Publisert 04. november.2015 av

Warner Bros inviterte de ansatte til å komme med innspill da arkitekt Ingrid Bull tegnet deres nye kontorlokale.

 

Et steinkast unna Stortinget, i Andvords gamle papirfabrikk, ligger TV-produksjonsselskapet Warner Bros Norges nye festning. Selskapet var tidligere en del av Dinamo-familien, eid og grunnlagt av Bærumsmannen Ingebrigt Steen Jensen, men ble kjøpt opp av det amerikabaserte Hollywood-studioet Time Warner Inc. i 2014. 

 

Med det meldte også behovet for nye, selvstendige lokaler seg. Etter vel ett år med planlegging flyttet de om lag 60 ansatte fra Lysaker og inn i et totaloppusset og arkitekttegnet kontorlokale i Oslo sentrum.

 

- Omgivelser preger og skaper folk. Hvilket miljø man arbeider i har enormt mye å si for de ansatte. Særlig i vår bransje er det viktig at de ansatte inspireres til å være kreative, sier administrerende direktør i Warner Bros, Odd Arvid Strømstad.

 

Spenstig hus på stramt budsjett

Betong, glass og ubehandlet tre går igjen i huset i Vollen.

ARKITEKTUR
Warner Bros' nye lokaler ligger et steinkast unna Stortinget i den gamle papirfabrikken til Andvord. FOTO: KNUT BJERKE
Slik så det ut i Nedre Vollgate i 1902. I dag holder Warner Bros til i det store huset midt i bildet. Det lille huset ved siden av er revet og erstattet av et annet kontorbygg. FOTO: ANDERS B. WILSE/OSLO MUSEUM

En uvanlig prosess

Tv-produksjonsselskapet tittet på flere steder før valget falt på den gamle papirfabrikken i Oslo sentrum. Innendørs hadde det ikke vært gjort noe siden 70-tallet, og lokalet skrek etter oppussing. Da ble arkitekt og interiørarkitekt Ingrid Bull kontaktet.

 

- Jeg kjente til arbeidet hennes fra før av, og tenkte at hennes litt røffe stil passer godt inn her, sier administrerende direktør, Odd Arvid Strømstad.

 

I Warner Bros-tilfellet var prosessen en litt annen enn det arkitekt Bull er vant til når hun tegner for firmaer. Både ledelsen og de ansatte involverte seg i prosessen og kom med innspill underveis. Noe som vanligvis er forbeholdt private byggherrer som gjerne mister nattesøvnen bare ved tanken på at husets skjebne ligger i en arkitekts hender.

 

- De satte ned prosjektgrupper hvor de ansatte kom med innspill på hvem de var, hvordan de ønsket å arbeidsplassen skulle være og hvordan de ønsket at den skulle fremstå utad. Det var utrolig unikt og givende for en arkitekt å få slike tilbakemeldinger, forteller Ingrid Bull.

 

Både Bull, Strømstad og administrasjonssjef Renate Johnstone er overbevist om at den tette kontakten førte til et kontorlokale som samtlige er fornøyde med i dag.

 

- Det er veldig mange med designinteresse som jobber her. Det at vi involverte de ansatte skapte både et samhold og en slags eierfølelse til deres nye arbeidsplass, sier Johnstone.

 

Saken fortsetter under bildene.

Arkitekt Ingrid Bull og administrasjonssjef Renate Johnstone jobbet tett sammen under hele prosessen, og er overbevist om at involvering av de ansatte førte til at samtlige er fornøyde med resultatet. FOTO: KNUT BJERKE
Trappen er spesialtilpasset i råstål. For Warner Bros var trappen essensiell for at de ansatte skulle være i samme åpne kontor til tross for at de sitter i to ulike etasjer. FOTO: JIRI HAVRAN
Materialer som stål og mur står sentralt i Warner Bros' nye lokaler. Gamle murvegger og bærebjelker i stål var blitt skjult av tidligere leietakere, og har endelig kommet til sin rett i de nye lokalene. FOTO: KNUT BJERKE

Røft og elegant

I Ingrid Bulls arbeider er den røde tråden naturlige og nærmest ubehandlede materialer. Betong, stål og treverk i møte med sterke ensfargede flater skaper en røff og elegant stil.

 

Kronen på verket er når gamle materialer hentes frem fra det glemte og bidrar til naturlige kontraster i rommet.

 

- I den gamle papirfabrikken hadde vi alt vi trengte, uten at vi visste det på forhånd. Gamle murvegger og bærebjelker i stål, som var blitt skjult av tidligere leietakere, har endelig kommet til sin rett i de nye lokalene, sier Bull fornøyd.

 

Det er også Bull som har foreslått det meste av interiøret i kontorlokalet. Når nytt interiør har blitt ervervet i ettertid, har de ansatte forsøkt å følge Bulls røde tråd.

 

I to av møterommene ble gjenklangen fra tregulvet for stor, derfor er nye ensfargede retrotepper bestilt.

 

I kantinen ble de hvite veggene for markante og upersonlige. Og dermed ble en gatekunstner invitert inn for å sette sitt personlige preg på veggene.

 

- Jeg er veldig glad for at de gjorde noe med de veggene, for de hvite veggene har jeg angret på i ettertid. Noe av det morsomste jeg ser er når byggherren trives i lokalene, bruker og videreutvikler dem. Det skal ikke være så stylet at de ikke kan leve i rommene, sier Bull.

 

Se de nye kontorlokalene til Norrøna her

 

Saken fortsetter under bildene.

TV-produksjonsselskapet Warner Bros bærer preg av stor frilanstilknyttning. Det utfordret arkitekt Ingrid Bull til å legge større vekt på åpne arbeidsplasser og sosiale soner som enkelt kan endres til nye arbeidsrom. FOTO: KNUT BJERKE
Kantinen har blitt et naturlig samlingspunkt som også kan deles inn i mindre soner med foldevegg i doble stålplater, og gardiner inspirert av Operaens sceneteppe. FOTO: JIRI HAVRAN
"Sigar-boksen" er administrasjonssjef Renate Johnstones favorittsted. Dette er også kontorets eneste rom hvor anlegget ligger skjult bak lyse finérplater. FOTO: KNUT BJERKE
Innenfor "sigarbokse" er uformelle møte- og avslapningsrom for både besøkende og ansatte. FOTO: JIRI HAVRAN

Sosiale soner

Tv-produksjonsselskapet Warner Bros bærer preg av stor frilanstilknyttning. Ulike tidsbegrensede prosjekter er på gang til enhver tid, og derfor er det kun 20 av de rundt 60 ansatte som er faste. Det utfordret arkitekten til å legge større vekt på åpne arbeidsplasser og sosiale soner for å skape tilhørighet. At de sosiale sonene enkelt kunne endres til nye arbeidsrom, var også en nødvendighet ettersom antall prosjekter stadig endres.

 

Kantinen har blitt et naturlig samlingspunkt som også kan deles inn i mindre soner med foldevegg i doble stålplater, og gardiner inspirert av Operaens sceneteppe. De tunge sennepsgule gardinene fungerer også som støydemper for betonggulvet. 

 

- Min personlige favoritt er «sigarboksen» med uformelle møte- og avslapningsrom mellom kantinen og resepsjonen, sier Renate Johnstone.

 

«Sigarboksen» er det eneste rommet hvor anlegget er skjult bak lyse finérplater. I taket kommer naturlig lys inn fra gårdsrommet i etasjen over. Gårdsrommet var bare en grushaug før Warner Bros flyttet inn. Nå er det blitt forvandlet til en misunnelsesverdig utesone med stol, border og planter. Innredningen inkludert skreddersydde bord og benker er gjort av Noova.

 

- Her kan man trekke luft og ta en liten pause, eller arrangere mottagelser. Vi har også lånt det ut til naboene som arrangerte fest, sier Renate Johnstone.

 

Uterommet innehar også kontorets eneste IKEA-produkter. Utebordene er skreddersydd, men stolene kommer fra den svenske møbelgiganten. Resten av møblementet innebærer blant annet stoler fra Vitra, barstoler fra HAY og modulsystemer fra Svenheim.

 

- Vi har investert i kvalitet og plukket møbler fra øverste hylle samtidig som vi ikke har valgt det dyreste. Vi hadde et budsjett som vi klarte å holde oss innenfor. Det viktigste er å skape ting som varer og som man blir glad i. Det gjør mye med arbeidsmiljøet på kontoret, sier administrerende direktør, Odd Arvid Strømstad.

 

Les flere saker om arkitektur på Botrend her

Warner Bros har investert i kvalitet og plukket møbler fra øverste hylle samtidig som de har holdt seg innenfor budsjett. I kantinen sees Eames-stoler fra Vitra og kantinebord fra HAY. FOTO: JIRI HAVRAN
Uterommet var en grushaug før Noova tok tak. Utestolene er kontorets eneste IKEA-produkter. Bordene er skreddersydd av Noova. FOTO: KNUT BJERKE
Publisert 07. februar.2017 av

En skolevei på 40 kilometer, fra Nesøya til Skedsmo.

 

Det kan bli hverdagen til interiør-elev Henriette Drake (17) til neste år.

 

 

Vil følge drømmen

– Å bli interiørdesigner har vært drømmen i flere år. Det er utrolig kjipt at jeg kanskje ikke når målet nå som jeg har hatt faget i to år, sier Henriette Drake, som går i 2. klasse på interiør- og utstillingsdesign på Nesbru videregående skole i Asker. Hun og medelevene lever i uvisshet om de får fullføre det tredje og siste året ved skolen sin.

 

– Vi har fått beskjed om at hvis det ikke blir mer enn seks søkere med gode nok karakterer, blir klassen lagt ned, forteller Henriette.

 

Kun tre elever i klassen er hittil bestemt på å gå videre til 3. klasse til interiørfaget på Nesbru.

 

Her kan du lese flere interiørsaker på Botrend

 

Det kan bety kroken på døren for et slikt videregående interiørtilbud i Asker og Bærum. Ingen andre videregående skoler i regionen vår har dette faget.

 

Elevene herfra, som ønsker å ta nettopp interiørfag, må i så fall dra til Skedsmo videregående skole på Romerike. For Henriette som bor på Nesøya vil det si 40 kilometer, tre ulike kollektivtransportmidler og 1,5 time unna i morgenrushet, ifølge Ruters beregninger.

 

Studio Føy debuterer i Stockholm

 

– Må begynne på nytt

– Det blir altfor langt å reise til Skedsmo hver dag. Å komme seg til Rud hadde vært greit, men Lillestrøm får jeg rett og slett ikke til i hverdagen, sier Henriette.

 

– Det er ikke engang sikkert at vi kommer inn. Det er bare 12 plasser ved Skedsmo – og vi må konkurrere med to klasser som allerede går der og er svært motivert for å fortsette. Det er tøffe krav for å komme inn, sier Maren Stebekk (17) fra Asker, som også har lagt opp et løp for å gå tre år med interiørfag, så gå et påbyggingsår for å få studiekompetanse. For så å studere interiørarkitektur ved Kunsthøgskolen i Oslo.

 

– Hvis jeg ikke får fullført løpet jeg har startet på, må jeg nesten begynne med noe nytt, noe helt annet. Jeg aner ikke hva. Jeg er redd disse to skoleårene er helt bortkastet, sukker Maren.

 

Les mer om studentdesign her

 

 

Henriette Drake (t.v), Maren Stebekk og lærer Kristin Foyn på Nesbru vgs. FOTO: KARL BRAANAAS

– Markedet trenger elevene

– Det er trist å se hvordan dette plager elevene og forstyrrer opplæringen, sier Kristin Foyn, interiørlærer ved Nesbru.

 

Hun mener det bør være slik at hvis en elev begynner på et fag ved en skole, så skal eleven kunne føle seg trygg på å få fullføre faget på samme sted.

 

Hun innrømmer at det er vanskelig å stå foran elevene å forklare og veilede med trusselen om nedleggelse hengende over hodet.

 

Interiørfaget ved skolen har de to siste årene slitt med rekrutteringen. I år går ti elever i 2. klasse, mens tre går i 3. klasse.

 

– Få velger faget. Er det liv laga?

 

– Ja, markedet etterspør denne kompetansen. Alle elevene som ønsker det, får jobb rett etter skolen. Men søkingen går i bølger, på landsbasis er den imidlertid god, sier Foyn.

 

Lærer Kristin Foyn ved Nesbru vgs. FOTO: KARL BRAANAAS

Få kjenner til tilbudet

Hun mener få tenåringer er kjent med interiørfaget når de søker videregående skole. Desto flere av elevene har oppdaget tilbudet i løpet av førsteklasse.

 

– Det er om å gjøre å rekruttere så mange som mulig til yrkesfag. At fag legges ned mens elevene er i gang, frykter jeg fører til at færre søker denne retningen. Det blir en ond sirkel, sier Foyn.

 

Henriette og Maren prøver nå alt de kan for å overtale flere medlever til å fortsette til neste år.

 

– Fylkeskommunen ser på oss som en utgift. Men for oss handler det om fremtiden vår, sier Maren.

 

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

- Folk må bruke gatene. Det mest utrygge som finnes er tomme byer. Jan Christian Vestre (30) møter Botrend på en kafe ved Vulkan i Oslo sentrum. Utenfor vinduet står benker og bord laget av familiebedriften  Vestre as. Du ser dem overalt, men legger ikke nødvendigvis merke til dem. Vestres utemøbler pryder også Aker Brygge og flere store europeiske byer. Nå er første levering ankommet Hudson River i New York, men mer om det senere. Interessert i utemøbler? Les mer her  

Les mer

Den majestetiske skiferpeisen gløder rommet. På peishylla står ekornet som Kristine Østby Johansen (45) fikk av faren for mange år siden. Etter alle disse år står han fremdeles og gnager på en kongle, mens han forgjeves forsøker å få varmen i kroppen. 

Les mer
Annonse

Familien Vinje drømte om å bygge eget hus. Da eiendommene ved Ekebergåsen Boligfelt ble lagt ut for salg, slo de til umiddelbart! – Vi ønsket å kjøpe eiendom på Ekebergåsen fordi vi allerede hadde et hus på Lierskogen. Det var nemlig uaktuelt for oss å flytte herfra. Her bor vi landlig samtidig som vi bor sentralt, forteller Asbjørn Vinje. Det var nærheten til marka og de fine solforholdene som fristet han og familien. Samtidig var det en gyllen mulighet til å bygge eget hus. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland