Publisert 30. desember.2015 av

2015 var et godt år for Norsk design. På flere bransjemesser verden over ble norske designere og produkter presentert som det nye store. Både oppmøte og tilbakemeldingene var jevnt over gode, og mange mener det er snakk om en ny gullalder for norsk design.

 

«Om du sa Norge til for eksempel en brite for noen år siden, ville personen mest sannsynlig tenkt på fjord og fiske, kanskje olje. I dag vil nok mange også legge til god design og møbelikoner», uttalte næringsminister Monica Mæland i forbindelse med den helnorske 100% Norway utstillingen i London.

 

Men det var ikke bare 100% Norway som satte norsk design på kartet i 2015. Mange av designerne klarte det også selv, gjennom gode arbeider.

 

Her er noen av dem vi møtte i løpet av Botrends første måneder:

Ledhouse

Da Botrend ble lansert i oktober presenterte vi Alexander Sagen Thon og Kristian Iversen i Ledhouse som har fått eksklusive hoteller som Grand og Continental på kundelisten.

Christian Iversen (t.v.) Alexander Sagen Thon FOTO: KNUT BJERKE

 Nå er de på full fart inn i privatmarkedet gjennom interiørforretninger med sin bærekraftige Led-belysning.

 

De vil revolusjonere måten vi tenker belysning på, og målet på sikt er å erstatte dagens gløde- og hallogenpærer med energieffektiv Led-belysning. 

 

Les mer om Ledhouse her.

Cathrine Knudsen

I over ti år har Cathrine Knudsen tatt nordmenn med i et univers av sarte, naturlige farger i billedkunsten sin.

I oktober debuterte hun som glasskunstner. Vasene ble så populære at de ble utsolgt under lanseringshelgen.

I tillegg til vasene designet også Knudsen tepper som kom i salg i desember.

 

Les mer om Knudsens glassvaser her.

 

Les mer om Pleddene til Knudsen her.

Cathrine Knudsen. FOTO: EVA GROVEN

Hans-Christian Bauer

Hans-Christian Bauer er industridesigneren som nærmest gikk fra skolebenken til å bli Kählers nye suksessdesigner. Det begynte med tilleggsprodukter og endte opp med å bli en av årets bestselgere: Hammershøi-serviset.

Hans-Christian Bauer. FOTO: JOAKIM S. ENGER

 I januar 2016 slippes tredje kolleksjon av det nå 55 objekter store serviset, og ventelistene er lange for å selge porselenet som er direkte inspirert av Svend Hammershøi – en av Kählers viktigste og lengstarbeidende kunstnere.

 

Les mer om Hans-Christian og hans arbeid her.

Sverre Uhnger og Thomas Jenkins

Bordet As Long As You Like var tiltenkt bransjens viktigste møbelmesse i Milano, men førte designerne Sverre Uhnger og Thomas Jenkins verden rundt.

 

Bordet er bygget opp av modulelementer i heltre ask og stein, og kan bygges ut etter bestillerens eget ønske.

 

 

Sverre Uhnger (t.v.) og Thomas Jenkins. FOTO: KAJA BRUSKELAND

Designerne deltok også på 100% Norway i London og salgsutstillingen Norway Designs NÅ.

 

Les mer om designerne og modulbordet her.

 

Sara Wright Polmar og Victoria Günzler

Designduoen Günzler.Polmar har levert en rekke ulike og populære prosjekter de senere årene. I høst vakte de oppsikt med en ny kombinasjon av design og kunsthåndverk.

Sara Wright Polmar og Victoria Günzler. FOTO: GÜNZLER.POLMAR

Brukstekstilserien I-V ble laget i samarbeid med tradisjonsrike Solberg Spinderi utenfor Drammen og ble raskt etterspurt.

 

Brukstekstilene egner seg både som håndklær, duk, teppe, brikker eller tøyservietter, og planen er å få serien i produksjon med flere ulike fargevarianter til neste år.

 

Les mer om Günzler.Polmar her.

Kristine Five Melvær og Torbjørn Anderssen

Ekteparet Kristine Five Melvær og Torbjørn Anderssen har vært kjent blant designelskere i mange år.

 

Anderssen fortrinnsvis som møbeldesigner og en del av designgruppen Norway Says. Men også han har tegnet lamper, glass og tekstiler som Five Melvær er kjent for.

 

 

Kristine Five Melvær og Torbjørn Anderssen. FOTO: ERIK FIVE GUNNERUD

I 2015 presenterte de sitt første samarbeid: Vasen Oui. Opprinnelig laget i anledningen deres eget bryllup sommeren 2015, men som senere kom i salg og produksjon hos Magnor Glassverk.

 

Les mer om designekteparet her.

 

Jørgen Platou Willumsen og Stian Korntved Ruud

2015 var også et godt år for designduoen Kneip. Jørgen Platou Willumsen og Stian Korntved Ruud lekte seg med vær og naturfenomener i skulpturseriene Wheathered og Pat Volume 1 som vakte stor oppsikt.

Jørgen Platou Willumsen (t.v.) og Stian Korntved Ruud. FOTO: KNEIP

Duoen ble trukket frem som noen å følge med på under designradioprogrammet til den britiske tungvekteren Monocle.

 

Og i slutten av oktober ble Korntved Ruud kåret til årets Kunsthåndverker for sitt treskje-prosjekt Daily Spoon.

 

Les mer om designduoen Kneip her.

 

Anette Krogstad

I november besøkte vi keramiker Anette Krogstad i hennes verksted i Oslo.

 

Der produserer hun keramikken som har blitt svært populær blant noen av Norges beste restauranter.

 

 

Anette Krogstad. FOTO: TRINE JØDAL

Også privatpersoner har latt seg fascinere av produktdesigneren og keramikerens servise. Det har med andre ord vært en travel høst for Krogstad, og mye tyder på at dette kommer til å fortsette i 2016. 

 

Les mer om Krogstad her.

 

Les flere saker på Botrend.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Publisert 24. november.2016 av

Konseptet Black Friday, som skjer 25. november, har for alvor befestet seg som en viktig handelsdag i Norge. Noen butikker har utvidet til å ha tilbud hele uken.

 

To av fem nordmenn vurderer å handle denne dagen, ifølge en  ny undersøkelse fra bransjeorganisasjonen Virke.

 

For de som har bestemt seg for å handle på Black Friday, vil 9 av ti bruke over 500 kroner.

 

– Det er tydelig at Black Friday har kommet for å bli, og at forbrukerne i stadig større grad er ute etter å gjøre gode kjøp denne dagen, sier Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel.

 

Les om interiør på Botrend

 

Gjenbruk

Som et motargument mot Black Friday, har Finn.no lansert begrepet  Blåmandag.

 

Dette sier de selv om konseptet:

 

Jo, fordi vi nordmenn rett og slett har mye greier som aldri brukes. Boden er full – og det er nok av mennesker som hadde satt pris på tingene du ikke trenger. Dessuten koster brukte ting ingenting å selge, og det er billigere å kjøpe. Det er gøy å gi, gøy å få og mye bedre for klima.

 

Haakon innredet leiligheten med Finn-kupp

 

Haakon Dybvik har innredet med kupp fra Finn. Se egen lenke på siden. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Finn.no er som kjent et sted mange interiørglade nordmenn gjør bruktkupp.

 

Én av Norges aller største interiørbloggere,  Nina Holst bak Stylizimoblog,  har blant annet på  sin Instagram-profil  markedsført Blåmandag.

 

- Som ivrig bruker av Finn.no synes jeg det er veldig positivt at de nå lanserer et bærekraftig alternativ til Black Friday, nemlig Blåmandag. Så hva med å spare pengene og heller gjøre et smart og lekkert interiørbruktkjøp eller andre julegavekupp på mandag?, spør hun på sin profil.

 

Det samme gjør Insta-profilen @finehjem, som har 222.000 følgere.

 

- Et hyggelig alternativ til Black Friday. Heia gjenbruk, skriver hun.

 

Fanny: Slik lager du en god Finn-annonse?

 

Elektronikk på salgstoppen

I all hovedsak er det elektronikk-kjedene som viser til gode omsetningstall på Black Friday.

 

– Vi ser i år at nærmere halvparten av de som planlegger å handle på Black Friday ønsker å kjøpe elektronisk utstyr, sier Stende i Virke.

 

Veldig mange planlegger julegavehandelen denne dagen.

 

I fjor anslår Virke at nordmenn handlet for 1,5 milliarder kroner (eksl. mva), og økte dermed med over 50 prosent fra året før.

 

 

Ingeborg Flønes, direktør i forbrukerservice i Forbrukerrådet. FOTO: KJELL HÅKON LARSEN

Advarer

Forbrukerrådet advarer handlegale nordmenn mot å gå helt amok.

 

I all fall bør man passe på at det man tror er et varp, faktisk er det.

 

– Vi blir trigget av iøynefallende reklame i fete typer, og det er vel en fare for at vi tror tilbud er bedre enn de er. De dundrer mot oss i gatebildet, på PCen og overalt vi ferdes. Jo mer en pris blir hausset opp som en enestående mulighet, jo reddere blir vi for å gå glipp av gode kjøp, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

 

De tror at sosiale medier og nettet generelt, bidrar til å gjøre det vanskeligere å motstå fristelser. Flønes mener imidlertid at det er lurt å benytte anledningen til å gjøre et varp, dersom det faktisk er det. Hvis du finner en julegave du uansett skulle kjøpe, er det definitivt lurt å slå til på halv pris.

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. Og følg oss på Facebook og Instagram under Botrend.no

Les mer

Alt om årets juletre

Årets juletre må ikke nødvendigvis være ekte.

Publisert 30. desember.2015 av Sofie Dege Dimmen

Er du lei av å bruke støvsugeren for å få opp barnåler? Da finnes det flere alternativer til et ekte juletreet. Nå er det en økende etterspørsel i Europa etter kunstige juletrær. Og fordelene er mange. Det er allergivennlig, økonomisk og lettvint. Du sparer tid på å slippe å kjøpe nytt hvert år, samle opp barnålene når det drysser, eller tenke på hvor du kan kildesortere treet etter at julen er over. Du får imidlertid ikke den gode lukten av granbar i stuen, noe som for man

Les mer

- Fargene får meg i godt humør

Ramsøskar satte farge på Asker-hjemmet.

Publisert 30. desember.2015 av Bettine Nicotra

I gangen er de rosa, langhalsede og langbeinte flamingoene omgitt av blomster og palmeblader. Det er disse skapningene som får folk til å trekke på smilebåndet når de kommer inn døren. – Mange ler og synes fargene er morsomme. Og det var også målet – å ha det moro. Jeg blir virkelig i godt humør av å komme inn, sier Annette (38). Hun nærmest svever over gulvet i familiens splitter nye, arkitekttegnede hus en liten rusletur unna Asker sentrum. Hun er så uendelig takknemlig for

Les mer
Annonse

Heidi og Frode Falk er tredje generasjon, og kundebehandling er viktig for familiebedriften som strekker seg tilbake til 1950. − Vi tilbyr gratis hjemkjøring og montering over hele Østlandet. Dette er en kostand som vi tar på oss, og en service som gjør at vi skiller oss ut. Det er veldig viktig for oss, påpeker Frode. Med konseptet Falk-service får du god valuta for pengene samtidig som du velger kvalitet. Ønsker du råd om møbler, innredning, form, farge, funksjon eller kvalitet hj

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland