Publisert 10. januar.2016 av

De popper opp som paddehatter. Unge, dyktige norske designere.

 

Da den norske ambassaden i London, Utenriksdepartementet og Norsk design- og arkitektursenter, DOGA, arrangerte utstillingen 100% Norway tidligere i høst, satte de søkelyset på 33 norske designere.

 

For tolvte året på rad viste de det beste Norge har å by på, men aldri før har interessen vært så stor, ifølge kurator på DOGA, Benedicte Sunde, som mener det finnes mye bra om dagen.

 

- De unge norske designerne ivaretar den gode norsk tradisjon samtidig som de utfordrer den, sa Sunde til Botrend i oktober.

 

Blant de 33 nøye utvalgte designerne, var designstudioet Osloform. Med klokken Sweep, bordbeskytter Impeller og stereoen Serpentine laget i anledning en vårutstilling på DOGA, viste det firemanns store designstudioet at de nå er på full fart inn i det gode selskap.

 

- Det har vært en bratt læringskurve. Men det er først nå, nesten et år etter etableringen, at vi er på vei til å få produktene ut i butikk, sier Camilla Akersveen driver Osloform sammen med Åsmund Engesland, Henrik Waarum og Christopher Konings.

 

Søstrene Aven kaster seg inn i interiørbransjen.

Stereoen Serpentine er laget i messing og valchromat. FOTO: ISTVAN VIRAG

Produserer med selvbygget maskin på et loft i Oslo

 

Det var altså et år siden de fire gikk sammen om å starte opp Osloform. Camilla Akersveen, Åsmund Engesland og Christopher Konings kjente hverandre fra design- og interiørarkitekturstudier ved Kunsthøyskolen i Oslo, mens Henrik Waarum har bakgrunn fra elektronikk og datateknologi ved Universitetet i Oslo.

 

- Vi kaller han bare for elektroingeniøren vår. At han i tillegg har ett år med økonomi nyter vi godt av, sier Akersveen.

 

Unge norske designer og produserer i småskala.

 

Da Osloform ble etablert var det ut ifra et ønske om å gjøre det meste selv for å få fortgang i prosessene. De fire hadde verken tid eller penger til å vente på eksterne produsenter. I dag sørger en egenprodusert maskin på et loft på Alexander Kiellandsplass for at en idé kan testes ut samme dag.

 

- Vi tegner det vi vil lage i 3D og produserer deretter produktene i maskinen på loftet. Siden Henrik og jeg bor i samme bygning blir det ofte til at vi står for produksjonen, mens Christopher tar seg av det administrative og Camilla promoteringen, forklarer Åsmund Engesland.

 

- Det er viktig å poengtere at vi ikke er et designkollektiv, noe som er veldig populært om dagen. Vi driver et designstudio og tegner ut alle produktene sammen. Det er vår nøkkel til suksess: Å jobbe sammen om alle prosjektene, sier Camilla Akersveen.

 

Anette Krogstad lager keramikk til Oslos topprestauranter.

Sweep Wall-klokken klargjøres for salg hos DOGA. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN
Osloform er (f.v.) Henrik Waarum, Christopher Konings, Åsmund Engesland og Camilla Akersveen. FOTO: SOFIE DEGE DIMMEN

Skal delta på verdens mest anerkjente interiørmesse

2015 har vært et godt år for designstudioet. De har skaffet seg egne lokaler i tilknytning til Botanisk hage møbelforretning, de har blitt trukket frem som ny favoritter av magasinet Bo Bedre, og de har fått sine første produkter i butikk.

 

Veggklokken Sweep Wall Clock selges i DOGAs egen designbutikk, og trefjølene Tilt og Ripple er nylig ankommet salgshyllene hos Norway Designs. Sistnevnte et samarbeidsprosjekt hvor Trefjøla har utfordret en unge, norske designtalenter til å lage sine unike versjoner av den folkekjære trefjøla.

 

- Neste år håper vi å få enda flere produkter ut i butikk. Og at vi etter interiørmessen i Milano har råd til å sette alt i produksjon, sier Christopher Konings.

 

Designstudioet er invitert til å delta på messen i april. Dit kommer både nasjonale og internasjonale innkjøpere og det er essensielt for å vise seg frem. Men deltakeravgiften og alt som hører med er høy.

 

- Vi må selge mange trefjøler og klokker for å få råd til å delta på messen. Men det er viktig å vise seg frem internasjonalt, i tillegg til at det er veldig mange nordmenn som handler på Milano-messen. Det generer kanskje ikke i salg akkurat der og da, men det vil det gjøre i ettertid, fortsetter han.

 

Da vil det også forhåpentligvis åpne seg muligheter for å droppe deltidsjobbene alle fire har ved siden av Osloform. I dag er det kun mandager og fredager som er faste dager i studioet nær Botanisk hage som også holder åpent for kunder.

 

Dette er trendfargen for 2016.

Må tenke kommersielt for å overleve

Mye tyder likevel på at den kommende bransjemessen på Lillestrøm, Oslo Design Fair, i januar, vil føre til nye kontrakter og forespørsler.

 

- Vi merker at folk begynner å kjenne igjen produktene. Vi er jo fire designere som alle skal sette sitt preg på produktene og det blir noen heftige diskusjoner i blant, men vi føler at vi har funnet vår retning, sier Camilla Akersveen.

 

Foreløpig er retningen produkter i materialene messing og valchromat – trefiberpanel som er impregnert med fargestoff og bundet med harpiks. Men pulverlakkerte, sorte knagger er allerede prøvd ut i maskinen på loftet. De fungerer som jakke- og avisholder i studioet like ved Botanisk hage i Oslo. Målet er at også disse skal ut for salg til neste år under navnet PacMan Hook. For det er småprodukter som er enklest å produsere og selge.

 

- Man må tenke kommersielt for å overleve. Og det var litt av motivasjonen for å starte for oss selv. Vi ville ha muligheten til å bestemme hva og hvordan vi vil jobbe, sier Åsmund Engesland.

 

- Vi gjør jobben og utviklingen selv. Istedenfor å vente på at det skjer noe, sier Henrik Waarum.

 

Les flere saker om interiør og design på Botrend her.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

Osloforms Sweep Wall Clock. FOTO: OSLOFORM
Impeller bordbeskyttere kommer i tre ulike størrelser. FOTO: ISTVAN VIRAG
Publisert 04. november.2016 av

Jeg har alltid ønsket meg en stor vegg, (vel)fylt med bilder i forskjellig størrelser, farger og motiver.

 

Favorittmotivet hjemme hos oss, er naturlig nok barna og familien.

 

Selv om motivet er i boks, er det ikke helt enkelt å innrede en hvit vegg balansert og harmonisk, uten at bildet drukner i en klynge motiver. Og gjett om jeg har prøvd før. Som med interiør, må jeg erkjenne at jeg blir påvirket av døgnfluetrender, og til en hver tid kan ha forskjellige preferanser til hva som skal pryde veggen hjemme hos oss.

 

Joda, en naken Kate Moss i helfigur med halvåpen munn er (akkurat nå) et riktig og kult utrykk til stuen… men om to år? Nja. Spesielt hvis bildet har litt størrelse, og er en del av en form, kan det være utfordrende å bytte det ene uten at det har påvirkning på de andre. Og Kate ryker – på ett eller annet tidspunkt, gjør hun jo det.

 

Finn det du ikke vokser fra

Også er det alle hullene i veggen den ubesluttsomme innredningen etterlater. Å ombestemme seg, eller å bestemme seg på nytt som jeg heller vil si, byr på svarte hull som må sparkles og males igjen.

 

Herregud vi har mange hull i våre vegger!

 

Så hva gjør man da, når man ikke riktig vet hva man liker om et år, eller kanskje to eller tre?

 

Svaret er ganske enkelt, egentlig. Finn et motiv du virkelig liker, som du aldri blir lei.

 

Du trenger bilder, dobbelsidig fototape, rammer, laser, vinkel og gråblyant. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN

Et motiv du ikke ser de skarpe fargene for, motiv du blir glad av å se på hver dag – og som du ikke vokser fra. Barna dine eller familien, selvfølgelig.

 

Les også: Jakten på den perfekte kommoden

 

Ingen smilegaranti

Kanskje du, som meg, akkurat i disse dager har fått høstens barnehage – eller skolebilder i hus. Det er alltid like festlig å bli servert resultatet, det kan gå rett vest eller hjem.

 

Snørr, makrell i tomat rundt munnen og sveis er som oftest enkelt match. Men det du eller barnehagen derimot ikke kan påvirke er om barnet kommer med smilegaranti akkurat den dagen. Eller om den hånden må være inne i den munnen, akkurat når bildet skal tas. Som regel er bildene helt herlige, ganske subjektiv sett. Motivet er liksom ditt helt eget, så personlig, din helt egen produksjon.

 

Flere saker fra Fanny finner du her

Wall of fame - eller wall of shame?

Men, faktum er at det blir mange slike bilder etter hvert, den siste russetiden er om bare 16 år. Hvor og hvordan skal de da henge? Skal alle henge på én og samme vegg, en slags wall of fame eventuelt wall of shame?

 

Skal de henge litt her og litt der, skal de henge i gangen, i stuen, på do… altså.

 

Skal det bare være A4 bilder, med eller uten farger, og hvordan skal rammene se ut – svarte, hvite, like?

 

Les også: Slik velger du kunst til hjemmet - med stort eller lite budsjett

 

Dette, svært livsviktige, spørsmålet har jeg altså på syv år ikke blitt klok på, som har resultert i at de få barnehagebildene vi har fått hengt opp, har blitt flyttet på.

 

Også har jeg sparklet. Og malt. DET, blir det slutt på. Og sånn gjør jeg det:

 

Her kan du lese flere saker som gir deg enkle tips til hvordan du fikser interiøret selv

 

Til petimeteren; laser og vinkel for at bildene skal henge rett. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN
Årstall til den imaginere tidslinjen – man må ikke skrive på veggen. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN

Min oppskrift på suksess

Fordi jeg er en person som liker ha visse system for det meste, kom jeg på en genial i idé – om jeg må si det selv.

 

Utgangspunktet er en hvit vegg i en halvlang gang. Fordi disse bildene symboliserer vekst, tenkte jeg det kunne være morsomt å forme en imaginær tidslinje. Bildene skal selvsagt henges kronologisk, i forskjellige størrelser og motiv over og under ”linjen” frem til de siste bildene – med plass til nye tider og bilder.

 

Jeg trekker tidslinjen min litt ned på veggen, sånn at de små, selve motivet, selv kan se bildene og hvor mye de har vokst.

 

Så gjenstår det å se om veggen er lang nok, og hvor mange hull jeg må sparkle eller male hvis jeg får en ny, genial idé. Jeg gleder meg til å se hva vår tidslinje byr på av tannløse smil, mislykkede hårklipper og fingre i munnen.

 

Les mer på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her. Og følg oss på Facebook og Instagram under Botrend.no

Wall of fame, eventuelt wall of shame. FOTO: FANNY DEHN ARVESEN
Les mer

Monica og Ole-Morten Hjemsæter kunne endelig lene seg tilbake og nyte huset de bygget i Asker sentrum i 2005, med alle prosjekter ferdigstilt. Garasjeloftet var blitt innredet, belegningssteinen i inngangspartiet var lagt og pergolaen var kommet i hagen. Likevel var det noe som manglet. – Vi trivdes jo i den eneboligen vi bygget. Er det ikke da rart at man velger å starte på nytt igjen, spør Monica.

Les mer

Hver høst lanserer fargekjedene sin  trendfarge for året som kommer. I hovedkvarteret til kokkelaget Flying Culinary Circus på Skøyen lanserte Fargerike denne uken Årets farge for 2017 - rød. - Fargevalget er basert på innsikt fra trendrapporter og interiørmesser, og gjenspeiler tendenser vi ser over hele verden. Men vårt hovedmål har hele tiden vært å finne den norske fargen, sier kreativ leder i Fargerike, Tale O. Henningsen. Jotun lanserte sin farge tidligere i høst under nav

Les mer
Annonse

Hos Inspirea kan du forsikre deg om at dundynene inneholder kun europeisk dun. − Ofte vet du ikke hvordan dyrene som dunen kommer fra har blitt behandlet. Når det gjelder våre leverandører har ikke dyrene blitt slaktet for dunens skyld, men dunen kommer fra matdyr, forklarer Anette Wiberg. Sammen med ektemannen Aksel driver hun butikken som bugner av herlige høstfarger til både soverommet, stuen og baderommet. I 12 år har de hatt tilhold på Bekkestua, nå i den eldste delen av Bekkest

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland