Sterk meglerkonkurranse i Bærum

Nå åpner Sem & Johnsen det syvende salgskontoret på Bekkestua.

Publisert 15. desember.2015 av

Bekkestua er eiendomsmeglernes egen honningkrukke.

 

Nå åpner bymeglerne i Sem & Johnsen det syvende salgskontoret på en 210 meters gatestrekning sentrum.

 

Det er ikke vanskelig å få hjelp til å selge boligen eller å kjøpe en ny, hvis du tar deg en tur langs Gamle Ringeriksvei gjennom Bekkestua.

 

Der konkurrerer eiendomsmeglerne side om side på gateplan, og de blir stadig flere.

 

Når Sem & Johnsen åpner dørene til sentrums kanskje største kontor med 10 ansatte, blir de den syvende megleren på 210 meter. Fra DNB Eiendom i sør til Proa Eiendomsmegling i nord er avstanden mellom hvert kontor i snitt 30 meter.

 

OBOS bygger ut på Storøya

 

– Vi har meglet boliger i Asker og Bærum lenge, og tar stadig større markedsandeler. Det er derfor vi har valgt å etablere oss på Bekkestua, forteller Vidar Øie Nilsen fra Snarøya og megler Anne Hellebostad Causevic fra Bekkestua i Sem & Johnsen.

 

– Det er lettere å få tilgang på lokale boliger gjennom fysisk tilstedeværelse med eget kontor.

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

FOTO: KARL BRAANAAS

Megler i øvre sjikt

 

Sem & Johnsen har lenge hatt en posisjon som megler av dyre kysteiendommer i Bærum og Asker, spesielt Snarøya og Nesøya.

 

– Vi vil fortsatt operere i dette øvre sjiktet, men skal selvsagt megle alle typer boliger fremover. Hovedmarkedet er Bærum, men Asker og Oslo Vest er også interessant, forteller Nilsen.

 

– Er det plass til så mange som syv forskjellige meglerkontorer på Bekkestua fremover?

 

– Ja. Det er solgt 1.800 boliger i Østre Bærum det siste året. Markedet er i vekst, ikke minst med utbyggingen på Fornebu.

 

Samme oppfatning gjør seg gjeldende blant flere av meglerne, som Budstikka har snakket med.

 

Renoveringsobjekt i Asker gikk 1,6 millioner over takst

Vidar Øie Nilsen og Anne Hellebostad Causevic i Sem & Johnsen. FOTO: KARL BRAANAAS

Bytter kontorer

 

– Det er ikke spesielt mange meglere på Bekkestua i forhold til markedet, og dessuten er det jo de samme meglerne som rullerer, eller leker «stol-leken», sier Johan Orlin, daglig leder i Aktiv Bærum.

 

Flere av meglerne som nå skal jobbe for Sem & Johnsen på Bekkestua, er rekruttert fra konkurrenter like ved.

 

Causevic er selv en av dem. Hun har en årrekke bak seg i faget – senest hos naboene i Eie Eiendomsmegling, der hun jobbet fra 2003 og frem til nå.

 

Mener at det bygges for få boliger

 

Vil selge 1.360 boliger

 

Konkurransen øker, og alle Bekkestua-meglerne vil ta sin bit av kaken. En rundspørring Budstikka har gjort, viser at de syv håper å selge om lag 1.360 boliger neste år. Til sammenligning ble det solgt 1.798 bruktboliger i hele Østre Bærum de siste 12 månedene, ifølge databasen Eiendomsverdi.

 

Privatmegleren og DNB Eiendom er markedsledere med henholdsvis 21 og 18 prosent, ifølge samme kilde – fulgt av Krogsveen og Eie Eiendomsmegling, begge med 11 prosent.

 

Sem & Johnsen er nummer fem på listen etter 92 salg. Salgsmålet på 300 bruktboliger i 2016 signaliserer ambisjon om å øke andelen.

 

– Hvorfor skal nettopp Sem & Johnsen høste en slik suksess?

 

– Tre av fire som kjøper en familiebolig i Østre Bærum kommer fra en leilighet i Oslo Vest. Det gir oss som Oslo-megler en fordel, så lenge alle meglerne våre samtidig har dypt lokal kunnskap fra Bærum, fordi de bor her eller kommer herfra, mener Øie Nilsen.

Publisert 01. mars.2017 av

Hyttetradisjonen står sterkt i Norge, og den idylliske forestillingen om å samle hele storfamilien og nyte livet i solveggen kan virke lokkende.

 

Mange drømmer om å bygge hytte på fjellet – og flere og flere har økonomi og tør satse på drømmen.

 

Ferdighytteprodusentene Familiehytta, Saltdalshytta, Tinde Hytter og Norgeshus har økt salget av ferdighytter de siste årene.

 

Med et hav av ulike hytteprodusenter og et hav av ulike hyttemodeller å velge mellom, er mulighetene mange.

 

Alt fra store palass til langt mer beskjedne hytter.

 

Så hva vil folk ha?

 

Ut fra hvilke ferdighytter som har solgt mest i 2016 og gjennom tidene fra de fire produsentene, ser man at folk generelt vil ha en hytte på mellom 50 og 130 kvadratmeter, med to til fire soverom og loftstue eller hems.

 

At hytta skal være arealeffektiv er spesielt viktig.

 

Hva med å heller skaffe et drivhus? Det drømmer Fanny om!

FH 123 Furutangen fra Familiehytta har en prislapp på rundt 1,45 mill. nøkkelferdig. FOTO: PRODUSENTEN

Prisen er viktig

Bjørn Kaarud, markedssjef i FH Gruppen (Familiehytta, Familiehus, Telemarkhytter og Nordlyshytter) mener folk er mer nøkterne enn man kan få inntrykk av.

 

Prisgunstige ferdighytter selges godt.

 

- Majoriteten ønsker en hytte på rundt 80 kvadratmeter, med tre til fire soverom og en liten hems. De vil ha arealeffektive, tradisjonelle hytter, sier han.

 

I 2016 og gjennom tidene, er det én hytte av 22 hyttemodellene som har solgt best: FH 123 Furutangen på rundt 80 kvadratmeter, med fire soverom og hems.

 

Over 210 slike hytter er solgt på Furutangen Hytteområde.

 

Kaarud har lagt merke til at hyttebyggerne generelt har blitt yngre.

 

- Det er flere i 30- og begynnelsen av 40-årene som ønsker å bygge hytte, forteller han.

 

Han mener årsaken til at kundene har blitt yngre kan være mange.

 

- Muligens har folk bedre økonomi grunnet salg av bolig eller arv.

 

Bærum har de dyreste hyttene i landet

Gjennom tidene har Saltdalshytta solgt flest hytter av denne modellen: Aurora Smart 994. Nøkkelferdig koster den rundt 2 mill. FOTO: PRODUSENTEN

Premier på Farmen

Tony Røshagen, salgssjef i Saltdalshytta kan også fortelle at folk vil ha arealeffektive hytter med hems eller loft.

 

Du kjenner kanskje igjen premiene fra Farmen på TV 2? Vel, det er disse hyttene folk flest kjøper fra Saltdalshytta.

 

Av de 100 modellene de tilbyr solgte de flest av hytta Aurora Smart 174 i fjor.

 

Hytta på 73 kvadratmeter med hele fem soverom, var også førstepremie i Farmen.

 

- Den har en arealeffektiv og god planløsning med stort loft og store vinduer, samtidig som du får den til en fornuftig pris, sier Røshagen.

 

Aurora 994 er hytta de har solgt mest av gjennom tidene.

 

Vinkelhytta på 80 kvadratmeter har tre soverom og hems.

 

Denne hytta har vært førstepremie i tidligere sesonger av Farmen.

 

- Den er fremdeles en av de hyttene vi selger mest av. Det er en meget fin hytte med god planløsning og store vinduer som gir masse lys og utsikt, forteller Røshagen.

 

Bli med inn i familiens laftede hytte på Hafjell

Aurora Smart 174 var mestselgende i fjor fra Saltdalshytta. Nøkkelferdig koster den rundt 1,85 mill. FOTO: PRODUSENTEN
Danebu-modellene fra Tinde Hytter solgte best i fjor. Nøkkelferdig koster de fra rundt 1,5 mill. FOTO: PRODUSENTEN

 

Nei takk til smårutede vinduer

Audun Skattebo, administrerende direktør i Tinde Hytter kan fortelle at kundene deres vil ha mer moderne og arealeffektive hytter.

 

- Gjennomsnittsstørrelsen har gått ned, men vi har fortsatt en gjennomsnittlig størrelse på rundt 95 kvadratmeter som er godt over landsgjennomsnittet, sier han.

 

Ifølge Skattebo vil færre ha hytter på rundt 150 kvadratmeter og færre ønsker de typiske tradisjonelle hyttene med smårutede vinduer.

 

Av de 60 modellene de tilbyr, solgte Danebu-modellene best i fjor.

 

Danebu kommer i fire ulike størrelser fra 76-111 kvadratmeter, fra tre til fire soverom og med eller uten hems.

 

- Uttrykket er moderne, samtidig som den tar med seg inspirasjon fra de tradisjonelle hyttene, sier Skattebo.

 

Gjennom tidene er det Tinden som er solgt mest.

 

Hytta er på 130 kvadratmeter med fire soverom og hems.

 

- Man får en spesiell følelse når man kommer inn i stua. Det er mye lys og høyt under taket. De kraftige rundåsene i taket ivaretar fjellhyttetradisjonen, og det er en flott familiehytte der storfamilien kan samles, forteller Skattebo.

 

Drømmehytte på Norefjell

Tinden er mestselgende gjennom tidene fra Tinde Hytter. Du får den nøkkelferdig fra rundt 2,7 mill. FOTO: PRODUSENTEN
Ikke vanskelig å forstå hvorfor Sno fra Norgeshus vekker oppmerksomhet. FOTO: PRODUSENTEN

Større vinduer og mer utsikt

Benn Asgeir Båtvik, markedssjef i Norgeshus mener også at kundene generelt er opptatt av arealeffektivitet, og at de ønsker en hytte med et godt utseende som sklir inn i terrenget.

 

De siste årene har han sett en endring ved at flere ønsker større vinduer og mer utsikt.

 

- Den spenstige modellen Sno vekker oppmerksomhet, men når kundene skal ta det endelige valget ender de ofte på det mer tradisjonelle. Mange har også egne tanker om hvordan hytta skal se ut, ut fra ideer de har hentet på nett. Men det som er fint med Sno, er at den setter i gang tankevirksomheten – man ser at det går an å bygge annerledes, sier han.

 

 

Ut fra de 32 modellene de tilbyr, var Femunden mestselgende i 2016. Hytta er på 126 kvadratmeter med fire soverom og loftstua.

 

- Det er en tradisjonell, typisk norsk hytte med god plass hvor barn eller gjester kan bo på loftstuen, sier Båtvik.

 

Men det er en langt mer beskjeden hytte som har solgt mest gjennom tidene: Tinn Tradisjon med sine 48 kvadratmeter, to soverom og hems.

 

- Hytta er enkel og rimelig, og den har vært med oss siden vi startet opp, forteller han.

 

Slik er familiens hytteliv i Hemsedal

Tinn Tradisjon - mestselgendefra Norgeshus gjennom tidene. Nøkkelferdig koster den rundt 1,4 mill. FOTO: PRODUSENTEN
At Tinn Moderne er lik innvendig som Tinn Tradisjon (bortsett fra hemsløsningen) skulle man ikke tro ved første øyekast. FOTO: PRODUSENTEN

 

Drømmer du om å bygge hytte, men lurer på hvor du skal starte?

Skal du gå for en ferdighytte, må du ofte selv skaffe tomt og stå for grunnarbeider og støp av såle.

 

Resten kan du som regel etterlate til hytteprodusenten, da de fleste tilbyr nøkkelferdige hytter.

 

- De fleste vil ha nøkkelferdige hytter, som vil si en hytte hvor du i prinsippet kan flytte rett inn, sier Kaarud i Familiehytta.

 

Men hva som legges i begrepet ”nøkkelferdig” varierer fra produsent til produsent, og prisen er ofte veiledende.

 

Kun etter et møte med produsenten kan du virkelig vite nøyaktig hva hytta vil koste deg.

 

Disse hyttene digger vi på Instagram

Femunden var den hytta Norgeshus solgte flest av i fjor. Nøkkelferdig koster den rundt 2,4 mill. FOTO: PRODUSENTEN

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Eiendoms-investor Erik Bøhler protesterer mot Nille-arvingens byggeplaner. Kommunen klager også på byggesøknaden. Nille-arving Ginny Aarskog Pettersens (37) planer om en nær fordobling av Snarøya-boligen og dispensasjon for bygging i strandsonen, møter motstand. Utbyggingsplanene for huset hun kjøpte i Fürstlia for 30 millioner kroner i april i fjor har fått en litt tung start. Snarøya har noen av de mest eksklusive boligområdene i Oslo-området, og har blant annet fått internasjo

Les mer

150 leiligheter fordelt på tre bygg hvor det høyeste kan bli på 19 etasjer er planene til Attivo Eiendomsutvikling AS for tomten i Elias Smiths vei midt i Sandvika. De nye boligene skal bestå av både 2-roms, 3-roms og 4-roms leiligheter, i tillegg vil det bli felles terrasse på taket. Leilighetene blir en del av det nye Sandvika Business Center hvor Skatt øst flytt inn i fjor høst. Les også: Selger 22 mål stor tomt med 250 meter strandlinje Nå jobbes det for å få alle detaljer og

Les mer
Annonse

Varsling på mobilen, fjernstyring av boligen, nøkkelløs adgang.. Ny teknologi gir nye muligheter for sikring av boligen. De ulike leverandørene har ulike løsninger og prisene kan variere mye. Nå kan du sammenligne løsninger og priser raskt og enkelt. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland