Publisert 12. november.2015 av

Vi ønsker å omgi oss med sofistikert luksus i vår egen private hule, og lar oss inspireres av de som virkelig kan kunsten med å få oss til å føle oss hjemme: hotellene.

 

«Hotellstil» er blant vinterens viktigste trendbegrep.

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

 

Les også om de nye trendene på tapetfronten her. 

Hotellfølelsen brer om seg i norske hjem. FOTO: BORGE

Økende interesse

Hotellstilen har blitt et begrep som har festet seg bra blant det norske folk, først og fremst ved innredning av soverom, men nå også i flere deler av huset.

 

– Det er stadig flere som ønsker den hjemme, og det er ikke så rart, for hotellene er proffe til å få oss til å føle oss hjemme, sier Birgit Torkildsby, produktansvarlig hos tapetleverandøren Borge, som har kalt en av sine tre retninger for sesongen nettopp «Hotellstil».

 

Hübsch: - Nordmenn tenker kvalitet fremfor pris. 

 

Man har snakket om denne stilen i flere sesonger, men populariteten er fortsatt økende.

 

– Dette er et fenomen vi egentlig har sett en god stund, men den brer stadig om seg i omfang. Før var det noe for trendsetterne, men nå skal «alle» ha den litt mørke luksusstilen på soverommet. Det at leverandørene betegner stilen som egne satsningsområder sier noe om hvor bredt dette favner i markedet, sier Bjørg Owren, kreativ leder hos Informasjonskontoret for farge og interiør, ifi.no.

 

Slik bor gründerne bak Drivved.no-konseptet.

Sengetøy fra Høie kan bidra til hotellfølelse på soverommet. FOTO: PRODUSENTEN

Elegant, men ikke feminin

– Hotellstilen er helst mørk og eksklusiv med ton-i-ton fargebruk, men den kan også være fargesterk og vågal. Den er uansett svært gjennomført, og tapet på alle veggene i rommet er fast følge. Det samme er gardiner fra gulv til tak, sier Torkildsby.

 

I tillegg til de store flatene, er det en del interiørelementer som bygger oppunder stilen og gjør helheten komplett:

 

– Skal du ha denne stilen på et soverom, må du i tillegg ha masse tekstiler i form av hodegjerde, sengeteppe, puter, store lampeskjermer og aller helst en puff, chaiselong eller liten sofa. Selv om hotellstilen er elegant, er den langt fra feminin, dette er heller en androgyn stil med mange maskuline referanser, sier Torkildsby videre.

 

TineK til Botrend: - Alt skal ha en rå finish

Ikke bare på soverommet

 

Hotellstilen har vært typisk for soverommet, men vi er nå i ferd med å hente ut elementer også til andre rom i huset, spesielt gjelder dette fargesettingen.

 

– Jeg er ganske sikker på at de mørke fargene vil ta over for de lyse innen få år. Vi ser det helt tydelig rundt på de store trendmessene, og her hjemme er det flere og flere som tar mørke farger i bruk – også de som tidligere har sverget på at hvitt er det eneste riktige, hopper nå rett over på mørke nyanser på veggene sine, bekrefter Torhild Rustenberg, konseptsjef hos tapetleverandøren Storeys.

 

Les om den tøffe konkurransen i interiørbransjen. 

 

I tillegg til fargene, vil bruken av tapet og tekstil også være hotellstil-elementer vi nok vil se mer av fremover.

 

– Tapet er allerede på god vei til å bli et naturlig valg på alle fire vegger, fremfor den ene fondveggen vi har sett en stund. Mange ønsker å gjøre hjemmet litt som en hule, men det skal likevel virke rent og ryddig, og vi har betraktelig mindre nips enn før. Mykhet er et viktig stikkord i dette, både når det gjelder farger, former og selvfølgelig tekstiler. Tekstiler er avgjørende for å skape den myke rammen; her kommer også akustikken inn, ved at romklagen dempes og at dermed også lyden i rommet blir mykere, sier Bjørg Owren hos Informasjonskontoret for farge og interiør.

 

Les flere saker på Botrends forside.

Denne stilen er det mange som ønsker seg. FOTO: BORGE
Gardiner kan påvirke romfølelsen. FOTO: GREEN APPLE
Mange ønsker hotellfølelse hjemme. FOTO: BORGE
Publisert 16. mai.2017 av

Bunadspleddene har blitt en suksess fra lansering i London i 2012, og i disse dager lanserer designer Andreas Engesvik og  Fram Oslo et nytt pledd i kolleksjonen. 

 

Denne gangen er det Oslobunaden som står i fokus. 

 

– Oslobunaden er renere i uttrykket enn mange andre bunader. Med det nye pleddet har vi derfor valgt et forenklet uttrykk med færre farger for å få frem den vakre blåtonen og de delikate nyansene i broderiet, sier Engesvik.

 

Les mer om norsk design her

 

 

Internasjonal oppmerksomhet

 

Blåfargen i Oslobunaden er hentet fra hovedstadens byvåpen, mens blomsterbroderiene speiler Oslomarkas villblomster. Slik symboliserer samspillet mellom fargene i Bunadspleddet det som gjør Oslo unik som storby, nemlig nærheten til både sjøen og skogen.

 

– Det er spesielt hyggelig å lansere et produkt som er inspirert av byen vi er etablert i, sier Annette Hoff, medgrunnlegger av Fram Oslo som har rettighetene til å produseer Bunadspleddene. 

 

Pleddene designet av Engesvik har fått mye oppmerksomhet i Norge og utlandet, og har blitt brukt i prestisjefulle prosjekter som The Ludlow Hotel i New York.

 

De selges i flere high-end butikker, som Skandium i London, Dwell i USA og Le Bon Marche i Paris.

 

Eksportartikkel

Norsk design gjør det stadig bedre i utlandet. I 2015 ble det eksportert norske møbler og interiør for 5,9 milliarder kroner.

 

Størst vekst kom i Tyskland, der eksporten økte med 18 prosent. Europa utenom Norden er fremdeles det største markedet for norsk møbel- og interiørbransje: 44 prosent av totaleksporten gikk hit, ifølge Hegnar.no 

 

Sara Polmar nominert til internasjonal designpris

Oslobunadspleddet er en hyllest til hovedstaden. Styling av Kirsten Visdal. Foto: Dreyer Hensley
Designer Andreas Engesvik. Foto: Siren Lauvdal
HiOA-studentenes vinnerbidrag. Foto: Røros Tweed

Studenter vant konkurranse

Oslobunadspleddet er ikke eneste nytt på pleddfronten. 

 

I fjor arrangerte Oslo Design Fair en  designkonkurranse. Produktet skulle baseres på Røros Tweeds standardkvaliteter for pledd og putetrekk. Fire nominerte finalister ble valgt ut av en fagjury, og pleddene ble stilt ut under messen i januar. 

 

Nå har folket stemt frem bidraget fra en gruppe studenter ved HiOA. Gruppen består av Linn Øistad, Gjertrud Grødem Stikbakke, Christina Tønnesland og Kaja Kristiansen. 

 

 

Nå får de en designavtale med Røros Tweed.

 

Les mer på Botrends forside 

 

Følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no og send oss gjerne tilbakemelding her

Les mer

Slik pynter familien til 17.mai

Gjetter du hvor Lene har funnet mye av pynten?

Publisert 12. november.2015 av Kristine Nytrøen

Lene Sæbø Serck bor på Jar i Bærum og feirer nasjonaldagen med familie og venner. Hun pynter gjerne huset til fest, for å gjøre omgivelsene lune og hyggelige for seg selv og gjestene, men innrømmer at bordene hun dekker til ulike anledninger gjerne blir et hastverksprosjekt like før gjestene kommer.  – Jeg liker å dille med interiør når jeg har tid, men i en travel hverdag havner det i andre rekke. Likevel synes jeg det er hyggelig å gjøre det litt ekstra fint til slike anledni

Les mer

Den norske designeren Sara Wright Polmar er nominert til den prestisjetunge prisen  Formex Nova Design Award 2017 - Nordic Designer of the Year.  Prisen blir delt ut i Stockholm 23. august, og skal bidra til å promotere nordisk design av høy kvalitet.   - Det er jo veldig hyggelig med en slik nominasjon, særlig med tanke på hvor mange spennende og aktuelle unge designere som faktisk finnes i Norge og resten av Norden idag, sier Sara Polmar til Botrend.  Her kan du lese mer om norsk de

Les mer
Annonse

 – Design for Flere, det er det vi vil gi kunden, smiler Anne Kathrine Sandbrekke (50), eier og daglig leder av den hyggelige designbutikken midt i Sandvika. – Vårt utvalg skal gi varig glede for øyne og hjerter, men også ha en funksjon som gjør at interiøret blir en del av hjemmet, tilføyer Elisabeth Hjertø Høidahl (47), som eier og driver butikken sammen med Anne Kathrine.  Den lokale, lille designdrømmen ble til virkelighet for drøyt to år siden. Design for Flere har et svær

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland