Publisert 21. november.2015 av

For interiørinteresserte nordmenn er Jonathan Adler blitt et kjent begrep.

 

Den amerikanske interiørdesigneren, keramikeren, forfatteren og det som har blitt et sterkt merkenavn, er denne høsten på alles lepper. På sin personlige konto på Instagram har han 249.000 følgere, mens @jonathanadler_scandinavia har nesten 5.000. 

 

New Yorkeren er kjent for sitt iøyenfallende og fargesterke design. 

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

 

Designerens motto er: "Hvis ikke arvingene krangler om det, er det ikke verdt å lage".

Jonathan Adler ønsker at folk tar flere sjanser når de innreder. FOTO: PRESSEBILDE

Ekstraordinært

Flere eksperter som Botrend har snakket med, påpeker at nordmenn tradisjonelt vært reserverte i sitt dekor hjemme.

 

Jonathan Adlers første råd til Botrends lesere er at de bør ta flere sjanser.

 

- Bare gjør det. Jeg mener at hvert element i hjemmet bør være ekstraordinært. Det være seg sofa eller tapet eller puter – jeg liker at alt har noe spesielt ved seg, sier Jonathan Adler til Botrend.

 

- Nordmenn går mann av huse for å få tak i ditt design. Hvorfor tror du at du slår an her?

 

- Jeg vet ikke, men jeg blir veldig glad. Jeg lager bare det jeg selv liker og håper at andre liker det like godt som meg, sier han til Botrend.

 

Danske Hübsch: - Nordmenn er mer opptatt av kvalitet, enn pris

 

Jonathan Adler har til flere medier fortalt at én av hans store inspirasjonskilder er danske Bjørn Wiinblad.

 

- Hva er det i nordisk design, arkitektur eller natur som inspirerer deg?

 

- Da vi bygget vårt drømmehus på Shelter Island tenkte vi på nord-europeisk modernisme: varm modernisme. Og vi visste nøyaktig hvordan vi ønsket at huset skulle være: det måtte være lite, åpent og rett og slett en glassboks midt i sanddynene, sier designeren til Botrend. 

 

- Hvordan vil du beskrive forholdet mellom humor og skjønnhet i ditt design?

 

- Jeg jobber hardt for å vise at ordentlig design ikke trenger å være så seriøst. Jeg er nøyaktig og presis i mitt design, men jeg liker samtidig å gjøre litt narr av ting. Humor og chic trenger ikke å ekskluderer hverandre, sier han. 

 

En av Norges ledende interiørarkitekter, Krista Hartmann fra Bærum, bruker Jonathan Adler i sitt arbeid. 

 

- Vi liker å bruke Adler fordi det er lekent og kult. Det gir interiøret mye humor, og møblene er tøffe og skulpturelle, sier hun til Botrend. 

 

Eik, hvitmalt tre og betong preger familiens nye hus.

Økende salg

I Norge har salget av Jonathan Adlers vaser tatt av, og selges nå i interiørbutikker over store deler av landet.

 

I følge den norske distributøren, Inside Too, som ikke ønsker å oppgi tall, har salget "økt med 150 prosent", sammenlignet med samme periode i fjor.

 

- Mesteparten av dette er i Norge, men det inkluderer også Sverige, sier Kathinka Salbu Brøndmo i Inside Too til Botrend.

 

- Jeg tror vasene er en enkel inngang for mange nordmenn til Adlers design. Den er lett å putte i mange ulike miljøer, sier hun.

 

Keramikk og lys er blant bestselgerne i Norge, tett etterfulgt av tekstiler.

 

Produktene ble lansert i Norge i 2012.

 

Vet du hva årets farge blir i 2016?

Adlers design er humoristisk og fargerikt. FOTO: PRODUSENTEN
Tekstilene til Jonathan Adler er populære i Norge. FOTO: PRODUSENTEN

Eksklusivt

Jonathan Adlers produkter er eksklusive. En vase koster 4.000 kroner, og Nixon spisebord i messing og marmor har en prislapp på ca. 35.000 kroner.

 

I følge eksperter er det åpent for mer luksus i Oslo og ellers i landet.

 

Utleier og partner Carl-Erik Krefting i Søylen Eiendom er en av mange som ønsker seg flere luksusbutikker i Oslo.

 

- Alle handler luksusprodukter, og en av grunnene er at produktene har lang levetid. Da min mor døde etterlot hun seg fire Hermes-skjerf, og selv om noen av disse var femti år gamle var de fortsatt fine og ble arvet. Kundegruppen aldersmessig går ned, og snittet i Norge er 30 år, uttalte Carl-Erik Krefting på Virkes handelskonferanse i september, ifølge Dagens Næringsliv.

 

 

"Julies Matblogg" blir til på få, men effektive kvadrat.

 

Vårlig og fargerik nyhet fra Vestre og Kristine Five Melvær.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Jonathan Adler er verdenskjent for sitt fargerike og humoristiske design. FOTO: PRESSEBILDE.
Publisert 02. desember.2016 av

Det er noe med sesongskifter, og nå nærmer det seg jul. 

 

Nå luner vi hjemmene våre med  gardiner  som henges opp, det fyres i peisen og endelig er det tid for levende lys igjen. 

 

Bo Naturlig blogger fast for Botrend - besøk bloggen her

 

 

Mange tar det hele et hakk videre og pusser opp flere rom.

 

Når møbler og ting skal settes tilbake på sin plass, så finner man ut at man kanskje har lyst til å sette sofaen i en annen del av stuen, lage en ny tv-krok,  kjøpe noe nytt eller bare bruke det man har, men endre uttrykket litt.

 

Slik gjør du hjemmet personlig

 

Jeg vil gjennomgå  stuekjøkkenbad og  soverom i en egen bloggserie. Fordi jeg opplever mange spørsmål om disse rommene og fordi vi alle har godt av litt nye impulser og omgivelser.

Styling og foto: Bo Naturlig

Men først er det greit å vite litt om grunnprinsippene og hva du bør hensynta når du starter fra scratch i et rom.

 

Bli kjent med Tina bak Bo Naturlig her

 

Harmoni

Gode rom skapes ved å blande ulike strukturer, teksturer, blande gammelt i harmoni med nytt, men samtidig sørge for at alle elementer harmonerer og spiller hverandre gode - i stedet for å kjempe om oppmerksomheten.

 

Ta en titt i interiørmagasiner og finn ut hva slags stil du liker. Når du vet dette er det enklere å deretter vite hva slags elementer du vil jobbe videre med.

 

Nå skal sofa og gardin være i velur

 

 

FOTO: SKJERMDUMP INSTAGRAM @EIGHTMOOD

 

-Start med å tømme rommet. Dette gir deg muligheten til å se rommet med nye, friske øyne.

 

– Flytt rundt! Ofte så blir vi så fastlåst i samme tanker som sist vi innredet, altså havner sofa på samme sted og lenestolen står stødig i sitt gamle hjørne. Test ut ulike plasseringer, bare husk at du ikke sperrer lysflater og setter ting kronglete til i forhold til gangbaner.

 

– Start med de store linjene. Plassér sofa, bord, spisestue, altså de store møbler først.

 

Les mer om interiør på Botrend her

 

FOTO: BO NATURLIG
FOTO: JOTUN

– Sett lys på tilværelsen! Belysning bør påtenkes tidlig i prosessen når man innreder et rom, da dette er like viktig i et rom som nettopp de store linjene. Du bør sørge for tre typer belysning; grunnbelysning, stemningsbelysning og punktbelysning.

 

 

– The details! Så kanskje det mange synes er morsomst, nettopp puter, tepper, blomster, bits & pieces”. Puter trives best i oddetall og lave dekorgjenstander bør plasseres fremst.  Ellers er planter en stor hit nå, så husk å innlemme godt med grønt i interiøret.

 

Bli med å kåre Årets Botrend-hjem

 

– Husk helhet! Mange boliger har i dag åpne planløsninger, og det er da ekstra viktig at rommene må fungere godt sammen, siden de da vil oppleves  som ett rom for øyet.

 

Viktigst av alt, kos deg med prosessen, ta deg god tid og flørt med nye innredningstanker! Noe å bruke søndagen til?

 

Les mer på Botrends forside.

 

Ta gjerne kontakt med Botrend her, og følg oss på Facebook og Instagram - @botrend.no

 

Tina Leqvamb Steensen er damen bak Bo Naturlig. FOTO: PRIVAT
Les mer

I år er det 50 år siden Jette Frölich inviterte til sin første julestue hjemme i Trørød på Nordsjælland. Det som opprinnelig var ment som en hyggelig markering for familie og venner, endte med å bli en eventyrlig suksess. Og en ny levevei for den daværende dagmammaen. - Det hele startet med denne håndlagde julepynten som Bo Bedre-redaktøren oppdaget hjemme hos oss. Han ville kjøpe alt, og jeg skulle få 200 kroner per modell! Som dagmamma fikk jeg 100 kroner per barn i måneden, s

Les mer

Jul er forbundet med tradisjon. Gamle klassikere hentes frem fra loft og kjeller. Som julekulene vi samler på, serviset som kun tas frem til denne høytidelige anledningen eller utstyret vi trenger for å lage klassiske julekaker. 

Les mer
Annonse

Ditt drømmekjøkken er produsert med omsorg og presisjon, ved et tradisjonsrikt treforedlingsfirma i Ballingslöv, Skåne. Drømmekjøkkenet har produsert kjøkken preget av hverdagsglede siden 1929. Interiør påvirkes av trender, godt håndverk av yrkesstolthet. Du kan derfor være sikker på at ditt Drømmekjøkken er produsert i et ærlig materiale, med utførelser tilpasset tidens tendenser.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland