Publisert 04. november.2015 av

 

- Vi nordmenn er helt i verdenstoppen når det kommer til oppussing. Vi bruker 70 milliarder kroner på dette hvert år, og mellom 8 og 10 milliarder bruker vi på hytter og fritidsboliger. Da snakker vi bare om interiør og innredning, ikke selve byggingen av boligen, forklarer han., sier interiørekspert Halvor Bakke, programleder i det nye programmet «Eventyrlig oppussing».

 

Hyttedrømmen er noe som deles av svært mange, og over 100.000 nordmenn går med konkrete planer om å kjøpe et feriested i løpet av de neste tre årene.

 

Hver torsdag kveld viser Halvor Bakke og hans team hva de, med ganske enkle grep, kan gjøre for å fornye et utvalg av norske hytter.

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

 

Få ny sofa med enkle grep

 

Artikkelen fortsetter under bildene. 

Vintage, luksuriøst og moderne

Se hvilke vårtrender Borge tapeter går for.

INTERIØR
Thomas, Halvor, Mikkel og Gustav er teamet som jobber i fjellheimen, til skogs og til sjøs i "Eventyrlig oppussing". FOTO: TV3

Stor forvandling

Forrige uke var det premiere på Bakkes nyeste program, «Eventyrlig Oppussing». Her er det nettopp hytter som står i fokus.

 

Programmet, som går hver torsdag på TV3, tar seerne med både til fjells, til sjøs og til skogs.

 

Her forvandles et middelmådig feriested til en perle midt i vill natur. For Bakke er det spesielt å lage et program som tar for seg både vakker natur og interiør.

 

Les om hvordan du forvandler gulnet furu her. 

Halvor Bakke svinger malerkosten i "Eventyrlig oppussing". FOTO: TV3

Blander gammelt og nytt

Premieren i forrige uke, ble sett av 140.000 nordmenn. Da har man ikke tatt med alle de som har logget seg på og sett programmet på nett.

 

- «Eventyrlig oppussing» fikk en god start som vi kan si oss fornøyde med, og vi håper at mange benker seg ned for å se Halvor Bakke og snekkerkumpanene hans pusse opp på Finnskogen neste torsdag, sier pressesjef Line Vee Hanum i MTG TV, til Kampanje.

 

- Jeg synes seertallene er veldig bra, og tror vi når målet om mellom 160-170.000 i hvert program, sier Bakke selv.

 

Forrige uke ble seerne med til en gammel seter i Todalen fra 1770. Familien hadde sterke tradisjoner knyttet til seteren, og her ligger noe av utfordringen for snekkerteamet til Halvor Bakke.

 

- Det er utfordrende å pusse opp noe i en bolig der vi ikke bare kan gjør hva som helst. Vi både utfordrer de som eier stedet på å tenke nytt og annerledes, samtidig som vi skal bevare noe av det som er der. Det er mange lange samtaler i forkant, sier Bakke, som er en av Norges ledende interiøreksperter.

 

Egen kolleksjon

Han slo for alvor igjennom i 2004 da han ble headhuntet til rollen som interiøranker i Homsepatruljen på TV3.

 

Siden da har han etablert som selvstendig interiørdesigner. Han har designet sin egen Signature Collection by Halvor Bakke, og har i dag over 35.000 Instagram-følgere på @hbinterior.

 

I disse dager reiser han land og strand rundt for å holde foredrag for Bohus, sammen med Nesøya-damen Katrine Sørland.

 

Interiørbedriften LAMA, med hovedkontor i på Eiksmarka i Bærum, er en del av «Eventyrlig Oppussing». De har et nært samarbeid med Halvor Bakke.

 

- Jeg har et tett samarbeid med Marianne og Lars Kollerøs i LAMA. Marianne og jeg var nettopp i India for å jobbe med kolleksjonen høst 2016 og vår 2017, forklarer han.

Mye av utstyret og møblene måtte flys inn med helikopter under opptakene til "Eventyrlig oppussing". FOTO: TV3
Halvor Bakke har egen kolleksjon, Halvor Bakke Signature Collection. FOTO: HALVOR BAKKE.NO
Publisert 11. november.2016 av

Jul er forbundet med tradisjon. Gamle klassikere hentes frem fra loft og kjeller. Som julekulene vi samler på, serviset som kun tas frem til denne høytidelige anledningen eller utstyret vi trenger for å lage klassiske julekaker.

 

Men også noe nytt finner veien hjem. Her har vi samlet et lite knippe av årets julenyheter som nå er å finne i butikk.

 

Det er gull, sølv og metaller blandet med det tradisjonsrike røde, hvite og grønne.

 

Lysestake i metall fra svenske Markslöjd. FOTO: MARKSLÖJD
Julen er ikke komplett uten en julestjerne i vinduet. FOTO: MARKSLÖJD

Det obligatoriske tilbehøret

Julen er ikke komplett uten den tradisjonelle adventsstaken eller julestjernen i vinduet. For ikke å glemme levende lys på bordet.

 

Svenske Markslöjd har flere nyheter og går for en skandinavisk, naturpreget jul. Det er mørke farger, harde metaller og marmor. Style med blomsterløker, granbar, kvister og kongler for en mer utradisjonell og røff julestil.

 

Les mer om interiør her

 

 

Norske Wik & Walsøe lanserer for første gang sitt eget juleservise, Julemorgen. De utvider også den øvrige kolleksjonen med tre nye elementer; vase, konfektbolle og lysestakesett i hvit porselen med motiv av den kjente alven i gull. Den har vært med siden debuten i 2007 og er kanskje det de fleste forbinder med det populære merket.

 

Lysestake med det kjente Alve-motivet fra Wik & Walsøe. FOTO: WIK & WALSØE

 

Er du av den mer klassiske typen er Nisseserviset til Porsgrunds Porselænsfabrik et godt alternativ. Serviset finnes i over 60 deler og har vært en del av mange nordmenns juletradisjoner i over 100 år.

Nisseserviset er fremdeles populært. FOTO: PORSGRUNDS PORSELÆNSFABRIK
Det nye juleservicet "Julemorgen" fra Wik og Walsøe. FOTO: WIK & WALSØE

 

Julens farger

Blant årets nyheter er det helt klart metalliske farger som står sterkest, men ingenting slår de tradisjonelle julefargene. Noen er heller ikke til å rikke når det gjelder fargevalget - det skal være, eller i det minste ha, innslag av rødt, hvitt og grønt!

 

Men det går også an å kompromisse. Bland farger og stiler sammen, men la for eksempel rødfargen være i hovedsetet. Iittalas klassiske Kastehelmi drikkeglass, designet av Oiva Toikka, kommer i flere farger, deriblant rødt og grønt. Serviset Tema Bowl finnes også i mange farger, størrelser og fasonger.

 

I Asker er dette tømmerhuset nå omgjort til interiørbutikk

 

Julen skal være rød for mange. FOTO: IITTALA
Rødt, grønt og hvitt er klassisk om du ikke ønsker å eksperimentere for mye. FOTO: IITTALA

Danske klassikere

Man kommer ikke utenom de danske klassikerne. Flere av produsentene har også i år lansert vinter- og julenyheter. 

 

De spenner vidt fra hvite, rene linjer fra By Lassen til Karen Blixens "edgy advent". 

 

Bjørn Wiinblads produkter blir også stadig mer populære i Norge. I høst kom vasenyheten Felicia med håndpåført gullmotiv. Og er du interessert i historien til mannen som er en av Danmarks mest anerkjente kunstnere og designere, kan du bli med inn i hans unike hjem her

 

By Lassens klassiske Kubus i nikkel. FOTO: BY LASSEN
Klassisk juleservise fra Royal Copenhagen. FOTO: ROYAL COPENHAGEN
Vase fra Bjørn Wiinblad med håndpåført gullmotiv. FOTO: ROSENDAHL DESIGNGROUP
Karen Blixen er for mange synonymt med julen. FOTO: ROSENDAHL DESIGNGROUP

Les også: Søstrene Sagen med idéhus à la København og Paris

 

Les mer på forsiden av Botrend og følg oss i sosiale medier her. Lurer du på noe? Send oss en e-post!

Amfie servise er vinternyheter fra By Lassen. FOTO: BY LASSEN

Nyhetsbrev fra Botrend

Ja, takk - jeg vil gjerne abonnere på Botrends nyhetsbrev.

Les mer

Nå er det tid for julekalender

Fanny gir deg tips til pakkekalenderen.

Publisert 04. november.2015 av Fanny Dehn Arvesen

Det er tid for kalender. Og alle vet hva det betyr… spente små og kalendergaver å pakke. Mange gaver. Selv har jeg i år 72 kalendergaver, helt frivillig. Les flere innlegg fra Fanny her. 

Les mer

Hytter vi digger på Instagram

Disse fjellhyttene gir oss inspirasjon.

Publisert 04. november.2015 av Elin Reffhaug Craig

Instagram er en stadig kilde til inspirasjon på interiørfronten. Nå som vinteren er her, titter vi stadig innom ulike hashtags for å få hytteinspirasjon. Her er noen utvalgte som vi liker, men sosiale medier byr som kjent på et hav av ulike stiler. Hyttene du ser her befinner seg blant annet på Hafjell, Beitostølen, Rauland. Her kan du lese flere interiørsaker på Botrend 

Les mer
Annonse

Malerstua på Slependen har Asker og Bærums største utvalg av tapeter, med flere hundre tapetkolleksjoner på lager. Tapet fikk for alvor et comeback for noen år tilbake. Det vet Malerstuas egen interiørkonsulent, Linda Christensen (42), alt om. – Vi kan trygt melde at tapet er etablert, nå er det helt ”lov”. Fra en stram trend dominert av sort, hvitt eller grått helst på én fondvegg, er det nå fokus på farger, mønster og tekstur, sier Linda. – Den tydeligste trenden vi ser

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland