Publisert 25. november.2015 av

Eiendomsmegler Keven Frantzen hos Privatmegleren Solli & Partnere i Asker solgte denne uken familien Treschovs tidligere luksusbolig i Larvik.

 

Det var E24 som først omtalte saken.

 

Boligen, under navnet Balders Hage, har skiftet mellom flere betydningsfulle familier i norsk næringslivshistorie.

 

Økt interesse for dyre boliger

 

Nå kan du gjøre boligkupp

 

- Det har vært stor interesse rundt Balders Hage og vi har hatt mange interessenter innom. Huset er tegnet av en av de råeste sosietetsarkitekter i Kristiania så tidlig som 1880, sier eiendomsmegler Keven Frantzen til Botrend. 

 

- Selv om huset er blitt påbygd og ombygd siden da må en slik eiendomsmasse som oftest tilpasses nye behov. Derfor krever disse salgene ofte noe lengre tidslinjer enn  normaleiendommen, legger han til. 

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

Interiørbilde fra Balders Have i Larvik. FOTO: EONY/PRIVATMEGLEREN

Prisavslag

 

Da eiendommen ble lagt ut for salg i fjor, var det med en prisantydning på 45 millioner kroner.

 

Da var det betegnet som den nest dyreste eiendommen i Norge.

 

I februar ble prisantydningen satt ned med 16 millioner, og Frantzen har nå rodd salget i land.

 

- Vi har flere eiendommer i det øvre prissjiktet som jobbes med i det stille. Vi solgte en flott sjøeiendom i Asker nå nylig og har flere i porteføljen. Disse selges for - og til kunder som ønsker diskresjon. Markedet for dyrere eiendom er veldig bra, men selektivt, sier Frantzen til Botrend. 

 

Rev bolig til 31 millioner kroner

 

 

Vil stoppe Røkkes bryggeplaner

 

Redervilla til lavpris

Kommandosentral under krigen

 

Balders Hage ligger innerst i Larviksfjorden og ble bygget i 1879 av grosserer og tobakksfabrikant J. W Falch. Eiendommen ble solgt i 1902 til familien Treschow, og ble gitt navnet Fritzøe Villa.

 

 

Det er eiendomsinvestor Trygve Bøe som har hatt Balders Hage som familiebolig siden 2002.  Farfaren til godseier Mille Marie Treschow, Fritz Michael Treschow (1879–1971), er blant de tidligere eierne av eiendommen.

 

 

Boligen har også historie fra annen verdenskrig, da tyskerne brukte den som kommandosentral for Larvik-området.

 

 

På slutten av 1980-tallet ble eiendommen kjøpt av Iver Bugges rederi ved Jan Bugge. Da ble den pusset opp for 20 millioner kroner.

 

 

Prisrekord i Asker

 

Nylig ble det satt prisrekord i Heggedal da en enebolig ble solgt for nærmere ti millioner kroner. 

 

Odd André Engh i Eie Eiendomsmegling fortalte til Budstikka at han brukte mye tid på å pleie og følge opp interessentene tett for å få dem gjennom prosessen fra første interesse og til budrunden.

 

– Det man ofte ser er at i de dyreste segmentene, så må man bruke vesentlig mer tid på kjøper og selger. Interessentene må foredles til budgivere og så til kjøpere av eiendommen. I øvre prisklasse har folk mye å velge i, fastslår han.

 

Publisert 02. mars.2017 av

Da eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling fikk i oppdrag å selge et lite oppussingsobjekt på Bøler i Oslo, måtte hun være kreativ.

 

Selv om boligstyling er blitt et vanlig tiltak før en bolig legges ut for salg, ønsket derimot ikke eier av denne leiligheten å bruke penger på det.

 

– Leiligheten var et oppussingsobjekt, og uten styling ville det blitt en kjedelig annonse. Eier ønsket ikke å investere mye penger i det, og siden leiligheten var helt tømt, ble spørsmålet hva jeg kunne gjøre for å få god respons på leiligheten til en billig penge, forklarer Pham.

Sammen med kontorsjef Katrine Solvåg kom de på ideen om å bruke frukt som et virkemiddel, noe eier var svært skeptisk til.

 

Les også: Dette er årets boligannonse

 

– Vi tenkte først å plassere masse appelsiner rundt om i leiligheten, før vi kom på at ananas kunne se kult ut. Derfor kjøpte vi inn en mengde ananaser til fotograferingen. Selger var skeptisk til forslaget og redd for at dette skulle gå veldig galt, men jeg overtalte ham til å stole på meg, forteller hun.

Bruken av frukt i boligannonsen førte til positiv respons. FOTO: Alejandro Villanueva

Morsom tekst

I tillegg til den kreative og originale stylingen, skrev hun en kort, morsom og hyggelig tekst, men inngangen «søker ny eier med tid til oppussing og kjærlighet for ananas!»

 

Pham innrømmer at dette stuntet kunne gå begge veier. Heldigvis for selger, endte det godt. Det gjorde også dette annonsestuntet, som endte med salg 700.000 over prisantydning.

 

– Jeg tenkte at dette enten kunne bli veldig bra, eller at folk ville se på det som useriøst. Heldigvis fikk annonsen god respons, og allerede etter noen minutter hadde folk bestilt prospektet til den 37 kvadratmeter lille leiligheten, forteller hun.

Eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling. FOTO: iHus Eiendomsmegling

 

Totalt fikk annonsen 8000 visningsklikk, og 49 personer viste interesse for boligen, hvorav 20 kom på visning.

 

Leiligheten ble forsøkt kuppet for 2.250.000 kroner, men Pham anbefalte selger å ha is i magen. Det skulle vise seg å lønne seg.

 

Hvordan gjøre et godt boligkjøp

 

Leiligheten ble solgt for 2,5 millioner kroner, ekskludert fellesgjeld på drøyt 100.000 kroner, noe både Pham og selger er godt fornøyd med.

 

Timing av boligsalg betyr alt

 

Selgeren, en godt voksen mann, var svært skeptisk til stylingen. FOTO: Alejandro Villanueva
Selv det oppussingsklare badet ble interessant på grunn av ananasene. FOTO: Alejandro Villanueva

– Stor betydning

Pham tror ikke leiligheten hadde fått like mye interessenter om det ikke hadde vært for ananasene.

 

– Markedsføring har svært mye å si for annonsen. Mange blir lurt av bildene, enten det er en ordinær boligstyling, eller dette. Mange bruker mye penger på styling, men når du kjøper, får du en tom leilighet. Denne gangen er jeg ikke i tvil om at en litt morsom styling førte til at folk spredte annonsen mer enn hva en ellers tom leilighet ville gjort, sier hun.

 

Fanny: Hvordan leve i et oppussingsobjekt?

 

Selv om dette førte til suksess denne gangen, vil hun ikke gjøre dette til en vane.

 

– Vi vil anbefale møbelstyling, men jeg har forståelse for at man må vurdere hvor mye man vil investere i den slags, basert på størrelse, standard og hva man kan få igjen for salgsobjektet. Jeg kan ikke gjøre denne stylingen igjen og igjen, men det kan dukke opp lignende situasjoner i fremtiden, og da må jeg finne på noe annet. Man skal ikke alltid være så A4, ler hun.

Valgte å style oppussingsprosjektet med nødvendige verktøy man trenger. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

Spilte på husets stil

Ole Herman Grongstad, eiendomsmegler i Eie eiendomsmegling i Sandvika så seg også nødt til å tenke utenfor boksen da han i fjor høst skulle selge en sliten og oppussingsklar enebolig på Haslum i Bærum.

 

TV-ekspertene gir deg oppussingstipsene

 

 

Eie Eiendomsmegling valgte å redigere alle bildene i en retro stil som passet huset. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

– I denne boligen hadde styling med moderne møbler blitt full krasj. Når man ser på boligannonser, handler det mye om følelser og det å få det riktige inntrykket. Derfor valgte vi å spille på oppussingsprosjektet og retrostilen som var i boligen, forteller han.

 

De stylet boligen med oppussingsrekvisitter som verktøy, malingskoster og stige, og introduserte annonsen med teksten «Brett opp ermene! Denne store eneboligen på Haslum skriker sene kvelder og tøffe tak, med grønne omgivelser på menyen».

 

– Dette gjorde vi først og fremst for å få mer oppmerksomhet rundt annonsen, og det førte til bra oppmøte på visning. Vi fikk også mange positive tilbakemeldinger, men dette er ikke et stunt som passer alle type objekter, og vi vil heller ikke gjør dette til en vane, presiserer han og påpeker at de aktivt jobber med å fremheve de ulike objektenes særpreg ved bruk av styling.

Tomme pizzaesker er ikke hverdagskost i boligannonsene. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Vurderer lime-bruk 

Eiendomsmegler i Krogsveen avd. Bekkestua, Ola Ahlstrand, har ikke vært like original i måten han har stylet sine objekt, men anerkjenner Phams unike styling.

 

– Bruken av ananas høres morsom ut. Selv har jeg vurdert å bruke lime, som er en del av Krogsveen-logoen, i hvert rom under våre boligstylinger. Både for å skape humor og ikke minst interesse rundt Krogsveen, innrømmer han.

 

Selv om frukt ennå ikke er en gjenganger i hans boligstyling-prosjekt, har han mer enn en gang tatt med seg rekvisitter som stearinlys, planter og puter fra kontoret for å gi salgsobjektene sine mer liv.

 

– Når man skal selge en bolig er det jo viktig at man fremmer boligen på best mulig måte, og når selger ikke ønsker boligstyling, må man være kreativ, innrømmer han.

Tror ikke på trend

Kristine Eia Kirkholm, PR- og informasjonsansvarlig i Finn.no, er kjent med lignende kreativ bruk i boligannonsene, men forteller at hun ikke opplever en stor utvikling av lignende annonser.

 

– Jeg husker en tid tilbake i Sverige hvor det var mange som brukte frukt i boligannonser. Også i Norge dukker det av og til opp noen som vil skille seg ut med en frukt eller lime. Det er vel for å gjøre noe oppsiktsvekkende og annerledes, men jeg tror ikke det blir en trend, mener hun.

 

I løpet av året har finn.no 100.000 boligannonser til salgs, og Kirkholm forteller at snittet ligger på et sted mellom 3-4000 sidevisninger.

Pham er godt fornøyd med resultatet av salget på boligen hvor ananas ble brukt som styling. FOTO: Alejandro Villanueva

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Eneboligen ligger i Rykkinnveien øverst på Rykkinn i Bærum. Utsikten, solforholdene, blindvei og nærheten til marka gjør beliggenheten attraktiv. Samtidig har boligen, som er et ferdighus fra Moelven bygget i 1973, et klart behov for oppussing både innvendig og utvendig. Fukt i kjelleren gjør at grunnmuren må dreneres. Likevel – innen salgsprosessen var omme, var oppussingsobjektet solgt for 5,6 millioner kroner – 1,1 million over prisantydning.

Les mer

Leilighetene i Elvehagen, med forkjøpsrett for USBL, blir 2 – 4-roms boliger. – Planene utvikles av Pilares Eiendom og Felix Arkitekter AS, og de innebærer blant annet at næringsbygget fra syttitallet skal rives. Det ble opprinnelig bygget som en fiskepuddingfabrikk, men har siden huset varierende næringsvirksomhet, opplyser ansvarlig megler Carl Fredrik Solli hos Privatmegleren. Les mer om nye boliger

Les mer
Annonse

Familien Vinje drømte om å bygge eget hus. Da eiendommene ved Ekebergåsen Boligfelt ble lagt ut for salg, slo de til umiddelbart! – Vi ønsket å kjøpe eiendom på Ekebergåsen fordi vi allerede hadde et hus på Lierskogen. Det var nemlig uaktuelt for oss å flytte herfra. Her bor vi landlig samtidig som vi bor sentralt, forteller Asbjørn Vinje. Det var nærheten til marka og de fine solforholdene som fristet han og familien. Samtidig var det en gyllen mulighet til å bygge eget hus. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland