Publisert 11. november.2015 av

40 års-jubilanten tenker nytt for å beholde sin posisjon som markedsledende innen hjem- og livsstilprodukter.

 

Det begynte med lampeskjermer av tapet og gavepapir i et lite verksted på Nordjylland for 40 år siden. Nå er Lene Bjerre å finne i 25 land verden over, og tar steget fullt ut med sin nye moderne stil.

 

- Man må følge nåtiden og trendene for å beholde posisjonen. Derfor satser vi enda mer på den moderne og rustikke stilen i tillegg til det klassisk-romantiske som Lene Bjerre er kjent for, sier salgskonsulent i Norge, Linn Cecilie Hauger.

 

Det stemmer godt med hva hovedorganisasjonen Virke anbefaler å gjøre for å overleve i markedet.

 

- For å overleve er det viktig å gjøre grundige markedsanalyser og deretter velge det sortimentet som treffer målgruppen. Det er mange som prøver seg i interiørbransjen og som ikke overlever, sier direktør i faghandel og industriell handel, Ingrid Thinn Bjerke.

 

Få råd og tips av Botrends bidragsyter, Fanny Dehn Arvesen, her. 

Nordmenn ivrer etter Bjerre

Møbel- og interiørbransjen i Norge er i vekst. I år forventer hovedorganisasjonen Virke en vekst på 6 prosent.

 

Linn Cecilie Hauger har sørget for leveranser til norske butikker de siste åtte årene og forteller om fulle ventelister blant norske forhandlere som ønsker å selge det populære interiørmerket. Lene Bjerre lever dermed opp til sin visjon som er å alltid ha forhandlere på venteliste.

 

- Det er synd å si nei, samtidig er vi forsiktige med å ikke overeksponere merket. I dag er Norge det største markedet etter Danmark på verdensbasis, sier Hauger.

 

Les flere interiørsaker på Botrend her.

Det begynte med håndlagde lampeskjermer av tapet og gavepapir i et lite verksted på Nordjylland. Nå leverer Lene Bjerre det meste av interiør til hjemmet. Sofaen Sallie kan kombineres med lenestol og puff i samme serie. Pleddet Abiana er i 100 prosent bomull og kommer i fargene sement og mosegrå. FOTO: LENE BJERRE

Fra lampeskjermer til møbler

Det var i 1975 at Lene Bjerre begynte å lage håndlagde lampeskjermer av tapet og gavepapir. I et lite verksted ved sjøen i Nibe, like ved Aalborg, oppnådde den danske kvinnen raskt stor suksess. Innen fem år var gått, hadde foretaket vokst til å produsere både tekstiler, lamper, interiør- og design elementer.

 

Dette var i bransjens spede begynnelse og markedet var som upløyd mark å regne for den hardtarbeidende danske designeren. Den romantiske stilen ble raskt kjennemerket hennes og i løpet av de kommende årene vokste sortimentet i rekordfart. 

 

I dag, etter et eierskifte i 2006, drives virksomheten i samme ånd. Men med nye eiere og designer Rikke Blæsild har stilen og omfanget endret seg. Nå leverer interiørmerket alt til hjemmet, inkludert møbler.

 

- Jeg tror årsaken til suksessen grunner i gode, kvalitetsprodukter til riktig pris. Lene Bjerre har en nordisk stil med tidløse detaljer som gjør at produktene ikke behøver å skiftes ut hver sesong, sier Linne Cecilie Hauger.

 

Nordmenn tenker kvalitet fremfor pris.

40-års jubilanten går nye veier med en mer minimalistisk logo og røffere farger og designdetaljer. Lampen Zoe er 56 cm høy og laget i metall. Skrivepulten Depot i jern rommer seks små og store skuffer til oppbevaring. Blomsterpotten Athalia kan også bruke til å romme alt fra dokumenter til skrivesaker. FOTO: LENE BJERRE
Materialer som nikkel, messing, glam og sølv har vært Lene Bjerres salgsvinnere i Norge de senere årene. Nå har gull fått en stadig større plass i den nye kolleksjon. Bestikket Carmen kommer i fargene gull og sort, og er laget i stål. FOTO: LENE BJERRE

Naturlig høst

I september kom den nye kolleksjonen, som består av 600 nyheter, ut i butikk. Sommeren er over og nå venter lune høstkvelder innendørs. Denne høsten satser Lene Bjerre derfor stort på naturdetaljer som gjenspeiles i kolleksjonens farger til materialer som bambus, treverk og fjær.

 

Sølv har vært en salgsvinner lenge, men nå introduseres også gull i en rekke elementer. Alt fra lysestaker til vaser og bestikk har nå kommet i høsten store trendfarge.

 

De populære nikkel- og messingelementene selger fremdeles godt i Norge og er også å finne i kolleksjonen som forhandles av 200 butikker over hele landet.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

Publisert 09. juni.2017 av

Inn døren og ned en betongtrapp er utstillingen. I det grå, åpne rommet, står fargerike produkter utstilt på bord og platåer.

 

Etter å ha vært i tenkeboksen, forsket rundt, utviklet, testet og evaluert, har de endelig kommet til finalen. 38 avgangsstudenter i bachelor i Produktdesign ved Høgskolen i Oslo og Akershus, stiller ut på DogA i Oslo denne helgen.

 

I overetasjen stiller åtte masterstudenter ut sine produkter. Og i et annet rom er lærernes utstilling.

 

På toppen av det hele feirer Institutt for Produktdesign 100 år, så det er mye liv og glede i gangene.

 

HIOA-studentene med et flerfunksjonelt spisebord

Madelene Nergaard Skog har laget appen ”Miljøuka”. Foto: Bettine Nicotra
"Discreet" av Mari Fjellstad Stensvåg. Foto: Bettine Nicotra
"emBRACE" av Christer Frostmo. Foto: Bettine Nicotra
"Diakompis" av Rosalinn Løfling Krosshavn. Foto: Bettine Nicotra

Ammeavlukke, møbelmoduler, fotskinne og trøstebamse

Madelene Nergaard Skog kommer joggende ned trappen, iført sommerkjole – klar for å feire vel gjennomført utdannelse.

 

Hun forklarer hva de har fylt rommet med.

 

- Vi viser frem mye forskjellig, alt fra møbler, estetikk og smarte løsninger, til tjenestedesign og løsninger for de med spesialbehov, forklarer hun.

 

Hun peker mot et ammeavlukke som skal gjøre det mer komfortabelt og diskret for mødre å amme offentlig. Rundt om i rommet er det tydelig at flere har satset på møbelmoduler som bord, benker, hyller og skostativ.

 

En moteriktig fotskinne for barn som fødes med klumpfot, står utstilt på et bord. På et annet bord sitter en trøstebamse som skal støtte og veilede barn som får diabetes. Med bamsen følger en bok og relatert informasjon, og barnet kan øve på å sette injeksjoner på bamsen.

 

Norway Design feirer 60 år

"WarmOSLO" designet av Stine Asbjørnsen. Foto: Bettine Nicotra
"Bunad" designet av Martine Breen og "P2 Seat" designet av Kristian Kierulf. Foto: Bettine Nicotra
"Oslo" designet av Selvi Olgac. Foto: Bettine Nicotra

En app som skal gjøre resirkulering morsomt for barn

 Madelene Nergaard Skog har selv laget appen ”Miljøuka”.

 

- Jeg har alltid hatt en drøm om å redde verden, sier hun og smiler.

 

Hun går mot utstillingsbordet for å demonstrere. Mobilen som ligger på bordet løftes opp.

 

- Her er spillet. Det er litt som Kahoot, sier hun.

 

Spillet er rettet mot 4.- 6. klassinger, og skal være alternativ til lekser i én uke. Hver elev oppretter en bruker, en avatar. Læreren oppretter en administrator og følger med på elevene.

 

Barna konkurrerer mot hverandre ved å dokumentere hva de har resirkulert og slik samle poeng. Med poengene vil avataren utvikle seg, og nå nye nivå.

 

- Jeg testet appen på flere 9-åringer, og etterpå lette de i Applestore etter spillet. Wow, tenkte jeg da, sier hun fornøyd om appen som tydeligvis slo an.

 

Flere har gitt uttrykk for at de er interesserte i å utvikle appen, men hun har ikke landet en konkret avtale enda.

 

Her kan du lese om flere utstillinger vi har skrevet om tidligere

"Bindinglaus" av Isaac Hegna Manning. Foto: Bettine Nicotra
"Pirk" av Margrethe Jakobsen Furan. Foto: Bettine Nicotra
Caroline Odden viser frem knappekolleksjonen. Foto: Bettine Nicotra

Knappekolleksjon som gjør det enklere å kle på seg

På et platå står tre utstillingsdukker ikledd klær fra Moods of Norway. Det er knappene som er det spesielle her. Anette Lølandsmo og Caroline Odden har designet prototype-kolleksjonen ”Stretto”.

 

- Det er et italiensk ord om et musikkparti som går raskere. Det skal også gå raskere å kneppe klærne, forklarer Caroline Odden.

 

Tanken er at det skal bli mye enklere for noen, og litt enklere for alle å kneppe skjorter, bluser og bukser.

 

- Flere med nedsatt håndfunksjon dropper å kjøpe klær med knapper, og derfor har vi laget knapper som skal kunne brukes av alle, sier Caroline Odden.

 

Produktet har en søyle som gjør det lettere å gripe tak. Med spissen blir det enklere å skyve den mot hullet. Kolleksjonen kommer i ulike størrelser, farger, teksturer og mønstre.

 

- Det begynner å nærme seg veldig til at knappene kan gå i produksjon. Vi har klargjort mye, men ikke kommet i kontakt med en konkret produsent enda, forteller Caroline Odden.

 

Tanken er at klesprodusenter kjøper knappene, og at forbrukerene kjøper plaggene. Det skal være vanlige klær, i vanlige butikker.

 

- Vi har søkt om patent og designregistrering, så planen fremover blir å kontakte aktuelle produsenter, sier hun.

 

Disse nye, smarte løsningene utstilles:

 

  • Utebenker, ammeavlukke, lamper, benker, bord, hyller

 

  • Klesstativ, skostativ, jakke inspirert av bunader, knapper, kleskolleksjon

 

  • Fotskinne, trøstebamse, matspill, lekefigurer, flytevest

 

  • Knivsett, høyttaler, smykkekolleksjon, smykkeskrin, miljøapp

 

  • Flysete, sykkellagring, snøsurfebrett, takboks og interiørløsninger for nye elbiler
Anette Lølandsmo og Caroline Odden har designet prototype-kolleksjonen ”Stretto”. Foto: Bettine Nicotra
"Ytre" av Filip Rukan. Foto: Bettine Nicotra

Les mer på Botrends forside 

 

Følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no og send oss gjerne tilbakemelding her.

Les mer

Solfrid og Arild Liland bodde 19 år i en leilighet på Hvalstad sammen med to barn, før de endelig fant drømmeboligen. Paret tok seg god tid i jakten på oppgraderingen til enebolig, og kikket både på hus og tomter. Siden de følte stor tilhørighet til stedet etter to tiår, var det naturlig for dem å kikke etter egnet sted i området. 

Les mer

Sommerens cooleste isbiter

The devil is in the details.

Publisert 11. november.2015 av Fanny Dehn Arvesen

Så en enkelt tror jeg at det er; enten så er du opptatt av detaljer, eller så er du det ikke. Jeg er, som du kanskje gjettet, en av de som er opptatt av dette. Svært opptatt, faktisk. Detaljer trenger ikke bare være estetiske effekter. Detaljer jeg er opptatt av, kan like gjerne omfatte toneleie man snakker ikke, vinkelen ett bilde er tatt eller hvilken vei vinden blåser.

Les mer
Annonse

SOVEROMSoverommet skal helst være et rom forbunnet med hvile og avslapning, så velg for eksempel en mørk, dyp og matt farge på veggen for å skape et lunt rom, med hotellfølelsen hjemme. Videre kan du velge ett bilde på den ene siden, og gi luft på den andre siden av rommet. Alternativt er en full bildevegg eller ett stort bilde som kan få leve alene. Alt for mye på veggen på soverommet kan skape kaos. Bruk flere puter og et fint sengetepper når du rer opp sengen. Det gir volum, o

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland