Publisert 03. november.2015 av

Tine og familien fikk hjelp av en feng shui-rådgiver til å balansere energien i familiens nye drømmebolig.

 

Da Tine og ektemannen flyttet inn på toppen av Evjebakken i  Bærum i  1992, var det til et gammelt, rødt teglsteinshus bygget i 1946.

 

Slik ble 60-tallshuset moderne igjen

 

Huset var, forteller Tine, bolig for pølsemaker Ringstad og familien – og det andre huset som ble oppført i dette området.

 

– Det var et svært staselig hus ut fra den tidens standard, men det hadde ingen god energi. Jeg var husredd når jeg var alene hjemme, forteller Tine.

Balanserer energien

Da ekteparet bestemte seg for å rive det gamle huset og bygge nytt, var det viktig for familien at den nye boligen skulle være drømmehuset.

 

Deres utgangspunkt var at en ny bolig måtte ha  praktiske  løsninger, livsløpsstandard og fungere like godt for to som for mange mennesker.

 

Huset på Røa er bygget etter praktiske løsninger

 

Tine hadde allerede gode erfaringer med innredning basert på feng shui, og før «det første spadetaket sto i jorda» inngikk hun et samarbeid med en rådgiver på feltet. Formålet var positiv energiflyt i hjemmet.

 

Sammen med arkitekten ble det utarbeidet romløsninger for å balansere energien i boligen.

 

– Alle som kommer hit, sier at de kan merke husets gode energi. Det er et godt hus å bo i, og jeg er aldri husredd lenger, sier Tine.

 

Dette Høvik-huset er ikke helt i vater

 

Lengre prosess

 

Fra det gamle teglsteinshuset ble revet til det nye trehuset i glass, kebony (tre) og corten (stål) sto innflyttingsklart, tok det ett og et halvt år. Boligen er satt sammen av ferdige moduler fra Danmark etter tegninger fra Logg arkitektur AS.

 

Marianne valgte ferdighus, men endret alt

 

Arkitekt Diederik Advocaat Clausen jobbet tett på ekteparet med utformingen av boligen. Ifølge ham representerer den «en moderne arkitektur som passer godt inn i landskapet og terrenget for øvrig».

 

– Boligen virker beskjeden sett fra veien, og forholder seg til omkringliggende nabobebyggelse i både størrelse og volum. De ulike støttemurene er lagt i ulike liv med ulik materialitet, noe som er med på å bryte opp fasaden fra skråningen samt at murene følger eksisterende terreng i størst mulig grad, sier Clausen.

 

Gode tider for møbelsnekkere

 

Da det ikke var plass til badekar på badet, bestemte ekteparet seg for å felle det ned i soveromsgulvet. FOTO: EVA GROVEN
Kjøkkenet bærer Tines signatur. Gasspeisen som skiller kjøkken fra stillekroken, er ekteparets favoritt. FOTO: EVA GROVEN

Bruker farger

Tine og familien brukte ett år på planlegging av romløsninger, funksjoner, farger og innredning.

 

Familien har nå god plass til ulike aktiviteter. Rommenes innredning og interiør er kjennetegnet ved bruk av varme og varierte farger.

 

– Jeg synes folk generelt er for lite modige med å bruke farger. Selv bruker jeg massevis. Det er lurt å holde seg til en palett, men utover det synes jeg man skal våge mer, sier Tine.

 

Også uteområdene måtte opp til nøye vurdering før Tine, som til daglig jobber som interiørkonsulent, fant ut hva som kunne egne seg.

 

– Du kan ikke ha hva som helst til dette huset. Røde roser og blomster i forskjellige farger er pent, men passer ikke her. Derfor valgte vi ulike typer strå og sorte tulipaner, sier Tine.

 

– Vi vil at huset skal fremstå lekent og morsomt. Vi ville heller ikke ha det alle andre har. Vi ønsket et personlig preg på huset vårt, det synes jeg alle bør tenke på når de planlegger sin fremtidige bolig.

 

I huset på Jar gjelder slow-design

 

Denne saken ble første gang publisert i Budstikka. 

Boligen er på 450 kvm fordelt på tre plan. FOTO: EVA GROVEN
Her samles familien for å se på TV. Maleriet på veggen er signert Per Fronth. FOTO: EVA GROVEN
Boligen har store og luftige uteområder som går i ett med innerommet. FOTO: EVA GROVEN
Rommet ligger i forlengelsen av kjøkkenet. Herfra kan de skue utover Sandvika og Oslofjorden. FOTO: EVA GROVEN
På sønnens soverom er det gammelt utstyr fra et skateboard som pryder skapdørene. FOTO: EVA GROVEN
Publisert 31. januar.2017 av

- Folk må bruke gatene. Det mest utrygge som finnes er tomme byer.

 

Jan Christian Vestre (30) møter Botrend på en kafe ved Vulkan i Oslo sentrum. Utenfor vinduet står benker og bord laget av familiebedriften  Vestre as.

 

Du ser dem overalt, men legger ikke nødvendigvis merke til dem. Vestres utemøbler pryder også Aker Brygge og flere store europeiske byer.

 

Nå er første levering ankommet Hudson River i New York, men mer om det senere.

 

Interessert i utemøbler? Les mer her

 

Jan Christian Vestre leder familiebedriften. FOTO: VESTRE

Tok over tidlig

Da faren døde brått i 2012, tok Jan Christian over familiebedriften. I år fyller selskapet 70 år.

 

Det startet da farfar Johs etablerte seg i en gammel tyskerbrakke i Haugesund i 1947. Industriutviklingen etter krigen var preget av få ressurser, men Johs ble raskt en markedsleder i utemiljø og lekeutstyr.

 

- Han lagde blant annet de første benkene til rådhusplassen i Haugesund. De står der fremdeles, sier Jan Christian Vestre.

 

Og det er nettopp den tankegangen, det bærekraftige, som er industrilederens visjon og filosofi.

 

- Bedrifter må vise ansvar

 

- De aller fleste tar utemøbler i byer for gitt, og det er veldig fint. Men svært få vet filosofien bak. Jeg mener at alle bedrifter bør ha et holistisk syn på driften, man opererer ikke i et vakuum, sier han.

 

Den tidligere AUF-politikeren og rådgiveren til både Trond Giske og Aps stortingsgruppe, mener at norske bedrifter må vise mer ansvar.

 

Han har sagt det før, og gjør det gjerne igjen: Om få år er det ni milliarder mennesker på jorda. 75 prosent av disse vil bo i byene.

 

- Det handler ikke om å selge flest produkter, men å bidra til en bedre verden. Mange mener at dette er et naivt syn. Ja vel, men hva er alternativet, da?

Bedrifter som ikke tar samfunnsansvar og spør seg selv hvordan de kan utgjøre en forskjell for mennesker og miljø, har gått ut på dato, sier han.

 

Disse utemøblene gir assosiasjoner til 30-tallet

 

Jan Christian Vestre med delegasjon fra Riksdagen på fabrikken i Torsby, FOTO: VESTRE
Utemøbler produseres både i Sverige og Norge. FOTO: VESTRE

Fabrikk i Sverige

Da Jan Christian Vestre overtok familiebedriften, gikk han inn for oppgaven med hele seg. Han ga Snøhetta i oppdrag å bygge en ny fabrikk i Torsby i Sverige, og ble selv fabrikksjef fra oktober til mars.

 

Begrepene  miljø  og produksjon kommer han alltid tilbake til.

 

- Vi skal lage produkter som bidrar til møter mellom mennesker. Ulike kulturer møtes i byene. Ved å ta i bruk uteområdene vil vi kunne bidra til møter mellom mennesker, sier han.

 

All produksjon foregår i Norge og Sverige, på fabrikken i Torsby og hos produksjonspartnere i Vestfold og på Jæren. Blant annet skjer all overflatebehandling av stål i Norge. Bak kolleksjonene står skandinaviske designere.

 

- Vi skal beholde produksjonen i Skandinavia, vi har tro på skandinavisk håndverk og miljøvennlig industri bygget på kortreiste materialer og fornybar energi. Ja, det er litt dyrere, men det er fullt mulig sier han.  

 

Les om norsk design på Botrend her

 

 

Vestre har utemøbler i flere store europeiske byer. FOTO: VESTRE
Du legger ikke alltid merke til møblene. FOTO: VESTRE

Møbler ved Hudson River

I følge Vestre er den norske måten å bruke uterom på helt unik. Han møter stadig utlendinger som lar seg fascinere.

 

- Den skandinaviske samfunnsmodellen er hottere enn noen gang. Norske bedrifter må kapitalisere på dette, hvordan vi organiserer samfunnet vårt er noe andre ser til.

 

Nå har amerikanerne fått øynene opp for Vestre as.

 

I fjor høst leverte selskapet utemøbler til et eksklusivt leilighetskompleks ved Hudson river i New York.

 

- Det gjør oss entusiastiske, og gir oss en selvtillit å se at folk i andre deler av verden legger merke til oss. Men det gir oss like mye glede å levere til en skole, og se hva uterommet har å si for læringsgleden og opplevelsen for barn, sier Vestre.

 

Cathrine Knudsen samarbeider med Vestre

 

Kristine Five Melvær designet kolleksjonen POP for Vestre. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Kunstner Cathrine Knudsen samarbeidet med Vestre i forbindelse med TV-aksjonen i 2015. FOTO: VESTRE

 

Bæringen Kristine Five Melvær har designet kolleksjonen  POP for utemøbelprodusenten.

 

Den ble lansert i fjor under Stockholm Furniture Fair.

 

- Alt de gjør er med hjertet, og de er kompromissløse på kvalitet, sier Melvær om oppdraget for Vestre.

 

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

 

 

FOTO: VESTRE
Les mer

En skolevei på 40 kilometer, fra Nesøya til Skedsmo. Det kan bli hverdagen til interiør-elev Henriette Drake (17) til neste år.  

Les mer

Den majestetiske skiferpeisen gløder rommet. På peishylla står ekornet som Kristine Østby Johansen (45) fikk av faren for mange år siden. Etter alle disse år står han fremdeles og gnager på en kongle, mens han forgjeves forsøker å få varmen i kroppen. 

Les mer
Annonse

Familien Vinje drømte om å bygge eget hus. Da eiendommene ved Ekebergåsen Boligfelt ble lagt ut for salg, slo de til umiddelbart! – Vi ønsket å kjøpe eiendom på Ekebergåsen fordi vi allerede hadde et hus på Lierskogen. Det var nemlig uaktuelt for oss å flytte herfra. Her bor vi landlig samtidig som vi bor sentralt, forteller Asbjørn Vinje. Det var nærheten til marka og de fine solforholdene som fristet han og familien. Samtidig var det en gyllen mulighet til å bygge eget hus. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland