Publisert 19. desember.2015 av

På et eventyrlig gårdsbruk fra 1700-tallet, feirer familien Müller Hanssen en rød og tradisjonell jul for tredje gang.

 

At huset er 300 år gammelt bærer det også preg av. Store deler av huset er bevart, noe som var grunnen til at nåværende gårdseier John Arne og konen Sigrid falt for gården da de ble tipset om den 17. mai for snart fire år siden.

 

Se flere saker på Botrends forsider her.

 

I bunad og finstas forlot de nasjonaldagens festligheter for å sjekke ut den forbløffende tomten som ligger usjenert til på Jong.

 

– Vi fikk begge en ekstrem fascinasjon for stedet. Vi bodde kun et lite steinkast unna, og selv om vi har registrert dette huset tidligere, var vi på ingen måte klar over hvilken skatt det virkelig var. Beliggenheten var helt utmerket og det tok oss ikke mange minuttene før vi skjønte at vi måtte hoppe på dette toget, ler han. 

Julebordet på Mellem Jong gård. FOTO: KRISTINE NYTRØEN.

Ville bevare det autentiske 

 

Da de kjøpte huset for tre år siden, var John Arne klar over at noe måtte gjøres med huset fra 1724, men de ønsket begge å bevare husets sjel og rom.

 

Det tidligere vedskjulet har fått nytt liv i form av et funksjonelt bad og kjøkkenet har fått en moderne innredning etter en vannlekkasje.

 

 

Hvit jul med hint av rødt

 

Noen gulv så de seg nødt til å skifte ut, men for øvrig er alt ned i hver minste lille detalj beholdt.

 

– De autentiske lave og brede dørene er beholdt og de gamle vinduene er restaurert. Bakerovnen i grua var enorm, og den er blitt mindre og mer brukervennlig. Vi er opptatt av husets historie og ønsker å omgi oss med ting som har sjel. Det er det som skaper en god atmosfære. Derfor har vi gjort det funksjonelt for vårt bruk, men bevart det vi har hatt mulighet til, sier han. 

Tidligere vedskjul er blitt nytt og funksjonelt bad. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Deler av et 200 år gammelt vindu er John Arnes kjæreste eiendel. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

– Vi kjøper lite nytt

 

Det meste av inventaret i huset til John Arne og Sigrid er brukt. Enten arvet eller funnet på bruktbutikker. 

 

– Noe av interiøret har fulgt gården, mye har vi arvet og mye har vi kjøpt brukt. Jeg har funnet en interesse i å samle på gamle ting, og det er derfor mye historie i tingene man ser her, sier han. 

 

Den gamle og autentiske grua er John Arnes favorittsted i huset. Det eneste som er endret i dette rommet er bakerovnen som nevnt tidligere.

 

Julekuler blir tidløse samleobjekter

 

Her har de innredet rommet med et langt spisebord, spesiallagd av gammelt treverk fra 1600-tallet.

 

 

– Her inne samles vi ofte, enten det kun er familien eller vi har besøk. Dette er vår «finstue», smiler han.

 

Saken fortsetter under bildene. 

Jul på Jong gård. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Peisen i grua skaper god stemning. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
John Arne brygger også eget øl til juleribba. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Bakerovnen har de gjort mer funksjonell til sitt bruk. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

John Arne legger heller ikke skjul på at 300 år gammel mose ikke er verdens beste isolasjon. 

 

– I et hus uten plast og med gammel mose som isolasjon bruker vi noen titusener på strøm i året, men vi fyrer også mye med ved, noe som gir en god stemning, lukt og atmosfære, forteller han.

 

Familien på fem stortrives i sitt forholdsvis nye hjem og John Arne forteller at all jobben som er lagt ned er verdt det.  

 

– Det gir meg en glede og en ydmykhet å ta vare på dette til neste generasjoner, avslutter han.

John Arne er glad i å samle på ting, som denne kåpen laget av 12 ulver. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
Publisert 15. november.2016 av

Studio M3 har holdt til Bygdøy Allé i flere år, men da bedriften vokste, lokalene ble for små, og leien for høy, måtte daglig leder Martin Andersen se seg om etter andre alternativer.

 

Det endte med et 250 kvadratmeter stort industrilokale med skjermet beliggenhet i Sandvika.

 

 

I hovedsak baserer bedriften seg på salg av de tidløse 60-tallsmodulene USM, utviklet av Ulrich Schärer og Fritz Haller.

 

Modulene er laget av stål, med forkrommede stålrør og pulverlakkerte plater, og ble opprinnelig tegnet som et prosjektmøbel, mye brukt i kontorlandskap.

 

Bolina-søstrenes suksesshistorie

 

Uforandret siden 1965

I senere tid er de minimalistiske modulene også å finne på privatmarkedet.

 

– Grunnen til møbelets lange levetid og popularitet, er en kombinasjon av klassisk design med et smart byggesystem. Det sammenliknes ofte med leketøyet Meccano, et byggesystem der man med noen enkle bestanddeler kan lage ulike konstruksjoner. Modulsystemet er uforandret siden det ble designet i 1965 og det kan bygges om på og suppleres med nye deler i det uendelige, for å gi møbelet nytt liv, forteller Andersen.

 

Få Jonathan Adlers interiørtips her

USM-modulsystem FOTO: USM

Laget kaninbur

Selv om modulene på verdensbasis i hovedsak selges til bedriftsmarkedet, finner man USM-systemet stadig oftere i privatboliger, spesielt i Norge.

 

Andersen forteller at opptil 60 prosent av hans kunder er privatpersoner. Ifølge han finnes det heller ingen begrensninger på bruksområdet til modulene.

 

– For privatpersoner har vi bygget alt fra kjøkken og bad, reoler og skap, senger med oppbevaringsmuligheter, vedstativ og til og med sykkelstativ. Det særeste vi har laget er kanskje et kaninbur. Det er kun fantasien som setter en stopper, forteller han.

FOTO: USM
FOTO: USM

Stor facinasjon

USM-systemet fikk sitt inntog i Norge på 80-tallet, da det som blir betegnet som Norges første designbutikk, Rønning og co, tok det inn.

 

Martin, som alltid har vært interessert i interiørdesign, fikk tidlig en facinasjon for det sveitsiske modulsystemet.

 

– For en del år siden bygget jeg en møbel-installasjon med disk, display og prøverom av USM i en annen butikk jeg drev. Da eksportdirektør i USM Modular Furniture, Walter Portmann fikk sett installasjonen, ble jeg invitert til Sveits og fikk lisens til å selge systemet. I tillegg kjøpte jeg opp alt jeg kom over av brukte moduler, forteller han.

 

Nå restaurerer og selger Andersen brukt i tillegg til nye moduler.

 

Les også: Slik ble kjøkkenet husets samlingspunkt

 

FOTO: USM

Satser digitalt

Studio M3 har funnet seg godt til rett i det store lokalet i Sandvika, som er et kombinert showroom, verksted, kontor og butikk. I tillegg har de et lager på Ensjø.

 

At det ligger et godt stykke utenfor byen og den oppbygde kundegruppen, ser han ikke på som noe negativt.

 

– Det er fremdeles sentralt, men jeg tror at de som kjenner til modulene også kjenner til oss, da vi er en av tre som selger systemet i Norge. Vi har en stor kundekrets jeg tror vil være lojale. Dessuten satser vi stadig mer digitalt. Mange bruker mye tid på nett og vet hva de vil ha når de henvender seg til oss. Vi er ikke en typisk drop in-butikk, forklarer han.

 

Les også: La deg inspirere av årets julenyheter

 

 

I vekst

Andersen forteller at de har hatt gode måneder siden de flyttet til Sandvika i august, men innrømmer at det blir spennende å se det kommende året.

 

Bare i løpet av året har Andersen vokst fra å drive alene, til å ha to medarbeidere med på laget.

 

– Sandvika er ikke akkurat et interiør-mekka, men jeg tror vi gir kunden en bedre totalopplevelse her. Dessuten er Sandvika i utvikling. Det blir spennende å se hva de får til her, sier han.

Martin Andersen i lokalene i Sandvika som også brukes som verksted. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

– Ikke negativ plassering

Næringssjef i Bærum kommune, Tore Gulli tror ikke at bedrifter som velger å lokalisere seg utenfor Sandvika Storsenter nødvendigvis er negativt.

 

– Jeg tror produktet er viktigere enn stedet, og jeg observerer at det er individer som lager gode konsepter rundt om i Bærum, også innenfor interiør- og møbelnæringer. Er man etablert og vet at man har et marked og en kundekrets, så er det sånn i enhver handel at de eksisterende kundene er viktigere enn nye kunder. Har man en kundebase og betjener den godt, vil deres referanser være viktigere enn de nye kundene, sier han.

 

FOTO: USM
Kontoret er også innredet med modulene. FOTO: KRISTINE NYTRØEN
FOTO: USM

Hver og en butikk kan etablere seg hvor se selv ønsker, men Gulli legger ikke skjul på at det kan være store fordeler å ligge på et senter, spesielt for nyetablerte.

 

– Er man helt nyoppstartet er det mer krevende å starte i en bygård. På senteret er det mange kunder som dermed ofte øker salg, men i motsetning kommer kostnader og krav om åpningstider. Vi ønsker at handel lokaliserer seg i sentrumsområdene, men det er det opp til hver enkelt, påpeker han.

 

Handel i Bærum har ifølge Gulli hatt en jevn vekst de siste årene.

 

Se flere saker på Botrends forside her.

 

Tips oss gjerne her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Hytter vi digger på Instagram

Disse fjellhyttene gir oss inspirasjon.

Publisert 19. desember.2015 av Elin Reffhaug Craig

Instagram er en stadig kilde til inspirasjon på interiørfronten. Nå som vinteren er her, titter vi stadig innom ulike hashtags for å få hytteinspirasjon. Her er noen utvalgte som vi liker, men sosiale medier byr som kjent på et hav av ulike stiler. Hyttene du ser her befinner seg blant annet på Hafjell, Beitostølen, Rauland. Her kan du lese flere interiørsaker på Botrend 

Les mer

Slik skapes gode rom

Bo Naturlig gir deg råd til en enkel make-over.

Publisert 19. desember.2015 av Tina Leqvamb Steensen

Det er noe med sesongskifter, og nå nærmer det seg jul.  Nå luner vi hjemmene våre med  gardiner  som henges opp, det fyres i peisen og endelig er det tid for levende lys igjen.  Bo Naturlig blogger fast for Botrend - besøk bloggen her  

Les mer
Annonse

Montana er et modulbasert hyllesystem med uendelig mange muligheter. Montana ble utviklet av Peter Lassen i 1982. Filosofien er enkel: Alle elementer i Montanas univers skal kunne kombineres, være praktiske, vakre og vare lenge.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland