Publisert 15. desember.2015 av

Hjemme hos Anna Wagner Norseng er det bare julepynten som er tradisjonell. Resten av hjemmet bærer preg av hennes mange fjerne reiser østover. 

 

– Nå har jeg akkurat vært i Marrakech, en utrolig fascinerende by. Dette teppet kjøpte jeg der, jeg er veldig glad i godt håndverk.

 

Den bereiste huseieren peker på en lang løper i gylne jordfarger vevd i ull.

 

– Jeg inspireres helt klart av reisene mine. India og Bali er favorittstedene, der finner jeg alltid spennende ting.

Hjemme hos Anna Wagner Norseng er det bare julepynten som er tradisjonell. FOTO: TRINE JØDAL

Svartmalt tømmervilla

Men tilbake til Vinter-Norge. Utenfor den svartmalte tømmervillaen laver snøen ned. Innenfor de tykke veggene blander kongerøkelse seg stemningsfullt med Bugge Wesseltofts lavmælte toner.

 

Julen er kommet til et av de tre eldste husene på Nesøya. Rommene er møblert med eksotiske møbler, spennende tablåer satt sammen av skulpturer og kunst fra India, Kina og Indonesia. Anna Wagner Norseng designer og produserer interiør, møbler og klær selv, fra nettopp Det fjerne østen.

– Jeg elsker julen, utbryter trebarnsmammaen mens hun danderer små håndlagde halmfigurer på fatet rundt små pepperkakehus.

 

Hundre år gammel julepynt

– Jeg arvet disse av familien og nå har de rundet 100 år. Jeg har noen andre som er litt større og henger i vinduet i stuen, de er nok 50 år nå. Jeg syns halm er nydelig til jul, det er noe med den gylne fargen og det naturlige. Det samme gjelder juletreet, det må være ekte. I år har vi vært ute hele gjengen og hugd vårt eget juletre.

 

Anna forteller at hun er litt streng når det gjelder pyntingen av selve treet.

 

– Jeg liker det enkelt pyntet. Røde hjerter og små figurer i halm, samt lys. Så når barna var mindre fikk de sin egen busk de kunne pynte av hjertens lyst. Nå bryr de seg ikke lenger.

På det flere meter lange spisebordet som Anna fikk spesiallaget av gamle materialer, står det hvite juleroser, hyasinter og tulipaner. En annen tradisjon hun holder i hevd.

Øst møter vest hos Anna. FOTO: TRINE JØDAL
Juletreet hugger familien selv. FOTO: TRINE JØDAL
Familien bor i en gammel tømmervilla på Nesøya. FOTO: TRINE JØDAL

Juleblomster

– Hvert år plasserer jeg juleblomstene rundt omkring i huset, med mose over jorden. Før snøen kommer kan man jo gå ut å hente selv, tipser estetikeren som også vil slå et slag for gult som julefarge.

 

– I kombinasjon med kobber, sølv og gull er det lune og stemningsfulle nyanser i en ellers mørk tid.

 

Det er 17 år siden familien tok over tømmervillaen med uthus som ble til hønsehus. Alle rommene har smakfullt blitt pusset opp. Et av de siste store grepene Anna gjorde var å gjøre om den største stuen til kjøkken.

 

Altanen ble innlemmet og resultatet har blitt et allrom på 30 kvm og fire meter under taket. Kortveggen som vender ut mot sjøen har fått store dører med vinduer i glass som strekker seg fra gulv til tak for å få mest mulig lys inn.

 

Moderne funksjonalitet på Høvik.

Kobber, sølv, gull og gult lysner opp. FOTO: TRINE JØDAL
Anna Wagner Norseng designer og produserer interiør, møbler og klær selv. FOTO: TRINE JØDAL

70 stykker til bords

– Det er ikke bare at vi lager mat og spiser her, men barna gjør lekser og jeg sitter gjerne i dagsofaen ved vinduet og leser. Det er rett og slett familierommet hvor vi alle samles.

 

Flere dager i uken har de familie eller venner på besøk.

 

– Vi blir fort opptil 12 stykker rundt bordet.

 

– Og i julen?

 

– Andre juledag er vi som regel 35 personer, men vi har faktisk vært 70 stykker! ler den gjestfrie vertinnen.

Flere dager i uken har familien besøk av venner og familie. FOTO: TRINE JØDAL
Anna elsker julen og alt som hører med. FOTO: TRINE JØDAL

Huset vårt:

  • Navn: Anna Wagner Norseng. Gründer/innehaver av grossistfirmaet Anouska colorful living (www.anouska.no)

 

  • Bor: Med barna Ola, Una og Ida. Pluss omplasseringskattene Pancho og Siso, en hane og pensjonert høne.

 

  • Bolig: Laftet tømmerhus på Nesøya på ca. 250 m2 fordelt over tre etasjer, pluss uthus og hønsehus. Oppført i 1910 og er en av de tre eldste boligene på Nesøya.

 

Annas jul:

  • Tilfeldig, tradisjonelt eller designjul?
    Tradisjonell. Jeg henter frem samme julepynten hvert år, baker pepperkakehus med barna og vi hogger vårt eget juletre.

 

  • Viktigste når jeg pynter til jul er:
    Tradisjon og gjenkjennelse. Her finner jeg ikke på mye sprell. Eneste må være at i stedet for ett pepperkakehus i år, har vi laget flere små.

 

  • Juledekorasjonen som har fulgt meg lengst er:
    Engelen jeg fikk fra moren min da jeg var ca 2-3 år, den kommer frem hvert år. Det samme gjør julepynten av halm som jeg har arvet av familien. Den eldste må være over 100 år gammel.

 

  • Kommer aldri over dørstokken av julepynt:
    Juletre av plast! Jeg må ha ekte tre som jeg selv fester lysene på.

 

  • Mitt beste innredningstips til julen er:
    Mange juleblomster. Yndlingsblomsten min til jul er juleroser. Jeg har også flere hvite hyasinter og hvite tulipaner. Kombinasjonen av grønt og hvitt er nydelig. Det vinterlige hvite og det friske grønne som minner om våren som kommer. Kongerøkelse, selvsagt, og plassere levende lys rundt i rommene.
Publisert 07. februar.2017 av

SMI – Samarbeidsrådet for møbel og interiør – du kan like gjerne notere deg navnet med en gang.

 

For første gang har norske produsenter, designere, organisasjoner og utdanningsinstitusjoner gått sammen om et felles mål: Å etablere norsk design som en merkevare.

 

En merkevare her hjemme og der ute. Norge har mer å by på enn vakre fjell og fjorder, fisk og olje, mener en av de deltakende aktørene, Ove Rogne i Northern Lighting.

 

- Det har aldri skjedd før at alle ledd har klart å enes om en felles plan uti fra våre forskjellige behov. Norsk design er kult, og nå skal vi vise det frem sammen, sier Rogne.

 

I lokalene til Northern Lighting er det full fart. Designere er i ferd med å montere vårens nyheter, samtidig som det skal pakkes og organiseres til Skandinavias største designmesse; Stockholm Furniture & Light Fair.

 

Administrerende direktør Rogne er entusiastisk. Her skal SMI debutere. Med det beste norske.

 

- Flere bedrifter må på banen

En blanding av unge og mer etablerte designere skal stille ut sine arbeider ved den norske ambassaden i Stockholm denne uken. Onsdag kveld åpner ambassadør Kai Eide utstillingen «A colour composition – New Norwegian Design» i egen residens. Stort oppmøte av internasjonal presse er ventet.

 

- Den skandinaviske stilen brer om seg. Disse rene enkle linjene, de spennende materialene, de friske fargene og den gode funksjonen som "er oss" slår an i hele verden. Og internasjonalt er de imponert over nivået. Hvor mange talenter vi faktisk har, og hvordan de jobber så godt sammen. Vi har en positiv samarbeidskultur akkurat nå, der en del andre land sliter med mye negativ konkurransekultur mellom designere og andre fagaktører lokalt, sier Rogne.

 

Eksempler nevnes i fleng. Som den bejublede «Structure-utstillingen» i Milano i fjor, og Klubben – et nettverk bestående av flere designere.

 

- Vi har mange designere, men de fleste må produsere utenlands for å få det til å gå rundt. Vi er nødt til å få flere norske bedrifter på banen, og det er det plass til. Men da må også konsumenter som deg og meg ta ansvar. Vi kjøper jo dansk i fleng, men kunne jo strengt tatt valgt norsk, sier Rogne og rister lett oppgitt på hodet.

 

- For ikke å snakke om den offentlige innkjøpsordningen. Det må brukes mer norsk design i de store prosjektene.

 

Ove Rogne er en av initiativtakerne til SMI. FOTO: CHRIS TONNESEN

Les også: Dette offentlige prosjektet valgte norsk møbeldesign

 

En ny tid

Men det er altså håp i hengende snøre. Nå skal det snus. Og snuoperasjonen starter i Stockholm.

 

- For en gangs skyld er også produsentene i fokus. Med norske og utenlandske produsenter som samarbeider med norske designere. Denne sammensetningen er annerledes enn det vi vanligvis arbeider med, sier kurator Jannicke Kråkvik over telefon.

 

Hun er i Berlin sammen med ektemannen og samarbeidspartner Alessandro D’Orazio. For å montere «Structure» i de nordiske ambassadene – Felleshuset som huser Norges, Sverige, Danmarks, Finlands og Islands ambassader.  

 

Her finner du alt om norsk design

 

- Det skjer utrolig mye akkurat nå. Det er utstillinger og mer støtte fra både det offentlige og det private. Det virker som det er en større respekt og forståelse for hva faget er. Det er en stor interesse for norsk design fra utlandet, slår Kråkvik fast.

 

Stylistduoen Kråkvik D’Orazio fikk inn så mange søknader at de så seg nødt til å utvide utstillingen.

 

Selve utstillingen er bygd inn i de åpne rommene i det som anses som arkitekt Knut Knutsens hovedverk. Ambassaden stod ferdig i 1952, og har en rekke norske design og kunsthåndverksarbeider i eget eie. Nå kommer det enda mer. Om enn for bare noen dager.

 

Alessandro D'Orazio og Jannicke Kråkvik har kuratert ambassadeutstillingen. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN

- Ideen er å bruke farger som baser og deretter samle produktene uten å lage store rigger som skygger for arkitekturen og innredningen i det ærverdige huset. Det vil være fokus på produktene, forklarer Kråkvik.

 

Fargene blått, rosa og cashmere skal fremme nylanseringene som kommer fra en rekke kjente, men også unge nykommere (Se fullstendig liste lenger ned i saken.)

 

Les også: Møt nykommerne Studio Føy som stiller ut i Stockholm

 

 

Peter Opsvik er en legende innen norsk industridesign og viser frem den nye stolen "Woodwork". FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
"Sfera II" boks designet av Kristine Bjaadal. "PI" bord designet av Anderssen&Voll for Fjordfiesta. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN

 

- God butikk

Stockholms-utstillingen er SMI’s første, men samarbeidsrådet er også tungt inne i årets Milano-utstilling «Everything is connected».

 

Utover utstillinger skal de jobbe videre med fem konkrete forslag til hvordan veksten kan økes. Det innebærer blant annet en mer designdrevet eksportnæring og et nasjonalt program for design- og merkevaredrevet ferdigvareindustri. De skal også jobbe strategisk med å stimulere til økt industriproduksjon.

 

Til det trengs det både øremerkede midler, aktive parter og vilje. Og denne viljen synes å være tilstede. Ifølge en undersøkelse gjort av DogA, viser det seg lønnsomt å satse strategisk på design. 87 prosent sier de opplever bedre omdømme, 73 prosent fikk flere kunder, og 72 prosent økte lønnsomheten.

 

Det skal være god butikk å satse på merkevarebygging og gode designprodukter, mener Jan Christian Vestre i møbelprodusenten Vestre som også er tungt inne i SMI.

 

- Vi har ikke vært gode nok på merkevarebygging, sa han da SMI inviterte til frokostmøte før jul.

 

- Vi må bruke mer kortreiste materialer av høy kvalitet. Bruke trær – mange mener jo at Norge er i ferd med å gro igjen. Bruke mer av det grønne metallet aluminium. Vi må øke konkurransekraften med ny teknologi og en ny industrivirkelighet.

 

Tilbake i Northern Lightings residens i Bygdøy Allé i Oslo er administrerende direktør Ove Rogne optimistisk. Han gleder seg til Stockholm – både til selskapets egne stand på messeområdet og til utstillingen i ambassaden.

 

- Arbeidet med felles satsing gjennom SMI har klart å kombinere forskjellige behov mellom sentrale aktører innen designfeltet og en 3-års plan. Vi får se hvordan det går, og ta det derfra. Det er i alle fall veldig bra at vi alle samarbeider godt og får norsk design ut i verden!

 

Les også: De vil utkonkurrere danske med ny, helnorsk sofa

 

Fakta om utstillingen og SMI

  • SMI – Samarbeidsrådet for møbel og interiør ble etablert i 2016.
  • SMI er et nettverk bestående av designere, produsenter, organisasjoner og utdanningsinstitusjoner.
  • Målsettingen er å skape flere vekstkraftige merkevareprodusenter i Norge, øke den totale verdiskapningen, samt sette norske designere og merkevareprodusenter på kartet gjennom eksport av bærekraftige designprodukter- og løsninger.
  • Utstillingen «A colour composition – New Norwegian Design» vises i samarbeid med DogA, den norske ambassaden i Stockholm, DU, Innovasjon Norge, Norsk Industri, Norwegian Crafts, Polyflor og Oslo Design Fair.
  • Disse stiller ut: Anderssen&Voll, Andreas Bergsaker, Andreas Engesvik, Artek, Beate Einen, Bjørn van den Berg, Daniel Rybakken, Elementa, Elisabeth von Krogh , Everything Elevated, Fjordfiesta, Fogia, Fora Form, Gridy, Hallgeir Homstvedt, Heymat, Hjelle, Ichendorf Milano, Jenkins&Uhnger, Jonas R. Stokke, Kaja S. Dahl, Kim Thomé, KnudsenBergHindenes, Kristine Bjaadal, Kristine Five Melvær, Lillian Tørlen, Mikael Pedersen, Muuto, New Works, Noidoi, Northern Lighting, Osloform, OTHR, Peter Opsvik, Runa Klock, Røros Tweed, Sara Polmar, Scandinavian Business Seating, Siv Lier, Skagerak, StokkeAustad, Torsteinsen Design, Trefjøla, Vacheron Constantin, Vera & Kyte, Wan Den Weghe, Wik og Walsøe og Woud.

 

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram @botrend.no

"Dong" vase designet av Kim Thomé. "Aura" speil - Bjørn van den Berg for New Works. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
"Wallbox" fra Sara Polmar, "Falla" vase - Linda Svedal Walsøe, "Groove" marmor brett - Hallgeir Homstvedt for MUUTO, vasen "Duo" av Torsteinsen Design, produsert i samarbeid med Vidar Koksvik og lampen "Balancer" av Yuue for Northern Lighting. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
"Dråpe" trefjøl av Gridy for Trefjøla. "EE" lysestaker av Everything Elevated for OTHR. "Paddle" salt- og pepperskåler av Noidoi for Skagerak. "Spring" brett av Siv Lier. "Tind" sett av Osloform. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
"Bambi" stol av Rastad&Relling, relansert av Fjordfiesta og Utopia Workshop. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
Les mer

Høye vegger, en innside som er fylt med puter og en generøs dybde. Sofanyheten fra den sunnmørske møbelbedriften LK Hjelle og designer Hallgeir Homstvedt gir deg det du trenger for å bygge rede i stuen. «Niu» har de kalt den – katalansk for nettopp «rede». - Det er som en binge med puter. Mykt og godt uten at du synker for langt nedi, sier Hallgeir Homstvedt. Designeren setter seg godt til rette i sofaen som vises frem for første gang under bransjemessen Oslo Design Fair på Lill

Les mer

En skolevei på 40 kilometer, fra Nesøya til Skedsmo. Det kan bli hverdagen til interiør-elev Henriette Drake (17) til neste år.  

Les mer
Annonse

Montana er et modulbasert hyllesystem med uendelig mange muligheter. Montana ble utviklet av Peter Lassen i 1982. Filosofien er enkel: Alle elementer i Montanas univers skal kunne kombineres, være praktiske, vakre og vare lenge.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland