Publisert 06. januar.2016 av

- I Norge og internasjonalt er det koselige i stigende grad etterspurt. Under årets designmesse vil vi utforske temaet «The Return of Cosy», sier kreativ leder for Oslo Design Fair, Dagny Thurmann-Moe.

 

Fra 28.-31. januar arrangeres den tradisjonsrike Gave & interiørmessen på Lillestrøm. Men nå med ny profil og nytt navn – Oslo Design Fair. Mye er fremdeles under utarbeiding, men det overordnede målet er fastsatt: Oslo Design Fair skal bli den viktigste møteplassen for norsk design- og interiørbransjen.

 

Som et ledd i strategien skal nye sesongbaserte temaer definere messen de to gangene i året den arrangeres.

 

I slutten av januar vier Thurmann-Moe og resten av staben fire dager til «det koselige».

 

Les flere saker om interiør og design på Botrend her.

Gammelt og nytt mikses for å skape en "koselig stil". Styling av Kirsten Visdal. FOTO: SIREN LAUVDAL

Motreaksjon til minimalismen

Temaet «The Return of Cosy» skal utforskes gjennom foredrag fra kjente fagpersonligheter som blomsterdekoratør Finn Schjøll, samt ulike utstillinger under messens fire dager. Et knippe av Norges flinkeste interiørstylister skal lage sin tolkning av temaet ved å innrede hver sin stue.

 

Landlig stil på Høibak Gård i Vollen.

 

- Vi har lenge sett en tendens med fokus på kvalitet og at vi ønsker å omgi oss med ting som betyr noe. I en stressende hverdag er kosen mer verdsatt enn noensinne, sier Dagny Thurmann-Moe som er overbevist om at det koselige er en motreaksjon til det kalde, minimalistisk hjemmet.

 

- Hva som er koselig er veldig personlig, og det finnes ikke noe fasitsvar som gjelder for alle. Å ha et koselig hjem er ofte koblet til personlige elementer, så det er også avhengig av hver og en av oss.

 

Thurmann-Moe har likevel noen faste elementer som bør være på plass for å skape årets koseligste hjem:

 

- Grønne planter, tekstiler, farger, ordentlige materialer og godt håndverk er gode ingredienser som skaper en god og behagelig atmosfære.

 

Og fargene, ja, de skal gjerne være varme og litt støvete i nyansen. De fremstår som behagelige og koselige elementer av et interiør, ifølge Thurmann-Moe som har arbeidet som fargekonsulent i en rekke år.

 

Dette er trendfargen for 2016.

 

Designfellesskapet Klubben synliggjør norsk design.

100% Norway-utstillingen skal vises i sin helhet. FOTO: SIREN LAUVDAL

Talent, tradisjon og tendenser

Norsk design og unge talenter spesielt, gjøres nå til en sentral del av messen. En fast utstilling vil vise det beste fra designscenen i Norge.

 

100% Norway utstillingen som ble vist i London tidligere i år, vil vises i sin helhet under messen.

 

En av Norges eldste designbedrifter, Magnor Glassverk, skal flytte deler av verkstedet sitt inn på messen. Der vil de blant annet lage en ny vase designet av en av årets nykommere, designeren Silje Nesdal.

 

Slik forenes talent og tradisjoner, noe Magnor Glassverk ikke er fremmed for. De senere årene har de inngått en rekke samarbeid med designere som Nesdal. I høst fikk for eksempel vasen Oui, laget av designekteparet Kristine Five Melvær og Torbjørn Anderssen, mye oppmerksomhet.

 

- Både programmet og utstillingene er knyttet til messens tre hovedkategorier; talent, tradisjon og tendenser. Viktigheten av kvalitet og håndverk er i ferd med å gå opp for oss, og vi vil for alle messer fremover definere det som påvirker hvordan vi lever og innreder hjemmene våre, sier Dagny Thurmann-Moe som mener vi vil se mer varme, personlige elementer og miks av nytt og gammelt i året som kommer.  

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Hvitt er på vei ut, ifølge Dagny Thurmann-Moe. Styling av Kirsten Visdal. FOTO: SIREN LAUVDAL
Publisert 02. februar.2017 av

Thea Jegerud er designstudent og bare 23 år gammel, men har allerede rukket å få to produkter i butikkhyllene. I høst kom lykten «Snu», nå kommer lysestakene «Torus».

 

Begge produsert av glassverket Magnor som i fjor kunne skilte med sammenhengende produksjon i 120 år.

 

- Det er veldig gøy. Jeg har jo jobbet for Magnor i mange år, men det at jeg en dag skulle få mine egne ting i produksjon her er stort, sier Thea Jegerud.

 

Hun er selv født og oppvokst i det lille tettstedet i Eidskog kommune. Med knappe 950 innbyggere, har de fleste tette bånd til glassverket som ligger rett ved svenskegrensen.

 

I dag teller glassverket 40 ansatte, og Jegerud har, som flere i familien, jobbet med mye forskjellig hos den tradisjonsrike hjørnesteinsbedriften.

 

- Jeg har ikke blåst selv, men jeg har stått i butikken og gjort det meste egentlig. Man blir fort en potet på en sånn bedrift i en bygd, sier Jegerud lattermildt.

 

Skoleprosjekt

Samarbeidet med Magnor Glassverk oppstod etter et skoleprosjekt på produktdesignlinjen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. På glassverket ble de så begeistret for lyslykten i glass og betong at de satte den i produksjon.

 

 

Les mer om studentdesign

 

Nå selges «Snu» i noen utvalgte interiørbutikker. Den er munnblåst i glasshytta på Magnor, og har sokkel i støpt betong.

 

- Det var første gang jeg fikk jobbe med glass, så jeg lærte veldig mye av de som jobber på glassverket. Det jeg er mest fornøyd med må jo være at det gikk så bra. For folk liker Snu, sier Jegerud.

 

Lyslykten har fått en god start med blant annet hederlig omtale under Northern Ligtning Student Design Award 2015. Nå har Jegerud gått videre til master i design ved Arkitektur og designhøgskolen i Oslo, og nettopp lansert et nytt produkt: Lysestakene «Torus».

 

Les mer om norsk design

 

Lyslykten "Snu" hørte hjemme på designernes eget vinterbord. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Smultering

Mens «Snu» kommer i grønt og blått glass har lysestakene «Torus» fått en varmere fargetone med transparent glass i lakserosa, gyllen gul og brent oransje.

 

Selve navnet kommer fra en matematisk form som minner om en smultering.

 

- Torus ble laget som en oppgave utenfor skolen og med Magnor som produsent i tankene. Det gjorde at jeg kunne forme produktet etter Magnors produktportefølje og deres marked, sier Jegerud.

 

Lysestakene som slippes i februar har rimeligere utsalgspris, og treffer dermed et litt annet marked enn lyslykten som ligger i det øvre prissjiktet. De kan treffe flere, tror designstudenten.

 

Les også: De vil utkonkurrere danskene med ny norsk sofadesign

 

"Torus" er en enkel lysestake i transparent glass, og kommer i tre ulike farger. FOTO: MAGNOR GLASSVERK

Nå er planen å fullføre masterutdanningen og lære så mye som mulige – både på glassverket og på skolen. Der introduseres de for en rekke ulike teknikker som skal gi en god ballast for en designer som mest sannsynlig kommer til å arbeide selvstendig, som frilanser.

 

- Drømmen er å få lage produkter for norske firmaer som Magnor. Som setter pris på god norsk design, og som lar ferske designere få en sjanse.

 

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram @botrend.no

Les mer

Forvandlet bestefars gamle hus

Fikk drømmekjøkkenet.

Publisert 06. januar.2016 av Bettine Nicotra

Med moren og faren i nabohuset og morfar i huset som lå vegg-i-vegg, hadde Ellen Hege Johansen (45) og Dan Røssing (45), med tvillingene Mats (5) og Jonatan (5), det som plommen i egget. Det var bare én ting de savnet – litt mer boltreplass.

Les mer

Forny soverommet på 1-2-3

Slik fresher du opp uten oppussing.

Publisert 06. januar.2016 av Bettine Nicotra

For interiørstylist Tone Kroken er soverommet det viktigste rommet i huset. – Nordmenn gjør altfor lite ut av soverommet. Vi bruker mye penger på å pusse opp huset, men når det kommer til soverommet så er gjerne budsjettet tomt og soverommet blir et kaldt rom hvor man kun skal sove. Om dagen holder hun på å pusse opp ny leilighet, og soverommet står selvsagt på prioriteringslisten. – Jeg skal male alle veggene i en mørk kalkmaling i aubergine-farge. Gulvet og taket maler jeg ly

Les mer
Annonse

 Når man først har tatt avgjørelsen om å selge, er man ofte ferdig med boligen. Men siste innsats er avgjørende for et godt salg. Ofte kan små detaljer utgjøre den store forskjellen. Med litt investering i maling, noe egeninnsats og nytt interiør kan boligen fremstå som ny.

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland