Publisert 12. november.2015 av

Vi ønsker å omgi oss med sofistikert luksus i vår egen private hule, og lar oss inspireres av de som virkelig kan kunsten med å få oss til å føle oss hjemme: hotellene.

 

«Hotellstil» er blant vinterens viktigste trendbegrep.

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

 

Les også om de nye trendene på tapetfronten her. 

Hotellfølelsen brer om seg i norske hjem. FOTO: BORGE

Økende interesse

Hotellstilen har blitt et begrep som har festet seg bra blant det norske folk, først og fremst ved innredning av soverom, men nå også i flere deler av huset.

 

– Det er stadig flere som ønsker den hjemme, og det er ikke så rart, for hotellene er proffe til å få oss til å føle oss hjemme, sier Birgit Torkildsby, produktansvarlig hos tapetleverandøren Borge, som har kalt en av sine tre retninger for sesongen nettopp «Hotellstil».

 

Hübsch: - Nordmenn tenker kvalitet fremfor pris. 

 

Man har snakket om denne stilen i flere sesonger, men populariteten er fortsatt økende.

 

– Dette er et fenomen vi egentlig har sett en god stund, men den brer stadig om seg i omfang. Før var det noe for trendsetterne, men nå skal «alle» ha den litt mørke luksusstilen på soverommet. Det at leverandørene betegner stilen som egne satsningsområder sier noe om hvor bredt dette favner i markedet, sier Bjørg Owren, kreativ leder hos Informasjonskontoret for farge og interiør, ifi.no.

 

Slik bor gründerne bak Drivved.no-konseptet.

Sengetøy fra Høie kan bidra til hotellfølelse på soverommet. FOTO: PRODUSENTEN

Elegant, men ikke feminin

– Hotellstilen er helst mørk og eksklusiv med ton-i-ton fargebruk, men den kan også være fargesterk og vågal. Den er uansett svært gjennomført, og tapet på alle veggene i rommet er fast følge. Det samme er gardiner fra gulv til tak, sier Torkildsby.

 

I tillegg til de store flatene, er det en del interiørelementer som bygger oppunder stilen og gjør helheten komplett:

 

– Skal du ha denne stilen på et soverom, må du i tillegg ha masse tekstiler i form av hodegjerde, sengeteppe, puter, store lampeskjermer og aller helst en puff, chaiselong eller liten sofa. Selv om hotellstilen er elegant, er den langt fra feminin, dette er heller en androgyn stil med mange maskuline referanser, sier Torkildsby videre.

 

TineK til Botrend: - Alt skal ha en rå finish

Ikke bare på soverommet

 

Hotellstilen har vært typisk for soverommet, men vi er nå i ferd med å hente ut elementer også til andre rom i huset, spesielt gjelder dette fargesettingen.

 

– Jeg er ganske sikker på at de mørke fargene vil ta over for de lyse innen få år. Vi ser det helt tydelig rundt på de store trendmessene, og her hjemme er det flere og flere som tar mørke farger i bruk – også de som tidligere har sverget på at hvitt er det eneste riktige, hopper nå rett over på mørke nyanser på veggene sine, bekrefter Torhild Rustenberg, konseptsjef hos tapetleverandøren Storeys.

 

Les om den tøffe konkurransen i interiørbransjen. 

 

I tillegg til fargene, vil bruken av tapet og tekstil også være hotellstil-elementer vi nok vil se mer av fremover.

 

– Tapet er allerede på god vei til å bli et naturlig valg på alle fire vegger, fremfor den ene fondveggen vi har sett en stund. Mange ønsker å gjøre hjemmet litt som en hule, men det skal likevel virke rent og ryddig, og vi har betraktelig mindre nips enn før. Mykhet er et viktig stikkord i dette, både når det gjelder farger, former og selvfølgelig tekstiler. Tekstiler er avgjørende for å skape den myke rammen; her kommer også akustikken inn, ved at romklagen dempes og at dermed også lyden i rommet blir mykere, sier Bjørg Owren hos Informasjonskontoret for farge og interiør.

 

Les flere saker på Botrends forside.

Denne stilen er det mange som ønsker seg. FOTO: BORGE
Gardiner kan påvirke romfølelsen. FOTO: GREEN APPLE
Mange ønsker hotellfølelse hjemme. FOTO: BORGE
Publisert 06. mars.2017 av

Langt, langt tilbake i tid har mennesker samlet seg foran ildstedet.

 

Og at levende flammer fremdeles vekker følelser hos mange, er det ingen tvil om.

 

- Man ser en svak vekst i antall folk som kjøper peis og i hvor mye man er villig til å betale, forteller Bjørn-Erik Øye i Prognosesenteret.

 

Han kan fortelle at i overkant av 30 000 nordmenn skaffet seg ny peis eller ildsted enten til hjemmet eller til hytta i 2016, og at vi i gjennomsnitt bruker 23 000 kroner på den nye peisen.

 

- Peisene har nok blitt mer avanserte og koster derfor mer, og siden norsk økonomi har gått opp de siste 30 årene har nok folk råd til å investere i kos, sier han.

 

Han tror også mange kjøper peisovner og ikke åpne peiser – og plasserer dem i et åpent kjøkken og stuelandskap.

 

- Det blir mer som et integrert møbel. Man sitter ikke lengre i peiskroken, sier han.

 

Det er tross alt trendy å ha det koselig

Hvitt er i vinden. FOTO: NORDPEIS
Det er også betong. FOTO: NORDPEIS

Ut på tur, aldri sur

Øye tror ønsket om peis ikke hovedsakelig handler om behovet for varme.

 

- Nordmenn har et romantisert forhold til naturen, og med peisen tar vi med oss naturen inn i hjemmet. Det trygger urmennesket i oss, sier han humoristisk.

 

Selv har han kjøpt peis for kosens skyld, men også fordi den gir effektiv varme ganske kjapt.

 

Her fyrer han med ved – uten dårlig samvittighet.

 

- Jeg tror energieffektiviteten på de moderne peisene er såpass at man ikke behøver å ha overdrevent dårlig samvittighet, sier han.

 

Slik gjør du boligen klar for kulden

Hjemme hos Kristine Holmen Tonay og familien på Nesøya. FOTO: KARL BRAANAAS
Betonglook på peisen i stuen til Malin Kvalheim i Asker. FOTO: KARL BRAANAAS

Farger er trendy 

Frittstående peiser i ulike farger med glass og heve/senke-dører er i vinden, ifølge Rolf Kristian Hansen, fagsjef i Varmefag.

 

- Tidligere har svart og grått vært vanlig, men nå tilbyr vi flere ulike farger som hvit, sølv, mokka og nikkel, forteller han.

 

Marianne Bjørge, markedskoordinator i Nordpeis kan bekrefte dette.

 

- Vi ser også at flere velger å beholde betongfargen eller å male betongen i andre farger, sier hun.

 

Og grubler du på om du skal skaffe deg ny peis, er rådet klart: Ta turen innom nærmeste fagforhandler for å få veiledning til hvilken peis som kan passe inn akkurat hos deg.

 

Hva med solcellepanel på taket? Sjekk ut denne stilige boligen 

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Interiørstylist Tone Kroken elsker interiør med sjel og kombinerer gjerne bruktfunn og ting hun har laget selv med moderne interiør. Til daglig jobber hun som stylist. Midt mellom all jobbingen pusser hun opp leiligheten i Bygdøy allé i Oslo som hun overtok i oktober. Her har hun hatt mer enn nok å drive med det siste halvåret. - Åh, jeg er snart ferdig med oppussingen, eller jeg er litt over halvferdig, sier hun.

Les mer

Slik bor du på 20 kvadrat

Lev enklere med færre ting. Mikrohus til folket.

Publisert 12. november.2015 av Bettine Nicotra

Sivilarkitekt Kirsti Sveindal i Startmicrohousing, og sivilarkitekt Magnus Øgård Meisal i MyBox vil tilby mikrohus til det norske folk. Til nå har de satt opp hver sin prototype for å overbevise folk om at; jo, man kan faktisk bo på under 20 kvadratmeter. Hørt om eneboligen på 75 kvadratmeter? Det handler om smarte løsninger, og ikke minst om å omgi seg med færre ting. På en parkeringsplass ved Haugesund sentrum står mikrohuset på 60 kvadratmeter som er Sveindals kontor.

Les mer
Annonse

 – Hvis vi kan hjelpe deg å skape hjerterom i stedet for utstillingsrom, har vi gjort noe riktig. Velg personlig design, design som skal følge deg i livet, som vokser med deg og ikke fra deg. Vi tilbyr produkter med en historie.  For Ingvild Rogndokken Alvir (47), daglig leder av interiørperlen Ask Interiør, er jobb en lidenskapelig livsstil – eller omvendt.  – Vi åpnet for to og et halvt år siden, det har vært innholdsrike år og en fantastisk mottagelse her i Asker. Vi er nå s

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland