Publisert 04. november.2015 av

Warner Bros inviterte de ansatte til å komme med innspill da arkitekt Ingrid Bull tegnet deres nye kontorlokale.

 

Et steinkast unna Stortinget, i Andvords gamle papirfabrikk, ligger TV-produksjonsselskapet Warner Bros Norges nye festning. Selskapet var tidligere en del av Dinamo-familien, eid og grunnlagt av Bærumsmannen Ingebrigt Steen Jensen, men ble kjøpt opp av det amerikabaserte Hollywood-studioet Time Warner Inc. i 2014. 

 

Med det meldte også behovet for nye, selvstendige lokaler seg. Etter vel ett år med planlegging flyttet de om lag 60 ansatte fra Lysaker og inn i et totaloppusset og arkitekttegnet kontorlokale i Oslo sentrum.

 

- Omgivelser preger og skaper folk. Hvilket miljø man arbeider i har enormt mye å si for de ansatte. Særlig i vår bransje er det viktig at de ansatte inspireres til å være kreative, sier administrerende direktør i Warner Bros, Odd Arvid Strømstad.

 

Spenstig hus på stramt budsjett

Betong, glass og ubehandlet tre går igjen i huset i Vollen.

ARKITEKTUR
Warner Bros' nye lokaler ligger et steinkast unna Stortinget i den gamle papirfabrikken til Andvord. FOTO: KNUT BJERKE
Slik så det ut i Nedre Vollgate i 1902. I dag holder Warner Bros til i det store huset midt i bildet. Det lille huset ved siden av er revet og erstattet av et annet kontorbygg. FOTO: ANDERS B. WILSE/OSLO MUSEUM

En uvanlig prosess

Tv-produksjonsselskapet tittet på flere steder før valget falt på den gamle papirfabrikken i Oslo sentrum. Innendørs hadde det ikke vært gjort noe siden 70-tallet, og lokalet skrek etter oppussing. Da ble arkitekt og interiørarkitekt Ingrid Bull kontaktet.

 

- Jeg kjente til arbeidet hennes fra før av, og tenkte at hennes litt røffe stil passer godt inn her, sier administrerende direktør, Odd Arvid Strømstad.

 

I Warner Bros-tilfellet var prosessen en litt annen enn det arkitekt Bull er vant til når hun tegner for firmaer. Både ledelsen og de ansatte involverte seg i prosessen og kom med innspill underveis. Noe som vanligvis er forbeholdt private byggherrer som gjerne mister nattesøvnen bare ved tanken på at husets skjebne ligger i en arkitekts hender.

 

- De satte ned prosjektgrupper hvor de ansatte kom med innspill på hvem de var, hvordan de ønsket å arbeidsplassen skulle være og hvordan de ønsket at den skulle fremstå utad. Det var utrolig unikt og givende for en arkitekt å få slike tilbakemeldinger, forteller Ingrid Bull.

 

Både Bull, Strømstad og administrasjonssjef Renate Johnstone er overbevist om at den tette kontakten førte til et kontorlokale som samtlige er fornøyde med i dag.

 

- Det er veldig mange med designinteresse som jobber her. Det at vi involverte de ansatte skapte både et samhold og en slags eierfølelse til deres nye arbeidsplass, sier Johnstone.

 

Saken fortsetter under bildene.

Arkitekt Ingrid Bull og administrasjonssjef Renate Johnstone jobbet tett sammen under hele prosessen, og er overbevist om at involvering av de ansatte førte til at samtlige er fornøyde med resultatet. FOTO: KNUT BJERKE
Trappen er spesialtilpasset i råstål. For Warner Bros var trappen essensiell for at de ansatte skulle være i samme åpne kontor til tross for at de sitter i to ulike etasjer. FOTO: JIRI HAVRAN
Materialer som stål og mur står sentralt i Warner Bros' nye lokaler. Gamle murvegger og bærebjelker i stål var blitt skjult av tidligere leietakere, og har endelig kommet til sin rett i de nye lokalene. FOTO: KNUT BJERKE

Røft og elegant

I Ingrid Bulls arbeider er den røde tråden naturlige og nærmest ubehandlede materialer. Betong, stål og treverk i møte med sterke ensfargede flater skaper en røff og elegant stil.

 

Kronen på verket er når gamle materialer hentes frem fra det glemte og bidrar til naturlige kontraster i rommet.

 

- I den gamle papirfabrikken hadde vi alt vi trengte, uten at vi visste det på forhånd. Gamle murvegger og bærebjelker i stål, som var blitt skjult av tidligere leietakere, har endelig kommet til sin rett i de nye lokalene, sier Bull fornøyd.

 

Det er også Bull som har foreslått det meste av interiøret i kontorlokalet. Når nytt interiør har blitt ervervet i ettertid, har de ansatte forsøkt å følge Bulls røde tråd.

 

I to av møterommene ble gjenklangen fra tregulvet for stor, derfor er nye ensfargede retrotepper bestilt.

 

I kantinen ble de hvite veggene for markante og upersonlige. Og dermed ble en gatekunstner invitert inn for å sette sitt personlige preg på veggene.

 

- Jeg er veldig glad for at de gjorde noe med de veggene, for de hvite veggene har jeg angret på i ettertid. Noe av det morsomste jeg ser er når byggherren trives i lokalene, bruker og videreutvikler dem. Det skal ikke være så stylet at de ikke kan leve i rommene, sier Bull.

 

Se de nye kontorlokalene til Norrøna her

 

Saken fortsetter under bildene.

TV-produksjonsselskapet Warner Bros bærer preg av stor frilanstilknyttning. Det utfordret arkitekt Ingrid Bull til å legge større vekt på åpne arbeidsplasser og sosiale soner som enkelt kan endres til nye arbeidsrom. FOTO: KNUT BJERKE
Kantinen har blitt et naturlig samlingspunkt som også kan deles inn i mindre soner med foldevegg i doble stålplater, og gardiner inspirert av Operaens sceneteppe. FOTO: JIRI HAVRAN
"Sigar-boksen" er administrasjonssjef Renate Johnstones favorittsted. Dette er også kontorets eneste rom hvor anlegget ligger skjult bak lyse finérplater. FOTO: KNUT BJERKE
Innenfor "sigarbokse" er uformelle møte- og avslapningsrom for både besøkende og ansatte. FOTO: JIRI HAVRAN

Sosiale soner

Tv-produksjonsselskapet Warner Bros bærer preg av stor frilanstilknyttning. Ulike tidsbegrensede prosjekter er på gang til enhver tid, og derfor er det kun 20 av de rundt 60 ansatte som er faste. Det utfordret arkitekten til å legge større vekt på åpne arbeidsplasser og sosiale soner for å skape tilhørighet. At de sosiale sonene enkelt kunne endres til nye arbeidsrom, var også en nødvendighet ettersom antall prosjekter stadig endres.

 

Kantinen har blitt et naturlig samlingspunkt som også kan deles inn i mindre soner med foldevegg i doble stålplater, og gardiner inspirert av Operaens sceneteppe. De tunge sennepsgule gardinene fungerer også som støydemper for betonggulvet. 

 

- Min personlige favoritt er «sigarboksen» med uformelle møte- og avslapningsrom mellom kantinen og resepsjonen, sier Renate Johnstone.

 

«Sigarboksen» er det eneste rommet hvor anlegget er skjult bak lyse finérplater. I taket kommer naturlig lys inn fra gårdsrommet i etasjen over. Gårdsrommet var bare en grushaug før Warner Bros flyttet inn. Nå er det blitt forvandlet til en misunnelsesverdig utesone med stol, border og planter. Innredningen inkludert skreddersydde bord og benker er gjort av Noova.

 

- Her kan man trekke luft og ta en liten pause, eller arrangere mottagelser. Vi har også lånt det ut til naboene som arrangerte fest, sier Renate Johnstone.

 

Uterommet innehar også kontorets eneste IKEA-produkter. Utebordene er skreddersydd, men stolene kommer fra den svenske møbelgiganten. Resten av møblementet innebærer blant annet stoler fra Vitra, barstoler fra HAY og modulsystemer fra Svenheim.

 

- Vi har investert i kvalitet og plukket møbler fra øverste hylle samtidig som vi ikke har valgt det dyreste. Vi hadde et budsjett som vi klarte å holde oss innenfor. Det viktigste er å skape ting som varer og som man blir glad i. Det gjør mye med arbeidsmiljøet på kontoret, sier administrerende direktør, Odd Arvid Strømstad.

 

Les flere saker om arkitektur på Botrend her

Warner Bros har investert i kvalitet og plukket møbler fra øverste hylle samtidig som de har holdt seg innenfor budsjett. I kantinen sees Eames-stoler fra Vitra og kantinebord fra HAY. FOTO: JIRI HAVRAN
Uterommet var en grushaug før Noova tok tak. Utestolene er kontorets eneste IKEA-produkter. Bordene er skreddersydd av Noova. FOTO: KNUT BJERKE
Publisert 27. juni.2017 av

I 84 år har det stått familien Graver på postkassen.

 

Velkommen til Lillengveien nummer 20!

 

 

- Eiendommene som ligger bortover her tilhørte opprinnelig Lillenga husmannsplass, og på 20-tallet ble tomtene utparsellert, forklarer Ane Broch Graver (40) og peker over  bringebærbuskene og syrinhekken på nabotomten med rødmalte våningshus og låve.

 

- Vårt hus er fra 1922.

 

Nå er det femte generasjon Graver som  tråkker sine barnesko i en av Bærums fortsatt intakte frukthager. Huskende under struttende epletrær. Leke sisten mellom bugnende rips og stikkelsbærbusker. Tre bringebær og markjordbær på strå eller knaske på nyplukket rabarbra dyppet i sukker, og bare høre humla suse.

 

Men akkurat nå er Vilde (9) og Siri (7) opptatte med å henge opp hengekøya mellom pæretrærne, med litt hjelp av pappa Anders Graver Knudsen (43).

 

- Vi kommer aldri til å selge hagen vår, smiler tobarnsmammaen. Samboeren nikker bekreftende: Det blir ikke oss som selger ihvertfall, hva neste generasjon ønsker blir opp til dem.

 

Bli med til Askers første andelsbruk

 

Ane og Anders overtok familiehuset i 2009. Foto: Joakim S. Enger

Flyttet fra Rjukan

Historien om Graverslekten i Lillengveien begynte i 1933 da oldeforeldrene til Ane, Torjus og Maja flyttet med sine tre barn fra Rjukan.

 

- Oldefar, en aktiv fagforeningsmann på Rjukan i 20-årene, fikk tilbud om å bli hovedrevisor for LO i Oslo. Først leide de et par år på Strand før de kjøpte huset her i 1935, forklarer fjerde slektsledd og inviterer inn til over 140 kvm historie.  

 

- Huset var noe mindre da og delt vertikalt, i to boenheter. I første etasje var det kjøkken og stue til hver av familiene som bodde der. I andre etasje to store soverom, også utedo, da!

Spesialbygde bokhyller utnytter plassen. Foto: Joakim S. Enger

- Den gangen var det en snekker med familie som leide, og de bodde i den delen som vender ut mot gata. Snekkeren bygget på noe, og slik var det til mine foreldre kjøpte huset av oldefaren min i 1975, forklarer Ane.

 

Dagens beboer forteller at det under andre verdenskrig derimot bodde hele fire familier i huset.

 

Byttet ut villa på Jar med småbruk i Østfold 

 

Arkitekttegnet planløsning

Det var foreldrene til Ane som gjorde de største endringene som i dag har gitt boligen sitt unike preg.

 

- Særlig mamma var opptatt av bokvalitet. Prioriteringene hennes var gulv, utnyttelse av lys og plass, samt kvalitetsmateriealer.

 

Da foreldre tok over huset bygde de på med ekstra bad, soverom og utvidet stuen. De hyret også inn noen arkitektvenner for å finne den beste planløsningen.

 

Dagens huseiere viser inn i stua hvor dagslyset fyller rommet fra små og store vindusflater og avdekker et spesialbygget bibliotek som fyller to hele langvegger fra gulv til tak, fylt med variert lesestoff, samt noen bøker om kjente familiemedlemmer som har satt sitt preg på norsk historie.

 

Kvalitetsgulv lagt for 20 år siden i lyse gråtoner, understreker det tidløse interiøret.   

 

På et tidspunkt bodde fire familier i huset. Foto: Joakim S. Enger

- Både Ane og jeg leser masse, og det er veldig hyggelig å ha plass her i stuen, sier Anders som i tillegg til en god halvmeter lesestoff på nattbordet har mange esker med bøker pakket bort i kjelleren.

 

Byttet ut enebolig på Røa med låve i Lommedalen

 

Et spesialbygget bibliotek som fyller to hele langvegger fra gulv til tak. Foto: Joakim S. Enger

Bærekraftig design

Kjøkkenet på hele 35 kvm har flere vinduer som gir utsikt til forskjellige deler av hagen, fra spiseplassen og arbeidsbenken.

 

Dagens kjøkken ble satt inn da familien kom hjem etter tre år i Nederland for 30 år siden. Anes foreldre gikk da for det danske kvalitetskjøkkenet Uno Form i hvitbøk, opprinnelig tegnet av Arne Munch i 1968.

 

 

Kjøkken fra Uno Form opprinnelig tegnet av Arne Munch. Foto: Joakim S. Enger
Fra kjøkkenet er det utsikt til hagen. Foto: Joakim S. Enger

Kjøkkenet har blitt en klassiker med kubiske elementer samt en høy sokkel med mulighet for å utnytte plassen fra gulv til benkeplate fullt ut.

 

De karakteristiske og funksjonelle skuffelamellene var tidlig ute med håndtaksløse kjøkken. Skrogramme, skuffelameller og skuffer er i massivt tre, noe som gjør at dagens beboere har valgt å vente litt til med å skifte det ut.

 

Den store kjøkkenøya midt i rommet er også helt i tråd med dagens trender, dog uten overskapet med glassdører.

Kjøkkengulvet i kork har fått ny renessanse, både som et bærekraftig naturmateriale i tillegg til at det varmer og er lydisolerende.

 

På kalde dager fyrer familien, som generasjoner før i den lille vedovnen på kjøkkenet, med vedstabel og skjermbrett som skal beskytte pianoet som står ved siden av, fra varmen.

 

I dette huset har alle rom betong

 

Eksotisk familiearv

 

Flere slektsledd i Lillengveien har reist mye noe interiøret også bærer preg av.

 

- Dette har jo vokst seg frem gjennom tid, og som arv fra andre familiemedlemmer også, forteller etterkommeren.

 

Hyller og skap viser en spennende utstilling av servise, porselen, gravert sølv, eksotiske skulpturer og gjenstander i ulike materialer, og fra ulike deler av verden.

 

- Antikviteter, gjenstander eller nips, ikke alltid like enkelt å vite forskjellen, spøker Ane.

 

Stueveggene viser også en rik og variert kunst og trykk samling, med noen store silketrykk skiller seg særlig ut.

 

Huset er fullt av historie. Foto: Joakim S. Enger
Maske fra Kenya kjøpt av Anes foreldre. Foto: Joakim S. Enger

 

- Det var ikke helt opplagt at de skulle ende opp på veggen her! Det var min oldefar Theodor Broch (Politiker og jurist, ordfører i Narvik under andre verdenskrig, flyktet til USA hvor han skrev boken: Mountains wait, 1943, Fjellene venter, 1946. red.anm), som kjøpte dem i Kina en gang på 50-tallet. Da var han rådmann i Tønsberg og tenkte begeistret at disse måtte da passe utmerket inn i rådhuset der hjemme og betalte for kommunens penger. Men, det var kollegene absolutt ikke enige i, så da betalte han for dem selv. Og, noen havnet altså her. 

 

- Det er et hus med mange minner i, og noe hører liksom med huset, så vi bevarer det jo ikke bare for oss selv, men blant annet også for søsknene mine og deres barn igjen. Skal vi kvitte oss med noe må det liksom gå til en i familien. Og, det dukker alltid opp små og store overraskelser, som i dag da vi fant Amerikakofferten til tante Bergljot i kjelleren, bak lillebrors gamle hockeyutstyr!

 

Silketrykk fra Kina. Foto: Joakim S. Enger
Ane finner en gammel Amerikakoffert. Foto: Joakim S. Enger

 

Les mer på Botrends forside 

 

Følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no og send oss gjerne tilbakemelding her.

Deilig hage med lang historie på Jar. Foto: Joakim S. Enger
Familien har eget drivhus. Foto: Joakim S. Enger
Plassen er godt utnyttet. Foto: Joakim S. Enger
Foto: Joakim S. Enger
Les mer

– Jeg har lenge ønsket å lære mer om lokalprodusert mat, og her blir vi jo kjent med grønnsakene, sier livlige bestemor Rina Ihlen (69). Hun sitter på en trebenk ute på jordet. På fanget sitter barnebarnet Sonja (3), og foran dem, storesøster og snorklipper Aurora (5). – Skal vi måle på persilleskiltet hvor lang snoren skal være? Der kan vi klippe. Det er passe, sier hun i det Aurora åpner saksen og fører den over hyssingen som Rina holder frem. Bestefar Torstein Sommerfeldt

Les mer

Solfrid og Arild Liland bodde 19 år i en leilighet på Hvalstad sammen med to barn, før de endelig fant drømmeboligen. Paret tok seg god tid i jakten på oppgraderingen til enebolig, og kikket både på hus og tomter. Siden de følte stor tilhørighet til stedet etter to tiår, var det naturlig for dem å kikke etter egnet sted i området. 

Les mer
Annonse

Varsling på mobilen, fjernstyring av boligen, nøkkelløs adgang.. Ny teknologi gir nye muligheter for sikring av boligen. De ulike leverandørene har ulike løsninger og prisene kan variere mye. Nå kan du sammenligne løsninger og priser raskt og enkelt. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland