Publisert 01. november.2015 av

- Nordmenn må være i verdenstoppen hva gjelder antall boenheter, sier gründer og kreativ direktør i Lexington, Kristina Lindhe, til Botrend.

 

Det svenske merket vokser stadig i Norge.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her. 

 

Hun tror at årsaken til suksessen i Norge for det Stockholms-baserte merket, er nettopp at vi har flere steder vi skal innrede: en primærbolig, en hytte ved sjøen og kanskje til og med en hytte på fjellet.

 

For selv om Lexington tilbyr en rekke varer innen interiør, så vel som egen kleskolleksjon, så er det tekstilene som selger godt i Norge: sengetøy, puter og håndklær.

 

- Dere skal innrede flere steder, både hjem og fritidshus. Det skal vi også i Sverige og Danmark, men jeg tror nordmenn troner øverst når det gjelder dette, sier Lindhe til Botrend.

Lexingtons høstkolleksjon 2015. FOTO: PRODUSENTEN
Lexingtons produkter er populære i Norge. FOTO: PRODUSENTEN

En halv million hytter

I følge SSB er det 2.450.000 boliger i Norge.

 

52 prosent av disse er frittliggende eneboliger, 21 prosent er tomannsboliger, rekkehus eller andre småhus, mens 23 prosent er blokker eller leiegårder.

 

I 2014 fantes det ifølge SSB 449.000 fritidsboliger i Norge, og i overkant av 20 prosent av husholdningene oppgir at de eier fritidshus.

 

Nylig viste VG til en oversikt fra Skatteetaten som viser at nordmenn har 288.000 såkalte sekundærboliger, altså annen boligeiendom enn primærbolig, i Norge. 

 

Markedssjefen i Hübsch mener nordmenn er mer opptatt av kvalitet, enn pris

Et inspirerende høstbord fra Lexington.

Vekst i Asia

Kristina Lindhe, som etablerte Lexington i 1996, påpeker at Norge er det største markedet for Lexington, og vokser stadig.

 

Sverige ligger fremdeles på topp, og størst vekst har de i Asia.

 

- Det er et godt og nært forhold mellom Lexington og Norge. Nordmenn har god merkevarekjennskap, og trender blir tydeligere her, forklarer Lindhe.

 

Merket, som har sitt navn fra byen hvor den amerikanske revolusjonen startet, har vokst fra å være en liten butikk i Stockholm, til å bli et globalt imperium. Firmaet har om lag 900 distributører i 20 land, og blir denne høsten børsnotert.

 

Nå gleder gründeren seg til høsten.

 

- Når høsten kommer får jeg alltid masse energi. Da tenker jeg på alt jeg vil gjøre hjemme, dekke fine høstbord og virkelig utforske årstiden og alt jeg ønsker å gjøre, sier hun.

 

I 2014 omsatte Lexington Company for 239 millioner kroner, hvorav halvparten i Sverige.  Kolleksjonene innen både interiør og klær er inspirert av New England-stil, og hvert år lanseres fire kolleksjoner: Spring, Summer, Fall og Holiday (Jul).

Norge er Lexington Companys nest største marked. FOTO: PRODUSENTEN

Skandinavia går godt

 

Lexington har butikk på CC Vest, og er, i følge butikksjefen, den butikken i Skandinavia som går desidert best.

 

Les hvordan du velger riktig gardin her. 

 

- Det er HOME og bad-kolleksjonen vi selger mye av. Deretter gaveideer som pysj og badekåper, bekrefter butikksjef Ciri Bråthen til Botrend.

 

- Nå går vi inn i en svært travel tid, desember er en viktig måned for oss, sier hun.

Publisert 22. april.2017 av

Ann Cecilia Baumann (45) strekker frem den skjøre, hvite koppen uten hank som hun nettopp har tatt en slurk kaffe av.

 

«Enten går det bra, eller så går det over» står det skrevet svart på hvitt.

 

Det er hun selv som har laget koppen.

 

– Jeg liker dette sitatet veldig godt. Det er en ganske enkel livsfilosofi, men det er jo noe med at ting er enkelt, sier hun med et smil før hun legger til;

 

– Ja, hvis man er litt positiv da!

  

Oppfylte hyttedrømmen i Hemsedal

Huset på toppen. Foto: Bettine Nicotra
Sitater for enhver smak. Foto: Bettine Nicotra
Hvitt og skjørt. Foto: Bettine Nicotra

Furu, slitt og lyseblått

I det røde huset med de hvite, smårutete vinduene på Billingstad i Bærum har hun bodd med mann, to sønner og den lille hunden Tarzan de siste 17 årene.

 

Den gamle eneboligen fra 1925 var opprinnelig en feriestue for to damer fra Høvik.

 

Men da snakker vi mange år tilbake i tid, den gang Billingstad virkelig var på landet.

 

Norsk design på Bærums Verk

 

Da de overtok huset med den fantastiske utsikten og den store hagen, var det ikke akkurat boligen innvendig de falt for.

 

– Alt var furu, slitt og lyseblått og det var veldig mørkt her, sier Ann Cecilia og grøsser.

 

Hun sitter ved betongbordet på kjøkkenet og blar i en kokebok mens mannen Per (45) slenger sammen en frokost på kjøkkenbenken ved siden av.

 

Den opprinnelige planen var å pusse opp huset. Men det ballet fort på seg ...

 

– Da vi begynte å rive fant vi mange feil, som blant annet råte i veggene, forteller hun.

 

Etter å ha satt i gang, endte det til slutt med at kun ytterveggene sto igjen.

 

– Det beste hadde vel egentlig vært å rive hele huset og bygge nytt for det hadde vært mye billigere, men det fikk vi ikke lov til av kommunen og det er vi glad for nå, sier hun.

 

Familiens gladfargede godterihus

Helleborus, ofte kalt julerose. Foto: Bettine Nicotra
Hunden Tarzan følger med. Foto: Bettine Nicotra
Sjeselongen foran peisen er Ann Cecilias favorittplass. Foto: Bettine Nicotra

Fra romantiske tapeter til kritthvitt

Bortsett fra et oransje maleri på stueveggen er det meste hvitt.

 

Interiøret er enkelt. Ikke mye dill og dall rundt omkring, nei.

 

Men det har ikke alltid sett slik ut.

 

– Da vi flyttet inn var jeg mer romantisk og vi hadde franske tapeter med slitte uttrykk og tunge gardiner i alle rom, forteller hun.

 

– Hvordan endte dere opp med et kritthvitt hus, da?

 

– Det begynte med at jeg tok ned gardinene, og så fant jeg ut at vi skulle male alle veggene hvite, sier hun.

 

– Og det var helt unødvendig! Det var dyre tapeter, skyter mannen humoristisk inn fra kjøkkenkroken.

 

Tone Kroken kjøper heller lekkert sengetøy enn dyr vin

Friske urter på kjøkkenbenken. Foto: Bettine Nicotra
Her drømmer Ann Cecilia om å henge opp en stor lysekrone. Foto: Bettine Nicotra
Soverommet er malt mørkegrått. Foto: Bettine Nicotra

Når dritten treffer vifta

Med en hektisk hverdag på keramikkverkstedet AC Design på Bærums Verk, orker hun rett og slett ikke for mye farger og rot hjemme.

 

Det er på verkstedet hun lager de humoristiske koppene med morsomme sitater som har blitt så populære.

 

– Hva er ditt nye favorittsitat?

 

– Åh, tør jeg si det, a? sier hun.

 

– Når dritten treffer vifta, roper mannen.

 

– Ja, når dritten treffer vifta – drikk champagne, sier Ann Cecilia og ler.

 

Ann Cecilias verksted på Bærums Verk

Ann Cecilia sliter litt med å kjøpe ting, siden hun like så greit kan lage det selv. Foto: Bettine Nicotra
Håndlaget fat. Foto: Bettine Nicotra

Eneboligen på toppen

  • Enebolig fra 1925 på rundt 250 kvadratmeter over to etasjer. Huset er bygd på flere ganger.

 

  • Her bor: Ann Cecilia (45) og Per (45) sammen med sønnen Ole (17) og hunden Tarzan (3). Eldstesønnen Magnus (20) har flyttet ut, men drømmer om å overta huset en dag.

 

  • Om boligen: – Huset er et av de eldste på Billingstad. Det er ikke fredet, men kan ikke rives. Det er også veldig begrenset hva man får gjøre med fasaden, forteller Ann Cecilia.

 

  • Inspirasjonskildene mine: – Jeg blir inspirert av inntrykk i hverdagen. Det kan være en stemning, mennesker jeg møter eller strukturer og former i naturen eller i byen.

 

  • Mitt yndlingssted hjemme: – I den nye hvite daybeden fra Gervasoni som jeg har plassert foran peisen i stuen.

 

  • Det jeg ønsker meg aller mest: – En stor klassisk prismelysekrone som kan henge i trappeoppløpet.

 

  • Det siste jeg skaffet til boligen: – Den hvite daybeden som står foran peisen.

 

  • Kjæreste eiendel:– Det må også bli den nye daybeden.

 

  • Kommer aldri over dørstokken: – Stressless slipper aldri inn her.

 

  • Mitt beste innredningstips: – Innred slik at du kan slappe av i ditt eget hjem. For meg er det ryddig og stramt, mens for andre kan det være frodig og rotete.
Mye har skjedd siden de flyttet inn. Foto: Bettine Nicotra

Les mer på Botrends forside her

 

Gi oss gjerne tilbakemelding, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Tokimeku Etter en temmelig tøff del 2, som jeg ærlig må innrømme at jeg ikke riktig fikk til, har jeg konkludert med følgende: Hvis du har barn, mann, kone, dyr, en bopel, en jobb, en tv-serie du skal se, venner, aktiviteter, kort sagt et liv behøver du T I D. I alle fall gjør jeg. 1 hel uke på klær, og jeg er ikke i nærheten av å nå målet. Jeg kan ikke engang skimte målstreken i det fjerne. Det kan selvsagt ha mye med omfanget å gjøre. Like vel lurer jeg på akkurat når jeg

Les mer

Denne uken er designerne Thomas Jenkins og Sverre Uhnger i Milano for å vise sitt nye samarbeidsprosjekt på den norske utstillingen "Everything is Connected". I år har de satset på lampen "Tangent" - en svært fleksibel lampe med en LED-stripe som er festet til en pidestall og som kan lyse både opp og ned. Hele lampen er laget i aluminium og to eksemplarer blir tatt med til utstillingen som åpner tirsdag 4. april; en  i pulverlakkert svart og den andre i eloksert aluminium. - Vi har

Les mer
Annonse

Montana er et modulbasert hyllesystem med uendelig mange muligheter. Montana ble utviklet av Peter Lassen i 1982. Filosofien er enkel: Alle elementer i Montanas univers skal kunne kombineres, være praktiske, vakre og vare lenge.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland