Publisert 12. november.2015 av

Proaktiv-megler og daglig leder, Fredrik von Krogh, er over gjennomsnittet opptatt av interiør. At han i tillegg er gift med en av Norges største interiørbloggere, Anine von Krogh, gjør ikke interessen mindre.

 

Så da Proaktiv, etter å ha vært i et midlertidig lokale i et års tid, endelig skulle flytte, gjorde de innredningsarbeidet selv.

 

- Kontoret skal være funksjonelt og hjemmekoselig. Vi hadde lyst til å bevare husets sjel, samtidig som vi holder det moderne. Det syns jeg vi har klart fint, sier blogger og interiørekspert Anine von Krogh.

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

 

Panelet er ikke borte, men malt i firmaets farger: Blåturkis og hvitt. Store lamper fra House Doctor henger ned fra taket, og HAY-stoler fra Xponella i Asker vitner om tidsriktige møbler, mens klassikerkjøleskapet SMEG sender assosiasjoner tilbake til 50-tallet.

 

- Det er noe annet å sitte her med lys og god utsikt. Det nye lokalet har helt klart gitt oss større trivsel på arbeidsplassen, sier Fredrik von Krogh.

 

Nå er det selgers marked.

(F.v.) Caroline Thune Johnsen, Fredrik von Krogh, Adéle Jänis, Anine von Krogh, Lasse Bastrup, Per Olav Hess og Stein Erik Lie. FOTO: KNUT BJERKE
Det nye kontorlokalet er omlag 100 kvm stort, men huser, takket være smarte og åpne løsninger, åtte ansatte. FOTO: KNUT BJERKE

Tilbake til originalfargen

Anine og Fredrik von Krogh satte i gang oppussingen av kontoret i sommer. Både innvendig og utvendig ble det tatt store grep.

 

Det bevaringsverdige bygget i Asker sentrum stammer fra 1925 og ble opprinnelig laget for å huse spiker og annet rekvisita for Asker Bygg. Huset manglet både isolasjon og vann- og kloakksystem da Harald Skau kjøpte det på 90-tallet.

 

Hübsch: - Nordmenn tenker  kvalitet fremfor pris.

 

Nå er han godt fornøyd med at Anine og Fredrik von Krogh har tilbakeført fasaden til original farge.

 

- At huset var rødt i mange år skyldes en ivrig saksbehandler i Asker kommune. Da jeg skulle utbedre med vann- og kloakksystem på 90-tallet mente saksbehandleren at huset skulle være rødt. Den antikkgrå fargen de nå har brukt er omtrent den samme som da huset ble bygget i 1925, sier utleier Harald Skau.

 

På tide å rulle ut teppet.

Året er 1950 og Ole Sagheim går på ski i Asker sentrum. Shell stasjonen var en del av Asker Bygg AS og lå foran lokalene som i dag huser Proaktiv. FOTO: PRIVAT

Arbeidsro til tross for åpent landskap

Innvendig er det også gjort store forandringer. Opprinnelig var lokalet mørkt og lukket. Det var to etasjer hvor hems og loft gjorde nytten som lager.

 

Vegger ble revet og en passasje fra trappen og bort til hemsen ble bygget. I de to møterommene ble hele rommet åpnet opp og veggene ble erstattet med glassvegger.

 

 Vel to måneder etter innflyttingen er det god stemning blant de ansatte.

 

- Det er morsommere å gå på jobb nå som vi har et åpent og hyggelig kontor. Det er tett og intimt, samtidig som vi får arbeidsro. Og blir det for ille, kan vi gå inn på ett av de to møterommene, sier ansatt og megler Per Olav Hess.

 

Bli med hjem til interiørarkitekt Krista Hartmann 

 

Det om lag 100 kvm store kontoret rommer et åpent landskap hvor Hess deler arbeidsplass med kontorets totalt åtte ansatte. En lokal møbelsnekker har laget arbeidspulter i tre etter Fredrik von Kroghs tegninger.

 

Klassiske Glamox L-1 Led-lamper, tegnet av Luxos grunnlegger, Lac Jacobsen i 1937 lyser opp arbeidsplassene. Arne Jakobsens bokstavkopp fra Ask interiør i Asker, gjør nytten som penneholder med den passende bokstaven P for Proaktiv.

 

- Kvalitetsmøbler og produkter gir god atmosfære på kontoret. Å ha åpent landskap er viktig i vår bransje og gir oss mulighet til å lære av hverandre. Ved å ha teppebelagt gulv demper vi støy og prat, sier Fredrik von Krogh.

 

- Men bare det å sitte i en av Askers signaturbygg gjør oss stolte.

Artikkelen fortsetter under bildene.

 

Warner Bros viser frem sitt nye arkitekttegnede kontor.

- Vi har valgt sart blåturkis, hvitt, grått og brunt, som er Proaktivs farger, sier Anine von Krogh. De gule stolene på møterommet spriter opp. FOTO: KNUT BJERKE
Kontoret er innholdsrikt for sine 100 kvm. FOTO: VILLA VON KROGH
Anine von Krogh hindret snekkerne fra å bokse inn de gamle bærebjelkene. Å ta vare på det gamle husets historie og sjel var viktig. FOTO: KNUT BJERKE

Påvirker hverandre

Da Fredrik von Krogh først kom over det ledige lokalet var han skeptisk. Det ville være altfor lite til åtte ansatte. Men da de begynte å se på hems- og loftløsningen, endret han mening.

 

- Vi diskuterer, smitter og påvirker hverandre. Det er gøy å tenke ut løsninger sammen, det er sånn vi opererer, sier Anine von Krogh med et smil.

 

I tillegg til å blogge, er det Anine som står for stylingen når ektemannen eller de andre meglerne selger eiendommer. Hun er en gjenganger på kontoret i Asker og de ansatte rydder lydig vekk både strømledninger og kabler når bilder til denne reportasjen skal tas.

 

- Vi tør ikke å ha hva som helst fremme på pultene når Anine kommer, spøker en av de ansatte og fjerner drikkeflasken som står på pulten.

 

Anine lover Adéle Jänis å kjøpe ny. I en litt mer passende farge.

 

- Vi får klare bilder i hodet om hvordan vi ønsker at det skal se ut. I dette tilfellet diskuterte vi lenge hvordan vi ville ha det. Først tenkte jeg: «Herre min hatt! Her var det trangt, masse furu og pels». Men så har det blitt veldig bra til slutt, sier Anine von Krogh fornøyd.

 

Ektemannen Fredrik von Krogh nikker fornøyd.

 

- Dette skal være det best eksponerte og hyggeligste meglerkontoret i Asker.

 

- Rekordfå boliger til salgs i Asker og Bærum.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her. 

Fredrik von Krogh fikk fjernet hemsen over møterommene, og erstattet veggen med glassdør. FOTO: KNUT BJERKE
Blir det for mye støy i det åpne landsskapet, kan meglerne trekke inn på ett av to møterom. FOTO: KNUT BJERKE
Publisert 09. juni.2017 av

Inn døren og ned en betongtrapp er utstillingen. I det grå, åpne rommet, står fargerike produkter utstilt på bord og platåer.

 

Etter å ha vært i tenkeboksen, forsket rundt, utviklet, testet og evaluert, har de endelig kommet til finalen. 38 avgangsstudenter i bachelor i Produktdesign ved Høgskolen i Oslo og Akershus, stiller ut på DogA i Oslo denne helgen.

 

I overetasjen stiller åtte masterstudenter ut sine produkter. Og i et annet rom er lærernes utstilling.

 

På toppen av det hele feirer Institutt for Produktdesign 100 år, så det er mye liv og glede i gangene.

 

HIOA-studentene med et flerfunksjonelt spisebord

Madelene Nergaard Skog har laget appen ”Miljøuka”. Foto: Bettine Nicotra
"Discreet" av Mari Fjellstad Stensvåg. Foto: Bettine Nicotra
"emBRACE" av Christer Frostmo. Foto: Bettine Nicotra
"Diakompis" av Rosalinn Løfling Krosshavn. Foto: Bettine Nicotra

Ammeavlukke, møbelmoduler, fotskinne og trøstebamse

Madelene Nergaard Skog kommer joggende ned trappen, iført sommerkjole – klar for å feire vel gjennomført utdannelse.

 

Hun forklarer hva de har fylt rommet med.

 

- Vi viser frem mye forskjellig, alt fra møbler, estetikk og smarte løsninger, til tjenestedesign og løsninger for de med spesialbehov, forklarer hun.

 

Hun peker mot et ammeavlukke som skal gjøre det mer komfortabelt og diskret for mødre å amme offentlig. Rundt om i rommet er det tydelig at flere har satset på møbelmoduler som bord, benker, hyller og skostativ.

 

En moteriktig fotskinne for barn som fødes med klumpfot, står utstilt på et bord. På et annet bord sitter en trøstebamse som skal støtte og veilede barn som får diabetes. Med bamsen følger en bok og relatert informasjon, og barnet kan øve på å sette injeksjoner på bamsen.

 

Norway Design feirer 60 år

"WarmOSLO" designet av Stine Asbjørnsen. Foto: Bettine Nicotra
"Bunad" designet av Martine Breen og "P2 Seat" designet av Kristian Kierulf. Foto: Bettine Nicotra
"Oslo" designet av Selvi Olgac. Foto: Bettine Nicotra

En app som skal gjøre resirkulering morsomt for barn

 Madelene Nergaard Skog har selv laget appen ”Miljøuka”.

 

- Jeg har alltid hatt en drøm om å redde verden, sier hun og smiler.

 

Hun går mot utstillingsbordet for å demonstrere. Mobilen som ligger på bordet løftes opp.

 

- Her er spillet. Det er litt som Kahoot, sier hun.

 

Spillet er rettet mot 4.- 6. klassinger, og skal være alternativ til lekser i én uke. Hver elev oppretter en bruker, en avatar. Læreren oppretter en administrator og følger med på elevene.

 

Barna konkurrerer mot hverandre ved å dokumentere hva de har resirkulert og slik samle poeng. Med poengene vil avataren utvikle seg, og nå nye nivå.

 

- Jeg testet appen på flere 9-åringer, og etterpå lette de i Applestore etter spillet. Wow, tenkte jeg da, sier hun fornøyd om appen som tydeligvis slo an.

 

Flere har gitt uttrykk for at de er interesserte i å utvikle appen, men hun har ikke landet en konkret avtale enda.

 

Her kan du lese om flere utstillinger vi har skrevet om tidligere

"Bindinglaus" av Isaac Hegna Manning. Foto: Bettine Nicotra
"Pirk" av Margrethe Jakobsen Furan. Foto: Bettine Nicotra
Caroline Odden viser frem knappekolleksjonen. Foto: Bettine Nicotra

Knappekolleksjon som gjør det enklere å kle på seg

På et platå står tre utstillingsdukker ikledd klær fra Moods of Norway. Det er knappene som er det spesielle her. Anette Lølandsmo og Caroline Odden har designet prototype-kolleksjonen ”Stretto”.

 

- Det er et italiensk ord om et musikkparti som går raskere. Det skal også gå raskere å kneppe klærne, forklarer Caroline Odden.

 

Tanken er at det skal bli mye enklere for noen, og litt enklere for alle å kneppe skjorter, bluser og bukser.

 

- Flere med nedsatt håndfunksjon dropper å kjøpe klær med knapper, og derfor har vi laget knapper som skal kunne brukes av alle, sier Caroline Odden.

 

Produktet har en søyle som gjør det lettere å gripe tak. Med spissen blir det enklere å skyve den mot hullet. Kolleksjonen kommer i ulike størrelser, farger, teksturer og mønstre.

 

- Det begynner å nærme seg veldig til at knappene kan gå i produksjon. Vi har klargjort mye, men ikke kommet i kontakt med en konkret produsent enda, forteller Caroline Odden.

 

Tanken er at klesprodusenter kjøper knappene, og at forbrukerene kjøper plaggene. Det skal være vanlige klær, i vanlige butikker.

 

- Vi har søkt om patent og designregistrering, så planen fremover blir å kontakte aktuelle produsenter, sier hun.

 

Disse nye, smarte løsningene utstilles:

 

  • Utebenker, ammeavlukke, lamper, benker, bord, hyller

 

  • Klesstativ, skostativ, jakke inspirert av bunader, knapper, kleskolleksjon

 

  • Fotskinne, trøstebamse, matspill, lekefigurer, flytevest

 

  • Knivsett, høyttaler, smykkekolleksjon, smykkeskrin, miljøapp

 

  • Flysete, sykkellagring, snøsurfebrett, takboks og interiørløsninger for nye elbiler
Anette Lølandsmo og Caroline Odden har designet prototype-kolleksjonen ”Stretto”. Foto: Bettine Nicotra
"Ytre" av Filip Rukan. Foto: Bettine Nicotra

Les mer på Botrends forside 

 

Følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no og send oss gjerne tilbakemelding her.

Les mer

Man kan velge hvilket fokus man vil ha her i livet. Noen bemerker med oppgitt stemme om dagen at "nå, nå snur solen", mens andre lar seg glede over at vi faktisk enda ikke har startet på fellesferie, tur til både den ene og den andre fornøyelsesparken og sommermåneden juli. For ikke å minne om hvor mye varme august har å by på?! Nei, her er det for mange lyse netter og glade møter som i stedet bør få fokus. Hva passer vel da bedre enn en real sommerfest? Hvor lista legges i ove

Les mer

I 1987 tegnet Jones og Stenstadvold Arkitekter en high tech-bolig, bedre kjent som ufo-en på Bærums Verk, som et bidrag til boligutstillingen «Bygg for Fremtiden».   Utstillingen var den andre i rekken av boligutstillinger etter initiativ fra Foreningen Norske Boligutstillinger. 

Les mer
Annonse

Heidi og Frode Falk er tredje generasjon, og kundebehandling er viktig for familiebedriften som strekker seg tilbake til 1950. − Vi tilbyr gratis hjemkjøring og montering over hele Østlandet. Dette er en kostand som vi tar på oss, og en service som gjør at vi skiller oss ut. Det er veldig viktig for oss, påpeker Frode. Med konseptet Falk-service får du god valuta for pengene samtidig som du velger kvalitet. Ønsker du råd om møbler, innredning, form, farge, funksjon eller kvalitet hj

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland