Publisert 04. november.2015 av

Warner Bros inviterte de ansatte til å komme med innspill da arkitekt Ingrid Bull tegnet deres nye kontorlokale.

 

Et steinkast unna Stortinget, i Andvords gamle papirfabrikk, ligger TV-produksjonsselskapet Warner Bros Norges nye festning. Selskapet var tidligere en del av Dinamo-familien, eid og grunnlagt av Bærumsmannen Ingebrigt Steen Jensen, men ble kjøpt opp av det amerikabaserte Hollywood-studioet Time Warner Inc. i 2014. 

 

Med det meldte også behovet for nye, selvstendige lokaler seg. Etter vel ett år med planlegging flyttet de om lag 60 ansatte fra Lysaker og inn i et totaloppusset og arkitekttegnet kontorlokale i Oslo sentrum.

 

- Omgivelser preger og skaper folk. Hvilket miljø man arbeider i har enormt mye å si for de ansatte. Særlig i vår bransje er det viktig at de ansatte inspireres til å være kreative, sier administrerende direktør i Warner Bros, Odd Arvid Strømstad.

 

Spenstig hus på stramt budsjett

Betong, glass og ubehandlet tre går igjen i huset i Vollen.

ARKITEKTUR
Warner Bros' nye lokaler ligger et steinkast unna Stortinget i den gamle papirfabrikken til Andvord. FOTO: KNUT BJERKE
Slik så det ut i Nedre Vollgate i 1902. I dag holder Warner Bros til i det store huset midt i bildet. Det lille huset ved siden av er revet og erstattet av et annet kontorbygg. FOTO: ANDERS B. WILSE/OSLO MUSEUM

En uvanlig prosess

Tv-produksjonsselskapet tittet på flere steder før valget falt på den gamle papirfabrikken i Oslo sentrum. Innendørs hadde det ikke vært gjort noe siden 70-tallet, og lokalet skrek etter oppussing. Da ble arkitekt og interiørarkitekt Ingrid Bull kontaktet.

 

- Jeg kjente til arbeidet hennes fra før av, og tenkte at hennes litt røffe stil passer godt inn her, sier administrerende direktør, Odd Arvid Strømstad.

 

I Warner Bros-tilfellet var prosessen en litt annen enn det arkitekt Bull er vant til når hun tegner for firmaer. Både ledelsen og de ansatte involverte seg i prosessen og kom med innspill underveis. Noe som vanligvis er forbeholdt private byggherrer som gjerne mister nattesøvnen bare ved tanken på at husets skjebne ligger i en arkitekts hender.

 

- De satte ned prosjektgrupper hvor de ansatte kom med innspill på hvem de var, hvordan de ønsket å arbeidsplassen skulle være og hvordan de ønsket at den skulle fremstå utad. Det var utrolig unikt og givende for en arkitekt å få slike tilbakemeldinger, forteller Ingrid Bull.

 

Både Bull, Strømstad og administrasjonssjef Renate Johnstone er overbevist om at den tette kontakten førte til et kontorlokale som samtlige er fornøyde med i dag.

 

- Det er veldig mange med designinteresse som jobber her. Det at vi involverte de ansatte skapte både et samhold og en slags eierfølelse til deres nye arbeidsplass, sier Johnstone.

 

Saken fortsetter under bildene.

Arkitekt Ingrid Bull og administrasjonssjef Renate Johnstone jobbet tett sammen under hele prosessen, og er overbevist om at involvering av de ansatte førte til at samtlige er fornøyde med resultatet. FOTO: KNUT BJERKE
Trappen er spesialtilpasset i råstål. For Warner Bros var trappen essensiell for at de ansatte skulle være i samme åpne kontor til tross for at de sitter i to ulike etasjer. FOTO: JIRI HAVRAN
Materialer som stål og mur står sentralt i Warner Bros' nye lokaler. Gamle murvegger og bærebjelker i stål var blitt skjult av tidligere leietakere, og har endelig kommet til sin rett i de nye lokalene. FOTO: KNUT BJERKE

Røft og elegant

I Ingrid Bulls arbeider er den røde tråden naturlige og nærmest ubehandlede materialer. Betong, stål og treverk i møte med sterke ensfargede flater skaper en røff og elegant stil.

 

Kronen på verket er når gamle materialer hentes frem fra det glemte og bidrar til naturlige kontraster i rommet.

 

- I den gamle papirfabrikken hadde vi alt vi trengte, uten at vi visste det på forhånd. Gamle murvegger og bærebjelker i stål, som var blitt skjult av tidligere leietakere, har endelig kommet til sin rett i de nye lokalene, sier Bull fornøyd.

 

Det er også Bull som har foreslått det meste av interiøret i kontorlokalet. Når nytt interiør har blitt ervervet i ettertid, har de ansatte forsøkt å følge Bulls røde tråd.

 

I to av møterommene ble gjenklangen fra tregulvet for stor, derfor er nye ensfargede retrotepper bestilt.

 

I kantinen ble de hvite veggene for markante og upersonlige. Og dermed ble en gatekunstner invitert inn for å sette sitt personlige preg på veggene.

 

- Jeg er veldig glad for at de gjorde noe med de veggene, for de hvite veggene har jeg angret på i ettertid. Noe av det morsomste jeg ser er når byggherren trives i lokalene, bruker og videreutvikler dem. Det skal ikke være så stylet at de ikke kan leve i rommene, sier Bull.

 

Se de nye kontorlokalene til Norrøna her

 

Saken fortsetter under bildene.

TV-produksjonsselskapet Warner Bros bærer preg av stor frilanstilknyttning. Det utfordret arkitekt Ingrid Bull til å legge større vekt på åpne arbeidsplasser og sosiale soner som enkelt kan endres til nye arbeidsrom. FOTO: KNUT BJERKE
Kantinen har blitt et naturlig samlingspunkt som også kan deles inn i mindre soner med foldevegg i doble stålplater, og gardiner inspirert av Operaens sceneteppe. FOTO: JIRI HAVRAN
"Sigar-boksen" er administrasjonssjef Renate Johnstones favorittsted. Dette er også kontorets eneste rom hvor anlegget ligger skjult bak lyse finérplater. FOTO: KNUT BJERKE
Innenfor "sigarbokse" er uformelle møte- og avslapningsrom for både besøkende og ansatte. FOTO: JIRI HAVRAN

Sosiale soner

Tv-produksjonsselskapet Warner Bros bærer preg av stor frilanstilknyttning. Ulike tidsbegrensede prosjekter er på gang til enhver tid, og derfor er det kun 20 av de rundt 60 ansatte som er faste. Det utfordret arkitekten til å legge større vekt på åpne arbeidsplasser og sosiale soner for å skape tilhørighet. At de sosiale sonene enkelt kunne endres til nye arbeidsrom, var også en nødvendighet ettersom antall prosjekter stadig endres.

 

Kantinen har blitt et naturlig samlingspunkt som også kan deles inn i mindre soner med foldevegg i doble stålplater, og gardiner inspirert av Operaens sceneteppe. De tunge sennepsgule gardinene fungerer også som støydemper for betonggulvet. 

 

- Min personlige favoritt er «sigarboksen» med uformelle møte- og avslapningsrom mellom kantinen og resepsjonen, sier Renate Johnstone.

 

«Sigarboksen» er det eneste rommet hvor anlegget er skjult bak lyse finérplater. I taket kommer naturlig lys inn fra gårdsrommet i etasjen over. Gårdsrommet var bare en grushaug før Warner Bros flyttet inn. Nå er det blitt forvandlet til en misunnelsesverdig utesone med stol, border og planter. Innredningen inkludert skreddersydde bord og benker er gjort av Noova.

 

- Her kan man trekke luft og ta en liten pause, eller arrangere mottagelser. Vi har også lånt det ut til naboene som arrangerte fest, sier Renate Johnstone.

 

Uterommet innehar også kontorets eneste IKEA-produkter. Utebordene er skreddersydd, men stolene kommer fra den svenske møbelgiganten. Resten av møblementet innebærer blant annet stoler fra Vitra, barstoler fra HAY og modulsystemer fra Svenheim.

 

- Vi har investert i kvalitet og plukket møbler fra øverste hylle samtidig som vi ikke har valgt det dyreste. Vi hadde et budsjett som vi klarte å holde oss innenfor. Det viktigste er å skape ting som varer og som man blir glad i. Det gjør mye med arbeidsmiljøet på kontoret, sier administrerende direktør, Odd Arvid Strømstad.

 

Les flere saker om arkitektur på Botrend her

Warner Bros har investert i kvalitet og plukket møbler fra øverste hylle samtidig som de har holdt seg innenfor budsjett. I kantinen sees Eames-stoler fra Vitra og kantinebord fra HAY. FOTO: JIRI HAVRAN
Uterommet var en grushaug før Noova tok tak. Utestolene er kontorets eneste IKEA-produkter. Bordene er skreddersydd av Noova. FOTO: KNUT BJERKE
Publisert 05. januar.2017 av

- Jeg kom til et punkt der jeg skjønte at hvis jeg ikke tok steget og satset, så kom jeg til å angre resten av livet på at jeg ikke gjorde det. Uansett utfall, sier Lars Erlend Bye (39), opprinnelig fra Bodø og nå CEO og gründer av H5 Property.

 

På litt over to år har selskapet gått fra å ha null til nærmere ti prosent markedsandel i kanskje verden tøffeste boligmarked på Manhattan, New York.

 

Hvordan er dette mulig?

 

Med hardt arbeid, stort kontaktnett, utmerket kvalitet, og litt flaks.

 

Les flere saker om boligmarkedet her. 

 

Erfaringen fra Norge

Etter litt over ti år i den norske boligbransjen, og med en solid jobb som markedssjef hjemme i Norge, bestemte Lars Erlend Bye seg for at han trengte mer tyngde i arbeidet sitt.

 

– Jeg satt med ansvaret for flere millioner i markedsføringsbudsjett, og følte ikke at jeg helt oppnådde den effekten jeg ønsket, sier Bye.

 

 

Lars Erling Bye driver H5 Property i New York. FOTO: H5 PROPERTY

Ble student

Han søkte derfor permisjon fra jobben, og flyttet til New York for å studere coaching og ledelse ved NYU.

 

Planen var å finne ut hva som foregikk i boligmarkedet i USA, for å optimere det som skjedde hjemme i Norge.

 

Han ble sjokkert da han på en boligvisning i New York oppdaget hvordan virkeligheten egentlig så ut.

 

Her er det Miami Beach-style på Blommenholm

 

 

– Jeg trodde virkelig ikke det var mulig. Kvaliteten på prospektene vi i Norge hadde tidlig på 1990-tallet tilsvarte kvaliteten i New York i 2010. Når du kommer fra lille Norge tenker du at alt er større og bedre i USA, men det var altså ikke tilfellet. Det såkalte prospektet vi fikk utdelt var ett A4 ark, med dårlige bilder, og ingen plantegning. I Norge har vi jo prospekter på 50-120 sider, med opptil 50-60 bilder av høyeste kvalitet, sier han. 

 

Se DJ Danbys designhjem her

 

Bye og H5 Property opererer på ett av verdens kanskje tøffeste boligmarkeder på Manhattan. FOTO: H5 PROPERTY

Dro på visninger

For å utelukke at prospektet han hadde fått på visningen var en tilfeldighet, fortsatte Bye å dra på visninger.

 

– Jeg var på 40 visninger i alle ender av prisskalaen. Her var det boliger til salgs fra rundt 2-200 millioner norske kroner. Av alle visningene var det kun fire meglere som tok kontakt etter endt visning. Nå skal det sies at jeg kanskje ikke så ut som jeg kunne kjøpe leiligheten til 200 millioner, men for de fleste var jeg nok innenfor målgruppen.

 

Prospektene i NY hadde tidligere lav standard, sier Bye. FOTO: H5 PROPERTY
Bye har 10 % markedsandel av boligmarkedet på Manhattan. FOTO: H5 PROPERTY

Terapikurs og pro bono

 

Bye påpeker hvordan en rekke tilfeldigheter la grunnlaget for oppstarten av H5 Property.

 

Den første var møtet med Esther Muller. Bye og Muller var på ett helgekurs i terapi da de kom i kontakt.

 

Begge hadde liten interesse for emnet, men fant tonen ved sin felles interesse for eiendomsmegling. Det skulle vise seg at Muller var eier av en eiendomsmeglingsutdannelse i New York, og Bye ble leid inn som foredragsholder.

 

 

 

– Jeg begynte å jobbe pro bono med en-til-en megleropplæring av eiendomsmeglerne, som en del av studiene mine. Dette ga meg innblikk i selve kjernen av eiendomsmegling i New York. Etter ett år hadde jeg opparbeidet meg ett solid kontaktnett, og fått mye ny lærdom.

Lars Erling Bye er travel i New York. FOTO: H5 PROPERTY

Fikk inngangsbillett

Tilbake i Norge kunne ikke Bye legge fra seg tanken om den gylne muligheten han hadde oppdaget i New York.

 

I årene som fulgte reiste han til New York flere ganger i året for å holde foredrag for eiendomsmeglere.

 

Blant publikum satt en av meglerne til stjernemegler Jacky Teplitzky.

 

Teplitzky var meglerfirmaet Douglas Ellimans ukronede meglerdronning, og høyt respektert i bransjen. Teplitzky skulle senere vise seg å være Byes inngangsbillett til markedet i New York.

 

Stjernemegler Dyve selger mest av alle

 

New York, New York

– Jeg kunne rett og slett ikke la sjansen gå fra meg, jeg måtte flytte til New York og endre måten boliger blir markedsført på, sier Bye.

 

I desember 2013 satte han seg på flyet, og satset alt han hadde.

 

– I starten jobbet jeg ut fra hjemmekontor, gjerne fra 05:00 om morgenen til sent på kvelden. Sånn holdt jeg på i fire måneder. Jeg hadde spart opp litt kapital, så da var det bare å begynne å selge, forklarer han.

 

Bye fikk etterhvert med seg en medarbeider, og leide kontorplass. Alt ved hjelp av kontakter og bekjente. Sakte men sikkert begynte markedet å forstå hva H5 Property holdt på med, og interessen viste seg.

 

– En av våre første kunder var Ryan Serhant, fra tv-serien “Million dollar listing”, forteller Bye.

 

Byttet fotograf

 

I løpet av oppstarten fikk Bye og teamet hans også Jacky Teplitzky som en av sine største kunder. Hun hadde en visning på en bolig til rundt 80 millioner norske kroner, og lot Bye og fotograf Morgan Isaksen ta bilder av den.

 

Teplitzky hadde på forhånd hatt sine fotografer på prosjektet, men da hun fikk se bildene Bye presenterte, byttet hun ut sin egen fotograf samme dag. Siden den dagen har H5 Property tatt bilder av alle hennes boliger.

 

– Det var helt klart en fordel å få tak i en nøkkelperson som Jacky Teplitzky. Med en gang vi forteller andre at Teplitzky bruker oss, og har brukt oss i flere år, så gjør det at andre også velger oss.

 

Herlige New York. FOTO: H5 PROPERTY
Central Park i New York. FOTO: H5 PROPERTY

Det ufarlige Skandinavia

Bye og H5 Property har gjennom hele veien jobbet strategisk for å oppnå posisjonen de har i dag.

 

Likevel påpeker han at det å være fra Norge og Skandinavia har hatt sine fordeler.

 

– Vi hadde nok ikke klart det så lett dersom vi ikke kom fra Norge. Vi blir sett på som ufarlige konkurrenter, fra lille Norge og Skandinavia. Det er ingen trussel. Vi er lette å stole på, og lette å være nysgjerrige på. Vi får nok en del gratis der, og det er lettere å få til møter og legge frem produktene våre, fordi vi ikke blir sett på som noe farlig, sier han.

 

Skandinavisk design og levemåte er i USA forbundet med kvalitet og nytenkning.

– Jeg har veldig tro på nordmenn, og norske konsepter. Særlig i bolig og interiørbransjen. Norge ligger langt fremme når det gjelder markedsføring av boliger. Danskene er geniale på interiør, og Svenskene har mange store firmaer som f.eks IKEA som har gjort at det skandinaviske konseptet ikke lenger er ukjent. Det er forbundet med kvalitet, og det hjelper oss på veien. Vi i Norge har også mye fokus på det å ha det hyggelig hjemme, og det ser veldig bra ut på bilder, sier Bye.

 

VR-briller og 360 teknologi

– I den siste tiden har jeg sett en forandring i boligmarkedet i New York. Det er flere meglere som tar skikkelige bilder, og levere bedre plantegninger og prospekter enn før. Mange av de tar bilder gjennom oss, sier Bye.

 

Det er ikke bare via gode bilder at H5 Property skiller seg ut i New Yorks boligmarked, de er også frempå når det kommer til ny teknologi.

 

– Vi tilbyr ett produkt som heter 360. Med denne teknologien kan du se boligen slik den er fra sofakroken via nettbrett eller smarttelefon, før du velger å gå på visning. Det ideelle med dette er at man også kan vise potensialet i boligen, for eksempel med en bolig som trenger oppussing eller ett nytt boligprosjekt. Står du midt i rommet i ett nybygg som ikke er ferdig utviklet, kan du bevege nettbrettet rundt i rommet, og se hvordan det vil komme til å se ut. Dette produktet er også blitt ett VR-produkt, der man ved hjelp av en smarttelefon og et par VR-briller kan se seg rundt i boliger. VR-briller reagerer på bevegelse, så du kan bevege deg rundt i boligen, uten å fysisk være der.

 

Lars Erlend Bye i H5 Property. FOTO: H5 PROPERTY

Les flere saker på Botrends forside her.

 

Følg oss på Facebook og Instagram og  tips oss gjerne her. 

Les mer

Vennepar bygde sammen

En fryktelig dårlig idé, mente venner og familie.

Publisert 04. november.2015 av Bettine Nicotra

Carl Hansson (42) og Jennie-Ann Hansson (41) har satt seg ned på de hvite Eames-stolene på kjøkkenet. To industrielle lamper henger over dem. På andre siden av bordet sitter Jørgen Bøhle Bakke (42) og Inger Charlotte Sundt (43). – Hva sa familie og venner da dere fant ut at dere skulle bygge sammen? – De sa at det var en fryktelig dårlig idé. De sa det ... Dere burde ikke gjøre det, sier Carl. Les mer på Botrends forside her. 

Les mer

– Det var du som bestemte hvordan pendlene skulle henge, ikke sant? Lars Kristian Amundsen (42), hotelldirektør ved Radisson Blu på Fornebu, spør en av resepsjonistene som står bak den nye disken i skinn. I fem måneder har teamet jobbet seg gjennom en total oppussing av fellesområdene. – De siste årene har vi pusset opp jevnt og trutt – både kjøkken, rom og bad, sier han. Men nå var det på tide å ta tak i lobbyen og resepsjonen, baren med den intime restauranten og kurs og

Les mer
Annonse

Varsling på mobilen, fjernstyring av boligen, nøkkelløs adgang.. Ny teknologi gir nye muligheter for sikring av boligen. De ulike leverandørene har ulike løsninger og prisene kan variere mye. Nå kan du sammenligne løsninger og priser raskt og enkelt. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland