Publisert 22. desember.2015 av

Rapporten skulle sørge for en tryggere bolighandel, men få har valgt å benytte seg av den nye boligsalgsrapporten som ble lansert i januar.

 

– Den nye boligsalgsrapporten er blitt benyttet i rundt ti prosent av oppdragene vi har hatt, sier takstmann i Taksator, Bjørn Tallhaug fra Nesbru.

 

– Vi hadde forventet at det skulle være en litt større økning, men vi er inne i et godt spor og jeg tror at det vil bli en naturlig økning til 20–25 prosent i 2016. Etterspørselen er stigende hele veien, legger han til.

 

Boligsalgsrapporten NS 3600 er en teknisk tilstandsanalyse i forbindelse med boligsalg, og en utvidet rapport i sammenlignet med en alminnelig verdi- og lånetakst. Målet med rapporten er å dempe konfliktnivået mellom selger og kjøper.

 

– I Oslo, Asker og Bærum er ikke tilstandsrapport særlig utbredt, sier administrerende direktør Are Andenæs Huser i Norges Takseringsforbund.

 

Han erkjenner at det vil ta tid å etablere boligsalgsrapporten i dette området.

 

Eie-megler mener Asker må tilrettelegge bedre for boligutbygging.

Strengere krav til takstmenn

I september kom en revidert utgave av rapporten som er komprimert og mindre i omfang enn den første utgaven.

 

Her er det også en del tilpasnings- og fravalgsmuligheter. Rapporten vil erstatte den gamle fra januar neste år. Kvalitet, pris og strengere krav til takstmenn pekes på som avgjørende faktorer for økt bruk av den nye boligsalgsrapporten.  

 

– Vi er opptatt av kvalitet på rapporten og at takstmenn er ansvarlig for hva de kommer frem til om tilstanden på boligen. Da vil automatisk mange flere bruke boligsalgsrapporten og konfliktnivået vil gå ned, fastslår generalsekretær Peter Batta i Huseiernes Landsforening.

 

Advokat og fagsjef Silje N. Andresen i boligkjøperforsikringen Help hevder store kvalitetsforskjeller mellom takstmenn er mye av årsaken til laber interesse.

 

– Jeg tror det avgjørende for økt bruk til syvende og sist vil være opplevelsen av at det er kvalitet og at prisen er akseptabel, sier Andresen, og får støtte fra eierskifteforsikringen Protector.

 

– Kvaliteten og prisen på produktet vil være avgjørende, fastslår Protector-advokat Tommy Ravndal, som legger til at det gis rabatt på eierskifteforsikring når det foreligger boligsalgsrapport.

 

Levert av PrivatMegleren Thøgersen og Partnere
Annonse
Gullhaugstien 16, 1354 Bærums Verk
Levert av PrivatMegleren Thøgersen og Partnere
Levert av PrivatMegleren Thøgersen og Partnere
Peter Batta i Huseiernes Landsforbund. FOTO: HEIKO JUNGE/SCANPIX

Dette er boligsalgsrapporten

  • Boligsalgsrapporten NS 3600 er en teknisk tilstandsanalyse i forbindelse med boligsalg, og en utvidet rapport i forhold til en alminnelig verdi- og lånetakst.

 

  • Rapporten er utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF), Eiendom Norge, og takstmannsforeningene NITO og NTF, og krever at takstmennene har Veritas-godkjenning.

 

  • 220 punkter skal sjekkes med den nye rapporten. Det forutsetter en grundig befaring i boligen. Målet er å dempe konfliktnivået ved boligsalg.

 

  • Rapporten ble lansert i januar i år. I september kom det en revidert utgave som er komprimert og mindre i omfang enn den første rapporten, og som skal gjelde fra 1.1.2016.

Vil ta ansvar

Boligsalgsrapporten NS 3600 krever at takstmenn kurses og får Veritas-godkjenning. Det borger ifølge Bjørn Tallhaug for bedre kvalitet og økt ansvar for bransjen.

 

– Det vi ser og det vi undersøker må vi ta ansvaret for. Men normal opplysningsplikt hos selger og normal undersøkelsesplikt hos kjøper ligger til grunn som vanlig, sier Tallhaug, som likevel tar et lite forbehold.

 

– I en boligsalgsrapport vil det alltid være ting man ikke finner ut av. Man åpner jo ikke alle vegger. Men det takstmannen skriver i rapporten må han selvfølgelig ta ansvar for. Det er ganske åpenbart, fastslår han.

 

Are Andenæs Huser i Norges Takseringsforbund forteller at takstbransjen nå håper på en lovregulering som gir bransjen en offentlig autorisasjon og beskyttelse av takstmannstittelen.

 

– Vi ønsker høye krav og er beredt til å ta ansvaret som følger med dette, sier Andenæs Huser.

 

Dette tror vi om boligmarkedet i 2016.

 

Nils O. M. Nordvik tror prisøkningen bremses i 2016.

Store kvalitetsforskjeller

Advokat Silje N. Andresen i Help forsikring hevder det er like mye klager med boligsalgsrapport.

 

– De historiske tallene viser at det er overraskende lite forskjell på opplevd skuffelse, uavhengig om det dreier seg om utstrakt bruk av boligsalgsrapport eller bruk av vanlig låne- og verditakst, sier Andresen.

 

– Jeg tror mye av årsaken er store kvalitetsforskjeller mellom takstmenn. De skal undersøke boligen teknisk og formidle budskapet på en forståelig måte. Spesielt på det siste punktet er det store variasjoner i kvalitet. Denne informasjonen må formidles slik at folk flest forstår den, fastslår hun.

 

Silje N. Andresen i Help forsikring. FOTO: PRIVAT

Ifølge tall fra eierskifteforsikringsselskapet Protector er det imidlertid kun 1,8 prosent av boligsalgene som ender i konflikt. Likevel ønsker både Protector og Help at boligsalgsrapporten skal bli mer brukt.

 

– Vi er positive til alle gode tiltak som kan øke sikkerheten ved et boligkjøp og redusere konfliktnivået, avslutter Andresen.

 

Denne saken ble først publisert i Budstikka.

 

Få flere bolignyheter på Botrend her. 

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

(T.h.) Takstmann Bjørn Tallhaug i Taksator og kollega Ivar Mjøs. FOTO: KIM VAN DER LINDEN
Publisert 10. mars.2017 av

Eneboligen ligger i Rykkinnveien øverst på Rykkinn i Bærum. Utsikten, solforholdene, blindvei og nærheten til marka gjør beliggenheten attraktiv.

 

Samtidig har boligen, som er et ferdighus fra Moelven bygget i 1973, et klart behov for oppussing både innvendig og utvendig. Fukt i kjelleren gjør at grunnmuren må dreneres.

 

Likevel – innen salgsprosessen var omme, var oppussingsobjektet solgt for 5,6 millioner kroner – 1,1 million over prisantydning.

80 på visning

- Vi hadde cirka 40 personer på visning torsdag, 40 personer lørdag og mandag var boligen solgt, sier advokat og eiendomsmegler Olav Føllesdal i Sandvika.

 

Det første budet som ble gitt var på prisantydning 4,5 millioner kroner. Deretter kom ytterligere 26 bud innen boligen ble solgt. Totalt deltok fem interessenter i budrunden.

 

Boligdama: Er kupping av boligen veien å gå?

Kjøkken i 1. etasje. FOTO: PETER VON TANGEN-JORDAN
Stuen i 1. etasje har utgang til veranda. FOTO: PETER VON TANGEN-JORDAN

- Alt må gjøres, sier Føllesdal om boligen.

 

- Men beliggenheten er god og tomten fin. Det er mulig å skape seg en fin bolig her, som gjør at folk kan være villige til å legge ned den innsatsen som kreves med et slikt objekt, sier advokaten.

Ulike interessenter

De som har kjøpt boligen må regne med å bruke flere millioner på å få den opp i en standard som er akseptabel i 2017.

 

Fanny: Hvordan leve i et oppussingsobjekt?

 

- Vi hadde noen innom som vurderte å rive huset og bygge helt nytt, men da blir det med den prisen en dyr tomt. Andre interesserte er personer som ser at de kan legge ned en egeninnsats for å få boligen i stand. Så det blir litt ulike forutsetninger i budrunden, sier Føllesdal, som også hadde profesjonelle interessenter på visning.

Hybelleilighet i sokkeletasjen. FOTO: PETER VON TANGEN-JORDAN
Advokat og eiendomsmegler Olav Føllesdal.

- Generelt er Rykkinn et attraktivt område. Hele området er sydvestvendt med gode solforhold, og det er kort vei til marka. Vi merker at når eneboliger skal selges her at det ofte er interessenter fra nærområdet på visning, uten at de nødvendigvis ender opp med å kjøpe, sier Olav Føllesdal, og legger til:

 

- Ved takseringen ble det foretatt et stor fradrag for oppgraderingsbehovet. Men fordi kostnadene vurderes ulikt av ulike interessenter kan et slikt renoveringsprosjekt overraske og gå høyt i en budrunde.

Boligprisene økte

Kort tid fra en bolig legges ut for salg i Oslo-området til den er solgt er stadig mer vanlig i dagens boligmarked. I februar var omsetningshastigheten for boliger 14 dager, ifølge boligprisstatistikken til Eiendom Norge.

 

I Bærum har boligprisene steget med 17,3 prosent det siste året.

Les mer

En privatperson skal ha betalt 165 millioner kroner for en 22,8 mål stor eiendom med 250 meter lang strandlinje på Snarøya. Det er Finansavisen som skriver at en av de største strandeiendommene i Asker og Bærum nå er solgt. Avisen erfarer at eiendommen i Strømstangveien 1-3 er solgt for 165 millioner, til en privatperson. Se også: Trippelboligen på Snarøya – Vi er i en pågående salgsprosess og har ingen kommentar utover det, skrev eiendomsmegler Michelle Krefting i en e-post til

Les mer

Prisene på brukte Obos-boliger i Oslo økte med 0,1 prosent i februar - altså i praksis uendret. Dette er likevel en prisstigning på 22 prosent fra februar i fjor. En brukt Obos-bolig koster nå i gjennomsnitt 65.066 kroner pr. kvadratmeter. Boligselskapet solgte ifjor boliger for 11,29 milliarder kroner.  

Les mer
Annonse

Hallgeir Kvadsheim er ekspert på privatøkonomi og økonomisk rådgiver i Tjenestetorget. Her deler han bankenes tre viktige sjekkpunkter før de kan gi deg et boliglån.1: EgenkapitalDu bør ha minst 15 prosent egenkapital for å få lån. Skal du kjøpe en bolig til to millioner, betyr det at banken i utgangspunktet kun vil låne deg 1,7 millioner (85 %). Restsummen på 300 000 kroner, må du fikse selv. Et alternativ er at foreldre stiller sikkerhet i egen bolig og/eller er kausjonister. Det

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland