Publisert 09. november.2015 av

Kampen om kundene tilspisser seg. De enkeltstående møbel- og interiøraktørene opplever sterk konkurranse fra de organiserte kjedene. Interiørfamilien Mikkelsen fra Asker fusjonerte familieforetaket Nomi med den nederlandske giganten Light & Living for å ekspandere driften.

 

På høstens interiørmesser dukket de opp med nytt navn i ny drakt. Nå som et norsk foretak med navnet Light & Living Skandinavia.

 

- Light & Living er en global aktør med 80 ansatte i Europa og over 40 års erfaring. Det gir oss en helt annen trygghet i et stadig tøffere marked, sier markedssjef og tredje generasjon interiørgrossist, Cesilie Glenne.

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

Fem kjeder leder an

I fjor stod de fem største møbelkjedene for 79 prosent av den totale omsetningen på 16,7 milliarder kroner innen møbel- og interiørbransjen i Norge.

 

IKEA er største aktør med markedsandeler på 36 prosent. Bohus, Skeidar, Møbelringen og Jysk følger etter med 13 til 9 prosent hver, ifølge analyser gjort av hovedorganisasjonen Virke.

Familieforetaket

Interiørsøstre starter eget løp

INTERIØR

Høy omsetning, men stadig flere konkurser

- Møbel- og interiørbransjen er i vekst og vi forventer at 2015 kommer til å vise en vekst på 6 prosent, sier direktør i Virke faghandel og industriell handel, Ingrid Thinn Bjerke i Virke.

 

Hun forteller at bransjen har vært relativt rask til å heve prisene etter at den norske kronen ble svekket, men at det likevel er store forskjeller mellom aktørene og tøff kamp om marginene. Bare i fjor ble 79 foretak avviklet, og trenden er stigende.

 

- For å overleve er det viktig å gjøre grundige markedsanalyser og deretter velge det sortimentet som treffer målgruppen. Det er mange som prøver seg i interiørbransjen og som ikke overlever, sier Thinn Bjerke.

Nikkel-vasene Fornelo, Lordelo og Valongo er ment som dekor og egner seg derfor best til falske blomster eller stående som induviduell pynt. Sidebordet i glass er fra York-serien og kommer i flere størrelser. FOTO: LIGHT & LIVING

Satser på en internasjonal retning

Det var andre tider da interiørgrossisten Nomi så dagens lys midt under høykonjunktur og jappetid i 1988.  Det var derfor en stor glede for familien Mikkelsen da de ble en del av Light & Living på vårparten.

 

Det nederlandske selskapet, som har spesialisert seg på lamper i over 40 år, sitter nå på 76 prosent av foretakets aksjer. Både kapital og vareutvalg gir Mikkelsen-familien større muligheter til å ekspandere, i tillegg til at de nå har fått ansvaret for nabolandene, Danmark og Sverige.  

 

- Vi kjenner godt til selskapet ettersom de har vært en av våre største leverandører i mange år. Vi er opptatt av vårt samfunnsansvar og produserer fremdeles lampeskjermene i Nederland. Det er viktig for oss, forteller Cesilie Glenne.

Saint-Tropez-serien til Light & Living byr på sommerlige farger som azur-blått og sjøgrønt. Fra venstre sees Paynesville, Pambula-vase, Wellington og Bairnsdale, alle i glass. FOTO: LIGHT & LIVING

Gamle kunder vender tilbake

I dag rommer showroomet i Lier omtrent 5.000 ulike artikler fra telys-holdere til bord og stoler. På sikt er målet å kunne tilby sine kunder det meste til hjemmet.

 

- Bare på Lillestrømmessen (høstmesse for innkjøpere, red.anm.) fikk vi 40 nye kunder. Mange har også kommet tilbake til oss etter flere års pause. Norske kunder handler stadig mer på det internasjonale markedet, og derfor tror vi det er riktig vei å føre firmaet. Det blir veldig spennende å se hvordan Light & Living Skandinavia blir tatt imot.

 

Light & Living Skandinavia finnes blant andre hos Loftet interiør, Xponella, SH interiør, Nicoline Home, Lykkelig på Haver og Harmoni interiør som åpner på Lilleaker før jul.

Lampeskjermen Livingo kommer i flere farger og størrelser. Modellen Shade square low i lysegrått kombineres her med Tucson-understell til bord og gulv i krom. Bordet Soro er laget i glass og metall og inngår også i Berlin-serien. Den høye vasen Weillington kommer i sjøgrønt og matt perlebrun, mens Pambula kommer i sjøgrønt. FOTO: LIGHT & LIVING
Publisert 02. januar.2017 av

Trivsel.

 

Det er ordet som står igjen etter at IFIs Trendforum har diskutert tendensene i interiørmoten anno 2018.

 

Gruppen består av representanter fra både tapet-, tekstil-, maling-, gulv- og verktøyleverandører og er ledet av Bjørg Owren, kreativ leder i ifi.no. 

 

De mener at det moderne interiøret anno 2018 ikke er vellykket før det «kjennes riktig».

 

– Det holder ikke at det ser fint ut. Hjemmet skal være en plass der du som bor der skal kjenne at «her er det godt å være», sier Owren.

 

Sett farge på interiøret

 

 

Et sansespill

For at vi skal trives, må alle sansene finne behag.

 

– Sansebaserte opplevelser er et nøkkeluttrykk. Vi skal avstemme med alle sansene. Det holder ikke å bare synes at noe ser pent ut. Vi skal ta og føle på, vi skal lukte og høre etter – og vi skal kjenne på magefølelsen. Først da kan vi lage interiører vi selv virkelig trives i, forklarer Owren.

 

Derfor blir brunt mer populært

 

 

FOTO: TRINE MIDTSEM / IFI.NO

Individuelle flokkdyr

 

Og hva som behager, varierer fra person til person.

 

– Vi er individuelle flokkdyr. Vi vil alltid la oss påvirke av hva andre gjør og hva andre synes, men framover vil vi legge større vekt på hva vi selv føler også. Vi tørr å være mer individuelle i flokken, tror Owren, og utdyper: – Vi begynner å stole mer på oss selv og hva som kjennes rett for oss, og vi våger å gå for det i større grad enn tidligere.

 

Slik fronter de norsk design med dørmatter

 

Produkt av tiden

 

Det økte fokuset på og behovet for trivsel er et produkt av tiden vi lever i.

 

– Det skjer så mye rundt oss og alt går så fort. Vi blir stadig eksponert for konflikter og uroligheter, og føler oss mer utrygge. Da trenger vi et frirom der vi kan puste, der vi kan være oss selv og trives med det, og det er helt naturlig at hjemmet har denne funksjonen, sier Owren.

 

Bo Naturlig: Slik skapes gode rom

 

Trivesel er hovedtema til neste år. FOTO: ANNE MANGLERUD/GREEN APPLE

Ikke forenelig

 

Owren og resten av trendpanelet synes ikke de hvitmalte veggene og det kjølige interiøret som har preget norske hjem de siste tjue årene stemmer overens med våre tanker om trivsel ellers.

 

– Mye romklang, få farger og lite variasjon i materialer virker upersonlig og nakent, og er lite forenelig med hva de fleste ellers forbinder med trivsel, kos og hygge, sier hun.

 

Skandinaviske designere hylles i tapetkolleksjon

Det kjølige interiøret er på vei ut. FOTO: TAPETHUSET

Det viktige samspillet

Så hvordan vil dette ønske om økt trivsel vises i interiører framover?

 

Det er selvsagt helt individuelt hva vi trives i, men vi kan samtidig se noen tendenser som peker i samme retning.

 

– Vi ser et mye større mangfold, og interiørene blir generelt lunere, varmere og frodigere. Vi ser til naturen som den største inspirasjonskilden, og vi vil ha det mer autentisk og ujålete. Det er et samspill mellom flere farger, flere ulike materialer og flere former, akkurat som i naturen. I det store og det hele kan vi si at det blir mer mat for sansene våre, forklarer Owren.

 

Les mer på Botrends forside

 

Tips oss gjerne her, og følg oss på Facebook og Instagram

Naturen er vår største inspirasjonskilde. FOTO: INTAG
Les mer

Hvert år kåres  Vixen Blog Awards – der Norges fremste bloggere samles til fest i Oslo. Her er det flere kategorier, blant annet Årets Interiørblogger, og selve festen skjer på Grand Hotel den 19. januar. Les mer om interiør på Botrend her 

Les mer

– Det var du som bestemte hvordan pendlene skulle henge, ikke sant? Lars Kristian Amundsen (42), hotelldirektør ved Radisson Blu på Fornebu, spør en av resepsjonistene som står bak den nye disken i skinn. I fem måneder har teamet jobbet seg gjennom en total oppussing av fellesområdene. – De siste årene har vi pusset opp jevnt og trutt – både kjøkken, rom og bad, sier han. Men nå var det på tide å ta tak i lobbyen og resepsjonen, baren med den intime restauranten og kurs og

Les mer
Annonse

 – Design for Flere, det er det vi vil gi kunden, smiler Anne Kathrine Sandbrekke (50), eier og daglig leder av den hyggelige designbutikken midt i Sandvika. – Vårt utvalg skal gi varig glede for øyne og hjerter, men også ha en funksjon som gjør at interiøret blir en del av hjemmet, tilføyer Elisabeth Hjertø Høidahl (47), som eier og driver butikken sammen med Anne Kathrine.  Den lokale, lille designdrømmen ble til virkelighet for drøyt to år siden. Design for Flere har et svær

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland