Publisert 01. november.2015 av

- Nordmenn må være i verdenstoppen hva gjelder antall boenheter, sier gründer og kreativ direktør i Lexington, Kristina Lindhe, til Botrend.

 

Det svenske merket vokser stadig i Norge.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her. 

 

Hun tror at årsaken til suksessen i Norge for det Stockholms-baserte merket, er nettopp at vi har flere steder vi skal innrede: en primærbolig, en hytte ved sjøen og kanskje til og med en hytte på fjellet.

 

For selv om Lexington tilbyr en rekke varer innen interiør, så vel som egen kleskolleksjon, så er det tekstilene som selger godt i Norge: sengetøy, puter og håndklær.

 

- Dere skal innrede flere steder, både hjem og fritidshus. Det skal vi også i Sverige og Danmark, men jeg tror nordmenn troner øverst når det gjelder dette, sier Lindhe til Botrend.

Lexingtons høstkolleksjon 2015. FOTO: PRODUSENTEN
Lexingtons produkter er populære i Norge. FOTO: PRODUSENTEN

En halv million hytter

I følge SSB er det 2.450.000 boliger i Norge.

 

52 prosent av disse er frittliggende eneboliger, 21 prosent er tomannsboliger, rekkehus eller andre småhus, mens 23 prosent er blokker eller leiegårder.

 

I 2014 fantes det ifølge SSB 449.000 fritidsboliger i Norge, og i overkant av 20 prosent av husholdningene oppgir at de eier fritidshus.

 

Nylig viste VG til en oversikt fra Skatteetaten som viser at nordmenn har 288.000 såkalte sekundærboliger, altså annen boligeiendom enn primærbolig, i Norge. 

 

Markedssjefen i Hübsch mener nordmenn er mer opptatt av kvalitet, enn pris

Et inspirerende høstbord fra Lexington.

Vekst i Asia

Kristina Lindhe, som etablerte Lexington i 1996, påpeker at Norge er det største markedet for Lexington, og vokser stadig.

 

Sverige ligger fremdeles på topp, og størst vekst har de i Asia.

 

- Det er et godt og nært forhold mellom Lexington og Norge. Nordmenn har god merkevarekjennskap, og trender blir tydeligere her, forklarer Lindhe.

 

Merket, som har sitt navn fra byen hvor den amerikanske revolusjonen startet, har vokst fra å være en liten butikk i Stockholm, til å bli et globalt imperium. Firmaet har om lag 900 distributører i 20 land, og blir denne høsten børsnotert.

 

Nå gleder gründeren seg til høsten.

 

- Når høsten kommer får jeg alltid masse energi. Da tenker jeg på alt jeg vil gjøre hjemme, dekke fine høstbord og virkelig utforske årstiden og alt jeg ønsker å gjøre, sier hun.

 

I 2014 omsatte Lexington Company for 239 millioner kroner, hvorav halvparten i Sverige.  Kolleksjonene innen både interiør og klær er inspirert av New England-stil, og hvert år lanseres fire kolleksjoner: Spring, Summer, Fall og Holiday (Jul).

Norge er Lexington Companys nest største marked. FOTO: PRODUSENTEN

Skandinavia går godt

 

Lexington har butikk på CC Vest, og er, i følge butikksjefen, den butikken i Skandinavia som går desidert best.

 

Les hvordan du velger riktig gardin her. 

 

- Det er HOME og bad-kolleksjonen vi selger mye av. Deretter gaveideer som pysj og badekåper, bekrefter butikksjef Ciri Bråthen til Botrend.

 

- Nå går vi inn i en svært travel tid, desember er en viktig måned for oss, sier hun.

Publisert 04. juli.2017 av

Da Kaja og samboeren flyttet inn i leiligheten for tre år siden, var den gjennomgående hvit.

 

Så endret de alt.

 

Her kan du lese mer om bruk av farger på Botrend.

 

 

- Man blir påvirket av å jobbe med en  fargeekspert som  Dagny Thurmann-Moe,  smiler Kaja Kvernbakken (34).

 

Hun og samboeren Simen (33) bor i en leilighet i Gamlebyen i Oslo som de oppdaget på Finn.no for tre år siden.

 

- Et lykketreff, sier Kaja i dag.

 

De overtok den 82 kvm store leiligheten noen måneder senere, og da var den helt hvit med slitte vegger.

 

Sentrumsleiligheten fra 1890-årene hadde da stor takhøyde, to store stuer, men med slitne og gamle gulv. 

 

Se Ramsøskar-boligen: - Fargene får meg i godt humør

 

Styling: Tone Kroken Foto: Filippa Tredal
Styling: Tone Kroken Foto: Filippa Tredal

Glade i farger

Paret har aldri bodd i en så fargerik leilighet før, men er glade i, og opptatt av farger.

 

- Vi har bodd steder med hvite vegger, så fargene har vært i møblene, teppene og kunsten på veggene. Men uansett hvor vi har bodd, så har vi savnet fargene. Vi skulle male, men hadde tenkt til å ta ett og ett rom, men så ble det hele leiligheten på en gang. Noen uker i fjor sommer malte vi alt, forklarer Kaja.

 

Først prøvde de seg frem på egen hånd. Men under et møte som Kaja hadde med fargeeskperten Dagny Thurmann-Moe i forbindelse med sistnevntes bok, så fortalte Kaja at de skulle i gang med å male leiligheten.

 

- Ja, men kan ikke jeg hjelpe dere med fargesetting, og så kan vi ta bilder til boken, foreslo Dagny.

 

Og slik ble det.

 

Slik lykkes du med mørke farger

 

 

Styling: Tone Kroken Foto: Filippa Tredal
Styling: Tone Kroken Foto: Filippa Tredal

Fargekjenner

Simen og Kaja hadde klare meninger om fargebruken. Kaja jobber som forlagsredaktør for illustrerte bøker, og har tidligere jobbet som strikkedesigner.

 

- Da vi skulle male ville vi ha en følelse av Marokko hjemme i vår egen stue. Derfor valgte vi mettede toner.  Stuen er i terrakotta – en lun og sosial farge.

 

Kjøkkenet har paret malt gult, både for å lysne rommet, men også fordi det føles som å komme inn til solskinn hver gang.

 

De som kjenner Kaja vet at hun elsker fargen lilla. Hun har lilla briller, og siden den regnes som en kreativ farge,  passer det 34-åringen godt.

 

- Jeg elsker å holde på med prosjekter og lage ting. Det å ha et lilla kontor virket riktig for meg.

 

Sett farge på interiøret

 

Styling: Tone Kroken Foto: Filippa Tredal
Styling: Tone Kroken Foto: Filippa Tredal
Kaja sover bedre etter at de malte soverommet i blåtoner. Styling: Tone Kroken Foto: Filippa Tredal

Ikke opptatt av trender

 

- Er du opptatt av interiør og innredning?

 

- Både ja og nei. Jeg vil ha det fint rundt meg, men jeg følger ikke med på trender og vil ikke ha det riktig. Jeg er ikke opptatt av at det skal være som i et boligmagasin. Det er viktig å leve et godt liv, ikke ha den mest moderne og kuleste leiligheten.

 

Kaja og Simen har beholdt benkeplater og har samme baderoms-, og kjøkkeninnredning som da de flyttet inn. De satte opp en vegg i den store stuen, så det ble til en stor stue og to kontorer. I stuen er det bygget pallesofaer.

 

- Vi har nesten dobbeltseng i stuen hvor vi kan slange oss rundt, strikke og lese. Alle kan komme på overnattingsbesøk.

 

På soverommet har de malt en mørk blåfarge nettopp fordi den er rolig. Kaja føler at hun sover mye bedre nå enn i det hvite soverommet hun hadde tidligere. 

 

- Jeg anbefaler farger - det er kjempedeilig, og gjør rommene mer behagelig å være i. Før hadde vi mange stearinlys, men det er en utfordring nå. Vi har krøpet til korset og skaffet oss mer elektrisk lys siden fargene tar litt av lyset. Men det er det verdt!

 

På dette kontoret velger hver ansatt sin tapet

 

Kjøkkenet har samme gulfarge i taket som på veggene. Styling: Tone Kroken Foto: Filippa Tredal
Styling: Tone Kroken Foto: Filippa Tredal

 

Her bor: Kaja (34) og Simen (33).

 

Inspirasjonskilder: - Steder jeg har vært som jeg synes er fine. Vi har vært i Marokko, og likte fargene og interiørstilen, med benker langs vegger med madrasser og fine utskjæringer og ornamentikk. 

 

Yndlingssted i hjemmet: - Først stuen og så kontoret. Jeg skriver og jobber med bøker, vever og tegner. 

 

Det du ønsker deg mest: - Et godt gangmøbel, et sted jeg kan henge jakker og sette sko. Det er en smal gang i mur, og jeg har ikke funnet noe som kan henges opp der.

 

 

Det siste du skaffet: - Simen kjøpte et stort garderobeskap fra Blomqvist. Et 1800-tallsskap med utskjæringer og speil, så det skal på hans kontor.

 

 

Din kjæreste eiendel: - Kanskje notatboken min. Den er jeg veldig, veldig glad i. Jeg er også veldig glad i min skinnende blå Parker fyllepenn. 

 

 

Dette kommer aldri over dørstokken: - Man skal aldri si aldri.

 

 

Ditt beste tips til andre som vil ha mer farger i hjemmet: - Tenk over hvilke farger du liker. Hvilke farger føler du deg vel i? Det er lov til å begynne med lyse farger. Det trenger ikke være sånn som hos oss med mettede farger. Ikke bry deg om motefargene. Jeg anbefaler å male taket, for det gir en så utrolig lun følelse når taket også har farge og ikke er en hvit boks der oppe. 

 

Styling: Tone Kroken Foto: Filippa Tredal
Styling: Tone Kroken Foto: Filippa Tredal
Gulv er malt mørk grønn for mer gressfølelse. Styling: Tone Kroken Foto: Filippa Tredal
Pallesofa gir plass til mange på besøk. Styling: Tone Kroken Foto: Filippa Tredal
Styling: Tone Kroken Foto: Filippa Tredal
Styling: Tone Kroken Foto: Filippa Tredal
Les mer

Man kan velge hvilket fokus man vil ha her i livet. Noen bemerker med oppgitt stemme om dagen at "nå, nå snur solen", mens andre lar seg glede over at vi faktisk enda ikke har startet på fellesferie, tur til både den ene og den andre fornøyelsesparken og sommermåneden juli. For ikke å minne om hvor mye varme august har å by på?! Nei, her er det for mange lyse netter og glade møter som i stedet bør få fokus. Hva passer vel da bedre enn en real sommerfest? Hvor lista legges i ove

Les mer

Huset i jungelen

Forelsket seg i yogalæreren og flyttet til India.

Publisert 01. november.2015 av Bettine Nicotra

- Yogaretreatet ligger i en jungel, så vi har banantrær og pasjonsfrukt i hagen, og sover til lyden av aper og papegøyer, sier Silje Dubey (36). Hun forteller om livet i deres primitive hus midt i jungelen i Goa i India, en spasertur unna stranden. Som 19-åring var jenta fra Inderøy i Nord Trøndelag klar for å utforske verden. Fra Stockholm, Madrid, Los Angeles, Oslo og til Mallorca. Der startet hun opp butikken «Tipi» hvor hun solgte klær, innredning og egenproduserte smykker.  

Les mer
Annonse

 Historien til Italian House strekker seg helt tilbake til 1979, og for tre år siden gjennomførte de en omfattende stilendring. Møblene deres føyer seg nå stilmessig inn i dagens trendbilde. Italian House produserer sine kvalitetsmøbler i Portugal og Italia. Ett nøkkelord her er «custom made». De kan produsere alle møbler etter kundens egne spesifikasjoner. − Vi har mulighet til å etterkomme kundens ønske både når det gjelder spesielle mål og egne tekstiler, forteller Nina As

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland