Publisert 12. november.2015 av

Proaktiv-megler og daglig leder, Fredrik von Krogh, er over gjennomsnittet opptatt av interiør. At han i tillegg er gift med en av Norges største interiørbloggere, Anine von Krogh, gjør ikke interessen mindre.

 

Så da Proaktiv, etter å ha vært i et midlertidig lokale i et års tid, endelig skulle flytte, gjorde de innredningsarbeidet selv.

 

- Kontoret skal være funksjonelt og hjemmekoselig. Vi hadde lyst til å bevare husets sjel, samtidig som vi holder det moderne. Det syns jeg vi har klart fint, sier blogger og interiørekspert Anine von Krogh.

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

 

Panelet er ikke borte, men malt i firmaets farger: Blåturkis og hvitt. Store lamper fra House Doctor henger ned fra taket, og HAY-stoler fra Xponella i Asker vitner om tidsriktige møbler, mens klassikerkjøleskapet SMEG sender assosiasjoner tilbake til 50-tallet.

 

- Det er noe annet å sitte her med lys og god utsikt. Det nye lokalet har helt klart gitt oss større trivsel på arbeidsplassen, sier Fredrik von Krogh.

 

Nå er det selgers marked.

(F.v.) Caroline Thune Johnsen, Fredrik von Krogh, Adéle Jänis, Anine von Krogh, Lasse Bastrup, Per Olav Hess og Stein Erik Lie. FOTO: KNUT BJERKE
Det nye kontorlokalet er omlag 100 kvm stort, men huser, takket være smarte og åpne løsninger, åtte ansatte. FOTO: KNUT BJERKE

Tilbake til originalfargen

Anine og Fredrik von Krogh satte i gang oppussingen av kontoret i sommer. Både innvendig og utvendig ble det tatt store grep.

 

Det bevaringsverdige bygget i Asker sentrum stammer fra 1925 og ble opprinnelig laget for å huse spiker og annet rekvisita for Asker Bygg. Huset manglet både isolasjon og vann- og kloakksystem da Harald Skau kjøpte det på 90-tallet.

 

Hübsch: - Nordmenn tenker  kvalitet fremfor pris.

 

Nå er han godt fornøyd med at Anine og Fredrik von Krogh har tilbakeført fasaden til original farge.

 

- At huset var rødt i mange år skyldes en ivrig saksbehandler i Asker kommune. Da jeg skulle utbedre med vann- og kloakksystem på 90-tallet mente saksbehandleren at huset skulle være rødt. Den antikkgrå fargen de nå har brukt er omtrent den samme som da huset ble bygget i 1925, sier utleier Harald Skau.

 

På tide å rulle ut teppet.

Året er 1950 og Ole Sagheim går på ski i Asker sentrum. Shell stasjonen var en del av Asker Bygg AS og lå foran lokalene som i dag huser Proaktiv. FOTO: PRIVAT

Arbeidsro til tross for åpent landskap

Innvendig er det også gjort store forandringer. Opprinnelig var lokalet mørkt og lukket. Det var to etasjer hvor hems og loft gjorde nytten som lager.

 

Vegger ble revet og en passasje fra trappen og bort til hemsen ble bygget. I de to møterommene ble hele rommet åpnet opp og veggene ble erstattet med glassvegger.

 

 Vel to måneder etter innflyttingen er det god stemning blant de ansatte.

 

- Det er morsommere å gå på jobb nå som vi har et åpent og hyggelig kontor. Det er tett og intimt, samtidig som vi får arbeidsro. Og blir det for ille, kan vi gå inn på ett av de to møterommene, sier ansatt og megler Per Olav Hess.

 

Bli med hjem til interiørarkitekt Krista Hartmann 

 

Det om lag 100 kvm store kontoret rommer et åpent landskap hvor Hess deler arbeidsplass med kontorets totalt åtte ansatte. En lokal møbelsnekker har laget arbeidspulter i tre etter Fredrik von Kroghs tegninger.

 

Klassiske Glamox L-1 Led-lamper, tegnet av Luxos grunnlegger, Lac Jacobsen i 1937 lyser opp arbeidsplassene. Arne Jakobsens bokstavkopp fra Ask interiør i Asker, gjør nytten som penneholder med den passende bokstaven P for Proaktiv.

 

- Kvalitetsmøbler og produkter gir god atmosfære på kontoret. Å ha åpent landskap er viktig i vår bransje og gir oss mulighet til å lære av hverandre. Ved å ha teppebelagt gulv demper vi støy og prat, sier Fredrik von Krogh.

 

- Men bare det å sitte i en av Askers signaturbygg gjør oss stolte.

Artikkelen fortsetter under bildene.

 

Warner Bros viser frem sitt nye arkitekttegnede kontor.

- Vi har valgt sart blåturkis, hvitt, grått og brunt, som er Proaktivs farger, sier Anine von Krogh. De gule stolene på møterommet spriter opp. FOTO: KNUT BJERKE
Kontoret er innholdsrikt for sine 100 kvm. FOTO: VILLA VON KROGH
Anine von Krogh hindret snekkerne fra å bokse inn de gamle bærebjelkene. Å ta vare på det gamle husets historie og sjel var viktig. FOTO: KNUT BJERKE

Påvirker hverandre

Da Fredrik von Krogh først kom over det ledige lokalet var han skeptisk. Det ville være altfor lite til åtte ansatte. Men da de begynte å se på hems- og loftløsningen, endret han mening.

 

- Vi diskuterer, smitter og påvirker hverandre. Det er gøy å tenke ut løsninger sammen, det er sånn vi opererer, sier Anine von Krogh med et smil.

 

I tillegg til å blogge, er det Anine som står for stylingen når ektemannen eller de andre meglerne selger eiendommer. Hun er en gjenganger på kontoret i Asker og de ansatte rydder lydig vekk både strømledninger og kabler når bilder til denne reportasjen skal tas.

 

- Vi tør ikke å ha hva som helst fremme på pultene når Anine kommer, spøker en av de ansatte og fjerner drikkeflasken som står på pulten.

 

Anine lover Adéle Jänis å kjøpe ny. I en litt mer passende farge.

 

- Vi får klare bilder i hodet om hvordan vi ønsker at det skal se ut. I dette tilfellet diskuterte vi lenge hvordan vi ville ha det. Først tenkte jeg: «Herre min hatt! Her var det trangt, masse furu og pels». Men så har det blitt veldig bra til slutt, sier Anine von Krogh fornøyd.

 

Ektemannen Fredrik von Krogh nikker fornøyd.

 

- Dette skal være det best eksponerte og hyggeligste meglerkontoret i Asker.

 

- Rekordfå boliger til salgs i Asker og Bærum.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her. 

Fredrik von Krogh fikk fjernet hemsen over møterommene, og erstattet veggen med glassdør. FOTO: KNUT BJERKE
Blir det for mye støy i det åpne landsskapet, kan meglerne trekke inn på ett av to møterom. FOTO: KNUT BJERKE
Publisert 09. november.2016 av

Hvert år siden 1968 har det kommet en ny juleplatte fra den tradisjonsrike porselensfabrikken som holder til langs Porsgrunnselva i Porsgrunn.  

 

Den første så dagens lys allerede i 1909, men det var ikke før på slutten av 60-tallet at en jevn produksjon ble satt ordentlig i gang.

 

Siden den gang har den kommet årlig. I hvitt og blått, og med et julemotiv bestemt av den aktuelle designeren. For det ærefulle oppdraget går på rundgang og designeren byttes ut hvert femte år.

 

I år, og de neste fire, er det Lisbeth Lutnæs fra Blommenholm som setter motivet. I sitt nye atelier i Sandvika i Bærum, har hun skapt «Nøtteliten» med et hasselnøtt mellom potene.

 

- Årene fremover blir det dyremotiv, og platten blir derfor litt annerledes enn de tradisjonelle julemønstrene som ofte er preget av nisser eller litt "religiøse" motiver, sier Lutnæs.

 

- Jeg vil at det skal være noe som brukes fremfor å bare henge på veggen. Sånn sett er et dyremotiv litt mer brukervennlig uavhengig av høytid eller årstid.

 

Les mer om norsk design

 

Porsgrund Porselænfabriks juleklassikere
Det er dekket til jul med julepynt fra Porsgrund, Castro bestikk, Norgesglass og Augustin porter fra Hadeland. Styling: Tone Kroken. FOTO: YVONNE WILHELMSEN

Inspirert av egen barndom

Lisbeth Lutnæs er fast designer hos Porsgrunds Porselænsfabrik, men designer også for Hadeland Glassverk og Norgesglasset som begge er en del av samme selskap; 3 Norske Design Group AS. Med bakgrunn som grafisk designer og illustratør, lager Lutnæs alt fra markedsmateriell til kopper og servise. Nå også samleobjekter til jul.

 

Av juleplatten produseres det om lag 2.000 eksemplarer hvert år. Det er en relativt liten produksjon og alt, foruten selve designarbeidet som nå foregår i Sandvika, gjøres ved Porsgrunds Porselænsfabrik i Porsgrunn.

 

- Først tegner jeg et omriss av en idé, og deretter bruker jeg et stearinlys for å sote frem motivet. Jeg bruker fjær, q-tip, en pennesplitt og lignende for å tegne videre i soten. Det er ganske skjørt og det blir lett flekkete, men det gir også unike detaljer, forklarer Lisbeth Lutnæs som har latt seg inspirere av fransk kunstner.

 

Porsgrund Porselænfabriks juleklassikere
Lisbeth bruker stearinlys for å sote frem motivet. FOTO: TRINE JØDAL
Ekte fjær får frem unike detaljer. FOTO: TRINE JØDAL

Til juleplatten har hun også laget en strekillustrasjon med blekk. Og etter at tegningene er ferdig, skannes de inn i Photoshop hvor de bearbeides videre. Når det endelige resultatet er klart, sendes illustrasjonen til prøvebrenning i Porsgrunn.

 

- Ved siden av andre ting, arbeider jeg med designet fra jul til påske. Da bør de første prøvebrenningene være ferdig slik at jeg kan gjøre eventuelle forbedringer. Deretter går det slag i slag frem til neste jul. Jeg føler det er jul hele året! sier Lutnæs lattermildt.

 

Les også: De gjør internasjonal suksess med norske trefjøler

 

Også julekulen som samleobjekt, står Sandvika-designeren bak. Siden hun begynte i jobben for fire år siden har hun hvert år tegnet julekulen som produseres i et begrenset opplag på 2.000. I år er det barn som leker i snøen – inspirert av Lutnæs’ egen barndom.

 

- Selv om man designer for en bestemt målgruppe, får objektene gjerne et personlig uttrykk. Nå er faktisk ikke jeg veldig opptatt av tradisjoner, så det er litt festlig at jeg har endt opp med å designe både julekuler og juleplatter.

 

Porsgrund Porselænfabriks juleklassikere
Barn som leker er motivet på årets julekule fra Porsgrund Porselænsfabrik. FOTO: TRINE JØDAL

Jul er big business

Jul er big business for Porsgrunds Porselænsfabrikk. Det er årets travleste og største periode fra butikkene fylles opp med varer i slutten av oktober. De vil ikke kommentere omsetningstall, men bekrefter at en stor del av årsomsetningen kommer fra nettopp julehandelen. 

 

- Julehandelen for interiørbransjen er veldig viktig. Det går i pynteting, dekor, puter og ikke minst kjøkkenredskaper, sier Bror William Stende, direktør for Virke faghandel.

 

Denne uken la han frem ny statistikk som viser at vi vil handle for 58 milliarder i julen. Det er 11.120 kroner per innbygger, og over halvparten vil vi legge igjen i butikker som selger julepynt, gaver og klær.

 

Les også: Slik velger du riktig dyne til vinteren

 

- Man skulle kanskje tro at markedet var mettet, men vi selger fremdeles masse av delene i Nisseserviset, og derfor lanserer vi også nyheter i serien hvert år, sier markedssjef i Porsgrunds Porselænsfabrik AS, Cecilie Bjørnebye Jensen.

 

Etter over 100 år på det norske markedet består serien i dag av over 60 deler.

 

 

For amerikanske Susan Sorlien er juleplatten like selvsagt som julen i seg selv. Hun har norske aner og begynte å samle i 1968. Platten ga hun til sin mor - hver jul helt frem til morens død i 2006. Da arvet hun selv samlingen.

 

- Nå er det jeg og mannen som samler, og de henger perfekt på gjesterommet. Gejstene våre elsker de ulike motivene og den hyggelige tradisjonen, sier Sorlien.

 

Porsgrund Porselænfabriks juleklassikere
Juleplatten har trofaste kunder i USA. FOTO: SUSAN SORLIEN
Porsgrund Porselænfabriks juleklassikere
Cecilie Bjørnebye Jensen (t.h.) mener nordmenn er umettelige når det kommer til julepynt og juleartikler. FOTO: TRINE JØDAL

Må overleve trendene

For Lisbeth Lutnæs er det jul året rundt. Hun designer for en høytid som betyr mye for mange. Julepynten fra i fjor eller kanskje en bestemor tas frem igjen, og designet må således overleve trendbølgene.

 

Å finne et motiv som står seg, kan være utfordrende.

 

- Jeg har tidligere illustrert bøker og diverse omslag, men aldri jobbet med porselen før jeg begynte hos Porsgrund. Det er noe helt nytt og man må tenke litt annerledes. Det å illustrere er det morsomste, og det å finne nye, koselige brennemotiv hvert år er veldig hyggelig.

 

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. Og følg oss på Facebook og Instagram under Botrend.no

Nyhetsbrev fra Botrend

Ja, takk - jeg vil gjerne abonnere på Botrends nyhetsbrev.

Les mer

Jul er forbundet med tradisjon. Gamle klassikere hentes frem fra loft og kjeller. Som julekulene vi samler på, serviset som kun tas frem til denne høytidelige anledningen eller utstyret vi trenger for å lage klassiske julekaker. 

Les mer

Botrend  starter et nytt samarbeid med Tina Leqvamb Steensen, damen bak interiørbloggen Bo Naturlig.  Hver uke fremover kan Botrends lesere få et lite innblikk i Tinas liv, og bloggen handler om alt innen interiør- og boligfeltetet. Første innlegg kan du lese her.   Det handler om å gjøre hjemmet personlig.  -  Jeg har fulgt Botrend tett i sosiale medier, og er imponert over både tyngde-og aktualitet på det de deler, så å få utgjøre en del av teamet som skal inspirere alle ivri

Les mer
Annonse

Oppgradering handler litt om å gjøre huset finere, men mest om å gjøre det bedre. Det er en langsiktig smart og lønnsom investering. Hos Byggmakker Skattum Skui er det eksperthjelp å få. Energispesialistene Eystein Holter (49) og Tom Hunsnes (59) hjelper deg med å tenke nytt, energieffektivt og smart.  – Først må kundens behov avdekkes. Dette bør optimalt skje tidlig i prosessen. Ved å vite noe om behovet, vet vi mer om løsningen, sier Eystein. Hos Byggmakker Skattum Skui får du

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland