Publisert 10. november.2015 av

Den kjente danske designeren uttaler seg til Botrend om hva som er tendensen akkurat nå.

 

- Det skal ikke ligne noe som er laget av en maskin. Det er det håndlagede som gjelder, og det skal ha en rå finish, sier den danske designeren TineK til Botrend.

 

Her kan du lese flere interiørsaker på Botrend.

 

Botrend møtte TineK, eller Tine Kjeldsen som er hennes egentlig navn, i Paris tidligere i høst.

 

Den danske gründeren har en stor tilhengerskare i Norge, og produktene hennes er å finne i en rekke norske butikker.

 

Firmaet ble etablert i 1999 av Tine Kjeldsen og mannen Jacob. Produktene er inspirert av skandinavisk design, og alle hennes reiser jorden rundt.

TineK Home er kjent for mange interiørinteresserte nordmenn.

Bygger videre

 

- Nordmenn kan sitt marked, sier hun.

 

Les flere saker på forsiden på Botrend her. 

 

Det som skiller nordmenn fra andre er deres evne til å ta beslutninger, mener hun. 

 

Kjeldsen tror noe av grunnen til at hennes design har slått an i Norge, er at hver kolleksjon bygger videre fra den forrige.

 

Les hvordan du kan kle rommet i kongelig drakt

 

- Vi tilfører noe nytt hvert år, men folk som liker våre produkter må ikke endre alt fra gang til gang, vi bygger videre, sier hun.

- Nordmenn kan sitt marked, sier Tine K. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Ny kolleksjon

I høst er det putene som trekkes frem. De har en helt ny farge «som en god rødvin», slik designeren selv beskriver fargen.

 

Foruten Norge, har TineK en rekke hotellprosjekter i Spania, blant annet i Ibiza, i L.A og i England.

 

Interiørbutikkene tilknyttet Home&Cottage selger produktene til TineK.

 

- Jeg tror TineK har blitt veldig populær i Norge da hun har en feminin og myk stil som appellerer til mange. Hun har en veldig tydelig rød tråd i sine kolleksjoner som gir en god synlighet i interiørmarkedet. Hun har mange spennende print og gode kvaliteter, sier sortiments- og markedssjef i Home&Cottage, Hanne L. Tidemandsen. 

 

Må handle til jul

 

TineK-produkter står trolig på interiørinteresserte nordmenns ønskeliste til jul.

 

Nå anslår organisasjonen Virke at handelen i desember vil øke med 3,5 prosent. I følge en undersøkelse fra samme organisasjon, vil hver nordmann i gjennomsnitt legge igjen 10.700 kroner på julehandelen. 

 

Administrerende direktør i Finans Norge, Idar Kreutzer, sier til NRK at vi er avhengige av at folk bruker penger på julehandelen. 

 

– Hvis man skrur på bremsen for hardt, så reduserer det etterspørsel og omsetning i varehandelen. Dette vil blant annet føre til økende arbeidsledighet og negative signaler i økonomien, sier Kreutzer til NRK.

TineKs kolleksjoner er inspirert av alle hennes reiser og minner fra ulike kulturer. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Her fra TineKs nyeste kolleksjon. FOTO: PRODUSENTEN
Publisert 15. november.2016 av

Studio M3 har holdt til Bygdøy Allé i flere år, men da bedriften vokste, lokalene ble for små, og leien for høy, måtte daglig leder Martin Andersen se seg om etter andre alternativer.

 

Det endte med et 250 kvadratmeter stort industrilokale med skjermet beliggenhet i Sandvika.

 

 

I hovedsak baserer bedriften seg på salg av de tidløse 60-tallsmodulene USM, utviklet av Ulrich Schärer og Fritz Haller.

 

Modulene er laget av stål, med forkrommede stålrør og pulverlakkerte plater, og ble opprinnelig tegnet som et prosjektmøbel, mye brukt i kontorlandskap.

 

Bolina-søstrenes suksesshistorie

 

Uforandret siden 1965

I senere tid er de minimalistiske modulene også å finne på privatmarkedet.

 

– Grunnen til møbelets lange levetid og popularitet, er en kombinasjon av klassisk design med et smart byggesystem. Det sammenliknes ofte med leketøyet Meccano, et byggesystem der man med noen enkle bestanddeler kan lage ulike konstruksjoner. Modulsystemet er uforandret siden det ble designet i 1965 og det kan bygges om på og suppleres med nye deler i det uendelige, for å gi møbelet nytt liv, forteller Andersen.

 

Få Jonathan Adlers interiørtips her

USM-modulsystem FOTO: USM

Laget kaninbur

Selv om modulene på verdensbasis i hovedsak selges til bedriftsmarkedet, finner man USM-systemet stadig oftere i privatboliger, spesielt i Norge.

 

Andersen forteller at opptil 60 prosent av hans kunder er privatpersoner. Ifølge han finnes det heller ingen begrensninger på bruksområdet til modulene.

 

– For privatpersoner har vi bygget alt fra kjøkken og bad, reoler og skap, senger med oppbevaringsmuligheter, vedstativ og til og med sykkelstativ. Det særeste vi har laget er kanskje et kaninbur. Det er kun fantasien som setter en stopper, forteller han.

FOTO: USM
FOTO: USM

Stor facinasjon

USM-systemet fikk sitt inntog i Norge på 80-tallet, da det som blir betegnet som Norges første designbutikk, Rønning og co, tok det inn.

 

Martin, som alltid har vært interessert i interiørdesign, fikk tidlig en facinasjon for det sveitsiske modulsystemet.

 

– For en del år siden bygget jeg en møbel-installasjon med disk, display og prøverom av USM i en annen butikk jeg drev. Da eksportdirektør i USM Modular Furniture, Walter Portmann fikk sett installasjonen, ble jeg invitert til Sveits og fikk lisens til å selge systemet. I tillegg kjøpte jeg opp alt jeg kom over av brukte moduler, forteller han.

 

Nå restaurerer og selger Andersen brukt i tillegg til nye moduler.

 

Les også: Slik ble kjøkkenet husets samlingspunkt

 

FOTO: USM

Satser digitalt

Studio M3 har funnet seg godt til rett i det store lokalet i Sandvika, som er et kombinert showroom, verksted, kontor og butikk. I tillegg har de et lager på Ensjø.

 

At det ligger et godt stykke utenfor byen og den oppbygde kundegruppen, ser han ikke på som noe negativt.

 

– Det er fremdeles sentralt, men jeg tror at de som kjenner til modulene også kjenner til oss, da vi er en av tre som selger systemet i Norge. Vi har en stor kundekrets jeg tror vil være lojale. Dessuten satser vi stadig mer digitalt. Mange bruker mye tid på nett og vet hva de vil ha når de henvender seg til oss. Vi er ikke en typisk drop in-butikk, forklarer han.

 

Les også: La deg inspirere av årets julenyheter

 

 

I vekst

Andersen forteller at de har hatt gode måneder siden de flyttet til Sandvika i august, men innrømmer at det blir spennende å se det kommende året.

 

Bare i løpet av året har Andersen vokst fra å drive alene, til å ha to medarbeidere med på laget.

 

– Sandvika er ikke akkurat et interiør-mekka, men jeg tror vi gir kunden en bedre totalopplevelse her. Dessuten er Sandvika i utvikling. Det blir spennende å se hva de får til her, sier han.

Martin Andersen i lokalene i Sandvika som også brukes som verksted. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

– Ikke negativ plassering

Næringssjef i Bærum kommune, Tore Gulli tror ikke at bedrifter som velger å lokalisere seg utenfor Sandvika Storsenter nødvendigvis er negativt.

 

– Jeg tror produktet er viktigere enn stedet, og jeg observerer at det er individer som lager gode konsepter rundt om i Bærum, også innenfor interiør- og møbelnæringer. Er man etablert og vet at man har et marked og en kundekrets, så er det sånn i enhver handel at de eksisterende kundene er viktigere enn nye kunder. Har man en kundebase og betjener den godt, vil deres referanser være viktigere enn de nye kundene, sier han.

 

FOTO: USM
Kontoret er også innredet med modulene. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
FOTO: USM

Hver og en butikk kan etablere seg hvor se selv ønsker, men Gulli legger ikke skjul på at det kan være store fordeler å ligge på et senter, spesielt for nyetablerte.

 

– Er man helt nyoppstartet er det mer krevende å starte i en bygård. På senteret er det mange kunder som dermed ofte øker salg, men i motsetning kommer kostnader og krav om åpningstider. Vi ønsker at handel lokaliserer seg i sentrumsområdene, men det er det opp til hver enkelt, påpeker han.

 

Handel i Bærum har ifølge Gulli hatt en jevn vekst de siste årene.

 

Se flere saker på Botrends forside her.

 

Tips oss gjerne her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Hytter vi digger på Instagram

Disse fjellhyttene gir oss inspirasjon.

Publisert 10. november.2015 av Elin Reffhaug Craig

Instagram er en stadig kilde til inspirasjon på interiørfronten. Nå som vinteren er her, titter vi stadig innom ulike hashtags for å få hytteinspirasjon. Her er noen utvalgte som vi liker, men sosiale medier byr som kjent på et hav av ulike stiler. Hyttene du ser her befinner seg blant annet på Hafjell, Beitostølen, Rauland. Her kan du lese flere interiørsaker på Botrend 

Les mer

Slik skapes gode rom

Bo Naturlig gir deg råd til en enkel make-over.

Publisert 10. november.2015 av Tina Leqvamb Steensen

Det er noe med sesongskifter, og nå nærmer det seg jul.  Nå luner vi hjemmene våre med  gardiner  som henges opp, det fyres i peisen og endelig er det tid for levende lys igjen.  Bo Naturlig blogger fast for Botrend - besøk bloggen her  

Les mer
Annonse

 – Hvis vi kan hjelpe deg å skape hjerterom i stedet for utstillingsrom, har vi gjort noe riktig. Velg personlig design, design som skal følge deg i livet, som vokser med deg og ikke fra deg. Vi tilbyr produkter med en historie.  For Ingvild Rogndokken Alvir (47), daglig leder av interiørperlen Ask Interiør, er jobb en lidenskapelig livsstil – eller omvendt.  – Vi åpnet for to og et halvt år siden, det har vært innholdsrike år og en fantastisk mottagelse her i Asker. Vi er nå s

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland