Publisert 10. januar.2016 av

De popper opp som paddehatter. Unge, dyktige norske designere.

 

Da den norske ambassaden i London, Utenriksdepartementet og Norsk design- og arkitektursenter, DOGA, arrangerte utstillingen 100% Norway tidligere i høst, satte de søkelyset på 33 norske designere.

 

For tolvte året på rad viste de det beste Norge har å by på, men aldri før har interessen vært så stor, ifølge kurator på DOGA, Benedicte Sunde, som mener det finnes mye bra om dagen.

 

- De unge norske designerne ivaretar den gode norsk tradisjon samtidig som de utfordrer den, sa Sunde til Botrend i oktober.

 

Blant de 33 nøye utvalgte designerne, var designstudioet Osloform. Med klokken Sweep, bordbeskytter Impeller og stereoen Serpentine laget i anledning en vårutstilling på DOGA, viste det firemanns store designstudioet at de nå er på full fart inn i det gode selskap.

 

- Det har vært en bratt læringskurve. Men det er først nå, nesten et år etter etableringen, at vi er på vei til å få produktene ut i butikk, sier Camilla Akersveen driver Osloform sammen med Åsmund Engesland, Henrik Waarum og Christopher Konings.

 

Søstrene Aven kaster seg inn i interiørbransjen.

Stereoen Serpentine er laget i messing og valchromat. FOTO: ISTVAN VIRAG

Produserer med selvbygget maskin på et loft i Oslo

 

Det var altså et år siden de fire gikk sammen om å starte opp Osloform. Camilla Akersveen, Åsmund Engesland og Christopher Konings kjente hverandre fra design- og interiørarkitekturstudier ved Kunsthøyskolen i Oslo, mens Henrik Waarum har bakgrunn fra elektronikk og datateknologi ved Universitetet i Oslo.

 

- Vi kaller han bare for elektroingeniøren vår. At han i tillegg har ett år med økonomi nyter vi godt av, sier Akersveen.

 

Unge norske designer og produserer i småskala.

 

Da Osloform ble etablert var det ut ifra et ønske om å gjøre det meste selv for å få fortgang i prosessene. De fire hadde verken tid eller penger til å vente på eksterne produsenter. I dag sørger en egenprodusert maskin på et loft på Alexander Kiellandsplass for at en idé kan testes ut samme dag.

 

- Vi tegner det vi vil lage i 3D og produserer deretter produktene i maskinen på loftet. Siden Henrik og jeg bor i samme bygning blir det ofte til at vi står for produksjonen, mens Christopher tar seg av det administrative og Camilla promoteringen, forklarer Åsmund Engesland.

 

- Det er viktig å poengtere at vi ikke er et designkollektiv, noe som er veldig populært om dagen. Vi driver et designstudio og tegner ut alle produktene sammen. Det er vår nøkkel til suksess: Å jobbe sammen om alle prosjektene, sier Camilla Akersveen.

 

Anette Krogstad lager keramikk til Oslos topprestauranter.

Sweep Wall-klokken klargjøres for salg hos DOGA. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Osloform er (f.v.) Henrik Waarum, Christopher Konings, Åsmund Engesland og Camilla Akersveen. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Skal delta på verdens mest anerkjente interiørmesse

2015 har vært et godt år for designstudioet. De har skaffet seg egne lokaler i tilknytning til Botanisk hage møbelforretning, de har blitt trukket frem som ny favoritter av magasinet Bo Bedre, og de har fått sine første produkter i butikk.

 

Veggklokken Sweep Wall Clock selges i DOGAs egen designbutikk, og trefjølene Tilt og Ripple er nylig ankommet salgshyllene hos Norway Designs. Sistnevnte et samarbeidsprosjekt hvor Trefjøla har utfordret en unge, norske designtalenter til å lage sine unike versjoner av den folkekjære trefjøla.

 

- Neste år håper vi å få enda flere produkter ut i butikk. Og at vi etter interiørmessen i Milano har råd til å sette alt i produksjon, sier Christopher Konings.

 

Designstudioet er invitert til å delta på messen i april. Dit kommer både nasjonale og internasjonale innkjøpere og det er essensielt for å vise seg frem. Men deltakeravgiften og alt som hører med er høy.

 

- Vi må selge mange trefjøler og klokker for å få råd til å delta på messen. Men det er viktig å vise seg frem internasjonalt, i tillegg til at det er veldig mange nordmenn som handler på Milano-messen. Det generer kanskje ikke i salg akkurat der og da, men det vil det gjøre i ettertid, fortsetter han.

 

Da vil det også forhåpentligvis åpne seg muligheter for å droppe deltidsjobbene alle fire har ved siden av Osloform. I dag er det kun mandager og fredager som er faste dager i studioet nær Botanisk hage som også holder åpent for kunder.

 

Dette er trendfargen for 2016.

Må tenke kommersielt for å overleve

Mye tyder likevel på at den kommende bransjemessen på Lillestrøm, Oslo Design Fair, i januar, vil føre til nye kontrakter og forespørsler.

 

- Vi merker at folk begynner å kjenne igjen produktene. Vi er jo fire designere som alle skal sette sitt preg på produktene og det blir noen heftige diskusjoner i blant, men vi føler at vi har funnet vår retning, sier Camilla Akersveen.

 

Foreløpig er retningen produkter i materialene messing og valchromat – trefiberpanel som er impregnert med fargestoff og bundet med harpiks. Men pulverlakkerte, sorte knagger er allerede prøvd ut i maskinen på loftet. De fungerer som jakke- og avisholder i studioet like ved Botanisk hage i Oslo. Målet er at også disse skal ut for salg til neste år under navnet PacMan Hook. For det er småprodukter som er enklest å produsere og selge.

 

- Man må tenke kommersielt for å overleve. Og det var litt av motivasjonen for å starte for oss selv. Vi ville ha muligheten til å bestemme hva og hvordan vi vil jobbe, sier Åsmund Engesland.

 

- Vi gjør jobben og utviklingen selv. Istedenfor å vente på at det skjer noe, sier Henrik Waarum.

 

Les flere saker om interiør og design på Botrend her.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

Osloforms Sweep Wall Clock. FOTO: OSLOFORM
Impeller bordbeskyttere kommer i tre ulike størrelser. FOTO: ISTVAN VIRAG
Publisert 04. februar.2017 av

Neste uke åpner Skandinavias største designmesse. Til Stockholm Furniture & Light Fair kommer bransjefolk og presse fra hele verden. Skandinavisk design står sterkere enn noen gang – nå vil resten av verden ha rent, enkelt og funksjonelt design.

 

De besøkende ser også til de unge talentene. Unge designspirer som ser etter nye samarbeid eller produsenter.

 

Stockholms-messen har fokusert på unge talenter lenge. Med egne stands for designskoler som Aalto University School of Arts, KHiO og Møbeldesign KADK. Samt en egen scene for nykommerne: Greenhouse. 31 designere fra 18 land kom i år gjennom det trange nåløyet.

 

Blant dem er Studio Føy. Et Oslo-basert studio bestående av produktdesignstudentene Siri Line og Guro Sørbø Midtun, begge 24 år gamle.

 

- Det er en viktig messe. Vi var der i fjor og har sett at ting har kommet i produksjon i etterkant. Det er kjempesjanse til å få vist frem hvem vi er, sier Siri Line.

 

Designlek

De to designerne ble kjent under studiene på HiOA på Kjeller. De går nå første året på master i produktdesign, og dannet eget aksjeselskap for et knapt år siden.

 

Til Greenhouse og Stockholm tar de med seg bacheloroppgaven i produktdesign; trebenken «Pusle» med avtakbare, fargerike puter i ullstoff fra Kvadrat. Lysestakene «Stable», prøveprodusert av Magnor Glassverk. Og den splitter nye krakken «Flamingo» - utviklet i anledning Greenhouse.

 

Les mer om studentdesign

 

- Vi har et ganske tydelig uttrykk, og har noen produsenter i tankene. Noen vi håper at vil ta turen innom oss, sier Guro Sørbø Midtun.

 

Formspråket til Studio Føy er rent og enkelt. Det er produkter i tradisjonelle, norske materialer som tre og ull. De to designerne sier de er upåvirket av trender, og jobber modulbasert.  De ønsker at brukeren selv skal velge det endelige uttrykket. Det skal være lek med design.

 

- Vi jobber med møbler og interiørprodukter generelt. På skolen har de gode verksteder så vi får prøve oss på alt mulig. Glassblåsingen hos Magnor var nytt for oss, og vanskeligere enn vi trodde. Vi jobber hele tiden med å utforske de ulike materialene, forteller Sørbø Midtun.

 

Studio Føy reiser til Stockholm med "Flamingo", "Stable" og "Pusle". FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Designerne dokumenterer hyppig, og på Instagram viser de prosessen med kontoen @studio.foy    Som sene kveldstimer med spraylakkering av metallstengene til Flamingo-krakken.

 

- Det blir lange dager på skolen, og særlig Flamingo har vi jobbet mye med. Å få til en flatpakke-løsning var ingen enkel oppgave, sier Siri Line.

 

Les mer om norsk design på Botrend

 

- Et springbrett til en karriere i bransjen

Mange har fått sine første oppdrag gjennom Greenhouse. I fjor oppdaget den norske lampeprodusenten Northern Lighting de Berlin-baserte designerne Yuue (som også stiller ut i år). Det resulterte i lampen «Balance» som nå skal lanseres under messen.

 

 Les også: Slik skal norske Vestre møblere Europa og New York

 

- Greenhouse er en mulighet til å synes for bransjen og pressen, og for å knytte kontakter. Vi har ca. 40.000 besøkende og mange produsenter går innom Greenhouse for å oppdage nye talenter. For mange er det et springbrett til en karriere i bransjen, sier kurator Cecilia Nyberg.

 

Hun vil ikke uttale seg spesifikt om Studio Føy, men har trukket frem designduoen som en av fire under parolen «Design Stars of tomorrow» på deres sider.

 

Les også: Satser på helnorsk sofa

Krakken "Flamingo" har en pute i ullstoff fra Kvadrat og spraylakkerte metallbein. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

- Det mest spennende med ung design i dag er opptatt av omverdenen. De er opptatt av, og stiller mange spørsmål om holdbarhet og etikk, sier Nyberg.

 

Det er blant tingene de to designerne i Studio Føy ser frem til å lære mer av i Stockholm. Få erfaring av å stå på stand, og hva de kan gjøre videre for å oppnå drømmen om å leve av design. Kutte ut de mange ekstrajobbene de har ved siden av.

 

- Selvfølgelig er det et stort ønske om at noen produsenter vil produseres vårt design. Vi er i en oppstartsfase der vi tror det er viktig å få produktene våre ut, for å klare å etablere oss i markedet som et designstudio og faktisk leve av dette, sier Guro Sørbø Midtun.

 

Om knappe tre uker skal de ut i praksis hos Anderssen & Voll. Hos noen som har fått det til, og som de ser opp til.

 

- Det blir spennende å se hvordan de har fått det til. Gjennom å produsere for andre og samtidig starte sin egen produksjon med merket Nedre Foss, sier Siri Line.

 

 

(F.v.) Guro Sørbø Midtun og Siri Line. "Flamingo" skal vises frem for første gang i Greenhouse. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Les mer på Botrends forside

 

Tips oss gjerne her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

(F.v.) Guro Sørbø Midtun og Siri Line. Benken "Pusle" er laget med flyttbare puter. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Trebenken "Pusle" var bacheloroppgaven i produktdesign, lysestakene "Stable" er prøveprodusert hos Magnor Glassverk. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Fra Greenhouse 2016. I år skal 31 designere fra 18 land stille ut her. FOTO: GUSTAV KARLSSON FROST
Les mer

Thea Jegerud er designstudent og bare 23 år gammel, men har allerede rukket å få to produkter i butikkhyllene. I høst kom lykten «Snu», nå kommer lysestakene «Torus». Begge produsert av glassverket Magnor som i fjor kunne skilte med sammenhengende produksjon i 120 år. - Det er veldig gøy. Jeg har jo jobbet for Magnor i mange år, men det at jeg en dag skulle få mine egne ting i produksjon her er stort, sier Thea Jegerud. Hun er selv født og oppvokst i det lille tettstedet i Eidsk

Les mer

Forny soverommet på 1-2-3

Slik fresher du opp uten oppussing.

Publisert 10. januar.2016 av Bettine Nicotra

For interiørstylist Tone Kroken er soverommet det viktigste rommet i huset. – Nordmenn gjør altfor lite ut av soverommet. Vi bruker mye penger på å pusse opp huset, men når det kommer til soverommet så er gjerne budsjettet tomt og soverommet blir et kaldt rom hvor man kun skal sove. Om dagen holder hun på å pusse opp ny leilighet, og soverommet står selvsagt på prioriteringslisten. – Jeg skal male alle veggene i en mørk kalkmaling i aubergine-farge. Gulvet og taket maler jeg ly

Les mer
Annonse

 Det handler om å bygge på den eksisterende stammen og skape nye og bedre løsninger. – Dette er et miljøvennlig alternativ som gir mange muligheter. Alt vi gjør blir laget på mål og spesialtilpasset ditt kjøkken, forklarer distriktssjef for Asker og Bærum, Bjørn Langli. Norsk Kjøkkenfornying startet sin drift i 2002, og da handlet det primært om å bytte dører. I dag utfører de omfattende forvandling av eksisterende kjøkken. – Det handler om at kundene har andre krav. De f

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland