Publisert 10. januar.2016 av

De popper opp som paddehatter. Unge, dyktige norske designere.

 

Da den norske ambassaden i London, Utenriksdepartementet og Norsk design- og arkitektursenter, DOGA, arrangerte utstillingen 100% Norway tidligere i høst, satte de søkelyset på 33 norske designere.

 

For tolvte året på rad viste de det beste Norge har å by på, men aldri før har interessen vært så stor, ifølge kurator på DOGA, Benedicte Sunde, som mener det finnes mye bra om dagen.

 

- De unge norske designerne ivaretar den gode norsk tradisjon samtidig som de utfordrer den, sa Sunde til Botrend i oktober.

 

Blant de 33 nøye utvalgte designerne, var designstudioet Osloform. Med klokken Sweep, bordbeskytter Impeller og stereoen Serpentine laget i anledning en vårutstilling på DOGA, viste det firemanns store designstudioet at de nå er på full fart inn i det gode selskap.

 

- Det har vært en bratt læringskurve. Men det er først nå, nesten et år etter etableringen, at vi er på vei til å få produktene ut i butikk, sier Camilla Akersveen driver Osloform sammen med Åsmund Engesland, Henrik Waarum og Christopher Konings.

 

Søstrene Aven kaster seg inn i interiørbransjen.

Stereoen Serpentine er laget i messing og valchromat. FOTO: ISTVAN VIRAG

Produserer med selvbygget maskin på et loft i Oslo

 

Det var altså et år siden de fire gikk sammen om å starte opp Osloform. Camilla Akersveen, Åsmund Engesland og Christopher Konings kjente hverandre fra design- og interiørarkitekturstudier ved Kunsthøyskolen i Oslo, mens Henrik Waarum har bakgrunn fra elektronikk og datateknologi ved Universitetet i Oslo.

 

- Vi kaller han bare for elektroingeniøren vår. At han i tillegg har ett år med økonomi nyter vi godt av, sier Akersveen.

 

Unge norske designer og produserer i småskala.

 

Da Osloform ble etablert var det ut ifra et ønske om å gjøre det meste selv for å få fortgang i prosessene. De fire hadde verken tid eller penger til å vente på eksterne produsenter. I dag sørger en egenprodusert maskin på et loft på Alexander Kiellandsplass for at en idé kan testes ut samme dag.

 

- Vi tegner det vi vil lage i 3D og produserer deretter produktene i maskinen på loftet. Siden Henrik og jeg bor i samme bygning blir det ofte til at vi står for produksjonen, mens Christopher tar seg av det administrative og Camilla promoteringen, forklarer Åsmund Engesland.

 

- Det er viktig å poengtere at vi ikke er et designkollektiv, noe som er veldig populært om dagen. Vi driver et designstudio og tegner ut alle produktene sammen. Det er vår nøkkel til suksess: Å jobbe sammen om alle prosjektene, sier Camilla Akersveen.

 

Anette Krogstad lager keramikk til Oslos topprestauranter.

Sweep Wall-klokken klargjøres for salg hos DOGA. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Osloform er (f.v.) Henrik Waarum, Christopher Konings, Åsmund Engesland og Camilla Akersveen. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Skal delta på verdens mest anerkjente interiørmesse

2015 har vært et godt år for designstudioet. De har skaffet seg egne lokaler i tilknytning til Botanisk hage møbelforretning, de har blitt trukket frem som ny favoritter av magasinet Bo Bedre, og de har fått sine første produkter i butikk.

 

Veggklokken Sweep Wall Clock selges i DOGAs egen designbutikk, og trefjølene Tilt og Ripple er nylig ankommet salgshyllene hos Norway Designs. Sistnevnte et samarbeidsprosjekt hvor Trefjøla har utfordret en unge, norske designtalenter til å lage sine unike versjoner av den folkekjære trefjøla.

 

- Neste år håper vi å få enda flere produkter ut i butikk. Og at vi etter interiørmessen i Milano har råd til å sette alt i produksjon, sier Christopher Konings.

 

Designstudioet er invitert til å delta på messen i april. Dit kommer både nasjonale og internasjonale innkjøpere og det er essensielt for å vise seg frem. Men deltakeravgiften og alt som hører med er høy.

 

- Vi må selge mange trefjøler og klokker for å få råd til å delta på messen. Men det er viktig å vise seg frem internasjonalt, i tillegg til at det er veldig mange nordmenn som handler på Milano-messen. Det generer kanskje ikke i salg akkurat der og da, men det vil det gjøre i ettertid, fortsetter han.

 

Da vil det også forhåpentligvis åpne seg muligheter for å droppe deltidsjobbene alle fire har ved siden av Osloform. I dag er det kun mandager og fredager som er faste dager i studioet nær Botanisk hage som også holder åpent for kunder.

 

Dette er trendfargen for 2016.

Må tenke kommersielt for å overleve

Mye tyder likevel på at den kommende bransjemessen på Lillestrøm, Oslo Design Fair, i januar, vil føre til nye kontrakter og forespørsler.

 

- Vi merker at folk begynner å kjenne igjen produktene. Vi er jo fire designere som alle skal sette sitt preg på produktene og det blir noen heftige diskusjoner i blant, men vi føler at vi har funnet vår retning, sier Camilla Akersveen.

 

Foreløpig er retningen produkter i materialene messing og valchromat – trefiberpanel som er impregnert med fargestoff og bundet med harpiks. Men pulverlakkerte, sorte knagger er allerede prøvd ut i maskinen på loftet. De fungerer som jakke- og avisholder i studioet like ved Botanisk hage i Oslo. Målet er at også disse skal ut for salg til neste år under navnet PacMan Hook. For det er småprodukter som er enklest å produsere og selge.

 

- Man må tenke kommersielt for å overleve. Og det var litt av motivasjonen for å starte for oss selv. Vi ville ha muligheten til å bestemme hva og hvordan vi vil jobbe, sier Åsmund Engesland.

 

- Vi gjør jobben og utviklingen selv. Istedenfor å vente på at det skjer noe, sier Henrik Waarum.

 

Les flere saker om interiør og design på Botrend her.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

Osloforms Sweep Wall Clock. FOTO: OSLOFORM
Impeller bordbeskyttere kommer i tre ulike størrelser. FOTO: ISTVAN VIRAG
Les mer
Annonse

 I et romslig lokale på Rud i Bærum, holder Sandvika gardiner og interiør til. Sandvika gardiner og interiør var tidligere en del av produksjonsselskapet Sandvika Veveri AS, men har drevet selvstendig siden 2000. Butikken har egen systue og skreddersyr gjerne dine gardiner.  – Vi merker økende etterspørsel etter gardiner, gjerne som et supplement til innvendig solskjerming. Med gardiner til blir det prikken over i’en, sier Nina Bø (60), daglig leder. Kari Søndbø Disch (56) nikker

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland