Publisert 01. november.2015 av

- Nordmenn må være i verdenstoppen hva gjelder antall boenheter, sier gründer og kreativ direktør i Lexington, Kristina Lindhe, til Botrend.

 

Det svenske merket vokser stadig i Norge.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her. 

 

Hun tror at årsaken til suksessen i Norge for det Stockholms-baserte merket, er nettopp at vi har flere steder vi skal innrede: en primærbolig, en hytte ved sjøen og kanskje til og med en hytte på fjellet.

 

For selv om Lexington tilbyr en rekke varer innen interiør, så vel som egen kleskolleksjon, så er det tekstilene som selger godt i Norge: sengetøy, puter og håndklær.

 

- Dere skal innrede flere steder, både hjem og fritidshus. Det skal vi også i Sverige og Danmark, men jeg tror nordmenn troner øverst når det gjelder dette, sier Lindhe til Botrend.

Lexingtons høstkolleksjon 2015. FOTO: PRODUSENTEN
Lexingtons produkter er populære i Norge. FOTO: PRODUSENTEN

En halv million hytter

I følge SSB er det 2.450.000 boliger i Norge.

 

52 prosent av disse er frittliggende eneboliger, 21 prosent er tomannsboliger, rekkehus eller andre småhus, mens 23 prosent er blokker eller leiegårder.

 

I 2014 fantes det ifølge SSB 449.000 fritidsboliger i Norge, og i overkant av 20 prosent av husholdningene oppgir at de eier fritidshus.

 

Nylig viste VG til en oversikt fra Skatteetaten som viser at nordmenn har 288.000 såkalte sekundærboliger, altså annen boligeiendom enn primærbolig, i Norge. 

 

Markedssjefen i Hübsch mener nordmenn er mer opptatt av kvalitet, enn pris

Et inspirerende høstbord fra Lexington.

Vekst i Asia

Kristina Lindhe, som etablerte Lexington i 1996, påpeker at Norge er det største markedet for Lexington, og vokser stadig.

 

Sverige ligger fremdeles på topp, og størst vekst har de i Asia.

 

- Det er et godt og nært forhold mellom Lexington og Norge. Nordmenn har god merkevarekjennskap, og trender blir tydeligere her, forklarer Lindhe.

 

Merket, som har sitt navn fra byen hvor den amerikanske revolusjonen startet, har vokst fra å være en liten butikk i Stockholm, til å bli et globalt imperium. Firmaet har om lag 900 distributører i 20 land, og blir denne høsten børsnotert.

 

Nå gleder gründeren seg til høsten.

 

- Når høsten kommer får jeg alltid masse energi. Da tenker jeg på alt jeg vil gjøre hjemme, dekke fine høstbord og virkelig utforske årstiden og alt jeg ønsker å gjøre, sier hun.

 

I 2014 omsatte Lexington Company for 239 millioner kroner, hvorav halvparten i Sverige.  Kolleksjonene innen både interiør og klær er inspirert av New England-stil, og hvert år lanseres fire kolleksjoner: Spring, Summer, Fall og Holiday (Jul).

Norge er Lexington Companys nest største marked. FOTO: PRODUSENTEN

Skandinavia går godt

 

Lexington har butikk på CC Vest, og er, i følge butikksjefen, den butikken i Skandinavia som går desidert best.

 

Les hvordan du velger riktig gardin her. 

 

- Det er HOME og bad-kolleksjonen vi selger mye av. Deretter gaveideer som pysj og badekåper, bekrefter butikksjef Ciri Bråthen til Botrend.

 

- Nå går vi inn i en svært travel tid, desember er en viktig måned for oss, sier hun.

Publisert 25. november.2016 av

Veldig mange av de jeg besøker, beklager seg over hvordan ting ser ut hjemme hos dem.

 

Jeg forstår at mange tenker at jeg som stylist sikkert veier og vurderer hver deres lille pyntegjenstand i minste detalj.

 

Men det gjør jeg altså ikke. 

 

Les mer fra bloggen Bo Naturlig

 

Jeg synes faktisk det er kreativt forløsende og veldig hyggelig å se hvordan andre bor!

 

Det gir meg masse inspirasjon.

 

Og selv om jeg nok ikke blåkopierer et helt hjem, så kan det gi meg inspirasjon til å endre små ting hjemme og la en gjenstand få nytt liv ved å endre dets plassering -ja, kanskje tom. bruksområde.

 

Det første som møter en når man entrer dørstokken hos noen er lukt.

 

Våg og være personlig. FOTO: SKJERMDUMP INSTAGRAM / ALVHEM MÄKLERI

Lukten av materialer, mat og menneskene.

 

Å komme inn i ett hus, en kald høstkveld og kjenne duften av ei putrende gryte med ei varm suppe feks, gjør vel de fleste av oss glade. 

 

Bli kjent med Tina bak Bo Naturlig her

 

 

IKEAs Sinnerlig-kolleksjon av Ilse Crawford. FOTO: IKEA

Vær mer personlig

Jeg kunne ønske flere turte å være mer personlige i egne hjem.

 

Rett og skett “bjuda”litt mer på av ting som sier oss som tar turen innom, hva de liker, hvem de er og gjerne med minner som viser hvordan de har levd.

 

Vi nordboere bruker rekordsummer på vedlikehold, oppussing og fornyelse av hus og  hytte.

 

Ofte tror jeg vi heller med fordel kunne brukt litt mindre penger, og heller litt mer tid når vi innredet hjemmene våre.

 

Let frem igjen reiseminnene fra bryllupsreisen til Bali, la bøker som har betydd noe for deg få stå fremme og det gjerne sammen med bestemors smykkeskrin og farfars gamle pipe.

 

La det som betyr noe for deg, være det som preger ditt hjem. 

Tina Leqvamb Steensen bak bloggen Bo Naturlig. FOTO: PRIVAT

 

Fra tømmerhus til moderne hjem

 

Mer tid, mindre penger

 

Når vi omgir oss med gode historier, deler det med andre, ser på det, mimrer og reflekterer, så gir det oss hjem hvor vi puster og slapper bedre av.

 

Vi finner ro. Med dagens fart og gjøremål, så tror jeg vi alle trenger og bør takke ja til alle gode pusterom vi kan få. Hjem med sjel kan ikke kjøpes, de må skapes. 

 

Nå er det trendy å ha det koselig

 

FOTO: SKJERMDUMP INSTAGRAM / @ARTILLERIETSTORE
Det er ikke nødvendig å bruke mye penger for å få det personlig. FOTO: BONATURLIG
Les mer

Julens fine festbord

Om å låne, ha tradisjoner og uante behov.

Publisert 01. november.2015 av Fanny Dehn Arvesen

Julens fineste festbord får du ved å samle de fineste gjestene rundt bordet. Så på en måte har du allerede gjort det. Da mangler ”bare” alt det andre. Jentenes julebord er for meg høydepunktet i førjulens mange festivistas. I år var det min tur til å arrangere – mitt første ordentlige selskap etter at vi flyttet inn i det ”nye” huset. Riktignok har vi eid i seks år nå, men seks år føles ikke så lenge når tiden flyr. Og det gjør den. Her kan du lese flere innlegg fr

Les mer

Vi kårer Årets Botrend-hjem

Stem frem din favoritt.

Publisert 01. november.2015 av Sofie Dege Dimmen

I løpet av året har mange mennesker åpnet opp dørene for Botrends lesere.  Vi har sett leiligheter, rekkehus og eneboliger i ulike stilarter - felles for dem alle er at de er gjennomført til fingerspissene.  Vi har plukket ut 10 hjem vi syns fortjener litt ekstra oppmerksomhet - og nå vil vi at du skal stemme frem din favoritt! "Årets Botrend-hjem" skal være et hjem du selv kunne tenke deg, eller bare det du syns er det mest gjennomførte. Her er de 10 nominerte - i tilfeldig rekke

Les mer
Annonse

Oppgradering handler litt om å gjøre huset finere, men mest om å gjøre det bedre. Det er en langsiktig smart og lønnsom investering. Hos Byggmakker Skattum Skui er det eksperthjelp å få. Energispesialistene Eystein Holter (49) og Tom Hunsnes (59) hjelper deg med å tenke nytt, energieffektivt og smart.  – Først må kundens behov avdekkes. Dette bør optimalt skje tidlig i prosessen. Ved å vite noe om behovet, vet vi mer om løsningen, sier Eystein. Hos Byggmakker Skattum Skui får du

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland