Publisert 13. januar.2016 av

Fjorårets salgsvinner fra danske Kähler, Hammershøi-serviset, når nye høyder i vårens lansering.

 

Nå akkompagneres seriens 21 ulike elementer med ytterligere 16 til i de klassiske rillene - direkte inspirert av Kählers store kunstner, Svend Hammershøi. Kolleksjonen, som kommer i norske butikker fra midten av mars, ble først presentert utenfor København tirsdag 12. januar.  

 

- Jeg er kjempefornøyd, det er akkurat sånn jeg ville ha det. Som designer er man ikke alltid 100 prosent fornøyd, men nå er jeg faktisk helt trygg på at det som kommer ut er den beste versjonen, sier en fornøyd designer, Hans-Christian Bauer.

 

Med sin tredje Hammershøi-kolleksjon for Kähler har den unge norske industridesigneren for alvor blitt en tungvekter i bransjen.

 

Bli bedre kjent med Hans-Christian Bauer her.

Den norske industridesigneren Hans-Christian Bauer står bak Hammershøi-serviset. FOTO: JOAKIM S. ENGER
Bestikket er nytt materiale for Kähler. FOTO: KÄHLER
Nytt serveringsfat og bestikk i Hammershøi-serien. FOTO: KÄHLER

Bestikket tilfører et nytt materiale i Kähler-universet

Det har vært knyttet stor spenning til hva designer Hans-Christian Bauer ville presentere i vårens kolleksjon. Han har tidligere uttalt at målet er å lage et komplett servise i Hammershøi-serien.  

 

Den store nyheten i vårens kolleksjon er derfor bestikket. Det er første gang den danske designgiganten tar i bruk høyglanspolert rustfritt stål.

 

- Bestikk er helt nytt for Kähler, men jeg har tidligere jobbet litt med det bak kulissene uten å sette noe i produksjon. Den erfaringen gjorde prosessen noe lettere, sier Bauer.

 

Han gikk til innkjøp av en 3D-printer før han startet med prosjektet og kunne enkelt gjøre forbedringer underveis i tegneprosessen.

 

- Det tok bare en time å printe ut en gaffel eller kniv, og dermed kunne jeg fort se hvordan bestikket lå i hånden. Noe som vanligvis ville vært en tidkrevende prosess tok dermed kort tid, forklarer Bauer.

 

Bestikket består av kniv, gaffel, spiseskje og teskje, og har et moderne formspråk i høyglanspolert rustfritt stål. Tanken bak designet har vært å ta proporsjonene fra serviset over i bestikket, og de klassiske rillene er representert på den avrundede og slanke enden i hver del.

 

Se hvordan møbeltapetsereren gir nytt liv til gamle møbler.

 

Nå skal hjemmet være fargerikt og koselig.

Krus med hank i vårens farger: Marmorgrått, hvitt, petroleumsblått og himmelblått. FOTO: KÄHLER
Mugge til kaffe eller fløte og bonbonnier komplementerer kaffeserviset. FOTO: KÄHLER

Grått, hvitt og marmor

Foruten bestikket, lanseres en rekke nye tilleggsprodukter til det populære serviset.

 

En større kopp med skål og krus med hank supplerer kolleksjonens mindre termokopper. En kanne til melk eller fløte, samt en klassisk skål til søtsaker, en bonbonniere, gjør Hammershøis kaffeservise mer komplett.

 

Fargevalgpaletten er, som i resten av produktene, holdt i hvitt, marmorgrå, petroleumsblå og himmelblå. Vårkolleksjonens eneste fargeklatt er kruset med hank som kommer i korall i tillegg til de andre fargene.

 

- Det er naturlig å holde tilbehøret i rene farger som gjør det enklere å tilpasse med kolleksjonens øvrige elementer. Det som er så kult med Hammershøi er at folk nettopp kan velge hvilke farger de ønsker å sette sammen. Noen velger å kjøre rent hvitt og kanskje supplere med noen grå deler, mens andre kjøper kun farger. Jeg syns det er veldig gøy å følge med på sosiale medier og se hvordan folk setter sammen serviset og hvilke farger de bruker, sier designer Hans-Christian Bauer.

 

Dette designstudioet vil du se mer til i 2016.

 

Kolleksjonen utvides også med ildfaste former, tre ulike serveringsfat og pastabolle. De store salt- og pepperkvernene i tre og keramikk fra første lansering får selskap av et mindre salt- og peppersett. Veiledende priser ligger fra 89,95 kroner for en teskje til 499,95 for den store ildfaste formen.

 

- Alle delene er ting som gjør serviset enda mer komplett. Mange har savnet serveringsfat til både formelle og uformelle situasjoner, og de ildfaste formene er pene nok til å ta dem fra ovnen til bordet, sier Bauer.

 

Slik var designåret 2015.

Nytt salt- og peppersett og pastabolle fra Hammershøi. FOTO: KÄHLER
Den nye Omaggio-vasen kommer i perlemorfarge. FOTO: KÄHLER

Ny Omaggio-vase

I tillegg til Hammershøi-serviset lanserte Kähler flere spennende nyheter i København.

 

De har inngått nye samarbeid med designerne Cecilie Manz og Anders Arhøj. Førstnevnte er en anerkjent og etablert designer som nå har laget et nytt og hvitt nordisk servise i benporselen. Enkle og eksklusive boller, tallerkner og kopper akkompagneres av fat i stål og tre.

 

Anders Arhøj har laget en ny og rå serie i stentøy med farger som er inspirert av kystlinjer, havet og den nordiske faunaen, og spås en lys fremtid som keramiker og designer.

 

Det som allerede har fått mye oppmerksomhet i sosiale medier, er den nye Omaggio-vasen. På få år har den karakteristiske vasen blitt en av Nordens mest populære designgjenstander, og vasen har solgt i bøtter og spann. De håndmalte stripene og det klassiske utseendet har gjort den til en stor favoritt i store deler av Europa.

 

Nå har de fargerike rillene fått selskap av en perlemorsfarget vase. Den er mer diskret enn tidligere utgaver og smelter inn i det øvrige miljøet rundt.

 

- Formen på Omaggio-vasene oppleves på en helt annen måte nå som silhuettene står klarerer frem enn stripene, og vi syns at vasen får et virkelig spennende utseende uten de markante grafiske stripene, sier Jelena Schou Nordentoft og Ditte Reckweg i Stilleben som står bak Omaggio-vasen.

 

Få flere interiørnyheter på Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her

Det eksklusive serviset Kaolin er et nytt samarbeid med Cecilie Manz. FOTO: KÄHLER
Ombria er også et nytt samarbeid mellom Kähler og designer Anders Arhøj. FOTO: KÄHLER
Les mer
Annonse

Ellen Østenstad Auke er 3. generasjons gartner, gift med en gartner og har to døtre i samme bransje. Ellen har jobbet på Kolsås Hagesenter i 21 sesonger, og driver blant annet med innkjøp av inneplanter. Jobben som gartner har hun hatt så lenge hun kan huske – omtrent fra 3-års alder. Først som ”blomsterbud” til farfar husker Ellen. – Jeg fikk være med farfar å høste tomater, de små, som ikke kunne selges, legger hun til. For Ellen er faget en livsstil. Et slikt genuint enga

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland