Publisert 11. november.2015 av

40 års-jubilanten tenker nytt for å beholde sin posisjon som markedsledende innen hjem- og livsstilprodukter.

 

Det begynte med lampeskjermer av tapet og gavepapir i et lite verksted på Nordjylland for 40 år siden. Nå er Lene Bjerre å finne i 25 land verden over, og tar steget fullt ut med sin nye moderne stil.

 

- Man må følge nåtiden og trendene for å beholde posisjonen. Derfor satser vi enda mer på den moderne og rustikke stilen i tillegg til det klassisk-romantiske som Lene Bjerre er kjent for, sier salgskonsulent i Norge, Linn Cecilie Hauger.

 

Det stemmer godt med hva hovedorganisasjonen Virke anbefaler å gjøre for å overleve i markedet.

 

- For å overleve er det viktig å gjøre grundige markedsanalyser og deretter velge det sortimentet som treffer målgruppen. Det er mange som prøver seg i interiørbransjen og som ikke overlever, sier direktør i faghandel og industriell handel, Ingrid Thinn Bjerke.

 

Få råd og tips av Botrends bidragsyter, Fanny Dehn Arvesen, her. 

Nordmenn ivrer etter Bjerre

Møbel- og interiørbransjen i Norge er i vekst. I år forventer hovedorganisasjonen Virke en vekst på 6 prosent.

 

Linn Cecilie Hauger har sørget for leveranser til norske butikker de siste åtte årene og forteller om fulle ventelister blant norske forhandlere som ønsker å selge det populære interiørmerket. Lene Bjerre lever dermed opp til sin visjon som er å alltid ha forhandlere på venteliste.

 

- Det er synd å si nei, samtidig er vi forsiktige med å ikke overeksponere merket. I dag er Norge det største markedet etter Danmark på verdensbasis, sier Hauger.

 

Les flere interiørsaker på Botrend her.

Det begynte med håndlagde lampeskjermer av tapet og gavepapir i et lite verksted på Nordjylland. Nå leverer Lene Bjerre det meste av interiør til hjemmet. Sofaen Sallie kan kombineres med lenestol og puff i samme serie. Pleddet Abiana er i 100 prosent bomull og kommer i fargene sement og mosegrå. FOTO: LENE BJERRE

Fra lampeskjermer til møbler

Det var i 1975 at Lene Bjerre begynte å lage håndlagde lampeskjermer av tapet og gavepapir. I et lite verksted ved sjøen i Nibe, like ved Aalborg, oppnådde den danske kvinnen raskt stor suksess. Innen fem år var gått, hadde foretaket vokst til å produsere både tekstiler, lamper, interiør- og design elementer.

 

Dette var i bransjens spede begynnelse og markedet var som upløyd mark å regne for den hardtarbeidende danske designeren. Den romantiske stilen ble raskt kjennemerket hennes og i løpet av de kommende årene vokste sortimentet i rekordfart. 

 

I dag, etter et eierskifte i 2006, drives virksomheten i samme ånd. Men med nye eiere og designer Rikke Blæsild har stilen og omfanget endret seg. Nå leverer interiørmerket alt til hjemmet, inkludert møbler.

 

- Jeg tror årsaken til suksessen grunner i gode, kvalitetsprodukter til riktig pris. Lene Bjerre har en nordisk stil med tidløse detaljer som gjør at produktene ikke behøver å skiftes ut hver sesong, sier Linne Cecilie Hauger.

 

Nordmenn tenker kvalitet fremfor pris.

40-års jubilanten går nye veier med en mer minimalistisk logo og røffere farger og designdetaljer. Lampen Zoe er 56 cm høy og laget i metall. Skrivepulten Depot i jern rommer seks små og store skuffer til oppbevaring. Blomsterpotten Athalia kan også bruke til å romme alt fra dokumenter til skrivesaker. FOTO: LENE BJERRE
Materialer som nikkel, messing, glam og sølv har vært Lene Bjerres salgsvinnere i Norge de senere årene. Nå har gull fått en stadig større plass i den nye kolleksjon. Bestikket Carmen kommer i fargene gull og sort, og er laget i stål. FOTO: LENE BJERRE

Naturlig høst

I september kom den nye kolleksjonen, som består av 600 nyheter, ut i butikk. Sommeren er over og nå venter lune høstkvelder innendørs. Denne høsten satser Lene Bjerre derfor stort på naturdetaljer som gjenspeiles i kolleksjonens farger til materialer som bambus, treverk og fjær.

 

Sølv har vært en salgsvinner lenge, men nå introduseres også gull i en rekke elementer. Alt fra lysestaker til vaser og bestikk har nå kommet i høsten store trendfarge.

 

De populære nikkel- og messingelementene selger fremdeles godt i Norge og er også å finne i kolleksjonen som forhandles av 200 butikker over hele landet.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

Publisert 24. november.2016 av

Konseptet Black Friday, som skjer 25. november, har for alvor befestet seg som en viktig handelsdag i Norge. Noen butikker har utvidet til å ha tilbud hele uken.

 

To av fem nordmenn vurderer å handle denne dagen, ifølge en  ny undersøkelse fra bransjeorganisasjonen Virke.

 

For de som har bestemt seg for å handle på Black Friday, vil 9 av ti bruke over 500 kroner.

 

– Det er tydelig at Black Friday har kommet for å bli, og at forbrukerne i stadig større grad er ute etter å gjøre gode kjøp denne dagen, sier Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel.

 

Les om interiør på Botrend

 

Gjenbruk

Som et motargument mot Black Friday, har Finn.no lansert begrepet  Blåmandag.

 

Dette sier de selv om konseptet:

 

Jo, fordi vi nordmenn rett og slett har mye greier som aldri brukes. Boden er full – og det er nok av mennesker som hadde satt pris på tingene du ikke trenger. Dessuten koster brukte ting ingenting å selge, og det er billigere å kjøpe. Det er gøy å gi, gøy å få og mye bedre for klima.

 

Haakon innredet leiligheten med Finn-kupp

 

Haakon Dybvik har innredet med kupp fra Finn. Se egen lenke på siden. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Finn.no er som kjent et sted mange interiørglade nordmenn gjør bruktkupp.

 

Én av Norges aller største interiørbloggere,  Nina Holst bak Stylizimoblog,  har blant annet på  sin Instagram-profil  markedsført Blåmandag.

 

- Som ivrig bruker av Finn.no synes jeg det er veldig positivt at de nå lanserer et bærekraftig alternativ til Black Friday, nemlig Blåmandag. Så hva med å spare pengene og heller gjøre et smart og lekkert interiørbruktkjøp eller andre julegavekupp på mandag?, spør hun på sin profil.

 

Det samme gjør Insta-profilen @finehjem, som har 222.000 følgere.

 

- Et hyggelig alternativ til Black Friday. Heia gjenbruk, skriver hun.

 

Fanny: Slik lager du en god Finn-annonse?

 

Elektronikk på salgstoppen

I all hovedsak er det elektronikk-kjedene som viser til gode omsetningstall på Black Friday.

 

– Vi ser i år at nærmere halvparten av de som planlegger å handle på Black Friday ønsker å kjøpe elektronisk utstyr, sier Stende i Virke.

 

Veldig mange planlegger julegavehandelen denne dagen.

 

I fjor anslår Virke at nordmenn handlet for 1,5 milliarder kroner (eksl. mva), og økte dermed med over 50 prosent fra året før.

 

 

Ingeborg Flønes, direktør i forbrukerservice i Forbrukerrådet. FOTO: KJELL HÅKON LARSEN

Advarer

Forbrukerrådet advarer handlegale nordmenn mot å gå helt amok.

 

I all fall bør man passe på at det man tror er et varp, faktisk er det.

 

– Vi blir trigget av iøynefallende reklame i fete typer, og det er vel en fare for at vi tror tilbud er bedre enn de er. De dundrer mot oss i gatebildet, på PCen og overalt vi ferdes. Jo mer en pris blir hausset opp som en enestående mulighet, jo reddere blir vi for å gå glipp av gode kjøp, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

 

De tror at sosiale medier og nettet generelt, bidrar til å gjøre det vanskeligere å motstå fristelser. Flønes mener imidlertid at det er lurt å benytte anledningen til å gjøre et varp, dersom det faktisk er det. Hvis du finner en julegave du uansett skulle kjøpe, er det definitivt lurt å slå til på halv pris.

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. Og følg oss på Facebook og Instagram under Botrend.no

Les mer

Slik skapes gode rom

Bo Naturlig gir deg råd til en enkel make-over.

Publisert 11. november.2015 av Tina Leqvamb Steensen

Det er noe med sesongskifter, og nå nærmer det seg jul.  Nå luner vi hjemmene våre med  gardiner  som henges opp, det fyres i peisen og endelig er det tid for levende lys igjen.  Bo Naturlig blogger fast for Botrend - besøk bloggen her  

Les mer

Mer enn et spisebord

HIOA-studenter debuterer med et flerfunksjonelt bord.

Publisert 11. november.2015 av Sofie Dege Dimmen

I takt med befolkningsveksten bor vi trangere og tettere i byene. Familier blir gjerne værende i sentrum, og smarte plassbesparende løsninger er ettertraktet. Det var bakgrunnen for det flerfunksjonelle spisebordet «Heim» som nå stilles ut på Kjeller. Det er avgangselevene ved Høgskolen i Oslo og Akershus som stiller ut sine eksamensoppgaver i fordypningsfaget Produktdesign.  

Les mer
Annonse

Comfort Lier ligger sentralt nederst i Lierbakkene, en kort biltur fra Asker og Bærum. Den 1000 m2 store butikken rommer kjente merkevarer, inspirerende utstilling, et bredt utvalg tilbehør, rør og andre deler man behøver for å pusse opp et bad. – Hos oss finner du alt til badet på et sted. Vi er totalleverandør og vi er stolte av det, sier Hilde Trydal, daglig leder ved Comfort Lier. – Her er vi er 13 fast ansatte, inkludert administrasjon og de flinke rørleggerne våre, legger hun

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland