Publisert 16. desember.2015 av

Fra 1. januar 2016 går tekstilleverandøren Innvik Sellgren en ny vei med ny partner. Danske Kvadrat – en av Europas ledende produsenter av designtekstiler – har kjøpt en aksjeandel på 30 prosent. Noe som vil bety mye for lokalsamfunnet på Nordvestlandet og for norsk produksjon.

 

- Vi har hatt et godt og konstruktivt samarbeid med Kvadrat i over 15 år. Vi syns det er veldig kjekt at en bedrift av en sånn størrelse og internasjonalt snitt velger å satse videre på produksjon i vestlige Innvik i Stryn, sier assisterende daglig leder i Innvik Sellgren, Olav Rune Haugen.

 

Fra 1. januar skifter produksjonsselskapet navn fra Innvik Sellgren AS til Innvik AS, og vil bli ledet av Bjørn Aage Haugen. Olav Rune Haugen blir administrerende direktør for salgsselskapet Kvadrat Norge. Produktene som produseres hos Innvik vil bli lansert under navnet Kvadrat/Innvik.

 

Uhnger og Jenkins leter etter norsk produsent.

Bilder fra den gamle fabrikken i Innvik. FOTO: INNVIK SELLGREN

Tradisjonsrik familiebedrift

Innvik Sellgrens historie går helt tilbake til 1890 da Indvikens Uldspinderi ble grunnlagt. Innerst i Nordfjorden i Stryn kommune startet familieforetaket med ullproduksjon til garn, deretter til tøy og tepper. I 1961 ble den første kolleksjonen med møbeltekstiler presentert.

 

Bedriften var familieeid frem til 1991, og har deretter hatt strategiske investorer og lokale eiere. De siste årene har det vært den lokale Haugen-familien som har sittet med aksjemajoriteten.

 

Mens Arve R Haugen har ansvaret for norske industrikunder, sørger hans tre sønner, Bjørn Aage, Olav Rune og Geir for administrering av selskapet og innkjøp. 

 

Nytt Dysthemøbel til Gardermoen.

Kvadrats prisvinnende Raf Simons-kolleksjon. FOTO: KVADRAT
Olav Rune Haugen. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
Tekstilene i Raf Simons-kolleksjonene blir produsert i Innvik. FOTO: NACÁSA & PARTNERS

- Norsk produksjon lønner seg

- Vi legger opp til en plan med betydelig vekst i løpet av de kommende årene. Innvik vil bli en viktigere og mer prioritert leverandør. Både her i Norge og internasjonalt, sier Olav Rune Haugen.

 

Han mener sammenslåingen er et bevis på at norsk produksjon lønner seg. Og dette til tross for at fabrikken ligger i en bygd med 480 innbyggere. I en landsdel som er preget av stor fergetrafikk og kronglete veier.

 

- Vi er først og fremst avhengig av å ha gode kunder. Vi har vært heldige og hatt en veldig lojal og god kundebase på Sunnmøre. Gode kjente norske møbelprodusenter som Slettvoll, Ekornes og Brunstad har stått oss bi for å satse på kvalitet. I tillegg har vi hatt et lang samarbeid med Kvadrat som har gitt oss muligheten til å selge internasjonalt. Vi skal aldri fire på kvaliteten og la prisen gå på bekostning av kvalitet. Vi har vært gjennom store omstillinger, så vi vet hva det koster. Da blir det desto bedre når det går bra som nå, sier den nye administrerende direktøren.

 

Han sikter til en svært krevende tid etter finanskrisen hvor bedriften var gjennom en stor omstilling. Det har resultert i tre år med positiv driftsutvikling, og nå partnerskap med Kvadrat.

 

20 år med designmøbler hos Blåmann.

I Innvik har det vært tekstilproduksjon siden 1890. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN

Skal øke omsetning og arbeidsplasser

Det nye partnerskapet er likevel ikke helt ferskt. I 15 år har danske Kvadrat samarbeidet med den vestlandske tekstilprodusenten som blant annet har produsert den Wallpaper*-prisvinnende Raf Simons-kolleksjonen for Kvadrat.

 

Det danske selskapet samarbeider med en rekke ledende arkitekter, designere og kunstnere som nettopp Raf Simons, Miriam Bäckström, Olafur Eliasson og Patricia Urquiola. Deres produkter har blitt brukt i noen av verdens fremste arkitektoniske landemerker som Museum of Modern Art i New York, Riksdagen i Berlin og Operahuset i Oslo. De leverer også til private kunder verden over, og har en totalomsetning på rundt en milliard kroner.

 

At Kvadrat nå har kjøpt en aksjeandel på 30 prosent, tyder på at vil satse videre på den norske ullvareproduktene til Innvik som har mottatt Merket for God Design fra Norsk Designråd hele fem ganger.

 

- Per i dag har vi 45 ansatte. Det ligger i sakens natur at vi med tiden sannsynligvis vil trenger mer arbeidskraft som en følge av en økende produksjon og omsetning. Men når det vil skje, og hvor mange vi vil trenge, kan vi ikke si noe om i dag, sier Olav Rune Haugen.

 

- Å slå sammen to salgsorganisasjoner med et sterkt fokus på å beholde alt som blir verdsatt hos våre ledergrupper, øker vår norske profil og kunnskap. Samtidig bidrar Kvadrat med et mer komplett sortiment av tekstilprodukter som gardiner og støydempende løsninger til vårt marked i Norge, sier Jacob Sloth i Kvadrat i en pressemelding.

 

Les flere saker på Botrends forside her.

 

Hold deg oppdatert på design- og interiørnyheter her.

Innvik ligger i Stryn kommune. FOTO: LARS PETTER PETTERSEN
Publisert 02. januar.2017 av

Trivsel.

 

Det er ordet som står igjen etter at IFIs Trendforum har diskutert tendensene i interiørmoten anno 2018.

 

Gruppen består av representanter fra både tapet-, tekstil-, maling-, gulv- og verktøyleverandører og er ledet av Bjørg Owren, kreativ leder i ifi.no. 

 

De mener at det moderne interiøret anno 2018 ikke er vellykket før det «kjennes riktig».

 

– Det holder ikke at det ser fint ut. Hjemmet skal være en plass der du som bor der skal kjenne at «her er det godt å være», sier Owren.

 

Sett farge på interiøret

 

 

Et sansespill

For at vi skal trives, må alle sansene finne behag.

 

– Sansebaserte opplevelser er et nøkkeluttrykk. Vi skal avstemme med alle sansene. Det holder ikke å bare synes at noe ser pent ut. Vi skal ta og føle på, vi skal lukte og høre etter – og vi skal kjenne på magefølelsen. Først da kan vi lage interiører vi selv virkelig trives i, forklarer Owren.

 

Derfor blir brunt mer populært

 

 

FOTO: TRINE MIDTSEM / IFI.NO

Individuelle flokkdyr

 

Og hva som behager, varierer fra person til person.

 

– Vi er individuelle flokkdyr. Vi vil alltid la oss påvirke av hva andre gjør og hva andre synes, men framover vil vi legge større vekt på hva vi selv føler også. Vi tørr å være mer individuelle i flokken, tror Owren, og utdyper: – Vi begynner å stole mer på oss selv og hva som kjennes rett for oss, og vi våger å gå for det i større grad enn tidligere.

 

Slik fronter de norsk design med dørmatter

 

Produkt av tiden

 

Det økte fokuset på og behovet for trivsel er et produkt av tiden vi lever i.

 

– Det skjer så mye rundt oss og alt går så fort. Vi blir stadig eksponert for konflikter og uroligheter, og føler oss mer utrygge. Da trenger vi et frirom der vi kan puste, der vi kan være oss selv og trives med det, og det er helt naturlig at hjemmet har denne funksjonen, sier Owren.

 

Bo Naturlig: Slik skapes gode rom

 

Trivesel er hovedtema til neste år. FOTO: ANNE MANGLERUD/GREEN APPLE

Ikke forenelig

 

Owren og resten av trendpanelet synes ikke de hvitmalte veggene og det kjølige interiøret som har preget norske hjem de siste tjue årene stemmer overens med våre tanker om trivsel ellers.

 

– Mye romklang, få farger og lite variasjon i materialer virker upersonlig og nakent, og er lite forenelig med hva de fleste ellers forbinder med trivsel, kos og hygge, sier hun.

 

Skandinaviske designere hylles i tapetkolleksjon

Det kjølige interiøret er på vei ut. FOTO: TAPETHUSET

Det viktige samspillet

Så hvordan vil dette ønske om økt trivsel vises i interiører framover?

 

Det er selvsagt helt individuelt hva vi trives i, men vi kan samtidig se noen tendenser som peker i samme retning.

 

– Vi ser et mye større mangfold, og interiørene blir generelt lunere, varmere og frodigere. Vi ser til naturen som den største inspirasjonskilden, og vi vil ha det mer autentisk og ujålete. Det er et samspill mellom flere farger, flere ulike materialer og flere former, akkurat som i naturen. I det store og det hele kan vi si at det blir mer mat for sansene våre, forklarer Owren.

 

Les mer på Botrends forside

 

Tips oss gjerne her, og følg oss på Facebook og Instagram

Naturen er vår største inspirasjonskilde. FOTO: INTAG
Les mer

Det er tre år siden Hedda Ferrington satte i gang med renoveringen av   kjøkkenet. Hun ønsket å fornye rommet som var alt annet enn lyst og imøtekommende. Derfor sto en åpen kjøkkenløsning med lys innredning høyt på ønskelisten. – Vi kikket på en rekke ulike kjøkkenløsninger, og fant noen favoritter hos Kvik og HTH. Vi var begge innstilt på et hvitt kjøkken, det var jo det vi visste om, forteller Hedda. Planer om oppussing? Ler flere slike saker her  

Les mer

Slik dekker du nyttårsbordet

Bloggeren Bo Naturlig viser deg lekker borddekking

Publisert 16. desember.2015 av Tina Leqvamb Steensen

Det kan jo være at noen og enhver av oss er litt mette på fest og god mat nå - magen kjennes i hvert fall godt forsynt ut. Med fare for å høres for banal ut, så oppfordrer jeg likevel til å tåle en fest til. Fordi det er noe spesielt med et år som avløses av et nytt. Les flere innlegg fra bloggeren Bo Naturlig 

Les mer
Annonse

 Når man først har tatt avgjørelsen om å selge, er man ofte ferdig med boligen. Men siste innsats er avgjørende for et godt salg. Ofte kan små detaljer utgjøre den store forskjellen. Med litt investering i maling, noe egeninnsats og nytt interiør kan boligen fremstå som ny.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland