Publisert 01. november.2015 av

- Nordmenn må være i verdenstoppen hva gjelder antall boenheter, sier gründer og kreativ direktør i Lexington, Kristina Lindhe, til Botrend.

 

Det svenske merket vokser stadig i Norge.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her. 

 

Hun tror at årsaken til suksessen i Norge for det Stockholms-baserte merket, er nettopp at vi har flere steder vi skal innrede: en primærbolig, en hytte ved sjøen og kanskje til og med en hytte på fjellet.

 

For selv om Lexington tilbyr en rekke varer innen interiør, så vel som egen kleskolleksjon, så er det tekstilene som selger godt i Norge: sengetøy, puter og håndklær.

 

- Dere skal innrede flere steder, både hjem og fritidshus. Det skal vi også i Sverige og Danmark, men jeg tror nordmenn troner øverst når det gjelder dette, sier Lindhe til Botrend.

Lexingtons høstkolleksjon 2015. FOTO: PRODUSENTEN
Lexingtons produkter er populære i Norge. FOTO: PRODUSENTEN

En halv million hytter

I følge SSB er det 2.450.000 boliger i Norge.

 

52 prosent av disse er frittliggende eneboliger, 21 prosent er tomannsboliger, rekkehus eller andre småhus, mens 23 prosent er blokker eller leiegårder.

 

I 2014 fantes det ifølge SSB 449.000 fritidsboliger i Norge, og i overkant av 20 prosent av husholdningene oppgir at de eier fritidshus.

 

Nylig viste VG til en oversikt fra Skatteetaten som viser at nordmenn har 288.000 såkalte sekundærboliger, altså annen boligeiendom enn primærbolig, i Norge. 

 

Markedssjefen i Hübsch mener nordmenn er mer opptatt av kvalitet, enn pris

Et inspirerende høstbord fra Lexington.

Vekst i Asia

Kristina Lindhe, som etablerte Lexington i 1996, påpeker at Norge er det største markedet for Lexington, og vokser stadig.

 

Sverige ligger fremdeles på topp, og størst vekst har de i Asia.

 

- Det er et godt og nært forhold mellom Lexington og Norge. Nordmenn har god merkevarekjennskap, og trender blir tydeligere her, forklarer Lindhe.

 

Merket, som har sitt navn fra byen hvor den amerikanske revolusjonen startet, har vokst fra å være en liten butikk i Stockholm, til å bli et globalt imperium. Firmaet har om lag 900 distributører i 20 land, og blir denne høsten børsnotert.

 

Nå gleder gründeren seg til høsten.

 

- Når høsten kommer får jeg alltid masse energi. Da tenker jeg på alt jeg vil gjøre hjemme, dekke fine høstbord og virkelig utforske årstiden og alt jeg ønsker å gjøre, sier hun.

 

I 2014 omsatte Lexington Company for 239 millioner kroner, hvorav halvparten i Sverige.  Kolleksjonene innen både interiør og klær er inspirert av New England-stil, og hvert år lanseres fire kolleksjoner: Spring, Summer, Fall og Holiday (Jul).

Norge er Lexington Companys nest største marked. FOTO: PRODUSENTEN

Skandinavia går godt

 

Lexington har butikk på CC Vest, og er, i følge butikksjefen, den butikken i Skandinavia som går desidert best.

 

Les hvordan du velger riktig gardin her. 

 

- Det er HOME og bad-kolleksjonen vi selger mye av. Deretter gaveideer som pysj og badekåper, bekrefter butikksjef Ciri Bråthen til Botrend.

 

- Nå går vi inn i en svært travel tid, desember er en viktig måned for oss, sier hun.

Publisert 21. desember.2016 av

August 2015 møtte vi industridesigner Hans-Christian Bauer fra Slemmestad. Hans andre kolleksjon for den danske designgiganten skulle slippes, og forventningene var til å ta og føle på.

 

Nå, over ett år senere, er det en suksessrik og etablert designer som møter oss i København. Han kan puste lettet ut. På kun to år har Hammershøi nå etablert seg som selskapets bestselgende serie.

 

- Det er den store drømmen for en designer. At det du lager blir likt av så mange, og på så kort tid. Det er veldig gøy, sier Hans-Christian.

 

Han har inntatt sofaen på ærverdige Hotel d’Angleterre i København. Ved siden av sitter en av hans største fans, moren Astri Marie Helmersmo Bauer som er på besøk. Hun som bedriver lobbyvirksomhet hjemme på Sandvika Storsenter.   

 

- Det er ikke så mange som er klar over at han er norsk. Jeg syns det er morsomt å fortelle hvem han er, og at han er fra Slemmestad, sier Astri Marie med et smil.

 

- Jeg er jo stolt!

 

Spart opp til å hente i barnehagen

Den unge designeren har alltid vært ambisiøs og målrettet, ifølge moren. Da han valgte tegning, form og farge på videregående ble hun likevel overrasket. Det var nemlig andre ting som interesserte han mer under oppveksten.

 

Men kunst- og designinteressen skjøt fart og brakte han til prestisjetunge Arkitektskolen, KADK, i København. Etter et internship endte han opp som produktutvikler hos Kähler, og det var der han utviklet ideen som skulle bli en salgsuksess.

 

Fra lanseringen i mathallen august 2015. FOTO: JOAKIM S. ENGER
Vasene er populære og i høst kom den også i plommefarge. FOTO: KÄHLER

De to siste årene har designmerket Kähler toppet listene over de tre mest solgte merker her til lands. Mer enn hver fjerde kvinne over 18 år eier nå ett eller flere Kähler-produkter, ifølge selskapet. Mange av dem har valgt det rillebesatte porselet som nå selges i mer enn 20 land verden over.

 

- De første to årene mens jeg jobbet med serien tjente jeg nesten ingenting. Nå går det godt, men jeg må også sørge for at tjener penger i fremtiden, sier Hans-Christian som nå har flere jern i ilden ved siden av å videreutvikle Hammershøi-serien.

 

- Men jeg har spart opp nok tid slik at jeg i dag kan hente i barnehagen istedenfor å sitte på kontoret til langt på natt.

 

Les også: Her holder de liv i gamle håndverkstradisjoner

 

Møbeldesigner neste

Hammershøi-serien rommer i dag 43 ulike produkter, og mer vil komme, bekrefter Hans-Christian Bauer. Men nå er det en annen retning som tar stadig mer av tiden hans; Møbeldesign.

 

I ”Skud på Stammen” stiller han nå ut sin første prototype. For tiende år på rad arrangeres utstillingen som er et samarbeid mellom annerkjente designere og møbelsnekker-studenter fra Next-Utdannelse i København.

 

- Vi tegner og de bygger. Det er et samarbeid som er veldig gøy og nyttig for begge parter. De får trening og vi får mulighet til å lage en rimeligere prototype, forteller Hans-Christian Bauer.

 

Hans-Christian går nå nye veier som møbeldesigner. FOTO: ANDERS PETERSEN CRAFT

Les også: Sjekk designstudentenes lekre spisebord

 

Utstillingen står hos A. Petersen Collection & Craft i København frem til 18. desember, og viser fremtidens danske møbeldesign. Etter endt utstilling vil enkelte møbler auskjoneres bort hos anerkjente Bruun Rasmussen. Inntekten skal gå til flere workshops, og selv planlegger Hans-Christian en egen utstilling til våren.

 

- Vanligvis har jeg en konkret produsent i tankene når jeg designer, men det har jeg ikke nå. Jeg ønsker bare å gjøre folk oppmerksomme på at jeg har en bredde – at jeg også kan være møbeldesigner.

 

Les mer om møbler og interiør her

 

Hans-Christian sammen med møbelsnekker Giovanni Acerbis som har laget stolen som stilles ut på "Skud på Stammen". FOTO: ANDERS PETERSEN CRAFT

Inspireres av brukernes Instagram

Hans-Christian og hans danske samboer har valgt å holde hus i København på grunn av jobbmulighetene. Her er sjansen større til å jobbe med produsenter som satser slik Kähler gjorde da de lanserte Hammershøi for første gang i januar 2015.

 

- Jeg tror det var en kombinasjon av flere ting som gjorde det til en suksess. Vi traff noe i tiden, og Kähler turte å satse med en gang. Men at også butikkene hadde tro på produktet har mye å si. At de tar inn et servise som også folk har mulighet til å kjøpe i fremtiden.

 

For kjøpe, det gjør folk. Og til Hans-Christians store glede tar de også bilder av det og legger det ut på Instagram slik at han kan se det. Nå klarer han ikke lenger å like alt som er.

 

- Jeg blir kjempeinspirert av det! Det er veldig hyggelig å se at folk bruker tingene mine.

 

Les mer på Botrends forside

 

Tips oss gjerne her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Nytt i høst er blant annet platten med flere bruksområder. FOTO: KÄHLER
Hammershøi er et komplett servise med alt fra bestikk til tallerken og tilbehør. FOTO: KÄHLER
Les mer

Hvert år kåres  Vixen Blog Awards – der Norges fremste bloggere samles til fest i Oslo. Her er det flere kategorier, blant annet Årets Interiørblogger, og selve festen skjer på Grand Hotel den 19. januar. Les mer om interiør på Botrend her 

Les mer

Naturlig nok betyr et nytt år en helt ny snart. Befriende nok. Det er legitimt å legge det gamle bak seg, og begynne på ny frisk. Jeg har, som mange antar jeg, et ambivalent forhold til nyttårsforsetter. Jeg har også, som mange antar jeg, hatt utallige forsetter som aldri har blitt til annet en skam, fordi vilja er hakket mer ambisiøs enn gjennomføringsevna. Hvis du likevel drister deg til forsett, bør du sørge for å holde ut til februar. Minst. Å sprekke i løpet av januar er et st

Les mer
Annonse

 – Design for Flere, det er det vi vil gi kunden, smiler Anne Kathrine Sandbrekke (50), eier og daglig leder av den hyggelige designbutikken midt i Sandvika. – Vårt utvalg skal gi varig glede for øyne og hjerter, men også ha en funksjon som gjør at interiøret blir en del av hjemmet, tilføyer Elisabeth Hjertø Høidahl (47), som eier og driver butikken sammen med Anne Kathrine.  Den lokale, lille designdrømmen ble til virkelighet for drøyt to år siden. Design for Flere har et svær

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland