Publisert 21. november.2015 av

For interiørinteresserte nordmenn er Jonathan Adler blitt et kjent begrep.

 

Den amerikanske interiørdesigneren, keramikeren, forfatteren og det som har blitt et sterkt merkenavn, er denne høsten på alles lepper. På sin personlige konto på Instagram har han 249.000 følgere, mens @jonathanadler_scandinavia har nesten 5.000. 

 

New Yorkeren er kjent for sitt iøyenfallende og fargesterke design. 

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

 

Designerens motto er: "Hvis ikke arvingene krangler om det, er det ikke verdt å lage".

Jonathan Adler ønsker at folk tar flere sjanser når de innreder. FOTO: PRESSEBILDE

Ekstraordinært

Flere eksperter som Botrend har snakket med, påpeker at nordmenn tradisjonelt vært reserverte i sitt dekor hjemme.

 

Jonathan Adlers første råd til Botrends lesere er at de bør ta flere sjanser.

 

- Bare gjør det. Jeg mener at hvert element i hjemmet bør være ekstraordinært. Det være seg sofa eller tapet eller puter – jeg liker at alt har noe spesielt ved seg, sier Jonathan Adler til Botrend.

 

- Nordmenn går mann av huse for å få tak i ditt design. Hvorfor tror du at du slår an her?

 

- Jeg vet ikke, men jeg blir veldig glad. Jeg lager bare det jeg selv liker og håper at andre liker det like godt som meg, sier han til Botrend.

 

Danske Hübsch: - Nordmenn er mer opptatt av kvalitet, enn pris

 

Jonathan Adler har til flere medier fortalt at én av hans store inspirasjonskilder er danske Bjørn Wiinblad.

 

- Hva er det i nordisk design, arkitektur eller natur som inspirerer deg?

 

- Da vi bygget vårt drømmehus på Shelter Island tenkte vi på nord-europeisk modernisme: varm modernisme. Og vi visste nøyaktig hvordan vi ønsket at huset skulle være: det måtte være lite, åpent og rett og slett en glassboks midt i sanddynene, sier designeren til Botrend. 

 

- Hvordan vil du beskrive forholdet mellom humor og skjønnhet i ditt design?

 

- Jeg jobber hardt for å vise at ordentlig design ikke trenger å være så seriøst. Jeg er nøyaktig og presis i mitt design, men jeg liker samtidig å gjøre litt narr av ting. Humor og chic trenger ikke å ekskluderer hverandre, sier han. 

 

En av Norges ledende interiørarkitekter, Krista Hartmann fra Bærum, bruker Jonathan Adler i sitt arbeid. 

 

- Vi liker å bruke Adler fordi det er lekent og kult. Det gir interiøret mye humor, og møblene er tøffe og skulpturelle, sier hun til Botrend. 

 

Eik, hvitmalt tre og betong preger familiens nye hus.

Økende salg

I Norge har salget av Jonathan Adlers vaser tatt av, og selges nå i interiørbutikker over store deler av landet.

 

I følge den norske distributøren, Inside Too, som ikke ønsker å oppgi tall, har salget "økt med 150 prosent", sammenlignet med samme periode i fjor.

 

- Mesteparten av dette er i Norge, men det inkluderer også Sverige, sier Kathinka Salbu Brøndmo i Inside Too til Botrend.

 

- Jeg tror vasene er en enkel inngang for mange nordmenn til Adlers design. Den er lett å putte i mange ulike miljøer, sier hun.

 

Keramikk og lys er blant bestselgerne i Norge, tett etterfulgt av tekstiler.

 

Produktene ble lansert i Norge i 2012.

 

Vet du hva årets farge blir i 2016?

Adlers design er humoristisk og fargerikt. FOTO: PRODUSENTEN
Tekstilene til Jonathan Adler er populære i Norge. FOTO: PRODUSENTEN

Eksklusivt

Jonathan Adlers produkter er eksklusive. En vase koster 4.000 kroner, og Nixon spisebord i messing og marmor har en prislapp på ca. 35.000 kroner.

 

I følge eksperter er det åpent for mer luksus i Oslo og ellers i landet.

 

Utleier og partner Carl-Erik Krefting i Søylen Eiendom er en av mange som ønsker seg flere luksusbutikker i Oslo.

 

- Alle handler luksusprodukter, og en av grunnene er at produktene har lang levetid. Da min mor døde etterlot hun seg fire Hermes-skjerf, og selv om noen av disse var femti år gamle var de fortsatt fine og ble arvet. Kundegruppen aldersmessig går ned, og snittet i Norge er 30 år, uttalte Carl-Erik Krefting på Virkes handelskonferanse i september, ifølge Dagens Næringsliv.

 

 

"Julies Matblogg" blir til på få, men effektive kvadrat.

 

Vårlig og fargerik nyhet fra Vestre og Kristine Five Melvær.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Jonathan Adler er verdenskjent for sitt fargerike og humoristiske design. FOTO: PRESSEBILDE.
Publisert 19. april.2017 av

I høst gikk interiørstylist Tone Kroken løs på den slitne leiligheten i Bygdøy Allé.

 

Det var takhøyden, stukkaturen og ikke minst balkongen som lokket henne til å kjøpe leiligheten.

 

Det siste halvåret har hun tatt for seg rom for rom.

 

Magefølelsen har hele tiden vært avgjørende for valgene hun har tatt.

 

Og endelig er hun ferdig med alle rommene, bortsett fra gjesterommet og gjestebadet som skal stå klart i løpet av et par uker.

 

Se hvordan hun har innredet soverommet

Den nye gangen til Tone Kroken. Foto: Yvonne Wilhelmsen

Gir inntrykk av større rom

I gangen går fargetonene i sort, hvit, grå, brun, gull og sølv – og et hint av knallrødt.

 

Tak, vegger, lister og dører er malt i samme gråfarge, mens gulvet er malt i en gråhvit tone.

 

- Siden gangen er lang og smal har jeg valgt et ganske stort, rundt gulvteppe. Den runde formen gjør at rommet virker bredere, sier hun.

 

Ifølge stylisten bør man innrede med flere runde ting, gjerne teppe, et lite bord, puff og bokser.

 

Her er Krokens spiseplass

Tone Kroken er stylist for magasiner, styler for TV og tar reklame-oppdrag. Foto: Yvonne Wilhelmsen
Bokser til oppbevaring. Foto: Yvonne Wilhelmsen

Her er ikke garderobeskap, men like gullknagger hengt opp rett på veggen som en knaggrekke til sesongens klær – og til gjester.

 

- Jeg har blandet inn noen speilknagger for å bryte opp. De er supre til skjerf og småting, sier Kroken.

 

Å rydde på japansk

Gullknagger hengt på rekke. Foto: Yvonne Wilhelmsen
Speilknaggene bryter opp. Foto: Yvonne Wilhelmsen

Å kjøpe bokser til oppbevaring av sko, skjerf, solbriller og vesker er både billig, praktisk og lekkert, ifølge stylisten.

 

Her har Tone Kroken sesongbaserte ting slik at hun lettere kan finne det frem.

 

- Folk har ofte alt for mange ting i gangen, så mitt beste tips er egentlig å rydde etter sesong.

 

Livet blir bedre med planter

Dekorativt og praktisk. Foto: Yvonne Wilhelmsen

 Les flere saker på Botrends forside

 

Følg oss på Facebook og Instagram, og tips oss gjerne her

Les mer

Tokimeku Etter en temmelig tøff del 2, som jeg ærlig må innrømme at jeg ikke riktig fikk til, har jeg konkludert med følgende: Hvis du har barn, mann, kone, dyr, en bopel, en jobb, en tv-serie du skal se, venner, aktiviteter, kort sagt et liv behøver du T I D. I alle fall gjør jeg. 1 hel uke på klær, og jeg er ikke i nærheten av å nå målet. Jeg kan ikke engang skimte målstreken i det fjerne. Det kan selvsagt ha mye med omfanget å gjøre. Like vel lurer jeg på akkurat når jeg

Les mer

Visste akkurat hvilket kjøkken de ville ha

Men så ombestemte de seg.

Publisert 21. november.2015 av Bettine Nicotra

Treverk og hvite flater er det første som slår meg i det jeg kommer inn på kjøkkenet. Jeg titter rundt etter den stripete vasen alle har hørt om, Omaggio-vasen fra danske Kähler.  Huseieren, Stamati Stenseth (51) er nemlig kjent for å forsyne nordmenn med disse vasene gjennom agenturselskapet Bo Bedre as.  Men ingen vase å se.  På kjøkkenøya står to hvite lysestaker, en glassvase med ”gåsunger” og en gul- og hvitstripete bolle med løkblomster. 

Les mer
Annonse

 Moodies er en vakker pause i hverdagen, med en herlig miks av ulik interiør, små møbler og klær til modige kvinner i alle aldere. Hos Moodies finner du en inspirerende sammensetting av stilarter, fra klassisk til kitch – noe for en hver personlighet.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland