Publisert 12. november.2015 av

Vi ønsker å omgi oss med sofistikert luksus i vår egen private hule, og lar oss inspireres av de som virkelig kan kunsten med å få oss til å føle oss hjemme: hotellene.

 

«Hotellstil» er blant vinterens viktigste trendbegrep.

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

 

Les også om de nye trendene på tapetfronten her. 

Hotellfølelsen brer om seg i norske hjem. FOTO: BORGE

Økende interesse

Hotellstilen har blitt et begrep som har festet seg bra blant det norske folk, først og fremst ved innredning av soverom, men nå også i flere deler av huset.

 

– Det er stadig flere som ønsker den hjemme, og det er ikke så rart, for hotellene er proffe til å få oss til å føle oss hjemme, sier Birgit Torkildsby, produktansvarlig hos tapetleverandøren Borge, som har kalt en av sine tre retninger for sesongen nettopp «Hotellstil».

 

Hübsch: - Nordmenn tenker kvalitet fremfor pris. 

 

Man har snakket om denne stilen i flere sesonger, men populariteten er fortsatt økende.

 

– Dette er et fenomen vi egentlig har sett en god stund, men den brer stadig om seg i omfang. Før var det noe for trendsetterne, men nå skal «alle» ha den litt mørke luksusstilen på soverommet. Det at leverandørene betegner stilen som egne satsningsområder sier noe om hvor bredt dette favner i markedet, sier Bjørg Owren, kreativ leder hos Informasjonskontoret for farge og interiør, ifi.no.

 

Slik bor gründerne bak Drivved.no-konseptet.

Sengetøy fra Høie kan bidra til hotellfølelse på soverommet. FOTO: PRODUSENTEN

Elegant, men ikke feminin

– Hotellstilen er helst mørk og eksklusiv med ton-i-ton fargebruk, men den kan også være fargesterk og vågal. Den er uansett svært gjennomført, og tapet på alle veggene i rommet er fast følge. Det samme er gardiner fra gulv til tak, sier Torkildsby.

 

I tillegg til de store flatene, er det en del interiørelementer som bygger oppunder stilen og gjør helheten komplett:

 

– Skal du ha denne stilen på et soverom, må du i tillegg ha masse tekstiler i form av hodegjerde, sengeteppe, puter, store lampeskjermer og aller helst en puff, chaiselong eller liten sofa. Selv om hotellstilen er elegant, er den langt fra feminin, dette er heller en androgyn stil med mange maskuline referanser, sier Torkildsby videre.

 

TineK til Botrend: - Alt skal ha en rå finish

Ikke bare på soverommet

 

Hotellstilen har vært typisk for soverommet, men vi er nå i ferd med å hente ut elementer også til andre rom i huset, spesielt gjelder dette fargesettingen.

 

– Jeg er ganske sikker på at de mørke fargene vil ta over for de lyse innen få år. Vi ser det helt tydelig rundt på de store trendmessene, og her hjemme er det flere og flere som tar mørke farger i bruk – også de som tidligere har sverget på at hvitt er det eneste riktige, hopper nå rett over på mørke nyanser på veggene sine, bekrefter Torhild Rustenberg, konseptsjef hos tapetleverandøren Storeys.

 

Les om den tøffe konkurransen i interiørbransjen. 

 

I tillegg til fargene, vil bruken av tapet og tekstil også være hotellstil-elementer vi nok vil se mer av fremover.

 

– Tapet er allerede på god vei til å bli et naturlig valg på alle fire vegger, fremfor den ene fondveggen vi har sett en stund. Mange ønsker å gjøre hjemmet litt som en hule, men det skal likevel virke rent og ryddig, og vi har betraktelig mindre nips enn før. Mykhet er et viktig stikkord i dette, både når det gjelder farger, former og selvfølgelig tekstiler. Tekstiler er avgjørende for å skape den myke rammen; her kommer også akustikken inn, ved at romklagen dempes og at dermed også lyden i rommet blir mykere, sier Bjørg Owren hos Informasjonskontoret for farge og interiør.

 

Les flere saker på Botrends forside.

Denne stilen er det mange som ønsker seg. FOTO: BORGE
Gardiner kan påvirke romfølelsen. FOTO: GREEN APPLE
Mange ønsker hotellfølelse hjemme. FOTO: BORGE
Les mer
Annonse

 Moodies er en vakker pause i hverdagen, med en herlig miks av ulik interiør, små møbler og klær til modige kvinner i alle aldere. Hos Moodies finner du en inspirerende sammensetting av stilarter, fra klassisk til kitch – noe for en hver personlighet.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland