Publisert 21. november.2015 av

For interiørinteresserte nordmenn er Jonathan Adler blitt et kjent begrep.

 

Den amerikanske interiørdesigneren, keramikeren, forfatteren og det som har blitt et sterkt merkenavn, er denne høsten på alles lepper. På sin personlige konto på Instagram har han 249.000 følgere, mens @jonathanadler_scandinavia har nesten 5.000. 

 

New Yorkeren er kjent for sitt iøyenfallende og fargesterke design. 

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

 

Designerens motto er: "Hvis ikke arvingene krangler om det, er det ikke verdt å lage".

Jonathan Adler ønsker at folk tar flere sjanser når de innreder. FOTO: PRESSEBILDE

Ekstraordinært

Flere eksperter som Botrend har snakket med, påpeker at nordmenn tradisjonelt vært reserverte i sitt dekor hjemme.

 

Jonathan Adlers første råd til Botrends lesere er at de bør ta flere sjanser.

 

- Bare gjør det. Jeg mener at hvert element i hjemmet bør være ekstraordinært. Det være seg sofa eller tapet eller puter – jeg liker at alt har noe spesielt ved seg, sier Jonathan Adler til Botrend.

 

- Nordmenn går mann av huse for å få tak i ditt design. Hvorfor tror du at du slår an her?

 

- Jeg vet ikke, men jeg blir veldig glad. Jeg lager bare det jeg selv liker og håper at andre liker det like godt som meg, sier han til Botrend.

 

Danske Hübsch: - Nordmenn er mer opptatt av kvalitet, enn pris

 

Jonathan Adler har til flere medier fortalt at én av hans store inspirasjonskilder er danske Bjørn Wiinblad.

 

- Hva er det i nordisk design, arkitektur eller natur som inspirerer deg?

 

- Da vi bygget vårt drømmehus på Shelter Island tenkte vi på nord-europeisk modernisme: varm modernisme. Og vi visste nøyaktig hvordan vi ønsket at huset skulle være: det måtte være lite, åpent og rett og slett en glassboks midt i sanddynene, sier designeren til Botrend. 

 

- Hvordan vil du beskrive forholdet mellom humor og skjønnhet i ditt design?

 

- Jeg jobber hardt for å vise at ordentlig design ikke trenger å være så seriøst. Jeg er nøyaktig og presis i mitt design, men jeg liker samtidig å gjøre litt narr av ting. Humor og chic trenger ikke å ekskluderer hverandre, sier han. 

 

En av Norges ledende interiørarkitekter, Krista Hartmann fra Bærum, bruker Jonathan Adler i sitt arbeid. 

 

- Vi liker å bruke Adler fordi det er lekent og kult. Det gir interiøret mye humor, og møblene er tøffe og skulpturelle, sier hun til Botrend. 

 

Eik, hvitmalt tre og betong preger familiens nye hus.

Økende salg

I Norge har salget av Jonathan Adlers vaser tatt av, og selges nå i interiørbutikker over store deler av landet.

 

I følge den norske distributøren, Inside Too, som ikke ønsker å oppgi tall, har salget "økt med 150 prosent", sammenlignet med samme periode i fjor.

 

- Mesteparten av dette er i Norge, men det inkluderer også Sverige, sier Kathinka Salbu Brøndmo i Inside Too til Botrend.

 

- Jeg tror vasene er en enkel inngang for mange nordmenn til Adlers design. Den er lett å putte i mange ulike miljøer, sier hun.

 

Keramikk og lys er blant bestselgerne i Norge, tett etterfulgt av tekstiler.

 

Produktene ble lansert i Norge i 2012.

 

Vet du hva årets farge blir i 2016?

Adlers design er humoristisk og fargerikt. FOTO: PRODUSENTEN
Tekstilene til Jonathan Adler er populære i Norge. FOTO: PRODUSENTEN

Eksklusivt

Jonathan Adlers produkter er eksklusive. En vase koster 4.000 kroner, og Nixon spisebord i messing og marmor har en prislapp på ca. 35.000 kroner.

 

I følge eksperter er det åpent for mer luksus i Oslo og ellers i landet.

 

Utleier og partner Carl-Erik Krefting i Søylen Eiendom er en av mange som ønsker seg flere luksusbutikker i Oslo.

 

- Alle handler luksusprodukter, og en av grunnene er at produktene har lang levetid. Da min mor døde etterlot hun seg fire Hermes-skjerf, og selv om noen av disse var femti år gamle var de fortsatt fine og ble arvet. Kundegruppen aldersmessig går ned, og snittet i Norge er 30 år, uttalte Carl-Erik Krefting på Virkes handelskonferanse i september, ifølge Dagens Næringsliv.

 

 

"Julies Matblogg" blir til på få, men effektive kvadrat.

 

Vårlig og fargerik nyhet fra Vestre og Kristine Five Melvær.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Jonathan Adler er verdenskjent for sitt fargerike og humoristiske design. FOTO: PRESSEBILDE.
Publisert 28. mai.2017 av

Så en enkelt tror jeg at det er; enten så er du opptatt av detaljer, eller så er du det ikke. Jeg er, som du kanskje gjettet, en av de som er opptatt av dette. Svært opptatt, faktisk. Detaljer trenger ikke bare være estetiske effekter. Detaljer jeg er opptatt av, kan like gjerne omfatte toneleie man snakker ikke, vinkelen ett bilde er tatt eller hvilken vei vinden blåser.

Detaljer har alltid gjort mitt liv rikere. Når jeg leser det nå, ser jeg hvordan det ser ut som en stor floskel – det er ikke mindre sant av den grunn. Jeg vil se mer, videre, forbi.. Spesielt hvis du er av typen som lett lar deg inspirere, utgjør detaljer helhetsinntrykket. Sånn er jeg, og sånn er det. Hva jeg omgir meg med og det jeg anser som detaljer, er helt individuelt. På samme måte som du ikke nødvendigvis liker eller blir inspirert av naboen greie.

 

Hvordan detaljene utgjør en helhet, har for meg bestandig vært fascinerende. Mange små, blir stor å.

 

Isbitfisker, blåbær og sugerør i sølv passer blir til et farlig, drikkbart farvann.

Coole isbiter

Dekorative isbiter (som nesten er for vakre til å la smelte) herjet som en farsott i fjor sommer, og den blomstrende trenden ser fortsatt ut til å fascinere. Isbitene passer like bra i vannglasset som i sommerdrinken, og er en smart måte å bruke opp det du har til overs av frukt, bær, urter eller spiselige blomster.

 

Man tager det man haver:

 

- Spiselige blomster.

- Urter og grønt som setter smak og gir helseeffekt.

- Frukt i visuelle biter, former og farger.

- Bær bør kan brukes hele.

 

Kok vannet du skal bruke og avkjøl det før du fyller isbitformen. På denne måten fordamper luften i vannet, slik at isbitene blir klarerer.

 

 

Dekorer sommerdrikken din med blomster. (Margeritt er kun for pynt)

Slik gjør du:

 

- Vask frukten og bærene du vil bruke. Blomster og urter renses og vaskes ved behov.

- Finn en passende isbitform. Til et barnebord finnes det mange morsomme formerer i silikon.

- Legg det du vil bruke av blomster, urter, grønt, frukt og bær i isbitformen. Hva skal du bruke det til? Tenk smak, farge og konsept. Agurk eller mynteblader passer perfekt til en alkoholfri mojito.

- Frys.

 

Tips til andre kaffeelskere: Frys isbiter av kaffe, og hell melk over for en rask, instant iskaffe.

Slik lager du sommerens cooleste isbiter.
Les mer

Den norske designeren Sara Wright Polmar er nominert til den prestisjetunge prisen  Formex Nova Design Award 2017 - Nordic Designer of the Year.  Prisen blir delt ut i Stockholm 23. august, og skal bidra til å promotere nordisk design av høy kvalitet.   - Det er jo veldig hyggelig med en slik nominasjon, særlig med tanke på hvor mange spennende og aktuelle unge designere som faktisk finnes i Norge og resten av Norden idag, sier Sara Polmar til Botrend.  Her kan du lese mer om norsk de

Les mer

Gjennom interiør og design har Kathrine skapt et levebrød, og daglig kommer hun med utallige tips og råd til hvordan du innreder hjemmet. Selv har hun også tatt ansvaret med å skape et lunt og trivelig hjem for seg selv og familien i Asker.

Les mer
Annonse

Malerstua på Slependen har Asker og Bærums største utvalg av tapeter, med flere hundre tapetkolleksjoner på lager. Tapet fikk for alvor et comeback for noen år tilbake. Det vet Malerstuas egen interiørkonsulent, Linda Christensen (42), alt om. – Vi kan trygt melde at tapet er etablert, nå er det helt ”lov”. Fra en stram trend dominert av sort, hvitt eller grått helst på én fondvegg, er det nå fokus på farger, mønster og tekstur, sier Linda. – Den tydeligste trenden vi ser

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland