Publisert 21. november.2015 av

For interiørinteresserte nordmenn er Jonathan Adler blitt et kjent begrep.

 

Den amerikanske interiørdesigneren, keramikeren, forfatteren og det som har blitt et sterkt merkenavn, er denne høsten på alles lepper. På sin personlige konto på Instagram har han 249.000 følgere, mens @jonathanadler_scandinavia har nesten 5.000. 

 

New Yorkeren er kjent for sitt iøyenfallende og fargesterke design. 

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

 

Designerens motto er: "Hvis ikke arvingene krangler om det, er det ikke verdt å lage".

Jonathan Adler ønsker at folk tar flere sjanser når de innreder. FOTO: PRESSEBILDE

Ekstraordinært

Flere eksperter som Botrend har snakket med, påpeker at nordmenn tradisjonelt vært reserverte i sitt dekor hjemme.

 

Jonathan Adlers første råd til Botrends lesere er at de bør ta flere sjanser.

 

- Bare gjør det. Jeg mener at hvert element i hjemmet bør være ekstraordinært. Det være seg sofa eller tapet eller puter – jeg liker at alt har noe spesielt ved seg, sier Jonathan Adler til Botrend.

 

- Nordmenn går mann av huse for å få tak i ditt design. Hvorfor tror du at du slår an her?

 

- Jeg vet ikke, men jeg blir veldig glad. Jeg lager bare det jeg selv liker og håper at andre liker det like godt som meg, sier han til Botrend.

 

Danske Hübsch: - Nordmenn er mer opptatt av kvalitet, enn pris

 

Jonathan Adler har til flere medier fortalt at én av hans store inspirasjonskilder er danske Bjørn Wiinblad.

 

- Hva er det i nordisk design, arkitektur eller natur som inspirerer deg?

 

- Da vi bygget vårt drømmehus på Shelter Island tenkte vi på nord-europeisk modernisme: varm modernisme. Og vi visste nøyaktig hvordan vi ønsket at huset skulle være: det måtte være lite, åpent og rett og slett en glassboks midt i sanddynene, sier designeren til Botrend. 

 

- Hvordan vil du beskrive forholdet mellom humor og skjønnhet i ditt design?

 

- Jeg jobber hardt for å vise at ordentlig design ikke trenger å være så seriøst. Jeg er nøyaktig og presis i mitt design, men jeg liker samtidig å gjøre litt narr av ting. Humor og chic trenger ikke å ekskluderer hverandre, sier han. 

 

En av Norges ledende interiørarkitekter, Krista Hartmann fra Bærum, bruker Jonathan Adler i sitt arbeid. 

 

- Vi liker å bruke Adler fordi det er lekent og kult. Det gir interiøret mye humor, og møblene er tøffe og skulpturelle, sier hun til Botrend. 

 

Eik, hvitmalt tre og betong preger familiens nye hus.

Økende salg

I Norge har salget av Jonathan Adlers vaser tatt av, og selges nå i interiørbutikker over store deler av landet.

 

I følge den norske distributøren, Inside Too, som ikke ønsker å oppgi tall, har salget "økt med 150 prosent", sammenlignet med samme periode i fjor.

 

- Mesteparten av dette er i Norge, men det inkluderer også Sverige, sier Kathinka Salbu Brøndmo i Inside Too til Botrend.

 

- Jeg tror vasene er en enkel inngang for mange nordmenn til Adlers design. Den er lett å putte i mange ulike miljøer, sier hun.

 

Keramikk og lys er blant bestselgerne i Norge, tett etterfulgt av tekstiler.

 

Produktene ble lansert i Norge i 2012.

 

Vet du hva årets farge blir i 2016?

Adlers design er humoristisk og fargerikt. FOTO: PRODUSENTEN
Tekstilene til Jonathan Adler er populære i Norge. FOTO: PRODUSENTEN

Eksklusivt

Jonathan Adlers produkter er eksklusive. En vase koster 4.000 kroner, og Nixon spisebord i messing og marmor har en prislapp på ca. 35.000 kroner.

 

I følge eksperter er det åpent for mer luksus i Oslo og ellers i landet.

 

Utleier og partner Carl-Erik Krefting i Søylen Eiendom er en av mange som ønsker seg flere luksusbutikker i Oslo.

 

- Alle handler luksusprodukter, og en av grunnene er at produktene har lang levetid. Da min mor døde etterlot hun seg fire Hermes-skjerf, og selv om noen av disse var femti år gamle var de fortsatt fine og ble arvet. Kundegruppen aldersmessig går ned, og snittet i Norge er 30 år, uttalte Carl-Erik Krefting på Virkes handelskonferanse i september, ifølge Dagens Næringsliv.

 

 

"Julies Matblogg" blir til på få, men effektive kvadrat.

 

Vårlig og fargerik nyhet fra Vestre og Kristine Five Melvær.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Jonathan Adler er verdenskjent for sitt fargerike og humoristiske design. FOTO: PRESSEBILDE.
Les mer
Annonse

 Når man først har tatt avgjørelsen om å selge, er man ofte ferdig med boligen. Men siste innsats er avgjørende for et godt salg. Ofte kan små detaljer utgjøre den store forskjellen. Med litt investering i maling, noe egeninnsats og nytt interiør kan boligen fremstå som ny.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland