Publisert 10. januar.2016 av

De popper opp som paddehatter. Unge, dyktige norske designere.

 

Da den norske ambassaden i London, Utenriksdepartementet og Norsk design- og arkitektursenter, DOGA, arrangerte utstillingen 100% Norway tidligere i høst, satte de søkelyset på 33 norske designere.

 

For tolvte året på rad viste de det beste Norge har å by på, men aldri før har interessen vært så stor, ifølge kurator på DOGA, Benedicte Sunde, som mener det finnes mye bra om dagen.

 

- De unge norske designerne ivaretar den gode norsk tradisjon samtidig som de utfordrer den, sa Sunde til Botrend i oktober.

 

Blant de 33 nøye utvalgte designerne, var designstudioet Osloform. Med klokken Sweep, bordbeskytter Impeller og stereoen Serpentine laget i anledning en vårutstilling på DOGA, viste det firemanns store designstudioet at de nå er på full fart inn i det gode selskap.

 

- Det har vært en bratt læringskurve. Men det er først nå, nesten et år etter etableringen, at vi er på vei til å få produktene ut i butikk, sier Camilla Akersveen driver Osloform sammen med Åsmund Engesland, Henrik Waarum og Christopher Konings.

 

Søstrene Aven kaster seg inn i interiørbransjen.

Stereoen Serpentine er laget i messing og valchromat. FOTO: ISTVAN VIRAG

Produserer med selvbygget maskin på et loft i Oslo

 

Det var altså et år siden de fire gikk sammen om å starte opp Osloform. Camilla Akersveen, Åsmund Engesland og Christopher Konings kjente hverandre fra design- og interiørarkitekturstudier ved Kunsthøyskolen i Oslo, mens Henrik Waarum har bakgrunn fra elektronikk og datateknologi ved Universitetet i Oslo.

 

- Vi kaller han bare for elektroingeniøren vår. At han i tillegg har ett år med økonomi nyter vi godt av, sier Akersveen.

 

Unge norske designer og produserer i småskala.

 

Da Osloform ble etablert var det ut ifra et ønske om å gjøre det meste selv for å få fortgang i prosessene. De fire hadde verken tid eller penger til å vente på eksterne produsenter. I dag sørger en egenprodusert maskin på et loft på Alexander Kiellandsplass for at en idé kan testes ut samme dag.

 

- Vi tegner det vi vil lage i 3D og produserer deretter produktene i maskinen på loftet. Siden Henrik og jeg bor i samme bygning blir det ofte til at vi står for produksjonen, mens Christopher tar seg av det administrative og Camilla promoteringen, forklarer Åsmund Engesland.

 

- Det er viktig å poengtere at vi ikke er et designkollektiv, noe som er veldig populært om dagen. Vi driver et designstudio og tegner ut alle produktene sammen. Det er vår nøkkel til suksess: Å jobbe sammen om alle prosjektene, sier Camilla Akersveen.

 

Anette Krogstad lager keramikk til Oslos topprestauranter.

Sweep Wall-klokken klargjøres for salg hos DOGA. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Osloform er (f.v.) Henrik Waarum, Christopher Konings, Åsmund Engesland og Camilla Akersveen. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Skal delta på verdens mest anerkjente interiørmesse

2015 har vært et godt år for designstudioet. De har skaffet seg egne lokaler i tilknytning til Botanisk hage møbelforretning, de har blitt trukket frem som ny favoritter av magasinet Bo Bedre, og de har fått sine første produkter i butikk.

 

Veggklokken Sweep Wall Clock selges i DOGAs egen designbutikk, og trefjølene Tilt og Ripple er nylig ankommet salgshyllene hos Norway Designs. Sistnevnte et samarbeidsprosjekt hvor Trefjøla har utfordret en unge, norske designtalenter til å lage sine unike versjoner av den folkekjære trefjøla.

 

- Neste år håper vi å få enda flere produkter ut i butikk. Og at vi etter interiørmessen i Milano har råd til å sette alt i produksjon, sier Christopher Konings.

 

Designstudioet er invitert til å delta på messen i april. Dit kommer både nasjonale og internasjonale innkjøpere og det er essensielt for å vise seg frem. Men deltakeravgiften og alt som hører med er høy.

 

- Vi må selge mange trefjøler og klokker for å få råd til å delta på messen. Men det er viktig å vise seg frem internasjonalt, i tillegg til at det er veldig mange nordmenn som handler på Milano-messen. Det generer kanskje ikke i salg akkurat der og da, men det vil det gjøre i ettertid, fortsetter han.

 

Da vil det også forhåpentligvis åpne seg muligheter for å droppe deltidsjobbene alle fire har ved siden av Osloform. I dag er det kun mandager og fredager som er faste dager i studioet nær Botanisk hage som også holder åpent for kunder.

 

Dette er trendfargen for 2016.

Må tenke kommersielt for å overleve

Mye tyder likevel på at den kommende bransjemessen på Lillestrøm, Oslo Design Fair, i januar, vil føre til nye kontrakter og forespørsler.

 

- Vi merker at folk begynner å kjenne igjen produktene. Vi er jo fire designere som alle skal sette sitt preg på produktene og det blir noen heftige diskusjoner i blant, men vi føler at vi har funnet vår retning, sier Camilla Akersveen.

 

Foreløpig er retningen produkter i materialene messing og valchromat – trefiberpanel som er impregnert med fargestoff og bundet med harpiks. Men pulverlakkerte, sorte knagger er allerede prøvd ut i maskinen på loftet. De fungerer som jakke- og avisholder i studioet like ved Botanisk hage i Oslo. Målet er at også disse skal ut for salg til neste år under navnet PacMan Hook. For det er småprodukter som er enklest å produsere og selge.

 

- Man må tenke kommersielt for å overleve. Og det var litt av motivasjonen for å starte for oss selv. Vi ville ha muligheten til å bestemme hva og hvordan vi vil jobbe, sier Åsmund Engesland.

 

- Vi gjør jobben og utviklingen selv. Istedenfor å vente på at det skjer noe, sier Henrik Waarum.

 

Les flere saker om interiør og design på Botrend her.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

Osloforms Sweep Wall Clock. FOTO: OSLOFORM
Impeller bordbeskyttere kommer i tre ulike størrelser. FOTO: ISTVAN VIRAG
Publisert 26. april.2017 av

Både salget og overskuddet vokser for den lokale livsstilsbutikken Bolina på Stabekk.

 

 – Det er helt utrolig, sier daglig leder Hanne Borge.

 

Omsetningen økte med 3,4 millioner kroner, eller 10,5 prosent, til 35,3 millioner kroner.

 

Overskuddet ble det største noensinne: 3,6 millioner kroner. Og det i året butikken feiret 30-årsjubileum.

 

– Tallene for fjoråret er veldig bra, men det er beinhard jobbing, understreker hun.

 

Les hele saken om Bolina-søstrenes suksesshistorie her

 

Bolina består av to butikker og én nettbutikk, 10 årsverk og 24 medarbeidere.

 

Butikken var opprinnelig en jernvarehandel som familien drev i 40 år. Fra slutten av 1980-tallet omskapte familien forretningen til en livsstilsbutikk med interiør, møbler, smykker og klær.

 

Historien bak tre kjente designikoner

Fokuserer på møbler

Søstrene Hanne og Cathrine har stått i spissen siden 1990-tallet, og de har økt omsetningen både på nett og i butikk.

 

– Nettbutikken utgjør rundt 25 prosent av omsetningen, sier Hanne.

 

Hun forteller at de øker på større produkter, altså møbler.

 

– Vi har også økning på klær, mens resten er ganske stabilt, sier hun.

 

Hittil i 2017 ligger de ni prosent over fjoråret.

 

– Veksten fortsetter – det er helt utrolig, sier hun.

 

Les om Linda Elmin, damen bak interiørbloggen "Hviit"

– Fornuftig strategi

Forsker Dag Slettemeås ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO mener at kombinasjonen nettbutikk og fysisk butikk kan være en fornuftig strategi.

 

– Spesielt hvis det er mindre nisjebutikker som skal prøve å nå et større marked. Da er det fint å ha en lokal butikk med et visst varesortiment for folk i området, og så nettbutikk for å nå ut til et bredere marked. Ofte er det ikke nok med selve nisjebutikken for å overleve, sier han.

 

Forsker Dag Slettemås. Foto: Privat

– Hva skal til for å lykkes i dagens marked?

 

– Vi er i en periode hvor store aktører gjerne dominerer både i netthandel og de fysiske markedet. Dem er det vanskelig å kjempe mot, og da må man komme med noe som kanskje er mer spesielt og genuint, gjerne med håndverks- og designpreg, mener han.

 

Slettemeås viser til at folk er opptatt av denne typen varer.

 

– Tidligere var det et problem for små aktører at de ikke kunne konkurrere med de store aktørenes markedsføringsbudsjetter. Med sosiale medier hvor folk deler og forteller om sine valg, så når plutselig disse aktørene ut til et stort marked gjennom nye kanaler, sier han.

 

– Dette har snudd litt opp ned på situasjonen?

 

– Ja, det har gjort det. Folk er kanskje også litt mer positive til små aktører enn de store. Når de store aktørene går ut i sosiale medier, så er det ikke veldig mye som skal være feil før de heller får negativ omtale og kommentarer, påpeker han.

 

– De mindre aktørene får gjerne et ekstra dytt fordi forbrukerne er mer positive til dem, tror forskeren.

Les mer

På det nyoppussede kjøkkenet i interiørstylist Tone Krokens leilighet i Oslo, har hun laget en personlig kunstvegg. - Å henge et bilde over sofaen er veldig gammeldags, så derfor har jeg heller laget en vakker kollasj ut fra stort og smått – som foto, malerier og objekter som kan henges på veggen, sier hun. Se Krokens nye soverom

Les mer

Hvor gøy er det ikke når det spirer og gror i vinduskarmen? For å så karse trenger man: Karsefrø, en potte (et halvt eggeskall, bunnen av en melkekartong, en kopp eller en frokostskål), bomull og vann. Fyll potten med bomull, hell vann over og strø på frøene. Etter noen dager vil dere se at det begynner å spire og gro, og etter en ukes tid er karsen klar for å spises. Husk å holde bomullen fuktig hele tiden. Karse er godt på brødskiven med gulost, leverpostei eller kjøttpål

Les mer
Annonse

Heidi og Frode Falk er tredje generasjon, og kundebehandling er viktig for familiebedriften som strekker seg tilbake til 1950. − Vi tilbyr gratis hjemkjøring og montering over hele Østlandet. Dette er en kostand som vi tar på oss, og en service som gjør at vi skiller oss ut. Det er veldig viktig for oss, påpeker Frode. Med konseptet Falk-service får du god valuta for pengene samtidig som du velger kvalitet. Ønsker du råd om møbler, innredning, form, farge, funksjon eller kvalitet hj

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland