Publisert 07. november.2015 av

Denne uken har julen kommet i butikkene, og allerede nå kan du finne alt det du trenger til jul.

 

Hvert år dukker samme diskusjon opp, om julemarsipan i september og hyller fulle av julebrus mange uker før høytiden. 

 

Hanne Borge og Janina Siroiney hos interiørbutikken Bolina på Stabekk i Bærum, forteller at deres julebutikk alltid ferdigstilles i begynnelsen av november, noe de tror forbrukerne setter pris på.

­

 

– Vi har er inntrykk av at kundene setter pris på tidlig jul i butikken. Selv om det nå går mest av kalendergaver, er det også mange som kjøper julepynten allerede nå, forteller Siroiney.

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

 

– Mørk jul

Denne julen mener de hjemmet skal dekoreres med dype, mørke farger fremfor lyse. I tillegg mener de følelsen av natur er avgjørende for et trendy julehjem.

 

–Julen hos oss er alt annet enn rød. Dype farger, velour og grønne planter er et «must have». I tillegg er folk opptatt av miljø, og derfor er ulike «do it yourself»-prosjekter som keramikk og veving populært, forteller de.

På Bolina på Stabekk er det full jul i butikken. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
En trend mot årets jul er en følelse av naturen. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Klassisk og elegant

Jannicke Husebye på SH Interiør har også fått julen inn i butikk, og i likhet med Borge har hun satset på grønne planter og gyllne farger.

 

– Messing og mørkt kobber er en tidløs og allsidig trend dette året, men julen kan like gjerne være lys og hvit fremfor dyp og mørk. Vi har droppet den humoristiske julen med røde filtnisser, og heller fokusert på en klassisk og elegant julepynt, forteller hun.

 

At julebutikken er klar allerede nå, forteller hun er helt nødvendig for deres del.

 

– Vi trenger denne tiden til alt som skal gjøres i en travel periode, men mitt inntrykk er at kundene også liker å bli inspirert tidlig, sier hun.

 

Hübsch: - Nordmenn tenker kvalitet, fremfor pris

Kremmerhuset har hatt jul i butikkene siden oktober. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Tre ulike trender

På Kremmerhuset kom julen i butikk allerede i midten av oktober, noe forbrukerne må godta med blandede følelser.

 

– Det er alltid noen som mener at julen kommer i butikk vel tidlig, men de aller fleste synes det er greit. Førjulstiden er den mest hektiske for oss i løpet av et år, og derfor trenger vi disse ukene for at det ikke skal gå på bekostning av kundene, forteller daglig leder, Ann Kristin Eliassen.

 

 

Les om interiørboken alle vil ha

 

I år har kjeden plukket ut tre ulike trender de mener er riktig denne julen.

 

– I år er det den tradisjonelle, den grafiske og den luksuriøse trenden som gjelder. Den tradisjonelle preges av grønne trær og rød julepynt, mens den grafiske er motsatt med mye svart og hvitt, striper og grafikk. Den luksuriøse stilen er for dem som liker gull, glitter og fjær, smiler hun.   

 

Designer kopper med humor

Publisert 02. januar.2017 av

Trivsel.

 

Det er ordet som står igjen etter at IFIs Trendforum har diskutert tendensene i interiørmoten anno 2018.

 

Gruppen består av representanter fra både tapet-, tekstil-, maling-, gulv- og verktøyleverandører og er ledet av Bjørg Owren, kreativ leder i ifi.no. 

 

De mener at det moderne interiøret anno 2018 ikke er vellykket før det «kjennes riktig».

 

– Det holder ikke at det ser fint ut. Hjemmet skal være en plass der du som bor der skal kjenne at «her er det godt å være», sier Owren.

 

Sett farge på interiøret

 

 

Et sansespill

For at vi skal trives, må alle sansene finne behag.

 

– Sansebaserte opplevelser er et nøkkeluttrykk. Vi skal avstemme med alle sansene. Det holder ikke å bare synes at noe ser pent ut. Vi skal ta og føle på, vi skal lukte og høre etter – og vi skal kjenne på magefølelsen. Først da kan vi lage interiører vi selv virkelig trives i, forklarer Owren.

 

Derfor blir brunt mer populært

 

 

FOTO: TRINE MIDTSEM / IFI.NO

Individuelle flokkdyr

 

Og hva som behager, varierer fra person til person.

 

– Vi er individuelle flokkdyr. Vi vil alltid la oss påvirke av hva andre gjør og hva andre synes, men framover vil vi legge større vekt på hva vi selv føler også. Vi tørr å være mer individuelle i flokken, tror Owren, og utdyper: – Vi begynner å stole mer på oss selv og hva som kjennes rett for oss, og vi våger å gå for det i større grad enn tidligere.

 

Slik fronter de norsk design med dørmatter

 

Produkt av tiden

 

Det økte fokuset på og behovet for trivsel er et produkt av tiden vi lever i.

 

– Det skjer så mye rundt oss og alt går så fort. Vi blir stadig eksponert for konflikter og uroligheter, og føler oss mer utrygge. Da trenger vi et frirom der vi kan puste, der vi kan være oss selv og trives med det, og det er helt naturlig at hjemmet har denne funksjonen, sier Owren.

 

Bo Naturlig: Slik skapes gode rom

 

Trivesel er hovedtema til neste år. FOTO: ANNE MANGLERUD/GREEN APPLE

Ikke forenelig

 

Owren og resten av trendpanelet synes ikke de hvitmalte veggene og det kjølige interiøret som har preget norske hjem de siste tjue årene stemmer overens med våre tanker om trivsel ellers.

 

– Mye romklang, få farger og lite variasjon i materialer virker upersonlig og nakent, og er lite forenelig med hva de fleste ellers forbinder med trivsel, kos og hygge, sier hun.

 

Skandinaviske designere hylles i tapetkolleksjon

Det kjølige interiøret er på vei ut. FOTO: TAPETHUSET

Det viktige samspillet

Så hvordan vil dette ønske om økt trivsel vises i interiører framover?

 

Det er selvsagt helt individuelt hva vi trives i, men vi kan samtidig se noen tendenser som peker i samme retning.

 

– Vi ser et mye større mangfold, og interiørene blir generelt lunere, varmere og frodigere. Vi ser til naturen som den største inspirasjonskilden, og vi vil ha det mer autentisk og ujålete. Det er et samspill mellom flere farger, flere ulike materialer og flere former, akkurat som i naturen. I det store og det hele kan vi si at det blir mer mat for sansene våre, forklarer Owren.

 

Les mer på Botrends forside

 

Tips oss gjerne her, og følg oss på Facebook og Instagram

Naturen er vår største inspirasjonskilde. FOTO: INTAG
Les mer

Da Maria Hole mistet jobben som markedsfører i telecom startet hun sin egen arbeidsplass. Nå jobber hun for å bringe spansk design inn i de norske hjem.  Historien om Noes begynte høsten for to år siden. Bedriften hun jobbet i ble kjøpt opp av en konkurrent og skulle nedbemanne. Maria Hole hadde dermed ingen jobb å gå til etter endt permisjon. Hun begynte den møysommelige prosessen med å søke jobb, men merket at det var lite som fristet. Med kultur og ledelse fra BI og erfaring fra

Les mer

Snøen ligger som et melisdryss over tretoppene, men inne i den varme stuen er peisen tent og bordet er dekket til jul. De gamle trauene er dekorert med granbar, julekuler og tente lys. Alt som hjemme er mas, er bare kos når Gry Svalheim (46) og mannen Henning Svalheim (48) er på fristedet sitt. – I går diskuterte vi hva som ikke kommer over dørstokken. Vi var innom farget julelys og ”bling bling”, men så sa Henning: ”Nei, vet du hva som ikke kommer over dørstokken? Det er hve

Les mer
Annonse

Heidi og Frode Falk er tredje generasjon, og kundebehandling er viktig for familiebedriften som strekker seg tilbake til 1950. − Vi tilbyr gratis hjemkjøring og montering over hele Østlandet. Dette er en kostand som vi tar på oss, og en service som gjør at vi skiller oss ut. Det er veldig viktig for oss, påpeker Frode. Med konseptet Falk-service får du god valuta for pengene samtidig som du velger kvalitet. Ønsker du råd om møbler, innredning, form, farge, funksjon eller kvalitet hj

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland