Publisert 15. desember.2015 av

Hjemme hos Anna Wagner Norseng er det bare julepynten som er tradisjonell. Resten av hjemmet bærer preg av hennes mange fjerne reiser østover. 

 

– Nå har jeg akkurat vært i Marrakech, en utrolig fascinerende by. Dette teppet kjøpte jeg der, jeg er veldig glad i godt håndverk.

 

Den bereiste huseieren peker på en lang løper i gylne jordfarger vevd i ull.

 

– Jeg inspireres helt klart av reisene mine. India og Bali er favorittstedene, der finner jeg alltid spennende ting.

Hjemme hos Anna Wagner Norseng er det bare julepynten som er tradisjonell. FOTO: TRINE JØDAL

Svartmalt tømmervilla

Men tilbake til Vinter-Norge. Utenfor den svartmalte tømmervillaen laver snøen ned. Innenfor de tykke veggene blander kongerøkelse seg stemningsfullt med Bugge Wesseltofts lavmælte toner.

 

Julen er kommet til et av de tre eldste husene på Nesøya. Rommene er møblert med eksotiske møbler, spennende tablåer satt sammen av skulpturer og kunst fra India, Kina og Indonesia. Anna Wagner Norseng designer og produserer interiør, møbler og klær selv, fra nettopp Det fjerne østen.

– Jeg elsker julen, utbryter trebarnsmammaen mens hun danderer små håndlagde halmfigurer på fatet rundt små pepperkakehus.

 

Hundre år gammel julepynt

– Jeg arvet disse av familien og nå har de rundet 100 år. Jeg har noen andre som er litt større og henger i vinduet i stuen, de er nok 50 år nå. Jeg syns halm er nydelig til jul, det er noe med den gylne fargen og det naturlige. Det samme gjelder juletreet, det må være ekte. I år har vi vært ute hele gjengen og hugd vårt eget juletre.

 

Anna forteller at hun er litt streng når det gjelder pyntingen av selve treet.

 

– Jeg liker det enkelt pyntet. Røde hjerter og små figurer i halm, samt lys. Så når barna var mindre fikk de sin egen busk de kunne pynte av hjertens lyst. Nå bryr de seg ikke lenger.

På det flere meter lange spisebordet som Anna fikk spesiallaget av gamle materialer, står det hvite juleroser, hyasinter og tulipaner. En annen tradisjon hun holder i hevd.

Øst møter vest hos Anna. FOTO: TRINE JØDAL
Juletreet hugger familien selv. FOTO: TRINE JØDAL
Familien bor i en gammel tømmervilla på Nesøya. FOTO: TRINE JØDAL

Juleblomster

– Hvert år plasserer jeg juleblomstene rundt omkring i huset, med mose over jorden. Før snøen kommer kan man jo gå ut å hente selv, tipser estetikeren som også vil slå et slag for gult som julefarge.

 

– I kombinasjon med kobber, sølv og gull er det lune og stemningsfulle nyanser i en ellers mørk tid.

 

Det er 17 år siden familien tok over tømmervillaen med uthus som ble til hønsehus. Alle rommene har smakfullt blitt pusset opp. Et av de siste store grepene Anna gjorde var å gjøre om den største stuen til kjøkken.

 

Altanen ble innlemmet og resultatet har blitt et allrom på 30 kvm og fire meter under taket. Kortveggen som vender ut mot sjøen har fått store dører med vinduer i glass som strekker seg fra gulv til tak for å få mest mulig lys inn.

 

Moderne funksjonalitet på Høvik.

Kobber, sølv, gull og gult lysner opp. FOTO: TRINE JØDAL
Anna Wagner Norseng designer og produserer interiør, møbler og klær selv. FOTO: TRINE JØDAL

70 stykker til bords

– Det er ikke bare at vi lager mat og spiser her, men barna gjør lekser og jeg sitter gjerne i dagsofaen ved vinduet og leser. Det er rett og slett familierommet hvor vi alle samles.

 

Flere dager i uken har de familie eller venner på besøk.

 

– Vi blir fort opptil 12 stykker rundt bordet.

 

– Og i julen?

 

– Andre juledag er vi som regel 35 personer, men vi har faktisk vært 70 stykker! ler den gjestfrie vertinnen.

Flere dager i uken har familien besøk av venner og familie. FOTO: TRINE JØDAL
Anna elsker julen og alt som hører med. FOTO: TRINE JØDAL

Huset vårt:

  • Navn: Anna Wagner Norseng. Gründer/innehaver av grossistfirmaet Anouska colorful living (www.anouska.no)

 

  • Bor: Med barna Ola, Una og Ida. Pluss omplasseringskattene Pancho og Siso, en hane og pensjonert høne.

 

  • Bolig: Laftet tømmerhus på Nesøya på ca. 250 m2 fordelt over tre etasjer, pluss uthus og hønsehus. Oppført i 1910 og er en av de tre eldste boligene på Nesøya.

 

Annas jul:

  • Tilfeldig, tradisjonelt eller designjul?
    Tradisjonell. Jeg henter frem samme julepynten hvert år, baker pepperkakehus med barna og vi hogger vårt eget juletre.

 

  • Viktigste når jeg pynter til jul er:
    Tradisjon og gjenkjennelse. Her finner jeg ikke på mye sprell. Eneste må være at i stedet for ett pepperkakehus i år, har vi laget flere små.

 

  • Juledekorasjonen som har fulgt meg lengst er:
    Engelen jeg fikk fra moren min da jeg var ca 2-3 år, den kommer frem hvert år. Det samme gjør julepynten av halm som jeg har arvet av familien. Den eldste må være over 100 år gammel.

 

  • Kommer aldri over dørstokken av julepynt:
    Juletre av plast! Jeg må ha ekte tre som jeg selv fester lysene på.

 

  • Mitt beste innredningstips til julen er:
    Mange juleblomster. Yndlingsblomsten min til jul er juleroser. Jeg har også flere hvite hyasinter og hvite tulipaner. Kombinasjonen av grønt og hvitt er nydelig. Det vinterlige hvite og det friske grønne som minner om våren som kommer. Kongerøkelse, selvsagt, og plassere levende lys rundt i rommene.
Publisert 08. november.2016 av

Hver høst lanserer fargekjedene sin  trendfarge for året som kommer.

 

I hovedkvarteret til kokkelaget Flying Culinary Circus på Skøyen lanserte Fargerike denne uken Årets farge for 2017 - rød.

 

- Fargevalget er basert på innsikt fra trendrapporter og interiørmesser, og gjenspeiler tendenser vi ser over hele verden. Men vårt hovedmål har hele tiden vært å finne den norske fargen, sier kreativ leder i Fargerike, Tale O. Henningsen.

 

Jotun lanserte sin farge tidligere i høst under navnene «Nordic Living», «Urban Living» og «Continental Living».  Dagnys Fargestudio har valgt brunt.

Fire nyanser

I fjor var det  rosa som var fargen under lanseringen på Sjøholmen  ved Sandvika i Bærum. Alle rommene i huset var malt i ulike nyanser av rosa.

 

Året før var det oransje som gjaldt, og for 2017 år er det altså fire ulike paletter i rødt.

 

- Fargen sier mye om hvordan forbrukerne ønsker å leve, og nå ser vi en tendens til at folk søker seg mot en livsstil som er ekte, engasjert og fylt av lidenskap, sier Henningsen.

 

Samtidig understreker hun at nordmenn er todelte, at vi både elsker å gå på byen men samtidig er glade i å reise på fjellet.

 

Slik lykkes du med mørke farger

 

Fra paletten Djerk lek. Styling Siv Brenne. Foto: Per Erik Jæger

Skal fortsatt være koselig

 

De fire palettene heter Nostalgisk ro, Djerv lek, Østenfor sol og Urban eleganse.

 

Nostalgisk ro henter inspirasjon fra et enkelt liv på hytta og ro i naturen. Her innreder vi med rutete duker som skaper en form for trygghet, men så kan vi ta inn nye elementer fra designverden.

 

- Trenden er fortsatt  å ha det koselig, sier Henningsen.

 

Nordmenns fokus på å ha det koselig rundt seg, ble lansert under Oslo Design Fair i januar i år. Koselig er et særnorsk ord som ikke lar seg så lett oversette til andre språk, og noe vi oppfattes som å være verdensmestre i.

 

Kreativ leder i Fargerike, Tale O. Henningsen. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Våge mer

Djerv lek-paletten er utadvendt og eksotisk, og gjenspeiler at nordmenn elsker å oppleve nye ting.  

 

- Her kan vi våge litt mer - det er lov å være leken. Dette er fargene som deg som ikke er redd for oppmerksomhet, sier Henningsen.

 

Fargeekspert Birgit Ekrheim inspireres av Sør-Europa

 

Nostalgisk ro henter inspirasjon fra det enkle liv på hytta. Stylist Christine Hærra Foto: Sveinung Bråthen

 

Tredje palett, Østenfor sol, har videreført elementer fra fargen i 2016, rosa. Her er det mystikk og eventyr fra Tusen og en natt.

 

Nyansene blir en motreaksjon mot alt det raske som skjer i livene våre hele tiden. Her er det meditasjon og det å finne mental ro som står i fokus, ifølge Henningsen.

 

Slik får du ny sofa med enkle grep

Trendy spiller mindre rolle

- Og det er ikke viktig om interiøret er trendy eller riktig, bare det passer for deg. Bøker får for eksempel større betydning i interiøret, sier Fargerikes kreative leder.

 

Siste palett er Urban eleganse, som gjenspeiler det sømløse livet vi ønsker oss og som vi har fått kjennskap til gjennom reiser. Der hotellet har myke gulvtepper og gardiner fra gulv til tak i dype, elegante farger.

 

- Husk – du er i førersetet for hvordan du bruker fargene, sier Henningsen.

Fra paletten Urban Eleganse. Styling: Siv Brenne Foto: Per Erik Jæger
Rødt har mange nyanser og det er fortsatt koselig som gjelder. Styling: Siv Brenne Foto: Per Erik Jæger

Perfekte kulisser

Mange stylister og fargeeksperter mener nordmenn bare må våge mer i interiøret.

 

- Det er mye enklere å skape et koselig og lunt rom med mørke farger enn med helt lyse, sier Gro Welle-Watne hos Tapethuset.

 

Lone Bjørslev Kisbye hos Flügger mener at en mørk veggfarge er den perfekte kulissen.

 

 – De mørke fargene binder rommet sammen og setter møblene og interiørelementene våre i en scene. Mørke farger er en slags kulisse for den øvrige innredningen, sier hun.

 

Les mer på Botrends forside

 

Tips oss gjerne her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Bøker blir mer fremtredende i interiøret. Styling Christine Hærra. Foto: Sveinung Bråthen
Seng inspirert av Østenfor sol-paletten. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Fargerikes lansering hos Flying Culinary Circus. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Styling Christine Hærra. Foto: Elin Reffhaug Craig
Les mer

Nå er det tid for julekalender

Fanny gir deg tips til pakkekalenderen.

Publisert 15. desember.2015 av Fanny Dehn Arvesen

Det er tid for kalender. Og alle vet hva det betyr… spente små og kalendergaver å pakke. Mange gaver. Selv har jeg i år 72 kalendergaver, helt frivillig. Les flere innlegg fra Fanny her. 

Les mer

Mer enn et spisebord

HIOA-studenter debuterer med et flerfunksjonelt bord.

Publisert 15. desember.2015 av Sofie Dege Dimmen

I takt med befolkningsveksten bor vi trangere og tettere i byene. Familier blir gjerne værende i sentrum, og smarte plassbesparende løsninger er ettertraktet. Det var bakgrunnen for det flerfunksjonelle spisebordet «Heim» som nå stilles ut på Kjeller. Det er avgangselevene ved Høgskolen i Oslo og Akershus som stiller ut sine eksamensoppgaver i fordypningsfaget Produktdesign.  

Les mer
Annonse

Vi er opptatt av at livet skal være godt å leve. Vi bruker mye tid og penger på å leve godt og tar generelt godt vare på oss selv. Vi er opptatt av bil på bakgrunn av komfort og bruksområdet. Vi sørger for at helsen er god, ved å bruke tid og penger på trening. Hos A-møbler er vi opptatt av at livet skal være godt, også i sengen. I gjennomsnitt tilbringer de fleste av oss 41.000 timer på samme madrass før vi bytter den ut. Det tilsvarer fem år på én og samme madrass. Det betyr

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland