Publisert 21. november.2015 av

For interiørinteresserte nordmenn er Jonathan Adler blitt et kjent begrep.

 

Den amerikanske interiørdesigneren, keramikeren, forfatteren og det som har blitt et sterkt merkenavn, er denne høsten på alles lepper. På sin personlige konto på Instagram har han 249.000 følgere, mens @jonathanadler_scandinavia har nesten 5.000. 

 

New Yorkeren er kjent for sitt iøyenfallende og fargesterke design. 

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

 

Designerens motto er: "Hvis ikke arvingene krangler om det, er det ikke verdt å lage".

Jonathan Adler ønsker at folk tar flere sjanser når de innreder. FOTO: PRESSEBILDE

Ekstraordinært

Flere eksperter som Botrend har snakket med, påpeker at nordmenn tradisjonelt vært reserverte i sitt dekor hjemme.

 

Jonathan Adlers første råd til Botrends lesere er at de bør ta flere sjanser.

 

- Bare gjør det. Jeg mener at hvert element i hjemmet bør være ekstraordinært. Det være seg sofa eller tapet eller puter – jeg liker at alt har noe spesielt ved seg, sier Jonathan Adler til Botrend.

 

- Nordmenn går mann av huse for å få tak i ditt design. Hvorfor tror du at du slår an her?

 

- Jeg vet ikke, men jeg blir veldig glad. Jeg lager bare det jeg selv liker og håper at andre liker det like godt som meg, sier han til Botrend.

 

Danske Hübsch: - Nordmenn er mer opptatt av kvalitet, enn pris

 

Jonathan Adler har til flere medier fortalt at én av hans store inspirasjonskilder er danske Bjørn Wiinblad.

 

- Hva er det i nordisk design, arkitektur eller natur som inspirerer deg?

 

- Da vi bygget vårt drømmehus på Shelter Island tenkte vi på nord-europeisk modernisme: varm modernisme. Og vi visste nøyaktig hvordan vi ønsket at huset skulle være: det måtte være lite, åpent og rett og slett en glassboks midt i sanddynene, sier designeren til Botrend. 

 

- Hvordan vil du beskrive forholdet mellom humor og skjønnhet i ditt design?

 

- Jeg jobber hardt for å vise at ordentlig design ikke trenger å være så seriøst. Jeg er nøyaktig og presis i mitt design, men jeg liker samtidig å gjøre litt narr av ting. Humor og chic trenger ikke å ekskluderer hverandre, sier han. 

 

En av Norges ledende interiørarkitekter, Krista Hartmann fra Bærum, bruker Jonathan Adler i sitt arbeid. 

 

- Vi liker å bruke Adler fordi det er lekent og kult. Det gir interiøret mye humor, og møblene er tøffe og skulpturelle, sier hun til Botrend. 

 

Eik, hvitmalt tre og betong preger familiens nye hus.

Økende salg

I Norge har salget av Jonathan Adlers vaser tatt av, og selges nå i interiørbutikker over store deler av landet.

 

I følge den norske distributøren, Inside Too, som ikke ønsker å oppgi tall, har salget "økt med 150 prosent", sammenlignet med samme periode i fjor.

 

- Mesteparten av dette er i Norge, men det inkluderer også Sverige, sier Kathinka Salbu Brøndmo i Inside Too til Botrend.

 

- Jeg tror vasene er en enkel inngang for mange nordmenn til Adlers design. Den er lett å putte i mange ulike miljøer, sier hun.

 

Keramikk og lys er blant bestselgerne i Norge, tett etterfulgt av tekstiler.

 

Produktene ble lansert i Norge i 2012.

 

Vet du hva årets farge blir i 2016?

Adlers design er humoristisk og fargerikt. FOTO: PRODUSENTEN
Tekstilene til Jonathan Adler er populære i Norge. FOTO: PRODUSENTEN

Eksklusivt

Jonathan Adlers produkter er eksklusive. En vase koster 4.000 kroner, og Nixon spisebord i messing og marmor har en prislapp på ca. 35.000 kroner.

 

I følge eksperter er det åpent for mer luksus i Oslo og ellers i landet.

 

Utleier og partner Carl-Erik Krefting i Søylen Eiendom er en av mange som ønsker seg flere luksusbutikker i Oslo.

 

- Alle handler luksusprodukter, og en av grunnene er at produktene har lang levetid. Da min mor døde etterlot hun seg fire Hermes-skjerf, og selv om noen av disse var femti år gamle var de fortsatt fine og ble arvet. Kundegruppen aldersmessig går ned, og snittet i Norge er 30 år, uttalte Carl-Erik Krefting på Virkes handelskonferanse i september, ifølge Dagens Næringsliv.

 

 

"Julies Matblogg" blir til på få, men effektive kvadrat.

 

Vårlig og fargerik nyhet fra Vestre og Kristine Five Melvær.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Jonathan Adler er verdenskjent for sitt fargerike og humoristiske design. FOTO: PRESSEBILDE.
Publisert 24. februar.2017 av

Når Kathrine Kristiansen, interiørdesigneren bak Oggi interiør og design, skal innrede et hjem, starter hun alltid med å analysere faste elementer på stedet.

 

Det kan være arkitekturen, utsikten, eller andre elementer hun ikke kan flytte på eller gjøre noe med.

Dermed har hun en base å jobbe med, og innreder hjemmet deretter. Estetikk i skjønn forening med komfort og funksjonalitet er viktige elementer når Kathrine styler.

 

– Det viktigste når du skal innrede et hus er å være tålmodig. Man må bo seg inn for å finne ut av hva som funker og ikke, mener hun.

Kathrine anbefaler å style i volum og med et «centerpiece». FOTO: KRISTINE NYTRØEN

 – Ta vare på historien din

Kathrine synes det er viktig at personligheten får sitt preg på hjemmet, og derfor anbefaler hun å bruke nytt og gammelt om hverandre.

 

– Når man flytter inn i et nytt hjem har jeg forståelse for at man ønsker å innrede med nye ting, og føler at det man har ikke passer inn lengre. Jeg anbefaler likevel alle å ta vare på ting med affeksjonsverdi, det som er viktig for deg, og bygg rundt det. Resten kan du være fornuftig og kvitte deg med. Du blir strippet for historie om du ikke tar vare på enkelte ting du får og har et forhold til, mener hun.

 

Les også: Heidi er hekta på japansk ekstremrydding

 

Blomster mener hun skaper en god atmosfære. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Interiørdesigneren innredet med mønster og dype farger for et mystisk uttrykk. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Anbefaler volum av styling 

Personlige eiendeler mener hun er en stor del som skal til for å skape en god atmosfære i hjemmet. I tillegg er detaljer som friske blomster og levende lys noen av tingene Kathrine mener bidrar til dette.

 

– Når du har dette på plass kan du lage artistiske uttrykk av disse elementene. Skal du style et bord eller en kommode er det fint å dekorere rundt et «centerpiece», altså et element som blikket dras mot. Tenk volum og gjentagelser. Om du ikke har fem like lysholdere, kan du fint bruke vannglass med et telys i, tipser hun.

 

Les også: Bli med hjem til den prisbelønte landskapsarkitekten

 

Hun mener også at å dekorere med oddetall fremfor partall gir et finere resultat.

 

– Symmetrisk dekorering er kjedelig, og det samme gjelder belysning, sier hun.

Volum og asymmetri er stikkord Kathrine anbefaler. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Kathrine har skapt et yrke av hobbyen sin. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Med en nøytral base synes Kathrine det er interessant med noe mystikk i hjemmet, som dyrehodet hun har hengt opp på kjøkkenet. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

 – Skap rom

Store, åpne løsninger er blitt trendy og et av Kathrines viktigste tips er å skape rom i rom.

 

Se flere bilder av Kathrines lekre hjem på hennes instagramprofil her. 

 

– Tenk over hvordan du skal forflytte deg i rommet du innreder, slik at det blir enkelt å ferdes. Tenk også gjennom møblering før belysning. På den måten kan du legge opp strøm for eksempel under en sofa, slik at du slipper ledninger på kryss og tvers av rommet, tipser hun.

 

Planla huset rundt møblene

Gjentagelser mener Kathrine er nøkkelen til en vellykket styling. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Flere fordeler 

Selv om den minimalistiske stilen de siste årene har blitt mer fremragende, mener Kathrine at man ikke skal spare på bruken av tekstiler.

 

– Tekstiler er viktig, ikke bare for det visuelles del, men også for akustikken i rommet. Derfor er det både lurt og fint å bruke gardiner, gulvtepper og gode sofaputer, mener hun.

 

Hotellstil hos Sunniva på Hvalstad

 

Kathrine henger seg ikke opp i trender, og oppfordringen til andre er enkel;

 

– Ikke vær opptatt av trender, men tilpass interiøret til familien og din livsstil.

 

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram @botrend.no

En nøytral kjøkkeninnredning har fått et spennende uttrykk ved bruk av gyldne håndtak. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Kathrine anbefaler å dekorere hjemmet med ting du liker. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Inngangspartiet har fått et moderne uttrykk ved bruk av både nye og gamle elementer. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Les mer

Tenker du noen gang over hvilke materialer som er belastende for miljøet når du handler interiør? Bærekraftighet er i vinden som aldri før, også i interiør og designbransjen. Fra 8. februar til 19. mars er utstillingen «Designed to Last» å finne ved ArkDes i Stockholm, der svenske designere viser hvordan de mener du som forbruker bør tenke når du skal innrede boligen din. Utstillingen er et samarbeid mellom det svenske boligmagasinet Residence, og ArkDes.  

Les mer

Stuen er et bruksrom. Den skal brukes til både festlige sammenkomster, måltider, filmkvelder, ettermiddagslurer, barnelek og kvalitetstid med familien. Den skal være praktisk samtidig som vi ønsker at den skal være et godt sted å slappe av. Her er 3 små tips som kan komme godt med til stueoppussingen.

Les mer
Annonse

 I et romslig lokale på Rud i Bærum, holder Sandvika gardiner og interiør til. Sandvika gardiner og interiør var tidligere en del av produksjonsselskapet Sandvika Veveri AS, men har drevet selvstendig siden 2000. Butikken har egen systue og skreddersyr gjerne dine gardiner.  – Vi merker økende etterspørsel etter gardiner, gjerne som et supplement til innvendig solskjerming. Med gardiner til blir det prikken over i’en, sier Nina Bø (60), daglig leder. Kari Søndbø Disch (56) nikker

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland