Julekuler blir tidløse samleobjekter

Spesielt de fra Georg Jensen, Karen Blixen og Lene Bjerre.

Publisert 12. desember.2015 av

Kähler julekuler spås til å bli en kortvarig trend, mens julekulene til Georg Jensen, Karen Blixen og Lene Bjerre trolig vil fortsette å være tidløse samleobjekter.

 

Det mener daglig leder på Tilbords, Siri Killi Bilben. I flere år har kulene til Lene Bjerre blitt revet vekk fra butikkhyllene, og hengt på trær rundt om i de norsk hjem. Bilben tror tradisjoner er grunnen til den store samletrenden.

 

– Jeg har en oppfatning av at folk vil holde på tradisjoner de har vokst opp med, og fine kuler på juletreet er en sterk tradisjon i Norge. I tillegg til å være kvalitetsbevisst, tror jeg også folk er opptatt av følelsen det gir dem når de kan henge noe nytt på treet, sier hun.

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

–Kortvarig trend

 

Det verdensberømte keramikkmerket Kähler, godt kjent for sine vaser, har i år lansert matchende julekuler.

 

 

HC Bauer fra Slemmestad er Kählers nye designer 

 

 

Bilben tror absolutt disse vil slå an blant nordmenn, men at det kan bli en kortvarig trend.

 

 

– Disse kulene er håndlaget og av tidløst og skandinavisk design, noe jeg har et inntrykk av at folk er opptatt av. Likevel tror jeg ikke disse er unik nok til å bli et samleobjekt på linje med Blixen, Bjerre, og også Holmegaard, som kommer med ulike design og motiv hvert år, sier hun.

 

Lag juledekor med Silje Sandmæl

 

Saken fortsetter under bildene. 

Julekuler fra Kähler. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Julekuler fra George Jensen. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Samler til seg selv og barna

 

Georg Jensen har også produsert julekuler i flere tiår, og med kuler i ulike design hvert år, er disse svært populære samleobjekt.

 

– Hvert år designes nye, unike kuler. I tillegg kommer tre faste design, et hjerte, en kule og en bjelle med motiv av årets mønster. Spesielt disse tre er veldig populære, forteller Siv Sanchez-Vedlog, medarbeider hos David Andersen. Selv samler hun disse både til seg selv og sine to barn.

 

– Grunnen til at den er så populær, tror jeg er det tradisjonelle designet som enkelt kan kombineres med annen pynt. Selv samler jeg bjellen fra Georg Jensen, som inngraveres med årstall. Disse sammen med barnas dorullnisser blir så utrolig fint, og en fin tradisjon jeg ønsker at mine barn skal ta med seg videre. Derfor samler jeg de samme bjellene til mine barn, sier hun.

 

Lene Bjerre feirer 40 år og går nye veier

Daglig leder i SH Interiør, Jannicke Huseby. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Satser på eksklusivitet

 

På SH Interiør satses det også på eksklusive julekuler dette året. Daglig leder Jannicke Husebye, har inntrykk av at forbrukere er kvalitetsbevisst og ønsker spesielle og forseggjorte kuler på treet.

 

– Interiør er blitt mote, og man vil gjerne ha noe trendy og nytt på treet. Dette er eksklusive kuler som varer og som man behandler med møysomt. Nordmenn er glad i å pynte, og i julen handler det ikke om å være minimalistisk, men heller overdådig. forteller hun.

 

Her er høstens teppetrender. 

 

Husebye forteller at gull, sølv og hvitt alltid er populære farger på treet, men at det denne julen også er trendy med jordtoner.

 

– I år skal vi være veldig naturtro. Derfor er dype, gyldne toner av brunt og grønt veldig populært. Fugler og fjær på treet er også trendy, og i tillegg blir fargerike julekuler stadig mer ettertraktet, sier hun. Etter en nøytral og stram periode, mener hun folk er opptatt av nye impulser med andre farger og mer mønster.

 

– Dette året skal også turkise kuler henge på treet. De kan også dekoreres i vindu eller som bordpynt, eller gi en eksklusiv følelse med levende lys i ulike rom, tipser hun.

 

I dette huset er julen svart og hvit

Julekuler fra SH Interiør. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Juledekorasjoner fra Karen Blixen. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Les mer
Annonse

Heidi og Frode Falk er tredje generasjon, og kundebehandling er viktig for familiebedriften som strekker seg tilbake til 1950. − Vi tilbyr gratis hjemkjøring og montering over hele Østlandet. Dette er en kostand som vi tar på oss, og en service som gjør at vi skiller oss ut. Det er veldig viktig for oss, påpeker Frode. Med konseptet Falk-service får du god valuta for pengene samtidig som du velger kvalitet. Ønsker du råd om møbler, innredning, form, farge, funksjon eller kvalitet hj

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland