Bygger sine første boliger i Asker

- Vi forventer stor interesse, sier Obos Nye Hjem-sjef.

Publisert 18. januar.2016 av

Mens Asker og Bærum Boligbyggelag ikke har bygget en eneste bolig på over ett år, har Obos bygd hundrevis.

 

Nå forbereder de sine første boligsalg i Asker.

 

Har du tips til Botrend-redaksjonen - send oss en e-post her.

 

Tidlig i april, rett etter påske, kaller Obos inn medlemmene sine til salgsmøte for første byggetrinn i Søndre Bondi Terrasse – 66 leiligheter fordelt på seks bygg i fire og fem etasjer med utsyn over Bondivannet.

 

– Vi forventer stor interesse for dette prosjektet, som er vårt første i Asker. Det er stort behov for nye boliger i denne kommunen, sier administrerende direktør i Obos Nye Hjem AS, Jon-Erik Lunøe.

 

Les flere saker på Botrends forside her. 

Byggeklart på Søndre Bondi

 

Sammen med lederen for Obos Eiendomsforvaltning i Asker og Bærum, Vollen-mannen Tor Kjetil Dedekam Pederssen, og Inger Hardmo, leder for medlemsavdelingen i Obos, vasser Lunøe frem i det snødekte skogbeltet langs hagen til bevaringsverdige Søndre Bondi gård.

 

Obos selger unna på Storøya

 

Planleggingen av Søndre Bondi Terrasse, der Obos har kjøpt seg inn hos grunneier Pals Eiendom, har nok gått under radaren for mange i Asker.

 

 

Men prosjektet er klart for utbygging. Den 10 mål store tomten øverst i skråningen mot Bondivannet er ferdig regulert, og rammetillatelse er gitt for oppføring av boligene.

 

Skal du på visning? Da må du lese dette.

 

– Vi håper på byggestart til høsten, og da med innflytting våren 2018, opplyser Lunøe.

 

Eiendommen ligger 1 kilometers gangavstand fra Asker sentrum via Fredtunveien.

 

– Adkomsten blir i nord via Bondilia, som i dag fører frem til gårdstunet på Søndre Bondi. Vi forlenger denne sørover, rundt på nedsiden av hagen og inn i et underjordisk parkeringsanlegg med minimum 66 p-plasser, sykkelplasser og sportsboder, sier Lunøe.

 

Mindre enn 100 meter sør for adkomstveien til Søndre Bondi Terrasse ligger Kunstnerlia. Der har Asker og Bærum Boligbyggelag (ABBL) lenge jobbet for å få bygge 100 nye leiligheter i forlengelsen av Bondistranda – så langt uten resultat. Årsaken er en langvarig konflikt om nettopp adkomstvei til de nye boligene.

 

Barnefamilier i budkamp på Haslum 

F.v Tor Kjetil Dedekam Pederssen, Jon-Erik Lunøe og Inger Hardmo. FOTO: K. BRAANAAS

– Utfordrende, sier ABBL

ABBL-sjef Erling Rein kommenterer dette slik:

 

– Vi har tidligere samarbeidet med Pals om et adkomstalternativ til Kunstnerlia via Bondilia, og ble ikke oppmerksom på at de har inngått samarbeid med Obos før vi leste om det i et blad. Jeg synes det er utfordrende at de bruker kapitalmakt for å kjøpe seg inn i markedet, samtidig som kommunens litt restriktive holdning ved utbygging av nye boligprosjekter blir et konkurransehinder for oss.

 

Kunstnerlia er for øvrig ikke det eneste byggeprosjektet ABBL sliter med å få realisert. Boligbyggelaget har ikke bygd en eneste ny bolig siden 2014.

 

Dette kjennetegner boligkjøpere i Asker og Bærum 

 

– 2015 ble et tomt år for oss, dessverre. Men i år løsner det igjen, og i 2017 går vi i gang med enda flere prosjekter, sier Rein.

 

Obos har nå passert ABBL målt i antall medlemmer i Asker og Bærum med 18.200 mot 16.900.

 

Flere enn hver tredje Obos-bolig ble solgt med forkjøpsrett i fjor, og medlemmene kan få førsterett til flere tilbud.

 

– Vi er aktivt på utkikk etter aktuelle prosjekter i Asker og Bærum, primært innenfor 1 kilometers radius rundt kollektivknutepunktene, sier Jon-Erik Lunøe.

 

Foreldre bør hjelpe unge i boligmarkedet

Publisert 02. mars.2017 av

Da eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling fikk i oppdrag å selge et lite oppussingsobjekt på Bøler i Oslo, måtte hun være kreativ.

 

Selv om boligstyling er blitt et vanlig tiltak før en bolig legges ut for salg, ønsket derimot ikke eier av denne leiligheten å bruke penger på det.

 

– Leiligheten var et oppussingsobjekt, og uten styling ville det blitt en kjedelig annonse. Eier ønsket ikke å investere mye penger i det, og siden leiligheten var helt tømt, ble spørsmålet hva jeg kunne gjøre for å få god respons på leiligheten til en billig penge, forklarer Pham.

Sammen med kontorsjef Katrine Solvåg kom de på ideen om å bruke frukt som et virkemiddel, noe eier var svært skeptisk til.

 

Les også: Dette er årets boligannonse

 

– Vi tenkte først å plassere masse appelsiner rundt om i leiligheten, før vi kom på at ananas kunne se kult ut. Derfor kjøpte vi inn en mengde ananaser til fotograferingen. Selger var skeptisk til forslaget og redd for at dette skulle gå veldig galt, men jeg overtalte ham til å stole på meg, forteller hun.

Bruken av frukt i boligannonsen førte til positiv respons. FOTO: Alejandro Villanueva

Morsom tekst

I tillegg til den kreative og originale stylingen, skrev hun en kort, morsom og hyggelig tekst, men inngangen «søker ny eier med tid til oppussing og kjærlighet for ananas!»

 

Pham innrømmer at dette stuntet kunne gå begge veier. Heldigvis for selger, endte det godt. Det gjorde også dette annonsestuntet, som endte med salg 700.000 over prisantydning.

 

– Jeg tenkte at dette enten kunne bli veldig bra, eller at folk ville se på det som useriøst. Heldigvis fikk annonsen god respons, og allerede etter noen minutter hadde folk bestilt prospektet til den 37 kvadratmeter lille leiligheten, forteller hun.

Eiendomsmeglerfullmektig Huong Pham i iHus Eiendomsmegling. FOTO: iHus Eiendomsmegling

 

Totalt fikk annonsen 8000 visningsklikk, og 49 personer viste interesse for boligen, hvorav 20 kom på visning.

 

Leiligheten ble forsøkt kuppet for 2.250.000 kroner, men Pham anbefalte selger å ha is i magen. Det skulle vise seg å lønne seg.

 

Hvordan gjøre et godt boligkjøp

 

Leiligheten ble solgt for 2,5 millioner kroner, ekskludert fellesgjeld på drøyt 100.000 kroner, noe både Pham og selger er godt fornøyd med.

 

Timing av boligsalg betyr alt

 

Selgeren, en godt voksen mann, var svært skeptisk til stylingen. FOTO: Alejandro Villanueva
Selv det oppussingsklare badet ble interessant på grunn av ananasene. FOTO: Alejandro Villanueva

– Stor betydning

Pham tror ikke leiligheten hadde fått like mye interessenter om det ikke hadde vært for ananasene.

 

– Markedsføring har svært mye å si for annonsen. Mange blir lurt av bildene, enten det er en ordinær boligstyling, eller dette. Mange bruker mye penger på styling, men når du kjøper, får du en tom leilighet. Denne gangen er jeg ikke i tvil om at en litt morsom styling førte til at folk spredte annonsen mer enn hva en ellers tom leilighet ville gjort, sier hun.

 

Fanny: Hvordan leve i et oppussingsobjekt?

 

Selv om dette førte til suksess denne gangen, vil hun ikke gjøre dette til en vane.

 

– Vi vil anbefale møbelstyling, men jeg har forståelse for at man må vurdere hvor mye man vil investere i den slags, basert på størrelse, standard og hva man kan få igjen for salgsobjektet. Jeg kan ikke gjøre denne stylingen igjen og igjen, men det kan dukke opp lignende situasjoner i fremtiden, og da må jeg finne på noe annet. Man skal ikke alltid være så A4, ler hun.

Valgte å style oppussingsprosjektet med nødvendige verktøy man trenger. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

Spilte på husets stil

Ole Herman Grongstad, eiendomsmegler i Eie eiendomsmegling i Sandvika så seg også nødt til å tenke utenfor boksen da han i fjor høst skulle selge en sliten og oppussingsklar enebolig på Haslum i Bærum.

 

TV-ekspertene gir deg oppussingstipsene

 

 

Eie Eiendomsmegling valgte å redigere alle bildene i en retro stil som passet huset. FOTO: Anders Kjøndal, Luxe

– I denne boligen hadde styling med moderne møbler blitt full krasj. Når man ser på boligannonser, handler det mye om følelser og det å få det riktige inntrykket. Derfor valgte vi å spille på oppussingsprosjektet og retrostilen som var i boligen, forteller han.

 

De stylet boligen med oppussingsrekvisitter som verktøy, malingskoster og stige, og introduserte annonsen med teksten «Brett opp ermene! Denne store eneboligen på Haslum skriker sene kvelder og tøffe tak, med grønne omgivelser på menyen».

 

– Dette gjorde vi først og fremst for å få mer oppmerksomhet rundt annonsen, og det førte til bra oppmøte på visning. Vi fikk også mange positive tilbakemeldinger, men dette er ikke et stunt som passer alle type objekter, og vi vil heller ikke gjør dette til en vane, presiserer han og påpeker at de aktivt jobber med å fremheve de ulike objektenes særpreg ved bruk av styling.

Tomme pizzaesker er ikke hverdagskost i boligannonsene. FOTO: KRISTINE NYTRØEN

Vurderer lime-bruk 

Eiendomsmegler i Krogsveen avd. Bekkestua, Ola Ahlstrand, har ikke vært like original i måten han har stylet sine objekt, men anerkjenner Phams unike styling.

 

– Bruken av ananas høres morsom ut. Selv har jeg vurdert å bruke lime, som er en del av Krogsveen-logoen, i hvert rom under våre boligstylinger. Både for å skape humor og ikke minst interesse rundt Krogsveen, innrømmer han.

 

Selv om frukt ennå ikke er en gjenganger i hans boligstyling-prosjekt, har han mer enn en gang tatt med seg rekvisitter som stearinlys, planter og puter fra kontoret for å gi salgsobjektene sine mer liv.

 

– Når man skal selge en bolig er det jo viktig at man fremmer boligen på best mulig måte, og når selger ikke ønsker boligstyling, må man være kreativ, innrømmer han.

Tror ikke på trend

Kristine Eia Kirkholm, PR- og informasjonsansvarlig i Finn.no, er kjent med lignende kreativ bruk i boligannonsene, men forteller at hun ikke opplever en stor utvikling av lignende annonser.

 

– Jeg husker en tid tilbake i Sverige hvor det var mange som brukte frukt i boligannonser. Også i Norge dukker det av og til opp noen som vil skille seg ut med en frukt eller lime. Det er vel for å gjøre noe oppsiktsvekkende og annerledes, men jeg tror ikke det blir en trend, mener hun.

 

I løpet av året har finn.no 100.000 boligannonser til salgs, og Kirkholm forteller at snittet ligger på et sted mellom 3-4000 sidevisninger.

Pham er godt fornøyd med resultatet av salget på boligen hvor ananas ble brukt som styling. FOTO: Alejandro Villanueva

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

I eksklusive Strømstangveien på Snarøya ligger noen av de aller dyreste og største strandeiendommene i Bærum og hele Norge. Nå ligger en 22,8 mål stor eiendom med 250 meter strandlinje ute for salg. I annonsen står det ingen ting om pris, men megler Michelle Krefting hos Sem og Johnsen bekrefter at det handler om en eiendom som har vært i samme familie gjennom flere generasjoner. Her er Asker og Bærums største strandeiendommer – Vi ønsker ikke på det nåværende tidspunkt å ko

Les mer

Eiendoms-investor Erik Bøhler protesterer mot Nille-arvingens byggeplaner. Kommunen klager også på byggesøknaden. Nille-arving Ginny Aarskog Pettersens (37) planer om en nær fordobling av Snarøya-boligen og dispensasjon for bygging i strandsonen, møter motstand. Utbyggingsplanene for huset hun kjøpte i Fürstlia for 30 millioner kroner i april i fjor har fått en litt tung start. Snarøya har noen av de mest eksklusive boligområdene i Oslo-området, og har blant annet fått internasjo

Les mer
Annonse

Familien Vinje drømte om å bygge eget hus. Da eiendommene ved Ekebergåsen Boligfelt ble lagt ut for salg, slo de til umiddelbart! – Vi ønsket å kjøpe eiendom på Ekebergåsen fordi vi allerede hadde et hus på Lierskogen. Det var nemlig uaktuelt for oss å flytte herfra. Her bor vi landlig samtidig som vi bor sentralt, forteller Asbjørn Vinje. Det var nærheten til marka og de fine solforholdene som fristet han og familien. Samtidig var det en gyllen mulighet til å bygge eget hus. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland