Publisert 07. november.2015 av

Denne uken har julen kommet i butikkene, og allerede nå kan du finne alt det du trenger til jul.

 

Hvert år dukker samme diskusjon opp, om julemarsipan i september og hyller fulle av julebrus mange uker før høytiden. 

 

Hanne Borge og Janina Siroiney hos interiørbutikken Bolina på Stabekk i Bærum, forteller at deres julebutikk alltid ferdigstilles i begynnelsen av november, noe de tror forbrukerne setter pris på.

­

 

– Vi har er inntrykk av at kundene setter pris på tidlig jul i butikken. Selv om det nå går mest av kalendergaver, er det også mange som kjøper julepynten allerede nå, forteller Siroiney.

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

 

– Mørk jul

Denne julen mener de hjemmet skal dekoreres med dype, mørke farger fremfor lyse. I tillegg mener de følelsen av natur er avgjørende for et trendy julehjem.

 

–Julen hos oss er alt annet enn rød. Dype farger, velour og grønne planter er et «must have». I tillegg er folk opptatt av miljø, og derfor er ulike «do it yourself»-prosjekter som keramikk og veving populært, forteller de.

På Bolina på Stabekk er det full jul i butikken. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
En trend mot årets jul er en følelse av naturen. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Klassisk og elegant

Jannicke Husebye på SH Interiør har også fått julen inn i butikk, og i likhet med Borge har hun satset på grønne planter og gyllne farger.

 

– Messing og mørkt kobber er en tidløs og allsidig trend dette året, men julen kan like gjerne være lys og hvit fremfor dyp og mørk. Vi har droppet den humoristiske julen med røde filtnisser, og heller fokusert på en klassisk og elegant julepynt, forteller hun.

 

At julebutikken er klar allerede nå, forteller hun er helt nødvendig for deres del.

 

– Vi trenger denne tiden til alt som skal gjøres i en travel periode, men mitt inntrykk er at kundene også liker å bli inspirert tidlig, sier hun.

 

Hübsch: - Nordmenn tenker kvalitet, fremfor pris

Kremmerhuset har hatt jul i butikkene siden oktober. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Tre ulike trender

På Kremmerhuset kom julen i butikk allerede i midten av oktober, noe forbrukerne må godta med blandede følelser.

 

– Det er alltid noen som mener at julen kommer i butikk vel tidlig, men de aller fleste synes det er greit. Førjulstiden er den mest hektiske for oss i løpet av et år, og derfor trenger vi disse ukene for at det ikke skal gå på bekostning av kundene, forteller daglig leder, Ann Kristin Eliassen.

 

 

Les om interiørboken alle vil ha

 

I år har kjeden plukket ut tre ulike trender de mener er riktig denne julen.

 

– I år er det den tradisjonelle, den grafiske og den luksuriøse trenden som gjelder. Den tradisjonelle preges av grønne trær og rød julepynt, mens den grafiske er motsatt med mye svart og hvitt, striper og grafikk. Den luksuriøse stilen er for dem som liker gull, glitter og fjær, smiler hun.   

 

Designer kopper med humor

Les mer
Annonse

 Når man først har tatt avgjørelsen om å selge, er man ofte ferdig med boligen. Men siste innsats er avgjørende for et godt salg. Ofte kan små detaljer utgjøre den store forskjellen. Med litt investering i maling, noe egeninnsats og nytt interiør kan boligen fremstå som ny.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland