Publisert 19. januar.2016 av

En fireroms leilighet med utsikt og hageflekk på Kolsås gikk langt over takst etter en budrunde tirsdag formiddag.

 

Boligen, som ikke er modernisert etter at den ble oppført i 1977, ble solgt for 4.510.000 kroner – hele 410.000 kroner over takst.

 

Få flere nyheter om bolig på Botrend her.

Leiligheten har et primærareal på 106 kvm. FOTO: DNB

Mange på visning

Visningene gikk over to dager og flere hadde møtt opp, ifølge eiendomsmegler hos DNB Eiendom Bekkestua, Anders Bonesmo.

 

- Det var godt oppmøte på visningene søndag og mandag. To var veldig interesserte og ble med i budrunden, sier Bonesmo.

 

Leiligheten ligger i et etablert og barnevennlig boligområde på Kolsås i Bærum og har kort vei til skoler, barnehager, idrettsanlegg og andre servicetilbud. Det er også kort vei til populære Kolsåstoppen med sine turmuligheter.

 

Nå kommer de attraktive boligene.

 

Barnefamilier i budkamp på Haslum.

Leiligheten har utsikt over Rud og mot Vøyenenga. FOTO: DNB

- Beliggenheten er viktigst

Leiligheten rommer hele tre soverom, samt to bad. Den er inndelt etter typisk 70-talls standard med flere små rom, enn den mer åpne planløsningen som er gjeldende i dag.

 

Den har et primærareal på 106 kvm og er ikke modernisert siden oppføringen for nærmere førti år siden. Det la derimot ingen demper på salget.

 

- Det er helt klart beliggenheten som førte til den gode prisen. Så lenge beliggenheten er riktig er man villig til å ta oppussingsjobben, sier Bonesmo.

 

At det er en høy førsteetasje med enkel adkomst i en blokk uten heis, er heller ikke negativt, mener eiendomsmegleren.

 

- Det er en høy førsteetasje, samt en liten hageplass. Leiligheten har også kort avstand til Kolsåssenteret, bane og buss, og dette betyr mye for mange. Folk er veldig opptatt av kort avstand til offentlig kommunikasjon når de kjøper nytt.

 

Les flere saker på forsiden av Botrend her.

 

Tips og innspill? Kontakt oss her.

Modernisering er ikke foretatt siden byggeåret 1977. FOTO: DNB
Leiligheten rommer hele tre soverom og to bad. FOTO: DNB
Publisert 01. mars.2017 av

Hyttetradisjonen står sterkt i Norge, og den idylliske forestillingen om å samle hele storfamilien og nyte livet i solveggen kan virke lokkende.

 

Mange drømmer om å bygge hytte på fjellet – og flere og flere har økonomi og tør satse på drømmen.

 

Ferdighytteprodusentene Familiehytta, Saltdalshytta, Tinde Hytter og Norgeshus har økt salget av ferdighytter de siste årene.

 

Med et hav av ulike hytteprodusenter og et hav av ulike hyttemodeller å velge mellom, er mulighetene mange.

 

Alt fra store palass til langt mer beskjedne hytter.

 

Så hva vil folk ha?

 

Ut fra hvilke ferdighytter som har solgt mest i 2016 og gjennom tidene fra de fire produsentene, ser man at folk generelt vil ha en hytte på mellom 50 og 130 kvadratmeter, med to til fire soverom og loftstue eller hems.

 

At hytta skal være arealeffektiv er spesielt viktig.

 

Hva med å heller skaffe et drivhus? Det drømmer Fanny om!

FH 123 Furutangen fra Familiehytta har en prislapp på rundt 1,45 mill. nøkkelferdig. FOTO: PRODUSENTEN

Prisen er viktig

Bjørn Kaarud, markedssjef i FH Gruppen (Familiehytta, Familiehus, Telemarkhytter og Nordlyshytter) mener folk er mer nøkterne enn man kan få inntrykk av.

 

Prisgunstige ferdighytter selges godt.

 

- Majoriteten ønsker en hytte på rundt 80 kvadratmeter, med tre til fire soverom og en liten hems. De vil ha arealeffektive, tradisjonelle hytter, sier han.

 

I 2016 og gjennom tidene, er det én hytte av 22 hyttemodellene som har solgt best: FH 123 Furutangen på rundt 80 kvadratmeter, med fire soverom og hems.

 

Over 210 slike hytter er solgt på Furutangen Hytteområde.

 

Kaarud har lagt merke til at hyttebyggerne generelt har blitt yngre.

 

- Det er flere i 30- og begynnelsen av 40-årene som ønsker å bygge hytte, forteller han.

 

Han mener årsaken til at kundene har blitt yngre kan være mange.

 

- Muligens har folk bedre økonomi grunnet salg av bolig eller arv.

 

Bærum har de dyreste hyttene i landet

Gjennom tidene har Saltdalshytta solgt flest hytter av denne modellen: Aurora Smart 994. Nøkkelferdig koster den rundt 2 mill. FOTO: PRODUSENTEN

Premier på Farmen

Tony Røshagen, salgssjef i Saltdalshytta kan også fortelle at folk vil ha arealeffektive hytter med hems eller loft.

 

Du kjenner kanskje igjen premiene fra Farmen på TV 2? Vel, det er disse hyttene folk flest kjøper fra Saltdalshytta.

 

Av de 100 modellene de tilbyr solgte de flest av hytta Aurora Smart 174 i fjor.

 

Hytta på 73 kvadratmeter med hele fem soverom, var også førstepremie i Farmen.

 

- Den har en arealeffektiv og god planløsning med stort loft og store vinduer, samtidig som du får den til en fornuftig pris, sier Røshagen.

 

Aurora 994 er hytta de har solgt mest av gjennom tidene.

 

Vinkelhytta på 80 kvadratmeter har tre soverom og hems.

 

Denne hytta har vært førstepremie i tidligere sesonger av Farmen.

 

- Den er fremdeles en av de hyttene vi selger mest av. Det er en meget fin hytte med god planløsning og store vinduer som gir masse lys og utsikt, forteller Røshagen.

 

Bli med inn i familiens laftede hytte på Hafjell

Aurora Smart 174 var mestselgende i fjor fra Saltdalshytta. Nøkkelferdig koster den rundt 1,85 mill. FOTO: PRODUSENTEN
Danebu-modellene fra Tinde Hytter solgte best i fjor. Nøkkelferdig koster de fra rundt 1,5 mill. FOTO: PRODUSENTEN

 

Nei takk til smårutede vinduer

Audun Skattebo, administrerende direktør i Tinde Hytter kan fortelle at kundene deres vil ha mer moderne og arealeffektive hytter.

 

- Gjennomsnittsstørrelsen har gått ned, men vi har fortsatt en gjennomsnittlig størrelse på rundt 95 kvadratmeter som er godt over landsgjennomsnittet, sier han.

 

Ifølge Skattebo vil færre ha hytter på rundt 150 kvadratmeter og færre ønsker de typiske tradisjonelle hyttene med smårutede vinduer.

 

Av de 60 modellene de tilbyr, solgte Danebu-modellene best i fjor.

 

Danebu kommer i fire ulike størrelser fra 76-111 kvadratmeter, fra tre til fire soverom og med eller uten hems.

 

- Uttrykket er moderne, samtidig som den tar med seg inspirasjon fra de tradisjonelle hyttene, sier Skattebo.

 

Gjennom tidene er det Tinden som er solgt mest.

 

Hytta er på 130 kvadratmeter med fire soverom og hems.

 

- Man får en spesiell følelse når man kommer inn i stua. Det er mye lys og høyt under taket. De kraftige rundåsene i taket ivaretar fjellhyttetradisjonen, og det er en flott familiehytte der storfamilien kan samles, forteller Skattebo.

 

Drømmehytte på Norefjell

Tinden er mestselgende gjennom tidene fra Tinde Hytter. Du får den nøkkelferdig fra rundt 2,7 mill. FOTO: PRODUSENTEN
Ikke vanskelig å forstå hvorfor Sno fra Norgeshus vekker oppmerksomhet. FOTO: PRODUSENTEN

Større vinduer og mer utsikt

Benn Asgeir Båtvik, markedssjef i Norgeshus mener også at kundene generelt er opptatt av arealeffektivitet, og at de ønsker en hytte med et godt utseende som sklir inn i terrenget.

 

De siste årene har han sett en endring ved at flere ønsker større vinduer og mer utsikt.

 

- Den spenstige modellen Sno vekker oppmerksomhet, men når kundene skal ta det endelige valget ender de ofte på det mer tradisjonelle. Mange har også egne tanker om hvordan hytta skal se ut, ut fra ideer de har hentet på nett. Men det som er fint med Sno, er at den setter i gang tankevirksomheten – man ser at det går an å bygge annerledes, sier han.

 

 

Ut fra de 32 modellene de tilbyr, var Femunden mestselgende i 2016. Hytta er på 126 kvadratmeter med fire soverom og loftstua.

 

- Det er en tradisjonell, typisk norsk hytte med god plass hvor barn eller gjester kan bo på loftstuen, sier Båtvik.

 

Men det er en langt mer beskjeden hytte som har solgt mest gjennom tidene: Tinn Tradisjon med sine 48 kvadratmeter, to soverom og hems.

 

- Hytta er enkel og rimelig, og den har vært med oss siden vi startet opp, forteller han.

 

Slik er familiens hytteliv i Hemsedal

Tinn Tradisjon - mestselgendefra Norgeshus gjennom tidene. Nøkkelferdig koster den rundt 1,4 mill. FOTO: PRODUSENTEN
At Tinn Moderne er lik innvendig som Tinn Tradisjon (bortsett fra hemsløsningen) skulle man ikke tro ved første øyekast. FOTO: PRODUSENTEN

 

Drømmer du om å bygge hytte, men lurer på hvor du skal starte?

Skal du gå for en ferdighytte, må du ofte selv skaffe tomt og stå for grunnarbeider og støp av såle.

 

Resten kan du som regel etterlate til hytteprodusenten, da de fleste tilbyr nøkkelferdige hytter.

 

- De fleste vil ha nøkkelferdige hytter, som vil si en hytte hvor du i prinsippet kan flytte rett inn, sier Kaarud i Familiehytta.

 

Men hva som legges i begrepet ”nøkkelferdig” varierer fra produsent til produsent, og prisen er ofte veiledende.

 

Kun etter et møte med produsenten kan du virkelig vite nøyaktig hva hytta vil koste deg.

 

Disse hyttene digger vi på Instagram

Femunden var den hytta Norgeshus solgte flest av i fjor. Nøkkelferdig koster den rundt 2,4 mill. FOTO: PRODUSENTEN

Les mer på Botrends forside

 

Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram på @botrend.no

Les mer

Mandag kom den ferske statistikken på nye boliger fra Statistisk Sentralbyrå. Den viser at det er blitt dyrere å kjøpe ny bolig. Prisene har steget med 10,4 prosent i 4. kvartal 2016 mot samme kvartal ett år tidligere. Fra 3. til 4. kvartal var prisøkningen på 3,2 prosent. 

Les mer

Henger du med? Siden Tone Damli og samboer Markus Foss kjøpte den nesten 100 år gamle "Villa Solum" i 2016 på Blommenholm i Bærum  har de møtt på flere utfordringer knyttet til byggeprosjektet. Senest i januar i år fikk paret beskjed om at de hadde revet boligen uten tillatelse fra Bærum kommune: «Dette er søknadspliktig», heter det i brevet fra kommunen, som etterlyste en «redegjørelse for det utførte arbeidet». Les også: Slik blir huset til Tone og Markus Norprosjekt as ved

Les mer
Annonse

Familien Vinje drømte om å bygge eget hus. Da eiendommene ved Ekebergåsen Boligfelt ble lagt ut for salg, slo de til umiddelbart! – Vi ønsket å kjøpe eiendom på Ekebergåsen fordi vi allerede hadde et hus på Lierskogen. Det var nemlig uaktuelt for oss å flytte herfra. Her bor vi landlig samtidig som vi bor sentralt, forteller Asbjørn Vinje. Det var nærheten til marka og de fine solforholdene som fristet han og familien. Samtidig var det en gyllen mulighet til å bygge eget hus. 

Budstikka (c) 2016. Ansvarlig redaktor: Kjersti Sortland