Publisert 17. november.2015 av

 

Tirsdag, i den gamle villaen fra 1890 på Sjøholmen i Sandvika, lanserte Fargerike årets farge for 2016.

 

Neste år skal det være  -  ROSA.

 

- I en tid hvor en kan få alt laget maskinelt, blir det myke, det nær, varme, det som er håndlaget og selve håndverket, viktigere og viktigere. Rosa representerer det myke og behagelige. Den føyer seg vakkert inn i våre hjem og gir en naturlig varme, sier kreativ leder i Fargerike, Thale Henningsen. 

 

Les flere saker på Botrends forside. 

 

 

Rosa betegnes som en trygg og positiv farge. FOTO: FARGERIKE

Rosa som gjelder

I fjor var det oransje. Året før var det blågrønt og året før der, i 2013, var det lilla. 

 

Gjennom samarbeid med det internasjonale trendbyrået NelliRodi, alle de 120 Fargerike-butikkene, betraktninger fra Europas største interiørmesser og refleksjoner over tiden vi lever i, har Fargerike kommet frem til at det er rosa som gjelder i 2016.

 

Å lansere nyheten på nettopp Sjøholmen, villaen tegnet av Arnstein Arneberg, var ikke tilfeldig. 

 

De vakre salene og stuene, som i sin tid huset Bærum kommunale musikkskole, er nå rehabilitert av Fargerike og rommene har fått rosatoner i alle nyanser; fra det myke og duse, til det kraftfulle.

 

Slik får du ny sofa med enkle grep

 

Dette er tapettrendene i høst

 

Rosa er en trend flere steder i Skandinavia.

 

- I år kom Arne Jacobsen-stolen med rosa sete og gull understell. Moroso, Meny, Hay, Kähler og Bloomingville har alle rosa sterkt til stede. Residence hadde akkurat en artikkel om fargen vi elsker å hate. Så dette er vi ikke alene om, sier kreativ leder i Fargerike, Thale Henningsen. 

Paletten mystikk regjerer i peisestuen i første etasje. FOTO: ELIN R. CRAIG

- Vanvittig viktig

Rosafarger i alle nyanser vil leve lenge på Sjøholmen. 

 

Kunstner Björg Thorhallsdottir åpner neste år et kunstsenter for barn i lokalene ved vannkanten. Det vil inneholde et barnekunstgalleri, kafe og selskapslokale, en egen sanseutstilling av barn på det 400 kvm store loftet og kunstverksted. 

 

- Det var helt utrolig å komme tilbake til dette huset igjen - det viser hvor viktig farger er, sa Thorhallsdottir under lanseringen. 

 

- Farger er så vanvittig viktig og har så mye å si for hvordan vi har det, sa hun og fortalte en rekke historier om hvordan farger påvirker mennesker og menneskers adferd. 

Rosa gir en varm og god stemning. FOTO: ELIN R. CRAIG
Fargerike har laget tre paletter, Fryd, Harmoni og Mystikk. FOTO: ELIN R. CRAIG
Publisert 25. november.2016 av

Veldig mange av de jeg besøker, beklager seg over hvordan ting ser ut hjemme hos dem.

 

Jeg forstår at mange tenker at jeg som stylist sikkert veier og vurderer hver deres lille pyntegjenstand i minste detalj.

 

Men det gjør jeg altså ikke. 

 

Les mer fra bloggen Bo Naturlig

 

Jeg synes faktisk det er kreativt forløsende og veldig hyggelig å se hvordan andre bor!

 

Det gir meg masse inspirasjon.

 

Og selv om jeg nok ikke blåkopierer et helt hjem, så kan det gi meg inspirasjon til å endre små ting hjemme og la en gjenstand få nytt liv ved å endre dets plassering -ja, kanskje tom. bruksområde.

 

Det første som møter en når man entrer dørstokken hos noen er lukt.

 

Våg og være personlig. FOTO: SKJERMDUMP INSTAGRAM / ALVHEM MÄKLERI

Lukten av materialer, mat og menneskene.

 

Å komme inn i ett hus, en kald høstkveld og kjenne duften av ei putrende gryte med ei varm suppe feks, gjør vel de fleste av oss glade. 

 

Bli kjent med Tina bak Bo Naturlig her

 

 

IKEAs Sinnerlig-kolleksjon av Ilse Crawford. FOTO: IKEA

Vær mer personlig

Jeg kunne ønske flere turte å være mer personlige i egne hjem.

 

Rett og skett “bjuda”litt mer på av ting som sier oss som tar turen innom, hva de liker, hvem de er og gjerne med minner som viser hvordan de har levd.

 

Vi nordboere bruker rekordsummer på vedlikehold, oppussing og fornyelse av hus og  hytte.

 

Ofte tror jeg vi heller med fordel kunne brukt litt mindre penger, og heller litt mer tid når vi innredet hjemmene våre.

 

Let frem igjen reiseminnene fra bryllupsreisen til Bali, la bøker som har betydd noe for deg få stå fremme og det gjerne sammen med bestemors smykkeskrin og farfars gamle pipe.

 

La det som betyr noe for deg, være det som preger ditt hjem. 

Tina Leqvamb Steensen bak bloggen Bo Naturlig. FOTO: PRIVAT

 

Fra tømmerhus til moderne hjem

 

Mer tid, mindre penger

 

Når vi omgir oss med gode historier, deler det med andre, ser på det, mimrer og reflekterer, så gir det oss hjem hvor vi puster og slapper bedre av.

 

Vi finner ro. Med dagens fart og gjøremål, så tror jeg vi alle trenger og bør takke ja til alle gode pusterom vi kan få. Hjem med sjel kan ikke kjøpes, de må skapes. 

 

Nå er det trendy å ha det koselig

 

FOTO: SKJERMDUMP INSTAGRAM / @ARTILLERIETSTORE
Det er ikke nødvendig å bruke mye penger for å få det personlig. FOTO: BONATURLIG
Les mer

Tradisjonen tro åpner Royal Copenhagens flaggskipsbutikk dørene for årets viktigste sesong med brask og bram. I 53 år har de invitert ulike designere og kjendiser til å dekke hvert sitt julebord med det danske porselenet. Storheter som Dronning Margrethe har tidligere stått for oppdekkingen i  butikkens øverste etasje. Den som til vanlig holder stengt foruten juleutstillingen og det store sommersalget. I år er det seks av verdens toneangivende klesdesignere som er valgt ut til utstill

Les mer

Konseptet Black Friday, som skjer 25. november, har for alvor befestet seg som en viktig handelsdag i Norge. Noen butikker har utvidet til å ha tilbud hele uken. To av fem nordmenn vurderer å handle denne dagen, ifølge en  ny undersøkelse fra bransjeorganisasjonen Virke. For de som har bestemt seg for å handle på Black Friday, vil 9 av ti bruke over 500 kroner. – Det er tydelig at Black Friday har kommet for å bli, og at forbrukerne i stadig større grad er ute etter å gjøre gode

Les mer
Annonse

 Historien til Italian House strekker seg helt tilbake til 1979, og for tre år siden gjennomførte de en omfattende stilendring. Møblene deres føyer seg nå stilmessig inn i dagens trendbilde. Italian House produserer sine kvalitetsmøbler i Portugal og Italia. Ett nøkkelord her er «custom made». De kan produsere alle møbler etter kundens egne spesifikasjoner. − Vi har mulighet til å etterkomme kundens ønske både når det gjelder spesielle mål og egne tekstiler, forteller Nina As

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland