Publisert 10. januar.2016 av

De popper opp som paddehatter. Unge, dyktige norske designere.

 

Da den norske ambassaden i London, Utenriksdepartementet og Norsk design- og arkitektursenter, DOGA, arrangerte utstillingen 100% Norway tidligere i høst, satte de søkelyset på 33 norske designere.

 

For tolvte året på rad viste de det beste Norge har å by på, men aldri før har interessen vært så stor, ifølge kurator på DOGA, Benedicte Sunde, som mener det finnes mye bra om dagen.

 

- De unge norske designerne ivaretar den gode norsk tradisjon samtidig som de utfordrer den, sa Sunde til Botrend i oktober.

 

Blant de 33 nøye utvalgte designerne, var designstudioet Osloform. Med klokken Sweep, bordbeskytter Impeller og stereoen Serpentine laget i anledning en vårutstilling på DOGA, viste det firemanns store designstudioet at de nå er på full fart inn i det gode selskap.

 

- Det har vært en bratt læringskurve. Men det er først nå, nesten et år etter etableringen, at vi er på vei til å få produktene ut i butikk, sier Camilla Akersveen driver Osloform sammen med Åsmund Engesland, Henrik Waarum og Christopher Konings.

 

Søstrene Aven kaster seg inn i interiørbransjen.

Stereoen Serpentine er laget i messing og valchromat. FOTO: ISTVAN VIRAG

Produserer med selvbygget maskin på et loft i Oslo

 

Det var altså et år siden de fire gikk sammen om å starte opp Osloform. Camilla Akersveen, Åsmund Engesland og Christopher Konings kjente hverandre fra design- og interiørarkitekturstudier ved Kunsthøyskolen i Oslo, mens Henrik Waarum har bakgrunn fra elektronikk og datateknologi ved Universitetet i Oslo.

 

- Vi kaller han bare for elektroingeniøren vår. At han i tillegg har ett år med økonomi nyter vi godt av, sier Akersveen.

 

Unge norske designer og produserer i småskala.

 

Da Osloform ble etablert var det ut ifra et ønske om å gjøre det meste selv for å få fortgang i prosessene. De fire hadde verken tid eller penger til å vente på eksterne produsenter. I dag sørger en egenprodusert maskin på et loft på Alexander Kiellandsplass for at en idé kan testes ut samme dag.

 

- Vi tegner det vi vil lage i 3D og produserer deretter produktene i maskinen på loftet. Siden Henrik og jeg bor i samme bygning blir det ofte til at vi står for produksjonen, mens Christopher tar seg av det administrative og Camilla promoteringen, forklarer Åsmund Engesland.

 

- Det er viktig å poengtere at vi ikke er et designkollektiv, noe som er veldig populært om dagen. Vi driver et designstudio og tegner ut alle produktene sammen. Det er vår nøkkel til suksess: Å jobbe sammen om alle prosjektene, sier Camilla Akersveen.

 

Anette Krogstad lager keramikk til Oslos topprestauranter.

Sweep Wall-klokken klargjøres for salg hos DOGA. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Osloform er (f.v.) Henrik Waarum, Christopher Konings, Åsmund Engesland og Camilla Akersveen. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Skal delta på verdens mest anerkjente interiørmesse

2015 har vært et godt år for designstudioet. De har skaffet seg egne lokaler i tilknytning til Botanisk hage møbelforretning, de har blitt trukket frem som ny favoritter av magasinet Bo Bedre, og de har fått sine første produkter i butikk.

 

Veggklokken Sweep Wall Clock selges i DOGAs egen designbutikk, og trefjølene Tilt og Ripple er nylig ankommet salgshyllene hos Norway Designs. Sistnevnte et samarbeidsprosjekt hvor Trefjøla har utfordret en unge, norske designtalenter til å lage sine unike versjoner av den folkekjære trefjøla.

 

- Neste år håper vi å få enda flere produkter ut i butikk. Og at vi etter interiørmessen i Milano har råd til å sette alt i produksjon, sier Christopher Konings.

 

Designstudioet er invitert til å delta på messen i april. Dit kommer både nasjonale og internasjonale innkjøpere og det er essensielt for å vise seg frem. Men deltakeravgiften og alt som hører med er høy.

 

- Vi må selge mange trefjøler og klokker for å få råd til å delta på messen. Men det er viktig å vise seg frem internasjonalt, i tillegg til at det er veldig mange nordmenn som handler på Milano-messen. Det generer kanskje ikke i salg akkurat der og da, men det vil det gjøre i ettertid, fortsetter han.

 

Da vil det også forhåpentligvis åpne seg muligheter for å droppe deltidsjobbene alle fire har ved siden av Osloform. I dag er det kun mandager og fredager som er faste dager i studioet nær Botanisk hage som også holder åpent for kunder.

 

Dette er trendfargen for 2016.

Må tenke kommersielt for å overleve

Mye tyder likevel på at den kommende bransjemessen på Lillestrøm, Oslo Design Fair, i januar, vil føre til nye kontrakter og forespørsler.

 

- Vi merker at folk begynner å kjenne igjen produktene. Vi er jo fire designere som alle skal sette sitt preg på produktene og det blir noen heftige diskusjoner i blant, men vi føler at vi har funnet vår retning, sier Camilla Akersveen.

 

Foreløpig er retningen produkter i materialene messing og valchromat – trefiberpanel som er impregnert med fargestoff og bundet med harpiks. Men pulverlakkerte, sorte knagger er allerede prøvd ut i maskinen på loftet. De fungerer som jakke- og avisholder i studioet like ved Botanisk hage i Oslo. Målet er at også disse skal ut for salg til neste år under navnet PacMan Hook. For det er småprodukter som er enklest å produsere og selge.

 

- Man må tenke kommersielt for å overleve. Og det var litt av motivasjonen for å starte for oss selv. Vi ville ha muligheten til å bestemme hva og hvordan vi vil jobbe, sier Åsmund Engesland.

 

- Vi gjør jobben og utviklingen selv. Istedenfor å vente på at det skjer noe, sier Henrik Waarum.

 

Les flere saker om interiør og design på Botrend her.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

Osloforms Sweep Wall Clock. FOTO: OSLOFORM
Impeller bordbeskyttere kommer i tre ulike størrelser. FOTO: ISTVAN VIRAG
Publisert 20. januar.2017 av

Januar og messetid - hva utpeker seg på interiørfronten?

 

Etter nyttårsrakettene er avfyrt og forhåpentligvis julekiloene trent vekk, så begynner alle vi som arbeider i interiørbransjen å klargjøre og ikke minst glede oss til årets første interiørmesser.

 

Her frister leverandører- og grossister alle som skal kjøpe inn til detaljhandel, så de igjen kan friste deg som forbruker når du skal handle inn til ditt hjem.

 

Her kan du lese mer om interiør på Botrend

 

Mer på bloggen Bo Naturlig her

 

 

Inspirasjon fra øst

På  Formex-messen i Stockholm som avholdes i disse dager, så ser man tydelig at vi nordboere inspireres og påvirkes av pulsen som rører seg i mer østlige strøk.

 

Vi ser mer utstrakt fargebruk, og selv om de blålige toner fortsatt holder stand, så beveger vi oss også mer mot det varme.

 

Tenk på kryddermarkedene i Marrakech med alt de byr på av farger, lukt, varme, ulike materialer og teksturer- og ikke minst de varme fargene og da spesielt den rødlige terracotta-fargen derfra. 

 

Sistnevnte samt det organiske gir en fin motvekt mot det stramme og minimalistiske vi har sett en stund nå.

 

Det tilfører vitalitet og varme, og når forskning viser til både bedre inneklima og trivsel ved at vi omgir oss med blomster og planter, ja da er det bare å omfavne trendene.

 

Samt passer det jo godt rent sesongmessig siden tiden faktisk tikker mot vår og varmere tider.

 

Her får du Tone Krokens shopping-tips i Marrakech

 

FOTO: TINA LEQVAMB STEENSEN
Fra Hübsch. FOTO: TINA LEQVAMB STEENSEN

Uformell stil

Den tidligere kontinentale stilen vi typisk ser omkring på bla. hotell, danser rett og slett litt morsommere og fremstår både mer uformell og sympatisk i kombinasjon med planter, rufsete puter og tunge håndknyttede tepper.

 

Alt er lov å mikse - nå er det din personlighet som skal vises i ditt hjem. Tenk kontraster, og ulike struktur- og teksturer.

 

Slik fikk Sunniva hotellstilen hjemme

Fra House Doctor. FOTO: TINA LEQVAMB STEENSEN
FOTO: TINA LEQVAMB STEENSEN

Småmøbler er inn

Fleksibilitet understøtter den uformelle stilen.

 

Det benyttes flere småmøbler, som puffer, krakker, daybeds og småbord.

 

Møblene er enkle å flytte rundt, og ikke minst elsker barna dem, samt koster  småmøbler langt mindre enn de større.

 

Tilfør planter, puter med frynser og  paljetter sammen med de mer strenge linjer, og jeg er sikker på at du som en gryende vårsesong kommer til å by på mer av både varme og gleder i tiden fremover.

 

Slik lykkes du med mørke farger

 

Fargemessig så gir alltid malingsprodusentene en god pekepinn på hva vi kommer til å se mer av.

 

Det er dype og deilige blåtoner, de nevnte rødlige, samt kommer også grønt inn som en sterk farge. Fargene spenner i valører fra de mørke til de mer støvete. 

 

Trendeksperter har vært tydelige i sin spådom av oss forbrukere. Og på interiørfronten kommuniseres det høyt og klart at vi tar inn impulser lettere, vi lar oss farge - også rent bokstavelig, i form av nymalte mørkere rom, samt ønsker vi å omgi oss mer med ting som er nære.

 

Om det er reiseminner, gardiner som skal henges høyt for å gi deg en hotellfølelse hjemme, eller om det bare er miksen av det meste, husk dette: Alle kan kjøpe seg et vakkert hjem, men det er mer imponerende å skape ett.

 

Les mer på Botrends forside her

 

Tips oss gjerne her, og følg oss på Facebook og Instagram @botrend.no

 

 

FOTO: TINA LEQVAMB STEENSEN
Fra Himla. FOTO: TINA LEQVAMB STEENSEN
FOTO: TINA LEQVAMB STEENSEN
FOTO: TINA LEQVAMB STEENSEN
Bildet er fra Trend Restauranten i messelokalet. FOTO: AUGUST ERIKSSON
Les mer

For ett år siden fikk Heidi (43) fra Stabekk nok av rotet hjemme. Så ryddet hun seks måneder i strekk. Her får du tips og råd på Botrend – Panikk! Det var det Heidi Nystuen Kristoffersen følte når hun så seg om hjemme hos seg ved nyttår 2015. Det var ting overalt. Snublefullt med møbler. Smekkfulle skuffer.Heidi stappet så godt hun kunne, skrekkslagen av tanken på at noen skulle komme på uanmeldt besøk. Så kom ei venninne. Hun hadde med en presang til Heidi. Det var en bok

Les mer

– Det var du som bestemte hvordan pendlene skulle henge, ikke sant? Lars Kristian Amundsen (42), hotelldirektør ved Radisson Blu på Fornebu, spør en av resepsjonistene som står bak den nye disken i skinn. I fem måneder har teamet jobbet seg gjennom en total oppussing av fellesområdene. – De siste årene har vi pusset opp jevnt og trutt – både kjøkken, rom og bad, sier han. Men nå var det på tide å ta tak i lobbyen og resepsjonen, baren med den intime restauranten og kurs og

Les mer
Annonse

SOVEROMSoverommet skal helst være et rom forbunnet med hvile og avslapning, så velg for eksempel en mørk, dyp og matt farge på veggen for å skape et lunt rom, med hotellfølelsen hjemme. Videre kan du velge ett bilde på den ene siden, og gi luft på den andre siden av rommet. Alternativt er en full bildevegg eller ett stort bilde som kan få leve alene. Alt for mye på veggen på soverommet kan skape kaos. Bruk flere puter og et fint sengetepper når du rer opp sengen. Det gir volum, o

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland