Julekuler blir tidløse samleobjekter

Spesielt de fra Georg Jensen, Karen Blixen og Lene Bjerre.

Publisert 12. desember.2015 av

Kähler julekuler spås til å bli en kortvarig trend, mens julekulene til Georg Jensen, Karen Blixen og Lene Bjerre trolig vil fortsette å være tidløse samleobjekter.

 

Det mener daglig leder på Tilbords, Siri Killi Bilben. I flere år har kulene til Lene Bjerre blitt revet vekk fra butikkhyllene, og hengt på trær rundt om i de norsk hjem. Bilben tror tradisjoner er grunnen til den store samletrenden.

 

– Jeg har en oppfatning av at folk vil holde på tradisjoner de har vokst opp med, og fine kuler på juletreet er en sterk tradisjon i Norge. I tillegg til å være kvalitetsbevisst, tror jeg også folk er opptatt av følelsen det gir dem når de kan henge noe nytt på treet, sier hun.

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

–Kortvarig trend

 

Det verdensberømte keramikkmerket Kähler, godt kjent for sine vaser, har i år lansert matchende julekuler.

 

 

HC Bauer fra Slemmestad er Kählers nye designer 

 

 

Bilben tror absolutt disse vil slå an blant nordmenn, men at det kan bli en kortvarig trend.

 

 

– Disse kulene er håndlaget og av tidløst og skandinavisk design, noe jeg har et inntrykk av at folk er opptatt av. Likevel tror jeg ikke disse er unik nok til å bli et samleobjekt på linje med Blixen, Bjerre, og også Holmegaard, som kommer med ulike design og motiv hvert år, sier hun.

 

Lag juledekor med Silje Sandmæl

 

Saken fortsetter under bildene. 

Julekuler fra Kähler. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Julekuler fra George Jensen. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Samler til seg selv og barna

 

Georg Jensen har også produsert julekuler i flere tiår, og med kuler i ulike design hvert år, er disse svært populære samleobjekt.

 

– Hvert år designes nye, unike kuler. I tillegg kommer tre faste design, et hjerte, en kule og en bjelle med motiv av årets mønster. Spesielt disse tre er veldig populære, forteller Siv Sanchez-Vedlog, medarbeider hos David Andersen. Selv samler hun disse både til seg selv og sine to barn.

 

– Grunnen til at den er så populær, tror jeg er det tradisjonelle designet som enkelt kan kombineres med annen pynt. Selv samler jeg bjellen fra Georg Jensen, som inngraveres med årstall. Disse sammen med barnas dorullnisser blir så utrolig fint, og en fin tradisjon jeg ønsker at mine barn skal ta med seg videre. Derfor samler jeg de samme bjellene til mine barn, sier hun.

 

Lene Bjerre feirer 40 år og går nye veier

Daglig leder i SH Interiør, Jannicke Huseby. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Satser på eksklusivitet

 

På SH Interiør satses det også på eksklusive julekuler dette året. Daglig leder Jannicke Husebye, har inntrykk av at forbrukere er kvalitetsbevisst og ønsker spesielle og forseggjorte kuler på treet.

 

– Interiør er blitt mote, og man vil gjerne ha noe trendy og nytt på treet. Dette er eksklusive kuler som varer og som man behandler med møysomt. Nordmenn er glad i å pynte, og i julen handler det ikke om å være minimalistisk, men heller overdådig. forteller hun.

 

Her er høstens teppetrender. 

 

Husebye forteller at gull, sølv og hvitt alltid er populære farger på treet, men at det denne julen også er trendy med jordtoner.

 

– I år skal vi være veldig naturtro. Derfor er dype, gyldne toner av brunt og grønt veldig populært. Fugler og fjær på treet er også trendy, og i tillegg blir fargerike julekuler stadig mer ettertraktet, sier hun. Etter en nøytral og stram periode, mener hun folk er opptatt av nye impulser med andre farger og mer mønster.

 

– Dette året skal også turkise kuler henge på treet. De kan også dekoreres i vindu eller som bordpynt, eller gi en eksklusiv følelse med levende lys i ulike rom, tipser hun.

 

I dette huset er julen svart og hvit

Julekuler fra SH Interiør. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Juledekorasjoner fra Karen Blixen. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Publisert 25. november.2016 av

I år er det 50 år siden Jette Frölich inviterte til sin første julestue hjemme i Trørød på Nordsjælland. Det som opprinnelig var ment som en hyggelig markering for familie og venner, endte med å bli en eventyrlig suksess. Og en ny levevei for den daværende dagmammaen.

 

- Det hele startet med denne håndlagde julepynten som Bo Bedre-redaktøren oppdaget hjemme hos oss. Han ville kjøpe alt, og jeg skulle få 200 kroner per modell! Som dagmamma fikk jeg 100 kroner per barn i måneden, så du kan tro hvor mye det var, forteller Jette Frölich energisk.

 

Den 76 år gamle designeren smiler fra øre til øre. Hun styrer frem og tilbake i sitt hjem i Søllerød hvor hun har holdt hoff siden 1984. Her har verkstedet gode lysforhold fra morgen til kveld, og det er her de populære juledekorasjonene blir til.

 

 

Jette Frölich er like aktiv i dag som hun var for 50 år siden. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

- Min drøm har vært å lage en helårskolleksjon, men det er jo julen som står mitt hjerte nær. Det var den beste perioden da jeg vokste opp. Det var alle aktivitetene, den gode stemningen og min mor som var så mild – noe hun ikke var ellers, forteller Frölich ettertenksomt.

 

- Tenk hvis folk var så søte med hverandre resten av året som de er i julen.

Er du i København mellom 27. november og 15. desember kan du besøke designerens eget hjem. FOTO: MIKKEL GABA
Det idylliske huset ligger utenfor København. FOTO: MIKKEL GABA

Lager julestuer i Norge

50 år med julestuer har blitt til dekorasjoner i glass, porselen, messing, jern og papir. Lyslykter, kakebokser og julesnaps-flasker for Holmegaard. Særlig sistnevnte er det mange nordmenn forbinder med designeren som også har laget julestuer i Norge.

 

 

- Det var den danske ambassadørfruen til Norge som spurte om jeg ikke kunne pynte i Norge også. Jeg sa at da måtte det være på et pent sted, og Lysebu er virkelig noe av det peneste jeg har sett.

 

Les også: Slik lager hun de populære julekulene

 

I år er julestuen på Lysebu i Holmekollen pyntet for 22 året på rad. I gull, sølv og hvitt. Også Glassmagasinet ble dekorert av 76-åringen for noen uker siden.

 

Og i hjemlandet Danmark har både Tivoli og Nivaagaards malerisamling, i tillegg til Frölichs privat hjem, fått sine respektive julestuer.

 

Fru Frölich sammen med sønnen Johan som styrer selskapet. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Satset internasjonalt etter suksess i Teheran

Den store satsningen på julestuer og juledekorasjoner skjedde først på midten av 70-tallet. Jette og familien bodde i Teheran, Iran, hvor den daværende ektemannen arbeidet med gass. Den energiske damen var ikke typen til å ligge stille og stelte i stand alt mulig av aktiviteter.

 

- Så da kan du tro jeg ville holde julestue i Teheran! Jeg holdt huset oppe i åtte dager og det kom folk med alle slags mulige nasjonaliteter. De syntes det var fantastiske å få julepynt i Teheran. Og det var da jeg skjønte det – at julepynt, det kunne jeg selge til alle.

 

Les mer om dansk design her

 

Etter noen år vendte hun hjem, jobbet hardt for å bli godkjent som dansk kunsthåndverker og fikk napp hos ærverdige Illums Bolighus i København. Her fikk hun pynte, men bare én gang. Det var tradisjon at man byttet designere og dekoratører hvert år. Frölich ble i 29 - sammenhengende.

 

- Så kom Holmegaard og ville ha juleflasker, og så kom Royal Copenhagen og ville ha porselen. Jeg tror jeg har laget 60 til 70 nye ting hvert år de siste 25 årene.

 

Jette smiler og rister på hodet. Det var egentlig arkitekt hun ville bli. Istedenfor endte hun opp med å bli juledronningen over alle juledronninger. Og som en slags takk for trofaste kunder åpner hun nå opp sitt eget hjem.

I anledning 50 års jubileet: Blomsterpiken i 18 karat gull. FOTO: MIKKEL GABA
Den eventyrlige verdenen begynte med figurer i jern og sink. Her er sølvhjerter med bomster. FOTO: MIKKEL GABA

Savnet intimiteten

- Jeg har pyntet i noen av de vakreste steder jeg vet om. Men jeg har merket at jeg har savnet intimiteten jeg opplevde da jeg startet i gamle dager, forteller Jette Frölich.

 

Det er litt over en uke til hun skal åpne sitt private hjem for de besøkende, og det er mye som skal på plass. Hun styrer frem og tilbake – med den fire år gamle cocker spanielen Charlie hakk i hæl. Hennes sønn, Johan Frölich, som styrer bedriften, er innom for å få noen detaljer på plass.

 

Les også: Hvor tidlig kan jeg egentlig pynte til jul?

 

Jette Frölich åpner sitt nydelige kjøkken for besøkende i anledning jubileet. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

- Han mente det ikke var en god idé å ha dette hjemme. Men jeg stod på mitt, for i dag er det så mange julemarkeder og julestuer at det er vanskelig å skille seg ut i mengden.

 

I storhetstiden da det ikke fantes så mange alternativer, kunne det komme rundt 15.000 mennesker på en måned. I år regner Jette Frölich med at kanskje 3.000 dukker opp i løpet av utstillingens to uker.

 

- Du kan på en måte si at ringen er sluttet. Men det betyr ikke at jeg gir meg! Tvert imot er jeg allerede i gang med julekolleksjonen for 2018. Jeg ligger alltid langt foran.

 

Jette Frölichs julestue er åpen alle dager fra kl.11-17, fra første søndag 27. november, til og med torsdag 15. desember. Hun har også flere utstillinger i København - oversikten finner du her.

 

Adresse: Koefoeds Bakke nr.5, veibeskrivelse finner du her.

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. Og følg oss på Facebook og Instagram under Botrend.no

 

Les mer

Da huseier, som ønsker å være anonym, tok kontakt med arkitekt for å få et skreddersydd hjem på Billingstad som passet familien på fem, tegnet arkitekt Lars Lantto i Askim Lantto arkitekter tre skisser.  

Les mer

Det danske møbelselskapet Sofacompany har på kort tid etablert seg som en suksess i Norge. Firmaet satser, og har skapt sin suksess, på egen nettbutikk der de lover lekker design til konkurransedyktige priser, levert direkte på døren. 

Les mer
Annonse

Hos Fyr & Flamme er grillsesongen langt fra sesongbasert. Det moderne utleielokalet har sitteplasser til 50 personer, et storkjøkken med alle fasiliteter og en lounge med barløsning. Et avansert grillrom der du kan grille og røyke maten innendørs, er elegant integrert bak hele glassflater. Et innholdsrikt konferanserom er tilgjengelig for møter og annen kursvirksomhet. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland