Nå kan du svøpe deg i Knudsens kunst

Cathrine Knudsen lanserer eksklusive pledd.

Publisert 06. desember.2015 av

Oslo-kunstneren Cathrine Knudsen har de senere årene blitt en av Norges mest etterspurte og populære kunstnere.

 

Gjennom de siste ti årene har hun tatt folk med i sitt kunstunivers av sarte og naturlige farger.

 

Tidligere i høst lanserte hun en egendesignet vasekolleksjon via Hadeland Glassverk som gikk ut til publikum samtidig med utstillingen «Stille bevegelser».

 

Vasekolleksjonen ble utsolgt på rekordtid.

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

 

 

Cathrine Knudsens pledd. FOTO: PRODUSENTEN

Fungerer på tekstil

 

Nå lanserer Knudsen eksklusive pledd i samme univers som bildekunsten og vasene: i sarte, naturlige fargetoner, og myk ull.

 

- Via samarbeidet med Part Two har jeg sett at det visuelle uttrykket mitt også fungerer godt på tekstiler, sier Knudsen til Botrend.

 

I utgangspunktet startet det som en ide for bedriftsmarkedet. En eksklusiv gave bedrifter kan gi sine ansatte.

 

- Da jeg fikk prøven var pleddene mye finere enn jeg hadde drømt om. Dessuten kommer de i en boks som har et eksklusiv uttrykk, og er fin bare i seg selv. Så viste det seg at distributøren Inside Too gjerne ville ha den til noen av sine utvalgte kunder, forklarer Knudsen.

 

Nå blir pleddene tilgjengelig i et svært begrenset utvalg i interiørbutikker på Østlandet.

 

Her får du julegavetips til hjemmet

 

Få interiørtips av Jonathan Adler her. 

Knudsen viser pleddet i Oslo-atelieret sitt. FOTO: EVA GROVEN

Kvinner kjøper mest

 

Cathrine Knudsens pledd kan ende opp på mange nordmenns ønskelister til jul. 

 

Organisasjonen Virke anslår at handelen i desember vil øke med 3,5 prosent. I følge en undersøkelse fra samme organisasjon, vil hver nordmann i gjennomsnitt legge igjen 10.700 kroner på julehandelen i år. 

 

Administrerende direktør i Finans Norge, Idar Kreutzer, sier til NRK at vi er avhengige av at folk bruker penger på julehandelen. 

 

– Hvis man skrur på bremsen for hardt, så reduserer det etterspørsel og omsetning i varehandelen. Dette vil blant annet føre til økende arbeidsledighet og negative signaler i økonomien, sier Kreutzer til NRK.

 

Kvinner bruker i snitt 6.689 kroner, menn 6.060 kroner på julehandelen, ifølge Aftenposten.

Knudsen har også egen vasekolleksjon. FOTO: EVA GROVEN
Publisert 09. november.2016 av

I takt med befolkningsveksten bor vi trangere og tettere i byene. Familier blir gjerne værende i sentrum, og smarte plassbesparende løsninger er ettertraktet.

 

Det var bakgrunnen for det flerfunksjonelle spisebordet «Heim» som nå stilles ut på Kjeller. Det er avgangselevene ved Høgskolen i Oslo og Akershus som stiller ut sine eksamensoppgaver i fordypningsfaget Produktdesign.

 

 

- Det skulle være et realistisk prosjekt hvor vi så på alt fra frakt og konstruksjon til byggekostnader. Vi har tatt utgangspunktet i at stadig flere har mindre plass hjemme, og laget et bord som kan brukes til mer enn bare bespisning, sier Vilde Hagelund.

 

Sammen med Martine Breen, Dag Fridtjof Nitschke, Filip Rukan og Sovei Giæver har hun designet et spisebord som også gjør nytten som arbeidsbord. En ting er plassen, men selv de som har eget arbeidsområde, ender som regel opp ved spisebordet likevel.

 

- Vi har sett det blant familie og venner – vi bruker spisebordet til det meste, sier Hagelund.

 

Les også: Internasjonal suksess for norske trefjøler

 

Designstudentene på Kjeller har laget et kombinert spise- og arbeidsbord. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Holder det enkelt

De fem studentene har jobbet med prosjektet i kort tid. Fra idéstadiet til den ferdige prototypen som nå står utstilt på Kjeller, tok det kun to og en halv måned. Og da skulle tegningene være såpass gode at spisebordet kunne gå rett i produksjon.

 

- Vi har jobbet mer realistisk enn tidligere, studert markedet nøye og holdt igjen på kostnadene. For at det skal være et bord folk har råd til, kan det ikke ha for avanserte løsninger, forklarer Dag Fridtjof Nitschke.

 

F.v. Vilde Hagelund, Sovei Giæver, Dag Fridtjof Nitschke and Martine Breen. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Resultatet ble et spisebord i bjørkefinér belagt med eik. En hvit stålkonstruksjon bærer bordplaten og er designet slik at det rammer inn de skårvinklede bordbeina.

 

En vinklet trelist fungerer som spor for platen som skyves ned for å få frem arbeidsplassen. Usynlige hull gir plass til lader og sørger for luft. De har fått tilbakemelding om at de burde bygge plass til støpsel og kontakt ut fra beinet, men designerne ville ikke lage en «Swiss Army Knife».

 

- Det skal ikke være tusenvis av funksjoner for da løper kostnadene. Vi hadde også lyst til å bruke heltre, men det ville blitt for dyrt. Da kunne vi også risikert at skyvefunksjonene endret seg med tiden ettersom heltre er levende.

 

Les mer om interiør og design her

 

De er foreløpig ikke helt enige om prisen, men antar at den vil ligge på rundt 12.000 kroner i butikk.

 

En idé for videreutvikling er å utforme større og mindre enheter med tilsvarende priser, som kunden kan velge selv. I dag har bordet standard størrelse på 100 x 180 cm og høyde på 76 cm.

 

Les også: Rødt er trendfargen for 2017, ifølge Fargerike

 

Utprøving av funksjon i en tidlig prototype. FOTO: DAG NITSCHKE
At de var fem om designet var snarere enn fordel enn en ulempe, mener Vilde Hagelund. FOTO: DAG NITSCHKE

Skandinavisk uttrykk

I forbindelse med lanseringen av Heim lagde Vilde Hagelund en video som viser bordets unike funksjoner. Den førte til stor respons i sosiale medier og en rekke henvendelser.

 

- Avtalen var at bordet skulle stå hos Vilde når det ble ferdig, men nå som jeg ser hvor fint det er blitt begynner jeg å angre på den avgjørelsen, sier Martine Breen lattermildt.

 

Og mange har spurt Vilde Hagelund om hvor mye hun vil ha for bordet. Per dags dato er det ikke til salgs, men den store drømmen er å få bordet i produksjon.

 

Les mer om norsk design på Botrend

 

For designerne tror de har truffet med spisebordet – at det kan fylle et tomrom i markedet. Neste uke faller dommen fra veilederne og lærerne. Men vel så viktig blir dommen på alle søknadene de har sendt ut.

 

Gjennom skolen har de meldt seg på den store bransjemessen Stockholm Furniture & Light Fair, en rekke design awards, og alt annet som er relevant.

 

- Spisebordet er norsk design, og har et typisk skandinavisk uttrykk som jo er veldig i tiden. Vi er veldig stolte av hva vi har fått til, sier Vilde Hagelund.

 

Les mer på Botrends forside

 

Tips oss gjerne her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Målet er at "Heim" kan selges i butikker som Bolia og Habitat - her fotografert hos Habitat på Skøyen. FOTO: VILDE HAGELUND
I arbeidsseksjonen kan bøkene og PC'en bli liggende under platen som skyves enkelt på plass. FOTO: VILDE HAGELUND
Les mer

Studio M3 har holdt til Bygdøy Allé i flere år, men da bedriften vokste, lokalene ble for små, og leien for høy, måtte daglig leder Martin Andersen se seg om etter andre alternativer. Det endte med et 250 kvadratmeter stort industrilokale med skjermet beliggenhet i Sandvika. 

Les mer

Julens fine festbord

Om å låne, ha tradisjoner og uante behov.

Publisert 06. desember.2015 av Fanny Dehn Arvesen

Julens fineste festbord får du ved å samle de fineste gjestene rundt bordet. Så på en måte har du allerede gjort det. Da mangler ”bare” alt det andre. Jentenes julebord er for meg høydepunktet i førjulens mange festivistas. I år var det min tur til å arrangere – mitt første ordentlige selskap etter at vi flyttet inn i det ”nye” huset. Riktignok har vi eid i seks år nå, men seks år føles ikke så lenge når tiden flyr. Og det gjør den. Her kan du lese flere innlegg fr

Les mer
Annonse

 Historien til Italian House strekker seg helt tilbake til 1979, og for tre år siden gjennomførte de en omfattende stilendring. Møblene deres føyer seg nå stilmessig inn i dagens trendbilde. Italian House produserer sine kvalitetsmøbler i Portugal og Italia. Ett nøkkelord her er «custom made». De kan produsere alle møbler etter kundens egne spesifikasjoner. − Vi har mulighet til å etterkomme kundens ønske både når det gjelder spesielle mål og egne tekstiler, forteller Nina As

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland