Publisert 21. november.2015 av

For interiørinteresserte nordmenn er Jonathan Adler blitt et kjent begrep.

 

Den amerikanske interiørdesigneren, keramikeren, forfatteren og det som har blitt et sterkt merkenavn, er denne høsten på alles lepper. På sin personlige konto på Instagram har han 249.000 følgere, mens @jonathanadler_scandinavia har nesten 5.000. 

 

New Yorkeren er kjent for sitt iøyenfallende og fargesterke design. 

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

 

Designerens motto er: "Hvis ikke arvingene krangler om det, er det ikke verdt å lage".

Jonathan Adler ønsker at folk tar flere sjanser når de innreder. FOTO: PRESSEBILDE

Ekstraordinært

Flere eksperter som Botrend har snakket med, påpeker at nordmenn tradisjonelt vært reserverte i sitt dekor hjemme.

 

Jonathan Adlers første råd til Botrends lesere er at de bør ta flere sjanser.

 

- Bare gjør det. Jeg mener at hvert element i hjemmet bør være ekstraordinært. Det være seg sofa eller tapet eller puter – jeg liker at alt har noe spesielt ved seg, sier Jonathan Adler til Botrend.

 

- Nordmenn går mann av huse for å få tak i ditt design. Hvorfor tror du at du slår an her?

 

- Jeg vet ikke, men jeg blir veldig glad. Jeg lager bare det jeg selv liker og håper at andre liker det like godt som meg, sier han til Botrend.

 

Danske Hübsch: - Nordmenn er mer opptatt av kvalitet, enn pris

 

Jonathan Adler har til flere medier fortalt at én av hans store inspirasjonskilder er danske Bjørn Wiinblad.

 

- Hva er det i nordisk design, arkitektur eller natur som inspirerer deg?

 

- Da vi bygget vårt drømmehus på Shelter Island tenkte vi på nord-europeisk modernisme: varm modernisme. Og vi visste nøyaktig hvordan vi ønsket at huset skulle være: det måtte være lite, åpent og rett og slett en glassboks midt i sanddynene, sier designeren til Botrend. 

 

- Hvordan vil du beskrive forholdet mellom humor og skjønnhet i ditt design?

 

- Jeg jobber hardt for å vise at ordentlig design ikke trenger å være så seriøst. Jeg er nøyaktig og presis i mitt design, men jeg liker samtidig å gjøre litt narr av ting. Humor og chic trenger ikke å ekskluderer hverandre, sier han. 

 

En av Norges ledende interiørarkitekter, Krista Hartmann fra Bærum, bruker Jonathan Adler i sitt arbeid. 

 

- Vi liker å bruke Adler fordi det er lekent og kult. Det gir interiøret mye humor, og møblene er tøffe og skulpturelle, sier hun til Botrend. 

 

Eik, hvitmalt tre og betong preger familiens nye hus.

Økende salg

I Norge har salget av Jonathan Adlers vaser tatt av, og selges nå i interiørbutikker over store deler av landet.

 

I følge den norske distributøren, Inside Too, som ikke ønsker å oppgi tall, har salget "økt med 150 prosent", sammenlignet med samme periode i fjor.

 

- Mesteparten av dette er i Norge, men det inkluderer også Sverige, sier Kathinka Salbu Brøndmo i Inside Too til Botrend.

 

- Jeg tror vasene er en enkel inngang for mange nordmenn til Adlers design. Den er lett å putte i mange ulike miljøer, sier hun.

 

Keramikk og lys er blant bestselgerne i Norge, tett etterfulgt av tekstiler.

 

Produktene ble lansert i Norge i 2012.

 

Vet du hva årets farge blir i 2016?

Adlers design er humoristisk og fargerikt. FOTO: PRODUSENTEN
Tekstilene til Jonathan Adler er populære i Norge. FOTO: PRODUSENTEN

Eksklusivt

Jonathan Adlers produkter er eksklusive. En vase koster 4.000 kroner, og Nixon spisebord i messing og marmor har en prislapp på ca. 35.000 kroner.

 

I følge eksperter er det åpent for mer luksus i Oslo og ellers i landet.

 

Utleier og partner Carl-Erik Krefting i Søylen Eiendom er en av mange som ønsker seg flere luksusbutikker i Oslo.

 

- Alle handler luksusprodukter, og en av grunnene er at produktene har lang levetid. Da min mor døde etterlot hun seg fire Hermes-skjerf, og selv om noen av disse var femti år gamle var de fortsatt fine og ble arvet. Kundegruppen aldersmessig går ned, og snittet i Norge er 30 år, uttalte Carl-Erik Krefting på Virkes handelskonferanse i september, ifølge Dagens Næringsliv.

 

 

"Julies Matblogg" blir til på få, men effektive kvadrat.

 

Vårlig og fargerik nyhet fra Vestre og Kristine Five Melvær.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Jonathan Adler er verdenskjent for sitt fargerike og humoristiske design. FOTO: PRESSEBILDE.
Publisert 02. februar.2017 av

Thea Jegerud er designstudent og bare 23 år gammel, men har allerede rukket å få to produkter i butikkhyllene. I høst kom lykten «Snu», nå kommer lysestakene «Torus».

 

Begge produsert av glassverket Magnor som i fjor kunne skilte med sammenhengende produksjon i 120 år.

 

- Det er veldig gøy. Jeg har jo jobbet for Magnor i mange år, men det at jeg en dag skulle få mine egne ting i produksjon her er stort, sier Thea Jegerud.

 

Hun er selv født og oppvokst i det lille tettstedet i Eidskog kommune. Med knappe 950 innbyggere, har de fleste tette bånd til glassverket som ligger rett ved svenskegrensen.

 

I dag teller glassverket 40 ansatte, og Jegerud har, som flere i familien, jobbet med mye forskjellig hos den tradisjonsrike hjørnesteinsbedriften.

 

- Jeg har ikke blåst selv, men jeg har stått i butikken og gjort det meste egentlig. Man blir fort en potet på en sånn bedrift i en bygd, sier Jegerud lattermildt.

 

Skoleprosjekt

Samarbeidet med Magnor Glassverk oppstod etter et skoleprosjekt på produktdesignlinjen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. På glassverket ble de så begeistret for lyslykten i glass og betong at de satte den i produksjon.

 

 

Les mer om studentdesign

 

Nå selges «Snu» i noen utvalgte interiørbutikker. Den er munnblåst i glasshytta på Magnor, og har sokkel i støpt betong.

 

- Det var første gang jeg fikk jobbe med glass, så jeg lærte veldig mye av de som jobber på glassverket. Det jeg er mest fornøyd med må jo være at det gikk så bra. For folk liker Snu, sier Jegerud.

 

Lyslykten har fått en god start med blant annet hederlig omtale under Northern Ligtning Student Design Award 2015. Nå har Jegerud gått videre til master i design ved Arkitektur og designhøgskolen i Oslo, og nettopp lansert et nytt produkt: Lysestakene «Torus».

 

Les mer om norsk design

 

Lyslykten "Snu" hørte hjemme på designernes eget vinterbord. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Smultering

Mens «Snu» kommer i grønt og blått glass har lysestakene «Torus» fått en varmere fargetone med transparent glass i lakserosa, gyllen gul og brent oransje.

 

Selve navnet kommer fra en matematisk form som minner om en smultering.

 

- Torus ble laget som en oppgave utenfor skolen og med Magnor som produsent i tankene. Det gjorde at jeg kunne forme produktet etter Magnors produktportefølje og deres marked, sier Jegerud.

 

Lysestakene som slippes i februar har rimeligere utsalgspris, og treffer dermed et litt annet marked enn lyslykten som ligger i det øvre prissjiktet. De kan treffe flere, tror designstudenten.

 

Les også: De vil utkonkurrere danskene med ny norsk sofadesign

 

"Torus" er en enkel lysestake i transparent glass, og kommer i tre ulike farger. FOTO: MAGNOR GLASSVERK

Nå er planen å fullføre masterutdanningen og lære så mye som mulige – både på glassverket og på skolen. Der introduseres de for en rekke ulike teknikker som skal gi en god ballast for en designer som mest sannsynlig kommer til å arbeide selvstendig, som frilanser.

 

- Drømmen er å få lage produkter for norske firmaer som Magnor. Som setter pris på god norsk design, og som lar ferske designere få en sjanse.

 

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram @botrend.no

Les mer

Ekteparet i 70-årene ble overtalt til å oppgradere leiligheten for nærmere en halv million kroner før salget. Det angrer de ikke på i dag. – Grundige forberedelser, kompetanse og engasjement er alfa og omega, sier megleren. Her får du flere eiendomsnyheter 

Les mer

En skolevei på 40 kilometer, fra Nesøya til Skedsmo. Det kan bli hverdagen til interiør-elev Henriette Drake (17) til neste år.  

Les mer
Annonse

Kommersielt innholdAlle som har hatt gleden av å skape et hjem, vet at detaljene er viktig. Først bestemmer du deg for de store tingene, deretter jobber du deg ned på detaljnivå. Når du har utformet et rom, malt veggene og bestemt deg for møbler – skal detaljene på plass. Interiøret du velger har mye å si for hvordan sluttresultatet blir. Dette vet selvsagt mennene og kvinnene som bor i Asker og Bærum. Alt ligger i detaljene og plisségardiner kan rett og slett være prikken over i-e

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland