Publisert 06. januar.2016 av

- I Norge og internasjonalt er det koselige i stigende grad etterspurt. Under årets designmesse vil vi utforske temaet «The Return of Cosy», sier kreativ leder for Oslo Design Fair, Dagny Thurmann-Moe.

 

Fra 28.-31. januar arrangeres den tradisjonsrike Gave & interiørmessen på Lillestrøm. Men nå med ny profil og nytt navn – Oslo Design Fair. Mye er fremdeles under utarbeiding, men det overordnede målet er fastsatt: Oslo Design Fair skal bli den viktigste møteplassen for norsk design- og interiørbransjen.

 

Som et ledd i strategien skal nye sesongbaserte temaer definere messen de to gangene i året den arrangeres.

 

I slutten av januar vier Thurmann-Moe og resten av staben fire dager til «det koselige».

 

Les flere saker om interiør og design på Botrend her.

Gammelt og nytt mikses for å skape en "koselig stil". Styling av Kirsten Visdal. FOTO: SIREN LAUVDAL

Motreaksjon til minimalismen

Temaet «The Return of Cosy» skal utforskes gjennom foredrag fra kjente fagpersonligheter som blomsterdekoratør Finn Schjøll, samt ulike utstillinger under messens fire dager. Et knippe av Norges flinkeste interiørstylister skal lage sin tolkning av temaet ved å innrede hver sin stue.

 

Landlig stil på Høibak Gård i Vollen.

 

- Vi har lenge sett en tendens med fokus på kvalitet og at vi ønsker å omgi oss med ting som betyr noe. I en stressende hverdag er kosen mer verdsatt enn noensinne, sier Dagny Thurmann-Moe som er overbevist om at det koselige er en motreaksjon til det kalde, minimalistisk hjemmet.

 

- Hva som er koselig er veldig personlig, og det finnes ikke noe fasitsvar som gjelder for alle. Å ha et koselig hjem er ofte koblet til personlige elementer, så det er også avhengig av hver og en av oss.

 

Thurmann-Moe har likevel noen faste elementer som bør være på plass for å skape årets koseligste hjem:

 

- Grønne planter, tekstiler, farger, ordentlige materialer og godt håndverk er gode ingredienser som skaper en god og behagelig atmosfære.

 

Og fargene, ja, de skal gjerne være varme og litt støvete i nyansen. De fremstår som behagelige og koselige elementer av et interiør, ifølge Thurmann-Moe som har arbeidet som fargekonsulent i en rekke år.

 

Dette er trendfargen for 2016.

 

Designfellesskapet Klubben synliggjør norsk design.

100% Norway-utstillingen skal vises i sin helhet. FOTO: SIREN LAUVDAL

Talent, tradisjon og tendenser

Norsk design og unge talenter spesielt, gjøres nå til en sentral del av messen. En fast utstilling vil vise det beste fra designscenen i Norge.

 

100% Norway utstillingen som ble vist i London tidligere i år, vil vises i sin helhet under messen.

 

En av Norges eldste designbedrifter, Magnor Glassverk, skal flytte deler av verkstedet sitt inn på messen. Der vil de blant annet lage en ny vase designet av en av årets nykommere, designeren Silje Nesdal.

 

Slik forenes talent og tradisjoner, noe Magnor Glassverk ikke er fremmed for. De senere årene har de inngått en rekke samarbeid med designere som Nesdal. I høst fikk for eksempel vasen Oui, laget av designekteparet Kristine Five Melvær og Torbjørn Anderssen, mye oppmerksomhet.

 

- Både programmet og utstillingene er knyttet til messens tre hovedkategorier; talent, tradisjon og tendenser. Viktigheten av kvalitet og håndverk er i ferd med å gå opp for oss, og vi vil for alle messer fremover definere det som påvirker hvordan vi lever og innreder hjemmene våre, sier Dagny Thurmann-Moe som mener vi vil se mer varme, personlige elementer og miks av nytt og gammelt i året som kommer.  

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Hvitt er på vei ut, ifølge Dagny Thurmann-Moe. Styling av Kirsten Visdal. FOTO: SIREN LAUVDAL
Publisert 08. november.2016 av

Hver høst lanserer fargekjedene sin  trendfarge for året som kommer.

 

I hovedkvarteret til kokkelaget Flying Culinary Circus på Skøyen lanserte Fargerike denne uken Årets farge for 2017 - rød.

 

- Fargevalget er basert på innsikt fra trendrapporter og interiørmesser, og gjenspeiler tendenser vi ser over hele verden. Men vårt hovedmål har hele tiden vært å finne den norske fargen, sier kreativ leder i Fargerike, Tale O. Henningsen.

 

Jotun lanserte sin farge tidligere i høst under navnene «Nordic Living», «Urban Living» og «Continental Living».  Dagnys Fargestudio har valgt brunt.

Fire nyanser

I fjor var det  rosa som var fargen under lanseringen på Sjøholmen  ved Sandvika i Bærum. Alle rommene i huset var malt i ulike nyanser av rosa.

 

Året før var det oransje som gjaldt, og for 2017 år er det altså fire ulike paletter i rødt.

 

- Fargen sier mye om hvordan forbrukerne ønsker å leve, og nå ser vi en tendens til at folk søker seg mot en livsstil som er ekte, engasjert og fylt av lidenskap, sier Henningsen.

 

Samtidig understreker hun at nordmenn er todelte, at vi både elsker å gå på byen men samtidig er glade i å reise på fjellet.

 

Slik lykkes du med mørke farger

 

Fra paletten Djerk lek. Styling Siv Brenne. Foto: Per Erik Jæger

Skal fortsatt være koselig

 

De fire palettene heter Nostalgisk ro, Djerv lek, Østenfor sol og Urban eleganse.

 

Nostalgisk ro henter inspirasjon fra et enkelt liv på hytta og ro i naturen. Her innreder vi med rutete duker som skaper en form for trygghet, men så kan vi ta inn nye elementer fra designverden.

 

- Trenden er fortsatt  å ha det koselig, sier Henningsen.

 

Nordmenns fokus på å ha det koselig rundt seg, ble lansert under Oslo Design Fair i januar i år. Koselig er et særnorsk ord som ikke lar seg så lett oversette til andre språk, og noe vi oppfattes som å være verdensmestre i.

 

Kreativ leder i Fargerike, Tale O. Henningsen. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG

Våge mer

Djerv lek-paletten er utadvendt og eksotisk, og gjenspeiler at nordmenn elsker å oppleve nye ting.  

 

- Her kan vi våge litt mer - det er lov å være leken. Dette er fargene som deg som ikke er redd for oppmerksomhet, sier Henningsen.

 

Fargeekspert Birgit Ekrheim inspireres av Sør-Europa

 

Nostalgisk ro henter inspirasjon fra det enkle liv på hytta. Stylist Christine Hærra Foto: Sveinung Bråthen

 

Tredje palett, Østenfor sol, har videreført elementer fra fargen i 2016, rosa. Her er det mystikk og eventyr fra Tusen og en natt.

 

Nyansene blir en motreaksjon mot alt det raske som skjer i livene våre hele tiden. Her er det meditasjon og det å finne mental ro som står i fokus, ifølge Henningsen.

 

Slik får du ny sofa med enkle grep

Trendy spiller mindre rolle

- Og det er ikke viktig om interiøret er trendy eller riktig, bare det passer for deg. Bøker får for eksempel større betydning i interiøret, sier Fargerikes kreative leder.

 

Siste palett er Urban eleganse, som gjenspeiler det sømløse livet vi ønsker oss og som vi har fått kjennskap til gjennom reiser. Der hotellet har myke gulvtepper og gardiner fra gulv til tak i dype, elegante farger.

 

- Husk – du er i førersetet for hvordan du bruker fargene, sier Henningsen.

Fra paletten Urban Eleganse. Styling: Siv Brenne Foto: Per Erik Jæger
Rødt har mange nyanser og det er fortsatt koselig som gjelder. Styling: Siv Brenne Foto: Per Erik Jæger

Perfekte kulisser

Mange stylister og fargeeksperter mener nordmenn bare må våge mer i interiøret.

 

- Det er mye enklere å skape et koselig og lunt rom med mørke farger enn med helt lyse, sier Gro Welle-Watne hos Tapethuset.

 

Lone Bjørslev Kisbye hos Flügger mener at en mørk veggfarge er den perfekte kulissen.

 

 – De mørke fargene binder rommet sammen og setter møblene og interiørelementene våre i en scene. Mørke farger er en slags kulisse for den øvrige innredningen, sier hun.

 

Les mer på Botrends forside

 

Tips oss gjerne her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Bøker blir mer fremtredende i interiøret. Styling Christine Hærra. Foto: Sveinung Bråthen
Seng inspirert av Østenfor sol-paletten. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Fargerikes lansering hos Flying Culinary Circus. FOTO: ELIN REFFHAUG CRAIG
Styling Christine Hærra. Foto: Elin Reffhaug Craig
Les mer

Mer enn et spisebord

HIOA-studenter debuterer med et flerfunksjonelt bord.

Publisert 06. januar.2016 av Sofie Dege Dimmen

I takt med befolkningsveksten bor vi trangere og tettere i byene. Familier blir gjerne værende i sentrum, og smarte plassbesparende løsninger er ettertraktet. Det var bakgrunnen for det flerfunksjonelle spisebordet «Heim» som nå stilles ut på Kjeller. Det er avgangselevene ved Høgskolen i Oslo og Akershus som stiller ut sine eksamensoppgaver i fordypningsfaget Produktdesign.  

Les mer

I år er det 50 år siden Jette Frölich inviterte til sin første julestue hjemme i Trørød på Nordsjælland. Det som opprinnelig var ment som en hyggelig markering for familie og venner, endte med å bli en eventyrlig suksess. Og en ny levevei for den daværende dagmammaen. - Det hele startet med denne håndlagde julepynten som Bo Bedre-redaktøren oppdaget hjemme hos oss. Han ville kjøpe alt, og jeg skulle få 200 kroner per modell! Som dagmamma fikk jeg 100 kroner per barn i måneden, s

Les mer
Annonse

Kommersielt innholdAlle som har hatt gleden av å skape et hjem, vet at detaljene er viktig. Først bestemmer du deg for de store tingene, deretter jobber du deg ned på detaljnivå. Når du har utformet et rom, malt veggene og bestemt deg for møbler – skal detaljene på plass. Interiøret du velger har mye å si for hvordan sluttresultatet blir. Dette vet selvsagt mennene og kvinnene som bor i Asker og Bærum. Alt ligger i detaljene og plisségardiner kan rett og slett være prikken over i-e

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland