Publisert 23. november.2015 av

Det omsettes tapet for ca. 120 millioner kroner hvert år i Norge, ifølge Ifi. Sammenlignet med gulv og maling er tapet fortsatt en liten produktgruppe, men har en stort potensial for å vokse enda mer, mener ekspertene.

 

- Før måtte man jo ha håndverker for å fjerne og legge ny tapet. De siste par årene er det blitt mye enklere å bytte selv, sier daglig leder av tekstil- og tapetleverandøren Green Apple, Ellen Lind.

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

 

Hun tenker tilbake med gru på strietapetene «alle» hadde. Nå er det ensfarget tapet som ligger på salgstoppen, men også grafiske og damaskinspirerte mønstre selger godt.

 

- Generelt har det blitt mer «glossy» med blanke, mørke farger. Særlig her på Østlandet hvor trender som regel starter, sier Lind.

Tapetkolleksjonen Unplugged fra Storeys Wall er influert av skandinavisk interiørdesign. FOTO: STOREYS WALL

Været spiller inn

- Dette har vært det beste andre kvartalet på mange år. Vi er økt omsetningen med 34 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, sier Bjørg Owren i Ifi.

 

Hun tror at den kalde og til dels fuktige sommeren har lokket flere til å gjøre mer innendørs.

 

- I fjor var det varme været noe av årsaken til at flere leverandører rapporterte omsetningsfall i markedet. Vi kan vel konkludere med at været har noe å si. Tallene bør bidra til inspirasjon til de som ikke har rapportert økning, for det er et stort potensiale i markedet, sier Owren.

 

På tide å rulle ut teppet.

Fest med borrelås

Det finnes et hav av valgmuligheter når det kommer til tapet. Høstens nyhet er borrelåstapetet som forhandles av Borge. Her utgjør tapetet en eneste stor borrelås hvor du kan feste alt fra bilder til knagger og bokser på tapetet. Kjøp borrelås på rull og fest det deretter på den myke tapetoverflaten.

 

Borrelåstapetet fås både med ulike motiv, ensfarget eller i eget design, dersom bestillingen er på minimum 100 meter.

 

- Malte vegger er langt fra så hyggelige som tapetserte. Det gir tyngde og personlighet til rommet. Spesielt etter at de fleste tapetene er blitt enkle å fjerne uten å få sår på veggene, sier Ellen Lind.

 

Både magnettapet og Recover gjør det lett å redesigne et rom. Mens magnettapetet både kan males med tavlemaling og ønsket tapetmønster, sørger Recover for at gamle glassfiberstriper skjules. Sistnevnte erstatter dermed sparkel og gir et jevnt og godt resultat.

 

- Gå for fiberkvalitet, det er superenkelt å sette opp for alle, råder Lind.

 

Slik legger du tapet.

Borrelåstapet er nytt på markedet i Norge i høst og forhandles av Borge. FOTO: BORGE

Rene linjer og rå eleganse

Det finnes en rekke tapetprodusenter og ulik design. Skandinaviske Storeys Wall er ett av dem som leverer tapet, gulv og Owatrol til faghandelen i Norge. Ifølge Ifi hadde tapetleverandøren 30 prosent vekst i årets første kvartal. I firmaet har de tatt en rekke grep som gjør at de nå er bedre rustet i kampen om tapetkundene.

 

I høstens kolleksjon har de delt sine nye tapetserier inn i fire trender:

 

  • Nordisk moderne er influert av skandinavisk interiørdesign. Her finnes både enkle linjer til geometriske og optiske illusjoner. Fargevalget går fra behagelig ton-i-ton til metalleffekter i kobber og gull.

 

  • For nordisk romantisk er stikkordet sarte farger, lunhet og natur. Farger som grønt, rosa, beige, lun grå, samt naturmaterialer som tre, sisal, lin og terrakotta.

 

  • Sofistikert og elegant-trenden ønsker de mørke fargene velkommen. Med materialer som marmor, messing, krom, lær og fløyel – i kombinasjon med stilrene, elegante møbler og tapeter, skaper et sofistikert og moderne interiør.

 

  • Den siste trendkategorien har fått navnet lekent og fargerikt, og henter mye inspirasjon fra 60- og 70-tallet. Her kombineres glade farger og spennende mønstre, billig og dyrt. Tapetet styles med interiør i farget glass, pleksi, emalje og metaller, samt grønne planter.

 

Og husk: Tapetet er ikke lenger forbeholdt én fondvegg, men hele rommet.

 

Les flere interiørsaker på Botrend her.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

Raw Elegance fra Storeys Wall forener stilren eleganse med en anelse råhet. FOTO: STOREYS WALL
Tapetmerket Penelope. FOTO: PRODUSENTEN/GREEN APPLE
Penelope. FOTO: PRODUSENTEN/GREEN APPLE
Flament Lies Unis - Linens Lin. FOTO: PRODUSENTEN/GREEN APPLE
Flament Les Unis - Linens Lin. FOTO: PRODUSENTEN/GREEN APPLE
Publisert 20. januar.2017 av

Fra 25.-28. januar samles aktørene i norsk design- og interiørbransje i Norges Varemesses lokaler på Lillestrøm. Årets tema «Hverdagsritualer» hyller det som gir oss holdepunkter i hverdagen.

 

For messens direktør Grete Sivertsen betyr det nybrygget kaffe på sengen hver morgen.

 

- Det begynte i 2001. Da mannen min og jeg var ferdig med et sabbatsår i Italia. Måtte alt bli mas og kjas når vi skulle tilbake til hverdagen og Norge? Nei, vi må bare stå opp litt tidligere, sier Grete Sivertsen på telefon.

 

Rett før messeavspark er det en rolig og kontrollert direktør i den andre enden av røret. Til tross for senebetennelse og påbud om «å holde hele armen i ro». Noe som mildt sagt er vanskelig å gjennomføre når du om kort tid skal lede Norges største design- og interiørmesse.

 

Knappe 10.000 besøkende ventes i løpet av de fire dagene den varer. Og det er siste del av triologien om det nære.

- Vi lever i en urolig verden

I fjor, da den tidligere Gave & Interiørmessen gjenoppstod i ny drakt som Oslo Design Fair, var det «koselig» som gjaldt. I høst var det «togetherness», og nå er det altså «hverdagsritualer». Temaene går hånd i hånd i en tid hvor hverdagens kjas og mas får oss til å sette enda større pris på det nære og kjære.

 

- Vi lever i en ganske urolig verden og da trenger vi noe som er trygt og godt. Et hjem hvor vi kan lade batteriene og hygge oss. Og hvordan vi benytter oss av ritualer og tradisjoner når tid har blitt en luksus, sier Sivertsen som overtok direktørstolen kun få dager før fjorårets relansering.

 

- Tendenser og trender endrer seg jo ikke så fort, og det tar ofte tid før ting setter seg. Derfor forsterker vi temaet fra flere vinkler. Det er hygge, nærhet, håndverk og ekte materialer som står i fokus i triologien.

 

Les mer om Oslo Design Fair her

 

Morgenkaffe på senga er hverdagsrituale for Grete Sivertsen. FOTO: MARGARET DE LANGE
Varmere og mørkere farger preger trendpaletten for 2017. FOTO: MARGARET DE LANGE

Nyhet fra LK Hjelle

Oslo Design Fair er en lukket bransjemesse for design- og interiørbransjen. Her skal kunnskapsformidling stå sentralt - en oppgave Grete Sivertsen tar på stort alvor. Det faglige programmet er utvidet og inneholder bidragsytere fra inn- og utland.

 

- Jeg gleder meg til å høre Lisa White fra verdens største trendbyrå WGSN snakke om tendenser for de neste årene. Hvordan interiørarkitekt Peter Girgis fra Snøhetta har arbeidet med innredningen av blant annet Aesop-butikkene hvor ritualer står i høysetet. Programmet er variert og det skal være noe for enhver smak, hevder Sivertsen.

 

Og det må sies at hun har rett i sistnevnte. Alt fra Farge-Dagny til matskribent Andreas Viestad og den svært så omstridte presten Einar Gelius blir å finne på scenen.

 

Les også: Norske Hans-Christian Bauer gjør verdensuksess 

 

- Det kommer også nye utstillere. En nyhet er den norske møbelprodusenten LK Hjelle som skal delta for første gang. De skal også lansere en stor nyhet på messen, så det blir skikkelig gøy, forteller Sivertsen entusiastisk.

 

Tradisjonelt sett har ikke messen et stort fokus på møbler. Det foregår hovedsakelig under Stockholm Furniture and Light Fair som går av stabelen i begynnelsen av februar. Men fra og med høsten håper Sivertsen at Oslo Design Fair vil vokse også på den fronten.

 

- Vi ser at når nye butikker etablerer seg, så er det gjerne med en variert miks. Det satses på livsstilsbutikker hvor man kan finne alt fra tilbehør, til interiør, klær og mat. Derfor ønsker vi at messen beveger seg i samme retning hvor man kan finne alt dette.

 

Direktør Grete Sivertsen fullfører i år messetriologien om det nære. FOTO: INGER MARIE GRINI

Les også: Maria startet sitt eget interiøragentur

 

Vi våger mer

Både shabby chic og hvite vegger har vært å se i mange skandinaviske hjem de senere årene. Sakte men sikkert beveger vi oss nå bort fra dette. Mer mørke farger, tekstiler i ull og velur, skinn og ekte treverk. Gardiner har fått sin renessanse og maten skal være hjemmelaget, sunn og naturlig – og aller helst kortreist. Stjerne i boka får du om du har kjøpt den på en lokal matmesse eller hos en bonde i nærheten.

 

Samtidig snakker alle om at man ikke skal følge trender og tendenser, men ha sin egen personlige stil. Om ikke det også er en trend og en tendens i tiden, da?

 

- Man skal ikke kaste seg på en trend fordi det er en trend. Lager du hjemmet helt etter oppskriften vil det jo se ut som en katalog fra 2017 om noen år. Det handler om å bygge et hjem over tid og omgi seg med ting som man liker. Ikke ting man kjøper fordi alle andre gjør det, sier Sivertsen.

 

- Jeg tror at det viktigste vi kan gjøre er å bygge kunnskap om kvalitet og design. Om hvorfor ting er bra og ikke bra.

 

 

På messen skal det gjøres gjennom dyrking av norske designtalenter. I høst ble den anerkjente Milano-utstillingen «Structure» vist frem. I år er det en talentkonkurranse i samarbeid med Røros Tweed. Vinneren får designe sitt eget pledd, og det er de besøkende som skal stemme frem sin favoritt, basert på fire finalister plukket ut av juryen som blant annet består av Torbjørn Anderssen fra Anderssen & Voll.

 

- Det går ut på det estetiske, en lønnsom produksjon og om det er salgbart. Det er tradisjoner, håndverk, talenter og tradisjoner, sier Sivertsen.

 

For hva er vel med tradisjonsrikt for oss nordmenn enn et ullpledd?

 

 

Borte er de hvite veggene - nå er det farger og ulike strukturer som gjelder. FOTO: MARGARET DE LANGE

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Husk at du kan følge oss på Instagram og Facebook under Botrend.no 

Les mer

Naturlig nok betyr et nytt år en helt ny snart. Befriende nok. Det er legitimt å legge det gamle bak seg, og begynne på ny frisk. Jeg har, som mange antar jeg, et ambivalent forhold til nyttårsforsetter. Jeg har også, som mange antar jeg, hatt utallige forsetter som aldri har blitt til annet en skam, fordi vilja er hakket mer ambisiøs enn gjennomføringsevna. Hvis du likevel drister deg til forsett, bør du sørge for å holde ut til februar. Minst. Å sprekke i løpet av januar er et st

Les mer

Vis personlighet med bokhyller

Nå er det inn med bokhyller.

Publisert 23. november.2015 av Bjørg Owren/ifi.no

Nå skal det være bokhyller, fra vegg til tak. De er vår tids settekasse.

Les mer
Annonse

Montana er et modulbasert hyllesystem med uendelig mange muligheter. Montana ble utviklet av Peter Lassen i 1982. Filosofien er enkel: Alle elementer i Montanas univers skal kunne kombineres, være praktiske, vakre og vare lenge.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland