Publisert 04. november.2015 av

 

- Vi nordmenn er helt i verdenstoppen når det kommer til oppussing. Vi bruker 70 milliarder kroner på dette hvert år, og mellom 8 og 10 milliarder bruker vi på hytter og fritidsboliger. Da snakker vi bare om interiør og innredning, ikke selve byggingen av boligen, forklarer han., sier interiørekspert Halvor Bakke, programleder i det nye programmet «Eventyrlig oppussing».

 

Hyttedrømmen er noe som deles av svært mange, og over 100.000 nordmenn går med konkrete planer om å kjøpe et feriested i løpet av de neste tre årene.

 

Hver torsdag kveld viser Halvor Bakke og hans team hva de, med ganske enkle grep, kan gjøre for å fornye et utvalg av norske hytter.

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

 

Få ny sofa med enkle grep

 

Artikkelen fortsetter under bildene. 

Nyt siste rest av sommeren

Lyse sommerkvelder fortjener lyst i glasset.

BLOGG
Thomas, Halvor, Mikkel og Gustav er teamet som jobber i fjellheimen, til skogs og til sjøs i "Eventyrlig oppussing". FOTO: TV3

Stor forvandling

Forrige uke var det premiere på Bakkes nyeste program, «Eventyrlig Oppussing». Her er det nettopp hytter som står i fokus.

 

Programmet, som går hver torsdag på TV3, tar seerne med både til fjells, til sjøs og til skogs.

 

Her forvandles et middelmådig feriested til en perle midt i vill natur. For Bakke er det spesielt å lage et program som tar for seg både vakker natur og interiør.

 

Les om hvordan du forvandler gulnet furu her. 

Halvor Bakke svinger malerkosten i "Eventyrlig oppussing". FOTO: TV3

Blander gammelt og nytt

Premieren i forrige uke, ble sett av 140.000 nordmenn. Da har man ikke tatt med alle de som har logget seg på og sett programmet på nett.

 

- «Eventyrlig oppussing» fikk en god start som vi kan si oss fornøyde med, og vi håper at mange benker seg ned for å se Halvor Bakke og snekkerkumpanene hans pusse opp på Finnskogen neste torsdag, sier pressesjef Line Vee Hanum i MTG TV, til Kampanje.

 

- Jeg synes seertallene er veldig bra, og tror vi når målet om mellom 160-170.000 i hvert program, sier Bakke selv.

 

Forrige uke ble seerne med til en gammel seter i Todalen fra 1770. Familien hadde sterke tradisjoner knyttet til seteren, og her ligger noe av utfordringen for snekkerteamet til Halvor Bakke.

 

- Det er utfordrende å pusse opp noe i en bolig der vi ikke bare kan gjør hva som helst. Vi både utfordrer de som eier stedet på å tenke nytt og annerledes, samtidig som vi skal bevare noe av det som er der. Det er mange lange samtaler i forkant, sier Bakke, som er en av Norges ledende interiøreksperter.

 

Egen kolleksjon

Han slo for alvor igjennom i 2004 da han ble headhuntet til rollen som interiøranker i Homsepatruljen på TV3.

 

Siden da har han etablert som selvstendig interiørdesigner. Han har designet sin egen Signature Collection by Halvor Bakke, og har i dag over 35.000 Instagram-følgere på @hbinterior.

 

I disse dager reiser han land og strand rundt for å holde foredrag for Bohus, sammen med Nesøya-damen Katrine Sørland.

 

Interiørbedriften LAMA, med hovedkontor i på Eiksmarka i Bærum, er en del av «Eventyrlig Oppussing». De har et nært samarbeid med Halvor Bakke.

 

- Jeg har et tett samarbeid med Marianne og Lars Kollerøs i LAMA. Marianne og jeg var nettopp i India for å jobbe med kolleksjonen høst 2016 og vår 2017, forklarer han.

Mye av utstyret og møblene måtte flys inn med helikopter under opptakene til "Eventyrlig oppussing". FOTO: TV3
Halvor Bakke har egen kolleksjon, Halvor Bakke Signature Collection. FOTO: HALVOR BAKKE.NO
Publisert 26. april.2017 av

Designikoner er som kjendiser, de dukker opp overalt der kameraet er tilstede.

 

7-eren designet av Arne Jacobsen i 1955, Y-stolen designet av Hans J. Wegner i 1949 og Plastic Chair som ekteparet Charles og Ray Eames designet i 1950, har alle tre for lengst fått plass i designhistoriens ”Hall of fame”.

 

Les mer om dansk design

 

Samtidig er de i full produksjon, og markedsføres som de heteste designobjektene fra sine produsenter.

Det handler om den gode historien

Det er flere en disse godstolene som har plass på designikonenes A-liste, men vi gikk til Dr. Denise Hagströmer, designhistoriker og senior kurator i avdeling for design og kunsthåndverk ved Nasjonalmuseet, med disse tre for å høre om bakgrunnen for denne sterke beundringen.

 

Lars Backer - den glemte kjendisen i norsk arkitektur

 

- Dette har mye å gjøre med de unike og visjonære kvalitetene stolene hadde da de kom. Historien er blitt hengende ved dem som en verdifull fortelling som handler om nytenkning, å være først med noe, å påvirke.

 

Selvforsterkende effekt

Men hva er det som gjør at vi velger disse gamle traverne om og om igjen?

 

- Stolene kjennes igjen rundt om i verden, så de forsterker sine egne myter og genererer oppmerksomhet. Hele denne prosessen er selvforsterkende, forteller Hagströmer.

 

Ved siden av medienes anerkjennende omtale og at museer har tatt dem inn i sine samlinger, legger hun også vekt på de kommersielle kanalenes sterke påvirkningskraft.

 

- Produsenter og møbelhandlere har, gjennom tiår, utnyttet vår tørst etter disse kult-objektene, i tillegg til alle andre aktører i denne prosessen som har medvirket til idealiseringen av den gyllene epoken for dansk og amerikansk design som disse stolene representerer.

DSW, eller Plastic Chair, er en spisestol i formpresset plast, designet av Charles og Ray Eames i 1950.
Wishbone Chair, eller Y-stolen, er antagelig den danske møbeldesigneren Hans J. Wegners mest berømte verk.
Series 7, eller 7-eren, er en spisestol i formpresset finér som ble designet av den danske arkitekten og designeren Arne Jacobsen i 1955.

Modellstatus

Det er mange grunner til at noen bryter gjennom lydmuren og fanger allmenhetens interesse slik som disse tre stolene har gjort. Som designhistoriker, forsker og kurator er Hagströmer kritisk til en kanonisering, selv om hun innrømmer og ha bidratt til å forsterke statusen.

 

Les også: Åtte lekre spisestuestoler

 

- Å sette ikonstempel på ett objekt, plassere det på en liste av “god design” sammen med andre “genierklærte” artefakter, er jeg skeptisk til. Disse artefakter hylles, eller nesten “tilbedes” med uforholdsmessig mye oppmerksomhet. Stolene er definitivt supertydelige, de er som gjenkjennbare silhuetter, som signaler eller tegn - det skal formgiverne ha ros for. Men, det som fasinerer meg aller mest er den aura som omgir disse stolene, og de symbolverdiene de har fått.

 

De unges valg

Deler de unge denne den sammen fasinasjonen?

 

Falke Svatun er industridesigner og en av de få unge og lovende norske designerne som er håndplukket til å stille ut sitt nyeste bidrag på verdens viktigste designevent i Milano nå i april. I likhet med mange unge nordmenn har han ikke noe spesielt forhold til disse ikonene.

 

- Jeg kunne godt hatt alle tre i mitt hjem, men hadde heller gått for noen eldre varianter, spesielt ved tanke på Plastic Chair som pleide å være støpt i glassfiber, ikke plast. Jeg har også sett en del eldre 7'ere som har hatt en annen utførelse og finish. De er i en helt annen klasse enn de nye som spyttes ut i dag.

Designhistoriker Denise Hagströmer. Foto: Robert Connolly

Godt valg!

Det hender at designinteresserte nordmenn beskyldes for å være litt fantasiløse i valg av designmøbler til hjemmene sine. Men, så lenge de velger kvalitet er det ok for Falke Svatun.

 

Han tror valgene skyldes at nordmenn historisk sett har en svakere tilknytning til design, og derfor velger trygge møbler som resten av verden først har gått gode for.

 

Les også: Verdens første designhotell fra Arne Jacobsen

 

- Ikke at det er feil når det er møbler av så høy kvalitet. Heller disse enn mye annet ræl som lages nå, eller enda verre, kopier, avslutter han.

Series 7

Series 7, eller 7-eren, er en spisestol i formpresset finér som ble designet av den danske arkitekten og designeren Arne Jacobsen i 1955.

 

Han lot seg inspirere av kroppens konstruksjon, og studerte den perfekte balansen mellom støtte og komfort i designprosessen.

 

Derfor er ryggen akkurat så sterk at den gir nok støtte og avrundet for å gi god komfort. Setet har myke og avrundede kanter, slik at det støtter uten å presse.

 

Plastic Chair

DSW, eller Plastic Chair, er en spisestol i formpresset plast, designet av Charles og Ray Eames i 1950.

 

De hadde lenge eksperimentert med både finér og aluminium, med tanke på å lage en stol som var formet etter kroppen vår. Men etter mye prøving og feiling, endte de til slutt med å presse skallet i glassfiber.

 

Stolen er fremdeles i produksjon, men blir ikke lenger støpt i glassfiber.

 

Wishbone Chair

Wishbone Chair, eller Y-stolen, er antagelig den danske møbeldesigneren Hans J. Wegners mest berømte verk.

 

Spisestolen ble designet i 1949, og har vært i kontinuerlig produksjon siden 1950.

 

Stolen lages i tre og med håndvevd sete av mer enn 120 meter papirtau.

Industridesigner Falke Svatun

Les mer på Botrends forside her

 

Gi oss gjerne tilbakemelding, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

I høst gikk interiørstylist Tone Kroken løs på den slitne leiligheten i Bygdøy Allé. Det var takhøyden, stukkaturen og ikke minst balkongen som lokket henne til å kjøpe leiligheten. Det siste halvåret har hun tatt for seg rom for rom. Magefølelsen har hele tiden vært avgjørende for valgene hun har tatt. Og endelig er hun ferdig med alle rommene, bortsett fra gjesterommet og gjestebadet som skal stå klart i løpet av et par uker. Se hvordan hun har innredet soverommet

Les mer

Denne uken er designerne Thomas Jenkins og Sverre Uhnger i Milano for å vise sitt nye samarbeidsprosjekt på den norske utstillingen "Everything is Connected". I år har de satset på lampen "Tangent" - en svært fleksibel lampe med en LED-stripe som er festet til en pidestall og som kan lyse både opp og ned. Hele lampen er laget i aluminium og to eksemplarer blir tatt med til utstillingen som åpner tirsdag 4. april; en  i pulverlakkert svart og den andre i eloksert aluminium. - Vi har

Les mer
Annonse

 I et romslig lokale på Rud i Bærum, holder Sandvika gardiner og interiør til. Sandvika gardiner og interiør var tidligere en del av produksjonsselskapet Sandvika Veveri AS, men har drevet selvstendig siden 2000. Butikken har egen systue og skreddersyr gjerne dine gardiner.  – Vi merker økende etterspørsel etter gardiner, gjerne som et supplement til innvendig solskjerming. Med gardiner til blir det prikken over i’en, sier Nina Bø (60), daglig leder. Kari Søndbø Disch (56) nikker

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland