Publisert 11. november.2015 av

40 års-jubilanten tenker nytt for å beholde sin posisjon som markedsledende innen hjem- og livsstilprodukter.

 

Det begynte med lampeskjermer av tapet og gavepapir i et lite verksted på Nordjylland for 40 år siden. Nå er Lene Bjerre å finne i 25 land verden over, og tar steget fullt ut med sin nye moderne stil.

 

- Man må følge nåtiden og trendene for å beholde posisjonen. Derfor satser vi enda mer på den moderne og rustikke stilen i tillegg til det klassisk-romantiske som Lene Bjerre er kjent for, sier salgskonsulent i Norge, Linn Cecilie Hauger.

 

Det stemmer godt med hva hovedorganisasjonen Virke anbefaler å gjøre for å overleve i markedet.

 

- For å overleve er det viktig å gjøre grundige markedsanalyser og deretter velge det sortimentet som treffer målgruppen. Det er mange som prøver seg i interiørbransjen og som ikke overlever, sier direktør i faghandel og industriell handel, Ingrid Thinn Bjerke.

 

Få råd og tips av Botrends bidragsyter, Fanny Dehn Arvesen, her. 

Nordmenn ivrer etter Bjerre

Møbel- og interiørbransjen i Norge er i vekst. I år forventer hovedorganisasjonen Virke en vekst på 6 prosent.

 

Linn Cecilie Hauger har sørget for leveranser til norske butikker de siste åtte årene og forteller om fulle ventelister blant norske forhandlere som ønsker å selge det populære interiørmerket. Lene Bjerre lever dermed opp til sin visjon som er å alltid ha forhandlere på venteliste.

 

- Det er synd å si nei, samtidig er vi forsiktige med å ikke overeksponere merket. I dag er Norge det største markedet etter Danmark på verdensbasis, sier Hauger.

 

Les flere interiørsaker på Botrend her.

Det begynte med håndlagde lampeskjermer av tapet og gavepapir i et lite verksted på Nordjylland. Nå leverer Lene Bjerre det meste av interiør til hjemmet. Sofaen Sallie kan kombineres med lenestol og puff i samme serie. Pleddet Abiana er i 100 prosent bomull og kommer i fargene sement og mosegrå. FOTO: LENE BJERRE

Fra lampeskjermer til møbler

Det var i 1975 at Lene Bjerre begynte å lage håndlagde lampeskjermer av tapet og gavepapir. I et lite verksted ved sjøen i Nibe, like ved Aalborg, oppnådde den danske kvinnen raskt stor suksess. Innen fem år var gått, hadde foretaket vokst til å produsere både tekstiler, lamper, interiør- og design elementer.

 

Dette var i bransjens spede begynnelse og markedet var som upløyd mark å regne for den hardtarbeidende danske designeren. Den romantiske stilen ble raskt kjennemerket hennes og i løpet av de kommende årene vokste sortimentet i rekordfart. 

 

I dag, etter et eierskifte i 2006, drives virksomheten i samme ånd. Men med nye eiere og designer Rikke Blæsild har stilen og omfanget endret seg. Nå leverer interiørmerket alt til hjemmet, inkludert møbler.

 

- Jeg tror årsaken til suksessen grunner i gode, kvalitetsprodukter til riktig pris. Lene Bjerre har en nordisk stil med tidløse detaljer som gjør at produktene ikke behøver å skiftes ut hver sesong, sier Linne Cecilie Hauger.

 

Nordmenn tenker kvalitet fremfor pris.

40-års jubilanten går nye veier med en mer minimalistisk logo og røffere farger og designdetaljer. Lampen Zoe er 56 cm høy og laget i metall. Skrivepulten Depot i jern rommer seks små og store skuffer til oppbevaring. Blomsterpotten Athalia kan også bruke til å romme alt fra dokumenter til skrivesaker. FOTO: LENE BJERRE
Materialer som nikkel, messing, glam og sølv har vært Lene Bjerres salgsvinnere i Norge de senere årene. Nå har gull fått en stadig større plass i den nye kolleksjon. Bestikket Carmen kommer i fargene gull og sort, og er laget i stål. FOTO: LENE BJERRE

Naturlig høst

I september kom den nye kolleksjonen, som består av 600 nyheter, ut i butikk. Sommeren er over og nå venter lune høstkvelder innendørs. Denne høsten satser Lene Bjerre derfor stort på naturdetaljer som gjenspeiles i kolleksjonens farger til materialer som bambus, treverk og fjær.

 

Sølv har vært en salgsvinner lenge, men nå introduseres også gull i en rekke elementer. Alt fra lysestaker til vaser og bestikk har nå kommet i høsten store trendfarge.

 

De populære nikkel- og messingelementene selger fremdeles godt i Norge og er også å finne i kolleksjonen som forhandles av 200 butikker over hele landet.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

Les mer
Annonse

 – Hvis vi kan hjelpe deg å skape hjerterom i stedet for utstillingsrom, har vi gjort noe riktig. Velg personlig design, design som skal følge deg i livet, som vokser med deg og ikke fra deg. Vi tilbyr produkter med en historie.  For Ingvild Rogndokken Alvir (47), daglig leder av interiørperlen Ask Interiør, er jobb en lidenskapelig livsstil – eller omvendt.  – Vi åpnet for to og et halvt år siden, det har vært innholdsrike år og en fantastisk mottagelse her i Asker. Vi er nå s

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland