Publisert 09. november.2015 av

Kampen om kundene tilspisser seg. De enkeltstående møbel- og interiøraktørene opplever sterk konkurranse fra de organiserte kjedene. Interiørfamilien Mikkelsen fra Asker fusjonerte familieforetaket Nomi med den nederlandske giganten Light & Living for å ekspandere driften.

 

På høstens interiørmesser dukket de opp med nytt navn i ny drakt. Nå som et norsk foretak med navnet Light & Living Skandinavia.

 

- Light & Living er en global aktør med 80 ansatte i Europa og over 40 års erfaring. Det gir oss en helt annen trygghet i et stadig tøffere marked, sier markedssjef og tredje generasjon interiørgrossist, Cesilie Glenne.

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

Fem kjeder leder an

I fjor stod de fem største møbelkjedene for 79 prosent av den totale omsetningen på 16,7 milliarder kroner innen møbel- og interiørbransjen i Norge.

 

IKEA er største aktør med markedsandeler på 36 prosent. Bohus, Skeidar, Møbelringen og Jysk følger etter med 13 til 9 prosent hver, ifølge analyser gjort av hovedorganisasjonen Virke.

Familieforetaket

Interiørsøstre starter eget løp

INTERIØR

Høy omsetning, men stadig flere konkurser

- Møbel- og interiørbransjen er i vekst og vi forventer at 2015 kommer til å vise en vekst på 6 prosent, sier direktør i Virke faghandel og industriell handel, Ingrid Thinn Bjerke i Virke.

 

Hun forteller at bransjen har vært relativt rask til å heve prisene etter at den norske kronen ble svekket, men at det likevel er store forskjeller mellom aktørene og tøff kamp om marginene. Bare i fjor ble 79 foretak avviklet, og trenden er stigende.

 

- For å overleve er det viktig å gjøre grundige markedsanalyser og deretter velge det sortimentet som treffer målgruppen. Det er mange som prøver seg i interiørbransjen og som ikke overlever, sier Thinn Bjerke.

Nikkel-vasene Fornelo, Lordelo og Valongo er ment som dekor og egner seg derfor best til falske blomster eller stående som induviduell pynt. Sidebordet i glass er fra York-serien og kommer i flere størrelser. FOTO: LIGHT & LIVING

Satser på en internasjonal retning

Det var andre tider da interiørgrossisten Nomi så dagens lys midt under høykonjunktur og jappetid i 1988.  Det var derfor en stor glede for familien Mikkelsen da de ble en del av Light & Living på vårparten.

 

Det nederlandske selskapet, som har spesialisert seg på lamper i over 40 år, sitter nå på 76 prosent av foretakets aksjer. Både kapital og vareutvalg gir Mikkelsen-familien større muligheter til å ekspandere, i tillegg til at de nå har fått ansvaret for nabolandene, Danmark og Sverige.  

 

- Vi kjenner godt til selskapet ettersom de har vært en av våre største leverandører i mange år. Vi er opptatt av vårt samfunnsansvar og produserer fremdeles lampeskjermene i Nederland. Det er viktig for oss, forteller Cesilie Glenne.

Saint-Tropez-serien til Light & Living byr på sommerlige farger som azur-blått og sjøgrønt. Fra venstre sees Paynesville, Pambula-vase, Wellington og Bairnsdale, alle i glass. FOTO: LIGHT & LIVING

Gamle kunder vender tilbake

I dag rommer showroomet i Lier omtrent 5.000 ulike artikler fra telys-holdere til bord og stoler. På sikt er målet å kunne tilby sine kunder det meste til hjemmet.

 

- Bare på Lillestrømmessen (høstmesse for innkjøpere, red.anm.) fikk vi 40 nye kunder. Mange har også kommet tilbake til oss etter flere års pause. Norske kunder handler stadig mer på det internasjonale markedet, og derfor tror vi det er riktig vei å føre firmaet. Det blir veldig spennende å se hvordan Light & Living Skandinavia blir tatt imot.

 

Light & Living Skandinavia finnes blant andre hos Loftet interiør, Xponella, SH interiør, Nicoline Home, Lykkelig på Haver og Harmoni interiør som åpner på Lilleaker før jul.

Lampeskjermen Livingo kommer i flere farger og størrelser. Modellen Shade square low i lysegrått kombineres her med Tucson-understell til bord og gulv i krom. Bordet Soro er laget i glass og metall og inngår også i Berlin-serien. Den høye vasen Weillington kommer i sjøgrønt og matt perlebrun, mens Pambula kommer i sjøgrønt. FOTO: LIGHT & LIVING
Les mer
Annonse

 Når man først har tatt avgjørelsen om å selge, er man ofte ferdig med boligen. Men siste innsats er avgjørende for et godt salg. Ofte kan små detaljer utgjøre den store forskjellen. Med litt investering i maling, noe egeninnsats og nytt interiør kan boligen fremstå som ny.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland