Publisert 27. november.2015 av

I glassmonteret på vei til Bærums Verk lyser adventsstjernen Stella opp. Symbolet på god norsk design.

 

Stella er designet hos paret Torsteinsen på Bærums Verk, og produsert i Norge. Her kan du ta turen innom og hilse på designerne. Og Torsteinsen opplever at mange kunder setter stor pris på nettopp dette.

 

- Norsk design laget i Norge, til norsk jul – det er faktisk ganske unikt, sier Solveig Torsteinsen.

 

Etter å ha trasket rundt i flere butikker, fant paret mange flyktige produkter – produkter uten varighet.

 

- Vi ønsket å lage en adventsstjerne som har varighet i bruk, både fysisk og visuelt, forteller Fredrik Torsteinsen.

Stjernen Stella er laget i aluminium og har et strålende uttrykk. FOTO: KARL BRAANAAS

Norsk design – varig design

 

Ønsket til Torsteinsen er at vi som forbrukere skal bli mer bevisste.

 

- Folk aksepterer at hus og bil koster – men er ikke villige til å bruke månedslønnen på et spisebord som skal vare resten av livet, sier Solveig Torsteinsen.

 

- Det at produkter er så billig, er det største problemet. Varen får ikke samme verdi, skyter mannen Fredrik Torsteinsen inn.

 

Men paret er optimistiske. De tror på en endring i nordmenns tankemønstre.

 

Få tips til rimelig og lekker juledekor av forbrukerøkonom Silje Sandmæl.

PUBLISERES I DESEMBER? Unngå julestress med Fannys tips

Slik lager du en tidskalender til familien.

INTERIØR

Rare former og morsomme tekster

I det lille verkstedet AC Design, jobber Ann Cecilia Baumann med porselen. Her tryller hun blant annet frem kopper og vaser, i rare former med morsomme tekster.

 

- Frem mot jul lager jeg kopper og hustavler med sitater, som «Time to drink Champagne, and dance on the dancefloor», forklarer Ann Cecilia Baumann.

 

Bortenfor i verksgaten ligger verkstedet Klart Glass, hvor Kari Håkonsen og mannen Vidar Koksvik blåser glass i ulike teknikker. Sammen lager de kunstglass, vinglass og skåler i nydelige farger.

 

- Nå blåser jeg glasshjerter som jeg selger mye av frem mot jul, sier Kari Håkonsen.

 

Hun mener vi bør støtte oppunder norsk produksjon.

 

- Småprodusenter overlever ikke uten at nordmenn kjøper produktene, forteller hun.

 

I likhet med Torsteinsen opplever hun at mange kunder setter pris på unike produkter, og det faktum at de kan treffe henne personlig.

 

- I verkstedet kan kunden se varer bli produsert. Her forsøker vi å lære folk verdien av håndverk, sier Kari Håkonsen.

 

Viste det beste fra Norge under London Design Festival.

Ann Cecilia Baumann (44) mener nordmenn bør støtte småskalaprodusenter. FOTO: KARL BRAANAAS
Butikk og verksted i ett på 50 kvadratmeter hos AC Design på Bærums Verk. FOTO: KARL BRAANAAS

Hjemlig verdiskapning

Torsteinsen bruker design til å jobbe for norsk verdiskapning.

 

- I lys av endringer i oljebasert økonomi, synes jeg det er viktig å løfte frem viktigheten av hjemlig verdiskapning. Er det etisk riktig av oss å basere vår velstand på varer produsert i land med lavere krav til lønninger og fortjeneste?, sier Solveig Torsteinsen.

 

Designerne Uhnger og Jenkins leter etter norsk produsent.

 

Et vanskelig dilemma for norske designere. Selv har de designet varer som blir produsert i andre land.

 

- Vi havner i et dilemma. Det handler om økonomi. Norske designere ender ofte opp med å produsere i lavkostland for å få god nok fortjeneste, forklarer Fredrik Torsteinsen.

Christoffer Angell, fra Rykkinn, har sammen med Øyvind Wyller og Simen Aarseth designet stolen Saddle. FOTO: KARL BRAANAAS
KAOS er et norsk merke grunnlagt av Mette Bordal Hansen og Gineline Kalleberg. Navnet er inspirert av deres egne liv som småbarnsforeldre. På Lilleverket finner du denne samlesaken - bag og leketeppe i ett. FOTO: KARL BRAANAAS

Tvunget til Vietnam

For å få opp et volum som Ann Cecilia Baumann kan leve av, har hun sett seg nødt til å flytte deler av produksjonen til Vietnam.

 

- Å produsere porselen i Norge er rett og slett for dyrt. Jeg valgte fabrikken i Vietnam fordi den følger danske produksjonsregler. Det er viktig for meg at jeg har en god følelse og at arbeiderne har gode arbeidsforhold, forteller Ann Cecilia Baumann.

 

Hun mener det er viktig å løfte frem norsk design.

 

- Vi er helt avhengige av å bli møtt positivt, og at folk velger norsk design fremfor kjente utenlandske merker, sier Ann Cecilia Baumann.

 

Les flere saker om interiør og design på Botrend.

Kari Håkonsen blåser glass i ulike teknikker. I verkstedet kan du se paret i arbeid, og lære om håndverk. FOTO: KARL BRAANAAS
Disse røde glasshjertene er populære frem mot jul. FOTO: KARL BRAANAAS

Fakta

  • Varierte kunst og håndverksforretninger holder til i Verksgata.

 

  • I morgen, lørdag 28. november åpner julemarkedet i julegaten på Bærums Verk. Julegranen skal tennes, og det vil bli aktiviteter for barna.

 

  • Frem mot jul arrangeres det tradisjonsrike julemarkedet på Bærums Verk. Markedet byr på designprodukter, Bondens Marked og julegaver.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

Publisert 16. mai.2017 av

Bunadspleddene har blitt en suksess fra lansering i London i 2012, og i disse dager lanserer designer Andreas Engesvik og  Fram Oslo et nytt pledd i kolleksjonen. 

 

Denne gangen er det Oslobunaden som står i fokus. 

 

– Oslobunaden er renere i uttrykket enn mange andre bunader. Med det nye pleddet har vi derfor valgt et forenklet uttrykk med færre farger for å få frem den vakre blåtonen og de delikate nyansene i broderiet, sier Engesvik.

 

Les mer om norsk design her

 

 

Internasjonal oppmerksomhet

 

Blåfargen i Oslobunaden er hentet fra hovedstadens byvåpen, mens blomsterbroderiene speiler Oslomarkas villblomster. Slik symboliserer samspillet mellom fargene i Bunadspleddet det som gjør Oslo unik som storby, nemlig nærheten til både sjøen og skogen.

 

– Det er spesielt hyggelig å lansere et produkt som er inspirert av byen vi er etablert i, sier Annette Hoff, medgrunnlegger av Fram Oslo som har rettighetene til å produseer Bunadspleddene. 

 

Pleddene designet av Engesvik har fått mye oppmerksomhet i Norge og utlandet, og har blitt brukt i prestisjefulle prosjekter som The Ludlow Hotel i New York.

 

De selges i flere high-end butikker, som Skandium i London, Dwell i USA og Le Bon Marche i Paris.

 

Eksportartikkel

Norsk design gjør det stadig bedre i utlandet. I 2015 ble det eksportert norske møbler og interiør for 5,9 milliarder kroner.

 

Størst vekst kom i Tyskland, der eksporten økte med 18 prosent. Europa utenom Norden er fremdeles det største markedet for norsk møbel- og interiørbransje: 44 prosent av totaleksporten gikk hit, ifølge Hegnar.no 

 

Sara Polmar nominert til internasjonal designpris

Oslobunadspleddet er en hyllest til hovedstaden. Styling av Kirsten Visdal. Foto: Dreyer Hensley
Designer Andreas Engesvik. Foto: Siren Lauvdal
HiOA-studentenes vinnerbidrag. Foto: Røros Tweed

Studenter vant konkurranse

Oslobunadspleddet er ikke eneste nytt på pleddfronten. 

 

I fjor arrangerte Oslo Design Fair en  designkonkurranse. Produktet skulle baseres på Røros Tweeds standardkvaliteter for pledd og putetrekk. Fire nominerte finalister ble valgt ut av en fagjury, og pleddene ble stilt ut under messen i januar. 

 

Nå har folket stemt frem bidraget fra en gruppe studenter ved HiOA. Gruppen består av Linn Øistad, Gjertrud Grødem Stikbakke, Christina Tønnesland og Kaja Kristiansen. 

 

 

Nå får de en designavtale med Røros Tweed.

 

Les mer på Botrends forside 

 

Følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no og send oss gjerne tilbakemelding her

Les mer

Interiørarkitekt Nina Isabell Abrahamsen er en av dem som liker å ha noen grønne urter på kjøkkenbenken. De står aldri i direkte sol, men de får godt lys, noe urtene trives i. – Urter på kjøkkenbenken er ikke bare praktisk, men gir også et fint fargestikk, sier hun. Gjør bra mat bedre med urter 

Les mer

Den norske designeren Sara Wright Polmar er nominert til den prestisjetunge prisen  Formex Nova Design Award 2017 - Nordic Designer of the Year.  Prisen blir delt ut i Stockholm 23. august, og skal bidra til å promotere nordisk design av høy kvalitet.   - Det er jo veldig hyggelig med en slik nominasjon, særlig med tanke på hvor mange spennende og aktuelle unge designere som faktisk finnes i Norge og resten av Norden idag, sier Sara Polmar til Botrend.  Her kan du lese mer om norsk de

Les mer
Annonse

Ditt drømmekjøkken er produsert med omsorg og presisjon, ved et tradisjonsrikt treforedlingsfirma i Ballingslöv, Skåne. Drømmekjøkkenet har produsert kjøkken preget av hverdagsglede siden 1929. Interiør påvirkes av trender, godt håndverk av yrkesstolthet. Du kan derfor være sikker på at ditt Drømmekjøkken er produsert i et ærlig materiale, med utførelser tilpasset tidens tendenser.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland