 2

8. Utstillingen står frem til 1 juni 2017.
 
 
 
 
Følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no og send oss gjerne tilbakemelding her.

 

 
Objekter på utstilling under åpeningen i 1957. Foto: Norway Designs / Oslo Museum
Åpning av Norway Designs i 1957. Foto: Norway Designs / Oslo Museum
Åpning av Norway Designs i 1957. Foto: Leif Ørnelund / Oslo Museum
Det var trangt om plassen da Norway Designs NÅs utstilling Skala åpnet i Oslo i fjor. FOTO: DITLEV EIDSMO
Les mer

Gjennom interiør og design har Kathrine skapt et levebrød, og daglig kommer hun med utallige tips og råd til hvordan du innreder hjemmet. Selv har hun også tatt ansvaret med å skape et lunt og trivelig hjem for seg selv og familien i Asker.

Les mer

Drømte om trespiler i 60-tallshuset

Så fikk de en lur ide.

Publisert 01. november.2015 av Bettine Nicotra

Det var vinter og kaldt ute.  Trine Bakkeli (51) og mannen Stamati Stenseth (51) hadde akkurat kjøpt 60-tallsboligen med utsikt over Drammen sentrum, men overtakelsen var ikke før til sommeren.  I den gode og varme leiligheten midt i sentrum, begynte Trine å planlegge hvordan hun kunne få oppfylt spile-drømmen i huset ”på landet”.  Mens hun tittet gjennom inspirasjonsbilder på Hamran Snekkerverksteds hjemmesider, dukket noe interessant opp.  – Ett av bildene var a

Les mer
Annonse

Kommersielt innholdAlle som har hatt gleden av å skape et hjem, vet at detaljene er viktig. Først bestemmer du deg for de store tingene, deretter jobber du deg ned på detaljnivå. Når du har utformet et rom, malt veggene og bestemt deg for møbler – skal detaljene på plass. Interiøret du velger har mye å si for hvordan sluttresultatet blir. Dette vet selvsagt mennene og kvinnene som bor i Asker og Bærum. Alt ligger i detaljene og plisségardiner kan rett og slett være prikken over i-e

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland