Publisert 27. november.2015 av

I glassmonteret på vei til Bærums Verk lyser adventsstjernen Stella opp. Symbolet på god norsk design.

 

Stella er designet hos paret Torsteinsen på Bærums Verk, og produsert i Norge. Her kan du ta turen innom og hilse på designerne. Og Torsteinsen opplever at mange kunder setter stor pris på nettopp dette.

 

- Norsk design laget i Norge, til norsk jul – det er faktisk ganske unikt, sier Solveig Torsteinsen.

 

Etter å ha trasket rundt i flere butikker, fant paret mange flyktige produkter – produkter uten varighet.

 

- Vi ønsket å lage en adventsstjerne som har varighet i bruk, både fysisk og visuelt, forteller Fredrik Torsteinsen.

Stjernen Stella er laget i aluminium og har et strålende uttrykk. FOTO: KARL BRAANAAS

Norsk design – varig design

 

Ønsket til Torsteinsen er at vi som forbrukere skal bli mer bevisste.

 

- Folk aksepterer at hus og bil koster – men er ikke villige til å bruke månedslønnen på et spisebord som skal vare resten av livet, sier Solveig Torsteinsen.

 

- Det at produkter er så billig, er det største problemet. Varen får ikke samme verdi, skyter mannen Fredrik Torsteinsen inn.

 

Men paret er optimistiske. De tror på en endring i nordmenns tankemønstre.

 

Få tips til rimelig og lekker juledekor av forbrukerøkonom Silje Sandmæl.

PUBLISERES I DESEMBER? Unngå julestress med Fannys tips

Slik lager du en tidskalender til familien.

INTERIØR

Rare former og morsomme tekster

I det lille verkstedet AC Design, jobber Ann Cecilia Baumann med porselen. Her tryller hun blant annet frem kopper og vaser, i rare former med morsomme tekster.

 

- Frem mot jul lager jeg kopper og hustavler med sitater, som «Time to drink Champagne, and dance on the dancefloor», forklarer Ann Cecilia Baumann.

 

Bortenfor i verksgaten ligger verkstedet Klart Glass, hvor Kari Håkonsen og mannen Vidar Koksvik blåser glass i ulike teknikker. Sammen lager de kunstglass, vinglass og skåler i nydelige farger.

 

- Nå blåser jeg glasshjerter som jeg selger mye av frem mot jul, sier Kari Håkonsen.

 

Hun mener vi bør støtte oppunder norsk produksjon.

 

- Småprodusenter overlever ikke uten at nordmenn kjøper produktene, forteller hun.

 

I likhet med Torsteinsen opplever hun at mange kunder setter pris på unike produkter, og det faktum at de kan treffe henne personlig.

 

- I verkstedet kan kunden se varer bli produsert. Her forsøker vi å lære folk verdien av håndverk, sier Kari Håkonsen.

 

Viste det beste fra Norge under London Design Festival.

Ann Cecilia Baumann (44) mener nordmenn bør støtte småskalaprodusenter. FOTO: KARL BRAANAAS
Butikk og verksted i ett på 50 kvadratmeter hos AC Design på Bærums Verk. FOTO: KARL BRAANAAS

Hjemlig verdiskapning

Torsteinsen bruker design til å jobbe for norsk verdiskapning.

 

- I lys av endringer i oljebasert økonomi, synes jeg det er viktig å løfte frem viktigheten av hjemlig verdiskapning. Er det etisk riktig av oss å basere vår velstand på varer produsert i land med lavere krav til lønninger og fortjeneste?, sier Solveig Torsteinsen.

 

Designerne Uhnger og Jenkins leter etter norsk produsent.

 

Et vanskelig dilemma for norske designere. Selv har de designet varer som blir produsert i andre land.

 

- Vi havner i et dilemma. Det handler om økonomi. Norske designere ender ofte opp med å produsere i lavkostland for å få god nok fortjeneste, forklarer Fredrik Torsteinsen.

Christoffer Angell, fra Rykkinn, har sammen med Øyvind Wyller og Simen Aarseth designet stolen Saddle. FOTO: KARL BRAANAAS
KAOS er et norsk merke grunnlagt av Mette Bordal Hansen og Gineline Kalleberg. Navnet er inspirert av deres egne liv som småbarnsforeldre. På Lilleverket finner du denne samlesaken - bag og leketeppe i ett. FOTO: KARL BRAANAAS

Tvunget til Vietnam

For å få opp et volum som Ann Cecilia Baumann kan leve av, har hun sett seg nødt til å flytte deler av produksjonen til Vietnam.

 

- Å produsere porselen i Norge er rett og slett for dyrt. Jeg valgte fabrikken i Vietnam fordi den følger danske produksjonsregler. Det er viktig for meg at jeg har en god følelse og at arbeiderne har gode arbeidsforhold, forteller Ann Cecilia Baumann.

 

Hun mener det er viktig å løfte frem norsk design.

 

- Vi er helt avhengige av å bli møtt positivt, og at folk velger norsk design fremfor kjente utenlandske merker, sier Ann Cecilia Baumann.

 

Les flere saker om interiør og design på Botrend.

Kari Håkonsen blåser glass i ulike teknikker. I verkstedet kan du se paret i arbeid, og lære om håndverk. FOTO: KARL BRAANAAS
Disse røde glasshjertene er populære frem mot jul. FOTO: KARL BRAANAAS

Fakta

  • Varierte kunst og håndverksforretninger holder til i Verksgata.

 

  • I morgen, lørdag 28. november åpner julemarkedet i julegaten på Bærums Verk. Julegranen skal tennes, og det vil bli aktiviteter for barna.

 

  • Frem mot jul arrangeres det tradisjonsrike julemarkedet på Bærums Verk. Markedet byr på designprodukter, Bondens Marked og julegaver.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

Publisert 26. januar.2017 av

I to år har hun «gått svanger». Forrige uke ble den endelig lansert: «Farger til folket!» skal sørge for at vi nordmenn skifter ut de hvite veggene og den grå sofaen med favorittfargen. For de siste 15 årene har Norge blitt et stadig mer fargeløst samfunn, ifølge Dagny Thurmann-Moe. Eller Farge-Dagny som mange kaller henne.

 

- Jeg håper den kan inspirere folk til å kaste seg ut i en fargerik verden. Og at vi sammen kan ta diskusjonen videre. Ikke bare i hjemmene våre, men også i arkitekturen som jeg mener bærer galt av stede nå, sa Thurmann-Moe da hun lanserte boken forrige uke.

 

Lanseringen var lagt til Mikadosuiten på Grand Hotel. En suite på 72 kvadratmeter som Thurmann-Moe selv fargesatte i sin tid som kreativ leder for Fargerike. Her er alt fargelagt – selv karmene – uten at det blir for mye.

 

- Folk er redde for å gjøre feil. Blande farger som egentlig ikke passer sammen, eller at de skal gå lei fargene med tiden. Tvert imot ser vi at det er omvendt! De som velger grått som hovedbase, maler om igjen etter 3 til 5 år, mens gjennomsnittsnordmannen pusser opp hvert 18 år, forklarer Thurmann-Moe.

 

Etterlyser mer fargekunnskap

Dagny Thurmann-Moes første bok utgis av Cappelen Damm og har fått et førsteopplag på 3.000 eksemplarer. I løpet av knappe 200 sider går fargeeksperten gjennom teori, arkitektur og offentlige rom, interiør og mote. Til og med bilparken vår er viet noen sider. 

 

- Boken skulle være noe mer enn en pyntebok. Noe man kunne lære av, sier Thurmann-Moe som til daglig driver eget fargestudio hvor hun driver rådgivning og utvikling av fargepaletter for privatpersoner og bedrifter.

 

Hennes klare misjon er: Farger gjør deg glad. Og føler du deg trygg på farger, er det mye lettere å bruke dem.

 

- Forskningen har kommet frem til at vi ikke fungerer så godt i de hvite boksene og grå miljøene vi omgir oss med i dag. Miljøer som ligner naturen er bedre for oss, og de siste 70-80 årene er vi kommet stadig lengre unna vårt naturlige habitat, sier Thurmann-Moe som begynte å lese faglitteratur om farger allerede på ungdomsskolen.

 

Les mer om fargebruk her

 

Farger til folket! skal omvende fargeløse nordmenn. FOTO OMSLAG: ANJA KA

Hun slår et slag for å lære mer om fargebruk i arkitekt- og interiørarkitektutdanningene, men også utbyggere og beslutningstagere i offentlige instanser må lære mer. 

 

- Fargene i byene er i ferd med å forsvinne. Det er rett og slett trist.

 

Les også: - Fargene får meg i godt humør

 

Boken viser frem fem fargerike hjem. Her fra Dagny Thurmann-Moes hjem på Nordstrand. FOTO: MARGRETHE MYHRER

Farger i interiøret

I boken presenteres fem vidt forskjellige hjem som viser god bruk av farger. Vi får også et innblikk i fargeekspertens private hjem på Nordstrand i Oslo.

 

Her er hvite vegger og grå sofaer er erstattet med alskens farger – noen mer utfordrende og «krevende» enn andre. 

 

- Jeg ville vise frem ytterpunktene – fra vilt og maksimalistisk til litt mer duse og forsiktige hjem. Uavhengig av hvilken stil du har skal du se at det er mulig å bruke farger, sier Thurmann-Moe.

 

Les også: Denne fargen bør du velge nå, ifølge Farge-Dagny

 

Eierne av denne leiligheten har en forkjærlighet for Midtøsten - og sterke, klare farger på både vegger og interiør. FOTO: MARGRETHE MYHRER

Hun mener alle kan bli sin egen fargekonsulent. Det kan være litt krevende i begynnelsen, men guiden i boken kan hjelpe deg på vei, foreslår hun. 

 

- Når det gjelder interiør er det beste tipset å begynne med veggene. Velg en litt dus nyanse – gjerne en farge du liker godt. De møblene som er nøytrale vil da stå seg enda bedre mot de fargede veggene, forklarer Dagny Thurmann-Moe.

 

- Og så er det sånn at farger kler farger. Så etter hvert som du innreder vil det være lettere å kombinere.

 

Her er Farge-Dagnys beste tips:

 

  •  Tenk hele hjemmet under ett slik at rommene hører sammen uten at de blir like.
  • Tre farger: Blått, grønt og brunt er gode farger å bruke. Det er gode og nøytrale farger som det er lett å få suksess med.
  • Velg flere nyanser av den samme fargen du har på veggen. Gå opp og ned i skala for å få mer dybde i rommene.
  • Begynn med de tre grunnfargene og tilføy andre etter hvert som du føler deg tryggere.
  • Sett opp en fargepalett. Boken viser deg hvordan, eller du kan forhøre deg med en fargekonsulent.
  • Pinterest er et godt verktøy. Søk opp eksempelvis «blå vegg» og se ulike løsninger.
  • Bruk kunst eller arvestykker med affeksjonsverdi som utgangspunkt når du skal jobbe videre med farger.
  • Ikke følg trender, og kjøp kun det du virkelig elsker. Det er lov og lurt å bruke lang tid.

 

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram @botrend.no

En behagelig blåfarge gir god romfølelse. Fra Bergens-prosjektet. FOTO: MARGRETHE MYHRER
Et Morris-tapet skapte utgangspunktet for den duse blågrønne fargen som preger gangen i denne Oslo-leiligheten. FOTO: MARGRETHE MYHRER
Gult er en energisk farge og skaper harmoni med den hvite kjøkkeninnredningen. FOTO: MARGRETHE MYHRER
Les mer

SMI – Samarbeidsrådet for møbel og interiør – du kan like gjerne notere deg navnet med en gang. For første gang har norske produsenter, designere, organisasjoner og utdanningsinstitusjoner gått sammen om et felles mål: Å etablere norsk design som en merkevare. En merkevare her hjemme og der ute. Norge har mer å by på enn vakre fjell og fjorder, fisk og olje, mener en av de deltakende aktørene, Ove Rogne i Northern Lighting. - Det har aldri skjedd før at alle ledd har klart å e

Les mer

Ekteparet i 70-årene ble overtalt til å oppgradere leiligheten for nærmere en halv million kroner før salget. Det angrer de ikke på i dag. – Grundige forberedelser, kompetanse og engasjement er alfa og omega, sier megleren. Her får du flere eiendomsnyheter 

Les mer
Annonse

 Det handler om å bygge på den eksisterende stammen og skape nye og bedre løsninger. – Dette er et miljøvennlig alternativ som gir mange muligheter. Alt vi gjør blir laget på mål og spesialtilpasset ditt kjøkken, forklarer distriktssjef for Asker og Bærum, Bjørn Langli. Norsk Kjøkkenfornying startet sin drift i 2002, og da handlet det primært om å bytte dører. I dag utfører de omfattende forvandling av eksisterende kjøkken. – Det handler om at kundene har andre krav. De f

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland