Publisert 27. november.2015 av

I glassmonteret på vei til Bærums Verk lyser adventsstjernen Stella opp. Symbolet på god norsk design.

 

Stella er designet hos paret Torsteinsen på Bærums Verk, og produsert i Norge. Her kan du ta turen innom og hilse på designerne. Og Torsteinsen opplever at mange kunder setter stor pris på nettopp dette.

 

- Norsk design laget i Norge, til norsk jul – det er faktisk ganske unikt, sier Solveig Torsteinsen.

 

Etter å ha trasket rundt i flere butikker, fant paret mange flyktige produkter – produkter uten varighet.

 

- Vi ønsket å lage en adventsstjerne som har varighet i bruk, både fysisk og visuelt, forteller Fredrik Torsteinsen.

Stjernen Stella er laget i aluminium og har et strålende uttrykk. FOTO: KARL BRAANAAS

Norsk design – varig design

 

Ønsket til Torsteinsen er at vi som forbrukere skal bli mer bevisste.

 

- Folk aksepterer at hus og bil koster – men er ikke villige til å bruke månedslønnen på et spisebord som skal vare resten av livet, sier Solveig Torsteinsen.

 

- Det at produkter er så billig, er det største problemet. Varen får ikke samme verdi, skyter mannen Fredrik Torsteinsen inn.

 

Men paret er optimistiske. De tror på en endring i nordmenns tankemønstre.

 

Få tips til rimelig og lekker juledekor av forbrukerøkonom Silje Sandmæl.

Unngå julestress med Fannys tips

Slik lager du en tidskalender til familien.

INTERIØR

Rare former og morsomme tekster

I det lille verkstedet AC Design, jobber Ann Cecilia Baumann med porselen. Her tryller hun blant annet frem kopper og vaser, i rare former med morsomme tekster.

 

- Frem mot jul lager jeg kopper og hustavler med sitater, som «Time to drink Champagne, and dance on the dancefloor», forklarer Ann Cecilia Baumann.

 

Bortenfor i verksgaten ligger verkstedet Klart Glass, hvor Kari Håkonsen og mannen Vidar Koksvik blåser glass i ulike teknikker. Sammen lager de kunstglass, vinglass og skåler i nydelige farger.

 

- Nå blåser jeg glasshjerter som jeg selger mye av frem mot jul, sier Kari Håkonsen.

 

Hun mener vi bør støtte oppunder norsk produksjon.

 

- Småprodusenter overlever ikke uten at nordmenn kjøper produktene, forteller hun.

 

I likhet med Torsteinsen opplever hun at mange kunder setter pris på unike produkter, og det faktum at de kan treffe henne personlig.

 

- I verkstedet kan kunden se varer bli produsert. Her forsøker vi å lære folk verdien av håndverk, sier Kari Håkonsen.

 

Viste det beste fra Norge under London Design Festival.

Ann Cecilia Baumann (44) mener nordmenn bør støtte småskalaprodusenter. FOTO: KARL BRAANAAS
Butikk og verksted i ett på 50 kvadratmeter hos AC Design på Bærums Verk. FOTO: KARL BRAANAAS

Hjemlig verdiskapning

Torsteinsen bruker design til å jobbe for norsk verdiskapning.

 

- I lys av endringer i oljebasert økonomi, synes jeg det er viktig å løfte frem viktigheten av hjemlig verdiskapning. Er det etisk riktig av oss å basere vår velstand på varer produsert i land med lavere krav til lønninger og fortjeneste?, sier Solveig Torsteinsen.

 

Designerne Uhnger og Jenkins leter etter norsk produsent.

 

Et vanskelig dilemma for norske designere. Selv har de designet varer som blir produsert i andre land.

 

- Vi havner i et dilemma. Det handler om økonomi. Norske designere ender ofte opp med å produsere i lavkostland for å få god nok fortjeneste, forklarer Fredrik Torsteinsen.

Christoffer Angell, fra Rykkinn, har sammen med Øyvind Wyller og Simen Aarseth designet stolen Saddle. FOTO: KARL BRAANAAS
KAOS er et norsk merke grunnlagt av Mette Bordal Hansen og Gineline Kalleberg. Navnet er inspirert av deres egne liv som småbarnsforeldre. På Lilleverket finner du denne samlesaken - bag og leketeppe i ett. FOTO: KARL BRAANAAS

Tvunget til Vietnam

For å få opp et volum som Ann Cecilia Baumann kan leve av, har hun sett seg nødt til å flytte deler av produksjonen til Vietnam.

 

- Å produsere porselen i Norge er rett og slett for dyrt. Jeg valgte fabrikken i Vietnam fordi den følger danske produksjonsregler. Det er viktig for meg at jeg har en god følelse og at arbeiderne har gode arbeidsforhold, forteller Ann Cecilia Baumann.

 

Hun mener det er viktig å løfte frem norsk design.

 

- Vi er helt avhengige av å bli møtt positivt, og at folk velger norsk design fremfor kjente utenlandske merker, sier Ann Cecilia Baumann.

 

Les flere saker om interiør og design på Botrend.

Kari Håkonsen blåser glass i ulike teknikker. I verkstedet kan du se paret i arbeid, og lære om håndverk. FOTO: KARL BRAANAAS
Disse røde glasshjertene er populære frem mot jul. FOTO: KARL BRAANAAS

Fakta

  • Varierte kunst og håndverksforretninger holder til i Verksgata.

 

  • I morgen, lørdag 28. november åpner julemarkedet i julegaten på Bærums Verk. Julegranen skal tennes, og det vil bli aktiviteter for barna.

 

  • Frem mot jul arrangeres det tradisjonsrike julemarkedet på Bærums Verk. Markedet byr på designprodukter, Bondens Marked og julegaver.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

Publisert 02. januar.2017 av

Trivsel.

 

Det er ordet som står igjen etter at IFIs Trendforum har diskutert tendensene i interiørmoten anno 2018.

 

Gruppen består av representanter fra både tapet-, tekstil-, maling-, gulv- og verktøyleverandører og er ledet av Bjørg Owren, kreativ leder i ifi.no. 

 

De mener at det moderne interiøret anno 2018 ikke er vellykket før det «kjennes riktig».

 

– Det holder ikke at det ser fint ut. Hjemmet skal være en plass der du som bor der skal kjenne at «her er det godt å være», sier Owren.

 

Sett farge på interiøret

 

 

Et sansespill

For at vi skal trives, må alle sansene finne behag.

 

– Sansebaserte opplevelser er et nøkkeluttrykk. Vi skal avstemme med alle sansene. Det holder ikke å bare synes at noe ser pent ut. Vi skal ta og føle på, vi skal lukte og høre etter – og vi skal kjenne på magefølelsen. Først da kan vi lage interiører vi selv virkelig trives i, forklarer Owren.

 

Derfor blir brunt mer populært

 

 

FOTO: TRINE MIDTSEM / IFI.NO

Individuelle flokkdyr

 

Og hva som behager, varierer fra person til person.

 

– Vi er individuelle flokkdyr. Vi vil alltid la oss påvirke av hva andre gjør og hva andre synes, men framover vil vi legge større vekt på hva vi selv føler også. Vi tørr å være mer individuelle i flokken, tror Owren, og utdyper: – Vi begynner å stole mer på oss selv og hva som kjennes rett for oss, og vi våger å gå for det i større grad enn tidligere.

 

Slik fronter de norsk design med dørmatter

 

Produkt av tiden

 

Det økte fokuset på og behovet for trivsel er et produkt av tiden vi lever i.

 

– Det skjer så mye rundt oss og alt går så fort. Vi blir stadig eksponert for konflikter og uroligheter, og føler oss mer utrygge. Da trenger vi et frirom der vi kan puste, der vi kan være oss selv og trives med det, og det er helt naturlig at hjemmet har denne funksjonen, sier Owren.

 

Bo Naturlig: Slik skapes gode rom

 

Trivesel er hovedtema til neste år. FOTO: ANNE MANGLERUD/GREEN APPLE

Ikke forenelig

 

Owren og resten av trendpanelet synes ikke de hvitmalte veggene og det kjølige interiøret som har preget norske hjem de siste tjue årene stemmer overens med våre tanker om trivsel ellers.

 

– Mye romklang, få farger og lite variasjon i materialer virker upersonlig og nakent, og er lite forenelig med hva de fleste ellers forbinder med trivsel, kos og hygge, sier hun.

 

Skandinaviske designere hylles i tapetkolleksjon

Det kjølige interiøret er på vei ut. FOTO: TAPETHUSET

Det viktige samspillet

Så hvordan vil dette ønske om økt trivsel vises i interiører framover?

 

Det er selvsagt helt individuelt hva vi trives i, men vi kan samtidig se noen tendenser som peker i samme retning.

 

– Vi ser et mye større mangfold, og interiørene blir generelt lunere, varmere og frodigere. Vi ser til naturen som den største inspirasjonskilden, og vi vil ha det mer autentisk og ujålete. Det er et samspill mellom flere farger, flere ulike materialer og flere former, akkurat som i naturen. I det store og det hele kan vi si at det blir mer mat for sansene våre, forklarer Owren.

 

Les mer på Botrends forside

 

Tips oss gjerne her, og følg oss på Facebook og Instagram

Naturen er vår største inspirasjonskilde. FOTO: INTAG
Les mer

- Nei, er det sant? Så utrolig gøy! Nå ble jeg veldig overrasket. Det var Heidi Tolos første reaksjon på nyheten om at huset hun deler med mannen Bjørn K. Haugland og sønnen Brede (14) på Nesøya, er kåret til Årets Botrend-hjem 2016. - Jeg trodde kanskje det kunne bli for teknisk for de fleste, for ekstremt kanskje? Men det kan også være at det tekniske er noe vi vant på. Folk har fått mer interessen for dette, sier Heidi Tolo.  Her kan du lese mer om Heidi og Bjørns hjem  H

Les mer

August 2015 møtte vi industridesigner Hans-Christian Bauer fra Slemmestad. Hans andre kolleksjon for den danske designgiganten skulle slippes, og forventningene var til å ta og føle på. Nå, over ett år senere, er det en suksessrik og etablert designer som møter oss i København. Han kan puste lettet ut. På kun to år har Hammershøi nå etablert seg som selskapets bestselgende serie. - Det er den store drømmen for en designer. At det du lager blir likt av så mange, og på så kort ti

Les mer
Annonse

Hos Fyr & Flamme er grillsesongen langt fra sesongbasert. Det moderne utleielokalet har sitteplasser til 50 personer, et storkjøkken med alle fasiliteter og en lounge med barløsning. Et avansert grillrom der du kan grille og røyke maten innendørs, er elegant integrert bak hele glassflater. Et innholdsrikt konferanserom er tilgjengelig for møter og annen kursvirksomhet. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland