Publisert 01. november.2015 av

- Nordmenn må være i verdenstoppen hva gjelder antall boenheter, sier gründer og kreativ direktør i Lexington, Kristina Lindhe, til Botrend.

 

Det svenske merket vokser stadig i Norge.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her. 

 

Hun tror at årsaken til suksessen i Norge for det Stockholms-baserte merket, er nettopp at vi har flere steder vi skal innrede: en primærbolig, en hytte ved sjøen og kanskje til og med en hytte på fjellet.

 

For selv om Lexington tilbyr en rekke varer innen interiør, så vel som egen kleskolleksjon, så er det tekstilene som selger godt i Norge: sengetøy, puter og håndklær.

 

- Dere skal innrede flere steder, både hjem og fritidshus. Det skal vi også i Sverige og Danmark, men jeg tror nordmenn troner øverst når det gjelder dette, sier Lindhe til Botrend.

Lexingtons høstkolleksjon 2015. FOTO: PRODUSENTEN
Lexingtons produkter er populære i Norge. FOTO: PRODUSENTEN

En halv million hytter

I følge SSB er det 2.450.000 boliger i Norge.

 

52 prosent av disse er frittliggende eneboliger, 21 prosent er tomannsboliger, rekkehus eller andre småhus, mens 23 prosent er blokker eller leiegårder.

 

I 2014 fantes det ifølge SSB 449.000 fritidsboliger i Norge, og i overkant av 20 prosent av husholdningene oppgir at de eier fritidshus.

 

Nylig viste VG til en oversikt fra Skatteetaten som viser at nordmenn har 288.000 såkalte sekundærboliger, altså annen boligeiendom enn primærbolig, i Norge. 

 

Markedssjefen i Hübsch mener nordmenn er mer opptatt av kvalitet, enn pris

Et inspirerende høstbord fra Lexington.

Vekst i Asia

Kristina Lindhe, som etablerte Lexington i 1996, påpeker at Norge er det største markedet for Lexington, og vokser stadig.

 

Sverige ligger fremdeles på topp, og størst vekst har de i Asia.

 

- Det er et godt og nært forhold mellom Lexington og Norge. Nordmenn har god merkevarekjennskap, og trender blir tydeligere her, forklarer Lindhe.

 

Merket, som har sitt navn fra byen hvor den amerikanske revolusjonen startet, har vokst fra å være en liten butikk i Stockholm, til å bli et globalt imperium. Firmaet har om lag 900 distributører i 20 land, og blir denne høsten børsnotert.

 

Nå gleder gründeren seg til høsten.

 

- Når høsten kommer får jeg alltid masse energi. Da tenker jeg på alt jeg vil gjøre hjemme, dekke fine høstbord og virkelig utforske årstiden og alt jeg ønsker å gjøre, sier hun.

 

I 2014 omsatte Lexington Company for 239 millioner kroner, hvorav halvparten i Sverige.  Kolleksjonene innen både interiør og klær er inspirert av New England-stil, og hvert år lanseres fire kolleksjoner: Spring, Summer, Fall og Holiday (Jul).

Norge er Lexington Companys nest største marked. FOTO: PRODUSENTEN

Skandinavia går godt

 

Lexington har butikk på CC Vest, og er, i følge butikksjefen, den butikken i Skandinavia som går desidert best.

 

Les hvordan du velger riktig gardin her. 

 

- Det er HOME og bad-kolleksjonen vi selger mye av. Deretter gaveideer som pysj og badekåper, bekrefter butikksjef Ciri Bråthen til Botrend.

 

- Nå går vi inn i en svært travel tid, desember er en viktig måned for oss, sier hun.

Publisert 04. februar.2017 av

Neste uke åpner Skandinavias største designmesse. Til Stockholm Furniture & Light Fair kommer bransjefolk og presse fra hele verden. Skandinavisk design står sterkere enn noen gang – nå vil resten av verden ha rent, enkelt og funksjonelt design.

 

De besøkende ser også til de unge talentene. Unge designspirer som ser etter nye samarbeid eller produsenter.

 

Stockholms-messen har fokusert på unge talenter lenge. Med egne stands for designskoler som Aalto University School of Arts, KHiO og Møbeldesign KADK. Samt en egen scene for nykommerne: Greenhouse. 31 designere fra 18 land kom i år gjennom det trange nåløyet.

 

Blant dem er Studio Føy. Et Oslo-basert studio bestående av produktdesignstudentene Siri Line og Guro Sørbø Midtun, begge 24 år gamle.

 

- Det er en viktig messe. Vi var der i fjor og har sett at ting har kommet i produksjon i etterkant. Det er kjempesjanse til å få vist frem hvem vi er, sier Siri Line.

 

Designlek

De to designerne ble kjent under studiene på HiOA på Kjeller. De går nå første året på master i produktdesign, og dannet eget aksjeselskap for et knapt år siden.

 

Til Greenhouse og Stockholm tar de med seg bacheloroppgaven i produktdesign; trebenken «Pusle» med avtakbare, fargerike puter i ullstoff fra Kvadrat. Lysestakene «Stable», prøveprodusert av Magnor Glassverk. Og den splitter nye krakken «Flamingo» - utviklet i anledning Greenhouse.

 

Les mer om studentdesign

 

- Vi har et ganske tydelig uttrykk, og har noen produsenter i tankene. Noen vi håper at vil ta turen innom oss, sier Guro Sørbø Midtun.

 

Formspråket til Studio Føy er rent og enkelt. Det er produkter i tradisjonelle, norske materialer som tre og ull. De to designerne sier de er upåvirket av trender, og jobber modulbasert.  De ønsker at brukeren selv skal velge det endelige uttrykket. Det skal være lek med design.

 

- Vi jobber med møbler og interiørprodukter generelt. På skolen har de gode verksteder så vi får prøve oss på alt mulig. Glassblåsingen hos Magnor var nytt for oss, og vanskeligere enn vi trodde. Vi jobber hele tiden med å utforske de ulike materialene, forteller Sørbø Midtun.

 

Studio Føy reiser til Stockholm med "Flamingo", "Stable" og "Pusle". FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Designerne dokumenterer hyppig, og på Instagram viser de prosessen med kontoen @studio.foy    Som sene kveldstimer med spraylakkering av metallstengene til Flamingo-krakken.

 

- Det blir lange dager på skolen, og særlig Flamingo har vi jobbet mye med. Å få til en flatpakke-løsning var ingen enkel oppgave, sier Siri Line.

 

Les mer om norsk design på Botrend

 

- Et springbrett til en karriere i bransjen

Mange har fått sine første oppdrag gjennom Greenhouse. I fjor oppdaget den norske lampeprodusenten Northern Lighting de Berlin-baserte designerne Yuue (som også stiller ut i år). Det resulterte i lampen «Balance» som nå skal lanseres under messen.

 

 Les også: Slik skal norske Vestre møblere Europa og New York

 

- Greenhouse er en mulighet til å synes for bransjen og pressen, og for å knytte kontakter. Vi har ca. 40.000 besøkende og mange produsenter går innom Greenhouse for å oppdage nye talenter. For mange er det et springbrett til en karriere i bransjen, sier kurator Cecilia Nyberg.

 

Hun vil ikke uttale seg spesifikt om Studio Føy, men har trukket frem designduoen som en av fire under parolen «Design Stars of tomorrow» på deres sider.

 

Les også: Satser på helnorsk sofa

Krakken "Flamingo" har en pute i ullstoff fra Kvadrat og spraylakkerte metallbein. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

- Det mest spennende med ung design i dag er opptatt av omverdenen. De er opptatt av, og stiller mange spørsmål om holdbarhet og etikk, sier Nyberg.

 

Det er blant tingene de to designerne i Studio Føy ser frem til å lære mer av i Stockholm. Få erfaring av å stå på stand, og hva de kan gjøre videre for å oppnå drømmen om å leve av design. Kutte ut de mange ekstrajobbene de har ved siden av.

 

- Selvfølgelig er det et stort ønske om at noen produsenter vil produseres vårt design. Vi er i en oppstartsfase der vi tror det er viktig å få produktene våre ut, for å klare å etablere oss i markedet som et designstudio og faktisk leve av dette, sier Guro Sørbø Midtun.

 

Om knappe tre uker skal de ut i praksis hos Anderssen & Voll. Hos noen som har fått det til, og som de ser opp til.

 

- Det blir spennende å se hvordan de har fått det til. Gjennom å produsere for andre og samtidig starte sin egen produksjon med merket Nedre Foss, sier Siri Line.

 

 

(F.v.) Guro Sørbø Midtun og Siri Line. "Flamingo" skal vises frem for første gang i Greenhouse. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Les mer på Botrends forside

 

Tips oss gjerne her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

(F.v.) Guro Sørbø Midtun og Siri Line. Benken "Pusle" er laget med flyttbare puter. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Trebenken "Pusle" var bacheloroppgaven i produktdesign, lysestakene "Stable" er prøveprodusert hos Magnor Glassverk. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Fra Greenhouse 2016. I år skal 31 designere fra 18 land stille ut her. FOTO: GUSTAV KARLSSON FROST
Les mer

Slik styler du hjemmet ditt

Interiørdesignerens hemmelige tips.

Publisert 01. november.2015 av Kristine Nytrøen

Når Kathrine Kristiansen, interiørdesigneren bak Oggi interiør og design, skal innrede et hjem, starter hun alltid med å analysere faste elementer på stedet. Det kan være arkitekturen, utsikten, eller andre elementer hun ikke kan flytte på eller gjøre noe med.

Les mer

En skolevei på 40 kilometer, fra Nesøya til Skedsmo. Det kan bli hverdagen til interiør-elev Henriette Drake (17) til neste år.  

Les mer
Annonse

Ellen Østenstad Auke er 3. generasjons gartner, gift med en gartner og har to døtre i samme bransje. Ellen har jobbet på Kolsås Hagesenter i 21 sesonger, og driver blant annet med innkjøp av inneplanter. Jobben som gartner har hun hatt så lenge hun kan huske – omtrent fra 3-års alder. Først som ”blomsterbud” til farfar husker Ellen. – Jeg fikk være med farfar å høste tomater, de små, som ikke kunne selges, legger hun til. For Ellen er faget en livsstil. Et slikt genuint enga

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland